Supervuoro Verkkolehti »

Kätisyys ja lyöntitekniikka

Viestejä
107
Onkohan kukaan tutkinut lyöjien mailaotteita perusteellisemmin? Olen oikeakätinen, ja kouluaikoina löin aina ja ilman muuta niin, että oikea käsi oli mailan tyvessä ja vasen sen päällä. Superpesiksen pelaajista näin tekee muistaakseni ainakin Toni Kohonen, mutta useimmilla oikeakätisillä vasen käsi on alimpana. Veikkaisin, että jokainen käyttää tässä tilanteessa samaa otetta kuin pilkkoessaan puita kirveellä.

Onko asialla merkitystä edes teoriassa? Tuleeko lyöntiin enemmän voimaa, jos vahvempi käsi on oikeakätisellä päällä, siis lähempänä lyötävää palloa? Vai tuleeko enemmän voimaa siitä, että oikea käsi on tyvessä, vipuvarren päässä?
 
Viestejä
3,478
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Jeps, mä olen oikeekätinen, ja olen viime kesään asti lyöny vasen käsi alempana. Ja jos jossain, joskus, edelleen vielä jatkan näissä mutasarjoissa ja muissa hömpötyksissä, niin tod. näk. edelleen lyön niin... Äkkiseltään tuntus että lähtee paremmin, siis kait on enemmän voimaa, kuin jos olis oikee käsi alhaalla? Täytyypä joskus huvikseen kokeilla!

Muistanko mä lukeneeni jostain, että Vesa Mikkola ja ja joku muu? olikohan Antti Laurila? Löivät silleen, että vasen käsi alhaalla, mutta mailan tuppi ikään kuin kämmenpohjassa, siis kämmentä vasten. Joskus pienenä (sillon kun ton jutun luin) kokeilinkin silleen, ja siit ei tullu mitään.... :)
 
Viestejä
1,328
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Eron huomaa selkeästi jo "kuivaharjoittelulla" kokeilemalla. Se käsi pitäisi olla alempana, jonka suuntaan lyödessäsi kierryt. Eli siis oikeakätisillä lyöjillä vasen alhaalla, ja vasenkätisillä oikea.

Eron huomaa selkeästi, sillä lyödessäsi "ristiotteella" et pysty kiertämään vartaloasi yhtä paljon, se on heti poissa lyönnin voimasta.

Lisäksi superin tasolla ei tätä ongelmaa varmasti kymmeniä jopa satoja tuhansia lyöntejä takana jo ollessa, mutta harrastelijapesiksessä tuo ristiote usein karsii myös lyöntisuuntia. Eli oikeakätisenä et pysty kovin helposti lyömään kolmosrajaan, vasurina kakkosrajaan, juurikin tuon vartalonkierron rajoittumisen vuoksi. Lisäksi pystymailalyönnin lyöminen on todella hankalaa ristiotteella, koska siinä korostuu vielä enemmän tämä vartalonkierrosta tuotettu voima lyöntiin.

Loppupeleissä päätös on tietysti pelaajalla itsellään joskus hyvin pienenä juniorina, mutta ristiote on tietynlaisissa lyönneissä selkeä rajoite.
 
Viestejä
11,821
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Jups, olen aina ihmetellyt ristiotteen lyöjien nivelten liikkuvuutta. Itse pelasin aikanaan samaan aikaan pesäpalloa ja pöytätennistä ja pöytätenniksen myötä varsinkin mailakäden ranteen liikkuvuus oli melkoisen laaja osa harjoitteista kyllä kohdistui syöttökäteenkin joten liikkuvuutta löytyi vasemmastakin. Mutta kyllä mun kokeilut ristiotteella lyömiseen päätyivät entistä surkeampiin lyönteihin.

Mut oliko niin, että baseballissa lyödään yleensä ristiotteella? vai lyökö ne kätisyyteen nähden yleensä vain eri puolelta kuin pesäpalloilijat?

EDIT: asiaan liittyen tai asianvierestä pesäpallolyönnin liikeanalyysistä tehty tutkimus

https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19903/CL%20Kulmala%20BME.pdf?sequence=1
 

Lyöjä

Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Kyllä se ristiote melkein pakottaa lyömään suoraviivaisempia lyöjiä. Voimaan en usko sen vaikuttavan, ihan superin lyöjäjokereitakin lyö ristiotteella ja vieläpä jopa lyöntinopeudessa kärkipäässä, väittäisin.

Mansikan Matti on todennäköisesti tutkinut tätäkin asiaa lyönnissä.
 
Viestejä
3,478
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

jees, baseballin lyöntiotteista en kyl tiiä. Vaikka seuraan MLB:ta jonkun verran, niin tuota ei ole tullu pantua merkille.... Itte pelasin pesiksen kanssa rinnan talvella kiekkoa. Siinä mäkin vedin ns. normaalilta puolelta, mutta tiesin muutamia meillä junnuissakin, ketkä lauko oikeekätisenä rightin mailalla, siis millä yleensä vasurit lauko. Ja muuten pesiksessäkin oli muutamia, ketkä löi oikeekätisenä vasurin puolelta. Mitenköhän nyky-superissa? Ei varmaan kukaan lyö ns. väärältä puolelta?
 
Viestejä
198
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Laakson Toni lyö "väärältä" puolelta, ja "menneisyydessä" J-P Leskinen heitti vasurilla, löi taas oikealta. Näköjään nuo Kiteellä vaikuttaneet lukkarit käyttäneet erikoisia ratkaisuja, kuten Kodekin.
Itse lyönyt aina "perinteisellä" tavalla, ei ranteet muuhun taivu :D
 
Viestejä
1,328
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Ristiotteella lyöviä saumanpuhkojia ei kyllä juuri ole. Mutta kotiuttajista sitten taas esimerkiksi Markku Hylkilä lyö ristiotteella. Mutta on se Markun lyönti kuin joku lehmän henkäys kun vertaa moneen "normaalilla otteella" lyövään kotiuttajaan. Mutta se on ihan tutkittu juttu, että tuo ristiote vie lyönnistä tehoja. Tarkkoja prosentteja en nyt muista, mutta mututuntumalla muistelisin n. 20%, joka on aika suuri luku loppupeleissä.
 
Viestejä
107
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Kiitos hyvistä kommenteista! Kertokaapa, miten pidätte kirvestä kädessä, kun pilkotte puita. Minulla sekin on "ristiote": saan enemmän voimaa, kun oikealla eli vahvemmalla kädellä on mahdollisimman pitkä vipuvarsi. Sen ymmärrän, että pesäpallossa tämä ote saattaa yksipuolistaa lyöntejä. Mikään ei kuitenkaan estä vaihtamasta käsien paikkaa syötön jo noustua, jos haluaa esimerkiksi lyödä näpyn. En muista, miten ristiotteella pelaavat tässä tilanteessa menettelevät.
 
Viestejä
11,821
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

No mä olen aina pilkkonut polttopuuni niin mökille kuin kotiinikin sellaisilla kirveillä, että voima (mitä se ikinä tässä yhteydessä tarkoittaakin) ei ole ollut kriittinen tekijä vaan tarkkuus ja nopeus/kiihtyvyys.

Pilkon puut samoin kuin lyön pesismailalla eli normiotteella. Kun pidän vahvemman käden yläpuolella niin ainakin minulla on parempi kontrolli kirveeseen. Jos pilkottavaa on paljon niin lyöntirytmiksi tulee usein sellainen, jossa lyöntiliike alkaa sivulta yhdellä (vahvemmalla ja siis lopullisessa otteessa yläpuolisella) kädellä vieden ja toinen käsi tarttuu kirveen varteen vasta kun se on jo nostettu aika ylös pään päälle.
 
Viestejä
3,478
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

No nyt täytyy kyl myöntää, et oon sen verran laiska, tai ollaan isä-ukon kans oltu laiskoja, et ollaan mökillä pilkottu saunapuut ja muut (huomatkaa runomainen poljento) motoorisahalla! :) Ote on ollu ihan normaali siinkii, mut nyt ku rupesin miettii, ni mitehä se oli? vasen painaa sitä "kuolleen miehen kytkintä" ja oikee kaasua + ohjaa, tukee, vai meniköhä se toisin päin?? ::)

On tota kyl joskus kirveelläki hakattu, kait se on menny kans normiotteella....

Viikonloppua vaan kaikille!!
 
Viestejä
1,733
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Masce sanoi:
Eron huomaa selkeästi jo "kuivaharjoittelulla" kokeilemalla. Se käsi pitäisi olla alempana, jonka suuntaan lyödessäsi kierryt. Eli siis oikeakätisillä lyöjillä vasen alhaalla, ja vasenkätisillä oikea.

Eron huomaa selkeästi, sillä lyödessäsi "ristiotteella" et pysty kiertämään vartaloasi yhtä paljon, se on heti poissa lyönnin voimasta.

Lisäksi superin tasolla ei tätä ongelmaa varmasti kymmeniä jopa satoja tuhansia lyöntejä takana jo ollessa, mutta harrastelijapesiksessä tuo ristiote usein karsii myös lyöntisuuntia. Eli oikeakätisenä et pysty kovin helposti lyömään kolmosrajaan, vasurina kakkosrajaan, juurikin tuon vartalonkierron rajoittumisen vuoksi. Lisäksi pystymailalyönnin lyöminen on todella hankalaa ristiotteella, koska siinä korostuu vielä enemmän tämä vartalonkierrosta tuotettu voima lyöntiin.

Loppupeleissä päätös on tietysti pelaajalla itsellään joskus hyvin pienenä juniorina, mutta ristiote on tietynlaisissa lyönneissä selkeä rajoite.

Tuota ne ketkä eivät lyö ristiotteella, varmasti luulevatkin että lyöminen on jotenkin hankalaa tai siitä puuttuu voimaa. Ristiote ei rajoita kyllä lyöntiä mielestäni millään lailla. Itse tuli hakattua vuosi tolkulla pesäpalloa ja juurikin ristiotteella. Ympäri kentää pystyy lyömään kovia vetoja, jos vaan muute käy keppiin (=toistoja takana). Onhan näitä ristiotteella lyöviä huippupelaajiakin montakin. Heti tulee mieleen Kohonen ja Sami Haapakoski (joka muuten lyö ristiotteella pallon pystärillä minne haluaa).
 
Viestejä
133
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

KUINKA LYÖNTIIN VOIMAA!
Moro!
Näin tuossa ketjussa nimeni ja päätin laittaa Teille omia kokemuksiani pohdittaviksi. Ensiksi se, tämä keskustelunne on ollut todella mielenkiintoinen ja asiantunteva, hatunnostoni Teille. Koetan nyt kerralla vastata koko ketjun juttuun, jotakin ehkä myös lisäilen sinne tänne…..

Basebalissa ristiotteella? EI KOSKAAN, herättää suurta hilpeyttä kuten Koden lyömät lyönnit Tukholmassa Baseball’in turnauksessa. Pojat maailmalla ovat tutkineet asiaa sen verran, ristiotteella lyömisessä ei saa swing’iä syntymään mailan radalle.

Lyöjäkuninkaita ristiotteella? Muistelisin, että heitä on ainakin lähihistoriassa kolme, taitaa olla useampiakin. Tähän lyöntiin nyt tarvitaan niin paljon muutakin kuin vain ote, sen merkitys on kohtalaisen vaatimaton, mutta ÄLÄ ala lyömään ristiotteella!
Käsi alempana mihin suuntaan kierryt? Periaatteessa kyllä, koska loppuu vivut kesken. Jäljempänä lisää…

Ristiote vs. lyönnin kovuus? On merkitystä, lyöjillämme eri tekniset asiat kompensoivat toisiaan, ts. puutteellisissa tekniikoissa toinen osa kumoaa toisen.

Ristiote vie 20 % tehoa? Todennäköisesti, en ole tutkimusta nähnyt, uskoisin näin olevan.

Kirves vs ristiote? Tätä ei voi verrata keskenään! Jos kaadetaan puuta, sitten kyllä! Miksi? Halkoja hakatessa pölkky on suht lähellä vartalon keskilinjaa ja molemmista hartioista on yhtä pitkä matka kirveen varren päähän. Taas puuta kaataessa etuhartiasta on huomattavasti pitempi matka varren päähän.

Pitkä vipuvarsi vs. voima? Periaatteessa näin ympyräliikkeessä liikenopeus lisääntyy, mutta… Kokeilkaas huomenna halkojen hakkaamista, OSK:ssa (osumakohdassa) Teidän käsiliikkeenne tekniikka on parempaa kuin meidän kansallispelimme lyöjillä, keskimäärin. Miksikö? Te tuotte ympyräliikkeellä kädet (=varren pään) pölkyn pään tasalle ja vielä tällä hetkellä kirveen terä on huomattavasti käsien asemasta jäljessä. Tässä on lyöntinopeuden yksi salaisuuksista, YMK (=ympyränmuotoinen käsiliike). Ts. OSK:ssa mailan nuppi ja kädet lähes pysähtyvät, mutta mailan pää sinkoaa ympyräkehän tangentin suuntaan.

Kuinka lyödään tällä hetkellä? Kiertoliikkeen alku on kohtalaisen hyvä, mutta kiertoliikkeen viimeisen 1/3 aikana kädet työnnetään lähes suoraksi eteen (=ulos vartalosta) ja vielä lisäksi ylävartaloa työnnetään eteenpäin. Tästä aiheutuu mailalle lineaarinen liike joka välittömästi hidastaa mailan liikenopeutta.

Muuta käsistä. Ihan lyhyesti vain… Käsien väliin voi kuvitella tapin jonka ympäri maila pyörähtää OSK:ssa. OSK:ssa alakäsi (mailan nupissa) vetää nuppia taaksepäin ja vastaavasti yläkäsi työntää mailan lyöntipäätä eteenpäin. Tässä paljon muutakin, olen saanut käsiliikkeestä irti reilut 50 sivua tekstiä, ehkä enemmänkin, mutta pitää muistaa…. Kädet ovat lyönnissä pelkkää kosmetiikkaa, vartalolla tuotetaan lyöntiliikkeen voima, nopeus ja tärkein elementti TARKKUUS.

Tää oli ihan kiva kirjoittaa, en ole tuottanut lyöntikirjaani yhtään sivua sitten helmikuun jälkeen….
 
Viestejä
133
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Tää juttuhan loppu kuin kananlento? Miksi?

On tässä näköjään miun jutun jälkeen käynyt 364 lukijaa, tiedä sitten onko jaksanut lukea... Eihän tämä nyt niin yksiselitteinen ollut, että tätä juttua olisi tarvinnut lopettaa.

Olen huomannut, kirjotan sitten nimimerkillä, sitäkin, tai omalla nimellä, niin ketjut katkeavat?

Tuolla jutussani yksi epäkohta, ei näköjään aamuyöllä kaikkea muista. YMK= ympyränmuotoinen käsin liike on väärä termi, sen tulee olla YKR=Ympyränmuotoinen Käsien Rata.
 
Viestejä
606
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Matti hyvä, keskustelu taisi tyrehtyä, kun tämä meni osaltasi näin tieteelliseksi, mitä sen tietty pitää ollakin, kun sinun/valmentajan silmin lajia katselee. Tavallisena katsojana en tuohon ole paljon kiinnittänyt huomiota, välillä pelaajat siitä vääräkätisyydestä puhuvat. Nimiä esiin, kun sinä tiedät, näistä huipuista, niistä kunkuista ketkä ovat lyöneet ns. ristiotteella. Oliko vanhojen aikojen Antti Laurila tällainen, kuinka löi vasuri Uusi-Oukari. Viim kesästä muistan että Tahkon Petri Kulmalasta puhuttiin "outona" lyöjänä. Ja onko vasuri Juha Korhosen taika eli se iskuvoima hallitun vartalon voimaa, ja tekniikkaa, pelkästään. Mieshän on vallan pieni, ei mikään mörssäri. :D
 
Viestejä
11,821
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Matti Mansikka sanoi:
Tää juttuhan loppu kuin kananlento? Miksi?

On tässä näköjään miun jutun jälkeen käynyt 364 lukijaa, tiedä sitten onko jaksanut lukea... Eihän tämä nyt niin yksiselitteinen ollut, että tätä juttua olisi tarvinnut lopettaa.

Olen huomannut, kirjotan sitten nimimerkillä, sitäkin, tai omalla nimellä, niin ketjut katkeavat?

Tuolla jutussani yksi epäkohta, ei näköjään aamuyöllä kaikkea muista. YMK= ympyränmuotoinen käsin liike on väärä termi, sen tulee olla YKR=Ympyränmuotoinen Käsien Rata.

Moro Matti!

Pahoittelut, olen unohtanut kiittää tuosta vastauksestasi. Se oli minusta loistava. Selvensi minulle pari juttua joita en ollut osannut tulla ajatelleeksi, olen viettänyt liikaa aikaa katsomossa kenttäpuolen sijaan ja kun viimeiset vuodet kenttäpuolellakin kului tuomarina niin sitä taantuu itse suoritusten arvioinnissa ja selittävien tekijöiden löytämisessä.

Lyönnin analysoiminen on vähän väkisin olla teknistä puuhaa ja joskus ei voi vain kiteyttää jos haluaa vastata tyhjentäväsyi.

Kaakkois-suomalaisena kiinnostaisi kyllä sun käsitykset joukkuespekulaatioihin - etenkin ykköspesikseen mutta ymmärrän kyllä jos et halua niitä omalla nimellä kirjoittaa.
 
Viestejä
11,821
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

rehaaja sanoi:
Ja onko vasuri Juha Korhosen taika eli se iskuvoima hallitun vartalon voimaa, ja tekniikkaa, pelkästään. Mieshän on vallan pieni, ei mikään mörssäri. :D

Eikös se Matti tuossa sanonut:

"Kädet ovat lyönnissä pelkkää kosmetiikkaa, vartalolla tuotetaan lyöntiliikkeen voima, nopeus ja tärkein elementti TARKKUUS."

Kädet ovat siis kosmetiikkaa eli ulottuvuus ei ole kaikki kaikessa vaikka kait kehänopeudellakin on jokin merkitys.

En tiedä sitten miten paljon kymmenen senttiä pituutta lisää lyöjälle tuo mailan optimaaliseen osumapisteeseen lisää nopeutta. Jotain tuo varmasti jos lyönti/kierto ovat yhtä nopeita. Lyöjän massasta ei nyt niin kamalasti taida olla hyötyä kun se maila ja varsinkin pallo ovat varsin kevyitä ja isot kaverit ovat useammin motoriikaltaan hitaampia (mutteivat tietenkään välttämättä).

Tulkitsen tuon niin että ominaisuudet ovat käänteisessä tärkeysjärjestyksessä, voin kyllä tulkita väärinkin. Osuma ja kiertoliike kuntoon niin ulkokentälle tulee hoppu jos perusvoimantuotto on edes vähän sinnepäin.

Matti saa sitten oikaista mun oikomiset :=
 
Viestejä
133
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Moi!
Tästähän tuleekin ihan mielenkiintoinen juttu! En osaa kenenkään kirjoituksia oikoa, kertoa totuutta, kerron vaan sen, mitä näkemyksiä minulla on….

Palataan noihin ”ristikäsi” lyöjiin myöhemmin. Korella on lyönnissä draivia, siksi pallo saavuttaa huippunopeuksia.
Kehänopeudella on merkitys? Kyllä pitää paikkansa, mutta…

Yksi esimerkki alkuun. Tällä ”nykytekniikalla” kun ojennamme osumakohtaan molempien käsiemme kyynärnivelet, niin mailan kulmanopeus pienenee ja samalla mailan lineaarinen nopeus laskee. Tämä tarkoittaa sitä, että ympyrän säde kasvaa, mutta maila ”joutuu” suoraviivaiseen liikkeeseen ja hidastuu. Taisi tutkimuksessakin olla juttua siitä, että sädettä kasvattamalla ei välttämättä saada mailalle lisää nopeutta.

Toinen esimerkki. Vaikka miesten pallon paino on VAIN 165 gr, niin mailan törmätessä palloon sen liikenopeus ”lähes” pysähtyy, on hidastunut JO ennen osumakohtaa. Tämän johdosta meillä tulee olla kyynärnivelissä energiaa, eivät voi olla suorina OSK:ssa, vaan vasta reilusti, aikaisintaan 45 astetta OSK:n jälkeen.

Yksinkertaisesti ilmaistuna, emme lyö pallon ulkokuoreen, vaan pallon ytimen läpi mailan osumakohtaa kiihdyttäen. Tämä kiihdytys vaatii vastaavasti mailan kulmanopeuden lisäämistä.

Vielä pari huomiota. Miksi ”isot pojat” pärjäävät. Ensiksi, meidän tämän hetken parhailla lyöjäjokereillamme on selvästi keskitasoa parempi lyöntitekniikka. Samoin heidän voimatasonsa on huomattavan hyvällä tasolla eikä heidän keppinsä liikenopeus hidastu OSK:n törmäyshetkellä.

Kätisyys jutuilla on ollut JO yli 600 käyntikertaa miun eka jutun jälkeen ja näitä asioita en ole ennen tällä tavalla tuonut esille, joten lyöntiharjoitteluun uusia tuulia.

Tämä tällä kertaa, kiitos
MM-coach

Ps. taisi olla pyyntöä joukkueiden voimasuhteiden arvioinnista? En koe niiden arviointia omaksi toimialakseni asiakaskontaktien johdosta.
 
Viestejä
11,821
Vs: Kätisyys ja lyöntitekniikka

Voimasuhteita voi kommentoida nimimerkillä :) Mutta ymmärrän toki näkökulmasi ja osoittaa ammattimaista asennetta niinkuin pitääkin.

Kiitos taas. Pitäs ilmeisesti palata takas oppikirjojen pariin ja katsella vähän statiikan ja dynamiikan laskareita ettei kirjoittelisi ihan mitä mieleen tulee.

Vaikka en ihan heti ehkä ostakaan ajatustasi mailan "lähes" pysähtymisestä (lähinnä mailan palloa suuremman massan ja lineaarisen vauhdin takia) niin tottakai jopa mun kaltaiselle prosessikemistille pitäisi olla ilmeistä, että osumishetkellä olisi eduksi jos maila olisi kiihtyvässä liikkeessä ja että olisi olemassa voimareservi joka pitäisi huolta kiihtymisestä myös osumahetken jälkeen vaikka massaa tuli liikkeeseen lisää...

Mitä tulee kehänopeuteen niin kyllä samalla kulmanopeudella (tai kulmakiihtyvyydellä) kauempana pyörähdyskeskipisteestä vain on vääjäämättä suurempi kehänopeus. Palloon osuessa tulee kyllä sitten muita tekijöitä kompensoimaan kuten mailan taipuma/jäykkyys/kimmokerroin, pallon massan aiheuttama momentti joka kasvaa säteen kasvun suhteessa jotka sitten syövät sen pidemmän heilahdussäteen hyötyä. Lähtökohtaisestihan tuo on kuitenkin aika teoreettisesti kun todellisuudessahan se mailan liikerata ei ole ympyrä vaan jotain ihan muuta niinkuin sanoit ja joka itsekin olisi pitänyt ymmärtää ihan ajattelemalla, tai vaikka piirtämällä tai kokeilemalla.

Mutta avaatkos vähän tuota "nykytekniikkaa" milloin se lanseerattiin ja mitkä ovat sen olennaisimmat erot "vanhaan" tekniikkaan. Saisi taas lisää ahaaelämyksiä. Itse kun on oppinut ne vähät lyöntitaitonsa herroilta AN ja OO vuonna miekka ja kirves.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös