Supervuoro Verkkolehti »

Tyhmät kysymykset pesäpallosta

Viestejä
11,849
Miten lopulliset sijoitukset määräytyvät Ykköspesiksessä kun mukana on myös Superpesisjoukkueiden kakkosjoukkueita jotka eivät osallistu pudotuspeleihin?

Runkosarjojen sarjataulukko on lopullinen. Sitten pudotuspeleihin menevät ne n parasta joukkuetta joilla on oikeus sarjanousuun. Ei kai se sun kummenpaa ole?
 
Viestejä
153
Joskus tuota tuli toki kokeiltua. Jotenkin lyönneistä lähti voima pois verrattuna normiotteeseen. En tiedä onko ristiotteella sitten helpompi kääntää tai peittää lyönnin suunta?
Löytyykö muuten vasemmalta puolelta lyövistä ristiotteella lyöviä? Ei oitis tule mieleen mutta oikealta noita on jo aika paljon kautta aikojen.
 
Viestejä
278
Jotkut pelaajat lyövät ns. ristiotteella. Esim. Kohonen, Nokkala ja varmaan muitakin on. Mitä hyötyä he saavat vai saavatko? Onko pystymailalyönti helpompi heille? Miten he ovat päätyneet ko. otteeseen?
Risteotteella sai peitettyä hyvin rajakääntöjä. Oikealta puolelta lyötynä lähti yllättävämmin kääntö kolmosrajaan. Yllättävyys korvasi lyönnin voiman vähenemistä. Toki onhan/olihan niitä pelaajia, joille tuo ristikäsin lyöminen on jostain syystä normiote. Kumpi käsi päällä/alhaalla mailaotteessa on varmaan samaa sarjaa kuin kummalta puolelta tuntuu luonnollisemmalta lyödä.
 
Viestejä
278
Kyllähän se ei noin vain ole. Koska pitemmän vipuvarren saa kun lyö kädet toisin päin.
Olen samaa mieltä, mutta silti niitäkin oli jotka löivät ristikäsin luonnollisena otteena. Ihmettelin sitä itsekin mutta kukin tavallaan. Nyky JymyJusseista ainakin Markus Hallasuo näyttäisi lyövän ristiotteella.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
242
Onkohan sillä merkitystä, että miten päin ottaisi jääkiekkomailaan käteen. Tuntuisi luonnolliselta, että ristiotteelliset olisivat leftillä pelaavia ja normaaliotteella rightin puolen pelaajia. Yleisyys menee kylläkin juuri päinvastoin. Tiedän itsekin, että olen väärässä.
 
Viestejä
242
Eivät ole. Itse olen oikeakätinen ja otan jääkiekkomailaan right otteella ja luonnolliselta tuntuisi pitää sama ote pesäpallomailastakin. Tuolla logiikalla left otteelliset ottaisivat pesäpallomailasta ristiotteen eli pitäisivät kädet samassa asennossa. Mutta kuten tiedetään, näin ei ole. Sama mysteeri kuin se, että suurin osa (ainakin 90 %) oikekätisistä ottaa jääkiekkomailan left otteella. Päteekö tämä sama lapioon ja ojan kaivuun. Minulla ainakin.
 
Viestejä
158
Eivät ole. Itse olen oikeakätinen ja otan jääkiekkomailaan right otteella ja luonnolliselta tuntuisi pitää sama ote pesäpallomailastakin. Tuolla logiikalla left otteelliset ottaisivat pesäpallomailasta ristiotteen eli pitäisivät kädet samassa asennossa. Mutta kuten tiedetään, näin ei ole. Sama mysteeri kuin se, että suurin osa (ainakin 90 %) oikekätisistä ottaa jääkiekkomailan left otteella. Päteekö tämä sama lapioon ja ojan kaivuun. Minulla ainakin.

Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt. Itse pelaan jääkiekkoa rightin mailalla ja "oikealta" puolelta (maila oikealla olkapäällä) lyöminen on luonnollista. Sehän on vähän niinkuin nostaisi sen jääkiekkomailan samalla otteella olkapäälle. Kuitenkin aika moni leftin puolelta jääkiekkoa pelaava lyö samalta puolelta.

Onkohan tuo kuitenkin pitkälti opettelukysymys, eli miltä puolelta on lapsena ensin sattunut menemään lyömään ja miten päin sattunut pitämään käsiään?
 
Viestejä
278
Itse olen oikeakätinen, lyön pesäpalloa oikealta normiotteella, eli vasen käsi alempana mailassa. Jääkiekossa pelaan leftillä eli myös vasen käsi alempana. Futiksessa olen puhtaasti oikeajalkainen ja hyppylajeissa ponnistan vasemmalla. Tuossa ei kait ole muuta logiikkaa kuin että vasen käsi ohjaa mailaotteissa suoritusta. Tuolla periaatteella lätkää rightilla pelaavat ottaisivat pesäpallomailasta luonnostaan ristiotteen eli oikea käsi alempana mutta ei se varmasti todellisuudessa noinkaan mene.

Erikoistahan on sekin että moni oikeäkätinen lyö pesäpalloa vasemmalta ja jokunen tietämäni vasenkätinen lyö oikealta. Vasemmalta lyöviä ristiotteella mailaan tarttuvia en kyllä tiedä yhtäkään.
 
Viestejä
278
Onkohan tuo kuitenkin pitkälti opettelukysymys, eli miltä puolelta on lapsena ensin sattunut menemään lyömään ja miten päin sattunut pitämään käsiään?
Oma näkemys on juuri tuo eli mikä ote ja puoli on tuntunut luonnollisimmalta. Itselle vasemmalta lyöminen ei onnistuisi lainkaan kuten ei vasemmallä kädellä heittäminenkään.
 
Viestejä
242
Ristiote tosin on käsittääkseni semmoinen, että kaikki pesäpalloilijat sen osaavat, jos olisi pakko näin lyödä ja vastaavasti sen käyttäjät osaavat lyödä ns. normaaliotteella. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ristiotteella halutaan saada nimenomaan tietynlainen lyönti. Roope Korhosen ei kannattane sitä käyttää vaikka sen sinänsä hallitsisikin. Jotkut ovat vain huomanneet, että omaan lyöntivalikoimaan se sattuu sopimaan. Left-right, vasen-oikea valintoja ohjaa jokin aivotoiminta.
 
Viestejä
278
Ristiote tosin on käsittääkseni semmoinen, että kaikki pesäpalloilijat sen osaavat, jos olisi pakko näin lyödä ja vastaavasti sen käyttäjät osaavat lyödä ns. normaaliotteella. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ristiotteella halutaan saada nimenomaan tietynlainen lyönti. Roope Korhosen ei kannattane sitä käyttää vaikka sen sinänsä hallitsisikin. Jotkut ovat vain huomanneet, että omaan lyöntivalikoimaan se sattuu sopimaan. Left-right, vasen-oikea valintoja ohjaa jokin aivotoiminta.
Mutta sitten on myös niitäkin, jotka lyövät pelkästään ristiotteella. Eli mitenkään yksiselitteistä ei tuokaan ole. Itse osaan lyödä myös ristiotteella vaikkakin se vie voimaa lyönnistä ja tuntuu hankalammalta. Kannataa kokeilla jos mailan varteen sattuu.
 
Viestejä
278

Löytyi vielä tuota ristilyöntiotetta käsittelevä juttu vuodelta 2017. Harvinaista herkkuahan nämä "tekniikkavirheelliset" lyöjät nykyään ovat. Omassa nuoruudessa eivät niinkään. Koden lopetettua taitaa jäljellä olla enää Sami Haapakoski ja Markus Hallasuo. Itse en ainakaan muita tiedä, jos joku tietää/huomaa jonkun heidän lisäkseen, nimeä listalle :)
 
Viestejä
3,251

Löytyi vielä tuota ristilyöntiotetta käsittelevä juttu vuodelta 2017. Harvinaista herkkuahan nämä "tekniikkavirheelliset" lyöjät nykyään ovat. Omassa nuoruudessa eivät niinkään. Koden lopetettua taitaa jäljellä olla enää Sami Haapakoski ja Markus Hallasuo. Itse en ainakaan muita tiedä, jos joku tietää/huomaa jonkun heidän lisäkseen, nimeä listalle :)
Jere Heikkinen
 
Viestejä
3,251
@Eläkeläinen mainitsikin jo edellisellä sivulla myös Iiro Nokkalan KPL:stä, meni vaan ohi.

Jere Heikkinenhän on vasta 18-vuotias jos oikein muistan. Ihme, että Jymyn juniorimyllystä on selvinnyt läpi ristiotteella ja saanut vielä pitääkin sen eikä kukaan ole "pakottanut" tekniikkavirhettä korjaamaan.
Eihän se mikään tekniikkavirhe ole, se on tekniikka.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös