Supervuoro Verkkolehti »

Manse PP 2023

Viestejä
175
En usko tämän nykytilanteen olevan loppupiste. Tulevina vuosina Mansella on enemmän ja enemmän omia junioreita, toivottavasti myös lupaavia, joiden varaan rakentaa itse omia joukkueita - on se sitten Ykkösessä tai Tyttöjen Superissa.

Minkä tahansa polun pitää tietysti ensisijaisesti rakentua omalle tekemiselle. Ei jonkun toisen seuran. Sitten kun Mansella on se oma polkunsa kunnossa, siihen voi hyvin ottaa mukaan - järjestelmällisesti, satunnaisesti, miten vain - muita pelaajia ulkopuolelta.

Toiset seurat sitten vastaavat itse omista tekemisistään.

Ei Annalle tehty tilaa, Anna otti sen tilan. Hän oli välittömästi 15-vuotiaana mitalipeleihin tähtäävän joukkueen kolmanneksi paras lyöjä ja tienasi jokaisen lyöntivuoronsa itse. Kyllä nämä kalat ja venlakarttuset ynnämuut paikkansa ottavat, eivätkä kysele perään. Frantsila ei ottanut eikä ansainnut sen enempää kuin sai. Salmela ei ole ottanut mitään.

Ei otetakaan. Näytöt vielä antamatta. Jos näyttöjä ei tule harjoituksissa, hallissa ja esim. kauden ensimmäisissä otteluissa, sitten ei olla linjassa.

5-7-vuotiaiden harrastuksen valintoihin "pelaajapolku huippu-urheilijaksi omasta kasvattajaseurasta" on tasan 0% merkitys. Tai sitten on, valitettavasti, saanut lapsi taakakseen vanhemmat, joilla on päässä vikaa.

Ja? Vihjailit jotain suurta skismaa?
Kyllä Annalle tehtiin tila jättämällä Jatta Vuorinen sopimuksetta. Se miten tuota pyörittää on semantiikkaa. Lopputulemana annettiin mahdollisuus, se on tärkeintä.

Kautolle on luvattu up paikka. Se on fakta jota ei hallikauden onnistuminen tai epäonnistuminen muuta mihinkään. Sellaiset ruusunpunaiset kuvitelmat, että Manse olisi niin paljon vetävämpi organisaatio kuin Pori tai että hän tulisi taistelemaan Manseen up paikasta, mitä olisi voinut tehdä Porissakin, täyttä höpöhöpöä. Manse tarvitsi kärjen ja ottaa pienen riskin ulkopelissä. Mainitse yksi järkiseikka, mikä puoltaisi sopimusta Manseen kuin up paikka? Ainoa voisi olla sitten puhdas raha. Onkohan näin, kun tietää summat mistä pesiksessä puhutaan? Vai onko Mansella ylivertaiset neuvottelijat?

Mutta tämä tästä. Toivotaan, että junioripolku on kunnossa 5 vuoden päästä.
 
Viestejä
303
Mansella näyttää olevan seuraavasti pelaajia joukkueiden ringissä. Kyllä sieltä niitä omia junioreitakin riittää tulevaisuudessa superiin asti.
C-tytöt: 22
D-tytöt: 21
E-tytöt: 23
 
Viestejä
9
Mansella näyttää olevan seuraavasti pelaajia joukkueiden ringissä. Kyllä sieltä niitä omia junioreitakin riittää tulevaisuudessa superiin asti.
C-tytöt: 22
D-tytöt: 21
E-tytöt: 23
Tuosta joukosta nousee muutaman vuoden sisällä varmasti muutama pelaaja Superin rinkiin ja tulee jollakin aikavälillä lunastamaan paikkansa edustuksen rosterissa. Siellä on muutamia hyvinkin lupaavia tyttöjä, jotka ovat esiintyneet edukseen eri sarjoissa ja valtakunnallisten leirienkin arvo-otteluissa. Toki tämä ei vielä paljoa kerro, mutta antaa osviittaa että lahjakkuutta omistakin junioreista löytyy. Kovaa työtä ja menestyksen halua se vaatii.
 
Viestejä
681
Aurora Frantsila teki tammikuussa 2020 2+2 sopimuksen. Vuosille 2022 ja 2023 oli siis olemassa optio. Manse ilmoitti, että sopimus jatkuu Auroran kanssa. Eivät kuitenkaan muistaneet kysyä asiaa pelaajalta. Manse uutisoi syksyllä 2021, että sopimus oli purettu pelaajan aloitteesta. Todellisuudessahan mitään sopimusta ei edes vielä ollut, oli vain optio. Mansen johto tulkitsi asiaa ilmeisesti aika suurella pensselillä.
Jos on optio ja sitä ei pureta niin se astuu voimaan normaalisti
 
Viestejä
681
Kyllä Annalle tehtiin tila jättämällä Jatta Vuorinen sopimuksetta. Se miten tuota pyörittää on semantiikkaa. Lopputulemana annettiin mahdollisuus, se on tärkeintä.

Kautolle on luvattu up paikka. Se on fakta jota ei hallikauden onnistuminen tai epäonnistuminen muuta mihinkään. Sellaiset ruusunpunaiset kuvitelmat, että Manse olisi niin paljon vetävämpi organisaatio kuin Pori tai että hän tulisi taistelemaan Manseen up paikasta, mitä olisi voinut tehdä Porissakin, täyttä höpöhöpöä. Manse tarvitsi kärjen ja ottaa pienen riskin ulkopelissä. Mainitse yksi järkiseikka, mikä puoltaisi sopimusta Manseen kuin up paikka? Ainoa voisi olla sitten puhdas raha. Onkohan näin, kun tietää summat mistä pesiksessä puhutaan? Vai onko Mansella ylivertaiset neuvottelijat?

Mutta tämä tästä. Toivotaan, että junioripolku on kunnossa 5 vuoden päästä.
Manse ei ole voinut ottaa niin isoa riskiä eikä voi missään nimessä luvata varmaa ulkopelipaikkaa,kun sopimus tehty kesällä kun ei Pokela edes kokoonpanoon päästänyt Tampereella kun oli tiedossa että lähtee Manseen.
 
Viestejä
175
Manse ei ole voinut ottaa niin isoa riskiä eikä voi missään nimessä luvata varmaa ulkopelipaikkaa,kun sopimus tehty kesällä kun ei Pokela edes kokoonpanoon päästänyt Tampereella kun oli tiedossa että lähtee Manseen.
Nyt en tuota perustelua ymmärtänyt ollenkaan. Vika voi olla lukijassakin.
 
Viestejä
894
En minä mitään suurta skismaa vihjaile. Itse olet tuon skisman kahdesti ottanut esille, joten tiedät varmaan paremmin?
Minä esitin, että ei ole mitään estettä Frantsilan paluulle joskus tulevaisuudessa Mansen riveihin. Sinä lupasit suuren yllätyksen. Kerroit täysin julkisen ja seuran itse tiedottaman asian, mistä edes Juha Mieto ei ylläty.

Kyllä Annalle tehtiin tila jättämällä Jatta Vuorinen sopimuksetta. Se miten tuota pyörittää on semantiikkaa. Lopputulemana annettiin mahdollisuus, se on tärkeintä.
Nämähän ovat menneet täysin ongelmitta, että "seuraikoni" jätetään ilman sopimusta... :D

Kautolle on luvattu up paikka. Se on fakta jota ei hallikauden onnistuminen tai epäonnistuminen muuta mihinkään. Sellaiset ruusunpunaiset kuvitelmat, että Manse olisi niin paljon vetävämpi organisaatio kuin Pori tai että hän tulisi taistelemaan Manseen up paikasta, mitä olisi voinut tehdä Porissakin, täyttä höpöhöpöä. Manse tarvitsi kärjen ja ottaa pienen riskin ulkopelissä. Mainitse yksi järkiseikka, mikä puoltaisi sopimusta Manseen kuin up paikka? Ainoa voisi olla sitten puhdas raha. Onkohan näin, kun tietää summat mistä pesiksessä puhutaan? Vai onko Mansella ylivertaiset neuvottelijat?
Se että Porissa ei voinut taistella ulkopelipaikasta. Pokela ei edes vähääkään rauottanut ovea. Siis, pelaaja on voinut hyvinkin näin kokea, on se sitten "totuus" tai ei. Linjan permanenttinelikosta yksikään ei Pokelan alaisuudessa varmaan ollut sivuun joutumassa Kauton tieltä, yksi pelaaja lopetti, mutta kilpailuun mukaan nousi sitten vielä kovempana nimenä Syrjälä. Ykkösvahdin paikkaa kun ei Syrjälälle Porissa ole, kun siellä on jo sarjan paras sen paikan pelaaja.
 
Viestejä
175
Se että Porissa ei voinut taistella ulkopelipaikasta. Pokela ei edes vähääkään rauottanut ovea. Siis, pelaaja on voinut hyvinkin näin kokea, on se sitten "totuus" tai ei.
Ja sekö laittaa siirtymään finaalijoukkueseuraan ilman mitään lupausta up paikasta ja tähän asti annetuilla up näytöillä? Toisekseen Manse tarvitsi Peltokankaan paikalle etenijän, niin siinähän se on. Saagasta on eniten hyötyä kärjen vaihtajana ja Korpelan jalka ei kärkenä läheskään yhtä vilkkaasti kulje.


Mä en oikein ymmärrä mikä ongelma on hyväksyä se, jos jollekkin up paikka luvataan? Se on pelinjohdon ottama riski joka konkretisoituu, taikka sitten ei. Kaikki järkisyythän tuohon viittaa, että ilman up lupausta Kautto olis jäänyt Poriin.
 
Viestejä
894
Mehän emme tiedä yhtään mitään siitä, mitä pelaajan pään sisällä liikkuu, mikä häntä motivoi, mitä asioita painottaa päätöksissään, mikä hänelle on tärkeää. Emmekä tiedä n. yhtään enempää siitä, mikä hänen tilanteensa Porissa oli, mikä suhde seuran ja pelinjohdon kanssa ja miten koki siellä näkymänsä.

Joku pelaaja on kotiseuturakas ja/tai mamman lihapatoihin hitsautunut siinä määrin, että ei lähde omalta paikkakunnaltaan mihinkään - vaikka kaikki järkisyyt puhuisivat jonkun muun puolesta. Joku toinen taas haluaa lähteä kokeilemaan siipiään muualle heti kun ovi vähän jossain raottuu.

Muistelen lukeneeni/kuulleeni, että Kautolla on myös aikomus suorittaa lukio loppuun Tampereella l. siis muuttaa asumaan Tampereella myös pelikauden ulkopuolella. Ja sitten ei tietysti mitään tietoa, mitä sen jälkeen aikeissa pesäpallon ulkopuolella. Aika harvan naispelaajan urasuunnitelma on "pesäpalloammattilainen", eikä mitään muuta. Tampereella kouluttautumismahdollisuudet hieman eri luokkaa kuin Porissa.

Jos Vihtkari tai seura tai pelaaja sanoo, että hänelle Mansesta räpylä luvattiin, minulla ei ole sitä ongelmaa hyväksyä. Eikä varsinaisesti mitään sitä vastaankaan; on varmasti harkittu päätös silloin. Mutta toistaiseksi se on kuitenkin vain sinun mielipiteesi, johon perustelu on kutakuinkin "eihän kukaan voi muuta ajatella kuin miten minä tämän näen".

***

Ja joka tapauksessa: Mansessa Kautolle on isompi rooli tarjolla, helpommin otettavissa ja seuralla suurempi tarve pelaajalle.
 
Viestejä
175
Jos Vihtkari tai seura tai pelaaja sanoo, että hänelle Mansesta räpylä luvattiin, minulla ei ole sitä ongelmaa hyväksyä. Eikä varsinaisesti mitään sitä vastaankaan; on varmasti harkittu päätös silloin. Mutta toistaiseksi se on kuitenkin vain sinun mielipiteesi, johon perustelu on kutakuinkin "eihän kukaan voi muuta ajatella kuin miten minä tämän näen".
No hyvä. Tämähän selviää, kun kausi alkaa.
 
Viestejä
838
Eikös se ainakin uusien sopimusten julkistuksen yhteydessä ollut sanottu niin, että Kautto opiskelee Porissa talven, mutta Laine muuttaa Tampereelle ja on viikolla aamutreeneissä ihan näköhavaintojakin olemassa että homma on näin.
 
Viestejä
486
Manse ei ole voinut ottaa niin isoa riskiä eikä voi missään nimessä luvata varmaa ulkopelipaikkaa,kun sopimus tehty kesällä kun ei Pokela edes kokoonpanoon päästänyt Tampereella kun oli tiedossa että lähtee Manseen.
Aina luvata voi, ja ilman riskiä. Riskin ottaa pelaaja, joka luottaa, ellei kaikki ole paperilla!!!
 
Viestejä
681
Eikös se ainakin uusien sopimusten julkistuksen yhteydessä ollut sanottu niin, että Kautto opiskelee Porissa talven, mutta Laine muuttaa Tampereelle ja on viikolla aamutreeneissä ihan näköhavaintojakin olemassa että homma on näin.
Hyvin olet kartalla jos olet nähnyt Laineen aamutreeneissä,näin myös lukeneeni että Kiira muuttaa keväällä Tampereelle
 
Viestejä
894
Erinomainen Senni Sallisen pitkä haastattelu (vain tilaajille)


Sallinen käy läpi kaikkia viime kesän tapahtumia hyvin yksityiskohtaisesti. Tuntemukset ovat olleet todella kovia, jatkuvaa ahdistusta ja paniikkikohtauksia. Todella ihme, että Sallista ongelmien alettua enää lainkaan pelikentillä nähtiin. Varmasti oli haasteellista koko joukkueelle tuollainen tilanne, että yksi tärkeimmistä pelaajista ui noin syvissä vesissä.

Jollain muulla pelipaikalla tuollaisen sisäisen myllerryksen keskellä voisi pelata vain hyvin huonoja pelejä - "miten sille nyt tuollainen päivä sattui". Lukkarin tontilla siihen vaan ei ole varaa.

Kaikkea hyvää Salliselle jatkoon! Suunta vaikuttaakin olevan parempaan päin, toipuminen on hyvässä vauhdissa ja muuten sekä yksityis- että työelämässä asiat kunnossa :)

Senni otti myös yleisellä tasolla kantaa siihen, miten hankalaa naisten Superin huipputasolla pelaaminen voi olla. Et ole täysammattilainen, ehkä itse asiassa teet täysipäiväistä muuta työtä sivussa, mutta odotukset ovat ammattilaistasolla. Toki ne odotukset ovat aika lailla itse seurojen, joukkueiden ja pelaajien rakentamia.

Juhannustauon jälkeen asiat alkoivat mennä kunnolla huonompaan suuntaan. Manse PP:llä oli heinäkuun alussa kotipeli Hämeenlinnassa Kempeleen Kiriä vastaan, kun Sallinen sai elämänsä ensimmäisen paniikkikohtauksen alkulämmittelyn jälkeen.

Lopulta Sallinen päätti, että hän haluaa ainakin yrittää.

”Joukkue pärjäsi ilman minuakin ja tajusin, että joukkue voi voittaa mestaruuden myös ilman minua. Ja se ajatus, että voittaisimme mestaruuden ja minä istuisin penkillä ilman, että olisin edes yrittänyt pelata, tuntui liian pahalta. Se oli se ajatus, joka minut sai yrittämään vielä uudelleen.”

Sallinen paljastaa nyt, että yritti palata pelaamaan jo runkosarjan lopussa Seinäjokea vastaan, mutta paniikkikohtaus iski jälleen. Sallinen ei lopulta voinut pelata ottelussa.

Koko loppukausi oli Salliselle äärimmäisen rankka. Paniikkikohtauksia tuli lisää ja Sallista ahdisti oikeastaan joka päivä. Ahdistus oli niin voimakasta, että Sallinen joutui syömään myös lääkkeitä.

”Se, mitä siinä lopussa tapahtui oli sellainen erikoinen yksittäinen tunne, joka päähän yhtäkkiä ilmestyi. Minä tajusin, että mehän ollaan voittamassa tätä peliä, ei helvetti, huomenna pitäisi taas jaksaa pelata. Se katkaisi kamelinselän. Sen jälkeen syöttö ei vain onnistunut.”
 
Viestejä
787
Erinomainen Senni Sallisen pitkä haastattelu (vain tilaajille)


Sallinen käy läpi kaikkia viime kesän tapahtumia hyvin yksityiskohtaisesti. Tuntemukset ovat olleet todella kovia, jatkuvaa ahdistusta ja paniikkikohtauksia. Todella ihme, että Sallista ongelmien alettua enää lainkaan pelikentillä nähtiin. Varmasti oli haasteellista koko joukkueelle tuollainen tilanne, että yksi tärkeimmistä pelaajista ui noin syvissä vesissä.

Jollain muulla pelipaikalla tuollaisen sisäisen myllerryksen keskellä voisi pelata vain hyvin huonoja pelejä - "miten sille nyt tuollainen päivä sattui". Lukkarin tontilla siihen vaan ei ole varaa.

Kaikkea hyvää Salliselle jatkoon! Suunta vaikuttaakin olevan parempaan päin, toipuminen on hyvässä vauhdissa ja muuten sekä yksityis- että työelämässä asiat kunnossa :)

Senni otti myös yleisellä tasolla kantaa siihen, miten hankalaa naisten Superin huipputasolla pelaaminen voi olla. Et ole täysammattilainen, ehkä itse asiassa teet täysipäiväistä muuta työtä sivussa, mutta odotukset ovat ammattilaistasolla. Toki ne odotukset ovat aika lailla itse seurojen, joukkueiden ja pelaajien rakentamia.
On kyllä upea pelaaja ja symppasin Senniä jo viime kaudella, oli jotenkin aina niin positiivisella ilmeellä. Nämä ongelmat on todella raskasta kuulla ja harmittaa ihan perkeleesti Sennin puolesta. Kaikkea hyvää jatkoon, missä ikinä elämän tiet jatkuvatkaan :)
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös