Supervuoro Verkkolehti »

HP (Haminan Palloilijat) 2022

Viestejä
918
Einiten mua mietityttää syväkyykyt tolppiin, kuinka moni lukkari pystyy niistä syöttämään muuta kuin tolppaa? Onko se sisäjoukkueelle helpoin tilanne kaari- ja merkkipelin kannalta? Lyöjälle toki paine, että kuinkahan korkea sieltä tulee.
On tosiaan melkoinen suoritus, en ihan näe sen tarvetta kun kyllä sen pystystäkin saa heitettyä. Siis tolpan. Kyykystä jos antaakin pidätetyn syötön niin sen voi melkein aina huutaa vääräksi, usein jotain syötön sääntöä rikotaan. Tämähän on tapahtunutkin tänä kesänä, olisikohan ollut ihan Puhtimäelle, siis minkä itse olen nähnyt. Mutta mennyttä aikaa edustaa toi.


Se mikä mua hämää on, että sääntöjen 25§ 2 M sanoo Alkuasennon tehtyään lukkari ei saa tehdä uutta alkuasentoa eikä ottaa askelta ennen pallon irtoamista syöttöön. Lukkari voi purkaa tekemänsä alkuasennon vain toimittamalla pallon toiselle ulkopelaajalle. Nykyään kuitenkin moni lukkari kopauttaa pallon lautaseen, ottaa kiinni, ottaa puoliaskeleen ja heittää vasta sitten. En sitten tiedä onko sillä niin väliä, mutta ei se musta säännön mukaan mene.
Ihan sama käynyt mielessä, esim. joensuun Väliaho tekee tämän melkein joka kerta. Minusta se pitäisi tuomita vääräksi. Nyt kun kaikki ylimääräinen heittely on suurennuslasin alla (mm. vain yksi kysymysheitto sallitaan eikä mitään muuta) niin kyllähän tuonkin voisi ottaa pois. Pikkujuttu eikä haittaa itse peliä mutta ainahan siitä niitä sekunteja kertyy. Tällaisena aikana vuodesta ne rupeaa tuntumaan kun kertyy liikaa, nytkin useampi peli vedetty jollain 10min tauolla eli kenttämyynnit kärsii merkittävästi. Kaikki vaikuttaa kaikkeen
 
Viestejä
1,498
Heme pelasi parhaan kauden mitä olen häneltä nähnyt. Heme kuitenkin oman kylän poika, uskoisin että jatkaa Haminassa, vaikka varmasti kysyntää löytyy enemmän kuin kesän ensimmäisillä mansikoilla torilla
Olen aivan samaa mieltä, että Heme pelasi jotakuinkin uransa tähän asti parhaan kautensa. Vähän tulee mieleen Jullin tilanne 2018, jolloin takana oli henkilökohtaisesti loistava kausi, joka kuitenkin päättyi putoamiseen ykköspesikseen. Hemen en kyllä usko millään lailla tosissaan miettivän pelaamisen lopettamista.

Varmaan tälläisen kauden jälkeen tekisi mieli koittaa siipiään, jos nyt ei mitalia tavoittelevassa joukkueessa, niin tosissaan pudotuspeleihin tähtäävässä porukassa. Haminassa superin pudotuspelien kokeminen ja menestys siellä on putoamisen myötä aika epätodennäköistä. Mielellään Heme varmasti myös jatkaisi oranssipaidoissa.
 
Viestejä
11,865
Se mikä mua hämää on, että sääntöjen 25§ 2 M sanoo Alkuasennon tehtyään lukkari ei saa tehdä uutta alkuasentoa eikä ottaa askelta ennen pallon irtoamista syöttöön. Lukkari voi purkaa tekemänsä alkuasennon vain toimittamalla pallon toiselle ulkopelaajalle. Nykyään kuitenkin moni lukkari kopauttaa pallon lautaseen, ottaa kiinni, ottaa puoliaskeleen ja heittää vasta sitten. En sitten tiedä onko sillä niin väliä, mutta ei se musta säännön mukaan mene.
Ihan sama käynyt mielessä, esim. joensuun Väliaho tekee tämän melkein joka kerta. Minusta se pitäisi tuomita vääräksi. Nyt kun kaikki ylimääräinen heittely on suurennuslasin alla (mm. vain yksi kysymysheitto sallitaan eikä mitään muuta) niin kyllähän tuonkin voisi ottaa pois. Pikkujuttu eikä haittaa itse peliä mutta ainahan siitä niitä sekunteja kertyy. Tällaisena aikana vuodesta ne rupeaa tuntumaan kun kertyy liikaa, nytkin useampi peli vedetty jollain 10min tauolla eli kenttämyynnit kärsii merkittävästi. Kaikki vaikuttaa kaikkeen

Ois kyllä kiva nähdä mikä kalabaliikki syntyisi jos tuosta tuomitsi väärän, eipä tullut aikanaan syöttötuomarina ala/nuorisosarjoissa kokeiltua. En kyllä muista tapahtuiko silloin juurikaan moista kopsautusta ja mun syöttötuomarina ollessa tuntui että joka pelissä saatiin joku kalabaliikki - en voi väittää olleeni mukavuusalueella :unsure:

Sääntöjen §26 sitoo syötön tuomitsemisen syötön jälkeiseen hetkeen Ellei lyöjä lyö, on syöttötuomarin heti tuomittava syöttö oikeaksi, vääräksi tai mitättömäksi. Tossahan ei tapahdu mitääm syöttöä jota tuomita ...

Voisko olla, että tota on alettu tekemään koska sitä ei ole selvästi sanktioitu, ei tarttee heittää sivusuuntaan kun sen kopsautuksen aikana saa kätevästi käännyttyä.

Toki sääntö puhuu askeleesta vain syöttämisen yhteydessä ei niinkään alkuasennon yhteydessä. Eli itseasiassa tarkoittaako tuo sääntö oikeastaan sitä, että uutta alkuasentoa ei voi tehdä jos ei käytä palloa kentällä? Itse olen kyllä aina ajatellut että samoilta sijoilta pitää heittää ja voittopuolisestihan lukkarit niin tekevät.
 
Viestejä
3,253
Ois kyllä kiva nähdä mikä kalabaliikki syntyisi jos tuosta tuomitsi väärän, eipä tullut aikanaan syöttötuomarina ala/nuorisosarjoissa kokeiltua. En kyllä muista tapahtuiko silloin juurikaan moista kopsautusta ja mun syöttötuomarina ollessa tuntui että joka pelissä saatiin joku kalabaliikki - en voi väittää olleeni mukavuusalueella :unsure:

Sääntöjen §26 sitoo syötön tuomitsemisen syötön jälkeiseen hetkeen Ellei lyöjä lyö, on syöttötuomarin heti tuomittava syöttö oikeaksi, vääräksi tai mitättömäksi. Tossahan ei tapahdu mitääm syöttöä jota tuomita ...

Voisko olla, että tota on alettu tekemään koska sitä ei ole selvästi sanktioitu, ei tarttee heittää sivusuuntaan kun sen kopsautuksen aikana saa kätevästi käännyttyä.

Toki sääntö puhuu askeleesta vain syöttämisen yhteydessä ei niinkään alkuasennon yhteydessä. Eli itseasiassa tarkoittaako tuo sääntö oikeastaan sitä, että uutta alkuasentoa ei voi tehdä jos ei käytä palloa kentällä? Itse olen kyllä aina ajatellut että samoilta sijoilta pitää heittää ja voittopuolisestihan lukkarit niin tekevät.
Eikö tuo nyt ole aivan selvä asia. Alkuasennon jälkeen on joko syötettävä tai heitettävä. Jos purat alkuasennon tai teet hämäyssyötön, on siis heitettävä. Ihan sama vaikka kopsuttelisit viis kertaa, se ei ole kiellettyä, mutta heitettävä on ennen kuin voit ottaa uuden alkuasennon. Jos et heitä, kyseessä on väärä syöttö kahden alkuasennon takia.
 
Viestejä
17
Kai alkuasennon jälkeen saa vaikka stepata jos siltä tuntuu, kunhan sen jälkeen purkaa alkuasennon käyttämällä pallon ulkopelaajalla.

Älyttömäksi menisi jos syöttö olisi aina väärin jos olet alkuasennon jälkeen ottanut askeleen vaikka tasapainon ylläpitämiseen, eikä tilannetta saisi "nollattua".

Pelien kestoon voisivat tuomarit hieman aktiivisemmin puuttua, nyt sitä heittorallia saa pitää vähän turhankin pitkään päällä.
 
Viestejä
26
Kyllä se on nyt niin että Haminan on turha haaveilla tai elätellä paikkaa superista moneen vuoteen sillä se kortti on nyt katsottu kahteen kertaan lyhyessä ajassa eikä jäänyt mitään käteen , joten Hamina ei kuulu enää superpesiskartalle , on liian vaikeaa pysyä ja toimia siellä joten parempi keskittyä monivuotisesti ykköseen joka on parempi sarja heille !
 
Viestejä
8
Kyllä se on nyt niin että Haminan on turha haaveilla tai elätellä paikkaa superista moneen vuoteen sillä se kortti on nyt katsottu kahteen kertaan lyhyessä ajassa eikä jäänyt mitään käteen , joten Hamina ei kuulu enää superpesiskartalle , on liian vaikeaa pysyä ja toimia siellä joten parempi keskittyä monivuotisesti ykköseen joka on parempi sarja heille !
Onko Siipeen paikka Superissa? Tai KaMan? Hamina kuuluu kaudelle 2022 ykköseen, mutta siitä eteenpäin sarjapaikka selviää vasta kesän lopussa. Sitä on kilpaurheilu.
 
Viestejä
168
Juuri noin kuin LaitonVäärä kirjoittaa. Provoihin ei tietysti kannattaisi vastata, mutta teen sen kuitenkin. Kun seurojen maratontaulukossa on yhdistetty sekä vanhassa SM-sarjassa että nykyisessä Superpesiksessä pelatut kaudet, HP on pelannut pääsarjassa 48 kautta. Se on kova luku, kun muistaa, että 1987-1995, 2002-2017 ja 2019-2020 Hamina oli ykkösessä ja nyt valitettavasti jälleen ensi kaudella. Sarjasopimus hankitaan aina vuodeksi kerrallaan. Noususta ykkösessä pelaavan joukkue kokoaminen ei ole mitenkään mahdotonta HP:n resursseilla. Ja jos muita edellytyksiä arvoidaan, niin miksiköhän hyvän juniorityön ja yleisökannatuksen omaava, vahvan lajikulttuurin paikkakunnalta ponnistava seura ei voisi kuulua superpesiskartalle kuin siinä kuin esimerkiksi 400-500 katsojaa ratkaisupeleihin vetävät Kankaanpää tai Siilinjärvi. Jälkimmäinen on asukasluvultaan suunnilleen Haminan kokoinen paikkakunta, Kankaanpää huomattavasti pienempi. Enkä edes meinannut mainita yleisönsuosionsa täysin kadonnutta Koskenkorvaa, joka on kylä Ilmajoella.
 
Viestejä
3,527
HP voi nousta superiin ja säilyäkin siellä. Marginaalit ovat olleet molemmilla putoamiskerroilla kuitenkin aika pienet. Paras tae säilyä ylimmällä tasolla heti alkuun on se, että rakentaa jo ykköspesikseen sellaisen joukkueen, joka ei tarvitse kuin 3 - 4 vahvistusta pärjätäkseen ylempänä. Pitää olla sellainen joukkue ylimmällä tasolla, josta lähes kaikkki mahtuisivat suurimpaan osaan muita joukkueita ainakin johonkin rooliin. Joukkueessa pitää myös olla 2 - 3 ns. huippupelaajaa. Kaikkein kalleimmaksi taitaa tulla jatkuva sahaus sarjasta toiseen. On pelattava joko muutama vuosi ykkösen kärkipäässä ilman vakavaa nousutavoitetta tai sitten päästä ylimmälle tasolle pelaamaan vähintään pudotuspeleistä.
 
Viestejä
11,865
No sen näkee sitten millainen joukkue tulee, että mitä tavoitellaan. Toistaiseksi ei ole julkaistu kait vielä yhtään mutta varmaan aikanaan julkaistaan.
 
Viestejä
4,164
Se on se ja sama mikä seura kuuluu mihinkin kenenkin mielestä, mutta kyllä Superpesis kaipaa seuroja kuten Haminaa joilla riittää yleisöä tulevaisuudessakin eikä katsomot tyhjenny samaa tahtia kuin kunnan muuttotappiolukema.

Seuraavaa nousua odotellen. Siihen asti käydään KPL-HP paikallispeleissä ykkösen puolella :)
 
Viestejä
1,038
Eipä ole kuulunut mitään seura-uutisia. Edelleen mietitään, miten lähdetään uuteen kauteen. Tuossa edellä onkin jo pidetty muutama järkevä kirjoitus, mitkä ovat vaihtoehdot: joko panostetaan tai sitten jäädään odottelemaan nuorten kasvua.

Koska on todennäköisempään, että kokeneemmat pelaajat lähtevät/ lopettavat, tilalle pitäisi saada vahvistuksia. Vahvistusten saaminen lienee vaikeaa. Näyttääkin siltä, että kasvujoukkueeseen päädytään.

Olen pikku hiljaa tullut johtopäätökseen, että tällainen hissijoukkueena oleminen ei pitkän päällä ole järkevää. Kasvatetaan oma joukkue, josta voi tulla yhtenäinen ja superintasoinen joukkue 3-5 vuoden aikajänteellä. Hamina ei taida olla niin houkutteleva vaihtoehto pelaajamarkkinoilla, että saataisiin superin tasoisia pelimiehiä ykköspesikseen. Sehän olisi edellytys sarjanousulle ja lisäksi jos nousu onnistuisi, selkeitä vahvistuksia tarvittaisiin lisää useampi pelaaja. Nämä kaikki ovat aika epärealistisia näkymiä. Rahaakin tarvittaisiin. Siksi uskon, valitettavsti, että ykköspesis jatkuu useamman kauden. Tietenkin toivon jotakin positiivisempaa ja paraempaa. Että näin, uutisia odotellessa.
 
Viestejä
11,865
Lopettajia ja poislähtijöitä lienee varmasti mutta on älyllisesti epärehellistä kuvitella, että muutamasta saati omasta ikäluokasta pystyisi kasvattamaan superissa pärjäävän joukkueen. Etenkin kun näyttöä on vasta C-ikäluokasta. Kundit ovat vielä niin nuoria, että on vaikea sanoa kestä kaikista tulee huippu- tai edes hyvä pelaaja ja ketä kaikkia pelaaminen kiinnostaa vielä parikymppisenäkin.

Esimerkiksi Koplan nimissä A-poikien SM:n 2011 voittaneesta joukkueesta on pelannut superia useamman ottelun Ahonen, Heikkilä, Mäentausta, Mäkelä, Toikka ja Aitala. Eli säännöllisesti superissa vain Mäentausta ja Toikka.

Sitävastoin Koplan 2016 joukkueesta jo useampi on pelannut säännöllisesti superia Eskelinen, Nurmio, Ikonen, Hyötyläinen, Nokkala, Luoma, Kuitunen ja Hämäläinen sekä jonkin verran Mäkelä J. Toisaalta 2018 Tahkon A-poiken mestarijoukkueesta ei taida olla superiin paikan vakiinnuttaneita olla kuin neljä viisi pelaajaa.

Luulen, että HP:n maine pelaajamarkkinoilla on parempi kuin 6..8 v sitten. Seura hoitaa velvoitteensa, on tavoitteellinen, laji kiinnostaa ja se Helsinkikään ei ole kuin 1,5 h päässä eikä Kotka-Hamina seutu muutenkaan niin pöllö paikka ole mun vajavaisen (Imatra, Lappeenranta, Tampere, pääkaupunkiseutu) kokemuksen mukaan asua. Heikkous on siinä, että ei ole yliopistoa mutta kaikkea ei voi olla. Siis luulen niin.

Mutta omia junnuja tarvitaan joukkueeseen samoin kuin tarvitaan se suomarin joukkue jossa ne junnut voivat kehittyä., mutta ajatus siitä, että kasvatettaisiin omista junnuista superin joukkue ja noustaisiin sillä superiin ei musta kanna. Jotain sellaista yritettiin 2010-luku ja tuloksen tiedämme.

Joukkueen kasaaminen on varmaan tuskaista mutta kyllä mä vielä uskon, että sellainen saadaan kasaan.
 
Viestejä
1,038
Näin varmaan on, että pelkästään omista junioreista ei koko joukkuetta saada kasaan, mutta runko ehkä. Ostomarkkinoille varmaan pitää mennä silloinkin.

Jos ykkösarjassa ” rämmitään” useamman vuoden, voi juniorituotannossakin tapahtua huononnuksia, kun idolit katoavat.

Mutta ” jää nähtäväksi”😎
 
Viestejä
11,865
Kymen Sanomien mukaan seurassa tuskaillaan miesten kakkosjoukkueesta suomariin tai oikeastaan sen kustannuksista, yksikielisyys lienee siitä, että moinen tarvitaan mutta kuka maksaa ja mitä - eli maksaako seura kaikki kulut vai jääkö pelaajillekin jotain maksettavaa - siitä ei ollakaan ihan samaa mieltä. Päätös tehdään lehden mukaan tänään. Itse toivon, että joukkue saadaan aikaan ja kustannusjako sellaiseen malliin, että sen taka ei tarvitse jäädä pois.

Muuten kerrotaan, että nuorisokaartia tulee edustusjoukkueeseen ja joitakin sopimuksia nuorisokaartin kanssa on jo tehty. Vanhemmman kartin kanssa vääntö on vasta alkamassa. Pelinjohtaja selvinnee kahden viikon kuluessa. Tavoite ei välttämättä ole nousu heti, mutta joukkueen pitää olla niin vahva ettei tarvitse pelätä putoamistakaan.

Katsomo-osastolla tässä ei kai voi muuta tehdä kuin odotella.

 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
209
Kymen Sanomien mukaan seurassa tuskaillaan miesten kakkosjoukkueesta suomariin tai oikeastaan sen kustannuksista, yksikielisyys lienee siitä, että moinen tarvitaan mutta kuka maksaa ja mitä - eli maksaako seura kaikki kulut vai jääkö pelaajillekin jotain maksettavaa - siitä ei ollakaan ihan samaa mieltä. Päätös tehdään lehden mukaan tänään. Itse toivon, että joukkue saadaan aikaan ja kustannusjako sellaiseen malliin, että sen taka ei tarvitse jäädä pois.

Muuten kerrotaan, että nuorisokaartia tulee edustusjoukkueeseen ja joitakin sopimuksia nuorisokaartin kanssa on jo tehty. Vanhemmman kartin kanssa vääntö on vasta alkamassa. Pelinjohtaja selvinnee kahden viikon kulueesa. Tavoite ei välttämättä ole nousu heti, mutta joukkueen pitää olla niin vahva ettei tarvitse pelätä putoamistakaan.

Katsomo-osastolla tässä ei kai voi muuta tehdä kuin odotella.

Suunnitelmat kuulostaa hyvinkin järkeviltä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös