Supervuoro Verkkolehti »

Supervuoro historiaan

Viestejä
255
Tilastoihin varmasti vaikuttaa enemmän runkosarjassa pelattavien otteluiden määrä, joka vaihtelee melko usein.
Kyllä, mutta paljon niitä pelejä missä lyötyjä/kärkkäreitä tulee yhden sijasta useampi kun kopparit ei pelin ratkettua lähde hakemaan palloa pöpeliköstä.
 

LBC

Viestejä
3,651
Tämmöset päätökset tulee tehdä reilusti ennen kauden alkua ja ennen seuraavien kausien pelaajaneuvotteluita. Olisivat edes laittaneet tämän muutoksen alkamaan kaudesta 2025 lähtien.
Hmm no, en ihan ole varma, että joukkueita rakennettaisiin radikaalisti eri tavalla, jos olisi tiedetty esim. vuotta aiemmin. Kenellä olisi ollut halu palkata "ylimääräinen kotiuttajajokeri", vai mitä tarkoitat? Koplalla kieltämättä on vähän tuollainen tilanne, mutta se tuli ylimääräisenä "bonuksena" luulisin. Ja nyt Koplalla onkin arvuuttelemista, montako lyöjäpuolen jokeria oikein kokoonpanoon laitetaan.
Trendejä tulee ja menee, mutta pelin ei pitäisi muuttua. Eihän jalkapallossakaan joka vuosi muuteta sääntöjä. No, tätä nyt ei ole pesäpallossa pystytty noudattamaan viimeisinä vuosikymmeninä muutenkaan. Lajin luonne onkin muuttunut radikaalisti.
No, tämä supervuoro tuli kummajaisena yli 30 vuotta sitten. Pitäisiköhän sekin ottaa pois ja 9 vuoron peli EHKÄ tauolla (sitäkään ei ollut alun perin) tilalle ja runkosarjan voittaja mestariksi?
Niin ja peleissä kolme kaveria vaihtopenkille, tietenkin Jokeritkin olleet kuvioissa melko kauan, mutta muutoksena kai vain vähän vanhempi kuin supervuoro, muistaakseni. Noissa molemmissa oli monta vaihettakin, kun peli niin sanotusti kehittyi, kohti veikkauskohteeksi kelpaavaa peliä.

Jalkapalloonkin on tuotu mm sääntö paitsiotulkinnasta, maalivahdille syöttämisestä ja maalivahdin askeleiden ottamisesta (myös 30v sitten), viimeinen iso rukkaus 2016. Ja onhan tekniikkaa tullut tuomioihin, jotka ovat muuttaneet peliä paljonkin.
 
Viestejä
568
Hmm no, en ihan ole varma, että joukkueita rakennettaisiin radikaalisti eri tavalla, jos olisi tiedetty esim. vuotta aiemmin. Kenellä olisi ollut halu palkata "ylimääräinen kotiuttajajokeri", vai mitä tarkoitat? Koplalla kieltämättä on vähän tuollainen tilanne, mutta se tuli ylimääräisenä "bonuksena" luulisin. Ja nyt Koplalla onkin arvuuttelemista, montako lyöjäpuolen jokeria oikein kokoonpanoon laitetaan.
Syksyllä pelit ratkaistaan yhä samalla tavalla, joten tämän muutoksen vaikutus rosterien rakentamiseen lienee tosiaan nollatasoa.
 
Viestejä
1,291
Yleisen närkästyksen keskellä pitäisi muistaa, että kaikissa lajeissa niillä "liiton herroilla" on vastuu pohtia, miten tuloja ja yleisöä saadaan myös tulevaisuudessa. Yksittäisellä lajiniilolla ei ole siitä mitään vastuuta. Ihmistyyppinä lajiniilo on vain yksi ryhmä monenkirjavasta joukosta katsomoissa ja kotisohvilla, ja lajin kehittämistä ei voi tehdä vain niilojen näkökulmasta, ei myöskään vain pelaajien tai vain seurajohdon.

Nyt tapahtuva muutos on ihan ajanmukainen. Jos ihmisten keskittymiskyky vähenee, niin siitä ei voi valittaa mihinkään, vaan muutokseen on sopeuduttava ja säädettävä lajia sen mukaan, millaista aikaa eletään.

Itse olen otteluiden keston vakioimisen kannattaja, mutta tiedostan, että siinä on erittäin suuria ongelmia.
 
Viestejä
902
Itse olen otteluiden keston vakioimisen kannattaja, mutta tiedostan, että siinä on erittäin suuria ongelmia.
Ei siinä tarvitse olla suuria ongelmia. Itse asiassa tämä päätös on ainoa ottelua lähtökohtaisesti lyhentävä ratkaisu, jossa ei tarvitse tehdä itse sääntöihin tai lajin luonteeseen muutoksia. Sen takia se voidaan ottaa käyttöön heti, eikä sitä tarvitse enempää testata.

Varsinkin jos tuolla Pesäpallojuttujen puolella on seurannut noita keskusteluja, niin siellä ehdotetaan saman saavuttamiseksi välillä ties mitä, sen tasoista juttua että seitsemännessä vuoroparissa vain joka toinen numero saa lyödä, mutta vain jos peli on parittoman viikon tiistai-iltana. Paloja ei silloin lasketa. Ihan oikeasti pää räjähtää välillä näiden kanssa, kun miettii miten nuo tuon tason jutut voitaisiin sääntötekstiin kirjata, saati että kirjuri naputtaisi tuota dataa reaaliajassa koneelle.

Jalkapallossakin usein jatkoaika (sori, jatko-ottelu) menee kuitenkin niiden rankkarien odotteluksi, ja kyllä samaa voi monesti sanoa myös supervuorosta, ainakin jos kärki syödään heti pois. Pesis on juoksujentekopeli, ja kotareissa niitä juoksuja tulee väkisinkin. En ole koskaan oikein tajunnut sitä, mitä pahaa rankkareissa (jalkapallo, jääkiekko) ja kotareissa (pesäpallo) on ratkaisutapana, jos voittaja on pakko saada.

Nyt vain oiotaan löysät pois. Näin on muuten tehty myös lähes vuosittain Halli-SM:ssä, kun ottelun pituus uhkaa hallivuoron loppua. Ei siitä silloin ole juuri kukaan valittanut, ei pelaajissa eikä katsojissa.

En usko että tämä muutos on lähellekään niin radikaali kuin millaiseksi se halutaan jossain nähdä. Muutosvastarintaa on toki aina, mutta siitä emme tule koskaan pääsemään. Jotkut haluaa vieläkin 9vrp peliä. Todellisuudessa uskon, että kaudella -25 kukaan ei osaa edes haikailla supervuoron perään oikeasti.

Siihen en usko sekuntiakaan, että joukkueet olisi rakennettu lähtökohtaisesti jotenkin toisin siksi, että yksi vuoropari on ehkä pois. Kovia lyöjiä markkinoille tämä tieto ei olisi tuonut ainuttakaan lisää. Sitä paitsi, keskustelu tästä lienee joukkueiden kanssa aloitettu jo viime elokuussa, ennen kauden loppua siis. Yksi tiesi kertoa, että sääntömuutoksesta on äänestetty Superpesiksen ja Ykköspesiksen joukkueiden kesken syyskuun lopussa.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
3,245
Ei siinä tarvitse olla suuria ongelmia. Itse asiassa tämä päätös on ainoa ottelua lähtökohtaisesti lyhentävä ratkaisu, jossa ei tarvitse tehdä itse sääntöihin tai lajin luonteeseen muutoksia. Sen takia se voidaan ottaa käyttöön heti, eikä sitä tarvitse enempää testata.

Varsinkin jos tuolla Pesäpallojuttujen puolella on seurannut noita keskusteluja, niin siellä ehdotetaan saman saavuttamiseksi välillä ties mitä, sen tasoista juttua että seitsemännessä vuoroparissa vain joka toinen numero saa lyödä, mutta vain jos peli on parittoman viikon tiistai-iltana. Paloja ei silloin lasketa. Ihan oikeasti pää räjähtää välillä näiden kanssa, kun miettii miten nuo tuon tason jutut voitaisiin sääntötekstiin kirjata, saati että kirjuri naputtaisi tuota dataa reaaliajassa koneelle.

Jalkapallossakin usein jatkoaika (sori, jatko-ottelu) menee kuitenkin niiden rankkarien odotteluksi, ja kyllä samaa voi monesti sanoa myös supervuorosta, ainakin jos kärki syödään heti pois. Pesis on juoksujentekopeli, ja kotareissa niitä juoksuja tulee väkisinkin. En ole koskaan oikein tajunnut sitä, mitä pahaa rankkareissa (jalkapallo, jääkiekko) ja kotareissa (pesäpallo) on ratkaisutapana, jos voittaja on pakko saada.

Nyt vain oiotaan löysät pois. Näin on muuten tehty myös lähes vuosittain Halli-SM:ssä, kun ottelun pituus uhkaa hallivuoron loppua. Ei siitä silloin ole juuri kukaan valittanut, ei pelaajissa eikä katsojissa.

En usko että tämä muutos on lähellekään niin radikaali kuin millaiseksi se halutaan jossain nähdä. Muutosvastarintaa on toki aina, mutta siitä emme tule koskaan pääsemään. Jotkut haluaa vieläkin 9vrp peliä. Todellisuudessa uskon, että kaudella -25 kukaan ei osaa edes haikailla supervuoron perään oikeasti.
Minulle pesäpallo on juoksujenestopeli ja joukkuepeli. Siksi on erittäin ärsyttävää, että jokerien ja muiden vahvojen sisäpelaajien roolia halutaan yhä enemmän korostaa keinotekoisesti sääntömuutoksilla. Olisi hienoa, jos jokerisääntöä alettaisiin tiukentaa merkittävästi.
 
Viestejä
4,144
Pelaajien näkökulmasta Juha Puhtimäki kommentoi omassa IG:ssään asiaa, ja sanoi aika suoraan että muutos on huono.


Matti Latvala ja Iiro Haimi ovat sitä mieltä että olisivat pitäneet supervuoron entisellään.

Haimi ja Latvala olisivat säilyttäneet pelisäännöt entisellään, sillä heidän mielestään supervuoro on pelillisesti parempi ja reilumpi tapa ratkaista ottelun voittaja kuin kotiutuskilpailu.

Latvalan kommentit:

"Supervuoron poistaminen suosii aina altavastaajaa. Kotiutuskilpailussa saa ilmaiseksi viisi kolmostilannetta, joista on mahdollisuus tehdä juoksuja".
"Hutunkeitolla ei ole enää sitäkään vähää merkitystä. Hutunkeitossa on saanut valita supervuoron aloittavan vuoron. Kotiutuskilpailussa aloittavalla vuorolla ei ole niin isoa merkitystä kuin supervuorossa."

Haimi oli vähän poliittisempi:

"Tiedotteessa oli hienosti sanottu, että muutos tarjoaa yleisölle dynaamisen huipennuksen tasaiselle ottelulle. Katsojille kotiutuskilpailu on hyvin selkeä ja mielenkiintoinen. Viihdebisnestähän tämä on."
 
Viestejä
1,291
Kun Puhtimäki mainittiin, niin seuraavassa sääntöpäivityksessä voisi rajata myös kotiutuskilpailussa nyppimistä ja heittelyä.
 
Viestejä
347
Kun Puhtimäki mainittiin, niin seuraavassa sääntöpäivityksessä voisi rajata myös kotiutuskilpailussa nyppimistä ja heittelyä.
Tai ylipäätään kotiutustilanteissa. Ajolähdössä kun on muutenkin poikkeussääntöjä, niin siihen tulostaulun viereen voisi laittaa sekunnit laskemaan alaspäin ja edellisestä syötöstä seuraavan on noustava ennenkuin taululla on nollat. Vaikka minuuttikin olisi jo iso muutos, kun pahimmilla lukkareilla menee usein monta minuuttia syöttöjen välissä.
 
Viestejä
461
Mutta että eikös nuo nykimiset ja heittelyt kuitenki ikään kuin kuulu peliin? 🤔 Eikö se tuomari sitte nosta hanskan pystyyn, kun heittely riittää...

Lyhenishän se peli oleellisesti, myös, jos yhdestä palosta jo vaihto? Tai niinku baseballissa, koppilyönti on aina palo... 😎

Eli liian pitkäl viedyt muutokset kyl myös tappaa sitte peliä. Mun mielestä, mutta enhän mä mitää tiedä, enkä päätä. Ne on supervuoron voorumil tietäjät erikseen... 😁😂
 
Viestejä
347
Mutta että eikös nuo nykimiset ja heittelyt kuitenki ikään kuin kuulu peliin? 🤔 Eikö se tuomari sitte nosta hanskan pystyyn, kun heittely riittää...

Lyhenishän se peli oleellisesti, myös, jos yhdestä palosta jo vaihto? Tai niinku baseballissa, koppilyönti on aina palo... 😎

Eli liian pitkäl viedyt muutokset kyl myös tappaa sitte peliä. Mun mielestä, mutta enhän mä mitää tiedä, enkä päätä. Ne on supervuoron voorumil tietäjät erikseen... 😁😂
Omasta mielestä nykiminen ja heittely on nimenomaan se mikä peliä tappaa, jos sitä tekee niin paljon mitä jotkut lukkarit tekevät. Hyötykin siitä lienee niin pieni, että sen rajoittaminen (huom. ei täyskielto) ei tekisi itse pelille paljon muuta kuin pienentäisi aikaa kun pelissä ei tapahdu mitään.
 
Viestejä
11,830
Vaikka minuuttikin olisi jo iso muutos, kun pahimmilla lukkareilla menee usein monta minuuttia syöttöjen välissä.

Usein on aika voimakas ilmaus etenkin kun puhutaan monesta minuutista. Olisiko jotain esimerkkiä missä yläsarjojen pelissä oikeasti käy niin, että menee monta minuuttia syöttöjen välissä ajolähdössä heittelyn takia. Tai edes se minuutti?
 
Viestejä
3,245
Tai ylipäätään kotiutustilanteissa. Ajolähdössä kun on muutenkin poikkeussääntöjä, niin siihen tulostaulun viereen voisi laittaa sekunnit laskemaan alaspäin ja edellisestä syötöstä seuraavan on noustava ennenkuin taululla on nollat. Vaikka minuuttikin olisi jo iso muutos, kun pahimmilla lukkareilla menee usein monta minuuttia syöttöjen välissä.
Ei koskaan kenelläkään mene yli minuuttia syöttöjen välissä. Näytä mulle yksikin tapaus.
 
Viestejä
3,245
Omasta mielestä nykiminen ja heittely on nimenomaan se mikä peliä tappaa, jos sitä tekee niin paljon mitä jotkut lukkarit tekevät. Hyötykin siitä lienee niin pieni, että sen rajoittaminen (huom. ei täyskielto) ei tekisi itse pelille paljon muuta kuin pienentäisi aikaa kun pelissä ei tapahdu mitään.
Omasta mielestä simppeli ja ehkä toimiva sääntö voisi olla, että kolmostilanteessa max kaksi nyppyä ja sit pitää syötön nousta tai tulee vapaataival. Antaisi lukkarille kuitenkin mahdollisuuden pelata, mutta ei venyttäisi peliä turhaan. Tekisi myös sen, että fiksu lukkari ei nyppäisi aina kahta kertaa, koska sitten kolmoselta saisi kunnon sikalähdön.
 
Viestejä
347
Ei koskaan kenelläkään mene yli minuuttia syöttöjen välissä. Näytä mulle yksikin tapaus.
Ei nyt kyllä riitä aika eikä mielenkiinto tähän keskusteluun siihen että rupeaisin kaivelemaan :D mutta en kyllä ole itse aikaa ottanut, voi hyvin olla että olet kyllä ihan oikeassa.

Ehkä aika vain kuluu lukkarien nyppiessä hitaammin kun se on niin saatanan pitkäveteistä katsottavaa :unsure:
 
Viestejä
3,514
Tai ylipäätään kotiutustilanteissa. Ajolähdössä kun on muutenkin poikkeussääntöjä, niin siihen tulostaulun viereen voisi laittaa sekunnit laskemaan alaspäin ja edellisestä syötöstä seuraavan on noustava ennenkuin taululla on nollat. Vaikka minuuttikin olisi jo iso muutos, kun pahimmilla lukkareilla menee usein monta minuuttia syöttöjen välissä.
Totesin tästä asiasta jonkin aikaa sitten, että käytössä voisi olla koripallon tapaan aika, jonka kuluessa syötön pitää nousta. Aika voisi olla esim. puoli minuuttia ja viimeisten viiden sekunnin aikana piippaus kuuluisi katsomoon. Puolen minuutin aika alkaisi juosta ensimmäisestä heitosta. Tuona aikana ehtisi heitellä ehkä 5 - 6 kertaa (en minäkään viitsi tarkistaa tallenteilta. kuinka monta) ja jos ei ehdi syöttö nousta, tulisi vapaataival. Ongelmana olisi se, että pitäisi olla toimihenkilö, joka käyttää kellolaitetta. Toinen mahdollisuus olisi se, että syöttötuomarilla on kädessään painike, jolla hän käynnistää pitkän heittelyn tapahtuessa esim. 10 sekunnin ajan, jona syötön on noustava. Se korvaisi käden pystyyn laiton ja olisi puolueeton heittelyn kestolle, koska kello on eksakti ja tuomarin käsi taas ei. Näitä tilanteita pelissä ei olisi kovin usein. Nykyinen käytäntö olisi ok, jos sitä hieman kiristettäisiin varsinkin tilanteissa, jossa peli on jo kestänyt kauan ja lukkari heittelee puuduttavan paljon. Eli käsi pystyyn tuomarilta hieman aiemmin kuin nykyisin. Sen sijaan vain parin heiton salliminen olisi aivan liian rajaavaa.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös