Supervuoro Verkkolehti »

Lukeminen kannattaa aina!

Viestejä
968
En muista olenko maininnut aiemmin mutta mulla oli yritys kirjan Omena ei kauas putoa kanssa mutta se jäi kesken. Miksi näin kävi, sitä en muista ollenkaan mutta kenties annan kirjalle uuden mahdollisuuden. Rönnbackan kirja on edelleen kesken ja onhan se ihan hyvä joskaan ei poikkeuksellisen hyvä. Siinä ei kuitenkaan kyllästy.

Nuo viimeisimmät suosituksesi vaikuttaa kiinnostavilta, otan teoksien nimet muistiin. Lintujen katsomisesta tuli mieleen se että olen tosi huono tunnistamaan perus pihalintuja, tunnen lähinnä harakan, västäräkin, talitiaisen ja ehkä jonkun muun mutta heikkoa tuntemukseni on. Luontoretkillä kaverini on kuvaillut kasveja ja hakenut niille nimen käsittääkseni Googlen Lens-sovelluksella. Olen miettinyt että sillä voisi kai tunnistaa lintujakin mutta aina kun olen alkanut kuvailemaan, lintu on lähtenyt pois. Olisi kuitenkin kiva oppia osaamaan nimeämään lintuja.

Yksi kirjamaininta loppuun, olen saattanut nimetä tämän jo aiemmin. Tauno Yliruusin Toivo tulee kaupunkiin. Voi olla että tätä ei löydy ihan joka kirjastosta mutta kirja on aika lyhyt (arvioisin että noin 160 sivua muistaakseni) ja helppolukuinen. Lisäksi se on todella hauska, hyvän mielen kirja. Kannattaa lukea jos saa sen käsiinsä.
 
Viestejä
613
Lukeminen kannattaa aina. Siinä on asia josta olen täysin samaa mieltä. En tiedä parempaa harrastusta kuin lukeminen. Itse aloitin lukemisen 6-vuotiaana, eikä kyllästymistä ole ollut missään vaiheessa 60 vuotta jatkuneella harrastuksella. Lukutahti on n. 200 kirjaa vuodessa, joten ei aivan normikirjahyllyyn kaikki lukemani teokset mahtuisi. Tämä toteamus ilman kehuskelua, mutta on siinä ollut monta kertaa silmät sikkaralla, kun on aamuun asti pitänyt kirjoja lukea, joita ei vaan pysty kesken lopettamaan. Nyt on "työn" alla Simon Häggströmin "Bukarestin Varjoissa". Myös kirjailijan edellinen teos: "He juoksivat pakoon" on lukusuosituksen arvoinen kirja.
 
Viestejä
968
Kirjallisuuden saralla uusin löytöni on ruotsalaisen Leif G. W. Perssonin dekkarisarja poliisikomisario Evert Bäckströmistä.

Kirjat ovat siis dekkareita joiden ominaispiirteinä on tietynlainen huumori. Bäckström on varsin kiistanalainen hahmo jonka poliisin arkeen kuuluu keskeisenä osana pitkiksi venyvät ja kosteat ravintolaillalliset sekä lähimpien työtovereidensa arvostelu. Tässä on koossa aineksia joihin ei sisälly mitään ihailtavaa mutta silti Persson onnistuu punomaan soppaa kasaan varsin huvittavaan tyyliin. Teoksissa on mielestäni myös jonkinlaista kaunokirjallista arvoa: tapahtumien kuvaus ja vuoropuhelut ovat taitavasti kirjoitettuja jonka miinuspuolinen seuraus on se että kirjat venyvät turhankin pitkiksi. Sopii ihmisille jotka viihtyvät hyvin hauskasti kirjoitetun ja oivaltavan tekstin äärellä.

Samoihin aikoihin huomasin että suoratoistopalvelussa CMore on katseltavissa Bäckström niminen tv-sarja. Kyseessä on juurikin Perssonin hahmo josta on muokattu korrektimpi ja siloitellumpi hahmo joten tv-toteutus on täysin kelvoton ja pilalla, ei katsomisen arvoinen.
 
Viestejä
968
Viime ajat ovat vierähtäneet mainion Flavia de Lucen parissa. Edelleen kiitän tästä suosituksesta kontiolaa, kenties sinä luet tänne kirjoitettavia viestejä silti. Jos tulet takaisin niin kosin sinua kenties.
 
Viestejä
461
Oliko tässä ketjussa Matti Laineen Vitikka-sarja mainittu? Huippu!
Sain lukusuosituksen kaverilta ja 6 kirjaa luettu. Ilmeisesti Vitikan kaikki tähän mennes julkaistut... 🙂

Kertoo ex-kiekkoilijasta, Elias Vitikasta, joka uran jälkeen ajelee työkseen taksia. Rahapulassa lähtee rikoksen tielle, välittämään varastettuja luxusveneitä. Siinä sitten matkan varrella on jos jotakin vyyhtiä ja sotkua! Kannattaa tutustua. Itte tykkäsin kovin!

Mutta ehdottomasti kandee lukea järjestyksessä, alkaen osa 1 Pahojen miesten seura. Toki kaikki itsenäisiä kertomuksia, mutta Vitikan elämä taustatarinana myös...

Toinen suositus Christian Rönnbackan, Henna Björk-sarja!

Juhannuslukemisiin! 👍🙂
 
Viestejä
968
Oliko tässä ketjussa Matti Laineen Vitikka-sarja mainittu? Huippu!
Sain lukusuosituksen kaverilta ja 6 kirjaa luettu. Ilmeisesti Vitikan kaikki tähän mennes julkaistut... 🙂

Kertoo ex-kiekkoilijasta, Elias Vitikasta, joka uran jälkeen ajelee työkseen taksia. Rahapulassa lähtee rikoksen tielle, välittämään varastettuja luxusveneitä. Siinä sitten matkan varrella on jos jotakin vyyhtiä ja sotkua! Kannattaa tutustua. Itte tykkäsin kovin!

Mutta ehdottomasti kandee lukea järjestyksessä, alkaen osa 1 Pahojen miesten seura. Toki kaikki itsenäisiä kertomuksia, mutta Vitikan elämä taustatarinana myös...

Toinen suositus Christian Rönnbackan, Henna Björk-sarja!

Juhannuslukemisiin! 👍🙂
Olen lukenut yhden Elias Vitikka -kirjan. Muistaakseni oli helppoa luettavaa, tarina eteni varsin jouhevasti. Voisin jatkaa sarjan parissa.
Rönnbacka on myöskin tuttu. Hautalehto-kirjat olet tainnut kahlata kaikki läpi kuten myös yhden Hanna Björkin. Onko niitä tullut enempää?
 
Viestejä
613
Olen lukenut yhden Elias Vitikka -kirjan. Muistaakseni oli helppoa luettavaa, tarina eteni varsin jouhevasti. Voisin jatkaa sarjan parissa.
Rönnbacka on myöskin tuttu. Hautalehto-kirjat olet tainnut kahlata kaikki läpi kuten myös yhden Hanna Björkin. Onko niitä tullut enempää?
Henna Björk-sarjassa on ilmestynyt kaksi kirjaa. Viime vuonna Isku ja tänä vuonna Jahti. Timo Sandbergilta löytyy paljon hyvää luettavaa. Nyt on loppusuoralla miehen viimeisin kirja Rauhanmyrsky.

Tuolta Dekkarinetistä löytyy paljon kirjailijoita ja heidän tuotantoaan.
 
Viestejä
968
Henna Björk-sarjassa on ilmestynyt kaksi kirjaa. Viime vuonna Isku ja tänä vuonna Jahti. Timo Sandbergilta löytyy paljon hyvää luettavaa. Nyt on loppusuoralla miehen viimeisin kirja Rauhanmyrsky.

Tuolta Dekkarinetistä löytyy paljon kirjailijoita ja heidän tuotantoaan.
Pitääpäs lukea tuo uusin Hanna Björk ja ottaa Sandberg listalle. Ei ihan vielä kuitenkaan koska tein uuden löydön: Anna Rimpelän Aino Ritari -kirjat. Minulla on kesken avausteos "Pitkään meni ihan hyvin" ja tämä on todella hauskaa seurattavaa. Rimpelän tuotannossa lienee kolme Aino Ritari -kirjaa, näillä näkymin kahlaan ne läpi kaikki.
Myös kontiolan aiemmin suosittelema Rottien pyhimys kiinnostelee.
 
Viestejä
461
Onkos tämmöinen tsykolookinen trilleri tuttu, kuin Freida McFadden: Kotiapulainen? 👉

Matti Remeksen Ruben Vaara-sarjaan on tullut myös uusi, Viittä vaille kuollut. Se mulla varausjonossa...
Tähän Vaara-sarjaan tulee aika verkkaseen osia, mutta itte olen tykännyt! 👍

Entä oliko Carin Gerhardsenin Hammarby-sarja jo ketjus mainittu?
Suosittelut, ittellä 3 luettuna...

Lukemisiin ja kesäiset viikon alut! 👍

Ps. Kuten edellä mainittiinkin, Henna Björk-sarjaa on tosiaan tehty 2 osaa. Toinen myös varauslistalla. Se eka jäi ikäään kuin kesken, eli pakkohan se on... 🙂 Eri hyvä, kuin Rönnbackan muutkin, Hautalehto eri toten!
 
Viestejä
293
Pitkästä aikaa tätä aihetta kommentoimassa. Menossa Jari Tervon "Pääskyt talvehtivat järven pohjassa". Alussa tuntui vaikealta ja sekavalta, nyt about puoliväli ja koko ajan paranee.

Mihin se Kontiola hävisi?
 
Viestejä
461
Juu, tuo Jari Tervo...
Yhtä kirjaa joskus yritin, ja tuo edel mainittu kuvaus "tuntui vaikealta ja sekavalta" osuu kyl kuin pallo räpsään! 😄

Mulle vaan ei edes parantunu, vaan lopetin kesken! Harvoin noin tulee tehtyä, mutta kun en kerrassaan ymmärtäny tekstiä, ei siinä ollu mittää päätä eikä häntää... 😬

Ehkä olis pitäny lukea se pikkupäissään, niin kuin kirjailija sen varmaan oli kirjoittanu? 🤔 🤭
En tiedä, kaikella rakkaudella, ehkä en vaa kuulu kohderyhmään? 🙂

No toki toinen lukemani Tervon kirja, jonka lukenu, oli Loiri. Parempi! Siinäkin ehkä sen 700 sivua olis voinu tiivistää 500? Jättämäl ne tervomaiset jaarittelut pois...
Kunnioitus kuitenkin hienolle taiteilijalle, Vesku Loirille siis. 👍

Eipä Tervo muutenkaan kuulu vars suosikkipersooniin, niin sekin vielä...

Mutta niinku sanottua, en ole varmaan kohderyhmää, monet kriitikot yms hänen tekstejään kehuneet. Mutta eikös juuri usein menekin niin, että minkä ammattikriitikot haukkuu surkiaks, on ns. maallikkolukijoille hyvä, ja toisin päin! 🙂
 
Viestejä
968
Onkos tämmöinen tsykolookinen trilleri tuttu, kuin Freida McFadden: Kotiapulainen? 👉
Luin tuon aika vasta. Kun olin aloittanut kirjaa, kerroin siitä eräällä ystävälleni joka luki kirjan myöskin ja lopuksi kehui teosta tosi paljon. Olihan se hyvä, oli yllättävää käännettä ja jossakin vaiheessa kirjaa lukijalle esitelty asetelma käännettiin päälaelleen.
Ymmärtääkseni McFaddenilta on tulossa toinenkin kirja taikka suomennos ja sen aion myöskin lukea.
 
Viestejä
461
Tulipa täsä mieleen, kun sateisen lomapäivän alottelin kahveella ja Ruudun Koskisella, notta ootteko lukeneet noita kirjoja?
Voi ol ehkä tääl jo mainittukin nuo, siis Seppo Jokisen komisario Koskinen-sarja?

Ite oon lukenu kaikki, uusinta lukuunottamatta, joka varaukses...
Olen tykänny, eri hyviä! 👍 Oliko näitä liki 30 kirjaa tullu...
Jokainen kirja oma tarinansa, mut tässäkin kuitenkin taustal kulkee tarina, eli periaattees kannattaa lukkee aikajärjestykses.

TV-sarjan tarinat ei kyl myötäile mitenkään kirjoja, ainoo sama oikeestaan on tarinan nimi! En osais millään yhdistää näitä muuten... 🙂

Sitte yks nosto, eli Delia Owens: Suon villi laulu!
Yks parhaista lukemistani kirjoista aikoihin! Katseltiin myös sitten elokuvana, ja sekin oli loistava. Suositukset! 👉
 
Viestejä
968
Tulipa täsä mieleen, kun sateisen lomapäivän alottelin kahveella ja Ruudun Koskisella, notta ootteko lukeneet noita kirjoja?
Voi ol ehkä tääl jo mainittukin nuo, siis Seppo Jokisen komisario Koskinen-sarja?

Ite oon lukenu kaikki, uusinta lukuunottamatta, joka varaukses...
Olen tykänny, eri hyviä! 👍 Oliko näitä liki 30 kirjaa tullu...
Jokainen kirja oma tarinansa, mut tässäkin kuitenkin taustal kulkee tarina, eli periaattees kannattaa lukkee aikajärjestykses.

TV-sarjan tarinat ei kyl myötäile mitenkään kirjoja, ainoo sama oikeestaan on tarinan nimi! En osais millään yhdistää näitä muuten... 🙂

Sitte yks nosto, eli Delia Owens: Suon villi laulu!
Yks parhaista lukemistani kirjoista aikoihin! Katseltiin myös sitten elokuvana, ja sekin oli loistava. Suositukset! 👉
Koskiset on varmaankin mainittu tässä ketjussa. Olen itsekin Seppo Jokinen -fani, olet lukenut kaikki Koskinen-kirjat. Suhtaudun sarjaan samaan tapaan kuin sinä: kirjat ovat oikein mainioita mutta sarja vain keskinkertainen, en ole siitä katsonut läheskään kaikkia jaksoja eikä hirveästi kiinnosta katsoa loppuja. Samantasoisia dekkarisarjoja on läjäpäin muitakin.

Koskinen -kirjoissa on kaksi juttua: toisaalta tutkittava rikos joka aina ratkeaa kirjassa ja toisaalta päähenkilöiden muu elämä joka jatkuu teoksesta toiseen, josta syystä kirjat on melkeinpä pakko lukea julkaisujärjestyksessä taikka paljon oleellista jää ymmärtämättä. Itseasiassa minusta tämä muu elämä -juttu on jopa mielenkiintoisempaa seurattavaa jos nuo kaksi kirjasarjan juttua on laitettava paremmuusjärjestykseen.

Koskinen-kirjoista yksi on jäänyt pyörimään mieleeni jälkikäteen ja haluaisin lukea sen uudelleen. En vain muista kirjan nimeä, ainoa tuntomerkki jonka osaan kirjasta sanoa on se että siinä oli "Tähkiö poika" eräänä esiintyvänä hahmona. Osaisiko joku kertoa kirjan nimen?
 
Viestejä
461
Mä tiedän mitä kirjaa sä meinaat, mut en saa itekää mieleen sen nimeä...
Siin oli se Tähkiöpoika, joka seurusteli sen tytön kans, ja ne piileskeli siel sen mummon tyhjillää olevas talos... 🤔
Melko uus, uusimmasta päästä...
 
Viestejä
968
@zala olisko se ollu Siipirikkoiset?? :unsure:
Se voi olla.

Mulla on sellainen muistikuva että kirjassa oli myös "Myrsi" (muistankohan lempinimen oikein) joka oli Tähkiöpojan kanssa seurustelleen tytön veli ja Tähkiöpojan kaveri. Kirjan alkuvaiheissa jos ei ihan ekassa luvussa Myrsi oli varastamassa jostakin jotakin koska tarvitsi rahaa aineisiin, joita käytti. Tähkiöpoika oli armeijassa ja koko mainittu nuorisokolmikko oli ajautunut jonkinlaisiin vaikeuksiin ja elänyt elämää jonka suunta olisi syytä oikaista varsin pian.

Kirjassa kuvailtiin mainitun tytön ajatuksia ja vaikka elämä ei ollut ollut helppoa, tytön ajatusten pohjavire oli silti positiivinen kun hän mietti miten toimia jatkossa ja niin että aikaansaisi hyvää eikä pahaa. Mulla on mielikuvaa siitä että näissä ajatuksissa oli jotakin kaunista, jotakin josta meidän kaikkien olisi syytä ottaa oppia. Jos en ihan väärin muista, silmänurkkani kostuivat jossakin vaiheessa, noiden ajatusten äärellä.

Pitänee lähipäivinä käydä kirjastossa ja katsoa tällä silmällä Jokisen tuotantoa aloittaen kirjasta "Siipirikkoiset".
 
Viestejä
968
Löysin Seppo Jokisen kirjan jossa on Tähkiöpoika ja Myrsi. Kirjan nimi on Vakaasti harkiten ja olen aloittanut lukemaan sitä uudelleen. Tämä on mielestäni paras Sakari Koskinen -kirja. Tarinan tyttö josta kerroin edellisessä viestissä on Eerika Vornanen.
 
Viestejä
461
Löysin Seppo Jokisen kirjan jossa on Tähkiöpoika ja Myrsi. Kirjan nimi on Vakaasti harkiten ja olen aloittanut lukemaan sitä uudelleen. Tämä on mielestäni paras Sakari Koskinen -kirja. Tarinan tyttö josta kerroin edellisessä viestissä on Eerika Vornanen.
No katohan, sen verran muistin oikein, että uusimmasta päästä tätä sarjaa oli... 🙂
Entä onko kirjaraati lukenu tämmöistä, kuin Lilja Sigurdardottir: Jääkylmä aurinko?
Itte taannoin lukasin, ja kehuihin nähden ylimainostettu, petyin. Kirjailijan nimestäkin voi päätel, että Islantiin mennään... Loppuikin niin kesken, että jatko-ossaa lienee Aroran etsivätyölle tulossa... 🤔

Nyt on pöydäl uusin Vares. Vareksista tykänny myös. Niissä rikosvyyhtien taustal myös rento turkkulaine tunnelma, Kaskenkadun Apoteekis ja Olkun paaris... 🙂👉
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös