Supervuoro Verkkolehti »

Höpötysketju

Viestejä
962
Ajatus olisi että tänne voi kirjoittaa mitä tahansa jolle ei vielä ole omaa ketjuansa.

Aloitan kuulumisilla. Laitoin elämän risaiseksi: ostin Eurojackpotia viisi riviä ja samoin lottoa. Kun olin päässyt rahankäytön makuun niin tilasin Ruutu+:n ja kaipa pidän sitä Superpesis-kauden loppuun. Kohta alkaakin JoMa-Sotkamo, lähetys on jo alkanut.
 
Viestejä
962
IS:n mukaan veronpalautukset tulevat tänään maksuun. Minun veroilmoitusta ei ole vielä edes käsitelty kun tein muutoksen ilmoittaen työn ja kotipaikan väliset kilometrit. Niin teen joka vuosi ja en ole keksinyt tapaa millä tuolta jälkikäteen ilmoittamiselta voisi välttyä vaikka työmatkojen osuus pysyy vuosittain samana. Tänä vuonna tulee toki muutos koronan aiheuttaman etätyön takia, työmatkojen määrä vähenee.
En muista ikinä aiemmin muutosveroilmoituksen käsittelyn vieneen niin kauan että ei ehdi valmistua kun muille jo palautetaan verot. Mutta en liene tilanteessa yksin, minun työpaikalla melkein kaikilla on kyllin paljon työmatkaa jotta voivat vähentää kilometrit verotuksessa.
 

Mr. Orange

Ajatus olisi että tänne voi kirjoittaa mitä tahansa jolle ei vielä ole omaa ketjuansa.

Aloitan kuulumisilla. Laitoin elämän risaiseksi: ostin Eurojackpotia viisi riviä ja samoin lottoa. Kun olin päässyt rahankäytön makuun niin tilasin Ruutu+:n ja kaipa pidän sitä Superpesis-kauden loppuun. Kohta alkaakin JoMa-Sotkamo, lähetys on jo alkanut.
Asiaa!
 
Viestejä
1,849
En saanut minäkään palautuksia tänään. OmaVeron mukaan napsahtaisi 4.9. tilille.
 
Viestejä
11,785
En saanut minäkään palautuksia tänään. OmaVeron mukaan napsahtaisi 4.9. tilille.

Eikös nykyään maksupäivä ole jossain heinä .. joulukuun välisenä aikana vaikkakin suurin osa normipalkansaajista saa elo-syyskuussa?
 
Viestejä
3,478
Minäkin odottelin palautuksia tänään ja mit vit, latiakaan tullu!
Pahoitin mieleni... 😐

Mut tosiaan juu, kattelin, niin niitä maksetaan heinä-joulukuun välisenä aikana. Oma verotus näytti olevan vielä kesken, siitä tullee kuulemma ilmotus sitten...

En kyl ymmärrä, kun sain jo toukokuus päätöksen palautuksesta, enkä mitään korjauksia ollu tarpeen tehdä? No, kai se sielt, vai ohjattiinko jo Italiaan, notta saavat siellä huilia varhaiseläkkeellä?!? 😆😆
 
Viestejä
3,478
Jep, mun kohdal on hommat vielä kesken... :)

No, hiljaa hyvä tulee. 👍
 
Viestejä
962
Minäkin odottelin palautuksia tänään ja mit vit, latiakaan tullu!
Pahoitin mieleni... 😐

Mut tosiaan juu, kattelin, niin niitä maksetaan heinä-joulukuun välisenä aikana. Oma verotus näytti olevan vielä kesken, siitä tullee kuulemma ilmotus sitten...

En kyl ymmärrä, kun sain jo toukokuus päätöksen palautuksesta, enkä mitään korjauksia ollu tarpeen tehdä? No, kai se sielt, vai ohjattiinko jo Italiaan, notta saavat siellä huilia varhaiseläkkeellä?!? 😆😆
Ne rahasi on varmaan lähetetty Italiaan. ;)

Kun vuoden 2019 verotustiedot tulivat, sekä Omavero-palvelussani että verottajan lähettämässä kirjeessä luki sekä että sain palautusta oliko 60€ sekä myöskin palautuspäivä joka oli elokuun alussa. Olisin siis saanut nuo rahat jo nyt ellen olisi oikaissut tilannetta. Kun viime vuonna oikaisin niin käsittelivät sen oikaisuni jo hyvissä ajoin ennen elokuuta, nyt Omaverossa lukee että käsittely on kesken. Oikaisuni oli jokseenkin identtinen viime vuonna kuin nytkin.

Asiassa on vielä sekin hassu piirre että kun vuosi sitten saivat verotietoni tarkastettua, ilmoittivat maksupäivän 2-3 kuukauden päähän. Miksi eivät voineet maksaa heti? Aiemminhan maksoivat vasta joulukuun puolivälissä ja tästä kaikki joulukrääsän myyjät tykkäsivät kovasti. Nythän veronpalautukset ehtii käyttää jo hyvissä ajoin ennen joulukuuta. Paitsi Tikka ja minä joiden palautukset maksetaan Italialle, en tiedä milloin käyttävät rahamme.
 
Viestejä
11,785
Asiassa on vielä sekin hassu piirre että kun vuosi sitten saivat verotietoni tarkastettua, ilmoittivat maksupäivän 2-3 kuukauden päähän.

Eiköhän kyse ole rahan treidaamisesta. Helpottaa valtion kassanhallintaa mitä tarkemmin tiedetään etukäteen paljon rahaa lähtee minäkin päivänä ja mitä aiemmin tiedetään sen enemmin pystyy optimoimaan.

Entisaikaan kun oli jonkinlainen korkotasokin olemassa niin saihan siitä jonkun korvauksen mutta kyllähän veronpalautuksissa aika halvalla rahaa valtiolle lainataan.
 
Viestejä
962
Wanhan kansan sananparsi "pihlaja ei kanna kahta taakkaa" lienee foorumilaisille tuttu?

Sen perusteella ensi talvesta tulee vähäluminen. Pihlajassa on valtavat määrät marjoja, samoin on myös viinimarjojen ja marja-aronian laita. Näistä viinimarjat alkavat olla kypsiä, niitä minulla on sekä punaisia että mustia: punaisia paljon, mustia vähemmän.

Pihlajanmarjoille en ole keksinyt mitään käyttöä. Enkä käytännössä juuri mitään myöskään marja-aronialle. Olisivat terveellisiä mutta eivät maistu hyvälle. Viinimarjat ovat eri juttu mutta viime syksynä tein punaisista mehua ja tästäkin sadosta osa on edelleen pakkasessa. Mihin muuhun viinimarjoja voi käyttää kuin mehuksi? Mitään piirakkaa en niistä aio tehdä.
 
Viestejä
241
Ainakin mustista saa hyvää ja terveellistä mehua vaikka hiihtolenkin palautusjuomaksi. Puolella litralla menee semmoiset 100 km.
 
Viestejä
3,478
Mihin muuhun viinimarjoja voi käyttää kuin mehuksi? Mitään piirakkaa en niistä aio tehdä.

No mutta niistähän saa oivallista kotiviiniä! :)
Aikoinaan nuorempana tuli tehtyä. Porukoilla oli ja on vieläkin pihamaallaan kans hitosti marjapensaita. Sieltähän sitä kävin poimimas ja eiku pönttö pulputtaa. Reilu 20 litraa maukasta marjaviiniä, eikun pileisiin... 😂😂

Itteasias yllättävän hyvää oli, ja olis varmasti ollu vieläkin parempaa, jos oltas maltettu tehdä se rauhas ja ajan kanssa! Vaan arvaas malttoko parikymmpiset, rahapulas olleet odotella? ;) Pileet on ovella, niin sitähän joskus jopa kauhottiin suoraa pönikästä! 😜😆

Oi noita aikoja! Onneks nyt on vähä vanhempi ja ehkä edes vähä viisaampi... 😎

Ps. Mun eno teki myös aikoinaan punaviinimarjoista viiniä. Hänelle se oli ihan harrastus, ja paneutui hommaan kunnolla. Se oli todella hyvää, kun oli ihan "ammattitaidolla" ja maltilla tehty! 👍
 
Viestejä
962
No mutta niistähän saa oivallista kotiviiniä! :)
Aikoinaan nuorempana tuli tehtyä. Porukoilla oli ja on vieläkin pihamaallaan kans hitosti marjapensaita. Sieltähän sitä kävin poimimas ja eiku pönttö pulputtaa. Reilu 20 litraa maukasta marjaviiniä, eikun pileisiin... 😂😂

Itteasias yllättävän hyvää oli, ja olis varmasti ollu vieläkin parempaa, jos oltas maltettu tehdä se rauhas ja ajan kanssa! Vaan arvaas malttoko parikymmpiset, rahapulas olleet odotella? ;) Pileet on ovella, niin sitähän joskus jopa kauhottiin suoraa pönikästä! 😜😆

Oi noita aikoja! Onneks nyt on vähä vanhempi ja ehkä edes vähä viisaampi... 😎

Ps. Mun eno teki myös aikoinaan punaviinimarjoista viiniä. Hänelle se oli ihan harrastus, ja paneutui hommaan kunnolla. Se oli todella hyvää, kun oli ihan "ammattitaidolla" ja maltilla tehty! 👍
No joo kyllä. Ja olipas hauskaa muisteloa. (y) :LOL: Kuitenkin tämä vinkki pitää sikäli aiheen ikäänkuin viitoittamallani tiellä koska tässä marjoista neuvotaan tekemään "juomaa". Mutta voiko niitä käyttää muiden marjojen tapaan muuten kuin juomana? Vanilijajätskin kanssa punaisia viinimarjoja, hmm? Tai voiko niistä tehdä hilloa jota voi myös syödä jonkun eineen ohessa?

Varmaan lisäksi viinimarjapensaan lehdistä voi tehdä teetä - joka ei sitten maistu lainkaan viinimarjalle vaan jollekin ihan muulle - mutta sellaiseen en ala.
 

kontiola

Mustaviinimarja on kyllä ihan taivaallisen hyvää. Sillä lailla meillä joskus tehtiin kotona, jos niitä satuttiin saamaan, että ne murskattiin tehosekoittimella soseeksi ja lisättiin sopivasti sokeria ja sitten pantiin pakkaseen pikkupurkkeihin. Mustaviinimarjasose on hyvää esimerkiksi viilin päällä tai jugurgin seassa ja ilmeisesti vitamiinit ja systeemit säilyy paremmin, kun niitä ei keitäkään. Mutta toki mehukin on hyvää! Pihlajanmarjojen käyttöön mulla ei ole muita ehdotuksia Kaptahin jo esittämän lisäksi, mutta googlen mukaan Marttojen ohjeella voisi näköjään tosiaankin tehdä kotisorbusta! Vautsi! Täällähän oppii kaikenlaista :)
i
Nythän on ilmeisest mahtava sienivuosi myös. Itse löysin riemukseni kanttarelleja sunnuntaina saariretkeltä, mutta toivottavasti pääsen vielä tattimetsällekin! Mikä tilanne muilla? Juu, ja onneksi olkoon zala hillasaaliista! Ja mustikoista!
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös