Supervuoro Verkkolehti »

Höpötysketju

Viestejä
87
Wanhan kansan sananparsi "pihlaja ei kanna kahta taakkaa" lienee foorumilaisille tuttu?

Sen perusteella ensi talvesta tulee vähäluminen. Pihlajassa on valtavat määrät marjoja, samoin on myös viinimarjojen ja marja-aronian laita. Näistä viinimarjat alkavat olla kypsiä, niitä minulla on sekä punaisia että mustia: punaisia paljon, mustia vähemmän.

Pihlajanmarjoille en ole keksinyt mitään käyttöä. Enkä käytännössä juuri mitään myöskään marja-aronialle. Olisivat terveellisiä mutta eivät maistu hyvälle. Viinimarjat ovat eri juttu mutta viime syksynä tein punaisista mehua ja tästäkin sadosta osa on edelleen pakkasessa. Mihin muuhun viinimarjoja voi käyttää kuin mehuksi? Mitään piirakkaa en niistä aio tehdä.

Ite käytän kaikkia edellä mainittuja smoothieissa. Vaivattomampaa käyttöä en heti keksi. Omat viinimarjapensaat tosin vasta äskettäin istutettu, joten sieltä satoa odotellaan vasta hamassa tulevaisuudessa. Pihlajanmarjasatokin aiempaa köyhempi. Toisaalta viime vuoden aroniaa on edelleen pakkasessa, että sitä kait tiedostamattaankin tulee sitten vähempi käytettyä.
 
Viestejä
87
No joo kyllä. Ja olipas hauskaa muisteloa. (y) :LOL: Kuitenkin tämä vinkki pitää sikäli aiheen ikäänkuin viitoittamallani tiellä koska tässä marjoista neuvotaan tekemään "juomaa". Mutta voiko niitä käyttää muiden marjojen tapaan muuten kuin juomana? Vanilijajätskin kanssa punaisia viinimarjoja, hmm? Tai voiko niistä tehdä hilloa jota voi myös syödä jonkun eineen ohessa?

Varmaan lisäksi viinimarjapensaan lehdistä voi tehdä teetä - joka ei sitten maistu lainkaan viinimarjalle vaan jollekin ihan muulle - mutta sellaiseen en ala.
Tästä tuli mieleen, että yksi parhaimmista jälkkäreistä on tosiaan vaniljajäätelö, viinimarjat ja kinuski. Täydellinen kombo. Kinuskin teko on muuten yllättävän helppoa; 2 dl kermaa, 2 dl fariinisokeria + 10 min keittely miedolla lämmöllä. Kattilan tiskaaminen vaivalloisinta siinä hommassa.
 
Viestejä
968
Tästä tuli mieleen, että yksi parhaimmista jälkkäreistä on tosiaan vaniljajäätelö, viinimarjat ja kinuski. Täydellinen kombo. Kinuskin teko on muuten yllättävän helppoa; 2 dl kermaa, 2 dl fariinisokeria + 10 min keittely miedolla lämmöllä. Kattilan tiskaaminen vaivalloisinta siinä hommassa.
Oivallinen vinkki, tätä aion testata.
Mitenkäs tuo itsetehty kinuski, onko parempaa kuin kaupassa myytävä? Niitähän on sellaisissa tuubeissa: suklaakastiketta, kinuskia ja muitakin makuja löytyy. Kattilanpesu hirvittää hieman.
 
Viestejä
87
Oivallinen vinkki, tätä aion testata.
Mitenkäs tuo itsetehty kinuski, onko parempaa kuin kaupassa myytävä? Niitähän on sellaisissa tuubeissa: suklaakastiketta, kinuskia ja muitakin makuja löytyy. Kattilanpesu hirvittää hieman.
Ymmärrän, kattilan pesu on haastava rasti, mutta sanoisin, että vaivan arvoinen. Tuohon vertailuun kaupan valmistuotteisiin on vaikea sanoa, koska en tietääkseni ole koskaan ostanut ko tuotteita kaupasta. Mutta tuo itsetehty kinuski on sitä, mitä esimerkiksi kermakakuissa tulee vastaan ja omasta mielestä lähenee kyllä taivaallisuutta.
 

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Viestejä
3,076
Mielipuolisesti jaettu banni kärsitty.
Tervetuloa takaisin!
Mistäs moinen tuli @jjjjussi ? :)

Ja kauan tuommonen aina kestää?
Se on Ylläpidon harkinnassa. Useimmiten riittää varoitus, joskus viikon huili ja sitten on ollut pieni kourallinen niitä, jotka on täytynyt ohjata pysyvästi ulos. @jjjjussi on parista bännistään huolimatta rauhallista sorttia :)
 
Viestejä
968

Olipa niin kiva uutinen, että teki mieli laittaa tänne teidän muidenkin höpötyshenkisten iloksi. :)
Koiria näytteen analysoijana en epäile mutta näytteenottotapaa kyllä: sideharsolla ranteesta, kainalosta tai kaulalta. Normaalistihan näyte on kai otettu pitkällä tikulla syvältä sieraimesta joka sekin on ollut epäluotettava. Mutta kaipa tuollakin tavalla joitakin sairaustapauksia löydetään jotka muuten olisivat jääneet löytymättä.
Testin vapaaehtoisuus myöskin arveluttaa, minusta saisi olla pakollinen mutta laki ei taida sitä sallia?
 

kontiola

Niin no kyllähän se tietysti aika uskomattomalta kuulostaa, mutta toisaalta koirilla on ihmeellinen vainu. Hyvä, että saadaan kaikki konstit käyttöön. Kokeiluhan tämä vasta on, mutta toivottavasti vie asioita eteenpäin. Jännä kuulla, miten tämä käytännössä toimii. Varmaan lisää uutisia tiedossa jossain vaiheessa :)
 
Viestejä
3,478
Eikös koiria ole jo pitemmän aikaa käytetty esim. toteamaan syöpää yms.

Eli miks ei covid-testissäkin?
Ehkei nyt absoluuttisena, mut avustavana, suuntaa antavana tai jottain... 🤔
 
Viestejä
968
Minä nyt tässä vähän mietiskelen. Sulattelen fiiliksiäni Lipon hävittyä Puijolle joka siirtyi tässä paras viidestä sarjassa 2-0 johtoasemaan.

Ihmisenä olen tosi huono häviäjä, minä siis kertakaikkiaan inhoan häviämistä. En ole enää mikään nuori mies, ikävuodet takanani eivät ole opettaneet minua niin että osaisin nauttia häviämisestä. Minä tiedän että on olemassa suuri joukko hyviä faneja jotka seuraa ja kannustaa suosikkijoukkuettaan tai suosikkiurheilijaansa aivan viimeiseen asti. Nämä tällaiset ihmiset ovat tärkeitä toimijoita yhteiskunnassamme, jos joku haluaa pilkata heitä tappion tullessa, pilkkaaja on paha ihminen ja ei ansaitse minkäänlaista arvostusta yhtään keneltäkään. Tämä sanomani lienee kaikille selvää ja siihen lienee helppo yhtyä?

Mutta olenko minä hyvä fani kuuluen mainitsemaani joukkoon? No enpä taida olla, uskoni alkaa horjua ja tuntuu että jospa minä jättäytyisin nyt seurannasta pois joksikin aikaa. Noin yleensä tykkään penkkiurheilusta. Jos saisin takaisin kaiken sen rahan jota elämäni aikana olen laittanut penkkiurheilun seurantaan, niillä rahoilla saisi varmaan hulppean kerrostaloasunnon Oulun keskustasta. Ja hyvä niin, en minä toimintojani kadu, olen saanut paljon seuraamalla urheilua.

Tässä on vielä pari työpäivää ennen viikonloppua. Viikonloppuna on rentouduttava ja mulle mieluisaa tarjontaa olisi sekä pesäpallopelin muodossa Raksilassa tai vaihtoehtoisesti voisin seurata Suomen ja Ruotsin välistä yleisurheilumaaottelua. Jossa saadaan pataan, niin miehissä kuin myös naisissa. Voisiko olla jopa niin että jos jätän nuo tapahtumat kokonaan seuraamatta niin suosikkini sattuukin menestymään, onkos tässä jotakin sellaista taikaa mukana mahdollisesti myöskin? Minähän voisin viettää lauantaipäivääni vaikka kotini terassilla grillaillen ja juoden kahvia. Voisin vaikka tehdä sudokuita, olisikohan se kivaa ja rentouttavaa jotta olisin taas freesi aloittamaan uuden työviikon ensi maanantaina?

Synkän yksinpuheluni päätteeksi heitän ketjuun avoimen kysymyksen: mitä keskustelija zalan tulisi tehdä tulevana lauantaina? Luen tarkalla silmällä vastaukset mikäli sellaisia saan.
 
Viestejä
4,387
1599069752902.png


Lauantaille ja sunnuntaille kovinkin tekemistä näyttäisi olevan. Ei muuta kuin Ruutu+ tilaukseen. Puhumattakaan perjantaista kun naiset aloittaa välierät.
 
Viestejä
11,878
Minusta @zala :n ei kannata märehtiä asiaa vaan tekee lauantaina sitä mikä tuntuu kiinnostavimmilta.

Tohon oman suosikin tappion sietämiseen suositan kokeilemaan suosikin tekemisen arvioimista. Jos se oma suosikki objektiivisesti arvioiden silminnähden yritti ja sai silti pataan niin mitä sitten? Aina ei voi oma tekeminen onnistua satasella saati sen yli (tai kait se voi mutta kuinka todennäköistä se on?). Jos taas oma suosikki löi lekkeriksi niin kannattaa miettiä onko se sun jatkuvan fanituksen arvoista.

Jos vaan haluaa nähdä oman suosikin voittoja niin sitten ei ehkä kannata seurata livenä lainkaan.
 

kontiola

Synkän yksinpuheluni päätteeksi heitän ketjuun avoimen kysymyksen: mitä keskustelija zalan tulisi tehdä tulevana lauantaina? Luen tarkalla silmällä vastaukset mikäli sellaisia saan.
Hm, kiinnostava filosofinen dilemma näin höpötysketjun viihtyisän höpsössä hengessä! :)

Täältä ehdottomasti ääni pesisviikonlopulle Raksilassa! Ainakin, jos säätiedotus lupaa riittävän hyvää eikä tiedossa ole varmaa tai todennäköistä hytisemistä. Neuvonantajan valtuudet saatuani ankarasti kieltäisin omasta puolestani sinua ainakin ajatustavasta "jos en mee enkä seuraa, ne voittaa varmemmin". Perusteluna on se, että sehän olisi ihan mälsää ja ankeaa, koska se tekee omasta roolista lähtökohtaisesti negatiivisen. Minusta pesispeleihin on hauskinta mennä sellaisella sumeilemattoman pöyhkeällä asenteella, jonka voi sitten mielellään vetää ihan tietoisesti vähän överiksi, että kannattamisella ja kannustamisella on oikeasti merkitystä eli että se on aidosti interaktiivinen tapahtuma. Ei se mitään vaikka se olisi jossain määrin illuusio. Siitä voi silti ottaa kaiken ilon irti. Ja kuka sen nyt ihan lopullisesti tietää, ja mitä väliä?

Se tarkoittaa myös sitä, että silloin kun omat on häviöllä ja tiukoissa paikoissa, pitää huutaa ja taputtaa kaikista eniten, koska aina on se mahdollisuus, että se voi jopa pikkuisen auttaa. Ja jos alkaa jossain vaiheessa pelottaa, että nyt ei lähde vaan takkiin tulee, silloin pitää alkaa uskoa ja toivoa ja kannustaa vielä kahta kauheammin ja tietoisesti päättää voittaa oma häviämisen ja epäonnistumisen pelko. Silloin tapahtumasta saa optimaalliset tehot irti. Sitten suosittelen lämpimästi myös sitä, että antaa itselleen vielä luvan päättää "no nyt tulee juoksu!" kun lempipelaaja astelee lyömään, ja testata miten ajatuksen voima toimii. Siihen en sen sijaan usko, että vastustajalle epäonnistumisten toivominen auttaa mitään vaan vain kostautuu.

Naisten peleissä on sitä paitsi ehkä enemmän leikkisyyttä ja hulluttelua kuin miesten peleissä. Siitäkin voi nautiskella ja antaa karnevaalihengen viedä mukanaan ja sytyttää. Näillä eväillä ehkä freesinä töihin maanantaina, vaikka vähän ääni käheänä. 😄
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viestejä
3,478
Mee vaan @zala sin Raksilaan! Ota parit neuvoo antavat matkal, jos sää suosii, niin terassil kylmä olunen tai muutama. Jos ei suosi, ota kahvi + konu. 😉 👍

Toi muuten ku puhuit, et jos jättäis kattomatta, ni suosikki voittas? Olen joskus raveissa käyttäny tota, viimeks tänään, kun yks osaoma T4-varma hevoinen juoks Vermossa. Katoin vaan tuloksen ja se jäi toiseks! Kunkkareis Seinäjoel katoin koko lähdön ja se voitti... 😊

No mut, kyl se siitä, tappion hetkel on aina huonommat fiilikset. Uuteen nousuun ja kivaa loppuviikkoa!! 👍

Ja jos miettii kuin pal itte oon laittanu pelkästään noihin hevoshömpötyksiin kaikis muodoissaan, niin ei kannata, alkaa itkettää... 😁🤣 Toki oon sieltä netonnukin, mut niistä isoista on jo aikaa... Kerran just yhtenä keskiviikkona, Vermon ravien jälkeen, mietin et ostasko uuden auton? Röihin silti menin viel... 😃

Ja esim. hevosurheilu on mulle jo pitkään ollu elämäntapa. Se on todel muutaki kuin T4-lappu...
Kuten on nää pallopelitkin. Kaikki harrastukset maksaa. Siis tosiaan ei muut ku uuteen nousuun vaa! 👍
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
968
Tulin katsomaan onko tätä kommentoitu. Onhan tätä ja vieläpä tällaiset hyvät tyypit, tämä on oikein kiva. Koko kolmikolla MieVaan, kontiola ja Tikka on hyviä pointteja viesteissään. Minä tosiaankin tässä märehdin mutta sellainenhan ihminen on. Tunteet saa näyttää ja sen tein, en minä tiedä tarvitseeko niitä hävetä.

Kontiolalla on hyvää pointtia miksi on syytä mennä Raksilaan. Huutaa ja taputtaa kannustaen omia, just niin. Mulla tuli aasinsiltamaisesti mieleen toinen asia joka on lajityypillistä ja en sano sen olevan väärin mutta se on sellaista josta en pidä. Vastustajan häiritseminen huutelemalla, olkoonkin että se on sitten oikein mutta etenkin siitä en pidä jos sisäpelijoukkueen kaari häiritsee vastustajan lukkaria etenkin jos on nuori pelaaja lukkarina. Olen seurannut lajia 90-luvulta ja itsekin vähäsen pelaillut eli paljon olen nähnyt. Nuorempana huutelin rumia vastustajalle aika innokkaasti kunnes kysyin itseltä että miksi niin teen ja sitten lopetin. No se ei liity käsiteltävään asiaan, kunhan sanoin tässä höpötysketjussa. Ja tuomareillekaan ei saa huudella, minun mielestäni. Hekin tekevät vain parhaansa, kuten me kaikki.

Tikka puheli myös hevosurheilusta. Varmaan jotakin 20 vuotta sitten lupailin yhden kaverin kanssa että käydään joskus Äimäraution raveissa. Ei ole käyty! Ei minusta varmaan alan aktiiviseuraajaa tulisi sittenkään mutta yksittäisen taikka muutaman ravivieralun voisin tehdä, tai siis pitäisi. Vaikkapa siksi että sitten tietää senkin, kuuluu yleissivistykseen käydä tällaisessakin.

Just nyt en tiedä menenkö lauantaina Raksilaan vaiko en mutta keskustelijat MieVaan, kontiola ja Tikka vakutitte minuun niin että Raksilan reissu on todennäköisempi kuin se olisi jos en olisi saanut teiltä "vertaistukea" siis ymmärtäviä sanoja ja tsemppiä. Kiituksia paljon!
 

kontiola

Kiitos itsellesi zala hauskasta avauksesta. Tähän oli mukava vastata. Toivotan kivaa pesisviikonloppua 🤗
 
Viestejä
968
Katsoin eilen illalla BB avausjakson. Tunnustettakoon se juttu. Sinne otettiin 16 hlöä joista kahdeksan ekaa jäi sisätiloihin ja viimeiset kahdeksan ulos "mökille". Ei jäänyt mitään erityistä mieleen, ei suosikkihahmoa eikä inhokkia.
Olen hankkinut Ruutu+ pesäpallon takia ja tajusin että sieltä näkee myös BB 24/7 lähetyksen. Molempiin paikkoihin on kamera. Töitten jälkeen katsoin vuorotellen molempia kameroita varmaan yhteensä 5 minuuttia tai vähän vähemmän. Miten sellaista oleilua ja juttelua jaksaa seurata? No aika moni seuraa niitä.
Onko täällä seuraajia?
 
Viestejä
4,387
ON tietysti. Koska Ruutu+. Mutta enpä ole katsonut eilisen asukkaat taloon lähetyksen jälkeen yhtään. Tänään pitää katsella kooste josko asukkaat tulisivat tutummiksi. Koko paskahan kuoli muutaman huikean alkukauden jälkeen täysin mitäänsanomattomaksi tuubaksi.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös