Supervuoro Verkkolehti »

Hyvinkään Tahko 2019

Viestejä
1,539
Musa oli mielestäni Imatra-ottelussa jonkin verran parempaa kuin aikaisemmin. Suoraviivaista rockia kannattaa soittaa. Ei heviä tai humppaa.
 

Vara-Eko

Samaa mieltä tuon "rytmimusiikin" kanssa. Vähemmän ja pienemmällä volyymilla. Eikä myöskään sillä vierasjoukkuetta tarvitse "kannustaa".
Eilen Pihkalassa noin 10 punapaitaista IPV-fania sai aikaan enemmän ääntä kuin 1000 hyvinkääläistä. Olisiko kotijoukkueen faneilla pieni skarppauksen paikka? Jos kannustusta saataisiin aikaan omin keinoin ei musiikin tarvitsisi olla niin kovalla.
 
Viestejä
939
Eilen Pihkalassa noin 10 punapaitaista IPV-fania sai aikaan enemmän ääntä kuin 1000 hyvinkääläistä. Olisiko kotijoukkueen faneilla pieni skarppauksen paikka? Jos kannustusta saataisiin aikaan omin keinoin ei musiikin tarvitsisi olla niin kovalla.
Ehkä hyvinkääläiset ovat kyllästyneitä kamppailemaan kaiuttimista tunkevaa teknohumppaa vastaan.
 
Viestejä
845
Eilen Pihkalassa noin 10 punapaitaista IPV-fania sai aikaan enemmän ääntä kuin 1000 hyvinkääläistä. Olisiko kotijoukkueen faneilla pieni skarppauksen paikka? Jos kannustusta saataisiin aikaan omin keinoin ei musiikin tarvitsisi olla niin kovalla.
Kyllä Pihkalan katsomot kaikuivat kannatusta aina kun Kore tuli lyömään, siinä olen samaa mieltä että enemmän saisi kannustaa ja muitakin kun Korea
 
Viestejä
482
Ehkä hyvinkääläiset ovat kyllästyneitä kamppailemaan kaiuttimista tunkevaa teknohumppaa vastaan.
Olen käynyt Tahkon peleissä 35 vuoden ajan ja hyvinkääläinen mentaliteetti on aina ollut se, että yleisön ääntelyt häiritsevät pelin seuraamista. Korkeintaan..nokkelat..huudot tuomareille sallitaan.

Mölymusiikin osaa suodattaa pois melko nopeasti, mutta Tahkon peliajankohdat: Tahkolla on vielä kaksi kotipeliä kesäkuussa ja molemmat alkavat lauantaina klo16! Saadaan ainakin mökkeilevät ihmiset pois yleisöstä. Itsekään en pääse noihin otteluihin. Sunnuntaina pääsisi. Onneksi Tahkon vieraspelien ajankohdat sopivat paremmin, niin pääsee katsomaan Tahkon pelejä paikan päällä......
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
124
Ainakin itseni ja kolmen kaverin puolesta täytyy sanoa, että Imatra-ottelussa musiikki ei häirinnyt pätkääkään, päinvastoin, enkä oikein jaksa uskoa, että sillä olisi merkitystä Hyvinkään katsojalukuihin. Eiköhän musiikkia ole soiteltu pesisotteluissa jo useampia vuosikymmeniä. Tietysti volyymi on syytä pitää järkevissä rajoissa. Sitä paitsi on aika erikoista luokitella "teknohumpaksi" sentapaiset eiliset mainiot rock-biisit kuten AC/DC:n Rock'n Roll Train tai Highway to Hell.
 
Viestejä
912
Keskustelu yleisömääristä ja ottelutapahtumista on mennyt täällä ja esim. Facebookissa ihan absurdille tasolle. Paljon kuulee tuota musiikkiargumenttia. Mielestäni se on ehkä tyhmin syy ikinä olla tulematta otteluun - anteeksi vaan - mutta samalla se kertoo jotain oleellista siitä, missä nykyään mennään yleisötapahtumien suhteen. Kaikki haluavat omaan mielenmaisemaansa sopivat kirsikat kakusta, ja sellaiset elementit mistä ei niin itse välitetä, halutaan pois häiritsemästä. Näitä voi pilkkoa vaikka kunka pieniin osiin, ongelma on, että jokaisella katsojalla ne on omansa, ja ehkä jopa päinvastaisia vierustoverin kanssa. Kun MINÄ maksan, niin MINUN pitää saada päättää, mitä kappaleita siellä soi vai soiko, onko liian vähän huutelua vai liian paljon, saako juoda olutta vai pitäisikö sen myynti lopettaa jne. Kyllähän minäkin kuuntelisin mieluummin John Coltranea pelissä, jos sinne musiikkia meniisin kuulemaan (en mene). En silti valita keskustelupalstoilla. Ja jos koen sen valittamisen arvoiseksi asiaksi, ottaisin yhteyden Tahkon toimistoon, niin joku asia ottelutapahtumassa saattaisi jopa muuttua palautteen myötä.

Itselleni kyllä sopii, että pelit alkavat neljältä viikonloppuisin. Jää vielä pelin jälkeen viikonloppua vietettäväksi, eikä puolentoista tunnin kotimatkan jälkeen tarvitse mennä suoraan pelin jälkeen nukkumaan. Mutta täälläkin on ihmisiä, joiden mielestä olen armottomasti väärässä. Ja siksi ne yleisömäärät on mitä on. Jos me ei päästä sopuun edes näin yksinkertaisista asioista, niin on turha väittää pesäpalloväkeä miksikään yhteisöksi. Siellä on tuhat yksilöä katsomassa.

Jännä homma tuo huutelujuttukin, mikä eilen nousi esiin. Itse yritin kyllä pitää meteliä jonnin verran yllä, toki raskas päivä Tallinnassa ja lyhyehköt unet vähän verotti jaksamista, eikä se pelikään nyt mitenkään maailman jännittävin ollut, mikä vaikuttaa kyllä kannustukseen. Rippe kuittasi pelin viimeisellä aikalisällä, ettei katsomostamme kuulu mitään, kuuluu vain imatralaisia, jotka toki olivat lähempänä kotipesää. Pihkala on iso alue, ja siellä saa oikeasti huutaa kurkku suorana, että kotipesään asti kuuluu mitään, varsinkaan jos lähempänä on vähänkään muuta ääntä. Tuulen suunta vaikuttaa äänen kantoon myös.
 
Viestejä
939
Paljon kuulee tuota musiikkiargumenttia. Mielestäni se on ehkä tyhmin syy ikinä olla tulematta otteluun - anteeksi vaan - mutta samalla se kertoo jotain oleellista siitä, missä nykyään mennään yleisötapahtumien suhteen. Kaikki haluavat omaan mielenmaisemaansa sopivat kirsikat kakusta, ja sellaiset elementit mistä ei niin itse välitetä, halutaan pois häiritsemästä.

Anteeksi.
 
Viestejä
912
Saat.

Totesin vain asioiden tilan. Ei kenenkään musiikkimaun pitäisi olla mikään peruste millekään. Peliä sinne tullaan katsomaan. Sen lisäksi väite, että pesäpallo-ottelun tulisi olla alisteinen ihmisten mökkeilylle, on hölmö. Se on priorisointikysymys. Sieltä pitää lähteä pois, niin että ehtii. Jos ei lähde, niin silloin pitää sitä mökkiä tärkeämpänä asiana, ja sehän on jokaisen oma valinta. Mutta se on sama kuin että jos vetoaisin siihen, että pelin pitää alkaa niin, että ehdin käydä tiettyyn aikaan kaupassa.
 

Elk

Viestejä
893
Janski latasi nyt kyllä tuossa yllä viisaita sanoja tuosta musiikkiasiasta liittyen yleisömääriin. Jos tämän kaltaisten tykkäämisperusteisten yksittäisten asioiden vaikutusta aletaan jäljittää, tulee aina tulokseksi plusmiinusnolla: siitä mistä toiset tykkää, toiset ei ja päinvastoin. Yltiöyksilöllisyyden aikakautta kun elämme, tuppaa syntymään vähän joka asiaan harha, että yhteistenkin asioiden tulisi mennä juuri niin kuin minulle sopii. Kai nyt sen verran sietokykyä itse kultakin voi odottaa, että sietää sivutuotteena jotain, mikä ei ole itselle niin mieluista, jos itse pääasia on kuitenkin se, mistä pitää.

Jostain muusta nyt kiikastaa. Viime kauden 7:ää ensimmäistä Tahkon kotipeliä seurasi 10168 katsojaa, keskiarvo 1453. Tämän kauden vastaavat luvut: 6776 ja 968. Ero on järkyttävä, ja vielä järkyttävämmältä se tuntuu, kun ajattelee, että nyt meillä on joukkueessa takaisin ”oman kylän tähti” (yksi nykypesiksen suurimmista ylipäänsä), on nousevia tähtiä (Huuskoa, Vartamaa ja muitakin), on menestystä (sarjasijoitus 3) ja on huikeita koettuja hetkiä (JymyJussit -pelin loppu ja jokunen muukin). Musiikkia soitettiin viime kaudellakin ja sitä ennenkin, siitä tämä ei ole kiinni. Viime keväänä saattoi kelit olla kauttaaltaan hivenen parempia, mutta ei ne ole olleet huonoja nytkään, ja tosi hyväkään sää ei ole tänä keväänä vaikuttanut yleisömäärää nostavasti.

Nimenomaan tämä romahdus yhdessä vuodessa hämmästyttää. En ole aiemmin halunnut uskoa, että Fanikameralla olisi vaikutusta, mutta voisiko olla sittenkin. Sehän oli viime kaudella vielä uutta eikä edes kai monenkaan tiedossa, nyt taitaa olla laajasti tiedossa ja käytössä, ja jos olen oikein ymmärtänyt täällä viestejä, niin vähän joka puolella miltei ilmaiseksi kaupiteltukin. Lätkän mm-huumalla ja ehkä jalkapallomaajoukkueenkin hyvillä suorituksillakin voi olla joku kyllästyttämisvaikutus muihin lajeihin, mene ja tiedä. Tai sitten minun oletukseni liittyen Hyvinkääseen, ja tämän esitän vieraspaikkakuntalaisena: onko niin, että Hyvinkään väestörakenne on muuttunut/muuttumassa niin ”fiiniksi” pääkaupunkimaiseksi, että pesis ei vaan siellä enää kiinnosta (mutta juuri tämän vuoden notkahdusta sekään ei oikein selitä, pitempää trendiä ehkä).
 
Viestejä
939
Saat.

Totesin vain asioiden tilan. Ei kenenkään musiikkimaun pitäisi olla mikään peruste millekään. Peliä sinne tullaan katsomaan. Sen lisäksi väite, että pesäpallo-ottelun tulisi olla alisteinen ihmisten mökkeilylle, on hölmö. Se on priorisointikysymys. Sieltä pitää lähteä pois, niin että ehtii. Jos ei lähde, niin silloin pitää sitä mökkiä tärkeämpänä asiana, ja sehän on jokaisen oma valinta. Mutta se on sama kuin että jos vetoaisin siihen, että pelin pitää alkaa niin, että ehdin käydä tiettyyn aikaan kaupassa.
Silti jätän tulematta tilaisuuteen, jossa minut altistetaan melulle. Tämä riittänee tästä.
 
Viestejä
529
Tiedoksi vain, että reilu viikko sitten lähetin viestin Miika Rantatorikalle liittyen otteluissa soitettavan musiikin kovaan volyymiin. Rantatorikka vastasi, ettei äänenvoimakkuutta ole ainakaan tietoisesti säädetty voimakkaammaksi. Heillä on ollut ongelmia kaiuttimien kanssa, jotka ovat käyttöikänsä päässä. Ehkä siksi musiikin voimakkuus on vaihdellut. Rantatorikka kirjoitti vievänsä viestiä eteenpäin musiikkia soittaville ihmisille.
En tiedä oliko viestilläni vaikutusta mutta ainakin Imatra pelissä musiikin voimakkuus oli mielestäni inhimillisellä tasolla.

Sitten itse pelistä: Tahkon miesten joukkue on sarjataulukossa kolmantena ja Leidit viidentenä. Kuka olisi uskonut ennen kauden alkua?
 
Viestejä
1,520
Sitten itse pelistä: Tahkon miesten joukkue on sarjataulukossa kolmantena ja Leidit viidentenä. Kuka olisi uskonut ennen kauden alkua?

Täältä ainakin käsipystyyn! Epäilin vahvasti Tahkon mahdollisuuksian noin ylös. Etenkin ulkopeli on parantunut rutkasti.

Kausi on toki pahasti kesken, mutta kyllähän Hyvinkäällä kausi on saanut paremman startin kuin, kukaan ehkä uskalsi edes odottaa.
 
Viestejä
488
Tahkon yleisömäärät (miehissä ja naisissa) ovat kyllä aika mysteerijuttu. Seura näyttää ainakin näin ulkopuolisen näkökulmasta tekevän kaikki oikein, on omia junnuja mukana ja starojakin, panostetaan markkinointiin ja on hyvät taustavoimat siinä. Pesäpallon kai edelleen Hyvinkäällä iso juttu ja joukkue menestyykin paremmin kuin pitkään aikaan ja silti yleisömäärät ovat tuolla tasolla. Äänitaso musiikissa voi olla jollekin ongelma, mutta siinäkin näköjään seura kuuntelee kyllä kannattajien mielipiteitä, ja on siellä varmasti paljon niitäkin jotka haluavat sitä menomusiikkia mukaan peliin.
 
Viestejä
1,520
Voisko noihin yleisömääriin vaikuttaa puitteet? "Stadion" on yksi huonoimpia mitä superissa löytyy. Ei ole katosta jonne pääsee sateella tai kovalla helteellä (Kouvolassa ainakin sekä sateella, että oikein kuumalla kelillä katoksen alla on iso osa katsojista). Myyntipisteitä ei ole kummoisesti (toki noilla yleisömäärillä ei tarvitse ollakkaan), tai ei ollut ainakaan toissa kesänä.
Nämä väliaika viihde lyöntihommat metrin päähän verkkoon ei ainakaan minulle henkilökohtaisesti mitään tarjoa.

Toki jos rakennetaan uusi stadion vaatii se rutkasti resursseja. Ehkä Hyvinkää ei nykyisin ole enää ns. pesiskaupunki?
 
Viestejä
11,878
Tahkon yleisömäärät (miehissä ja naisissa) ovat kyllä aika mysteerijuttu. Seura näyttää ainakin näin ulkopuolisen näkökulmasta tekevän kaikki oikein ... panostetaan markkinointiin ja on hyvät taustavoimat siinä.

Eihän noissa kait auta kun takoa päätä seinään ja yrittää enemmin. En tiedä yritetäänkö hyödyntää jo mutta Tahkolla pitäisi olla pääkaupunkiseudun läheisyyden takia olla erinomainen mahdollisuus houkutella vastustajan kannustajia paikan päälle.

Se toki vaatisi menemistä johonkin pääkaupunkiseudun mediaan jotta saisi näkyvyyttä ja se ei valitettavasti ole ilmaista. En nyt ihan usko vielä Bundesliigan tapaiseen vastustajan paikallisfanijunaan mistä vastustajan fanit sitten kulkueena siirtyy Hyvinkään asemalta Pihkalaan mutta kuitenkin.

Vai onko noissa määrissä jo mukana 200 .. 300 vastustajan kannattajaa? Ei kait?

Äänenpaineista olen vanhana miehenä @Helsingin Herra :n linjoilla. Ihan sama mitä musa on, en usko että osuu suosikkeihini mutta kyllä keskustelemaan pitää pystyä vieruskaverin kanssa ilman että tarttee huutaa korvaan.
 
Viestejä
1,539
Tahkon yleisömäärät (miehissä ja naisissa) ovat kyllä aika mysteerijuttu. Seura näyttää ainakin näin ulkopuolisen näkökulmasta tekevän kaikki oikein, on omia junnuja mukana ja starojakin, panostetaan markkinointiin ja on hyvät taustavoimat siinä. Pesäpallon kai edelleen Hyvinkäällä iso juttu ja joukkue menestyykin paremmin kuin pitkään aikaan ja silti yleisömäärät ovat tuolla tasolla. Äänitaso musiikissa voi olla jollekin ongelma, mutta siinäkin näköjään seura kuuntelee kyllä kannattajien mielipiteitä, ja on siellä varmasti paljon niitäkin jotka haluavat sitä menomusiikkia mukaan peliin.

Komppaan tässä Kolmossaumaa. Tilanne vaikuttaa huonolta varsinkin, kun kaikki seuran taholta on tehty minunkin mielestäni ainakin lähes oikein, mutta yleisö loistaa poissaolollaan. On staroja kuten Kore ja Metu ja Hokki, uusia hyviä pelaajia kuten K-T ja Rouhiainen ja uudehko valmennusduo Haimi&Rantanen ym. Ja joukkue menestyy! Mutta yleisöä kiinnostaa enemmän nurmikon leikkuu ja riitely naapurin kanssa.

Yleisökato vaikuttaa sponsoreiden kiinnostukseen sijoittaa joukkueeseen, tämä alentaa tuloja ja laskee pelaajapalkkioita. Pelaajat eivät motivoidu harjoittelemaan ja pelaamaan kehnoilla palkkiolla ja pelin taso laskee. Kohta pelataan kuin Alajärvellä. Kyllä syytä huolestumiseen on! Miten saatasiin yleisö takaisin katsomoihin?
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös