Supervuoro Verkkolehti »

Joni Rytkösen häirintätapaus

Viestejä
126
Tämä nyt on Tapparan itse keskimää puppua, mikään pakko ei heidän olisi ollut raiskaajaa peluuttaa mutta päättivät silti itse toisin. (Heillähän on koko kauden ollut puutetta raiskaajan pelipaikan pelaajista...)

MIFK tuossa muutama vuosi sitten purki pelaajan sopimuksen kokonaan, kun tuli ilmi että häntä vasta epäillään raiskauksesta. Ei kuulunut perästä.

Purkikos JoMa edes Rytkösen sopimusta vai vapauttiko vain työtehtävistään?
Ei purkanut...vielä
 
Viestejä
895
Tämä nyt on Tapparan itse keskimää puppua, mikään pakko ei heidän olisi ollut raiskaajaa peluuttaa mutta päättivät silti itse toisin. (Heillähän on koko kauden ollut puutetta raiskaajan pelipaikan pelaajista...)
Juuri näin. Työsopimuksen purkaminen ennen tuomiota on eri asia, mutta minkäänlainen pakko ketään ei ole peluuttaa. Muuten olisi aika monella ihan ilman raiskauksiakin vaihtopenkille jätetyillä kovasti korvauksia perittävänä. Jos asiaa koskaan oikeudessa puitaisiin, todennäköisesti esimerkiksi harjoittelumahdollisuudet, fysion palvelut ym. pitää järjestää, mutta ei niidenkään pidä olla edustusjoukkueen mukana.
 
Viestejä
93

SYYTTÄJÄ on lopettanut pesäpalloilija Joni Rytköseen liittyvän esitutkinnan, jossa alaikäistä tyttöä epäiltiin arkaluonteisen aineiston levittämisestä.

Syyttäjän tekemän esitutkinnan rajoittamispäätöksen mukaan alaikäistä epäiltiin nuorena henkilönä tehdystä yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä ja seksuaalisen kuvan luvattomasta levittämisestä. Näyttöä rikoksista ei syyttäjän mukaan ilmennyt.

Seksuaalirikostutkinta, jossa Rytkönen on epäiltynä, jatkuu yhä. Rikosnimikkeenä on lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Rytkönen on kiistänyt syyllistyneensä rikokseen.
Limaisuuden vaikutelma ei kieltämättä ainakaan vähene, jos tekee rikosilmoituksen alaikäisistä, joita on ensin häirinnyt/ahdistellut.
 
Viestejä
186
Tapparan Topi Rönni tuomittiin raiskauksesta ja Tappara piti Rönniä tutkimusten ajan joukkueen mukana ja peluuttikin koska muu olis ollu syrjintää. Voiko tässä käydä vielä niin et Joma joutuu maksumieheksi Rytköselle koska on siirtänyt alusta alkaen toiminnasta sivuun?

Ei oikein voi, jos on maksanut palkkaa. Mikään pakkohan ei ole ottaa treeneihin tai peluuttaa. Vaadittaessa toki harjoitusolosuhteet pitää järjestää.
 
Viestejä
1,485
Näitä häirintätapauksia ilmenee enemmän kuin aikaisemmin ja syynä, kuten joku kirjoitti, on entistä suurempi taipumus kertoa ne julkisuuteen. Uusimpana tämä Jari Vilenin mahdollinen häirintätapaus.
 
Viestejä
4,130
ITÄ-SUOMEN poliisilaitos on saanut pesäpalloilija Joni Rytköstä koskevan esitutkinnan päätökseen.

Asia on siirtynyt syyttäjälle syyteharkintaan, kertoo tutkinnanjohtaja Tomi Lautanen.

Kankaanpään Mailaakin urallaan edustanutta Rytköstä, 31, epäillään lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Väitetyn rikoksen uhri on niin ikään pesäpalloilija ja oli tapahtuma-aikaan 15-vuotias.


 
Viestejä
895
Kun ei mitään mainintaa ollut, oletan että ne "vastatutkinnat" on kuopattu.

Jos syyte nostetaan, toivottavasti Rytkönen hiffaa hommata ihan rikosasioiden osaajan asiamiehekseen. Enää ei olla urheiluoikeuden piirissä.

Surullinen tapaus kaikkinensa. Ja tietysti vaikka syyttäjä päättäisi huomenna syytteet nostaa, tämä juttu kestää vielä n. iäisyyden. Eikä taida olla hirveästi mielenkiintoa kenelläkään miehen palkkaamiseen niin kauan kuin oikeudenkäynti häämöttää.
 
Viestejä
895
Kun ei mitään mainintaa ollut, oletan että ne "vastatutkinnat" on kuopattu.
Kyllä se on jossain aiemmassa todettu, että nämä syytteet tyttöjä kohtaan eivät johtaneet yhtään mihinkään.
Tämän uutisen esitutkinnan päättymisestä nosti Hesari myös aamulla etusivulleen, ainakin minulle personoidulle etusivulle.
Asiaa seuranneille tuossa ei ollut mitään uutista sinänsä, mutta huokaista voi, että vihdoin asia nytkähtää kohti mahdollista tuomiota sitten joskus.

Sen muisti Hesarikin mainita, että Suekin langettama pelikielto loppuu 2,5kk päästä. Onko tuolla sitten mitään väliä - tuskin, koska Jomassa ei tule pelaamaan ennen tuomiota, jos sen jälkeenkään, eikä oikein muuallekaan varmaankaan pääse-
 
Viestejä
183
Kyllä se on jossain aiemmassa todettu, että nämä syytteet tyttöjä kohtaan eivät johtaneet yhtään mihinkään.
Tämän uutisen esitutkinnan päättymisestä nosti Hesari myös aamulla etusivulleen, ainakin minulle personoidulle etusivulle.
Kyllä vain. Uutisen löytää tästäkin ketjusta. Jos helmikuun alkupuolella uutisoitiin, että syyttäjä lopettaa Rytkösen tekemän rikosilmoituksen/tutkintapyynnön tutkimisen eikä se johda syytteen nostamiseen.

Kun rikosasiat ovat itselle jossain määrin vieraita, niin googletin syyteharkintaa kahvitauolla. Ilmeisesti vuonna 2023 syyteharkinnan keskimääräinen kesto oli noin 2 kk, joten tässä saattaa olla jo kausi pitkällä ennen kuin syyte nostetaan tai jätetään nostamatta. Toki syyteharkinnassa voi kestää vähemmän tai pidempäänkin, mutta pitkiä ovat oikeuden prosessit.

Lisäksi minulle uutena asiana tuli, että häirinnän uhrit ovat myös valittaneet urheilun oikeusturvalautakuntaan Rytkösen lisäksi. Perusteita ei voi kuin arvailla uhrien osalta, mihin lie faktuaalisesti liittyvät. Urheilun oikeusturvalautakunta ei ilmeisesti anna mitään osviittaa siitä, koska ratkaisu olisi tulossa? Ennen kesäkauden alkua olisi minusta suotavaa kaikkien osapuolten kannalta.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös