Supervuoro Verkkolehti »

Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

Viestejä
133
Tässä osiossa käydään läpi Superpesiksen markkinointia jakyvykkyyksiä suhteessa nykymaailman haasteisiin. Kilpaillakseen vakavasti yleisömäärien nostamisesta, markkinoinnin keskittymisen täytyy olla erityisesti uusien katsojien hankinnassa. Tottakai, rinnalla kulkee myös muu tuotanto joka lähentää suhdetta seuraan ja pesäpalloon yleisesti - mutta sillä ei ole mitään merkitystä, jos hienoja videoita tms. katsellaan vain lajiväen piirissä. Tämän takia kävinkin pienen analyysin Superpesiksen läpi markkinoinnin ja teknisten toteutusten silmin.

Tässä osiossa keskityn vain Superpesikseen. Julkaisen pian toisen osion, jossa eritellään seuroja ja niiden eroavaisuuksia.

Sosiaalisen median seuraajamäärät, valtakunnallisesti (facebook):
- Facebook heijastelee vahvasti yhteiskunnallisia trendejä ja yleistä kiinnostavuutta suuren massan silmissä. Urheilusarjoja seuraavat ihmiset ovat perinteisesti lajiväkeä + useamman kerran katsomossa käyvää porukkaa. Satunnaiskävijät harvoin aloittavat tästä, joten on suunnilleen oikea mittari kiinnostavuuden ja suosion määrittelyyn.

Liigojen seuraajamäärä:

SarjaSuperpesisVeikkausliigaSalibandyliigaKorisliigaMestaruusliigaMestisLiiga
Seuraajamäärä13,16513,80153,4913,9085,6848,084101,744

Sarjan seurojen yhteenlaskettu seuraajamäärä ja keskiarvo:

SarjaSuperpesisVeikkausliigaSalibandyliigaKorisliigaMestaruusliigaMestisLiiga
Seuraajamäärä56,400144,00053,20043,60029,00055,200620,700
KA/Joukkue4,34012,0003,8004,3602,6004,60041,380

Vaikutus yleisömääriin?

Sarjan yleisömäärät ja yleisökeskiarvo 2016:

SarjaSuperpesisVeikkausliigaSalibandyliigaKorisliigaMestaruusliigaMestisLiiga
Yleisömäärä315,192505,123101,000229,806100,103265,5361,946,186
KA/Joukkue1,3362,5516097876508854,327

Kokonaisuudessan suurempi vaikutus yleisömääriin on selvästi seurojen toiminnalla ja markkinoinnilla, mikä ei nyt mikään suuri yllätys itsessään ole. Näkisin, että pesäpallon tapauksessa lajissa on kyse kuitenkin niin ainutlaatuisesta kokonaisuudesta kun tukena ei ole kansainvälistä organisaatiota tukemassa itse lajin brändäyksessä, niin Superpesiksen tulisi ottaa tässä homma paremmin haltuun. Tässä olisi varmasti hyvä ottaa mallia toisesta kansainvälisestä marginaalilajista, salibandysta, jossa itse liigaa seurataan enemmän kuin siinä pelaavia seuroja - ainoana vertailukokonaisuudessa.

Kun on käsitys suunnilleen asemasta urheilumarkkinoilla, niin on luontevaa lähteä seuraamaan, miten Superpesis kilpailijoineen markkinoilla sitten toimii:

Internet-sivut + mobiilimaailma
Verkkosivut pöytäkoneella käytettynä on suosituimpia tiedonhakulähteitä kohderyhmään 40+.

Suurin puute ensimmäisenä mikä häiritsee on itse tuotteen puuttuminen etusivulta. Pelattavista otteluista näkyy ainoastaan veikkauksen kohteena olevat tuotteet - ei minkäänlaista tulosseurantaa. Tulosseuranta löytyykin vasta mutkien takaa vanhasta kunnon bittilähteestä suoraan 90-luvulta ja on selvästi _kaikkiin_ muihin pääsarjoihin verrattuna jäljessä. Tilastojen käyttäminen voisi olla tehokkaampaa myös etusivulla ja kuvaisi pisteiden tekijät pelaajakuvin varustettuna myös Superin sivuilla. Minkäänlaista kustomoitua dataa tuolta ei näköjään saa ulos mitenkään, jos haluaisi veikkaajana esim. analysoida tarkemminkin jonkin tietyn joukkueen suorittamista nyt ja kautta aikain.

Sarjataulukko selvästi verrokkeja suppeampi ja muuten materiaali on pitkälti seuratiedotteita koottuna ja sponsoreiden tageja. Linkkiä ei sosiaalisen median palveluihin ole eikä muihinkaan feedeihin. Videomateriaali ei tule juurikaan esille, vaikka esim ruutu sellaista tällä kaudella tuottaa mielin määrin. Miksei Superpesis hyödynnä näitä? Tuskin juuri kukaan muuta kuin joukkueet jaksaa katsella vimeon koko-ottelutallenteita.

Jos ei ole aikaa tehdä omaa materiaalia, kuten tällä hetkellä näyttää, niin käyttäisi edes täysivaltaisesti muun tuotannon hyödykseen. Nyt ei oikein tehdä kumpaakaan - tekeekö kukaan tätä markkinointia muuten kuin päivittelee tulokset someen? - Säälittävää suorittamista vuonna 2017.

Ehdottomasti mallia esim. Veikkausliigan ja liigan internet-sivuista tähän.

Mobiilimaailma

Jos verkkosivuilla ollaan kilpailijoita jäljessä, niin tässä sitä vasta ollaankin. Älypuhelinsukupolvessa täydellisin ratkaisu mobiilisovellus tai vähintäänkin mobiiliresponsiiviset verkkosivut. Noh, eipä ole ja hyvin vaikea on alkaa tihrustamaan. Mobiilipuolella korostuukin nuo some-yhteydet ja feedit, josta ohjautuminen olisi kohti seurojen uutisvirtaa.

Läsnäolo markkinoinnissa
Facebook-sivut sarjalta löytyy mutta siihempä jäädään aktiivisena. Liiga, Korisliiga & salibandyliiga ovat kaikki paikalla esim. instagramissa, joka on kaikista suosituin relevantti some-sovellus alle 20-vuotiaiden keskuudessa. Superin aktiivisuus näyttää rajoittuneen lähinnä Itä-Lännen markkinointiin tässä kanavassa. Mahtaakohan tuo ikäpolvi sinne hirvittävästi liikkua? Toki varmaan lajiväkeä nuo kaikki 1200 varmaan ovatkin.

Twitterissä ei taas sitten paikalla ollakaan, vaikka voisi tehokkaasti kytkeä kaikki seurat yhteiseen markkinointiin ja julkisuuskuvan luomiseen kaikista tehokkaimmin. Kaikki seurat näyttävät olevan jo paikalla, Superpesistä odotellaan. Siinä missä fb on ehkä jo lajiin tutustuneille tiedonjakokanava, niin twitter ja instagram on puhtaasti promoa - Jos Superpesis ei ole paikalla promoamassa niin onko yllätys jos yleisömäärät laskee. Nuorten mukana tässä pitää mennä, jos yleisömäärää haluaa kasvattaa - niillä on aikaa ja todennäköisesti käyvät myös useammin.

Johtopäätökset:
Superpesiksessä olisi kyllä aika laittaa pikkuisen isompi vaihde sisään, mikäli aikoo pärjätä tulevaisuudessakaan kilpailluilla markkinoilla. Tällä hetkellä tuotanto on vielä heikompaa kuin suurella osalla seuroista, varsinkin sisällöllisesti, mutta myös promon kautta. C'moon Superpesis aletaan töihin!

Nyt teiltä alas kommenttia ja omaa ideaa Superpesiksen markkinoinnin kehittämiseen, eikä aina vain syytetä fanikameraa! Sana on vapaa -->

Ps. Tämä puheenvuoro koskee puhtaasti Superpesis-brändin toimintaa. Täydessä ymmärryksessäni ymmärrän seurojen isojen roolin tuotteen kehityksessä, mutta sille tulee oma osansa. Let's go!
 
Viestejä
11,815
Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

En nyt varsinaisesti ole eri mieltä tuotteistuksedta - tekemätöntä työtä on - mutta ei bittilähde/pesistulokset nyt sentään ainut tapa seurata ole. Modernimpi käyttöliittymä liveseurantaan löytyy pesislivestä ja ainakin vielä mun vanhaan windows puhelimeen sekä ipadiin löytyy ihan toimiva applikaatio ja data sekä feel & like on yhtenevä verkkoversion kanssa niinkuin pitääkin. Kaipa se app sitten löytyy androidille.

Pesiksenmaailman tilastoselaimen ja ylipäätään sen käyttöliittymän perusteella väittäisin, että rajapinta pelaaja ja /tai joukkuekohtaiseen datan poimintaan on olemassa - onko se avoin en tiedä mutta teknistä estettä ei näytä olevan. Tai hmm pesiksenmaailmalla voi olla oma tietokanta mutta data sinne näyttäisi valuvan bittilähteen dw:sta.
 
Viestejä
133
Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

MieVaan sanoi:
En nyt varsinaisesti ole eri mieltä tuotteistuksedta - tekemätöntä työtä on - mutta ei bittilähde/pesistulokset nyt sentään ainut tapa seurata ole. Modernimpi käyttöliittymä liveseurantaan löytyy pesislivestä ja ainakin vielä mun vanhaan windows puhelimeen sekä ipadiin löytyy ihan toimiva applikaatio ja data sekä feel & like on yhtenevä verkkoversion kanssa niinkuin pitääkin. Kaipa se app sitten löytyy androidille.

Pesiksenmaailman tilastoselaimen ja ylipäätään sen käyttöliittymän perusteella väittäisin, että rajapinta pelaaja ja /tai joukkuekohtaiseen datan poimintaan on olemassa - onko se avoin en tiedä mutta teknistä estettä ei näytä olevan. Tai hmm pesiksenmaailmalla voi olla oma tietokanta mutta data sinne näyttäisi valuvan bittilähteen dw:sta.

Aivan totta, mutta onko pesiksenmaailma ja pesislive sellaisia palveluita, jotka satunnaiskatsoja löytää? Itsestäni ainakin tuntuu, että nämä palvelut ovat sellaisia jotka on vain "tiedettävä" ja kulkee lajipiirien sisäisenä informaationa. Ei sivuilla ainakaan mitään linkityksiä niihin ole. Appien vieminen aksullisuuden taas rajaa kohderyhmän lähinnä HC-seuraajiin.
 
Viestejä
11,815
Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

Onko pesislive maksullinen? Mä latasin omani aikanaan ilman rahaa - kait.

Mutta näkyväksi tekeminen on heikkoa - se tuotteistus siis. Ei edes olemassaolevia palveluita kaikki seurat buffaa. Tosin voihan noissa olla jotain kilpailuasetelmaakin en tiedä. Mutta kyllähän liiton pitäisi tarjota seuroille niin helpot ja hyvät rajapinnat ja valmiit koodinpätkät upottamiseen, että yksikään seura ei olisi ilman jotain online- palvelua omilla silvuillaan. Joko itse tehtyä tai liiton tarjoamaa.
 
Viestejä
11,815
Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

Nopealla vilkaisulla pesislivellä on tarjolla avoin rajapinta ja valmiit tyylitiedostotkin. En sit tiedä käyttääkö mikään seura niitä ja toisaalta eivät takaa palvelun saatavuutta.
 

Mediavastaava

Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

MieVaan sanoi:
Nopealla vilkaisulla pesislivellä on tarjolla avoin rajapinta ja valmiit tyylitiedostotkin. En sit tiedä käyttääkö mikään seura niitä ja toisaalta eivät takaa palvelun saatavuutta.
Erään Superpesisjoukkueen toiminnassa hommista vastaavana osaan sanoa että Superpesis ei tarjoa seuroille mitään upotettavaa koodia, vaan ainakin meidän tilastopalvelut pyörii pesisliven kautta.
 
Viestejä
103
Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

Pesis Liven ja Pesiksenmaailman osalta on aiheen otsikon kannalta melko oleellista, että ne eivät ole Superpesiksen tai Pesäpalloliiton palveluita, joka osaltaan aiheuttaa sen että ne on vain "tiedettävä". Toisaalta epävirallisia palveluita on voitu kehittää välittämättä satunnaisen kävijän tarpeista.

Väittäisin että Pesiksenmaailma ottaa tietonsa bittilähteen tietokannasta, mutta sitä ei voi mitenkään sanoa avoimeksi vaan kanta on esimerkiksi kryptattu (heikostti) ja formaatti on täysin custom. Pesis Livekin ottaa tietonsa suurimmaksi osaksi bittilähteestä suoraan sivuilta.

Muutaman seura käyttää Pesis Live upotettavia komponentteja. Komponettien käytössä näyttäisi olevan suurimpana haasteena koodin upottaminen oikein eri julkaisujärjestelmien kautta. Erityisesti tyylitiedostot näyttäisivät olevan hankala asia asian teknisyyden vuoksi.

Mikko / Pesis Live
 
Viestejä
11,815
Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

No eikös tämä sit mene niin, että ennenkuin seurat voivat oikeasti tuotteistaa palveluja jostain pitäisi saada palvelujen tarvitsema data avoimesta rajapinnasta. Ja liiton pitäs jotenkin ymmärtää herätä asiassa.

Jos nyt ymmärsin kommenttisi oikein niin pesislive ei lue suoraan liiton tietokantaa vaan hackaa ainakin osan kamasta noiden sivujen sisällöstä? Eikö yhtään hermostuta, että menevät sössimään noita sivuja?

Tietty pesiksen kansallisesta luonteesta johtuen tarjolla ei varmaan ole pilvin pimein valmiita alustoja saati komponentteja mutta jotenkin kuvittelisin, että teknisen puolen kuntoon saaminen ja rajapinnan tarjoaminen toimijoille ja seuroille olisi enemmin tahdosta kuin rahasta kiinni. Aiankin kun puhitaan nykyisin jo kerättävästä datasta. Sitten seuraavaksi eroon niistä excel pelaajakortista vaan kama kantaan ja mukaan kuvia jne saattaisi jo vähän vaatiakin pätäkkää mutta edelleenkään ei puhuta mistään ihmeellisyyksistä. Kolmantena vaiheena sitten kun on pelaajakortit kuvineen niin tyylitiedostot ja rajapinnat ottelukokoonpanojen julkistamiseen.

Mutta se tahto pitäisi löytää.
 
Viestejä
103
Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

MieVaan sanoi:
Jos nyt ymmärsin kommenttisi oikein niin pesislive ei lue suoraan liiton tietokantaa vaan hackaa ainakin osan kamasta noiden sivujen sisällöstä? Eikö yhtään hermostuta, että menevät sössimään noita sivuja?

No bittilähdehan ei ole muuttunut miksikään vuosikausiin. Mutta toisaalta juuri siksi en lupaakaan, että mikään toimisi :)
 
Viestejä
11,815
Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

mikkov sanoi:
MieVaan sanoi:
Jos nyt ymmärsin kommenttisi oikein niin pesislive ei lue suoraan liiton tietokantaa vaan hackaa ainakin osan kamasta noiden sivujen sisällöstä? Eikö yhtään hermostuta, että menevät sössimään noita sivuja?

No bittilähdehan ei ole muuttunut miksikään vuosikausiin. Mutta toisaalta juuri siksi en lupaakaan, että mikään toimisi :)


;D ::)
 
Viestejä
895
Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

Tämä on erittäin tärkeä keskustelu.

Juttuhan on enemmän tai vähemmän niin, että vuosikaudet jo Sotkamo on ollut ainoa seura, joka tuottaa tyydyttävää, nykyaikaista, digitaalista promootiosisältöä, taustallaan Tanssivat Sudet -niminen firma Kajaanissa. Rahalla saa, jne. Mutta osaamisella ja rahalla vasta saakin.

Eletään vieläkin aikaa, jossa on täysin ookoo, että pesistapahtuma on mukavan kotikutoinen ja sieltä saa haaleata grillimakkaraa, jonka ostaminen tukee junioreita. Muuta ei oikein osata vaatia, tai ne ketkä osaavat vaatia, vaativat sitä jäämällä kotiin, jolloinka protesti jää vähintäänkin arvailujen varaiseksi motiiviksi.

Nettipuolen asioissa olisi ihan törkeästi parantamisen varaa ihan kaikilla. Facebook-sivut nykyään osaa perustaa kuka vaan, hetki sitten ei vielä niitäkään. Pohjimmiltaan tässä on kuitenkin aina kyse rahasta. Niin lajin katolla, kuin seuroissa. Firmat kyllä toteuttaisivat digitaalisia ratkaisuja, jos niiltä sellaisia tilaisi, ja melkein kellä tahansa laji-ihmisellä on varmasti ideoita siitä, mitä voisi korjata. Kuitenkaan niitä ei mikään seura tilaa.

Tavanomaisempaa on se, että otteluiden mainosleiskat sekä otteluraportit kirjoittaa joku pelaaja, kunhan pääsee suihkun ja joukkuepalaverin kautta kotiin, tai bussiin maantien päälle. Kun lähtökohta on tämä, niin mitä voimme seurojen tasolla olettaa digiviestinnän osalta?

Olenpa senkin kokenut, että x-seuran nettisivuilla oleva webmaster(at)urheiluseura.fi uudelleenohjasi postit erään pelaajan gmail-tyyppiseen osoitteeseen. Ongelma oli, että tämä ihminen oli ollut toisen seuran palveluksessa jo kolme-neljä vuotta.
 

silmät auki

Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

-Janski- sanoi:
Juttuhan on enemmän tai vähemmän niin, että vuosikaudet jo Sotkamo on ollut ainoa seura, joka tuottaa tyydyttävää, nykyaikaista, digitaalista promootiosisältöä, taustallaan Tanssivat Sudet -niminen firma Kajaanissa.

Oli pitkään yksin ykkönen, ei enää muutamaan vuoteen. Muut seurat ovat parantaneet digitaalista viestintää kovasti. Tai noh, ollaan rehellisiä, ehkä muutama. Osalla sitten taas kaikki aivan retuperällä ja lapsen kengissä.
 

Betoni

Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

Jymy on pitkään tehnyt hyvää työtä tuolla saralla ja erityisesti syksyiset tunnelmavideot ovat olleet mahtavia. Syynsä on varmasti sillä, että Jymystä on eniten materiaalia parin viime vuosikymmenen varrelta. Muut ovat kuitenkin Vimpelin, Kouvolan, Joensuun ja Kossun johdolla ottaneet muussa tekemisessä Jymyn kiinni. Jymyn graafinen ilme on muuten myös hieno. Kyllä siihen toki on euroja käytettykin.
 

Pasi

Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

Erinomainen avaus ja tärkeä keskustelu. Tässä vaiheessa aika riittää nimimerkki Janskille vastaamiseen. Kirjoitat asiaa, mutta on joissakin asioissa uskallan olla eri mieltä.

Sotkamon porukka tekee todella hyvää työtä sosiaalisessa mediassa. Mutta osataan sitä muuallakin. Tässä nostaisin esille Joensuun, Kouvolan, Koskenkorvan ja Vimpelin. Olisi muitakin mahtavaa jälkeä tekeviä seuroja, mutta käykööt nämä nyt esimerkeistä. Suosittelen Janskia tutustumaan.

Yhdenkään miesten superpesisjoukkueen somesta tai otteluennakoista - tai raporteista ei vastaa pelaaja. Jokaisella seuralla on vähintään yksi henkilö tai tiimi, joka hoitaa tuon puolen.

Kaiken kaikkiaan miesten superpesisseurojen viestintä ja läsnäolo somessa on mielestäni hyvällä tasolla. Otteluennakoita ja - raportteja tehdään säännöllisesti. Hyvän näköistä ja kekseliästä materiaalia tulee monelta suunnalta. Tietysti paremminkin voisi olla. Kuten aina.
 
Viestejä
895
Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

silmät auki sanoi:
Oli pitkään yksin ykkönen, ei enää muutamaan vuoteen. Muut seurat ovat parantaneet digitaalista viestintää kovasti. Tai noh, ollaan rehellisiä, ehkä muutama. Osalla sitten taas kaikki aivan retuperällä ja lapsen kengissä.

silmät auki ja Pasi ovat toki oikeassa. Olin kommentissani vähän liian jyrkkä, tiedän sen itsekin. Mutta vain vähän. Muutamia asiansa hyvin hoitavia joukkueita, sanotaan näin.

Tämä on tietysti rahan lisäksi myös halukkuuskysymys. Ja halukkuus/näkemys näihin asioihin yleensä tulee reilusti alle 50-vuotiailta seuratoimijoilta. Kuitenkin monet jotka noista päättävät, eivät varsinaisesti ole digipolvea - kenties ATK-opetusta ikinä edes saaneet. Markkinointi on perinteisesti tehty sanomalehti edellä, siis fyysinen, niitä joita ei kohta edes ole. Sieltä sitten pienellä präntillä seuraavana aamuna sarjataulukkoa on lueskeltu.

Ja nyt voit korjata minua, että niissä ja niissä seuroissa on kyllä osaavaa tietokoneporukkaa ilman ulkopuolisia firmoja. Varmasti jossain seuroissa näin on, monessa ei. Lähtökohta pitäisi kuitenkin olla se, ettei kenenkään pelaajan tarvitsisi ainakaan miettiä mitään CSS-tyylejä, XML:ää, Embeddauksia tai edes Wordpressiä, ellei siihen löydy jotain poikkeuksellisen kovaa tahtotaitoa vaikkapa opintojen hyväksiluvun muodossa.

Webbisivut, kuten some-maailmakin, vaatii sen, että siellä ollaan aina kun tapahtuu tai on jotakin tiedotettavaa. Ei riitä, että joku suunnittelee jonkun yhden sivupohjan, jonne sitten laitetaan jotain silloin, kun satutaan ehtimään. Toisin sanoen, pelikauden aikana sen kanssa ollaan aina naimisissa.

Pesäpalloliike on yleisesti ottaen laiskaa siinä, että sen pitäisi markkinoida pelejä ja joukkueita sellaisille ihmisille, jotka niistä peleistä eivät tiedä. Liian monet lähtevät siitä olettamuksesta, että samat naamat ovat katsomossa kuitenkin ja tietävät nämä asiat kuitenkin.

Pasi sanoi:
Yhdenkään miesten superpesisjoukkueen somesta tai otteluennakoista - tai raporteista ei vastaa pelaaja. Jokaisella seuralla on vähintään yksi henkilö tai tiimi, joka hoitaa tuon puolen.

Kaiken kaikkiaan miesten superpesisseurojen viestintä ja läsnäolo somessa on mielestäni hyvällä tasolla. Otteluennakoita ja - raportteja tehdään säännöllisesti. Hyvän näköistä ja kekseliästä materiaalia tulee monelta suunnalta. Tietysti paremminkin voisi olla. Kuten aina.

Ymmärtäisin, että esimerkiksi itseäni lähellä olevalla Tahkolla näin ei ole. Seura haki 2016 lopussa henkilöä tähän hommaan ja sellasen saikin, mutta syystä tai toisesta pesti lopetettiin ennen kauden alkua, parin kuukauden jälkeen, ja markkinoinnista vastaavaksi tuli Juha Puhtimäki, jonka Wordpress singneeraa juttujen "authoriksi". Tietysti kuka tahansa seurassa voi kirjoittaa noilla samoilla tunnuksilla sisältöä, toki.

Jotenkin minulla on kutina, että kaikista Suomen kilpailullisista pesäpallojoukkueista Tahko ei ole ainoa, joka näin toimisi.
 
Viestejä
31
Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

Tuumasta toimeen. Pesisliitto on näköjään aiheeseen vahvasti liittyen ainakin panostamassa nykyistä enemmän, kun tänä aamuna on avattu rekryt kahteen paikkaan:

Myynti- ja tapahtumapäällikkö:
"Toimenkuvaan kuuluu pesäpalloliikkeen päätapahtumien (Itä-Länsi, Päätösristeily, Liitto-Lehdistö, Halli-SM –turnaukset & World Cup) järjestelyvastuu yhdessä seurojen ja oman tiimimme kanssa sekä näiden tapahtumien myynnistä vastaaminen annettun tavoitteiden mukaisesti. Toimenkuvan osana on myös koko pesäpalloliikkeen kokonaismyynnin tukeminen erillistavoitteiden mukaisesti."

http://www.pesis.fi/superpesis/uutiset/?x3304291=31692377

Sisällöntuottaja ja mediakouluttaja:
"Toimenkuvaan kuuluu oman sisällöntuotannon ja sen kehittämisen sekä mediavastaavien koulutuksen suunnittelun ja toteuttamisen lisäksi lajiliikkeen verkkosivustojen sekä some-kanavien ylläpitoa ja kehittämistä. Tehtäviin kuuluu myös osallistua pesäpalloliikkeen päätapahtumien (Itä-Länsi, Päätösristeily, Liitto-Lehdistö, Halli-SM –turnaukset & World Cup) markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä tapahtumakohtaiseen sisällöntuotantoon ja viestintään."

http://www.pesis.fi/superpesis/uutiset/?x3304291=31692600
 

HAAPA

Vs: Superpesiksen markkinointi ja nykyaikaisuus

Näinkö sitä vastataan huutoon - Superjymyssä aiemmin vaikuttanut Antti Haapasalo lähtee laittamaan sisällöntuotantopakkaa uuteen uskoon. U/M?
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös