Minun mielestäni ne turpakäräjät ja vastustajan provosoinnit ym. ovat mennyttä aikaa. Ei sellainen kuulu enää nykyisin huippu-urheiluun. Ja luulen suurimman osan nykyisistä ja myös potentiaalisista uusista katsojista ajattelevan suunnilleen samoin. Kyllä katsoja haluaa nähdä huipputason peliä eikä mitään riitelemistä.
Nykyisin enemmänkin mielestäni arvostetaan vastustajaa kunnioittavia suorituksia tyyliin klassikko Topi Kosonen, joka ei suostunut polttamaan kotiin haavoittumaan tulevaa jalkavaivaista pelaajaa vaan pudotti pallon räpylästään tahallaan.
Vuosikymmenien takaa muistuu edelleen mieleen kertomus pelaajasta, joka tuki vastustajajoukkueen lautaskammoon kesken pelin sortunutta lukkaria siten, että löi tarkoituksellisesti hänen vääriin syöttöihinsä.
Youtube-kanavat on täynnä eri pallopelien ja muiden urheilulajien tilanteita, joissa kunnioitetaan vastustajaa ja kanssakilpailijaa. Annetaan piste vastustajalle. Suostutaan uusintasyöttöön. Ei ohiteta voittoa kohti matkalla olevaa maratonjuoksijaa, joka erehdyksessä lopetti juoksemisen liian aikaisin luultuaan tulleensa maaliin. Vaaditaan videotarkistusta omaksi tappioksi. Nämä saavat miljoonia tykkäyksiä. Tällaiset tarinat ovat niitä, jotka kantavat vuosikymmenien ajan. Luovat muistoja ja arvostusta ja kunnioitusta.
Tällaiset asiat vetävät väkeä katsomoihin. Reilu peli, jossa arvostetaan sekä tuomaria että vastustajan pelaajia.
Esimerkiksi olen usein miettinyt sitä, että onko ikinä pesäpallo-ottelussa nähty tilannetta, jossa ulkopelaaja olisi itse myöntänyt koskeneensa laittomaksi vihellettyyn palloon ja pyytänyt tuomion korjaamista? Onko nähty tilannetta, jossa etenijä olisi itse kävellyt pois pesältä todetessaan tuomarin tehneen virheen vastustajajoukkueen tappioksi? Onko nähty tilannetta, jossa ulkopelaaja olisi todennut olleensa irti pesästä vaikka tuomari vihelsi palon? Onko nähty tilannetta, jossa koppari olisi myöntänyt kopiksi vihelletyssä syöksykopissa pallon käyneen maassa ennen räpylää?
Tarkoitan tässä nyt sitä, että mahdollistavatko pesäpallosäännöt edes tällaista reilun pelin henkeä? Jos mahdollistavat, niin miksi näitä ei nähdä? Ihan varmasti tuomarivirheitä syntyy kauden aikana paljon ja aika usein jompikumpi joukkue tietää varmasti hyötyneensä ansiotta tuomarin virhepäätöksestä.
Jos joukkueet pelaavat rehellisesti, niin silloin näitä reilun pelin tilanteita nähdään paljon nykyistä enemmän. Ja varmasti Youtube-kanavalla näitä hehkutettaisiin pesäpallossakin aivan eri tyyliin kuin nykyisin. Tällainen pesäpallo kiinnostaa ihan varmasti suurta yleisöäkin.