Supervuoro Verkkolehti »

Hyvinkään Tahko 2019

Viestejä
488
Alajärvi on aika hyvä vertailukohta tähän. Siellä on taas kaikki tehty aika lailla päinvastoin, on huonot taustat, ei käsitystä markkinoinnista, surkea joukkue jossa ei ole staroja eikä omia junnujakaan :) Yleisömäärissä taitavat silti olla vielä Tahkon edellä.
 
Viestejä
845
Keskustelu yleisömääristä ja ottelutapahtumista on mennyt täällä ja esim. Facebookissa ihan absurdille tasolle. Paljon kuulee tuota musiikkiargumenttia. Mielestäni se on ehkä tyhmin syy ikinä olla tulematta otteluun - anteeksi vaan - mutta samalla se kertoo jotain oleellista siitä, missä nykyään mennään yleisötapahtumien suhteen. Kaikki haluavat omaan mielenmaisemaansa sopivat kirsikat kakusta, ja sellaiset elementit mistä ei niin itse välitetä, halutaan pois häiritsemästä. Näitä voi pilkkoa vaikka kunka pieniin osiin, ongelma on, että jokaisella katsojalla ne on omansa, ja ehkä jopa päinvastaisia vierustoverin kanssa. Kun MINÄ maksan, niin MINUN pitää saada päättää, mitä kappaleita siellä soi vai soiko, onko liian vähän huutelua vai liian paljon, saako juoda olutta vai pitäisikö sen myynti lopettaa jne. Kyllähän minäkin kuuntelisin mieluummin John Coltranea pelissä, jos sinne musiikkia meniisin kuulemaan (en mene). En silti valita keskustelupalstoilla. Ja jos koen sen valittamisen arvoiseksi asiaksi, ottaisin yhteyden Tahkon toimistoon, niin joku asia ottelutapahtumassa saattaisi jopa muuttua palautteen myötä.

Itselleni kyllä sopii, että pelit alkavat neljältä viikonloppuisin. Jää vielä pelin jälkeen viikonloppua vietettäväksi, eikä puolentoista tunnin kotimatkan jälkeen tarvitse mennä suoraan pelin jälkeen nukkumaan. Mutta täälläkin on ihmisiä, joiden mielestä olen armottomasti väärässä. Ja siksi ne yleisömäärät on mitä on. Jos me ei päästä sopuun edes näin yksinkertaisista asioista, niin on turha väittää pesäpalloväkeä miksikään yhteisöksi. Siellä on tuhat yksilöä katsomassa.

Jännä homma tuo huutelujuttukin, mikä eilen nousi esiin. Itse yritin kyllä pitää meteliä jonnin verran yllä, toki raskas päivä Tallinnassa ja lyhyehköt unet vähän verotti jaksamista, eikä se pelikään nyt mitenkään maailman jännittävin ollut, mikä vaikuttaa kyllä kannustukseen. Rippe kuittasi pelin viimeisellä aikalisällä, ettei katsomostamme kuulu mitään, kuuluu vain imatralaisia, jotka toki olivat lähempänä kotipesää. Pihkala on iso alue, ja siellä saa oikeasti huutaa kurkku suorana, että kotipesään asti kuuluu mitään, varsinkaan jos lähempänä on vähänkään muuta ääntä. Tuulen suunta vaikuttaa äänen kantoon myös.
Kiitos Janski hyvästä kommentista! Itse eilen naurahdin kun Tahko oli 5 juoksun johdossa ja huusit IPV:n kannattajille "Missä se rumpuryhmä nyt on" :D
 
Viestejä
845
Nyt kun täällä on paljon ollut puhetta yleisön vähyydestä niin olisiko lipun hinta osasyynä, 14€ on aika suolainen hinta varsinkin houkuttelemaan uusia ihmisiä katsomoon. Ja kannatuksesta sen verran että tuntuu siltä kuin Pihkalassa pitäisi aina saada sellainen dominoefekti käyntiin, kun joku kannustaa niin useampi rupeaa kannustamaan.
 
Viestejä
3,534
Pesis on Alajärvellä tärkeä, koko kylän asia. Siitähän Alajärvi tunnetaan. Ei siellä paljoa muuta ole. Hyvinkäälläkin pesis voisi olla se juttu. Ei Hyvinkäällä taida olla muita tunnettuja urheiluseuroja. Kouvola on urheilukaupunki. Talvella porukka käy KooKoon ja Kouvojen matseissa ja kesällä Koplan ja MyPan. Kouvolassa ilmestyy Kouvolan Sanomat, jossa on aika paljon urheilua. Mitenkä Aamupostissa? Hyvinkääläiset ovat pikkuhiljaa vieraantuneet ja vieraantumassa pesäpallosta. Vai onko katsojaluvut nyt laskettu toisin? Voisihan Tahko lainata Kouvolan kuuluttajaa...:D;)
 
Viestejä
1,554
Nyt kun täällä on paljon ollut puhetta yleisön vähyydestä niin olisiko lipun hinta osasyynä, 14€ on aika suolainen hinta varsinkin houkuttelemaan uusia ihmisiä katsomoon. Ja kannatuksesta sen verran että tuntuu siltä kuin Pihkalassa pitäisi aina saada sellainen dominoefekti käyntiin, kun joku kannustaa niin useampi rupeaa kannustamaan.

En kyllä usko, että 14 € on este tulla katsomaan pesäpalloa pääsarjatasolla. Ainakaan yleisesti. Syyt ovat todennäköisesti muualla. Minusta Tahko näkyy aika vähän kaupunkikuvassa.
 
Viestejä
845
En kyllä usko, että 14 € on este tulla katsomaan pesäpalloa pääsarjatasolla. Ainakaan yleisesti. Syyt ovat todennäköisesti muualla. Minusta Tahko näkyy aika vähän kaupunkikuvassa.
Valitettavasti minulla on paha aavistus mistä syystä katsojat vähentyneet. Vielä 2010-14 katsojia tuli Helsingistä, Riihimäeltä ja muilta lähikunnilta katsomaan pelejä Hyvinkäälle. Silloin kun +2000 katsojaa oli ihan normipeleissäkin. Olisiko sitten Ruudun fanikamera karsinut nämä lähikunnista tulevat katsojat?
 
Viestejä
11,889
Voiko oikeasti olla niin, että yhden kameran fanikamera toteutus on riittävä pesäpallon seuraamiseen paikallemenemisen - silloin kuin paikallemeno on mahdollista - sijaan?

Itse kokeilin viime kesänä ruutua kotitöllön ruudusta kun HP oli vierasmatseissa. Parin pelin jälkeen menin Kouvolaan ja joskus jopa Pihkalaan - työpäivä silloin toki Espoon toimistolla - kuin katsoin ruudusta HP:ta. Kesälomapurjehduksen jälkeen Ruutu jäi kokonaan, ei kiinnostanut.
 
Viestejä
922
Syitä voi olla vaikka kuinka ja paljon, kuten olen yrittänyt sanoa. Organisaatiossa varmasti palaveerataan tästä syystä jatkuvasti. Ei kukaan tahallaan halua tehdä tapahtumaa tyhjille katsomoille. Sitten taas tietyssä mielessä kannattajana ei kannata päätänsä liioin vaivata asioilla, joihin ei itse kykene vaikuttamaan. Minun on vaikea samaistua ajatuksiin, jotka saavat ihmiset jäämään kotiin, itse kun olen pelit asettanut melkeinpä kaiken muun ajanvietteen edelle, kipeänäkin, vuosikymmenet jo. Mutta onko näitä syitä tutkittu, asiakastyytyväisyyslomakkeilla, kuten esimerkiksi festareilla tehdään joka vuosi? Eipä liene hirveästi kyselty, hän sanoi itselleen vastaten. Sieltä saattaisi selvitä jotain oleellista.

Minulla on kutina, että Helsingin läheisyys tekee hallaa hyvinkääläiselle pesikselle, kun vielä joku aika sitten ajateltiin sen tuovan lisää katsojia. Sieltä löytyy puolen tunnin matkustamisella aika paljon kilpailevaa vapaa-ajan toimintaa. Itseni lisäksi en tiedä tällä hetkellä kovin montaa, jotka matkustaisivat Tahkon kannalta oikeaan suuntaan, pohjoiseen.

Se, viekö Fanikamera katsojia, on itse asiassa aika toissijainen juttu. Pesäpallon tulee näkyä ja olla saavutettavissa uudemmissa kanavissa, kaikille ja kohtalaiseen hintaan. Se on tätä päivää ja tulevaisuutta. Vaikka kuinka muutamat jäisivät sen takia kotiin, niin se että tässä asiassa alettaisiin peruutella aikaan jolloin ihmiset kirjoittivat toisilleen kirjeitä käsin, on vielä tuhoisampaa. Takaisin päin katsomalla on harvoin saavutettu mitään merkittävää.

Yhden yksittäisen asian nostan esiin, minkä taas tänään huomasin. Koska itselleni ei tule Aamupostia, en tiedä miten otteluiden mainostus nyt menee lehdessä. Kosusen aikaan siihen panostettiin varmasti enemmän näiden uudempien kanavien kustannuksella, mutta molempia pitäisi olla tasapuolisesti. Varmaan on jonkin verran niitäkin, joille Tahko oli yhtä kuin Joppe, ja sen takia kun tämä "uusi Tahko" perustettiin, ei se enää puhutellut sitten. Ihmisen mieli toimii hassusti.

Aamupostista olen kuitenkin tällä kaudella lukenut otteluraportit sähköisesti, ja täytyy sanoa, että taas on Timo-Villeä ja hänen kantaaottavuuttaan ikävä. Kyllä urheilutoimittajan pitäisi lisätä juttuunsa jonkun näköistä omaa panosta, ei pelkästään luetella, että siinä ja siinä vuorossa oli se juoksun lyöjä ja tuoja. Kaiken sen, mitä nykyinen vakiokirjoittaja kertoo, voi nähdä katsomalla tilastoja. "Luetteloimalla" jutun kirjottamisen taso ei ainakaan ole omiaan innostamaan lähtemään katsomaan tapahtumaa. Timo-Ville kirjoitti värikkäästi, ja joskus lainasi allekirjoittaneenkin mielipiteitä suoraan lehden sivulle.
 
Viestejä
482
"On staroja kuten Kore ja Metu ja Hokki, uusia hyviä pelaajia kuten K-T ja Rouhiainen"
Joista kaikki ovat suhteellisen vä
Voiko oikeasti olla niin, että yhden kameran fanikamera toteutus on riittävä pesäpallon seuraamiseen paikallemenemisen - silloin kuin paikallemeno on mahdollista - sijaan?

Itse kokeilin viime kesänä ruutua kotitöllön ruudusta kun HP oli vierasmatseissa. Parin pelin jälkeen menin Kouvolaan ja joskus jopa Pihkalaan - työpäivä silloin toki Espoon toimistolla - kuin katsoin ruudusta HP:ta. Kesälomapurjehduksen jälkeen Ruutu jäi kokonaan, ei kiinnostanut.
Kuvanlaatu on ainakin 65" töllössä sellainen, että pelin seuraaminen onnistuu hyvin. Toimii melkein paremmin kuin monikamera-lähetykset kun tuo vastaa paremmin paikan päällä katsomista.

Monelle kynnys lähteä pidemmän matkan takaa peliin muodostuu isoksi.
 
Viestejä
3,534
Vielä paikallislehden merkityksestä. Kouvolan Sanomissa on aina urheilutoimituksen tekemä juttu ennen jokaista peliä. Siinä käsitellään sarjatilannetta, tulevaa peliä ja yleensä haastatellaan jotain pelaajaa. Pelin jälkeen on aina näyttäväkuvineen selostus pelistä. Toimittaja on pesistä tunteva ja siksi ennakot ja pelin jälkeiset jutut ovat mielenkiintoisia. Lisäksi on entisen pelaajan "Kassu" Halosen pointit: neljä terävää huomiota, miten peli meni kotijoukkueen kannalta.
 
Viestejä
11,889
Kuvanlaatu on ainakin 65" töllössä sellainen, että pelin seuraaminen onnistuu hyvin. Toimii melkein paremmin kuin monikamera-lähetykset kun tuo vastaa paremmin paikan päällä katsomista..

Ok, mulla on merkittävästi pienempi töllö ja katson niin vähän, että ei ole suunnitelmissa vaihtaa suurempaan.

Tajusin juuri, miksi myös vierastan fanikameraa. Jos olen katsoja niin seuraan ottelua kotipesän takaa vain pakon edessä. En muista onko tällä vuosituhannella ollut moista pakkoa, tuskin.

Tai eikun ihan vastahan mä seurasin kaakkoislohkon maakuntasarjan SuPo - HP 2 kotipesän takaa kun tarkoitus oli katsella 10 min tms eikä viitsinyt kävellä kakkoskatsomoon. mut seurasin sit koko matsin siitä penkalta - omituinen kokemus.
 

Elk

Viestejä
895
Kyllä tässä tuo romahdus viime vuoteen nähden on se pointti, ja se että suunta on päinvastainen kuin perinteiset selitystekijät (menestys lisää yleisöä) antaisivat ymmärtää. Siksi musiikin lisäksi myöskään katsomo-olosuhteet tms. ei käy selityksestä, koska ne ovat pysyneet ennallaan. Paikallislehden ja sen juttujen roolista en tiedä, kun en tiedä.

Sama surkea kehitys näkyy kyllä useimmilla muillakin superin paikkakunnilla, joten täytyy olla joko jokin yksittäinen tekijä, jonka merkitys on selvästi tavanomaista suurempi tai sitten useamman pitemmän aikaa kehkeytyneen eri tekijän vaikutus on sattunut kumuloitumaan samaan aikaan juuri tänä vuonna. Jälkimmäinen lienee ”todennäköisyyslaskennan” valossa epätodennäköisempää, mutta vähän epätodennäköistä on sekin, ettei tavallista selvästi suurempaa yksittäistä tekijää tunnisteta. Mysteerinä näyttää siis pysyvän.
 
Viestejä
922
Pihkalassa itse asiassa on hyvät katsomo-olosuhteet verrattuna moneen paikkakuntaan, jossa Superia tälläkin kaudella on pelattu. Stadionin remontti ei itse asiassa ole kovin vanha, Itä-Länteen tuota päivitettiin, 6-7 vuotta sitten suunnilleen, alle kymmenen kuitenkin. Katetta ei toki tullut kuin pienelle osalle kotipesän taakse, mutta henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt, miksi ulkoilmapelin pitäisi katsojasta tuntua siltä kuin istuisi sisätiloissa. Suomessa on ihan riittävästi aikaa istua sisällä harmaata ja pimeää mököttämässä, lokakuusta huhtikuuhun ainakin. Plussaa siitä, että alkoholilain suomat mahdollisuudet anniskelualueen laajennuksesta otettiin käyttöön pian, ja peliä pystyy nyt seuraamaan muki kädessä sen verran pitkältä matkalta, ettei tilanteet jää tuon takia näkemättä, vaikka olisi vähän enemmänkin väkeä.
 
Viestejä
1,420
Kyllä tässä tuo romahdus viime vuoteen nähden on se pointti, ja se että suunta on päinvastainen kuin perinteiset selitystekijät (menestys lisää yleisöä) antaisivat ymmärtää. Siksi musiikin lisäksi myöskään katsomo-olosuhteet tms. ei käy selityksestä, koska ne ovat pysyneet ennallaan.

Jälkimmäinen lienee ”todennäköisyyslaskennan” valossa epätodennäköisempää, mutta vähän epätodennäköistä on sekin, ettei tavallista selvästi suurempaa yksittäistä tekijää tunnisteta. Mysteerinä näyttää siis pysyvän.
Mysteeri tämä ei ole vaan selvitetty ja tutkittu asia mm. toukokuun 2019 osalta.

Toukokuussa ylivoimaisesti suurin vaikuttava tekijä oli viileä lämpötila ja sateinen sää. Eli kylmät katsomo-olosuhteet. Säällä oli keskimääräiseen katsojamäärään yli 350 katsojan vaikutus alaspäin verrattuna vuoden 2018 toukokuuhun.

Nyt kelien lämmettyä muita syitä voi toki alkaa miettiä.
Samalla voi huomata, että yleisömäärät ovat nousseet verrattuna alkukauteen.

Kuvan lähde: Jussi Vallin Twitter

Yleisökeskiarvot Miesten Superpesis 2016-2019.jpg
.
 
Viestejä
147
Yksi syy alhaisempiin yleisömääriin on myös alkukauden kotiotteluiden määrät. Tässä vaiheessa oli viime vuonna pelattu ainoastaan 4 kotiottelua nyt peräti 7. Toukokuussa oli 4 kotipeliä putkeen ja viime viikollakin 3 ottelua. Viime vuonna alkukaudella oli varsin hyvät katsojaluvut, mutta ne kyllä laskivat aika paljon kauden loppua kohden.
 

Elk

Viestejä
895
Joo, olen tietoinen että jossain Pattijoella ja muuallakin pohjoisemmassa on ollut pelien aikaan hyisiä kelejä ja muuallakin sadetta. Mutta Hyvinkäällä on ollut ihan kohtuuhyvää kesäsäätä. Mutta tietysti jos 16-18 astetta, puhumatkkaaan 22 asteesta, on pesäpallokatsojalle kehno sää, niin sitten on. Jalkapallokatsomoissa nuo ei ole niin haitanneet, esim. Englannissa ei tuosta reilut 10 astetta alemmatkaan lämpötilat.
 
Viestejä
11,889
Keli on tottumis- ja pukeutumiskysymys.

Olen ollut joulukuussa lähes loppuunmyydyllä SGL Arenalla - taitaa kyllä nykyään olla WWK Arena - katsomassa bundesliigaa ja oli ehkä +2 ˚C sekä satoi räntää ja ainakin kuusi alinta penkkiriviä meidän katsomossa kastuivat läpimäräksi. Uskoakseni talvitauon jälkeen pelataan useinkin pakkasessa eikä näytä katsojia haittaavan.

En usko augsburgilaistenkaan olevan niin masokisteja, että itseään kiusatakseen tulivat katsomoon.saati ne Wolfsburgin kannattajat jotka olivat 600 km päästä tuleet paikalle melko sankkalukuisena. Ilmeisesti tuote kiinnostaa. En ole kyllä sen jälkeen niin myöhään syksyllä viitsinyt mennä mestoille.

Jos ajattelen sitä ottelutapahtumaa niin ei siinä ollut mitään ihmeellistä tarjolla. Toki myyntikapasiteettia oli ja kun kenttä on huitsin kuusessa sporalinjan päässä moottoritien varressa niin stadikan ulkopuolella oli tilaa käyskennellä puoliajalla.

Mukavat penkit, ei siis täyttä sateensuojaa (vaikka kyllä suurimmassa osa katsomoa oli) asiallinen kuulutus, katsomot lähellä kenttää ja kenttämyynti pelasi ja päätuote oli selkeästi jalkapallo ja sen takia sinne oli tultu vaikka peli olikin aika kuraa.

Vajaan 300 000 asukkaan kaupunki matsissa oli kylmänä ja sateisena joulukuun päivänä joku 26 000 ihmistä ja Bayern Munchenilla oli samaan aikaan kotipeli, joten me olimme melko varmasti harvoja Munchenista saapuneita mestoilla.

Jos kerran Pihkalassa ei ole pelipäivinä satanut niin en mäkään kylmään säähän usko. Mutta olen mieluusti väärässä ja toivottavasti kohta Pihkala pullistelee katsojia..
 
Viestejä
1,420
Keli on tottumis- ja pukeutumiskysymys.

Olen ollut joulukuussa lähes loppuunmyydyllä SGL Arenalla - taitaa kyllä nykyään olla WWK Arena - katsomassa bundesliigaa ja oli ehkä +2 ˚C sekä satoi räntää ja ainakin kuusi alinta penkkiriviä meidän katsomossa kastuivat läpimäräksi. Uskoakseni talvitauon jälkeen pelataan useinkin pakkasessa eikä näytä katsojia haittaavan.

Olen ollut kesäkuussa juhannusviikon tiistaina "ei ihan loppumyydyllä" Vanhalla Kentällä katsomassa, kun KPL ja Kitee pelasivat vuonna 2014 miesten Superpesiksen matsin Lappeenrannassa. Auton lämpömittari näytti pois lähtiessä +2 ˚C ja koko pelin ajan oli satanut reilusti vettä. Kaikki katsojat toki kastuivat, koska mitään katettuja katsomoita ei ole Lappeenrannassa olemassa.

Paikalla oli silti noin 800 katsojaa, vaikka keli oli aivan käsittämättömän huono juhannusviikon tiistaiksi. Minulla oli villasukat, lämpökerrasto, sateenvarjo, pipo ja hanskat, niin silti varpaista oli tunto kadoksissa, kun olimme istuneet 2h 40 minuuttia katsomassa kotiutuskisaan venynyttä peliä. Pilkkihaalari olisi ollut tuohon kylmään, sateiseen ja tuuliseen juhannuskeliin ainoa oikea varustus. Sitä ei vielä edes saman päivän sääennustuksesta osannut arvata.

Juhannusviikon tiistain +2 ˚C tuulinen ja reilu vesisade ei ole tottumiskysymys. Tai minä en ainakaan aio tottua tuollaiseen juhannusviikon pesäpallokeliin.

Onneksi isoja katettuja katsomoita on rakennettu viime vuosien aikana yhä enemmän mm. Kouvolaan, Imatralle ja Joensuuhun
 
Viestejä
429
Minäkin sanon jotain mielipiteitä. Rouhiaisen meno on kovaa, mutta joskus puuttuu maltti, ei välilyönnissä tarvi irrota kotipesästä, ennen kuin pallo on maassa, liian monta kertaa viimeinen 3- puolelta laiton ja kärkkymispaloja jokunen, ihan turhia tuolla nopeudella, mutta kokonaisudessa hyvä paketti. Hokkanen parantanut koko ajan, ei aina vain koukkuja ja pomppua, vaan joka puolelle jotain ja etenee hyvin, etten sanoisi pirun hyvin, pystyy paikkaamaan mahdolliset R:n epäonnistuneet kentälle menot, selvä parannus viime kesään nähden ja nyt ehdoton runkopelaaja. Wahl lopetti näpertelyn, koska hyväkin koukku opitaan nopeasti ja monipuolisti lyöntejään, pelkkää posia, pystyy myös jollain tasolla kotiuttamaan, sekin hyvä juttu. No sitten se Brandt, säälin kaveria, ei ole oikeassa sarjassa, Suomensarjassa kova vahvistus, Ykköseen mahtuu, mutta Superiin ei noilla näytöillä pitäisi olla mitään asiaa. Joka pelaaja tulee joka paikassa lyömään ennen B:a ja sitte kun saa paikan, jälki yleensä rumaa. Ei 1 pinna tai 1 vaihto silloin tällöin riitä, kun joka pelissä kuitenkin sen näytön paikan saa. Selitykseksi ei käy, liian vähän paikkoja, täytyy harjoitella niin paljon enemmän, että kun sen paikan saa, täytyy onnistua, vain onistumiset lasketaan ja useimmin onnistuneet myös useimmin pelaavat. Eli junnua tilalle ja B valitettavasti muualle, näin se vaan menee😢 Pelin johtoa on helpompaa arvostella. Haimi on saanut rohkeutta pelata ja vähän jo yllätyksiäkin, eikä ole huonoja vetoja, uskon kylläkin, että Rantasella on valtava vaikutus tähän juttuun, pitkä ja onnistunut ura, 1 Suomen lukkarilegendoista, on pystynyt auttamaan Haimia kehittymään tälle tasolle. Mailamiehenä R on Suomen parhaimpia, ellei paras ja nyt vain odottelen, koska viuka vaihtuu Ripen käteen👍👍 Dallasta en oikein voi sanoa mitään, koska olen nähnyt niin vähän hänen pelejään. Sen voin silti sanoa, että lyöjämiehiä on vieläkin😎
 
Viestejä
11,889
Onneksi isoja katettuja katsomoita on rakennettu viime vuosien aikana yhä enemmän mm. Kouvolaan, Imatralle ja Joensuuhun

Olin epäselvä. En tarkoittanut että katokset ovat turhia. Tuskin siellä Augsburgissa olisi ollut tupa täynnä jos stadikka ei olisi käytännössä katettu vaikka alaritsit kastuivatkin, ja luulen Allianz oli täydempi ja katto kiinni.

Tarkoitin, että Suomen toukokuussa viileä keli ei ole yllätys ja jos tuote kiinnostaa niin katsojat tulevat. Ja jos tuote on riittävän kiinnostava katsojat tulevat vaikka sataisi, mutta enemmin toki tulee jos pääsee katoksen alle. Hyvinkäällä ei ole tainnut keväällä sataa ja Pelit kulkevat hyvin, miksi lukemat ovat paikallisessa mitassa alakantissa?

Vai onko vaatimustaso muuttunut ihan muutamassa vuodessa niin, että tarvitaan katetut katsomot että päästään samoihin katsojamääriin kuin ilman katettuja katsomoita viisi vuotta sitten? Vaikka olisi poutaa? Se katettu katsomo ei viileään keliin auta, aurinloisella säällä ehkä päinvastoin.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös