Supervuoro Verkkolehti »

HP 2018

Viestejä
11,878
Kääriäinenhän kävi kameran luona jossa ei ole kait kuin kamera. jossainhan on myös striimin verkkoon syöttävä laite mutta jos siinäkään ei ole lähetystä näkyvillä niin en tuomarina sorkkisi juuri sitä konetta. Voihan se olla musta boksikin joka hoitaa lähetyksen mutta epäilen moista.

Tollasia tilanteita varten pitäisi olla erillinen kone jossa on lähetys valmiina päällä ja joka on tuomareille näytetty missä on niin tarvittaessa asia hoituisi nopeasti. Vallikentällä ei näemmä ole, onko muualla, tietääkö joku?
 
Viestejä
1,165
Tilastoniilo ja Lake.

Päätuomari toimi aivan oikein, kun ei nähnyt tilannetta. Silloin kutsutaan tuossa tilanteessa tuomarit koolle.
Myös syöttötuomarin toiminta oli erittäin hyvää kyseisessä tilanteessa!!!

Syöttötuomari lähti katsomaan tilannetta videolta, minkä jälkeen se olisi oletettavasti mennyt parhaalla mahdollisella tavalla oikein. HP:n "tekniikka" ei kuitenkaan mahdollistanut tuota videolta tilanteen uudelleen katsomista.

TOTUUS on se, että noin 16-vuotias tekniikasta hieman ymmärtävä pesisseuraaja tietää miten lähetystä voidaan kelata taaksepäin ja katsoa tilanne uudestaan. HP ei siihen tänään kyennyt.

Näin ollen kaikki paska mitä tuomarit tuosta viimeisestä tilanteesta saivat päälleen kuuluu vain ja ainoastaan kotijoukkueen eli HP:n niskaan.

Lisään tähän loppuun vielä faktan. Liki jokainen PC:llä fanikameraa/pesistä seuraava tietää miten lähetystä kelataan taaksepäin.

Olen vahvasti eri mieltä. Oli varmaan oikein kutsua tuomarin koolle, mutta ei tilanteen selvittäminen voi kestää näin pitkään. Jos Kääriäinen näki estämisen ja päätuomarilta meni ohi, niin sitten se estäminen tuomitaan. Vastuu on täysin tuomareilla, jotka pilliin tilanteessa vihelsivät ja tekniikan taakse meneminen on naurettavaa.

Se on Superpesiksen vastuulla saada tekniikka toimimaan tuomareille, jos tällainen linjataan sääntöihin. Maksetaan, vaikka joka kierrokselle yksi ylimääräinen tuomari, joka näitä kelailee kootusti ja järjestetään puhelinyhteys päätuomarille? Ei tämä voi olla tällaista puuhastelua.
 
Viestejä
11,878
Tänään sitten Vallikentällä perusrunkosarjan viimeinen ottelu kun vieraaksi saapuu Seinäjoen JymyJussit. Jatkosarja alkaa tällä tietoa sitten keskiviikkona 1.8. ja melkoisella varmuudella vieraspelillä eli viikon tauko joka tuleekin tarpeeseen koska tämänpäiväinen on seitsemäs peli kahteen viikkoon ja päivään.

JyJu on sarjassa viidentenä joten ylemmät pudotuspelit ovat selviö mutta miltä sijalta toki auki. Sinälllään miten iso asia on kohtaako pudotuspeleissä ensin Koplan, ViVen, SoJyn vai Joman niin en tiedä kun voitettava olisi jos jatkoon haluaa. Ehkä lyhyempi matka olisi mukavampa? Neljästä edellisestä ottelusta JyJu on voittanut puhtaasti AA:n, Lipon ja Kossun sekä kotareiden jälkeen PattU:n eli kunnioitettavat 11 pistettä.

HP:lla siis pitkähkö peli eilen AA:ta vastaan. Palautumisaikaa ei ole älyttömästi eikä rosterissa mitään valtaisaa rotaatiota pysty harrastamaan joten jos ei vaivoja ole niin räpyläkokoonpano lienee sama kuin eilen. Jokeripuolen kyssäri lienee pelaako Aalto vai pelaako Vanhala. Neljästä edellisestä ottelusta tuloksena on ollut se eilinen kaksi pistettä AA:sta ja puhtaat tappiot KaMalle, ViVelle ja Koplalle.

Sääennuste on vakaa mutta positiivisena muutoksena voi olla pilvistä mutta edelleen helteistä. Ottelu alkaa klo 18 ja Vallikentälle kyllä mahtuisi enemmän väkeä kuin eilen.
 
Viestejä
918
Kokenut kehäkettu (=Orava) sai mahdollisuuden ja käytti sen. Jullin virhe edetä sitä linjaa minkä valitsi, kärjen takana pitää nöyrästi kierrellä kaukaa, nythän vara-alue olisi se missä pitää edetä 1-pesälle. Oikea tuomio, typerää purnaamista ihan liikaa HP:ltä, tosta pitäisi päästä pois ja kääntää se fokus peliin. Protestoida saa sääntöjen mukaan mutta rajansa kaikella, kyseessä kuitenkin 1-palo eikä esim ottelua ratkova kotiutustilanne. Suhtellisuutta mukaan. Samoin kenenkään (pelaaja, toimihenkilö, tuomari...) persoonaan menevät huutelut on minusta niin junttia hommaa mitä ei vaan pidä tapahtua paikkakunnilla missä on asfalttitiet.
 
Viestejä
3,531
Oikeaa johtamista vai johtamisen puutetta? Minä ainakin katsojana haluan, että ratkaisu tehdään säällisessä ajassa niiden tuomareiden toimesta, jotka lähimpinä näkivät tilanteen. Ei takarajatuomarilla ole asiaan mitään annettavaa. Nyt aikaa meni kalabaliikiksi äityneessä neuvonpidossa kohtuuttoman kauan ja se oli puuduttavaa. Ei pesisottelussa niin kuin ei sodassakaan ole aikaa sotamiesneuvostojen kokouksiin, vaan ratkaisut on tehtävä ripeästi. Näitä torikokouksia aina silloin tällöin on, mutta aika harvoin Haminassa nähdyn kaltaisia.
 
Viestejä
11,878
Oikeaa johtamista vai johtamisen puutetta? Minä ainakin katsojana haluan, että ratkaisu tehdään säällisessä ajassa niiden tuomareiden toimesta, jotka lähimpinä näkivät tilanteen.


Jos Hamina teki P-merkinnän - en tiedä tekikö - niin päätuomarilla ei ollut käsittääkseni muuta vaihtoehtoa kuin kutsua takarajatuomari. Jos ei tehnyt niin aika turha kutsuminen joo.

Mutta kysymykseni sinulle liittyi sinun alkuperäiseen kommenttiin päätuomarin johtamisen arvioinnista että miten päätuomarin sukukupuoli sinusta liittyi tilanteen johtamiseen kun puhuit naistuomarista.

Selvää on että tilanne olisi pitänyt saada nopeammin selväksi, mutta oliko se johtajuuden puutetta vai esim pää- ja syöttötuomarin keskinäisen luottamuksen puutetta niin en osaa sanoa.

Lopulta oikein tuomittu tilanne vaikkakin HP:han tuosta hyötyi. Mahdotonta sanoa miten peli olisi edennyt jos oltaisiin vain jatkettu ehtimisellä ykköselle - AA:han ei juurikaan päätuomarin ehtimisnäyttöä ykköselle protestoinut ja kakkoselle polttamiseen ei ollut saumoja. Heme otti 1-2 taipaleella kolme täyteen vauhtiin ehtinyttä lähtöä Jullin lyönneillä joten kolmostaipaleelle olisi ollut aika hapokkaat jalat ja olisiko Pastori Rajalakaan päättänyt lyödä keskelle taakse ekan kerran tänä kautena niinkuin itse sanoo.
 
Viestejä
424
Eihän Hamina eilen hääppöistä sisäpeliä esittänyt. Enemmän yritettin läpilyöntejä kun haastettiin ulkokenttää suorittamaan. Itseluottamus ei ole ihan tapissaan isojen tappioiden jälkeen.
Tuosta estämisestä on jo kommentoitu varmaan riittävästi, mutta sanonpa minäkin oman mielipiteeni.
Katselin tuota tvstä , minusta se oli estäminen, ja pulinat pois ,peliähän se ei ratkaissut.
Tuosta videolta tarkastamisesta oli jokin maininta liiton sivuilla ,en nyt löytänyt sitä tähän hätään.
Kyllähän kaikilla kentillä pitäisi olla laitteet videolta tarkastamiseen, tuliko se mukaan vasta jatkopeleissä ?
Tänään Hamina tarvii niitä läpilyöntejä pärjätäkseen, onhan se mahdollista juoksuja tulee varmaan paljon.
 
Viestejä
11,878
Ruudun striimin saaminen erilliseen koneeseen tuomareita varten ei luulisi olevan ylivoimaista. Jos ei ole jo vaateena niin luulisi tulevan.
 
Viestejä
14
Seurakunta on tänään HP-Seinäjoki -matsin otteluisäntänä. Sinänsä ihan virkistävää, että muitakin tahoja saadaan mukaan isänniksi kuin perinteisiä firmoja. Pesisottelu on Haminassa ( ja monella muullakin pienellä paikkakunnalla) laajempi ilmiö kuin pelkää urheilutilaisuus.
Eilistä kohutuomiota en jaksa enää puida, mutta osa yleisön huudoista oli kyllä täysin ala-arvoisia. On kuvaavaa, että pahimmat solvaukset naispuolinen päätuomari sai naiselta.
Syyllistyn itse rimanalitukseen kun kysyn, että miksi nämä pubiruusut eivät pysy terasseilla vaan tulevat mölyämään pesisotteluihin, jotka ovat Haminassa koko perheen tilaisuuksia.
Hengellistä antia saatiin setään eiliseen peliinkin. Puli Pulliainen todisteli pressissä Jumalan olemassaolosta ja illan ratkaisunhan sivalsi itse pastori Rajala.
Jumyjussit on tänään kova luu, mutta kaluttavissa. Loisteliaasti etukentällä eilen pelannut Janne Leppälä haluaa taatusti näyttää kasvattajaseuralleen.
Saa nähdä kuinka paljon Meripäivien avajaisparaati syö Vallikentän yleisömäärästä vai syökö mitään?
Toivottavasti haminalaisyleisö jaksaisi seurata tänään pelin loppuun. Eilen osa väestä lähti kohti autoja, kun supervuoro alkoi. Katsomossa jaksetaan istua 2,5 tuntia, mutta se ratkaiseva 15 minuuttia on joillekin sitten liikaa vaikka otteluun ajetaan monesti kymmenien kilometrien takaa.
 
Viestejä
16
Nyt kun Puli on julistanut uskonsa jumalaan ja seurakunta isännöi peliä niin Jumala ilmestyy maan pinnalle kenttämestrin erikoisen muodossa ja HP ottaa jollain aivan käsittämättömillä pompuilla kolme pistettä.
 
Viestejä
11,878
.. mutta osa yleisön huudoista oli kyllä täysin ala-arvoisia. ... että miksi nämä eivät pysy terasseilla vaan tulevat mölyämään pesisotteluihin, jotka ovat Haminassa koko perheen tilaisuuksia.

Näinpä. Asiaahan ei lohduta yhtään se, että kyseessä ei ole pelkästään Vallikentän tai edes pesäpallon ongelma. Ja itseasiassa se, että tapahtuma on koko perheen tilaisuus ei oikeastaan minusta tuo lisätwistiä tähän lainkaan. Ala-arvoinen asiaton käytös ei ole koskaan oikeutettua.

Samaa olen tänä vuonna saanut miettiä Kiteen Rantakentällä, Lauritsalan Kisapuistossa ja Lammassaaren Arto Tolsa Areenalla. Joskus muinoin kun pääkaupunkiseudulla asuessaan kävi Keski-Uudellamaalla viheltämässä junnupesistä niin asiasta sai huomauttaa jopa siellä katsojina oleville aikuisille jotka kai kuitenkin olivat niiden tenavien vanhempia. Onneksi tätä ei tapahtunut kovinkaan montaa kertaa kesässä, enkä nyt ole ihan varma taphtuiko edes joka kesä.

Seurojen asenne on linjalla maksava asiakas on oikeassa ja niinhän se tietty periaatteessa onkin mutta jos tuotetta tarjotaan koko perheelle niin jokin sordiino ois kiva. En tiedä sit miten asia hoidetaan muualla vai onko siellä vaan fiksumpia pesiksen, futiksen ja lätkän seuraajia.
 
Viestejä
11,878
Viestejä
79
Järjestän työssäni isä- poika retkiä lätkäpeleihin. Ja siellä tätä huutelu hommaa on paljon. Joskus miettii onko järkeä viedä lapsia tälläiseen mutta vielä on menty. Ehdotin Haminan seurakunnalle että järjestäisivät kummipelin. Kummilapsi ilmaiseksi peliin kummin kanssa. Saa nähdä toteutuuko joskus. Joka tapauksessa hienoa että kirkko mukana. Heitto maksaa 1500 euroa joten kyllä se vähistä käyttörahoista hyvä satsaus on. Ilmajoen seurakunta näytti tukeneen Kossun joukkuetta. Oli nimi selässä
 
Viestejä
3,531
Tutkimustenkin mukaan naiset ovat erilaisia johtajia kuin miehet. Naiset ovat enemmän "ruotsalaistyyppisiä" (saakohan tätä käyttää?) johtajia eli diskuteeraavat enemmän eli luonnostaan ottavat enemmän ihmisiä mukaan päätöksentekoon ja kuuntelevat muita. Siksi oli mielestäni oleellista puhua naistuomarista, koska pesäpallokentillä kaipaan ripeyttä päätöksiin, jämäkkyyttä pysyä niissä ja mussutuksen minimointia. Ymmärrän, että naisille voi olla hyvinkin haasteellista toimia pesistuomariston miesvaltaisessa porukassa osan katsojista tehdessä naistuomaroinnin hyvin haasteelliseksi. Voi olla, että omat silmäni ovat jotenkin ennakkoasenteelliset, mutta olen ollut huomaavinani, että naistuomarit tekevät keskimääräistä enemmän virheitä ja se oli minulle yksi lisäperuste käyttää termiä naistuomari päätuomarin sijaan. Virheiden enemmyys voi johtua siitä, että naistuomareiden kokemus on keskimäärin aika vähäinen. Mutta naisia tarvitaan, kun tuomareitaakaan ei ole liikaa. En siis ole ajamassa naisia pois. Olen nyt siis sortunut siihen, että olen luokitellut naistuomarit ryhmänä erilaiseksi miestuomareihin nähden mitä tullee jämäkkään, ripeään päätöksentekoon ja ylipäätään tuomioiden oikein menemiseen. Ja saa tuomita - siis minut - asenteellisena. Sitä varmaan olen, ainakin jonkin verran.
 
Viestejä
11,878
Kiitos vastauksesta. Seuraava menee ohi otsikon mutta menköön.

Tutkimustenkin mukaan naiset ovat erilaisia johtajia kuin miehet. Naiset ovat enemmän "ruotsalaistyyppisiä" (saakohan tätä käyttää?) johtajia eli diskuteeraavat enemmän eli luonnostaan ottavat enemmän ihmisiä mukaan päätöksentekoon ja kuuntelevat muita.

Jos nyt ymmärsin sinua oikein niin oletetat, että miehille luontaiset tavat johtaa sopivat pesäpalloerotuomarointiin naisille luontaisiin tapoihin paremmin. Kun et kai kuitenkaan oleta, että kategorisesti miehet olisivat erilaisia johtajia kuin naiset kun puhutaan yksilöistä - yksilön suoritustahan me tässä arvioitiin eikö niin?

Jos on referenssiä tutkimuksesta niin lukisin ihan työ- ja (muiden) harrastusintressien takia mieluusti jos vaikka olisi joku sellainen jota ei ole nähnyt niinkuin varmaan olisi. Tuollaista tutkimustietoa todellakin on olemassa mutta kuten usein ihmisistä puhuttaessa tiedemaailma ei ole ihan kaikki samaa mieltä. Tai ehkä oikeammin muitakin kantoja on ihan merkittävissä määrin.

Joskus muinoin lukaisin tuon mutta olen kyllä sisällön jo autuaasti pääosin unohtanut, kyseessä on opinnäyte, joten tieteellisyyteen kannattaa suhtautua varauksella mutta samankaltaisia tuloksia esittää moni ihan oikeasti tieteellinen tutkimus. Lainaan tätä kun sattui ekana käsille ja on suomeksi. Lopputyönttekijä päätyy jo varsin varhaisessa vaiheessa seuraavaan:

Yhteenvetona voidaan todeta, että sukupuolierot johtamistyyleissä eivät ole saaneet vahvaa tukea tutkimuksissa. Sukupuolen vaikutusten tutkiminen käyttämällä itsearvioita ja ottamatta huomioon muita johtamistyyliin vaikuttavia tekijöitä ei välttämättä luo todenmukaista kuvaa johtamiskäyttäytymisestä, vaan voi heijastaa subjektiivisia uskomuksia. Tämän tutkielman tarkoituksiin liittyen voitaneen siis päätellä, että ainakaan sukupuolistereotypioiden mukaisten vahvojen ja säännönmukaisten erojen olemassaoloon naisten ja miesten välillä ei ole syytä uskoa. Voidaan myös pitää mahdollisena, että sukupuolistereotypiat vaikuttavat nais- ja miesjohtajia koskeviin näkemyksiin. Tämän aiheen tarkastelua jatketaan seuraavassa alaluvussa

Myös tässä opinnäytteessä päädytään (kait, en ole lukenut pieteetillä) aikalailla samaan tulokseen, että sukupuoli ei määritä johtamistapaa tai -arvoja. Tuossa toisessa on käsittääkseni analysoitu kirjoituksia johtajista ja millaisen kuvan ne johtajasta luovat.

Omiin havantoihin ei pitäisi tällaisessa tukeutua, mutta sanon kuitenkin. Ainakin omien havaintojeni mukaan nuorissa 15 ... 23 vuotiaissa erilaisia johtamispestejä hoitavissa nuorissa näkee sukupuolesta riippumatta kaikenlaisia tapoja johtaa. Hyvä johtaja on harvoin yhden metodin johtaja vaan käyttää luontevasti erilaisia johtamistapoja tilanteen niin vaatiessa. Ja tätä ominaisuutta ainakaan minä en pysty päälle näkemään tai ainakaan sukupuoli (mitä se sitten tarkoittaakin) ei sitä määritä.

Asiallinen kysymys on varmaan, että millainen johtamistyyli sopii parhaiten pesäpallon päätuomarille. Se voi hyvinkin olla tuosta Pasin käyttämästä listasta (muitakin lajitteluja on) pakottava johtaja mutta edelleenkään en jaksa uskoa sukupuolen sitä määräävän vaan yksilön omien luontaisten kykyjen. Ehkä pääsarjatasolla pitäisi jotenkin mitata noitakin asioita pelkkien pykälien ja kokemuksen sijaan?

Olen nyt siis sortunut siihen, että olen luokitellut naistuomarit ryhmänä erilaiseksi miestuomareihin nähden mitä tullee jämäkkään, ripeään päätöksentekoon ja ylipäätään tuomioiden oikein menemiseen. Ja saa tuomita - siis minut - asenteellisena. Sitä varmaan olen, ainakin jonkin verran.

Kyllä, olet asenteellinen mutta ei se ole mitenkään erityisen vaarallista jos sen itse tiedostaa eikä anna oman asenteellisuuden (liikaa) vaikuttaa siihen kun arvioi pesistuomarin onnistumista tehtävässään. Eiköhän me kaikki olla jollain tavalla asenteellisia.

Sanotaan näin, että eilinen päätuomari eikä sunnuntainen KSS-Areenan päätuomari eivät kumpikaan kuulu minulla kategoriaan en edes huomaa persoonaa. Molempien kanssa saa aina vähän jännittää mitä tänään tapahtuu ottelussa. Olen siis asenteellinen mutta en kyllä sukupuolen vaan yksilön takia.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
79
Huomasin saman. Tuomari ojensi kätensä. Pulliainen kääntyi pois. Taisi olla tunnetta pinnassa. Toisaalta tämä on peliä. Yritetään ottaa henkistä yliotetta jos tulee saman tuomarin pelejä
 
Viestejä
424
Sanotaan näin, että eilinen päätuomari eikä sunnuntainen KSS-Areenan päätuomari eivät kumpikaan kuulu minulla kategoriaan en edes huomaa persoonaa. Molempien kanssa saa aina vähän jännittä mitä tänään tapahtuu ottelussa. Olen siis asenteellinen mutta en kyllä sukupuolen vaan yksilön takia.
Tästä olen kanssasi samaa mieltä, toisella näistä on tapana lisäksi "kouluttaa" kolmostuomaria vähintään kerran pelissä. Näkemysratkaisujahan ne tietysti ovat mutta toistuvat pelistä toiseen.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös