Supervuoro Verkkolehti »

Sääntömuutokset

Viestejä
317
Vs: Sääntömuutokset

Pesäpallon pahimman sääntömuutoksen ehdot saneli lajin ulkopuolinen taho; veikkaus oy. Pesäpallon saaminen vedonlyönnin piiriin oli liitolle niin tärkeää*, että tehtiin todella radikaali muutos sääntöihin; jaksopeli. Jaksopelistä ja vedonlyönnistä seurauksena sopupelit. Sopupeleistä seurauksena televisioinnin ja radioinnin menetys ja paljon tilaa katsomoihin.

Veikkaus vasta opetteli urheiluvedonlyöntiä, muualla maailmassa oli lyöty vetoa lajien ehdoilla vuosikymmeniä, joissakin lajeissa vuosisatoja. Siis ei vedonlyöntifirman ehdoilla.

No nyt edelleen paikkaillaan tätä jaksopelisääntöä yhä uusilla ja uusilla sääntömuutoksilla, jotka eivät tuo lajin pariin uusia seuraajia, vaan karkottavat jo olemassa olevan yleisönkin.

*pitkät kosteat lounaat, päivälliset, ilmanen viina, tämmöset sopupelimehet päättävät kansallispelistämme satavuotiaassa Suomessa..
 
Viestejä
11
Vs: Sääntömuutokset

Tsuppari ruispellossa sanoi:
Veikkaus vasta opetteli urheiluvedonlyöntiä, muualla maailmassa oli lyöty vetoa lajien ehdoilla vuosikymmeniä, joissakin lajeissa vuosisatoja. Siis ei vedonlyöntifirman ehdoilla.

Tämähän se kismittää, sillä nykyiseen Veikkaukseen ohjelmistoon vanha 9 vp peli sopisi aivan hyvin, onhan siellä (lopultakin) myös baseballia lyötävänä. Kaikenlaisten apukohteiden käyttö lisää mahdollisuuksia. Mutta tosiaan perinteet myytiin todella halvalla, kun piti päästä silloiseen erittäin jäykkään pitkävetoon mukaan.

Olisi ollut jännä nähdä mihin suuntaan 9 vp peli olisi mennyt hiekkatekonurmilla ja sumppukuvioiden käytöllä. Tuskinpa olisi mennyt huonommaksi. Varmaan pelin kestosta rutistaisiin edelleen, mutta todennäköisesti jaksopelin aikaansaamien muuttuneiden voitonhankintastrategioiden puuttuessa useampi jaksopelin mukanaantuoma sääntömuutos olisi jäänyt tekemättä. No, jossittelua johon ei koskaan saada vastausta.
 
Viestejä
919
Vs: Sääntömuutokset

Täällähän asiaa pohtii vain "lajiniilot" ja näkemykset on sen mukaisia. Mutta kysykääpä vaikka yhdeltä kaveriltanne kuka ei ole pesispelissä koskaan käynyt (=löytyy varmsti) että miksi ei ole homma kiinnostanut? Edelleen liitolla pitää olla selkeä visio ja strategia sinne pääsemiseksi, nyt ehdotetut sääntömuutokset eivät voi olla pitkällä tähtäimellä lajin eduksi. Yksinkertainen on kaunista, laji pitää olla "kaduntallaajan" ymmärrettävissä niin meillä on pieni mahdollisuus saada jokunen uusi katsoja, fani tai jopa toimija mukaan. Nyt laji ottaa turpaan isoissa keskuksissa tosi pahasti, toivon että vetovoimaisuuden kehittäminen olisi ykkösteemana. Nyt jos säännöillä tapetaan jo lajin sisällä mahdollisuudet kehittyä niin kymmenen vuoden päästä kun Kohonen päättää lopettaa, ei meillä ole yhtään saman tason tekijää mukana. Harjanvarsitikkarilla kun ei lyöntimestariksi tulla, siihen voi kehittyä vain lyömällä. Kuinka moni meinaa että lyöntijärjestyksen häntäpää pääsisi näillä säännöillä lyömään enemmin kuin ennen?
 
Viestejä
11,969
Vs: Sääntömuutokset

Vince sanoi:
Kuinka moni meinaa että lyöntijärjestyksen häntäpää pääsisi näillä säännöillä lyömään enemmin kuin ennen?

No kyllähän kolme juoksua + aina saa aloitta kärjestä johtaa siihen suuntaan niissä vuoroissa missä 6 ekaa + jokerit eivät saa aikaan kolmea juoksua tai kolmea paloa...

Mutta en silti pidä uudistusta hyvänä ilman kokeilemista jossain. Lyöntijärjestyksellä joko on väliä tai ei ole minun mielestä.

Edit: palot
 
Viestejä
919
Vs: Sääntömuutokset

Mä olen aika varma että toi kolme paloa käytettäisiin ykköskärkeen kun vuoron katkeamista ei tarvitsisi murehtia. Joukkueeseen riittäisi siis se 3-4 sisäpeliin sopivaa ulkopelaajaa ja pari jokeria. Muille ei tarvitse ostaa kun räpylät ja verkkarit. Olisi ainakin seuroille halvempaa mutta mistä pelaajat saadaan kun nykyiset tähdet sippaavat.
 
Viestejä
11,969
Vs: Sääntömuutokset

Vince sanoi:
Mä olen aika varma että toi kolme paloa käytettäisiin ykköskärkeen kun vuoron katkeamista ei tarvitsisi murehtia.

Totta. Noin voi todellakin käydä ja ehkä jopa todennäköisesti.
 
Viestejä
1,691
Vs: Sääntömuutokset

MieVaan sanoi:
Vince sanoi:
Mä olen aika varma että toi kolme paloa käytettäisiin ykköskärkeen kun vuoron katkeamista ei tarvitsisi murehtia.

Totta. Noin voi todellakin käydä ja ehkä jopa todennäköisesti.

Siis. Onko ykköskärjet niin huonoja, ettei ne pysty muuhun kun paloja tekemään? Ei helevata!
Mä oon kyllä edelleenkin sitä mieltä, että nyt peräpääkin pääsis enemmän lyömään muutakin kuin koppia.
 
Viestejä
11,969
Vs: Sääntömuutokset

toiseksiviimeinenlyöjä sanoi:
MieVaan sanoi:
Vince sanoi:
Mä olen aika varma että toi kolme paloa käytettäisiin ykköskärkeen kun vuoron katkeamista ei tarvitsisi murehtia.

Totta. Noin voi todellakin käydä ja ehkä jopa todennäköisesti.

ei nehän ovat parhaita. Mutta pointti onkin siinä että jos numerot 1..3 väkertävät kaksi paloa ja kakkostilanteen niin jos on jokereita joilla on jalat niin ne otetaan siihen heti jatkoksi yhdessä sen vaihtajajokerin kanssa sen sijaan että kopitellaan kakkoskärkeen ja sitten lähdetään jatkamaan tilanteen rakentamista.

Siksipä tätä pitäisikin kokeilla jossain suomarissa tms että nähtäisiin miten se vaikuttaa.
Siis. Onko ykköskärjet niin huonoja, ettei ne pysty muuhun kun paloja tekemään? Ei helevata!
Mä oon kyllä edelleenkin sitä mieltä, että nyt peräpääkin pääsis enemmän lyömään muutakin kuin koppia.
 
Viestejä
1,691
Vs: Sääntömuutokset

MieVaan sanoi:
toiseksiviimeinenlyöjä sanoi:
MieVaan sanoi:
Vince sanoi:
Mä olen aika varma että toi kolme paloa käytettäisiin ykköskärkeen kun vuoron katkeamista ei tarvitsisi murehtia.

Totta. Noin voi todellakin käydä ja ehkä jopa todennäköisesti.

ei nehän ovat parhaita. Mutta pointti onkin siinä että jos numerot 1..3 väkertävät kaksi paloa ja kakkostilanteen niin jos on jokereita joilla on jalat niin ne otetaan siihen heti jatkoksi yhdessä sen vaihtajajokerin kanssa sen sijaan että kopitellaan kakkoskärkeen ja sitten lähdetään jatkamaan tilanteen rakentamista.

Siksipä tätä pitäisikin kokeilla jossain suomarissa tms että nähtäisiin miten se vaikuttaa.
Siis. Onko ykköskärjet niin huonoja, ettei ne pysty muuhun kun paloja tekemään? Ei helevata!
Mä oon kyllä edelleenkin sitä mieltä, että nyt peräpääkin pääsis enemmän lyömään muutakin kuin koppia.

Jos sä haluat ottaa lähtökohdaksi tosiaan sen, että numerot 1-3 kolme värkkää koko ajan kahta paloa, niin siinä tapauksessa saatat olla oikeassa. Mutta silloin lyöjäjokerikin muuttuu tarpeettomaksi.
Eiköhän lahtökohta kuitenkin olisi se, että tilanteet pyörisivät eteenpäin hiukan paremmin. Niin kuin mä ainakin ajattelisin onnistumisprosenttien perusteella.
 

Ak

Vs: Sääntömuutokset

toiseksiviimeinenlyöjä sanoi:
MieVaan sanoi:
toiseksiviimeinenlyöjä sanoi:
MieVaan sanoi:
Vince sanoi:
Mä olen aika varma että toi kolme paloa käytettäisiin ykköskärkeen kun vuoron katkeamista ei tarvitsisi murehtia.

Totta. Noin voi todellakin käydä ja ehkä jopa todennäköisesti.

ei nehän ovat parhaita. Mutta pointti onkin siinä että jos numerot 1..3 väkertävät kaksi paloa ja kakkostilanteen niin jos on jokereita joilla on jalat niin ne otetaan siihen heti jatkoksi yhdessä sen vaihtajajokerin kanssa sen sijaan että kopitellaan kakkoskärkeen ja sitten lähdetään jatkamaan tilanteen rakentamista.

Siksipä tätä pitäisikin kokeilla jossain suomarissa tms että nähtäisiin miten se vaikuttaa.
Siis. Onko ykköskärjet niin huonoja, ettei ne pysty muuhun kun paloja tekemään? Ei helevata!
Mä oon kyllä edelleenkin sitä mieltä, että nyt peräpääkin pääsis enemmän lyömään muutakin kuin koppia.

Jos sä haluat ottaa lähtökohdaksi tosiaan sen, että numerot 1-3 kolme värkkää koko ajan kahta paloa, niin siinä tapauksessa saatat olla oikeassa. Mutta silloin lyöjäjokerikin muuttuu tarpeettomaksi.
Eiköhän lahtökohta kuitenkin olisi se, että tilanteet pyörisivät eteenpäin hiukan paremmin. Niin kuin mä ainakin ajattelisin onnistumisprosenttien perusteella.

Oletetaan että paloton ajo kärjellä. Kotiutusta päästään yrittämään pääkotiuttajilla numerot 4,5, lyöjäjokeri (jokereita voi olla parikin). Pointti on siinä että nyt kentällä parhaat etenijät ja joukkueen parhaat lyöjät tulossa lyömään. Näillä kannattaa siis ottaa kotiin miestä silläkin uhalla että tulee kolme rastia tauluun sillä ei ole väliä mihin katkeaa.numerot 6-9 eivät pelaa sisäpeliä koko ottelussa.
 
Viestejä
1,328
Vs: Sääntömuutokset

Vince sanoi:
Mutta kysykääpä vaikka yhdeltä kaveriltanne kuka ei ole pesispelissä koskaan käynyt (=löytyy varmsti) että miksi ei ole homma kiinnostanut?

Olen kysynyt moneltakin. Yleisin vastaus on "Liian vaikeat säännöt". Tarvitsee siis useamman ottelun alle, että pääsee peliin sisään, ja motivaatio ei riitä rahaa noihin useampiin otteluihin kuluttamaan, kun vaihtoehtoja on kuluttaa ne rahat myös itselleen suosiollisemmin. Se, että näitä sääntöjä nyt koko ajan rukataan ja lisäillään ei kyllä todellakaan tähän auta. Oma pelko on, että näillä muutoksilla ei kyllä yksikään ulkopuolinen lajin pariin löydä, ja sen sijaan lajin parista karkotetaan muutama lajiniilo, kuten kävi jaksopeliin siirtymisenkin jälkeen.

Osa on näiden sääntöjen puolesta, suurin osa vastaan. Sillä ei ole kuitenkaan minkään valtakunnan merkitystä käytännössä, koska kaikki vastustajat tai puolustajat ovat jo lajin parissa. Yhtäkään uutta katsojaa ei näillä muutoksilla tule, mutta vastustajia kyllä karkotetaan katsomosta iso liuta. Siinä meneekin sitten aikaa, että sääntöjen puolustajat saavat houkuteltua katsomoon uutta verta näiden lähteneiden vastustajien tilalle.

toiseksiviimeinenlyöjä sanoi:
Siis. Onko ykköskärjet niin huonoja, ettei ne pysty muuhun kun paloja tekemään? Ei helevata!
Mä oon kyllä edelleenkin sitä mieltä, että nyt peräpääkin pääsis enemmän lyömään muutakin kuin koppia.

Nämä sääntömuutokset ajavat yhden pitkän kärjen peliin. Kärki tekee siis tilanteen ja juoksuja mätetään tämän jälkeen jatkuvasta ajolähdöstä niin monta kuin ennen kolmea paloa ehditään. Jos kolme juoksua tulee ennen kolmea paloa, niin tämän jälkeen lyödään koppi, jätetään peräpää välistä ja lähdetään jälleen kärjestä metsästämään kolmea juoksua.

Peräpään ei tarvitse siis kesällä käydä lyömässä, mikä on muutos nykyisiin sääntöihin, joissa lyödään koppi ykköskärjestä kahden palon jälkeen, ja yritetään peräpäällä metsästää juoksu(j)a ennen kolmatta paloa. Kakkoskärjet ja peräpäällä pelaaminen siis katoaa näiden muutoksien myötä pelistä kokonaan.

Ak sanoi:
Oletetaan että paloton ajo kärjellä. Kotiutusta päästään yrittämään pääkotiuttajilla numerot 4,5, lyöjäjokeri (jokereita voi olla parikin). Pointti on siinä että nyt kentällä parhaat etenijät ja joukkueen parhaat lyöjät tulossa lyömään. Näillä kannattaa siis ottaa kotiin miestä silläkin uhalla että tulee kolme rastia tauluun sillä ei ole väliä mihin katkeaa.numerot 6-9 eivät pelaa sisäpeliä koko ottelussa.

Ja tässä tulikin tämä selittämäni oikein rautalangasta väännettynä.
 
Viestejä
4,431
Vs: Sääntömuutokset

Masce sanoi:
Nämä sääntömuutokset ajavat yhden pitkän kärjen peliin. Kärki tekee siis tilanteen ja juoksuja mätetään tämän jälkeen jatkuvasta ajolähdöstä niin monta kuin ennen kolmea paloa ehditään. Jos kolme juoksua tulee ennen kolmea paloa, niin tämän jälkeen lyödään koppi, jätetään peräpää välistä ja lähdetään jälleen kärjestä metsästämään kolmea juoksua.

Peräpään ei tarvitse siis kesällä käydä lyömässä, mikä on muutos nykyisiin sääntöihin, joissa lyödään koppi ykköskärjestä kahden palon jälkeen, ja yritetään peräpäällä metsästää juoksu(j)a ennen kolmatta paloa. Kakkoskärjet ja peräpäällä pelaaminen siis katoaa näiden muutoksien myötä pelistä kokonaan.

Näinhän siinä tulee käymään, voisi kuvitella ainakin Oulun näin tekevän. Tuo nyt tietysti vain yksi esimerkki, mutta kun jalkoja lähti ensi kaudelle niin ei ole muuta vaihtoehtoa ja sitten Korhosen veljekset ja Pelkonen sekä ehkä joku muu vielä jos paikka tulee ja sitten luvassa pelkkää säähavaintopallokoppilyöntiä, jos vuoro olisi jatkumassa toiselle kiekalle.

Mutta entäpä jos ei juoksuja tulekaan silloinhan on pakko yrittää peräpäänkin, jos sitten ei väkisin juoksuteta näillä Korhosilla/Pelkosella paloista viis veisaten.
 
Viestejä
1,691
Vs: Sääntömuutokset

Masce sanoi:
Vince sanoi:
Mutta kysykääpä vaikka yhdeltä kaveriltanne kuka ei ole pesispelissä koskaan käynyt (=löytyy varmsti) että miksi ei ole homma kiinnostanut?

Olen kysynyt moneltakin. Yleisin vastaus on "Liian vaikeat säännöt". Tarvitsee siis useamman ottelun alle, että pääsee peliin sisään, ja motivaatio ei riitä rahaa noihin useampiin otteluihin kuluttamaan, kun vaihtoehtoja on kuluttaa ne rahat myös itselleen suosiollisemmin. Se, että näitä sääntöjä nyt koko ajan rukataan ja lisäillään ei kyllä todellakaan tähän auta. Oma pelko on, että näillä muutoksilla ei kyllä yksikään ulkopuolinen lajin pariin löydä, ja sen sijaan lajin parista karkotetaan muutama lajiniilo, kuten kävi jaksopeliin siirtymisenkin jälkeen.

Osa on näiden sääntöjen puolesta, suurin osa vastaan. Sillä ei ole kuitenkaan minkään valtakunnan merkitystä käytännössä, koska kaikki vastustajat tai puolustajat ovat jo lajin parissa. Yhtäkään uutta katsojaa ei näillä muutoksilla tule, mutta vastustajia kyllä karkotetaan katsomosta iso liuta. Siinä meneekin sitten aikaa, että sääntöjen puolustajat saavat houkuteltua katsomoon uutta verta näiden lähteneiden vastustajien tilalle.

toiseksiviimeinenlyöjä sanoi:
Siis. Onko ykköskärjet niin huonoja, ettei ne pysty muuhun kun paloja tekemään? Ei helevata!
Mä oon kyllä edelleenkin sitä mieltä, että nyt peräpääkin pääsis enemmän lyömään muutakin kuin koppia.

Nämä sääntömuutokset ajavat yhden pitkän kärjen peliin. Kärki tekee siis tilanteen ja juoksuja mätetään tämän jälkeen jatkuvasta ajolähdöstä niin monta kuin ennen kolmea paloa ehditään. Jos kolme juoksua tulee ennen kolmea paloa, niin tämän jälkeen lyödään koppi, jätetään peräpää välistä ja lähdetään jälleen kärjestä metsästämään kolmea juoksua.

Peräpään ei tarvitse siis kesällä käydä lyömässä, mikä on muutos nykyisiin sääntöihin, joissa lyödään koppi ykköskärjestä kahden palon jälkeen, ja yritetään peräpäällä metsästää juoksu(j)a ennen kolmatta paloa. Kakkoskärjet ja peräpäällä pelaaminen siis katoaa näiden muutoksien myötä pelistä kokonaan.

Ak sanoi:
Oletetaan että paloton ajo kärjellä. Kotiutusta päästään yrittämään pääkotiuttajilla numerot 4,5, lyöjäjokeri (jokereita voi olla parikin). Pointti on siinä että nyt kentällä parhaat etenijät ja joukkueen parhaat lyöjät tulossa lyömään. Näillä kannattaa siis ottaa kotiin miestä silläkin uhalla että tulee kolme rastia tauluun sillä ei ole väliä mihin katkeaa.numerot 6-9 eivät pelaa sisäpeliä koko ottelussa.

Ja tässä tulikin tämä selittämäni oikein rautalangasta väännettynä.

Jos se todella näin on, niin ei peräpäätä saa tosissaan pelaamaan millään säännöillä.( Vai pelaako se näillä nykyisillä?)
Ainakaan ilman, että tehdään sitten todella jotakin mullistavia muutoksia. Mutta eipä kukaan nyt mitään järkevää ole esittänyt.
 
Viestejä
94
Vs: Sääntömuutokset

toiseksiviimeinenlyöjä sanoi:
Jos se todella näin on, niin ei peräpäätä saa tosissaan pelaamaan millään säännöillä.( Vai pelaako se näillä nykyisillä?)
Ainakaan ilman, että tehdään sitten todella jotakin mullistavia muutoksia. Mutta eipä kukaan nyt mitään järkevää ole esittänyt.

Jos joka toinen vuoro aloitettaisiin numerosta 1 ja joka toinen numerosta 5, eikä vapaata välitäjättöä sallittaisi, niin kakkoskärki pääsisi kuitenkin yrittämään. Aiemmin esitin numerosta 6, mutta yön yli nukuttuani päädyin numeroon 5, koska jokereiden kanssa ykköskärjestä tulisi silläkin ihan riittävän pitkä ja toisaalta kakkoskärki puolestaan ei jäisi niin lyhyeksi. Kun aloituskohta olisi kiinteä, ei tarvitsisi edellisessä vuorossa "passailla" ja hakea sopivaa katkaisukohtaa kopittelulla.
 
Viestejä
485
Vs: Sääntömuutokset

Viime kaudella Hyvinkään Tahkon otteluita nähneellä on hyvin vaikeaa vastustaa esitettyjä muutoksia. Hyvin usein vuorot lähtivät sillä, että ensiksi tuli kaksi koppilyöntiä ja kaksi välistä jättöä. Kovin vaikeaa nähdä mitä viihteellistä arvoa näissä aloituksissa oli + miten nuoret tulokkaat kehittyisivät. Jos uudet säännöt johtavat siihen, että joukkueissa on jatkossa yksi pitkä kärki kahden kärjen sijaan, niin tämä lisäisi huimasti pelin viihdearvoa.
 

Elk

Viestejä
903
Vs: Sääntömuutokset

Täytyy aluksi tunnustaa, etten ole ehtinyt tämän ketjun kaikkia viestejä lukea, joten en tiedä, onko esittämästäni asiasta mahdollisesti jo kirjoitettu, mutta jos:
- tavoitteena on saada pelien pituus jota kuinkin vakioitua ja pisimmät pelit myös lyhennettyä nykyisestä
- saada lyöntivuoroja mahdollisimman usein koko joukkueelle
- ehkäistä kovin epätasaisia pelien tuloksia

- niin huonolta tuntuu ehdotus, että pitäisi - tai oikeastaan saisi - tehdä kolme juoksua uudelle lyöntikierrokselle päästäkseen, koska sehän vain johtaa siihen, että hyvät joukkueet uudelle lyöntikierrokselle pääsevät mutta huonommat eivät, eivätkä pelit siitä mihinkään lyhene ja nähdään entistä enemmän viime kesän Vimpeli-pelien kaltaisia pelejä, joissa lyödään juoksuja 27-2

- mutta entäpä jos päätettäisiinkin, että on käytössä vain yksi lyöntikerros per vuoropari mutta lisättäisiin sallittujen palojen määrää neljään tai jopa viiteen

- niin silloin pelien pituudet voitaisiin kohtuullisen hyvin ennakoida, ja pituus myös luultavasti lyhenisi nykyisistä pisimmistä peleistä muttei kuitenkaan liikaa (supervuoropari voitaisiin pelata poikkeuksellisesti vähemmilläkin palon määrillä, kolmella tai jopa kahdella)
- 4-5 paloon pelattaessa myös olisi todennäköisempää, että lyöntivuorot jatkuisivat yli ykköskärjen, vaikka toki silläkin otettaisiin aiempaa enemmän myös riskejä (mikä sekin toisaalta vaan lisäisi pelien dynamiikkaa).
 

Het

Vs: Sääntömuutokset

Nicor sanoi:
Viime kaudella Hyvinkään Tahkon otteluita nähneellä on hyvin vaikeaa vastustaa esitettyjä muutoksia. Hyvin usein vuorot lähtivät sillä, että ensiksi tuli kaksi koppilyöntiä ja kaksi välistä jättöä. Kovin vaikeaa nähdä mitä viihteellistä arvoa näissä aloituksissa oli + miten nuoret tulokkaat kehittyisivät. Jos uudet säännöt johtavat siihen, että joukkueissa on jatkossa yksi pitkä kärki kahden kärjen sijaan, niin tämä lisäisi huimasti pelin viihdearvoa.
Juuri näin. Tätä kopinlätkimistä on katseltu jo aika monta vuotta pesäpallossa, eikä häntäpää siitä mihinkään kehity. Kehittyminen tapahtuu saamalla vastuuta ja ottamalla sitä.

Uusilla säännöillä häntäpäällä kannattaa yrittää luoda tilanteita, koska seuraavan vuoron saa aina aloittaa kärjestä. Ei vaan tämä tunnu menevän muutosvastaisten niilojen kaaliin millään.
 
Viestejä
1,328
Vs: Sääntömuutokset

Het sanoi:
Uusilla säännöillä häntäpäällä kannattaa yrittää luoda tilanteita, koska seuraavan vuoron saa aina aloittaa kärjestä. Ei vaan tämä tunnu menevän muutosvastaisten niilojen kaaliin millään.

Uudet säännöt eivät kannusta pitkittämään peliä peräpäähän asti, vaan tilanteet tehdään kärjellä, joka tekee kolme paloa tai kolme juoksua, jonka jälkeen peliä jatketaan kärjestä.

Elkin ehdotus sen sijaan on erilainen ja mielenkiintoinen. Toisaalta, jos tavoitteena on yhtenäistää pelien pituuksia sekä päästä kopittelusta eroon, niin tuohon riittäisi napero-/koulusäännöt. Yksi lyöntikierros, paloja ei lasketa.

Itse haluaisin PPL:stä esiintulon, jossa kerrotaan, mitä näillä säännöillä haetaan. Missään ei ole kerrottu syytä, mikä näihin muutoksiin on ajanut, sekä seurausta, millaisia ongelmia sillä yritetään ratkaista. Jos nämä tiedettäisiin, olisi helpompi arvioida myös sääntömuutosten pätevyyttä sekä parempia keinoja tavoitteisiin pääsemiseksi. Nyt tuntuu, että muutetaan vain muuttamisen ilosta, jolloin lopulta kaivetaan itseä vain syvemmälle hautaan.
 

Vieras

Vs: Sääntömuutokset


Heitän nyt vielä uusintana yhden, jo jollakin tasolla ajatuksena pyörineen sääntömuutosehdotuksen. Tämä mielestäni riittää ainoana ehdotuksena lyhentämään peliä ja erityisesti aktivoimaan peliä. Eli: lyöntikierroksen mitta nykyisestä 12 lyöjästä asteittain yhdeksään lyöjään. Esim. kaudelle 2018 enää 11 lyöjää, ja 2020 yhdeksän.

Mitä tämä tarkoittaa? Jos ykkönen aloittaa, viimeinen lyöjä on numero 9. Jos käytetään jokereita, esimerkiksi kaksi kappaletta, viimeinen lyöjä on 7. Seuraava vuoro alkaa kasista ja viimeinen lyöjä on 7, paitsi jos käyttävät kolme jokeria niin viimeinen lyöjä on 4. Mielestäni sääntöön voidaan yhdistää myös vapaa välistäjättö, koska välistäjätön kannattavuus on aika kyseenalainen, kun mennään tällä säännöllä. Sääntö koskee myös lisäkierroksia, eli jos kaksi juoksua saadaan tehtyä, saadaan yhdeksän lyöjää lisää.

Peliä, taktiikkaa ja pelaajien vaatimuksiahan tämä muuttaa radikaalisti. Edelleen huippujokereille on paikkansa, mutta yhdeksikössä pitää osata eri sisäpelitehtäviä monipuolisesti. Pelinjohdolta vaatii paljon, että saadaan tilanteet pyörimään fiksusti oikeille ihmisille. Mutta mielestäni muuttaa peliä aktivoivaan ja monipuolistavaan suuntaan ja edelleen ne heikoimmat sisäpelaajat sijoitetaan lyöntijärjestyksen loppuun, eivätkä he saa niin paljoa vastuuta kuin ykköskärki.

Hyvät puolet:
- aktivoittaa peliä ja ennen kaikkea vähentää turhia lyöntivuoroja, joilla nostettaisiin vain koppia
- lyhentää peliä
- tasoittaa pelejä, koska se murhaava ykköskärki ei pääse ihan niin monta kertaa puhtaalta pöydältä aloittamaan
- taktistaa peliä ja mahdollistaa erilaiset sisäpelitaktiikat/roolit

Huonot puolet:
- jaksojen ensimmäinen vuoro korostuu, kun päästään hyökkäämään keulalla. Löpsähtääkö loppujakso, jos saadaan siihen tukeva johto?
- viimeisten tasoittavien merkitys korostuu, kun vaihdoilla saadaan ykköskärki hyökkäysasemaan
- seurattavuus: jokaiselle tulostaululle saatava pakollisena laskuri, joka näyttää montako lyöjää on jäljellä. Ei viimeistä lyöjää, vaan montako lyöjää on jäljellä.
 
Viestejä
919
Vs: Sääntömuutokset

Onko pesäpallo Superpesiksessä teidän mielestä "nuori suomi - kaikki pelaa" -aatten mukainen? Nythän monien ehdotukset pyrkivät siihen että kaikki pelaa. Jos ehdotetut muutokset menisivät läpi, päästäisiin kilpaurheiluun, vain kovat pelaajat pelaa, heikommat yksilöt eivät saisi kun puolustusvuoron (=ulkopeli). Mutta tavallaan niinhän se pitäisi mennäkkin, ei muissakaan lajeissa väkisin työnnetä vastuuta kaikille, kaikkien suosikkilaji lentopallossakin on tarkkaan roolitettu että kuka nostaa, kuka passaa ja ketkä hakkaa palloa lattiaan.

Säännöillä pitäisi peli saada palautettua suuren kansan huulille ja mielenkiinnon kohteeksi. Se edellyttää sääntöjen suoraviivaistamista niin että kuka tahansa voi yhdellä silmäyksellä tulostaululle kertoa että kumpi johtaa ja paljon? Mä edelleen olen sitä mieltä että jos ei haluta että laji surkastuu vielä entisestään "maalaisten junttipalloksi", pitää jaksopeli heittää romukoppaan ja pelata juoksuista. Silloin kenellä tahansa on mahdollisuus ymmärtää että paljonko peli on ja oliko peli tasainen vai oliko toinen selkeästi parempi. Tiedän että kaikki lajiaktiivit on tätä vastaan ja mua pidetään kylähulluna mutta minusta tämä 22v jaksopeliä on sokaisseet liian läheltä katsovien näkemyksen pitkällä aikavälillä asioita tutkittaessa. Lentopallo ja koripallo ovat hinkanneet sääntöjään tässä vuosien varrella siihen suuntaan että peli on helposti ymmärrettävissä kaikille ilman että lajin perusluonne muuttui mihinkään. Eikö tämä onnistuisi pesiksessäkin?

Pelin pituus on aivan tuulesta temmattu matra mitä nyt hoetaan. Valtaosa peleistä on täysin siedettävissä mitoissa ja noihin ylipitkiin peleihin löytyy kyllä syyt mitkä on karsittavissa pois. Edelleen pienillä hienosäädöillä saataisiin aikaan ihmeitä, nämä eivät edes näkyisi katsomoon. Esimerkkinä lukkarin työskentely, tätähän piti jos säädellä tänä vuonna mutta taisi tuomarit unohtaa sen kevään koulutussessioihin. Siis ylipitkät alkuasennot, liiallinen heittely jne. pois. On ne lukkarit ennenkin onnistuneet sopeutumaan uudistuneisiin sääntöihin, miksei nytkin? Suurimmalle osalle lukkareista tämä ei olisi edes ongelma, jos joku Huuskonen joutuisi lopettamaan tämän takia niin so be it. Samoin tuomareille ja heidän kanssa keskusteluun pitää laittaa rajat, nythän raitapaidat oli ihan sätkynukkeja kenen naamalle kuka tahansa sai käydä sylkemässä mitä tahansa ja koska tahansa. Kortit on taskussa ja niitä tulee käyttää, niin futiksessakin tehdään ja lätkässä tulee lähtö koppiin aika herkästi. Saati lento- ja koripallossa. Pelinjohtalla tulee olla oikeus haastaa tietyissä määrin tuomioita mutta siinäkin pitää olla roti. Jälleen kerran videotekniikalla saataisiin aikaan ihmeitä pienellä rahalla kun hommat tehtäisiin järkevästi. Loppuisi turha narina kun saataisiin aina tekniikalta oikea tuomio kiistanalaisiin juttuihin, esim. kotipesäkilpoihin. Estämiset, laittomat ja muut pesäkilvat menisi silmällä kuten tähänkin asti.

Minusta sääntöjä ohjaavia teesejä olisi mm.
- palot kuuluu peliin, niiden tulemisesta pitää olla seuraamus kuten nytkin (ukko pois ja ruksi taululle, kolmesta vaihto). Edelleen jos tätä rassataan niin siinä saa olla aika monta tietoiskua urheiluruudussa että joku kadunmies tajuaa että mitä tapahtuu
- urheilullisuus/kilpailullisuus. Vihdoin ollaan saatu mainetta kovina urheilijoina eikä farkut jalassa kireässä paidassa kovaa lyövinä. Mikko Kanalan esiintyminen tuossa Ylen:n järjestämässä kisassa(http://www.pesis.fi/?x21605=19365867) oli hieno näyte muulle maailmalle, tätä tulee vaalia ja myllyttää eteenpäin. Eihän vaikka lätkässä kukaan käy vertailemaan 80-luvun pelaajia ja nykypäivän pelaajia ja väitä kirkkain silmin että ennen oltiin kovempia ja Laineet ja Puljujärvet olisi ihan vastaantulijoita. Pesiksessä näin kuulen joka kesä. Huoh.
- sääntöjen selkeys, kuka johtaa, kuka voittaa, kuka oli parempi ja paljonko. Juoksupeli takaisin, hyvin se toimii jenkeissäkin vaikka baseballissa onkin omat heikkoutensa pelin tempon kanssa. Mutta kaikki ketkä katsoi ton World Seriesin game 7:n niin tietää mistä puhutaan, olihan pelissä draaman kaarta kerrakseen. Väitän että nykypesäpalloilijat eivät olisi moksiskaan vaikka kaveri olisi 5 juoksun keulalla ja olisi vaikka 4vp aikaa kiriä ohi. Jaksopelin puolustajat sanovat että tällöin ottelu on ohi ja pelistä tuli tylsä. Jos näin niin sitten oikeutettu voitto toiselle, minun kannattamani joukkue tappelisi vastaan ja tekisi sen 1-2 juoksua per vp ja kimmertäisi ohi.
- medianäkyvyyden parantaminen, laji pitää sopia televisioon ja semmoiselle kanavalle mitä joku katsookin. Nyt nelosen lähetystä katsoo laji-ihmiset, ei kukaan muu. Korista ja lentistä katsoo hurja määrä lajin ulkopuolisia kun ne näkyy kaikille ja lajit on helppoja seurata.

Ugh
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös