Supervuoro Verkkolehti »

Manse PP 2020

Status
Viestiketju on suljettu.
Viestejä
979
Näihin huijareihin ja huuhaatäteihin ei mielestäni pitäisi laittaa yhdenkään seuran latiakaan kiinni. Ei minkäänlaista koulutusta tuohon hommaan ja sitten pidetään pari nuotiohetkeä ja kaikki kunnossa. Menisivät oikeisiin töihin.

En tiedä, omasta mielestäni näytti, että Pesäkarhut vähän olivat rauhoittuneet sunnuntain ottelussa versus perjantai noissa naaman edessä tuuletuksissa. Varsinkin silloin kun pelillisesti ei tapahdu mitään, niin tuollaiselle toiminnalle ei pitäisi olla mitään oikeutusta. Back it up, niinsanotusti. Eli ensin pelilliset näytöt.

Mutta ei se Mansekaan syytön ole. Katsokaa, kuinka Ala-Lipasti juoksee voittojuoksun jälkeen Pesäkarhujen eteen tuulettamaan :D
Olet oikeassa. Ala-Lipasti tekee näin. Ei ole kuitenkaan hänelle kovinkaan tyypillistä. Pesäkarhut auttaa tuonkin piirteen esiin tuomisessa. Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa. Valitettavaa sinällään. Lähinnä olen varsin pettynyt, että Juka ja Vettenranta ovat lähteneet mukaan. Olen aina arvostanut heitä suuresti. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.
 
Viestejä
504
Eli Ala-Lipastin tuuletukset on ilmeisesti ihan "eri asia" ;) Pelihän oli jo päättynyt! Sinänsä ei minulla tuosta kyllä oikeasti nokan koputtamista.

Nalle Viljanen aikoinaan toi tuon Poriin ja mestaruus sillä voitettiin altavastaajana Jyväskylää vastaan 2002. Tosin kaikki Kirittärien pelaajat eivät suostuneet kättelemään sarjan jälkeen.

Näköjään tuota yritetään nyt tuoda takaisin. Ihan selvästi pelinjohtoon jäljet vie, joten yksittäiset pelaajat vaan tekevät, kuten käsketään.
 
Viestejä
727
Itse kannatan naisissa sekä Mansea että Poria, että siinä mielessä oma näkemys pitäisi olla aika värilasiton. Mitään muiltakaan joukkueilta pois ottamatta.

Mä olen kyllä sitä mieltä, että tuo Pesäkarhujen tuulettaminen ulkopelissä on enemmänkin tuulettamista omille ulkopelisuorituksille eikä vastustajan epäonnistumisille. Ainakin valtaosin. Voi siellä jotain olla, missä menee vähän yli, kuten perjantain pelissä se Jukan kumartelu sinne kolmospesälle kopparina, kun etenijä ei välilyönnillä ja kopparin häpläyksellä lähtenyt, mutta aika pientä mielestäni. Ei siellä luultavasti nyt kuitenkaan suoraan päätä auota vastustajalle, vaan on kunnioitusta molemmin puolin. Olen nähnyt/kuullut paljon pahempaakin. Meneekö nyt vähän mielensä pahoittamiseksi turhasta? Eikö se tuulettaminen kuitenkin lähtökohtaisesti ole hyvä asia, että tulee tunnetta peliin? Toki keskittyminen ei saisi itse suorituksista karata. Yleisöä oli kuitenkin Tampereellakin paikalla lähes täysi tupa koronarajoituksilla.
 
Viestejä
504
Itse kannatan naisissa sekä Mansea että Poria, että siinä mielessä oma näkemys pitäisi olla aika värilasiton. Mitään muiltakaan joukkueilta pois ottamatta.

Mä olen kyllä sitä mieltä, että tuo Pesäkarhujen tuulettaminen ulkopelissä on enemmänkin tuulettamista omille ulkopelisuorituksille eikä vastustajan epäonnistumisille. Ainakin valtaosin. Voi siellä jotain olla, missä menee vähän yli, kuten perjantain pelissä se Jukan kumartelu sinne kolmospesälle kopparina, kun etenijä ei välilyönnillä ja kopparin häpläyksellä lähtenyt, mutta aika pientä mielestäni. Ei siellä luultavasti nyt kuitenkaan suoraan päätä auota vastustajalle, vaan on kunnioitusta molemmin puolin. Olen nähnyt/kuullut paljon pahempaakin. Meneekö nyt vähän mielensä pahoittamiseksi turhasta? Eikö se tuulettaminen kuitenkin lähtökohtaisesti ole hyvä asia, että tulee tunnetta peliin?
Toki keskittyminen ei saisi itse suorituksista karata.
Niin, minua Pesäkarhujen kannattajana hieman nolotti tuo perjantain touhu, koska itse pelissä ei tapahtunut mitään. Silloin kyllä tuulelteltiin kohti jokusen kerran. Mutta kuten sanoin, niin sunnuntaina homma hieman rauhoittui. Kyllä normaalit tuuletukset kuitenkin ovat ihan hyvä asia etenkin tällaisissa isoissa peleissä.

Pesis nyt taitaa olla vähän sellainen laji historialtaan, että paljon "psyykkausta" tapahtuu. Joku Sotkamon ja Pattijoen välinen rivalry taitaa olla paras/pahin esimerkki?
 
Viestejä
979
Eli Ala-Lipastin tuuletukset on ilmeisesti ihan "eri asia" ;) Pelihän oli jo päättynyt! Sinänsä ei minulla tuosta kyllä oikeasti nokan koputtamista.

Nalle Viljanen aikoinaan toi tuon Poriin ja mestaruus sillä voitettiin altavastaajana Jyväskylää vastaan 2002. Tosin kaikki Kirittärien pelaajat eivät suostuneet kättelemään sarjan jälkeen.

Näköjään tuota yritetään nyt tuoda takaisin. Ihan selvästi pelinjohtoon jäljet vie, joten yksittäiset pelaajat vaan tekevät, kuten käsketään.
Sanoinko, että Ala-Lipastin toiminta olisi eri asia? Mielestäni en. Mutta kuten sanoin, metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
 
Viestejä
504
Sanoinko, että Ala-Lipastin toiminta olisi eri asia? Mielestäni en. Mutta kuten sanoin, metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Eli tuleeko Tamperekin huomaamaan tämän sanonnan merkityksen nyt Ala-Lipastin tuulettelun jälkeen, jos välierissä kohdataan? ;)

Oli kyllä monijakoinen peli. Ensimmäinen jakso täysin Tampereen. Toinen jakso täysin Porin (kaksi kolmostilannetta Manselle). Superiin Manse sai sisäpeliään taas rullaamaan.

Silti olisi suositeltavampaa keskustella itse pelistä enemmän (minä mukaanlukien) kuin jostain tuulettelusta. Loppujen lopuksi nämä ovat vain sivuseikkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
449
Joo, sinne on varmaan löytynyt "henkinen" valmentaja, joka tukee juuri sitä omaa näkemystä. Kyllähän tänä päivänä asiantuntijoita löytyy joka lähtöön. Olen tosiaan huomannut, että Porilla on hyvin käänteinen näkemys siitä, miten psykologia henkisen vahvuuden yleisesti määrittää. Joskus tuli vastaan tällainen kuva, jossa on avattu, mitä on terve kilpailuhenki versus epäterve kilpailuhenki (jälkimmäisen näkisin ns. narsistisena lähestymistapana). Joukkuehan on aina johtajansa näköinen ja Österlund ihmisenä on valinnut joukkueeseen varmasti omaa näkemystään ja tarpeitaan tukevia ja toteuttavia pelaajia. Harmi pelaajien puolesta, jos kasvavat tuohon esimerkkiin. Etenkin jos hän on myös valmennuspäällikön asemassa junnupuolellekin viljellyt samaa asennetta.

Edit. Huomasin vasta kirjoitettuani, että tämähän olikin Mansen ketju. No, Mansen naisilla puolestaan pelissä näkyykin sitten enempi juuri tuo terve urheiluhenki ;).

katso liitettä 578
Kyllä tässä näyttäisi olevam aika paljon totta, vaikka mustavalkoinen on/off -näkemyshän tämä on. Se mitä olen itse nähnyt Porin pelejä ja tulkinnut valmentajan elkeitä, niin negaation kautta aika usein lähdetään. Monissa muissa joukkueissa palaute tulee malliin: "tuo ei nyt aivan toiminut, koitetaan seuraavan kerran tätä ja tuota". En toki ole mikin kanssa ollut seuraamassa Österlundin tekemisiä, mutta jotain todella hämmentävää tässä Porin touhussa on
 
Viestejä
87
Kyllä tässä näyttäisi olevam aika paljon totta, vaikka mustavalkoinen on/off -näkemyshän tämä on. Se mitä olen itse nähnyt Porin pelejä ja tulkinnut valmentajan elkeitä, niin negaation kautta aika usein lähdetään. Monissa muissa joukkueissa palaute tulee malliin: "tuo ei nyt aivan toiminut, koitetaan seuraavan kerran tätä ja tuota". En toki ole mikin kanssa ollut seuraamassa Österlundin tekemisiä, mutta jotain todella hämmentävää tässä Porin touhussa on
Joo, täysin mustavalkoinen erotteluhan tuo on ja tuskin kukaan ihminen on kokonaan yhtä puolta, mutta jos ajatellaan yhtään pidemmällä tähtäimellä ja kokonaisuuden kannalta, tuo tervehenkinen pohja on kyllä rakentavampi ja ennen kaikkea henkisesti vahvempi ja vakaampi, koska sitä ei häviäminen tai virheet horjuta samalla tavalla, kun pelaamisen motivaationa on voittamisen sijaan kehittyminen.

Eniten Österlundissa herättää epäilyjä se, että hänen tapansa puhua on, kuin hän toistaisi jotakin valmiiksi opeteltua litaniaa ja muutenkin kehonkieli on usein tosi sisäänpäinkääntynyttä, jäykkää ja äärimmäisen kontrolloitua. Jos jotakin tunnelatausta joskus tulee ulospäin, on se joko hyökkäävää ja aggressiivista - tai sitten vahvaa uhriutumista. Aidosti rentona kaveria en ole koskaan nähnyt. Mutta tosiaan, kyllähän se porilainen kulttuuri on tunnettu passiivisaggressiivisuudestaan ja kotiyleisökin monesti aika armoton omilleen...

Ja se, että miten tämä liittyy peliin, kuten joku tuolla kommentoi, niin sanoisin, että ei taida moni tiedostaakaan miten paljon. Pelon ja kontrollin ilmapiirissä oppiminen hidastuu ja alisuorittaminen korostuu.
 
Viestejä
3,269
Porin joukkueen käyttäytyminen kentällä on päälleliimattua. Etukäteen päätettyä aggressiivista, vastustajaa ja tuomareita vastaan hyökkäämistä. Ei pelkästään vie keskittymistä omasta tekemisestä ("ai niin, mun piti nyt muistaa tuuletella ylimielisesti vastustajan edessä") vaan antaa vastustajalle tartuntapintaa niillä hetkillä, kun oma peli ei kulje. Silloin on oivallinen hetki iskeä vastaan ja usein Pori näyttäytyykin noilla hetkillä epätasapainoisena ja helposti horjutettavana. Kun pelataan tiukkoja pudotuspelikamppailuja, tämä ratkaisee pelejä.
 
Viestejä
492
Porin joukkueen käyttäytyminen kentällä on päälleliimattua. Etukäteen päätettyä aggressiivista, vastustajaa ja tuomareita vastaan hyökkäämistä. Ei pelkästään vie keskittymistä omasta tekemisestä ("ai niin, mun piti nyt muistaa tuuletella ylimielisesti vastustajan edessä") vaan antaa vastustajalle tartuntapintaa niillä hetkillä, kun oma peli ei kulje. Silloin on oivallinen hetki iskeä vastaan ja usein Pori näyttäytyykin noilla hetkillä epätasapainoisena ja helposti horjutettavana. Kun pelataan tiukkoja pudotuspelikamppailuja, tämä ratkaisee pelejä.

Pystärilaakalla on mielikuvitus lähtenyt laukalle. Täysin keksittyä.
 
Viestejä
147
Eiköhän Porilla ole pari pelaajaa siinä etukentällä, joiden tyyliin tuollainen tuulettelu on kuulunut aina. Jos se nyt on tarttunut muihinkin, niin mikäs siinä. Vaikea nähdä tuon vaikuttavan mitenkään joukkueeseen, vastustajaa sillä kyllä voi saada sytytettyä.

Porin pelissä ehdottomasti ärsyttävintä on kaarelta jatkuvasti kuuluva "VÄÄRÄ POIJES!!" rääkyminen.
 
Viestejä
87
Joo, ihmiset tekee hyvin yksilöllisiä havaintoja ja tulkintoja kukin sitä kautta, miten yleensäkin maailmaa katselee ja millä tasolla yleensä psykologiaa (eli ihmisten käyttäytymistä ja syyseuraussuhteita) ymmärtää.

Mutta tuosta edellisestä "väärä poijes" -kommentista tuli mieleen, että Seinäjoen pelissä repesin kyllä nauruun, kun parin huudon jälkeen yleisöstä joku mies huusi Puistolle vastaan, että "kalkan-kalkan-kalkan". Jos pelaisin tuossa joukkueessa, tuli mieleen, että tekis varmaan mieli tehdä ihan samoin, jos joku koko ajan kalkattaisi vieressä 😅. Sekin on jännä, että vahvoiksi persooniksi kutsutaan yleensä ihmisiä, jotka ovat eniten kontrollifriikkejä ja pyrkivät hallitsemaan kaikkea ja kaikkia, vaikka henkisesti tällaiset ihmiset itse asiassa ovat juuri niitä haavoittuvimpia, epätasapainoisimpia ja heikoimpia. Tuolla kovuudella ja kontrollilla pyrkivät suojaamaan epävarmaa sisintään, mutta tuo asenne estää flown ja muutosten mukaan sopeutumisen.

En tiiä saakeli, miten tää oma keskustelu aina ajautuu pohdiskelemaan pelejä ja pelaamista psykologisista näkökulmista. Pitäisköhän vaihtaa alaa...
 
Viestejä
159
Näin valinnat etenevät

1. Runkosarjan voittaja valitsee ensimmäisenä puolivälieräparinsa 5.-8. sijoittuneista joukkueista.

2. Runkosarjassa toiseksi sijoittunut valitsee parinsa jäljelle jääneistä joukkueista sijoilta 5-8.

3. Runkosarjassa kolmanneksi sijoittunut valitsee parinsa jäljelle jääneistä joukkueista sijoilta 5-8.

4. Viimeisen parin muodostavat kaksi jäljelle jäävää joukkuetta.

Kotietu on runkosarjassa paremmin sijoittuneella joukkueella. Välieräparit muodostuvat runkosarjan sijoitusten perusteella.

Pientä veikkausta mitä tapahtuu puolivälierävalinnoissa? Kahdeksikko alkaa olemaan kutakuinkin selvillä, ainakin kärkikolmikko on jo selvillä? Manse pelannut tämän hetkistä kärkikahdeksikkoa vastaan:

Tahko 3-1
Fera 2-0
Kirittäret 0-1 (yksi matsi vielä pelaamatta)
Pori 2-0

Kirittänet voittanee runkosarjan? Tahko tippunee viidenneksi koska sen loppukausi on pelkkää "sarjakärkeä" vs. Virkiä. Porilla kaksi kotipeliä, joten noussee sarjakakkoseksi ja täten Manse kolmas. Mansen Tahko-pelit ovat olleet tiukkoja vääntöjä. Millä perustein 1.-3. joukkueet valitsevat vastujansa? Kenties keskinäisten pelien perusteella? Kuinka paljon vaakapuntarissa painaa vieraspelimatkojen etäisyydet kun pelataan paras kolmesta eli parhaassa tapauksessa vain yksi vierasmatka? Entä katsellaanko tässä jo ristiin vastustajia kellä ollut haasteita ketäkin vastaan?

Kirittäret valinnee KeKi/SMJ
Pori
valinnee KeKi/SMJ jäljelle jääneen
Manse valinnee Fera
Tahko/Virkiä
jää jäljelle (kärkikolmikko saa näin tiputettua yhden varteenotettavan haastajan)
 
Viestejä
25
Entä katsellaanko tässä jo ristiin vastustajia kellä ollut haasteita ketäkin vastaan?

Kirittäret valinnee KeKi/SMJ
Pori
valinnee KeKi/SMJ jäljelle jääneen
Manse valinnee Fera
Tahko/Virkiä
jää jäljelle (kärkikolmikko saa näin tiputettua yhden varteenotettavan haastajan)

Itse veikkaan, että mikäli Fera on vapaa, valitsisi Pori sen ensisijaisesti lyhyen välimatkan vuoksi. En tiedä paljonko painoarvoa tälle, mutta Pori on myös hävinnyt jaksot KeKiä ja SMJ:tä vastaan. Fera-pelit ovat olleet näitä helpompia Porille. Pääsevät puolin ja toisin vielä kerran tarkastamaan eronsa runkosarjan lopussa.
 
Viestejä
104
En näe mitään syytä, ettei Manse voittaisi perjantaina Kirittäriä. Jyväskylässä melko täysi ohi peli, ja kaukana esim Pori pelien tasosta, ehkä kauden ensimmäinen todellinen kärkipeli yllätti siinä vaiheessa. Riittääkö voitto perjantaina sitten mihinkää, on muista peleistä kiinni. Tahkolle ja Lapualle tsempit, että pystyvät kiusaamaan sekä Poria että Jyväskylää. En usko, että Manse lähtee missään tilanteesta Kempeleeseen. Rauma on varmasti ykköstoive, mutta ei saatavilla jos Pori pääsee valitsemaan ennen Mansea. Tahko houkuttaa lyhyen välimatkan ja vastustajan tuttuuden vuoksi, jos kolmossija jää käteen, vaikkakin on selvästi vaarallisempi vastus kuin Keki. Jyväskylä saattaa ottaa kenet vain kolmikosta keki,smj, fera. Pori ottaa varmuudella Rauman jos saa, todennäköisesti Seinjoen jos Rauma on viety.
 
Viestejä
727
Joo, ihmiset tekee hyvin yksilöllisiä havaintoja ja tulkintoja kukin sitä kautta, miten yleensäkin maailmaa katselee ja millä tasolla yleensä psykologiaa (eli ihmisten käyttäytymistä ja syyseuraussuhteita) ymmärtää.

Mutta tuosta edellisestä "väärä poijes" -kommentista tuli mieleen, että Seinäjoen pelissä repesin kyllä nauruun, kun parin huudon jälkeen yleisöstä joku mies huusi Puistolle vastaan, että "kalkan-kalkan-kalkan". Jos pelaisin tuossa joukkueessa, tuli mieleen, että tekis varmaan mieli tehdä ihan samoin, jos joku koko ajan kalkattaisi vieressä 😅. Sekin on jännä, että vahvoiksi persooniksi kutsutaan yleensä ihmisiä, jotka ovat eniten kontrollifriikkejä ja pyrkivät hallitsemaan kaikkea ja kaikkia, vaikka henkisesti tällaiset ihmiset itse asiassa ovat juuri niitä haavoittuvimpia, epätasapainoisimpia ja heikoimpia. Tuolla kovuudella ja kontrollilla pyrkivät suojaamaan epävarmaa sisintään, mutta tuo asenne estää flown ja muutosten mukaan sopeutumisen.

En tiiä saakeli, miten tää oma keskustelu aina ajautuu pohdiskelemaan pelejä ja pelaamista psykologisista näkökulmista. Pitäisköhän vaihtaa alaa...
Sulla on hyviä näkemyksiä @Kunnaristi , mutta nyt kyllä menee analyysisi mielestäni vähän metsään. Urheilupeliä ei ihan täysin voi rinnastaa normaalielämään mielestäni.

Mietipäs nyt, että mikä tuossa toiminnassa on motiivina. Miksi se huutaa tuota ”Väärä poijes!”?
Ei syy ole se, että Puisto olisi jotenkin henkisesti haavoittuva, epätasapainoinen tai heikko. :LOL:
Se motiivi siinä taustalla on se, että se yrittää auttaa joukkuettaan. Puisto ajattelee joko, että se pitää kapteenina sen kaaren hereillä tuolla tavalla tai yrittää psyykata lukkaria virheisiin. Tai molemmat.
Itse pidän aika vahvana persoonana sellaista, jos katsomosta huudetaan "Kalkan-kalkan-kalkan" ja silti jatkaa sitä, koska ajattelee sen auttavan joukkuettaan. Helpompaahan olisi olla hiljaa.

Se on sitten eri kysymys, että onko tuosta hyötyä vai ei. Varmaan löytyy erilaisia näkökantoja ja vaikea mitata millään tavalla. Kaikilla kapteeneilla eri joukkueissa on omat tyylinsä auttaa joukkuettaan, jotka perustuu heidän omiin uskomuksiin/kokemuksiin/saatuun palautteeseen siitä, miten joukkuetta voisi auttaa.
Mutta väitän, että ainoa motiivi tuolle toiminnalle on pyrkimys auttaa joukkuetta. Ei yhtään mikään muu. Ei se sitä tekisi, jos ei uskoisi että siitä on hyötyä joukkueelle.
 
Viestejä
727
Jaa, tämä naisten runkosarjahan menee mielenkiintoiseksi, kun Kirittäret konttasi Lapuaa vastaan.
Jos Manse PP voittaisi puhtaasti kolmella pisteellä Kirittäret ja Kirittäret voittaisi puhtaasti kolmella pisteellä Tahkon, niin pisteethän olisi tasan, samaten kuin kaikki pistevoitot. Mikäs silloin sitten ratkaisee runkosarjan sijoituksen?
Onko @MieVaan :lla tietoa asiasta? Juoksusuhde? Keskinäiset ottelut?
 
Viestejä
87
Sulla on hyviä näkemyksiä @Kunnaristi , mutta nyt kyllä menee analyysisi mielestäni vähän metsään. Urheilupeliä ei ihan täysin voi rinnastaa normaalielämään mielestäni.

Mietipäs nyt, että mikä tuossa toiminnassa on motiivina. Miksi se huutaa tuota ”Väärä poijes!”?
Ei syy ole se, että Puisto olisi jotenkin henkisesti haavoittuva, epätasapainoinen tai heikko. :LOL:
Se motiivi siinä taustalla on se, että se yrittää auttaa joukkuettaan. Puisto ajattelee joko, että se pitää kapteenina sen kaaren hereillä tuolla tavalla tai yrittää psyykata lukkaria virheisiin. Tai molemmat.
Itse pidän aika vahvana persoonana sellaista, jos katsomosta huudetaan "Kalkan-kalkan-kalkan" ja silti jatkaa sitä, koska ajattelee sen auttavan joukkuettaan. Helpompaahan olisi olla hiljaa.

Se on sitten eri kysymys, että onko tuosta hyötyä vai ei. Varmaan löytyy erilaisia näkökantoja ja vaikea mitata millään tavalla. Kaikilla kapteeneilla eri joukkueissa on omat tyylinsä auttaa joukkuettaan, jotka perustuu heidän omiin uskomuksiin/kokemuksiin/saatuun palautteeseen siitä, miten joukkuetta voisi auttaa.
Mutta väitän, että ainoa motiivi tuolle toiminnalle on pyrkimys auttaa joukkuetta. Ei yhtään mikään muu. Ei se sitä tekisi, jos ei uskoisi että siitä on hyötyä joukkueelle.
Ehdottomasti motiivi onkin auttaa, eli siis pyrkiä hallitsemaan peliä sitä kautta. Tarkoin harkituissa ja tietyissä tilanteissa täysin paikallaan, mutta jatkuvasti toistuvana alkaa menettää merkityksensä. Ja siitä huudosta huokuu myös pelko ja aggressiivisuus enemmän, kuin kannustus ja sen voi myös omassa joukkueessa kokea uhkaavana (eli lamauttavana). Ja siinä Seinäjoen pelissä Puisto piti itse asiassa pienempää ääntä loppupelin, että kyllä sillä vastauksella jotain vaikutusta oli. Toki moni katsoo asioita pintapuolisesti miettimättä sen kummemmin, mitä siellä rivien välissä on, mutta kyllä ne ihmisiä siellä pelikentälläkin on, eli psykologiset lainalaisuudet pätee yhtä lailla, itse asiassa siellä jopa korostuen, koska tilanteeseen liittyy niin paljon fyysistä ja psyykkistä kuormitusta. Mutta urheilussa on moni epäterve ja kokonaisuutta ajatellen ei-rakentava käyttäytyminen edelleen monin paikoin hiljaisesti hyväksyttyä ja tiedostamattomaksi jäänyttä toimintaa (koska niin nyt on aina tehty), vaikka tietoisuus ihmisten motiiveista ja käyttäytymisestä, sekä niiden terveistä ja epäterveistä vaikutuksista kehittyy jatkuvasti. Tai no, ei edes pelkästään siellä... Siksi koen, että näitä asioita on ihan hyvä nostaa esille ja pohtia myös täällä. Toki sille voisi olla ihan oma ketjunsa. Pahoittelen omalta osaltani, että olen vienyt Manse -keskustelusta näinkin paljon tilaa Porin kautta henkisen puolen analysointiin.
 
Status
Viestiketju on suljettu.
Ylös