Supervuoro Verkkolehti »

Vuoden pesäpalloilija 2021

Viestejä
99
Kenestä kruunataan vuoden pesäpalloilija 2021 ja miksi? Kausi on vielä kesken, mutta aloitetaan spekulointi.
 
Viestejä
4,115
Riippuu varmaan siitä mikä joukkue voittaa mestaruuden.

Manse, Tuomas Jussila
Veto, Matias Rinta-Aho
Jymy, Joni Rytkönen
KPL, Matti Latvala
 
Viestejä
99
Oma veikkaukseni: Joni Rytkönen.

Kiistaton valtakunnan paras etenijä. Lisäksi runkosarjassa kärkilyönneissä kakkonen ja tehotilastossa viides (rikkoo pääasiassa lyöjämörssäreiden miehittämää kärkeä). Kehityskohteet enemmänkin ulkopelin puolella, jossa toki sielläkin pelaa ihan hyvin.
 
Viestejä
99
Riippuu varmaan siitä mikä joukkue voittaa mestaruuden.

Manse, Tuomas Jussila
Veto, Matias Rinta-Aho
Jymy, Joni Rytkönen
KPL, Matti Latvala
Toki näin on, että mestarijoukkueeseen tuo kunnia usein menee. Tarkemmat tilastoniilot voisivat kertoa, kuinka usein on mennyt mestarin ulkopuolelle?
 
Viestejä
1,195
Vimpeli voittaa mestaruuden, ainakin kovin mitä tähän asti nähnyt. Eli sieltä Olli Heikkala tai Perttu Ruuska. Mutta katsellaan kausi loppuun, jymyn Korhonen taas perinteisen kova.
 
Viestejä
593
Juuso Myllyniemi! Katsokaa miten jätkä on pelannut sisällä ja ulkona vaikka Mansella oli Imatraa vastaan tosi vaikeaa
 
Viestejä
1,518
Riippuu varmaan siitä mikä joukkue voittaa mestaruuden.

Manse, Tuomas Jussila
Veto, Matias Rinta-Aho
Jymy, Joni Rytkönen
KPL, Matti Latvala

Miksi Latvala voittaisi jos KPL mestaruuden vie?
Ennemmin Kivipelto taikka Saukko tulisi mulla mieleen tässä valinnassa. Toki jos KPL mestaruuden vie niin mulle aivan sama vaikka Topi Kosonen valittaisiin vuoden pelaajaksi
 
Viestejä
1,460
Tehkääpä joku tilasto, montako kertaa viimeisen 20 vuoden aikana vuoden pesäpalloilija ei ole pelannut vähintään finaalissa. Luulen, että montaa tälläistä ei löydy.
 
Viestejä
4,115
Miksi Latvala voittaisi jos KPL mestaruuden vie?
Ennemmin Kivipelto taikka Saukko tulisi mulla mieleen tässä valinnassa. Toki jos KPL mestaruuden vie niin mulle aivan sama vaikka Topi Kosonen valittaisiin vuoden pelaajaksi

Kivipelto voittaisi mestaruuden tapauksessa varmaan vuoden lukkari -palkinnon. Latvala on ratkaissut monta matsia kylmäpäisesti joten sinne minä sen MVP-palkinnon laittaisin, mutta minähän en noista onneksi päätä :unsure:
 
Viestejä
1,518
Kivipelto voittaisi mestaruuden tapauksessa varmaan vuoden lukkari -palkinnon. Latvala on ratkaissut monta matsia kylmäpäisesti joten sinne minä sen MVP-palkinnon laittaisin, mutta minähän en noista onneksi päätä :unsure:

Onhan tuo muutamat tärkeät kunnarit/läpärit lyönyt, mutta mun mielestä ollut tällä kaudella sisällä melko vaisu ja todella epätasainen verrattuna aiempaan. Itse olen sitä mieltä, että jos absoluuttista parasta pelaajaa haetaan niin Kouvolassa se ei pelaa.
 
Viestejä
559
Onhan tuo muutamat tärkeät kunnarit/läpärit lyönyt, mutta mun mielestä ollut tällä kaudella sisällä melko vaisu ja todella epätasainen verrattuna aiempaan. Itse olen sitä mieltä, että jos absoluuttista parasta pelaajaa haetaan niin Kouvolassa se ei pelaa.

Samaa mieltä. Vaikka Kouvola mestaruuden voittaisi, olisi todella vaikea perustella vuoden pesäpalloilijan löytyvän kyseisestä joukkueesta. Ainut millään tapaa realistinen vaihtoehto on Kivipelto, mutta hänelläkin olisi turhan kevyt CV sisäpelistä vertailussa finaalivastustajan, joko Jymyn tai Mansen, parhaisiin miehiin. Pudotuspelien arvokkaimmaksi pelaajaksi rahkeet varmasti riittäisi, sillä koplan mestaruus edellyttää vahvaa onnistumista Kivipellon sisäpelistäkin.
 
Viestejä
4,115
Onhan tuo muutamat tärkeät kunnarit/läpärit lyönyt, mutta mun mielestä ollut tällä kaudella sisällä melko vaisu ja todella epätasainen verrattuna aiempaan. Itse olen sitä mieltä, että jos absoluuttista parasta pelaajaa haetaan niin Kouvolassa se ei pelaa.

No nää nähdään sitten kun pelit on pelattu, mutta historian perusteella uskallan lyödä vetoa että palkinnon saaja on mestaruusjoukkueesta mikä se sitten viimeisen vihellyksen jälkeen onkaan. Pudotuspelisuorituksilla tulee olemaan suuri painoarvo sillä ihmisen muisti on lyhyt.

Eivät valinnat aiemminkaan ole peilanneet absoluuttista parhautta joten en usko että tänä vuonnakaan tulee niin käymään. Viime vuonnahan viimeksi tätä keskustelua käytiin.

 
Viestejä
1,518
Oikeastaan muutenkin tuon parhaan pesäpalloilijan määrittäminen on melko vaikeaa, koska se on äärimmäisen roolitettu laji. Jotkut etenee toiset vaihtaa ja kolmannet kotiuttaa. Sitten on puhtaita ulkopelaajia. Ulkopeliroolitkin varsin erilaisia. Rytkönen olisi sinällään hyvä vaihtoehto, koska etenee ja vaihtaa sekä lyö melko usein kunnareita. Ei toki tällä kaudella ole ulkokentällä säväyttänyt osin oletetusta käsivammasta johtuen..

EDIT. Paitsi tietty Valavuorelle tämä on helppoa. Puhtimäkihän se universumin ylivoimaisin pelaaja olikin.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
559
Lähtökohtaisesti en jaksa uskoa jokereiden valintaan vuoden pesäpalloilijaksi, vaikkakin Simo Eerikäinen valittiin vuonna 2007 tykkipleijareiden jälkeen valittiinkin jokerin paikasta huolimatta.

Sotkamon voittaessa valinta olisi varsin haastava, vaikkakin vain kahden kauppa. Pelkän sisäpelin perusteella Rytkönen varmastikin valittaisiin, mutta hän on ollut vaikeuksissa ulkopelissä. Niko Korhosen valinta olisi laadukkaamman ulkopelin takia perusteltua, mutta voi olla, että valitsijat arvostaisivat tuontiennätystä korkeammalle. Kaikilla muilla rooli seilannut pitkin kautta, joten en näe heillä mahdollisuuksia. Pleijareiden arvokkain pelaaja olisi Jymyn voittaessa varmastikin liekeissä ollut Roope, pelaavat pojat ulkona miten tahansa, joten siitä ei saatane erottavaa tekijää vuoden palloilijan valintaan. Muilla kotiuttaminen on ollut sen verran vaikeaa, että Roopen rooli suorastaan ylikorostuu ja häneltä vaaditaan paljon onnistumisia Sotkamon mestaruuden saavuttamiseen. Periaatteessahan Roopellakin on saumat painaa Eerikäisen kaltaiset lukemat tauluun ja runkosarjastakin kakkossija kotiutuksiin, mutta joukkueessa on sen verran kovia haastajia, että ei riitä vuoden pesäpalloilijatitteliin. Eiköhän se Rytköselle kääntyisi kunhan ei sekoile aivan totaalisesti ulkopelissä.

Mansessa vaihtoehtoja on myös pari kappaletta. Jussilahan sen todennäköisesti veisi kokonaisvaltaisuudellaan, mutta Puhtimäkeäkin voisi moni valitsija äänestää. CV:ssä mm. numerolta hienot 61 lyötyä runkosarjaan ja vahva ulkopeli. Pieni lisä myös ihan vain miehen näkyvyydestä, mikä voisi jonkun valitsijan vaakakupissa hieman painaa. Myllyniemikin on ollut hyvä tekijä läpi kauden, mutta ei vain taida riittää. Vähän sama tilanne pudotuspelien arvokkaimman kanssa, tosin Jussila on ainakin tässä vaiheessa melko selvästi Puhtia edellä, mikä sataa Jussilan laariin myös vuoden pesäpalloilijan tittelissä. Niemeen en jaksa uskoa samalla tavalla kuin Roopeen, sillä Mansessa useammalla kotiuttajalla on tähän mennessä ollut hyvä meininki. Tosin muutama todella pahasti revennyt jakso pientä aiheuttaa numeroissa pientä inflaatiota.

Vimpelin kohdalla pakka on aikalailla levällään. Kakkosena pelannut on tosin vaihtunut kauden aikana, mikä helpottaa valintaa Kanalan ja O. Heikkalan pudotessa vaihtoehdoista. Isokedolla sisäpeli riittäisi laadultaan, mutta rooli kärkenä ei ole ainakaan historiallisesti ollut meriitti vuoden pesäpalloilijavalinnassa ja pudotankin hänet sen perusteella ulos vaihtoehdoista. Anttilalla runkosarjassa vimpeliläisitä eniten kärkkäreitä parhaalla prosentilla ja Rinta-aho sarjan kovin numerolla kotiuttanut. Runkosarjan osalta Ruuska on hieman jäljessä sisäpelissä, vertaillaan sitten Anttilan vaihtopelaamiseen tai Rinta-ahon kotiuttamiseen.

Ulkopelin arvioinnin osalta käytän omien silmieni tukena erinomaista blogia, jonka tekijä on keräänyt ulkopelitilastoja runkosarjasta. Runkosarjan ulkopelitilastoyhteenveto
Karkeasti sanoisin, että kaikki kolme ovat pelanneet laadukkaan kauden ulkopelissä. Ruuska on ollut hyvä lukkari, Rinta-aho on ollut todella pallovarma eikä Anttilakaan ole vuotanut. Anttilalla on ehdottomasti näkymättömin rooli ulkopelissä ihan vain kopparin pelipaikan takia, mikä laskee hänen osakkeitaan vaikka lähihistoriassa Puputti ja R. Korhonen onkin valittu siltä tontilta vuoden pesäpalloilijaksi. Ruuskahan vie pleijareiden arvokkaimman tittelin Vimpelin voittaessa mestaruuden, sillä mestaruus edellyttää hyvää lukkarointia ja sehän on lisäksi seksikkäämpi pelipaikka ihan vain aktiivisuuden ja näkyvyyden takia. Lisäksi Rinta-ahon sisäpelirooli jää vitosena Ruuskaa pienemmäksi, sillä tulikuuma Mäkelä vie isoimman vastuun kotiutuksista, eikä vitoselle jää niin isoa roolia kotiutuksiin. Vimpelin voittaessa Ruuska valitaan vuoden pesäpalloilijaksi.
 
Viestejä
3,505
Onhan tuo muutamat tärkeät kunnarit/läpärit lyönyt, mutta mun mielestä ollut tällä kaudella sisällä melko vaisu ja todella epätasainen verrattuna aiempaan. Itse olen sitä mieltä, että jos absoluuttista parasta pelaajaa haetaan niin Kouvolassa se ei pelaa.

Tässä ei mielipide ratkaise, kun on olemassa tilastojakin, ja ne eivät väitettä tue. Tässä vuosien 2019 - 2021 lyöjätilastot Koplan osalta.

Tilastoselain (pesiksenmaailma.fi)

Tilastoselain (pesiksenmaailma.fi)


Tilastoselain (pesiksenmaailma.fi)
 
Viestejä
1,385
Jäljellä olevat pelit voivat vielä tuoda lisäselvyyttä, mutta omat ehdokkaat on tähän asti nähdyn perusteella Jussila ja Rytkönen. Rytkösellä tuo tuotujen ennätys on vaan niin jäätävän kova, ja Jussilan monipuolisuus on hämmästyttävä. Olisi hauska nähdä äijä puhtaasti kotiuttajan roolissa, olisiko sitten siinäkin sarjan huippua, kuten kaikessa muussakin(eteneminen, vaihdot, ulkopeli). En ihan helpolla ketään ulkopuolista enää kisaan mukaan kelpuuta.
 
Viestejä
2,836
Vimpeli. Janne Mäkelä
Manse. Juha puhtimäki
Kpl. Janne kivipelto
Sotkamo. Joni rytkönen


Tuossa omat veikkaukseni vuoden pesäpalloilijoiksi.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös