Supervuoro

Pesäpallon markkinointi- ja kehityslaboratorio

#1
Tässä ketjussa kehitämme pesäpallosta lajia sen arvoiseksi, mitä laji ansaitsee. Koska moni puhuu täälläkin haluavansa markkinoinnin kuntoon, niin varmasti voimme auttaa tässä urakassa :) Tässä ketjussa emme käy läpi sääntömuutoksia tai itse pelin sisällä tapahtuvia muutoksia, niitä varten on omat paikkansa. Koska pesäpallon vahvuus on ennen kaikkea intohimoinen ja tiivis lajiporukka, toivoisin että tästä lähtevä keskustelu olisi omiaan ruokkimaan touhua eteenpäin. Meillä urheilufaneilla kun on paha tapa katsoa myös sivuille, niin näkisin lajia palvelevana ja edun mukaisena, että asioista puhuttaisiin myös mahdollisimman avoimesti ja hyvässä hengessä. Kritiikki on terveellistä, haukkuminen kuuluu koirille :)

Palastelen alkuun muutaman kysymyksen, joista asioita voisi lähteä viemään eteenpäin:

OTTELUMARKKINOINTI
- Mitä kautta löydätte ja päädytte ottelutapahtumiin? Onko otteluiden löytäminen helppoa vai vaivalloista, vai löytävätkö "algoritmit" sinut? Vieläkö lehtimainoksilla on tehoa? Vaikuttavatko nämä mainokset päätökseen lähteä otteluihin?
- Mitkä ovat mielestäsi hyviä esimerkkejä (lajirajojen yli) onnistuneesta ottelutapahtuman markkinoinnista?
- Vaikuttaako puskaradio mainoksia enemmän? Tuleeko otteluihin lähdettyä enemmänkin kaverin kanssa sopien? Koska viimeksi olet pyytänyt pesiskatsomoon ihmisen, joka ei ole aikaisemmin käynyt/ei ole tottunut käymään peleissä? Voisiko tästä tavasta olla käyttöön ja olisiko siitä leviämään?
- Mikä ylipäänsä saa lähtemään itse tapahtumaan paikan päälle esim. sohvalla köllöttelyn tai temptation islandin sijaan?

OTTELUTAPAHTUMA
- Ovatko ottelutapahtumat mielestäsi sillä tasolla, kuin lipun hinta antaa odottaa? Keskiössä peli, mutta kuinka oheispalvelut ja palvelun taso? Antaako tässä lajirakkaus anteeksi asioita, jotka voisivat jonkun toisen lajin kohdalla ärsyttää? Vai kuuluvatko jotkut asiat nimenomaa siihen luonteeseen, jolla pesäpallokokemus tuntuu ainutlaatuiselta?
- Jos kuvittelet, että olet ensimmäistä kertaa yksin pesäpallo-ottelussa, kuinka helppona kokisit ottelun seuraamisen? Voisiko tästä olla apua? Kuinka tämän ensikertalaisen voisi saada katsomoon, mikäli aikaisempaa pesiskokemusta ei ole?

YHTEISÖLLISYYS
- Pesäpallon vahvuus on tiivis lajiyhteisö, johon monet kasvavat jo leireistä lähtien mukaan. Voisiko tämä yhteisö olla enemmänkin tekemisissä myös ottelun ulkopuolella ja mitä se vaatisi? Miltä yhteisömme näyttää ulospäin: onko vaarana että tiivis lajiyhteisö näyttääkin "sisäsiittoiselta" jonka vuoksi lajiyhteisön pariin onkin vaikea tulla myöhemmällä iällä? Jos on, mitä voisimme tehdä, että olisimme enemmän avoinna myös lajin ulkopuolelle?

Suoria kysymyksiä itseäni mietityttäneistä kokonaisuuksista ja osa on varmasti vaikeampia vastata. Uskon kuitenkin, että keskustelunavauksena näissä on niitä ytimiä ja punaisia lankoja, joihin pesäpallon menestyminen on ennenkin perustunut. :)

Toivottavasti tästä virkoaisi jatkopohdintoja myös muilta, ettei jää vain yksinpuheluksi. Kysymysten esittäminen ilman vastauksia on myös suotavaa!

Ollaan avoimia!
 

Some edellä

#2
Sosiaaliseen mediaan ehdottomasti enemmän klippejä ihan vain esimerkiksi pelisuorituksista. Nuoretkin innostuvat ja löytävät lajin pariin paremmin.
 
Viestejä
388
#3
Ilman syvällisempää funtsintaa ja tarkastuksia (on ollut mielessä kyllä pidempään):

Kuka on se taho joka "vastaa" pesäpallotuloksista ja tilastoista, onko se sitten liitto vai Superpesis. Mutta kun vaikka nyt Superpesiksen sivuilta lähtee tarkempiin tilastoihin, mennään aika vanhakantaisiin näkymiin. Ja aiemmin täällä tietäjät kirjoitti (kun kysyin), että sekä Pesiksen maailma, Pesilive ja se toinen tulospalveluhan on kaikki naimisissa keskenään, ja alustaa eikä frontteja olla resurssien puutteessa juuri kehitetty.

Ja eikö tilastointia saisi monipuolistettua ainakin Superissa, vaikka kiinnittämällä vähän anturia pelaajiin, jolloin saisi laskettua liikkumisen määrää, tai heittokäden nopeita liikkeitä ja niiden liikkeiden nopeuksia... En tosin tiedä mitä kaikkea Titaniasta löytyy, mutta sehän ei ole avointa kaikille. Näitä kaikkia sitten Ruutu voisi myös hyödyntää lähetyksissään tuomalla esiin vaikka kärkietenijöiden pesävälinopeuksia, ulkokentän heittoliikkeiden nopeuksia ja määriä, mistä lyödyt juoksut tulleet jne. Tietenkin panostus olisi iso, kuka maksaa? Mutta sitten muutama matsi tällaisin maustein ja kunnon ottelustudioin ilmaiskanavalle ennakkomainonnan kanssa, niin saattaisi joku kiinnostua lajista enemmän. Tehtäisiin pelaajista telkussa enemmän staroja.

Nyt ajatus jää taas kesken, mutta jatketaan jos alkaa pää toimia
 
#4
Some edellä: Tässä varmaan osaaminen alkaa jokaisella olla sillä tasolla, että lienee mahdollista. Ainakin videotuotantoja tuntuu jollain laadulla löytyvän melkein jokaiselta. Suurempi kysymys lienee siinä, että kuinka saadaan käsipareja näitä tekemään? Käsitykseni mukaan mitään valtavia tiimejä ei ole käytettävissä, vaan sama tyyppi vastaa useassa tapauksessa koko repertuaarista kaikissa kanavissa. Jonkunlaiset kriiteritkin on myös sille, minkälaisella sisällöllä pääsee kiinni nuorison suosioon. Eli jatkokysymyksenä: Millä ratkaisuilla saataisiin tuotettua enemmän klippejä?

Sosiaaliseen mediaan ehdottomasti enemmän klippejä ihan vain esimerkiksi pelisuorituksista. Nuoretkin innostuvat ja löytävät lajin pariin paremmin.
LBC: Tulospalvelusta vastannee Pesäpalloliitto ainakin tuolla vanhalla sivulla olevien tietojen mukaan. Itse järjestelmä ja pesistulokset.fi ulkoasu tullee käsittääkseni aikanaan Bittilähde Oy:lta ostettuna palveluna. Pesislive.fi ja pesiksen maailma ovat sitten lajiaktiivien toimesta tehtyjä jatkoratkaisuja, ja näissä tapauksissa kehittäjillä on sitten ollut pääsy tuohon bittilähteen kirjurikantaan jollakin tapaa.

Uusimmassa kansallispeli-podcastissa Huotarin Mikko liitosta kertoikin, että täysin uusi tilastojärjestelmä on kehitysputkessa tulossa. Tämä on ollut myös syy sille, miksi vanhat palvelut tosiaan näyttävät vanhoilta, koska tähän työhön irtoavat pennit ja jenit on aika täysmääräisesti ohjattu tuon uuden järjestelmän tekoon. Täysin mutuna heitän että suurin kysymys tässä on nimenomaa rahallinen, koska pesäpalloliitto lie tämän uuden järjestelmän ainoa asiakas, jolloin kehittäjällä on sekä kovat paineet onnistua (vie aikaa) ja tämä vaatii rahaa (käytetty aika+liikevoitto).

Onko televisio kanava, josta uudet katsojat tulisivat? Monillehan se tärkeä väline on, mutta jos ajatellaan että lajivalinnat tehdään varhaisnuoruudessa / nuoressa aikuisuudessa, niin alkaahan se televisio kääntyä vähän menneisyyden puolelle, jos ajatellaan mistä nämä tiedon löytävät. Toki tähtien tekemiseen tarvitaan varmasti seurojen ympärille myös mediayhtiöiden osaamista ja muita vahvoja harteita, joille tämä brändäys olisi myös intresseissä.

Ilman syvällisempää funtsintaa ja tarkastuksia (on ollut mielessä kyllä pidempään):

Kuka on se taho joka "vastaa" pesäpallotuloksista ja tilastoista, onko se sitten liitto vai Superpesis. Mutta kun vaikka nyt Superpesiksen sivuilta lähtee tarkempiin tilastoihin, mennään aika vanhakantaisiin näkymiin. Ja aiemmin täällä tietäjät kirjoitti (kun kysyin), että sekä Pesiksen maailma, Pesilive ja se toinen tulospalveluhan on kaikki naimisissa keskenään, ja alustaa eikä frontteja olla resurssien puutteessa juuri kehitetty.

Ja eikö tilastointia saisi monipuolistettua ainakin Superissa, vaikka kiinnittämällä vähän anturia pelaajiin, jolloin saisi laskettua liikkumisen määrää, tai heittokäden nopeita liikkeitä ja niiden liikkeiden nopeuksia... En tosin tiedä mitä kaikkea Titaniasta löytyy, mutta sehän ei ole avointa kaikille. Näitä kaikkia sitten Ruutu voisi myös hyödyntää lähetyksissään tuomalla esiin vaikka kärkietenijöiden pesävälinopeuksia, ulkokentän heittoliikkeiden nopeuksia ja määriä, mistä lyödyt juoksut tulleet jne. Tietenkin panostus olisi iso, kuka maksaa? Mutta sitten muutama matsi tällaisin maustein ja kunnon ottelustudioin ilmaiskanavalle ennakkomainonnan kanssa, niin saattaisi joku kiinnostua lajista enemmän. Tehtäisiin pelaajista telkussa enemmän staroja.

Nyt ajatus jää taas kesken, mutta jatketaan jos alkaa pää toimia
 
#5
Loistava avaus! Tätä pohdintaa tarvitaan pesikseen huomattavasti enemmän kuin tuota sääntömuutosvääntöä.

Resurssit tosiaan ovat mitä ovat, eikä Pattijoella olla nyt Bob the Robotia ihan ekana palkkaamassa tekemään jotain massiivisen innovatiivista. Mutta se ei tarkoita, etteikö myös niillä käytettävissä olevilla resursseilla voisi jotain saada aikaiseksi.

Kausikorttikampanjat voisi ainakin vetää ihan eri tapaan kuin nyt keskimäärin tehdään. Selvät julkiset tavoitteet lukumääriin, jotain bonusta kaikille, jos mennään tavoitteiden yli, pelaajat mukaan tekemään sitä myyntityötä. Yhteistyökumppanit mukaan siis kausarimyyntiin sekä näkymään kampanjan yhteydessä.

Missään lajissa ei enää oikein ole sellaista ottelurytmiä (esim. lätkäliigassa oli joskus takavuosina aika selvä tiistai-torstai-lauantai -rytmi joka viikko), joten a) joka matsia pitää mainostaa, enemmän muistutushengessä (siis hyvissä ajoin, ei sen päivän paperilehdessä) ja b) koko kauden matseja pitää mainostaa.

Jos potentiaalisen asiakkaan saisi laittamaan kalenteriinsa jokaisen kotiottelun päivän, ei hän välttämättä joka peliin tule, mutta ainakin osaa miettiä paremmin muita menojaan ja tekee joka pelin kohdalla aktiivisen päätöksen mennäkö vai ei. Tehdään joku A3-kokoinen juliste joukkueesta, missä isolla ja selvästi koko kauden otteluohjelma (sponssitkin näkyvät). Junnut fillareilla polkemaan ja jakamaan juliste joka postilaatikkoon.
Some edellä: Tässä varmaan osaaminen alkaa jokaisella olla sillä tasolla, että lienee mahdollista. Ainakin videotuotantoja tuntuu jollain laadulla löytyvän melkein jokaiselta. Suurempi kysymys lienee siinä, että kuinka saadaan käsipareja näitä tekemään? Käsitykseni mukaan mitään valtavia tiimejä ei ole käytettävissä, vaan sama tyyppi vastaa useassa tapauksessa koko repertuaarista kaikissa kanavissa. Jonkunlaiset kriiteritkin on myös sille, minkälaisella sisällöllä pääsee kiinni nuorison suosioon. Eli jatkokysymyksenä: Millä ratkaisuilla saataisiin tuotettua enemmän klippejä?
Some olisi loistava kanava pesikselle. Joka matsissa tapahtuu sellaisia "Oho! Vau!" hetkiä ja niillä olisi loistava myydä pesistä. Jenkeissä NBA:kin nousi moninkertaiseksi aiemmasta 90-luvusta eteenpäin, kun katsojat saatiin odottamaan donkkeja ja alley-oopeja sekä kaikkea FANtasista.

Klippien tuotantoon ja jakeluun pitäisi tietysti tulla työkalut Sanomilta. Telialla robotti pilkkoo jokaisen tilanteen automaattisesti median ja seurojen jaettavaksi. Monissa muissa sarjoissa taas tarjolla on esim. juuri seuroille työkaluja, jolla niitä klippejä saa tehtyä ilman mitään videoeditoijan koulutuskurssia.

Sanomilla eivät nyt yhtäkkiä ala miljoonia maksamaan pesiksen näyttämisestä, mutta tällaisia ei-rahallisia myönnytyksiä tuollaisesta isosta firmasta on saatavissa helpommin.
Onko televisio kanava, josta uudet katsojat tulisivat?
Ei varmaan televisio, jos televisio on se olohuoneessa oleva brodcast-kanavia näyttävä laite. Mutta liikkuva kuva, ihan ehdottomasti. On se sitten somessa, videopalveluissa, tai missä vaan.
 
Viestejä
2,899
#7
No tommosia kalenterimuistuttajiahin on jo olemassa! Ainakin siis kiekon ja futiksen puolella ollut, vuosikausia jo. Ei siis todellakaan vaatine rakettitiedettä tehdäkseen saman jokojoko-palloonkin!

Esim. Lukon pelejä on saanut kalenteriin, siis älyhärveliin jo pitkään ja kaikenmaailman txt-viestimuistuttajia....

Sitte yhteen kysymykseen, eli mikä saisi vaihtamaan Temptation Islandin pesispeliin? No jossain se raja menee, omalla kohdallani vastaus on ainakin, että tuskinpa juuri mikään! ;) Ei niin hyvää peliä kyl tulis mieleen.... Onneks nytkin TIS5-kausi loppui ennen pesiskauden alkua.....
Toisaalta "pelit" tuli eri klo-aikoihin, TIS tuli vasta kympin aikoihin illalla! :)

Sit noi SoMet ja muut, niin kyllähän siellä nyt jo on ihan helvetisti postauksia tapahtumista, otteluraportteja, kaiken maailman kikkavideoita! Ainakin niiltä mitä ittellä on seurannassa. Ei yhtään vähempää kuin vaikkapa rakkaalla vertauskohteella, eli kiekolla. Eli enpä löydä sinnekään mitään taikajuomaa....

Hankalaa, ja toisaalta, mitäs näillä meidän höpinöillä edes on painoarvoa asian suhteen, konkreettisesti? Tuskin näitä päättävät tahot jaksais edes lueskella.... Perkele ja vielä sitten varastais täältä omiin niminsä jonku idean!?! 😁😂😉
 
Viestejä
2,899
#8
Ai niin, yks juttu vielä! Nuo katumainokset on muuten säilytettävä! Vaikka tuskin niistä kukaan enää vars inspiraatiota saa peliin lähtöön, mutta se vaan on niin hieno perinne!

Aina oli/on jännä kun tuut uuteen kylään, ja näät nuo ottelumainostaulut!
Niissä on jotain romantiikkaa, ne on ehdottomasti säilytettävä! Ja hyvin niitä vielä löytyykin ympäri Suomenniemen.... (y)
 
Viestejä
24
#9
Pieniä kehitys ideoita:
Seurojen ja Superpesiksen (miksipä ei koko pesäpallon) kannattaisi ottaa kunnolla Some käyttöön (ei sillä on toki poikkeuksiakin tässä asiassa siitä iso peukku 👍👍)
Mutta luulisi kiinnostavan halpa tapa markkinoida omaa juttuaan eli otteluita, mukaan voisi laittaa jotain videoita esimerkiksi harjoituksista, haastatteluja ja ne LEHDISTÖTILAISUUDET varmasti tuo viimeinen todella helposti saatavissa. yms yms tässä on varmasti vain taivas rajana.
Ja jos ei seurasta löydy ketään niin ihan varmasti joku nuori tekee (omalla paikkakunnalla oli viime talvena sm hiihdot jolloin nuoria pyydettiin mukaan some tiimiin saivat mm työtodistuksen ja jotain yms krääsää) sopivalla "korvauksella" tässähän pystyy seurat käyttämään mielikuvitusta. Tässä on suurimmalla osalla todella paljon parantamista.

Toinen toki hieman samaan menee eiköhän olisi helppoa tehdä joko koko Superpesiksen kattava appi puhelimelle tai seuroille omat, tästä varmasti tulee/tulisi kuluja mutta nekin voisi pienentää jos joku oppilaitos tekisi sen oppilas työnä (varmaan tulisi laadukas uskon näin) siihen olisi helppo saada informaatiota esimerkiksi tilastoista... Ja miksei ei vaikka mistä kohdin juoksut on lyöty kuka löi. Tästäkin on oikeasti todella suuret mahdollisuudet..... Mukaan vielä tietoja esimerkiksi stadioneista, seura/sarja historiaa yms.
Ja kun mukaan laittaisi vielä esimerkiksi tietoa tulevista otteluista eli mainontaa mukaan 💪.

Sitten kuten joku edellä sanoi ne tien varsi mainokset kyllä itsekin suomea ristiin rastiin ajaneena, monesti tulee seurattua mitä mainoksia tulee vastaan (eri urheilu lajeista varsinkin) ja joskus ihan yllättäen tullut mentyä johonkin otteluun vain seuraamaan (meidän tapauksessa 1-3 maksanutta katsojaa lisää). Luulisi kiinnostavan jokainen maksanut katsoja tuo tuloja seuralle.

Ja ehkäpä pesäpallossakin voisi enemmän olla kunnon persoonia ihan sama onko ne positiivisessä tai jopa hieman negatiivista tässä tapauksessa tarkoitan (jääkiekkosta jota itse seuraan kovasti on todellisia yleisön sytyttäjiä) jotka omalla räväkällä kommentoinnillaan tai jollain muulla saa yleisön tulemaan paikalle katsomaan mitä tällä kertaa.... Itse ainakin hieman jääkiekossa odotan eräiden pelaajien/valmentajien näkemistä...

Sitten viimeinen minun ottelu tapahtumasta pitää saada mielenkiintoinen itse peli on tottakai keskiössä mutta ennen ottelua pitää saada yleisö jotenkin "syttymään". Ja sitten oman kotijoukkueen sisääntulo pitää saada sellaiseksi että siitä puhutaan (tässä pesäpallon puolella oman suosikkini sisääntulo on todella heikko suoritus, osalla on ihan hyviäkin) eli kunnon musiikki ja hieman jotain muuta mukaan (savuja yms). Sitten itse pelitapahtuman ajaksi myös että yleisö saadaan pysymään kunnolla mukana koko ottelun ajan (jääkiekkossa omat fani ryhmät jotka rummuttaa yms ottelun ajan). Ja tauon ajalle jotain ohjelmaa.... Kunnon kioskipalvelut.... Tässä nyt vain jotain mieleeni tullutta....
 
#10
Sitten myös, joku voisi ruveta tekemään erilaisia videosarjoja Superpesiksestä esimerkkinä Veikkauksen ja Sebastian Sorsan tekemää rakkaudesta lajiin sarjaa Jalkapallosta. Kiertää jokaisen joukkueen ja tutustua tiloihin ja haastatella pelaajia yms. Ja iso oma somekanava Pesäpallolle olisi plussaa enkä tarkoita Liiton tai Superin omia Someja vaan erikseen oma somekanava johon päivitellään pelaaja huhuja, uutisia, videoita, ehkä jotain videoita hauskoista hetkistä/meemejä. Tälläisiä on muilla lajeilla mutta ei pesäpallolla.
 
#11
Hyvin pohdittuja asioita, joista monet varmasti ovat niitä osia, joita esim. futis- ja lätkäkanavista löytyykin. Pohdiskelen vielä itse tarkemmin näitä pidempiä viestejä, ennen vastineita. Tähän Kupperi22 ehdotukseen ratkaisu taas taitaa olla seuraajayhteisön käsissä, eikä mikään varmaan suoranaisesti estä kanavaa tekemästä. Minun mielestäni olisi varmasti hyvä. Muutaman hengen porukan tuollainen kuitenkin vaatinee, eli ei keinoja on, tahtoa tarvitaan! :)

Ja iso oma somekanava Pesäpallolle olisi plussaa enkä tarkoita Liiton tai Superin omia Someja vaan erikseen oma somekanava johon päivitellään pelaaja huhuja, uutisia, videoita, ehkä jotain videoita hauskoista hetkistä/meemejä. Tälläisiä on muilla lajeilla mutta ei pesäpallolla.
 
#12
Ottelumarkkinointi:

Tuo some on halpaa ja helppoa, mutta ymmärrän myös seurojen haasteet siinä. Jatkuva esilläolo ja pöhinän ylläpitäminen on aika työlästä ja vie hyvin hoidettuna melkoisen työtuntimäärän. Lisäksi mainostettavan tuotteen pitää olla kunnossa. Jos hehkuttaa kuumaa taistelua, todellisuus ei saa olla kopinnostelua. Mutta markkinoinnista säästäminen on silti tyhmää.

Someen voi saada myös maksullista huomiota, esim. Facessa muutamalla eurolla tavoittaa melkoisen määrän ihmisiä valitulla alueella. Perinteisistä markkinointikanavista ei ainakaan vielä kannata luopua. Maakuntalehteä tilaavat edelleen aikuiset, maksukykyiset ihmiset, ja tienvarsimainonta kaikessa vanhanaikaisuudessaan on varsin toimivaa.

Ottelutapahtuma:

Paljon on kehitettävää monilla paikkakunnilla aivan perusasioissa. Taukopalvelut ovat monilla jääneet jonnekin ihan eri vuosikymmenelle kuin missä nyt eletään. Esimerkiksi kasvissyönti on lisääntynyt, mutta tarjolla saattaa olla vain eioota. Tai makkaroissa ei ole lihan ystävälle mitään todellista vaihtoehtoa.

Järjestelyistä saattaa myös huokua, että käytäntöjä ei ole koskaan mietitty tarkemmin. Kioskin hinnastossa saattaa lukea vain "jäätelö", ja sitten jokainen jäätelöä tarvitseva joutuu erikseen kysymään, millaisia on tarjolla.

Erikoisottelut, kuten poikkeuksellisella paikkakunnalla järjestettävät, pitäisi tehdä huolellisemmin. Ne ovat näytön paikkoja juuri uusille katsojille. Monta kertaa näissä on esim. lipunmyynti portilla ruuhkautunut täysin.

Itse pärjään ottelussa mainiosti ilman maskotin heilumista, katsojille heiteltäviä yllätyslahjoja ja savutehosteita, mutta ne kuitenkin viestivät, että ottelutapahtumaa on mietitty. Musiikin soittaminen on joillakin paikkakunnilla mennyt överiksi (mm. Joensuu ja Seinäjoki - myös vieraiden sisävuoroilla taustahölinää) mutta hyvin mietittynä musiikki kuuluu asiaan.

Yhteisöllisyys:

Kaikkia sisäpiirejä vaivaa aina heikko kyky nähdä oma asiansa ulkopuolisin silmin. Jokaisen pitäisi miettiä, miltä tämä yhteinen pesäpallotuote näyttää sellaisesta, joka voisi olla potentiaalinen uusi katsoja. Mitkä asiat tämä katsoja kokee hankalina tai mitkä ovat peräti este kiinnostua lajista.

Esimerkiksi tulostaulu on meille aktiivikatsojille ihan selvä asia, mutta monille todella vaikeaselkoinen. Kaikki taululla oleva on tarpeellista tietoa, mutta selitteet saattavat olla vain lyhenteitä. Joka kentällä voisi olla iso opastaulu, jossa tämä ja muita asioita (kuten vaikka rajoitusalueet) esitettäisiin. Samoin voisi olla jaossa jonkinlaista pikaopasta lajiin. Ei haittaa, jos kuuluttajakin joskus vähän suomentaa tapahtumia.

Saisiko peleihin houkuteltua kokonaisia yhteisöjä, esimerkiksi seura voisi kutsua jonkun yrityksen johdon sijasta myös kaikki työntekijät ilmaiseksi peliin ja tämä huomioitaisiin sitten illan ohjelmassa jotenkin. Tai jonkin toisen urheiluseuran kaikki toimijat olisivat yhden ottelun kutsuvieraina. Tai joku lapsikohderyhmä.
 
Viestejä
2,899
#13
No nykyaikaahan on soijanakkien lisäks esim. sukupuolineutraalit toiletit, semmoset nyt heti kaikkialle! Tuomareille sateenkaari-paidat, pride-hengessä ja lateksipuvussa puoleen hintaan sisälle! Tauolla pierujoogaa ja vihreetä teetä.... Toimisko? No ehkä korkeintaan Hyvinkäällä? Tois 5 satunnaista fanaatikkoa paikalle Punavuoresta... :)

Mut niin, jos noita ihan vakavissaan haluis kehittää monipuolisemmaks, niin siinä on pieni ristiriita. Jos siis baristat vääntää jokaiselle erikseen kahvit, taiteillen niihin kermavaahdosta jokaiseen uniikin kuvion, menee siinä aika paljon aikaa. Kun toisaalla vouhotetaan liian pitkästä tapahtuman kestosta muutenkin? 8 min tauolla ei kerkii montaa tekeen.... Et kumpiko parempi? Ehkä nää vois pitää kuitenki aika simppelinä. Tuskin moni semmosille edes kauheesti antais lisä-arvoa?

Ja tosta SoMe-kanavasta, semmonenhan on jo! FB:ssa, ryhmä Pesisjutut vai mikä se oli? Siellä on kaikenlaista ylimalkasta juttua pesiksestä. Ei sidottuna mihinkään jengiin tms. Olin siinä ryhmässä joskus itsekin, mut ei oikeen tullu sit mitään juteltua. Moni siellä toki jorisee, et käykää uteliaat kattomas!

Ja taas joukkueitten omat SoMe-kanavat on mun mielestä jo nyt vallan mainiot ja riittävät! Siis tosi monilla joukkueilla. En mä tiedä mitä sinne nyt vielä tarttis? Ja taas tulee se ristiriita. Jos ei porukalla ole aikaa käydä kuin nopeesti pelissä, joka sais kestää maksimissaan taukoineen 45 min. Niin kuinka niillä olis aikaa lukea jotain pesisblogeja sit tunti tolkulla?? :)

En minä tiedä, eikä tälläkään kirjotuksella tuskin mitään annettavaa, olkoot, rapulakin on....

Ai niin, noista yhteisöistä ja muista vielä. Kyllä semmostakin toimintaa on ja on ollut jo tietääkseni pitempään. Ainaki jossain mittakaavassa. Ja työpaikoilla myös. Itsekin kun esim. olin joku aika sitten Ulvilassa yhdessä palvelutalossa töissä. Vietiin vanhukset Karhujen peliin. Siis ne ketkä kykenivät vielä.... Ja kyllä muuten ne silloin olivat innostuneita! Tosin oltiin me myös Antti Tuiskun konsertissa kerran, ja sekin innosti :) Kaikki vaihtelu rutiineista virkistää. Ja näillä ei ollu kiire mihinkään! Olisivat olleet vaikka 4 tuntia pelis.... :)
 
Viimeksi muokattu:
#14
Kioskimyynnin kehittämisessä on varmasti aika monta tekoa, jolla palvelukokemusta ja tarjontaa voidaan parantaa. Seuran kannalta (ja sitä kautta taloudellisesti pärjätäkseen) paras vaihtoehto on aina, jos asiakas sieltä mieleisensä murkinan löytää, oli se sitten possunahkaan suljettua lihasoossia taikka papu-salaattia. Tuskin se ruokavalikoima on ensimmäinen sisäänheittäjä, mutta saattaa jo useammalla vaikuttaa tuleeko toiste, jos pitääkin syystä taikka toisesta useampi tunti istua nälkäisenä puu-riu'ulla kun ruokavalioon soveltuvaa tarviketta ei ole saatavilla. Ostajien määrähän sen lopulta määrää, mitä kannattaa syötäväksi ja juotavaksi tarjota.

Some-kanavan osalta käsitin, että pintakraapaasu kaipaa enemmän tuollaista BYYRI:n ja SportBiblen tyylisiä tykkäys-sivustoja, joiden kautta lajikulttuuri leviää enemmänkin sellaisten silmille, joille homma ei niin tuttua ole. Pesäpallojututhan on aivan täysi lajiniilojen pöhinäpesä, jolla ei juurikaan ole satunnaiskatsojalle tarjottavaa.
 

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Viestejä
476
#15
Ja iso oma somekanava Pesäpallolle olisi plussaa enkä tarkoita Liiton tai Superin omia Someja vaan erikseen oma somekanava johon päivitellään pelaaja huhuja, uutisia, videoita, ehkä jotain videoita hauskoista hetkistä/meemejä. Tälläisiä on muilla lajeilla mutta ei pesäpallolla.
Some-kanavan osalta käsitin, että pintakraapaasu kaipaa enemmän tuollaista BYYRI:n ja SportBiblen tyylisiä tykkäys-sivustoja, joiden kautta lajikulttuuri leviää enemmänkin sellaisten silmille, joille homma ei niin tuttua ole. Pesäpallojututhan on aivan täysi lajiniilojen pöhinäpesä, jolla ei juurikaan ole satunnaiskatsojalle tarjottavaa.
Ylläpidon resurssit nyt eivät ihan ole riittäneet somen puolella kuin uutisten jakamiseen ja välillä noita hauskoja videoklippejä, kun niitä on helposti ollut tarjolla. JOS joku innokas tai innokkaat haluaisivat ottaa roolia ja alkaa kasvattaa tuollaista some-kanavaa, olisi siis Supervuoron FB- ja Twitter-tileillä jo ihan kiva 1500-2100 seuraajan pohja, mistä lähteä rakentamaan.

- Matti
 
Viestejä
2,899
#16
Lajiniilo ja lajiniilo.... Lajiniiloja ne on siel potkispallon byyrissäkin :)

Mut juu, kyl mä ymmärrän mitä ajat ja ajatte takaa.
Pitäs saada semmonen oma-alotteinen innostus kyteen, ja siitä sitten eteenpäin.... Mut tähä, jos mihin sopii se klisee "iso vene kääntyy hitaasti" !
Ei tapahdu yhdessä yössä, eikä edes kesässä. Se vaatii pitkäjänteisyyttä!

@Ylläpito , olisko tuo talkoojuttuja vai maksettasko siitä ihan jotain?
Voin lähtee, mutta en luonnollisesti ilmaseksi, kuten et varmaan sinäkään tätä tee... ;)
 
Viestejä
2,899
#17
Katos yks juttu tos markkinoinnissa on se, että pitää herättää tunteita!
Niinku joku ehkä saattanu huomata, teen sitä joskus täälläkin.... ;) :)

Niinku Hjalliskin sano, kaikki julkisuus ja esillä olo on lopun kaiken eduks! Vaikka joskus olis negatiivistakin julkisuutta....

Ja toden totta! Mielummin 100 innostunutta ja 5 mielensäpahoittajaa, kuin joojottelulla se 10 semityytyväistä ja 1 mielensäpahoittaja kuitenkin. Aina joku mielen pahoittaa, eikä kaikkia voi miellyttää kuitenkaan!
 
Viestejä
24
#18
Saisiko peleihin houkuteltua kokonaisia yhteisöjä, esimerkiksi seura voisi kutsua jonkun yrityksen johdon sijasta myös kaikki työntekijät ilmaiseksi peliin ja tämä huomioitaisiin sitten illan ohjelmassa jotenkin. Tai jonkin toisen urheiluseuran kaikki toimijat olisivat yhden ottelun kutsuvieraina. Tai joku lapsikohderyhmä.
Tämä toimi todella hyvin meillä työmaalla.
Eli suomeksi meidän firma oli ottelu isäntänä toki naisten Superissa mutta kuitenkin ja pyysi kaikki työntekijät (tässä tapauksessa toki Vippinä mutta varmasti toimii ilman tuotakin) mukaan otteluun. Monelle tämä oli ensimmäinen kosketus pesäpallo katsomossa olemiseen.... Tämän jälkeen olen ollut näkeväni uudelleenkin ja olenpa kuullut että oli ihan hieno tapahtuma. Joten ehkäpä tässä voisi olla jotain perää...
 
Viestejä
2,899
#19
No just tuota mäkin tarkoitin, mitä @Unula sanoi! Olen ollu kans vastaavassa, muutamiakin kertoja. Esim. SatsHP:n kans, kun Satasairaalahan on sekä Feran että Karhujen yks kumppaneista.

Mutta meinasin, ettei tää mikään uus juttu ole. On näitä ollu jo ainakin 2000-luvulla, jopa 90-luvullakin muistelen.... Toki näitä vois siis lisätä!
Ja ohan siinä nyt perää! Vaikka eihän niitä periä nyt peliin pitäny tulla kattoon.... Ohoh, tulipas tuo heitto nyt tuohon.... 😎😉
 
Viestejä
69
#20
Itselläni tosiratkaisevaa pesikseen hurahtamisessa on ollut asiantunteva matsiseura, joka on jaksanut väsymättä selittää sääntökiemuroita noviisille ja tulkata mitä milloinkin tapahtuu. Pesis on erittäin koukuttava ja monipuolinen peli, joka pesee jalkapallon tai lätkän sikäli helposti, että kentällä tapahtuu koko ajan monenlaisia juttuja. Mutta siinä missä lätkässä tai futiksessa hommaan pääsee aivan riittävästi sisään kun vain tajua, eikä sitä voi olla tajuamatta, että tässä nyt pyritään saamaan peliväline vastustajan maaliin, niin pesistä katsoessa tuntee olevansa ihan tonttu-ummikko, jollei joku tulkkaa edes taktisia vääriä, ykköskärkiä, kopinnoston logiikkaa tai merkkijuttuja. Pesis kyllä kiinnostaa ihmisiä, ainakin opiskelijoita, jotka ovat muuttaneet pesispaikkakunnille, mutta ensivisiitti matsiin voi jäädä ainoaksi ihan siksi, että tuntee olevansa niin totaalisen pihalla. Nykyään on kaiken maailman "kulttuurikavereita" - teatteri- tai konserttikäyntiseuralaisia, joita kaupunkien kulttuuritoimi järkkää. Ehkä jotakin vastaavaa voisi olla pesismaailmassakin. Tai sellaisia pelipäiviä, joita markkinoitaisiin avoimesti ensikertaisillekin, ja joissa olisi vaikka amatöörille sopiva selostus.
 
Ylös