Supervuoro Verkkolehti »

Joensuun Maila 2019

Kakkospuolen katsomoa

Oli kyllä TAAS mielenkiintoista säätämistä tältä tuomariparilta... ei toki onneksi peliä ratkaissut, mutta kuitenkin. Toivottavasti ei ole kyseinen kaksikko maanantaina tuomaroimassa.

Mutta siis itse asiaan: toivon mukaan Joman peli rupeaa tästä kehittymään, yllättävän paljon tehdään tällä hetkellä juoksuja Joman kentästä, ja osa "todella helposti". No toki, syksyyn on vielä aikaa, mutta pelin pitäisi ruveta kehittymään tästä. Ja toisekseen, ei ne Sotkamo ja Vimpeli kovin kaukana ole, jos molemmilta kuitenkin jaksovoittoa napsittu huonommallakin pelillä. Eli kaikki on vielä mahdollista
 
Viestejä
11,809
Kääriäinen ja Kaukovalta on kyllä mielenkiintoinen tuomaripari - aina sattuu ja tapahtuu ja vähän liikaa mun makuun. Kääriäisen kanssa kyllä sattuu muillakin päätuomareilla, jostain syystä useammat päätuomarit eivät vain saa merkkikieltä synkkaan Kääriäisen kanssa. Kaukovaltaa olen nähnyt vähemmin muiden kanssa niin vaikea sanoa onko hänellä samanlaisia vaikeuksia muiden syöttötuomarien kanssa.

@Tilastoniilo koita nyt päästä menneestä keskustelusta yli. Kaukovalta voi hyvinkin olla liian epävarma/epäjohdonmukainen päätuomari miesten superiin mutta en edelleenkään usko sen johtuvan sukupuolesta. En ole mitenkään iloinen jos huomaan hänen olevan päätuomari sellaisessa ottelussa mitä olen katsomassa.

Aivan samalla tavalla suhtaudun Kääriäiseen, en ole mitenkään iloinen jos hän on syöttötuomarina ottelussa jota olen katsomassa. Niissä sattuu ja tapahtuu kaarella ihan liikaa omituisia hässäköitä minun makuuni. Ja sekään ei liity Kääriäisen sukupuoleen vaan ehkä persoonaan.

Ko kaksikko yhdessä on sitten epäonnen täyttymys. Molemmat ovat varmasti parempia tuomareita mitä mä olen koskaan ollut. Ihan sukupuolestaan riippumatta.
 
Viestejä
995
Tuomarin ei kuulu tuomita tunteella, vaan kuten säännöt sanovat.
 
Viestejä
895
Puttekin on sen verran kauan sitä palloa heitellyt, että pitää tietää, että vapaataipalen riski on ainakin todella suuri, jos enemmän kuin kerran käden noston jälkeen palloa ulkokentällä käyttää. Tänään kuulin ekaa kertaa väittämän, ettei heittojen määrää oikeasti olisikaan rajattu, vaan kyseessä on tuomarin harkinnanvaraisuus. Jos se on johonkin näin kirjattu, niin silloin se korjattakoon selkeämmäksi. Yksi heitto, ok 1+, vapaa. (koska jos ei sillä ole mitään väliä, miksi se käsi sitten nousee?)

Se, että Kaukovalta sekoilee ja muuttelee tuomioita eestaas, ei tietenkään ole kovin suotava asia. Varsinkaan, jos ei ole pokkaa tunnustaa virhettä ja epävarmuuttaan. Onneksi lopullinen tuomio oli oikein.
 
Viestejä
643
Nyt oli kyllä tunnetta pelissä, mutta viime kaudella voitettiin näitä pelejä ja nyt hävitään. 1/6 saatu eli viittä huutaa. Tiukalle menee jatkaako Lehtimäki ensi viikon jälkeen.
 
Viestejä
4,367
Älkää nyt vain menkö täälläkin tuohon sukupuoli paskaan mitä framilla pidetään. Siis on se nyt kumma jos mies ei saa olla mies eikä nainen nainen vaan pitää jotain ihmeellistä siitäkin säätää. Ihan hirveätä jos tuosta koulussakin paasataan lapsille, jota kyllä en ihmettelisi jos näin tehtäisiin.

Itse otteluun tai tuohon tilanteeseen. Paloahan tuossa yritettiin eli vapaataival oli turha. Toki sääntöön pitäisi tehdä poikkeusta, mutta taisi Puhtimäki ja sekä Rytkönen vähän naattia kun oltiin suuren yleisön edessä telkkarissa.
 
Viestejä
84
Nyt oli kyllä tunnetta pelissä, mutta viime kaudella voitettiin näitä pelejä ja nyt hävitään. 1/6 saatu eli viittä huutaa. Tiukalle menee jatkaako Lehtimäki ensi viikon jälkeen.
Edelleenkää ei ole pelinjohtajan vika, jos kakkospolttaja ei tee Superin lopussa kotiin selvää paloa !
 
  • Tykkää
Reaktiot: Joe
Viestejä
643
Eipä tainnut olla Jussilan vika. Lyönti oli hyvä pussiin ja heitto oli toki huono, mutta aika lähellä olisi juoksu jokatapauksessa ollut. Pelinjohtajan vastuu on kokonaisuudesta ja Jomalla oli yksi hyvä vuoro, jonka jälkeen peli lässähti. Pelinjohtajan pitäisi toki tehdä jotain tässä vaiheessa .

Jo eka jakson loppu enteili pahaa , joka sitten toteutui heti eka vuorossa. Joku muu pj. olisi muuttanut keskenään Kivisen ja Piiroisen paikkoja aina kun vasuri lyöjä oli kyseessa eli Korhosta ja Roopea vastaan . Toki minulla ei ole tietoa onko harjoituksessa näin tehty, mutta tuohon pitäisi varautua.
 
Viestejä
250
Edelleenkää ei ole pelinjohtajan vika, jos kakkospolttaja ei tee Superin lopussa kotiin selvää paloa !

Jussilan vika, mitäs valuu liian syvälle. Totesihan se JoMan merkkivelho Eteläpääkin että yrittää ohjastaa tällä koppareita suuntaan jos toiseen vapaan käden (ymmärrettävissä heittokäsi) viemisellä lantion taakse. Ollessaan myös itse mahdollisimman syvällä takana.

Kyllä siinä naurut pääsi. Kyllä sitä merkkivelhon rooli mielestäni on katsomossa eikä suoran lähetyksen kommentaattorina.
 
Viestejä
795
Eikö sääntö heittelyn lopettamisesta ja tappoheitosta ole turhan tulkinnanvarainen?
Periaatteessahan pesille heittoa voisi jatkaa loputtomasti (yritti polttaa). Yksinkertaisempi sääntö olisi, että saa heittää, jos pystyy polttamaan! Nyt vapaataival tulisi, jos ulkopelaaja ottaa kiinni pesässä ja kärkkyjä siellä ennen palloa.
 
Viestejä
4,367
Eikö sääntö heittelyn lopettamisesta ja tappoheitosta ole turhan tulkinnanvarainen?
Periaatteessahan pesille heittoa voisi jatkaa loputtomasti (yritti polttaa). Yksinkertaisempi sääntö olisi, että saa heittää, jos pystyy polttamaan! Nyt vapaataival tulisi, jos ulkopelaaja ottaa kiinni pesässä ja kärkkyjä siellä ennen palloa.

Ei ollenkaan huono ajatus. Eli jos heität tulos tai ulos. Nythän Rytkönen kärkkyi jo lopussa niin paljon että paloi. Tuolla tavalla ei uskaltaisi tai palaisi ja tulos olisi juurikin hyvä.
 
Viestejä
39
Tuo tuomarin käden pystyyn nostaminen on siitä mielenkiintoinen homma, että suurin osa Superinkaan pelaajista tai pelinjohtajista ei tunnu sääntöä tietävän. Edes lukkarit eivät tunne sääntöä vaan pääsääntöisesti syöttävät heti antaen etenijälle sikalähdöt. Sinällään sääntö on varsin selkeä. Vaikka käsi on pystyssä lukkari saa vapaasti suorittaa polttoyrityksiä, jos ja kun etenijä kärkkyy niin paljon, että voidaan todella puhua polttoyrityksestä. Jos lukkari esim. heittää siparille on vapaataival selviö. Vapaataival myös silloin, kun fiksu etenijä palaakin suoraan takaisin pesään heti lukkarin hämäysliikkeen aikana. Tässä ko. Tilanteessa Pelituomari teki selvän virheen viheltämällä pilliin vapaataipaleen merkiksi. Tilanteestahan olisi seurannut palo ilman tuota väärää vihellystä. Toisaalta väärän vihellyksen jälkeen ei voi tehdä ratkaisuja kummankaan joukkueen eduksi tai haitaksi vaihtotilanteissa, ellei kyseessä ole ottamaton läpilyönti. Oikea ratkaisu olisi pelata tilanne uusiksi, eli ei paloa eikä vapaataivalta. Hyvässä muistissa Jomalaisilla varmaan muutaman vuoden takainen tilanne Sotkamossa, jossa "sattumalta" sama pelituomari. Sielläkin tuomari vihelsi pilliin liian aikaisin ja Joma menetti mahdollisesti merkittävän juoksun. Sen seurauksenahan tuli niin sanottu Lex Kaukovalta, eli selkeä juoksu vääränkin vihellyksen jälkeen voidaan nykyisin hyväksyä, mutta muilla pesäväleillä ei.
 
Viestejä
1,291
Nimimerkki Kommentoija luetteli olennaiset tekijät. Tuomio meni väärin, koska kyse oli polttoyrityksestä (jopa onnistuneesta sellaisesta). Sääntökirja ei estä jatkamasta heittelyä, jos on mahdollisuus polttaa, eikä säännön tarkoitus ole antaa etenijälle lupaa kärkkyä puolivälissä pesiä.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Joe
Viestejä
250
Tätä menoa Eteläpää kyllä paljastaa kohta JoMan merkin jossain kohti. Tänäänkin ennen kun edes syöttö nousee: "nyt on merkki päällä" jne.

Kaiken lisäksi tuo Jussilan ovelan taktiikan paljastus ohjastaa koppareita heittokäden viemisellä lantion taakse. Saattoi maksaa jo voittajuoksun syntymisen se paljastus se. Kallista hintaa maksaa toilailut kuuluttomokopissa.
 
Viestejä
11,809
Eikös etukentän/linjan käsimerkit takanapelaaville ole ihan normikauraa? Oleellista on mitä siellä näytetään ja se ei etupuolelle näy.
 

hoidkolainen

Nimimerkki Kommentoija luetteli olennaiset tekijät. Tuomio meni väärin, koska kyse oli polttoyrityksestä (jopa onnistuneesta sellaisesta). Sääntökirja ei estä jatkamasta heittelyä, jos on mahdollisuus polttaa, eikä säännön tarkoitus ole antaa etenijälle lupaa kärkkyä puolivälissä pesiä.

Mutta pittää muistaa että kun tuomari nostaa käen ylös saa yrittää vain kerran polttaa sen jälkeen, ei montaa kertaa. En nähnyt tilannetta mutta jos lukkari heitti toisen kerran niin vaikka etenijä olis irti pesästä, se ei pala vaan saa vapaan. Jos kyseessä on ensimmäinen heitto tuomarin käen noston jälkeen silloin etenijä palaa jos on irti. Het sitte jämptti on tämä.
 
Viestejä
114
Ei Joma tänään tuomareille hävinnyt vaan Sotkamolle ja heidän kovalle kärjelle sekä jokeri Korhoselle.
Olin huolissani viime vuonna samaan aikaan kautta ja ihmettelin pelinjohdon ratkaisuja pelitilanteissa, nyt olen vieläkin enemmän huolissani. Lehtimäki tekee sisäpelissä päättömiä ratkaisuja läpi ottelun ja turhia paloja pelitilanteissa. Toisaalta pelaajien tulisi myös uskaltaa tehdään hyviä ratkaisuja, jos pelinjohtaja hakee yllätystä.

Jomalla on pieni paniikki päällä ja se pitäisi avata ennen ratkaisupelejä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös