Supervuoro Verkkolehti »

Presidentinvaalit 2024

Viestejä
2,839
Aloitetaas tästä oma ketju missä voidaan keskustella tulevista presidentinvaaleista sekä käydä keskustelua ehdokkaista.

Ehdokkaat
Pekka Haavisto

Alexander Stubb

Olli Rehn

Mika Aaltola

Jussi Halla-aho

Li Andersson

Harry Harkimo

Ja sdp ei ole vielä Urpilaisen ehdokkuutta julkistanut.

Ennakko äänestys 17.1.2024
Vaali ilta 28.1.2024

Mahdollinen toinen kierros 11.2.2024
 
Viestejä
962
Sari Essayah on myöskin ehdokas. Käsittääkseni Paavo Väyrynen ja Saara Huhtasaari keräävät kannatuskortteja, ehkä joku muukin.
 
Viestejä
2,839
Sari Essayah on myöskin ehdokas. Käsittääkseni Paavo Väyrynen ja Saara Huhtasaari keräävät kannatuskortteja, ehkä joku muukin.
No, unohtu se. Väyrynen tuskin saa kannatuskortteja kerättyä ja tuskin huhtasaari. Enkä ymmärrä miks lähtevät ehdolle ku eivät tuu valituksi. Joten sari tosta listalta puuttuu.
 
Viestejä
461
No juu, Suomessahan ei nykyään residentillä ole juurikaan vaikutusvaltaa päivän politiikkaan yms.
Periaatteessa mielestäni saisi olla enemmän, mutta tietenkin nyt kauhuskenaarion toteutuessa, eli Haavisto residenttinä, soon erittäin hyvä juttu nottei ole! 😁

Siispä jos miettii kenelle näistä oma ääni lähtisi, voimme käyttää poissulkevaa menetelmää:

Ehdoton EI aina vaaleissa vihervasemmistolle. Sulkee pois siis Haaviston, Li Anderssonin, ja SDP:n ehdokkaan, kuka se nyt ikinä onkaan...

Keskimieto ehkä Rehnille, Essayhille ja Harkimolle. Ainoastaan jos olisivat tokalla kierroksella noita vasemmistolaisia vastaan, niin ehdottomasti sillon!

Jäljelle jää siis kolme varsin hyvää, joista yksi tai jopa kaksi (jos toka kierros) tullee meikäläisen äänen saamaan!
Halla-aho, Stubb ja/tai Aaltola. Ulkopoliittinen pätevyys ja edustavuus puoltaa ehkä eniten juuri nyt Aaltolaa... (y)

Väyrysen poliittinen peli lie jo pelattu, vaiks ei hän niin huono ole kuin media vuosien saatossa on ryöpyttäny.
Toki nyt Väyrysen Nato-kannat yms on vanhentuneet...

Juuri tuli aamu-tv:ssa juttua, notta residentin tehtävä on olla se valtion Suomen keulakuva, ja edustaa siis.
Olisiko Pekka Haavisto ja maan äiti Antonio sitten sitä? :unsure:

Keulakuvana Aaltola kyllä ykkönen!
 
Viestejä
1,482
Juuri tuli aamu-tv:ssa juttua, notta residentin tehtävä on olla se valtion Suomen keulakuva, ja edustaa siis.
Olisiko Pekka Haavisto ja maan äiti Antonio sitten sitä? :unsure:
Haavisto olisi sitä, mikäli suomalaiset niin vaaleissa äänestäisivät.

Emme me oikein voi hyppiä muiden maiden oletettujen pillien mukaan. Jossakin maailman nurkissa naisilla ei anneta mahdollisuuttaa poliittisen vaikuttamiseen ja asema on muutenkin mitä on, mutta tuskin naisehdokkaasta sanoisit, että mitähän tuolla ajateltaisiin naisesta maan keulahahmona.

On sitten eri asia, jos äänestäjällä itsellään on henkilökohtainen ongelma erilaisten seksuaalisten suuntautuneisuuksien kanssa. Se on sentään ymmärrettävä äänestysperuste.
 
Viestejä
461
Haavisto olisi sitä, mikäli suomalaiset niin vaaleissa äänestäisivät.

Emme me oikein voi hyppiä muiden maiden oletettujen pillien mukaan. Jossakin maailman nurkissa naisilla ei anneta mahdollisuuttaa poliittisen vaikuttamiseen ja asema on muutenkin mitä on, mutta tuskin naisehdokkaasta sanoisit, että mitähän tuolla ajateltaisiin naisesta maan keulahahmona.

On sitten eri asia, jos äänestäjällä itsellään on henkilökohtainen ongelma erilaisten seksuaalisten suuntautuneisuuksien kanssa. Se on sentään ymmärrettävä äänestysperuste.
Juu, ei tod olisi ketään naisehdokasta vastaan, siis sukupuolen takia. Eikä mulla ole oikeasti homostelua tai muutakaan ns. valtavirrasta erilaista suuntautumista vastaan, vaikka myönnän kyllä olevani monissa asioissa wanhaa koulukuntaa ja konservatiivi.

Suurimmat syyt, miksi Haavistoa en residentiksi halua on täysin muualla.

Poliittisesti täysin eri aattellinen, ja al-holin suhmuroinnit oli varmaan monilla muillakin se viiminen naula...

Mieleenkiinnosta olisi kuitenki kiva tietää, miksi jonkun mielestä Haavisto olisi äänen arvoinen?

Kuka sinun ehdokkaasi on? 🙂

Ja totta tosiaan, ei meidän pitäisikään voida hyppiä muitten pillien mukaan missään muissakaan asioissa! Näin kuitenkin eritoten vihervasemmisto tuppaa ajattelemaan, kun kaikki oman maan etu on pahasta ja rasismia...
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
461
Juu, nöyrin pahoitteluni, en tarkoittanut tuolla mitään tai ketään loukata! Enkä kenenkään mieltä pahoittaa... 👍

Keskustelu etenkin näin kirjallisena on helvetin hankalaa, kun vielä on näitä tahallaan väärin ymmärtäjiä ja mielens pahoottajia.

Mutta siinä mun ehdokasvaihtoehdot ja toivonpa todella, notta tämä olis se vaalituloskin! 👉
 
Viestejä
3,509
Ulkopoliittinen pätevyys ja edustavuus puoltaa ehkä eniten juuri nyt Aaltolaa... (y)
Ihan "pieni" täydennys: Aaltola on kansainvälisen geopolitiikan tutkija ja asiantuntija. Se ei ole läheskään sama asia kuin pätevyys ulkopolitiikassa. Stubbista saa olla mitä mieltä tahansa, mutta pääministerinä, ulkoministerinä, ulkomaankauppaministerinä, meppinä. kansanedustajana, investointipankin varapääjohtajana ja nyt professorina EU-yliopistossa toimiminen on kokemuksena ylivertainen. Kokemus kysymyksiin vastaamisessa ja kommentoinnissa on kaukana siitä, että joutuu neuvottelemaan kv-asioissa ja olemaan diplomaatti. Eniten olen Aaltolan kohdalla huolissani hänen kyvyistään olla diplomaatti.
 
Viestejä
461
Ihan "pieni" täydennys: Aaltola on kansainvälisen geopolitiikan tutkija ja asiantuntija. Se ei ole läheskään sama asia kuin pätevyys ulkopolitiikassa. Stubbista saa olla mitä mieltä tahansa, mutta pääministerinä, ulkoministerinä, ulkomaankauppaministerinä, meppinä. kansanedustajana, investointipankin varapääjohtajana ja nyt professorina EU-yliopistossa toimiminen on kokemuksena ylivertainen. Kokemus kysymyksiin vastaamisessa ja kommentoinnissa on kaukana siitä, että joutuu neuvottelemaan kv-asioissa ja olemaan diplomaatti. Eniten olen Aaltolan kohdalla huolissani hänen kyvyistään olla diplomaatti.
Jep, tämä kyllä totta!
Siksipä Stubb on mun topkolmikossa, kuten alussa mainitsin...

Näin se koko ajan muokkaantuu, voi hyvinkin olla notta Stubb mun lopullinen valinta?

Ei huano, kuten Riihikedon tanssimaestrokin sanois! 👍🙂
 
Viestejä
461
Sen verran lisäisin, notta uskon kyllä Aaltolankin kykyihin olla diplomaatti.
Toki kokemusta vähemmän kuin Stubbilla...
 
Viestejä
962
Ehdoton EI aina vaaleissa vihervasemmistolle. Sulkee pois siis Haaviston, Li Anderssonin, ja SDP:n ehdokkaan, kuka se nyt ikinä onkaan...
Täsmälleen sama minulla. Noissa jäljellejäävissä minulla ei ole selkeätä suosikkia joten heistä melkein kuka vain.
Oma ykkössuosikkini olisi Jenni Haukio mutta ei ole ehdolla. Elina Valtonen kävisi hänkin jos edelleen seukkaa Jussi Heikelän kanssa. Olen kovan luokan Heikelä-fani.
 
Viestejä
461
Täsmälleen sama minulla. Noissa jäljellejäävissä minulla ei ole selkeätä suosikkia joten heistä melkein kuka vain.
Oma ykkössuosikkini olisi Jenni Haukio mutta ei ole ehdolla. Elina Valtonen kävisi hänkin jos edelleen seukkaa Jussi Heikelän kanssa. Olen kovan luokan Heikelä-fani.
Elina Valtonen on kyllä kovan luokan politikko! Ilman Heikelääki, mä voisin sanoo olevani Valtos-fani. 🙂

Taannoin kun tuli sillon tällön kritisoitua Marinin törttöilyjä, alkoi vasemmisto aina nostaa naisvihakorttia. Siihen vastasin aina, nottei kyse ole naisvihasta alkuunkaan, vaan voisin heti asettaa uudeksi pääministeriksi pätevän naisen, nimeltään Elina Valtonen! 👉

Sauli Niinistö on ollu nyt kyllä residentti paikallaan. Toivottavasti saa yhtä kovan seuraajan... 👉
 
Viestejä
1,482
Juu, nöyrin pahoitteluni, en tarkoittanut tuolla mitään tai ketään loukata! Enkä kenenkään mieltä pahoittaa... 👍

Keskustelu etenkin näin kirjallisena on helvetin hankalaa, kun vielä on näitä tahallaan väärin ymmärtäjiä ja mielens pahoottajia.

Mutta siinä mun ehdokasvaihtoehdot ja toivonpa todella, notta tämä olis se vaalituloskin! 👉

Olisiko Pekka Haavisto ja maan äiti Antonio sitten sitä? :unsure:
Eipä tuota tarvitse ymmärtää väärin. Antonion kutsuminen "maan äidiksi" kertoo asian erittäin ymmärrettävästi.

Itse odotan presidentinvaaleihin liittyviä tenttejä ennen ehdokkaan valintaa. Näin etukäteen en voisi kuvitella äänestäväni Halla-ahoa, Anderssonia tai Väyrystä, jos tämä kisaan päätyy mukaan. Väyrysen aika on meielstäni jo mennyt, ja edelliset edustavat liian äärilaitoja poliitiikassa, jotta kumpaakaan heistä voisin äänestää.
 
Viestejä
461
No juu, oli huono heitto. Kuulin tuon muuten taannoi Kankaanpään RiiCafen pöydäs... Siel on joskus ronskimpaa tuo keskustelu, aiheesta ku aiheesta.

Kuten jo pahoittelin, edelleen erästä ehdokasta lainaten: Sorry siitä 🙂

Mutta sillä väärinymmärryksellä tarkoitin ylimalkaan, notta tämmöses ympäristös se on aina helpompaa, kuin tosiaan kahvipöydäs, jossa usein vielä kaikki tuntee toisensa ennestään...

Toivottavasti ymmärrät mitä meinaan? 👉
 
Viestejä
428
Jaa, onkos näitä ehdokkaita nähty milloinkaan pesäpallokatsomossa? Urheilumiehiä ovat ainakin Mikkelin Palloilijoiden (jalkapallo) Rehn ja Stubb on intohimoinen triathlonisti. Hjallis taas oli 30 vuotta sitten puuhaamassa Jokereiden pesäpalloseuraa, mutta vetäytyi lopulta hankkeesta. Muut ehdokkaat ovat tuntemattomampia urheilun saralta.
 
Viestejä
461
Jeps, Hjallis tosiaan viritteli RPL, eli Riihimäen pallon lyöjiä sillon Helsinkiin pesisjengiksi.

Kotikenttä olis muutettu Kaisaniemeen ja RPL sai nimiehdotelman Pesä-Jokerit...

Ymmärrettävistä syistä RPL laittoi vastaan, eikä juttu sitte edenny. Siinä vissiin jotain kompromissia yritti, notta puolet peleistä olis ollu Riihimäes ja puolet Tsadis, mutta eivät suostuneet...

Kait tuo oli Hjallikselle vaan yks business-viritys muitten joukos. Tuskin sen enempää vars pesis oli sydämen asia... 😁 Olihan sillä sitte potkupallos se FC Jokerit hetken.

Eipä taida ehdokkaat juurikaan ol pesisihmisiä, enkä mä sitä ainakaan isona kriteerinä tässä kyl pidäkään... 🙂

Historian saatossahan pesis sijoittuu poliitikan kartastossa melko vahvasti oikealle. Esim. Tahko Pihkala ja hänen veljensä olivat vapaussodassa Valkoisten riveissä, ja vahvasti mukana suojeluskuntatoiminnassa.
 
Viestejä
461
Ei ehtiny enää muokkaa... Eli en ihan varma ole, mutta muistanko oikein, notta RPL oli sillon jo taloudellisis vaikeuksis, ja Harkimo olis näin pelastanu taloutta? Ehtona tosiaan tuo Hesa ja nimivaihdos... No, sittenminhän RPL katos ja taitaa nyt pelata maakuntasarjaa? 🤔
Olis se varmaan kadonnu Hjalliksen virityksenäkin, ainoastaan pari vuotta vaan myöhemmin? 😁 Sepä siitä, ei sen enempää liity näihin vaaleihin, paitsi tietty Harkimo! 🙂
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös