Supervuoro Verkkolehti »

Pitäisikö otteluiden kestoa lyhentää?

Viestejä
962
Olen Ylen palstalta lähtien ajanut sellaista muutosta, että ykkönen aloittaa joka vuoron ja jokaisesta juoksusta saa 5 uutta lyöjää vanhan koko kierroksen sijasta.
Tuossa on se - hieman harvemmin sattuva mutta silti - kunnari ajolähtöön mahdollisuus joka toisi 20 uutta lyöjää joka lienee ei toivottu -seuraus muuten ihan ok idealle.

Jo Ylen aikana ja edelleenkin kannatan sitä että lyöntivuoron aloitus on kuten nytkin mutta lyöntivuoroja on vain yhdeksälle pelaajalle (jokaista käytettyä jokeria kohti yksi lyöntivuoro vähenisi loppupäästä) ja lisää saa kuten nykyäänkin. Tämän seuraus olisi se että lyöntijärjestyksen takapäällekin olisi annettava vastuuta ja pelinjohtajilla ei olisi varaa nostattaa koppia lyöjien loppumisen pelossa. Tällöin kai pelattaisiin enemmän sentyyppistä pesäpalloa kuin pelattiin lajin alkuaikoina.

Eri keskusteluissa olen kuitenkin huomannut että vaikka suuri osa keskustelijoista kaipaa jotakin muutosta nykymenetelmään, kaikilla on joku oma suosikkimenetelmä ja yhteistä kaikkien hyväksymää menetelmää ei ole löydetty.
 
Viestejä
3,210
Itse en usko, että otteluiden kesto sinällään vähentäisi katsojien kiinnostusta tai estäisi pesäpallon kehitystä katsojalajina. Tai ainakin se on hyvin vähämerkityksinen juttu monen muun rinnalla.

Eikä pointti sittenkään välttämättä ole vain se kestääkö ottelu 2h30m vai 2h45m. Luulen että harvempi katsoja kiroilee, että miksi nyt pitää tällainen tylsä kotiutuskisa vielä ja tämähän nyt ei ainakaan kiinnosta yhtään. Samoin en usko, että ketään ei harmita puoliajan kesto, vaan mieluummin haluaisivat missata toisen jakson ekan vuoroparin vessa+kioski+ym. reissulla.

Sen sijaan se mikä voi ainakaan osaa katsojista tökkiä vastaan ovat ne hetket, kun ei tapahdu mitään, vaikka pitäisi. Silloin on tylsää. Ei se että tulee liikaa juoksuja tai kolmostilanteita.

Ja näistä tietysti kärjessä on se, kun ulkopelijoukkue pysäyttää täysin pelin - erityisesti kakkostilanteissa. Peli voi rullata nopeasti ja jatkuvasti on suorituksia, ja sitten yhden ukon siirtäminen kakkoselta kolmoselle kestääkin saman aikaa kuin kokonainen lyöntikierros. Ilman että pallo on varsinaisesti pelissä juurikaan.

Lukkarin tietysti pitää saada estää kärkkyvää etenijää saamasta liiallista etumatkaa.

Mutta sitä tilannetta voisi muilla keinoin kai kuitenkin yrittää hillitä:
- kun pallo on lukkarin hallussa kotipesässä lautasen läheisyydessä, on hänellä X sekuntia aikaa ottaa syöttöasento tai tehdä jokin muu suoritus
- kun lukkari on ottanut syöttöasennon, pitää joko syötön nousta tai tapahtua joku muu suoritus X sekunnin sisään
- muita kuin polttoheittoja (eli siis niitä löysiä viivyttelyheittoja siepparille tai etumiehelle) saa heittää vain yhden per lyönti - eli käsi heti pystyyn
- ulkopelaajan pitää palauttaa pallo lukkarille viivytyksettä - ei siis siten, että pallo pidetään räpylässä linjassa sillä aikaa, kun vaihdellaan paikkoja ja kuvioita
- ja nämä yllä olevat määrittävät sitten myös sitä kuinka kauan aikaa muulla ulkokentällä on siihen suhailuunsa
(näihin sitten luonnollisesti jotain tarvittavia poikkeuksia; eli jos esim. koppari on ollut hakemassa palloa kaukaa kentän rajojen ulkopuolelta, hänellä pitää olla tilaisuus normaalilla hölkkävauhdilla palata pelipaikalleen)

Pelin luonne ei muuttuisi. Poistuisi pelkästään niitä tylsiä ja tarpeettomia hetkiä, jotka saavat haukottelemaan ja "tappavat" peliä. Otteluiden kokonaiskesto ei valtavasti lyhenisi, mutta kyllä noilla jo aika monta minuuttia siitä saataisiin veistettyä.
Joskus on hyvin tärkeää saada "tapettua" peliä. Hyvät lukkarit ja parhaat joukkueet hallitsevat tämän(kin) erinomaisesti. Tärkeä taito pelissä ja ehdottomasti oleellinen osa peliä.
 
Viestejä
157
uossa on se - hieman harvemmin sattuva mutta silti - kunnari ajolähtöön mahdollisuus joka toisi 20 uutta lyöjää joka lienee ei toivottu -seuraus muuten ihan ok idealle.
Siis tietenkin niin, että lyöjiä tulee juoksusta aina viisi seuraavaa. Eli jos numero 8 lyö juoksun tai juoksuja viimeinen lyöjä on numero 4. Jos ysi lyö heti perään juoksun niin viimeinen lyöjä on 5 jne.
 
Viestejä
325
Vuoronvaihdot ovat lönkyttelyä. Jos siinä ois aikaa vaikka minuutti, jonka jälkeen lukkari nostaa ekan syötön, niin jäis se maleksiminen poies. Ja jos jostain pitäis luopua, niin kotareista, runkosarjassa. Jos voittajaa ei ole löytynyt superissakaan, niin pisteet jakoon 1-1.
 
Viestejä
3,210
Vuoronvaihdot ovat lönkyttelyä. Jos siinä ois aikaa vaikka minuutti, jonka jälkeen lukkari nostaa ekan syötön, niin jäis se maleksiminen poies. Ja jos jostain pitäis luopua, niin kotareista, runkosarjassa. Jos voittajaa ei ole löytynyt superissakaan, niin pisteet jakoon 1-1.
Olen kellottanut tänä vuonna vuoronvaihtoja. Useimmin siihen menee 75-80 sek. Ei hirveän paljon yli minuutin, mutta tuolla pystyisi nipistämään otteluajasta n. 4 minuuttia.
 

olihansepalo

Onko tietoa kauanko pelit keskimäärin kestävät? Normipeli tai superiin mennyt. Kotarit on turha venyttäjä mutta lienee pakollinen jos voittaja halutaan ratkaista.
 
Viestejä
4,121
Olen hakenut tänään ajalta 1990-2019 jokaisen miesten runkosarjaottelun (5418 kpl) datan vanhasta tulospalvelusta ja vähän katselin tuossa tuloksia niin 30 vuoden ajalta keskimääräinen ottelun kesto on 2 tuntia 18 minuuttia.

Ihan vaan noin knoppitietona ketjun aiheeseen liittyen :) julkaisen tuon datasetin jossain välissä kun olen saanut vähän jäsenneltyä sitä paremmin jos sitä on halua analysoida.

Koitan saada samaan settiin mukaan myös 2020-2022 datan uudesta tulospalvelusta.

1659386734877.png
 

olihansepalo

Olen kellottanut tänä vuonna vuoronvaihtoja. Useimmin siihen menee 75-80 sek. Ei hirveän paljon yli minuutin, mutta tuolla pystyisi nipistämään otteluajasta n. 4 minuuttia.
Minuutti olisi ihan riittävä aikaraja. Myös lukkarin heittelyyn tuomarit voisivat hanakammin nostaa kättä pystyyn. Kuuluu toki olennaisesti peliin mutta rajansa kullakin.
 
Viestejä
11,785
Olen hakenut tänään ajalta 1990-2019 jokaisen miesten runkosarjaottelun (5418 kpl) datan vanhasta tulospalvelusta ja vähän katselin tuossa tuloksia niin 30 vuoden ajalta keskimääräinen ottelun kesto on 2 tuntia 18 minuuttia.

Ihan vaan noin knoppitietona ketjun aiheeseen liittyen :) julkaisen tuon datasetin jossain välissä kun olen saanut vähän jäsenneltyä sitä paremmin jos sitä on halua analysoida.

Koitan saada samaan settiin mukaan myös 2020-2022 datan uudesta tulospalvelusta.

katso liitettä 1604


Kun avaat Excelin tai matkavinkit tai mikä sulla onkaan niin katsotko myös keskihajonnan ja mediaanin.
Etukäteen kiittäen.
 
Viestejä
11,785
Keskihajonta = 19,44
Mediaani = 136

Ja arvot ovat siis minuutteja.

tänks, eli data näyttää Pikku Prinssi kirjan hatulta/käärmeeltä joka on syönyt elefantin?

elephant.jpg


sitten vielä frekvenssikuva koko datasta niin nähdäänkö onko se hattu.
 

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Viestejä
3,040
Olen hakenut tänään ajalta 1990-2019 jokaisen miesten runkosarjaottelun (5418 kpl) datan vanhasta tulospalvelusta ja vähän katselin tuossa tuloksia niin 30 vuoden ajalta keskimääräinen ottelun kesto on 2 tuntia 18 minuuttia.
Ylläpitokin kiittää tällaisesta sisällöstä!
 
Viestejä
559
Enemmänkin pelejä katsovana lisälyöntikierrokset ovat välillä todella raskaita katsottavia. Jos vaikka kakkoskärki tekee kahdella palolla kaksi juoksua, ykköskärki käy käytännössä aina lyömässä minuuttitolkulla koppia. Se tuskin viihdyttää ketään ja niistähän ne kolmen tunnin pelit useimmiten syntyvät. Ei juuri väliä miten tämä ratkaistaisiin, mutta niinä hetkinä ainakin minä tuskastun varsinainen pelaamisen jatkumisen odottamiseen.

Tuon minuutin vuoronvaihdon kohdalla sinällään ihan ymmärrettävää, että välillä aikaa kuluu vähän enemmän. Esim. useampia ykkösiä pelaa kopparina ja heidän pitäisi aika kovalla juoksutuksella tulla lyöntivalmiuteen jos minuutti olisi tarkka raja. Jos joustoa ei olisi, peräpää sattaisi käydä välillä nostelemassa koppia ykkösen eteen, jotta kärkimies ehtii ottaa rauhassa kamppeet kuntoon eikä tarvi suorasta juoksusta tulla lyömään. Vastaavasti kolmoselle palava koppari saisi vetää aika vauhdilla että ehtii hakea kamppeensa kopilta ja juosta ulkopelipaikalleen.
 
Viestejä
443
Jos pesäpallopeli alkaa 18.00 sieltä pääsee kotiin lähes aina viimeistään 20.30 - 20.45 aikoihin ellei mene kotareihin.

MLB ja NFL -pelit kestävät keskimäärin yli 3 tuntia eikä se lajien suosiota merten takana ole rajoittanut.

En lähtisi liikaa kellottamaan minuutteja ja odottamaan sitä että 2h 15min peli toisi enemmän yleisöä kuin 2h 30min peli.. sekin vaatisi merkittäviä muutoksia pelin luonteeseen.
Jep! Itse varaan aina sen 3 tuntia kun menen pesisotteluun. Harvoin sen yli kestää ainakaan paljoa ja useimmiten loppuu jo paljon ennen.
 

olihansepalo

Keskihajonta = 19,44
Mediaani = 136

Ja arvot ovat siis minuutteja.
Peliä saataisiin nopeutettua esimerkiksi pitämällä minuutista kiinni vuoronvaihdoissa, nopeammalla ulkopelillä eli turhaa palloittelua karsimalla ulkopelaajien kesken ja mikä tärkeintä poistamalla kotarit pois jos hyväksyttäisiin tasapeli runkosarjan peleissä. Tällöin päästäisiin helposti vaikkapa 120 minuuttiin mediaanissa. Tauon pituutta voisi myös miettiä. Ottaa esimerkiksi käyttöön syksyisistä arkipeleistä tutun aikamääreen ottelun alusta.
 

Pallo muuntajalle

Joskus on hyvin tärkeää saada "tapettua" peliä. Hyvät lukkarit ja parhaat joukkueet hallitsevat tämän(kin) erinomaisesti. Tärkeä taito pelissä ja ehdottomasti oleellinen osa peliä.
Miksi?

Jos vastustajan sisäpelin pysäyttäminen viivyttämällä on niin tärkeää katsojan ja lajin kannalta, eikö lukkari voi pitää vain kolmen minuutin tauon kotipesässä ja kertoa kaskuja syöttärille siinä välissä?

Katsojallekin olisi parempi kun tietäisi, että nyt ei seuraavaan kolmeen minuuttiin tapahdu yhtään mitään, vaan voi kipaista vessassa tai hakemassa kahvikupin.
 
Viestejä
3,210
Miksi?

Jos vastustajan sisäpelin pysäyttäminen viivyttämällä on niin tärkeää katsojan ja lajin kannalta, eikö lukkari voi pitää vain kolmen minuutin tauon kotipesässä ja kertoa kaskuja syöttärille siinä välissä?

Katsojallekin olisi parempi kun tietäisi, että nyt ei seuraavaan kolmeen minuuttiin tapahdu yhtään mitään, vaan voi kipaista vessassa tai hakemassa kahvikupin.
Se on vähän semmoinen juttu, että huippu-urheilussa pelataan tuloksesta. Se ei aina ole "katsojan ja lajin kannalta tärkeää", miten se tapahtuu. Kertaakaan, ja olen varma että kertaakaan kauden aikana ei tule tilannetta, jossa lukkari on syöttämättä kolme minuuttia kakkostilanteessa pl. loukkaantumiset ja turpakäräjät. Myös heittelyssä tapahtuu koko ajan pelin kannalta tärkeitä asioita. Minä en ole tylsistynyt koskaan kakkostilanteen heittelyyn vaan enemmänkin siihen, että jo kakkostilanteessa (itse asiassa jo nollatilanteessa) tietää, mitä tulee tapahtumaan seuraavaksi. Katsojan ja lajin kannalta kaikkein typerintä on ennalta-arvattavuus ja kaavamaisuus, joka on jokeri- ja välistäjättösäännöillä mahdollistettu. "Lyömään astelee Go On -superjokeri nönnönnöö..." Onhan se nyt ihan sieltä, että joukkueiden välinen paremmuus mitataan nykyään (vähän kärjistäen) sillä, kenellä on parhaat lyöjäjokerit. Jokerien määrää voi rutkasti vähentää. Samalla peliaika lyhenee ja kaikkien on pakko ottaa enemmän vastuuta sisäpelistä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös