Supervuoro Verkkolehti »

Ruutu+

Viestejä
325
Rajoitetaanko näitä jotenkin tahallaan kun Superin lähetyksissä on aina ihan priima kuva?

Jos rajoitetaan, niin syy voi olla ihan siinä, ettei kuvauspaikalla riitä kaista. Ainakin Pöytyä - Manse peli on sellaista puuroa, ettei edes kunnolla näe naisten rajoja kentältä saati tulostaulua.
 
Viestejä
274
Jos kuva tältä näyttää, suositan ensisijaista vianetsintää omasta yhteydestä ja laitteistosta...
Jos muut pelit näkyvät laadukkaasti, kuten mulla superin ja Alajärven pelit, mutta Kouvolan ja J-kylän pelit pikselöityivät välillä, miten ongelma voisi olla omassa yhteydessä, joka on valokuitu aivan riittävällä kaistanleveydellä? Mobiiliyhteydellä tuon voisi vielä ymmärtää mutta ei kuituyhteydellä ja vain joissan peleissä.
 
Viestejä
11,802
Luulen, että Kopla köyttää ihan samaa laitteistoa ja yhteyttä sekä superiin että ykköseen. Eli tuskin on mitään ykköseen toteutetaan kevyemmin juttua.

Pitäs tietää miten tuo liven jakelu on teknisesti toteutettu ja sitten vielä ymmärtää se teknologia. Ei ole paljoa edellytyksiä kumpaakaan, mutta mutuillaan vähän.

Olen luulossa että peli tuupataan Ruudunmpalveluun joka sitten multicastaa livestreamin ja sen sitten poimivat sieltä Ruudun multicastista halukkaat katsojat. Tämän etu olisi se, että ottelutapahtuman päässä pystytään toteuttamaan lähetys riippumatta paljon streamille tulee tilaajia. Luulen että on myös nippu muita syitä miksi toteutus olisi näin.

Toinen tapa kait olisi sitten, että Ruutu tarjoaisi lopputilaajalle vain paikan liittyä/saada tieto mistä multicast tulee ja multicast sitten tilataan sieltä lähetystä tekevästä paikasta. Se mitä kerrot tulisi tätä.

Kummassakin tapauksessa multicastaajan ja vastaanottajan välissä on melko suuri määrä mahdollisia reittejä ja ip teknologian luonteeseen kuuluu, että loppuasiakas ei siihen reittiin paljoa voi vaikuttaa. Verkko neuvottelee sen itse.

Se, että sulla on viimeinen pätkä kuitua ei paljoa auta jos sun palveluntarjoajan ja Ruudun palveluntarjoajalla on jotenkin huono reititys. Siellä saattaa vaikka jossain välissä olla, että multicastaukset ovat alinta kuraa ja sen laadusta ei tartte välittää kun sen luonteeseen ei kuutenkaan kait juuri uudelleenlähetykst auta.

Eli mutuillen sanoisin, että vika tuskin on lähettävässä tai vastaanottavassa päässä koska kaikista paikoista on havaintoja hyvälaatuisesta lähetyksestä. Vaan vika on siellä Tiedon valtatiellä jossain välissä.

Itselläni on nykyään Kotkan keskustassa Telian 4G reititin ja siinä 802.11ac langaton ja aiemmin mulla oli Saunalahden 100/50 tms valokuitu ja siinä sitten langattomana 802.11n ja olin melko varma että kun kustannussyistä vaihdoin mun kaistan laatu heikkenee. Nyt noin kahden kuukauden käytön jälkeen olen sitä mieltä että näin ei ole käynyt vaan pikemminkin päinvastoin.
 
Viestejä
732
Jos kuva tältä näyttää, suositan ensisijaista vianetsintää omasta yhteydestä ja laitteistosta...

Vika oli ihan sama riippumatta siitä oliko käytössä gigabitin kuitu, 600 megan kaapelimodeemi vaiko 5G.

e: Tallenteessa sama häikkä eli ei voi olla yhteydestä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
274
Luulen, että Kopla köyttää ihan samaa laitteistoa ja yhteyttä sekä superiin että ykköseen. Eli tuskin on mitään ykköseen toteutetaan kevyemmin juttua.
Hyvää pohdintaa. Oma kokemus KPL:n lähetyksistä superin ja ykkösen välillä on sellainen että kaksi ottelua katsottu molemmilta ja superin lähetyksissä ei mitään häikkää, ykkösen lähetykset molemmat pikselöityivät välillä. Sama näkyy myös tallenteessa tämän illan KPL:n (ja myös Lohen peleistä), kuten @Levity jo tuossa mainitsikin. En lähde arvailemaan muita kommervenkkejä matkan varrella/reitillä kun ei ole tietoa edes Ruudun palveluntarjoajasta :)
 
Viestejä
11,802
Jos se multicast tulee Ruudun palvelimista niin sitä ykköspesistähän voi hoitaa joku pienempi rekkula, kai se multicastausta on jolloin ei ole väliä monta tilaa. Tai sitten se jaellaan jostain eri reitittimestä Ruudulla nettiin ja sen kapasiteetti ei riitä kun ykköstä tilataan niin paljon mutta tossakan kait tilaajien määrällä ei pitäisi olla väliä.
 
Viestejä
1,291
Kun samaisesta Elisan boksista katsoo vaikka Ruudun viihdettä tai Areenan sisältöjä, kuva on laadukas. Sitten kun katsoo pesistä, ei ole. Joten ei ole asiakkaan yhteyden vika.
 
Viestejä
512
Jos vertailee vaikka tallenteita tämän päivän naisten peleistä:
Tahko - Roihuttaret: hyvä ja tasainen laatu
Pesäkarhut - Fera: tasaisen heikko, näyttää max 480p laatuiselta suurimman osan ajasta
Virkiä - Mailattaret: laatu heittelee, pikselöityy välillä pahasti
Pöytyä - Manse: laatu heittelee paljon

Kun ihan sama oli jo live-kuvissa niin ei kyllä mitenkään voi olla asiakkaan yhteyksistä kiinni. Jostain muualta loppuu vääntö.
 
Viestejä
90
Siis oikeasti, kuinka vaikeaa voi olla striimin teko? Haapajärven ykköspesiksestä kyrvähti lähetys. Ekan jakson toimi hyvin ja nyt on ollut jo jonkin aikaa poikki. Argh.
 
Viestejä
698
Siis oikeasti, kuinka vaikeaa voi olla striimin teko? Haapajärven ykköspesiksestä kyrvähti lähetys. Ekan jakson toimi hyvin ja nyt on ollut jo jonkin aikaa poikki. Argh.
9,90€ kuussa… On se vähän haastavaa välillä, tiedän, olen jokusen suoran lähetyksen elämässäni tehnyt. Toki jos sulla on paljon osaamista, kiinnostusta ja aikaa niin ei muuta kuin tekemään noita 15 katsojan striimejä Haapajärveltä…

Siis oikeasti, kuinka vaikeaa voi olla vinkumatta tälläisistä asioista. Argh.
 
Viestejä
3,218
9,90€ kuussa… On se vähän haastavaa välillä, tiedän, olen jokusen suoran lähetyksen elämässäni tehnyt. Toki jos sulla on paljon osaamista, kiinnostusta ja aikaa niin ei muuta kuin tekemään noita 15 katsojan striimejä Haapajärveltä…

Siis oikeasti, kuinka vaikeaa voi olla vinkumatta tälläisistä asioista. Argh.
Pesäpalloon pitäisi ehdottomasti saada sellainen tv-sopimus, jossa olisi ottelukohtainen maksu striimin katselusta. Sen pitäisi olla samaa luokkaa ottelulipun kanssa, niin katsojan kannattaisi miettiä paikalle lähtemistä ja seurojen kannattaisi panostaa striimituotantoon niille, jotka eivät paikalle mitenkään pääse.
 
Viestejä
808
Pesäpalloon pitäisi ehdottomasti saada sellainen tv-sopimus, jossa olisi ottelukohtainen maksu striimin katselusta. Sen pitäisi olla samaa luokkaa ottelulipun kanssa, niin katsojan kannattaisi miettiä paikalle lähtemistä ja seurojen kannattaisi panostaa striimituotantoon niille, jotka eivät paikalle mitenkään pääse.

Ja seurojen tulisi vielä saada jotain siitä striimin hinnasta itselleen. Se nyt on selvä ettei se nosta kiinnostusta panostaa näihin jos ja kun Superpesis tai liitto tai kuka lie ottaa kaikki eurot ja seuroille jää pelkästään hyvä mieli.
 
Viestejä
732
seuroille jää pelkästään hyvä mieli

Voin kertoa että ei jää edes hyvää mieltä. Ei näistä fanikameroista ole kuin harmia seuroille, hirveä veivaus paskojen laitteiden kanssa ilman minkäänlaista korvausta Liitolta.

Tuohon kun vielä yhdistetään Ruudun lähes ilmainen (6,90e/kk) hinta, niin yllättävän moni fani jättää tulematta paikan päälle kun pelin voi katsoa omalta sohvalta.
 

Pallo muuntajalle

9,90€ kuussa… On se vähän haastavaa välillä, tiedän, olen jokusen suoran lähetyksen elämässäni tehnyt. Toki jos sulla on paljon osaamista, kiinnostusta ja aikaa niin ei muuta kuin tekemään noita 15 katsojan striimejä Haapajärveltä…

Siis oikeasti, kuinka vaikeaa voi olla vinkumatta tälläisistä asioista. Argh.
Maksavalle asiakkaalle on myyty tuote, niin lienee ihan kohtuullista asiakkaan odottaa saavan maksamansa.

Tuotteen laadun ja mahdolliset ongelmat ainakin vakipesiskatsojat tunteva. Joten siis kameroiden sijoittelusta, selostuksien puutteesta, vieressä mökäävistä katsojista yms. valittaminen on usein hieman kohtuutonta, mutta jos peli tv-ohjelmassa lukee, pitäisi se myös näkyä.

Pesäpalloon pitäisi ehdottomasti saada sellainen tv-sopimus, jossa olisi ottelukohtainen maksu striimin katselusta. Sen pitäisi olla samaa luokkaa ottelulipun kanssa, niin katsojan kannattaisi miettiä paikalle lähtemistä ja seurojen kannattaisi panostaa striimituotantoon niille, jotka eivät paikalle mitenkään pääse.
Ja seurojen tulisi vielä saada jotain siitä striimin hinnasta itselleen. Se nyt on selvä ettei se nosta kiinnostusta panostaa näihin jos ja kun Superpesis tai liitto tai kuka lie ottaa kaikki eurot ja seuroille jää pelkästään hyvä mieli.
Nämä ehdotukset / vaatimukset pomppaavat säännöllisesti esille.

Syytä kuitenkin tunnistaa mitä tuo oikeasti tarkoittaisi:
- millään tapaa televisoitavien otteluiden määrä putoaisi dramaattisesti, 80-90 %
- runkosarjan aikana tehtäisiin ns. päälähetyksiä sormilla laskettava määrä
- ja jotta jotain voisi kuvitella striimeistä vielä seuralle kertyvän, pitäisi hinnan olla sen verran kova, että niitä katsoisi vain pieni, kaikkein kovimpien fanien joukko

(Itse kannatan sitä, että tv-tuotetta rakennetaan ja parannetaan pitkäjänteisesti nykymallilla. Jolloin jonain päivänä tv-oikeuksista voi muodostua kilpailua ja pesis voi näyttäytyä ostajalle ihan liiketoiminnallisesti merkittävänä palasena jotakin palvelua. Ja silloin siitä voidaan rahaa edes mihinkään jaettavaksi ajatella saatavan. Taas kutistamalla ja pienentämällä varmistetaan, että koskaan ei tule mitään muuta.)
 
Viestejä
895
Syytä kuitenkin tunnistaa mitä tuo oikeasti tarkoittaisi:
- millään tapaa televisoitavien otteluiden määrä putoaisi dramaattisesti, 80-90 %
- runkosarjan aikana tehtäisiin ns. päälähetyksiä sormilla laskettava määrä
- ja jotta jotain voisi kuvitella striimeistä vielä seuralle kertyvän, pitäisi hinnan olla sen verran kova, että niitä katsoisi vain pieni, kaikkein kovimpien fanien joukko

(Itse kannatan sitä, että tv-tuotetta rakennetaan ja parannetaan pitkäjänteisesti nykymallilla. Jolloin jonain päivänä tv-oikeuksista voi muodostua kilpailua ja pesis voi näyttäytyä ostajalle ihan liiketoiminnallisesti merkittävänä palasena jotakin palvelua. Ja silloin siitä voidaan rahaa edes mihinkään jaettavaksi ajatella saatavan. Taas kutistamalla ja pienentämällä varmistetaan, että koskaan ei tule mitään muuta.)

Tismalleen. Katsojana en myöskään hevin suostu siihen, etten näe omia vieraspelejä, joista en suuresta osasta ikinä pystyisi maksamaan pääsylippua ja matkustamaan paikalle, vaikka kuinka haluaisin. Tässä suhteessa tuote on kunnossa. Laskuttaminen jostain yhden kameran striimistä sama hinta kuin pääsylipusta on täysin kuolleena syntynyt idea, kyllä te sen tiedätte itsekin. Olisiko sitten joku kausikorttimalli, missä voisi ostaa joukkueen vieraspelit koko kaudeksi mahdollinen, sitä en vielä tiedä. Ei minun ole pakko nähdä koko sarjan kaikkia pelejä ja ykköspesistä vielä päälle, kellosta loppuu tunnit, vaikka katsonkin nykyisellään jo paljon, varmasti keskiverto Ruutu-asiakasta enemmän.

Mutta siis minä nauran näille kaikille vetoomuksille tuoda pesis takaisin ilmaiseksi katsottavaksi, ainakaan Ylen toimesta. Ennen oli kaikki paremmin, vai olikohan oikeasti sittenkään.
 
Viestejä
4,125
Minun mielestäni kaikki muu on turhaa vatvomista paitsi se että liitto neuvottelee sopimuksen korvaussumman (rahat seuroille) kuntoon vuodeksi 2026 kuten Liiga ja Veikkausliiga ovat tehneet.

Ei siinä mitään muuta hokkus pokkusta tarvita. Raha-asiat kondikseen ja nykyinen malli on muuten hyvä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös