Supervuoro Verkkolehti »

Lukeminen kannattaa aina!

Viestejä
964
Niin... enpä tiedä kuinka paljon sivistynyt Voorumin väki kuluttaa kirjallisuuskultturia? :D Itse ainakin luen nykyään omassa mittakaavassani aika paljon kirjoja. Tänä vuonna tullu luettua eniten suomalaista rikoskirjallisuutta, Seppo Jokisia, Jarkko Sipilää, Reijo Mäen Varesta yms yms... Toki mm. John Steinbeckin kirjoja pari kans tän vuoden listalla....

Eilen kävin kirjastossa taas, ja löytyipä hyllystä tämmönen kirja kuin "Karra". Juha Riikosen kirjoittama kirja kertoo siis Kari "Karra" Kuusiniemen elämäästä ja peliurasta. Varmasti mielenkiintonen! Palataan asiaan, kun kirja luettu! ;)
 
Viestejä
526
Vs: Lukeminen kannattaa aina!

Luin vasta Steinbeckin Hiiriä ja ihmisiä. Hieno! Minä luen paljon pohjoismaista rikoskirjallisuutta. Suomalaisia vähemmän, tai ei oikeastaan yhtään. Nyt tosin kuuntelen työmatkalla Joensuun Harjunpää ja rakkauden nälkä -äänikirjaa.

Tässä muutama pohjoismainen hyvä kirjailija: Nesby, Mankell, Nesser, Lapidus, Dahl, G.W. Persson, Larsson, Jungersen ja Anders Roslund & Börge Hellström.

Runoilijoista pakko mainita oma suosikki, eli Tapani "FUCK" Kinnunen!
 
Viestejä
964
Vs: Lukeminen kannattaa aina!

Mankellin ja Larssonin kirjoja noista ainakin olen lukenut! Hyviä nekin! Lukemisiin! ;)
 
Viestejä
1,846
Vs: Lukeminen kannattaa aina!

Nesbön kirjoja voin itsekin suositella. Lars Keplerin (Alexander Ahndoril & Alexandra Coelho Ahndoril) kirjoja voisi suositella niille, jotka pitävät Nesbön kirjoista.

Itse tulee luettua n. 1,5 kirjaa viikossa, suunnilleen puoliksi romaani- ja tietokirjallisuutta.
 
Viestejä
3,478
Vs: Lukeminen kannattaa aina!

Just eilen iltalukemisina lopetin Vares ja uhkapelimerkki. Reijo Mäki on kyl tosi hyvä! Seuraavana listalla paikalliskirjastostosta Mankell ja joku, nimee en muista nyt... Mankelin "Savuna ilmaan" luin äskettäin, sekin on tosiaan hyvä!

Täytyypä laittaa toi Nesby muistilistalle!
 
Viestejä
1,846
Vs: Lukeminen kannattaa aina!

Minua ei Vares suuremmin kiinnosta, mutta niille joita kiinnostaa niin tässä vinkki. Olen itsekin osallistunut työjuttujen takia ja myönteiseksi sen kuitenkin koin. Mutta uskon että Vareksen lukijat saisivat valtavan paljon enemmän kierroksesta irti. Hyvä idea!
Vares kierros.
 
Viestejä
3,478
Vs: Lukeminen kannattaa aina!

Toimii varmasti! ;) Muuten, jos joku on nähnyt Vares-leffoja, niin ei kannata verrata kirjoihin edes samana vuonna! En voi käsittää, kuinka niin hyvistä kirjoista saadaan noinkin paskoja rainoja? Esim. Huhtikuun tytöt. Nythän ens viikolla tulee taas Subilta Vares...
 
Viestejä
1,846
Vs: Lukeminen kannattaa aina!

Viime aikoina on tullut luettua Jens Lapiduksen kirjoja, jotka sijoittuvat Tukholman alamaailmaan. Olen tykännyt.
 

Blanchard

Vs: Lukeminen kannattaa aina!

Kaptah sanoi:
Viime aikoina on tullut luettua Jens Lapiduksen kirjoja, jotka sijoittuvat Tukholman alamaailmaan. Olen tykännyt.

Lapidus on ihan jees, mutta jos haluat alkuperäistä asiaa, suosittelen tutustumaan Lapiduksenkin ihannoiman James Ellroyn teoksiin.
Ja alkuperäiskielellä tietty ;)
 
Viestejä
1,846
Aika harvoin tulee luettua paksuja kirjoja, mutta erilaiset lehdet viihtyvät kädessä lähes päivittäin. Eikö noita Vares leffoja oo jo tyyliin.. öööö sata kappaletta? :D No joo. Täytyy myöntää, että ensimmäinen oli hyvä, mutta sen jälkeen leffan näyttelijät vaihtuivat ja koko idea meni siinä :(

Hieno ajattelu, mutta mä tykkään lukea myös "paksuja kirjoja". No jokainen Vares on Vares, joka on toistettu niin toistamisiin.
 
Viestejä
11,744
Vs: Lukeminen kannattaa aina!



Lapidus on ihan jees, mutta jos haluat alkuperäistä asiaa, suosittelen tutustumaan Lapiduksenkin ihannoiman James Ellroyn teoksiin.
Ja alkuperäiskielellä tietty ;)


Miksi kirjat pitäisi lukea alkuperäiskielellä? Itseltä olisi jäänyt pirun monta hyvää japanin, turkin, espanjan, portugalin ja ties minkä kielistä hyvää teosta lukematta jos pitäs lukea vain alkuperäkielellä.

Arvostan siis käännöskirjallisuutta. muuten jäisi vuotuinen luettujen romaanien määrä varmaa alle neljänkymmenen. Tosin rahaa jäisi enemmin koska käännöskirjallisuuta tukeakseni ostan yleensä kirjat.

Mites ne Eput lauloikaan ...
 
Viestejä
1,846
Miksi kirjat pitäisi lukea alkuperäiskielellä? Itseltä olisi jäänyt pirun monta hyvää japanin, turkin, espanjan, portugalin ja ties minkä kielistä hyvää teosta lukematta jos pitäs lukea vain alkuperäkielellä.

Arvostan siis käännöskirjallisuutta. muuten jäisi vuotuinen luettujen romaanien määrä varmaa alle neljänkymmenen. Tosin rahaa jäisi enemmin koska käännöskirjallisuuta tukeakseni ostan yleensä kirjat.
Vahvasti samaa mieltä. Noin 20 000 sivua tänä vuonna luettu ja kaikki suomen kielellä. Ainakin minulle on parempi lukea Lapidukset ammattilaisen suomentamana kuin että tankkaisin pakkoruotsipohjalla alkuperäkieltä. Ja mitä ne Lapiduksen henkilöt puhuvat keskenään? Ruotsiako?
 
Viestejä
2,625
Miksi kirjat pitäisi lukea alkuperäiskielellä?.

Ihan ensinnä tulisi mieleeni, että käännös ei koskaan ole ihan sama kuin alkuperäinen teksti jo kielten erilaisuudenkin takia. Harvasta nyt kuitenkaan lienee opettelemaan kovinkaan monta kieltä sille tasolle, että kaunokirjallisuuden lukeminen sujuu.

Sinällään kyllä kovia lukumiehiä täällä. Olisi se vajaat 40 romaania vuoteenkin enemmän kuin monella muulla, ja tuon lisäksi ehtii vielä panostaa tännekin melkoisesti.
 
Viestejä
11,744
Toki jos kykenisi alkukielellä ymmärtämään nyanssit ni oishan se parempi. Mutta oma osaaminen edes englannissa ei riitä lähellekään ammattikääntäjien ymmärrykseen kielestä vaikka käytänkin englantia 85% Työkielenäni. Saksa ja ruotsi ovat vielä heikompia, niissä vapaa-aikalukeminen jää kyllä aikakausi- ja sanomalehtiin. Ja ranskan ja italian kanssapärjää vain ravintolassa jos sielläkään.

Luen vieraalla/alkukielellä vain pakon edessä. Luin kerran Heminwayn vanhus ja meren englanniksi. Koska tarina oli tuttu tajusin nopeasti, että vaikka ymmärtää sisällön niin kuvailuvuuden ymmärtäminen jää ohueksi joten ymmärsin rajallisuuteni ja jatkan käännöskirjallisuuden parissa.

Lukutapa leimaa. Ja elämä on valintoja. En juurikaan katso telkkaria. Kun on pentuna omaksunut kaunokirjallisuuden lukemisessa silväilevän lukutavan ja saa mielenkiintoisen kirjan ni se saatetaan lukea yhdellä sessiolla. Pesiskierroksen jälkeen kun aloittaa niin kahteen meneessä aamulla normiromaani luettuna. Seuraavana aamuna töissä sitten kyllä nykyään on vaikeampaa, nuorempana oli helpompaa.

Ja ulkomaan työkeikoilla suomeksi lukeminen on mun tapa rentoutua. Päivän kun kouluttaa/vääntää broken englishillä tai saksaksi ni suomeksi lukeminen on freesaavaa. Sitten vielä lentomatkat päälle ni kolme kirjaa luettenuna viikon reissussa on helppo määrä.

Joku toinen rentoutuu jollain toisella tavoin.
 

Marko

Toki jos kykenisi alkukielellä ymmärtämään nyanssit ni oishan se parempi. Mutta oma osaaminen edes englannissa ei riitä lähellekään ammattikääntäjien ymmärrykseen kielestä vaikka käytänkin englantia 85% Työkielenäni. Saksa ja ruotsi ovat vielä heikompia, niissä vapaa-aikalukeminen jää kyllä aikakausi- ja sanomalehtiin. Ja ranskan ja italian kanssapärjää vain ravintolassa jos sielläkään.

Luen vieraalla/alkukielellä vain pakon edessä. Luin kerran Heminwayn vanhus ja meren englanniksi. Koska tarina oli tuttu tajusin nopeasti, että vaikka ymmärtää sisällön niin kuvailuvuuden ymmärtäminen jää ohueksi joten ymmärsin rajallisuuteni ja jatkan käännöskirjallisuuden parissa.

Lukutapa leimaa. Ja elämä on valintoja. En juurikaan katso telkkaria. Kun on pentuna omaksunut kaunokirjallisuuden lukemisessa silväilevän lukutavan ja saa mielenkiintoisen kirjan ni se saatetaan lukea yhdellä sessiolla. Pesiskierroksen jälkeen kun aloittaa niin kahteen meneessä aamulla normiromaani luettuna. Seuraavana aamuna töissä sitten kyllä nykyään on vaikeampaa, nuorempana oli helpompaa.

Ja ulkomaan työkeikoilla suomeksi lukeminen on mun tapa rentoutua. Päivän kun kouluttaa/vääntää broken englishillä tai saksaksi ni suomeksi lukeminen on freesaavaa. Sitten vielä lentomatkat päälle ni kolme kirjaa luettenuna viikon reissussa on helppo määrä.

Joku toinen rentoutuu jollain toisella tavoin, esim lehtitarjoukset voivat olla helppo tapa.

Itse löysin lukemisen tai oikeastaan kuuntelemisen näin aikuisiällä. Storytelin avulla kuunnellut monta kirjaa ja siinä samalla myös innostunut lukemaan kirjoja joista ei vielä ole ollut äänikirjoja saatavilla.
 
Viestejä
2
Äänikirjat ovat kyllä rentouttavia, kun voi vaan keskittyä kuuntelemiseen. Uusia kirjoja saisi kyllä tulla vähän tiuhempaan kuunneltaviksi. Hinta ei kuitenkaan ole paha, jos ajattelee, mitä palvelua saa vastineeksi.

Yrityslainat
 
Viestejä
3,478
Jep, eilen lopetin Sami Joukaisen tarinan Lyöjäkuningas!
Yksi parhaista elämänkerroista, tai elämäntarinoista, mitä olen lukenut!

Ei juuri kaunistella asioita, puhutaan niinkuin ne on. Esim. sopupelijupakasta oli tosi avoin ja mielenkiintoinen kuvaus jne jne.
Monellehan se on vieläkin arka ja kuuma peruna, mutta eihän historiaa muuttakaan voi! Mennyt on mennyttä, mutta kyllä siitä silti puhua voi...

Muutenkin tarina oli kirjoitettu tosi juohevasti, mielenkiinto pysyi alusta loppuun yllä! Löytyi paljon juttuja, joita en aikasemmin ole mistään kuullut.

Isot lukusuositukset!
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös