Supervuoro Verkkolehti »

Ottelutapahtuman kehittäminen

Nyky-pesäpallossa on pitkään puhuttu yleisömäärien laskevasta käyrästä. Syynä ovat olleet milloin jaksopeli, milloin vaikeat säännöt. Itse lähtisin kuitenkin purkamaan tätä yleisesti markkinoinnin periaatteella: Mikä saa ihmiset tulemaan otteluun ja Mikä saa heidät tulemaan toistekin?

Nykyäänhän koko lajin pääsarjan, eli Superpesiksenkin ottelut ovat sisällöltään luokkaa: käydään katsomassa peliä ja siinä sivussa haukkaamassa pari nakkia kentän grillistä. Eipä siis ihme, miksi Pentti Perustallaaja ei innostu lähtemään hakemaan ensikoetustaan uuteen lajiin saati syttymään uudelle pelireissulle. Superiin täytyykin siis saada enemmän show'ta, enemmän tunnetta myös katsomoon. Hiljaiselle yleisölle pelaaminen kun tuskin herättää suuria tunteita pelikentälläkään.

Toivonkin, että mahdollisimman moni toisi esiin oman esityksensä Ottelutapahtuman kehittämiseksi sille tasolle mitä Kansallispeliksi kutsuttu laji vaatii. Rohjetkaa tuoda oma värinne näkyviin, Ei jaksais olla enää niin HMV!

Vs: Ottelutapahtuman kehittäminen

Erittäin hyvä aihe ja hyvä avaus! High five!

Jep, juu, tätä aihetta olen joskus ittekin tuonut esille, saamatta siihen juuri kannanottoja.... Eli tosiaan, miten ottelutapahtumaa saatais markkinoitua ja siten samalla koko lajia?

Nythän tosiaan tää touhu on juurikin sillä tasolla, miten Lännen hitain sen osuvasti kuvasikin!

Vois ottaa kaks esimerkkiä ensin: Suomalainen liigakiekko. Sehän on eittämättä Suomen suosituin laji, katsojamäärissä pyyhkii pöytää kaikilla lajeilla.... Liigakiekko on todellakin showta ja sirkusta, ehkä jo liikaakin? Monethan tulee noihin spektaakkeleihin firmojen vieraina, saunomaan, syömään ja juomaan. Monet ei pelin jälkeen edes tiedä lopputulosta tai edes ketkä kaukalossa pelasivat... ? Ei siis ehkä ihan tätäkään suoraa pesikseen? Toki rahaa se toisi joukkueille!

Toinen esimerkki Englannin futis. Siellähän match day, on todellakin spektaakkeli. Ja siellä nimenomaan ilman näitä saunaloosseja ja vippejä. Pois lukien Man utd, jonka katsojat jo koostuu nykyään suurimmaksi osaksi japanilaisista liikemiehistä.... ;) MUTTA, pääsääntösesti pelipäivänä innokkaimmat kannattajat kokoontuvat stadionin liepeille pre-pintille jo hyvissä ajoin. Siellä fiilistellään ja puidaan otteluarvioita. Yleensä kaikille tulee selväksi, minkä joukkueen kannattajia kukin on. On huiveja, paitoja yms. Pelin jälkeen tullaan taas baariin tai kokoonnutaan jonnekin, kuka minnekin, ja puidaan ns. jälkipelit. Etenkin voittopelin laulut raikaa ja tanssitaan alasti pöydillä... :)

No jäykkään suomalaiseen menttaliteettiin tuo ei kokonaisuudessaan onnistu ikinä, eikä ole ehkä tarviskaan, mutta jonkunlaista kombinaatiota näistä kahdesta em esimerkistä sovittelisin pesiskulttuuriinkin? Ja siis sitä myöten ottelutapahtumiin.

Nythän tosiaan porukka tulee minuutti ennen peliä katsomoon, ja lähtee sieltä heti päätösvihellyksen jälkeen, täysiä juosten autolle, ettei vaan juutu "ruuhkaan". Jos oma joukkue on ratkasevasti tappiolla lähdetään jo aikasemminkin....

Saitteko tästä mitään irti? Toivottavasti, eli koko pesiskulttuuria pitäis kehittää. Se kulkee käsi kädessä tuon ottelutapahtuman kehittämisen kanssa. Ei onnistu ens kaudeks millään, suomalainen fanikulttuuri kehittyy hiljaa, joo-joo meiningillä. MUTTA, ihan alkuun vois keksiä jotain tämmösiä juttuja:

1. Fanikulttuuri yleensä vaatii fanituotteita! Kaikilla pesisjengeillä fanishopit täysin lapsen kengissä! Monilla ei ole mitään tarjolla, ainakaan nettisivuilla. Usein peleissäkin löytyy joku rähjänen lippis, mallia "hankkija" :) Katsokaas eurooppalaisia futisseuroja, kaikilta alempien jengienkin seuroilta löytyy pääsääntösesti iso fanishop! Suomalaisia kiekkoseuroja, ruotsalaisia mitä tahansa urheiluseuroja, Ameriikan MLB-baseballia, NHL, NBA yms. Kaikilta löytyy noita! Ja näissä sarjoissa usein kannattajat tunnustaa myös väriä!

2. Pre-game, eli alkulöylyt peliin! Ennen peliä vois joukkueitten edustajia, pj ja pari pelaajaa vois tulla kertomaan haastattelu- muotosesti illan ennakkotunnelmia. Tietenkin täytyy olla vauhdikas, ja mukaansa tempaava juontaja. Tähän erinomaisia esimerkkejä ovat KaMan ja KPL:n kuuluttajat! Juuri tämmöstä pientä hehkutusta pitää olla!

3. Show-girlsit tai vastaavat peleihin! Tunnetaan kansankielellä ehkä parhaiten termillä Cheerleaders :)

4. Musiikki! Sitä jopa useimmilla paikoilla soitetaankin jo! Eli semmosta mukaansa tempaavaa musaa tunnelmaa nostamaan. Ajolähtöihin, yms tilanteisiin. Tunnetaan myös termillä huudatusmusa. Jokainen jengi vois myös ottaa itselleen jonkun tunnusbiisin, jonka soidessa pelaajat tulee alussa kentälle. Oikein hyvä bandi tähän on vaikkapa AC/DC !

5. Maalimusa! Tai nyt pesiksessä juoksumusa siis :) Näinhän on kaikilla liiga- ja monilla mestisjengeilläkin kiekossa. Myös futiksessa joillakin on, ainakin turkulaisilla molemmilla porukoilla on. Turussahan futiskulttuuri on Suomen eliittiä ainakin katsojamäärissä, paikallisderbyssä 9900 katsojaa! MyPa taasen on melkein pesiksen tasolla, mutta eipä takerruta siihen nyt :)
Eli aina kun kotijengi saa juoksun, juoksuja, täräytetään ilmoille juoksubiisi. Sehän voi olla joku ihan varta vasten tehty luritus, tai sitten vaikka AC/DC:n High voltage :) Muistelisinpa, että joskus aikanaan Tahkolla oli Van Halenin Jump tämmösenä. Miks ei ole enää? Sitten Tahkolla muuten se kello kunnarin jälkeen on ihan hyvä! Sitähän soittelee usein vierasjengitkin nykyään. Tosin sitten Tahkon juontaja platonisella ja unisella mutinallaan tappaa tunnelman kuin pitkät kalsongit seksin ;D

6. Olutteltat yms on suomalaisessa kulttuurissa painottava tekijä, ainakin viikonloppupeleissä. Siispä taukoa voisi pidentää hieman, notta porukka ehtii tuopille + WC-käynneille. Tässä siis panostusta faciliteetteihin!

Lapsiperheille ja muillekin jotka ei olutteltassa viihdy, järjestetään tauko-ohjelmaa. Katsojille kisoja yms yms. Ja itse lapsiperheellisenä arvostaisin jotain lapsiparkkia? Eli kun todistettavasti aina 6-v lapsi ei jaksa täysillä kiinnostua pelistä, voisi siis lapsille kehittää leikkipaikan. Siellä olis jotain liukumäkeä, keinua, hiekkalaatikkoa. Vahtimassa tietty hoitotätejä tai setiä. Palvelee sekä lapsia, että vanhempia! Ja lapsia muuten kiinnostaa myös tämmöset maskotit. Joku Kopla-nalle pyörimään peleihin, ja antaan high fiveja lapsille yms yms. Toimii aina! Ainakin meidän tyttö on näistä ihan myyty! Esim. Loimaan Bisoneilla on semmonen punanen pehmohärkä, ja Interin futispelissä oli semmonen kissa... Pieniä juttuja, helppo toteuttaa, antaa isosti takasin! Muuten raveissa on melkein joka radalla tämmöset leikkihuoneet. Ja usein joku Katti-Matikainen siellä viihdyttämässä....

7. Miltäs kuulostaa? Jatkakaa listaa! Ja muistetaan että etenkään tässä aiheessa ei ole mitään oikeeta tai väärää, pidetään siis tää keskusteluna, eikä aleta kinaamaan taas jostain välimerkin väärästä paikasta.... Ja muistakaa myös, että pienistä puroista koostuu iso joki!

ps. ydinkysymyshän on, kuinka saada se Simo satunnaissohvaseuraaja katsomoon? Lipun hinnatkaan ei pesiksessä voi olla syy, kun vertaa vaikka kiekkoon? Toki ulkoilmassa tapahtuva spektaakkeli on säiden armoilla, mutta huono sää selittää vaan yksittäisen tapahtuman. Markkinoinnissa siis teemana joku "pesis on parasta paikan päällä"-tyylinen juttu! Jättäkää ne pesislivet ja läppärit kotiin ja tulkaa peliin! ;)

Rock! Viikonloppua!

Itse, kun olen vanha jäärä, niin enpähän oikein innostu noista ideoista. Lähinnä tuntuu siltä, että edellinen kirjoittaja on listannut nimenomaan niitä asioita, jotka saisivat minut jäämään pois ottelusta. Mökämusiikki, olut ja cheerleaderit eivät minun mielestäni kuulu pesäpallo-otteluun, vaan niitä kammoksun tässä yhteydessä.

Itseasiassa lopetin Pihkalassa käymisen sen vuoksi, että ottelutapahtumassa ei oikein ollut mökämusiikitonta hetkeä.

Minun mielestäni riittää kelvolliset istumapaikat, riittävät wc-fasiliteetit sekä kahvin ja makkaran saaminen kohtuullisen jonotusajan puitteissa.

Ilon kautta

Hienoa, että tällainenkin aihe tänne avattiin! Itse en ole aiemmin tänne kirjoittanut, mutta aktiivisesti kyllä pesisfanina lukenut tätä palstaa.

Tuntuu, että pesäpallon markkinointi on niin lapsenkengissä monilla paikkakunnilla ja sitten on vielä tämä perisuomalainen kateus. Jos joku jossain tekee ja toimii, niin arvostelijoita löytyy välittömästi. Ylivoimainen ykkönen markkinoinnin saralla on tietysti Sotkamon Jymy ja arvostan suuresti heidän panostaan koko suomalaisen pesäpallon puolesta. Ilman heitä ei oltaisi edes tässä missä nyt ollaan. Mahtavaa sen sijaan olisi, jos me muutkin päästäisiin edes lähelle samaa tasoa. Joten jos itse ei keksi, niin varmaan joitakin juttuja voisi lainata sieltä ;)

Lähtökohtana pitäisi jokaisella paikkakunnalla olla hyvä, innostava ja myös informatiivinen kuuluttaja/selostaja. Ennen peliä olisi mukava kuunnella vierasjoukkueen pelaajista, sarjatilanteesta, keskinäisistä otteluista aiemmin, jne. Myös pelaajahaastattelut hyvän haastattelijan johdolla olisivat mielenkiintoisia. Pelin aikana haluaisin kuulla usein väliaikatietoja muilta paikkakunnilta. Pesäpallossa on niin paljon sääntöjä ja tilanteita, jotka eivät varmasti avaudu helposti Simo Satunnaisseuraajalle, joten kuuluttaja voisi useammin selvittää mitä siellä kentällä nyt tapahtuukaan. Paljon pesiskenttiä kiertäneenä voin todeta, että joillakin paikkakunnilla näin tehdäänkin ja esim. Tikan kovasti arvosteleman Hyvinkään selostajan kuulutuksia itse arvostan suuresti. Taas esim. Koplan pelien kuuluttajan puheissa on tosi vähän tätä informaatiota.

Väliaikakilpailut olisi tosi hyvä juttu, muutama katsoja voisi päästä kisaamaan esim. pallon pituusheitossa tai ihan mistä vaan. Se toisi vähän väriä usein aneemiseen taukoon.

Fanituotteet ovat erittäin tärkeitä kaikessa urheilussa. Paidat, lippikset, reput, huivit jne. näissä vain taivas on rajana!

Myös järjestäytyneet faniryhmät, jotka toimivat seuran seuran värien puolesta, ovat korvaamattomia mille tahansa seuralle. Nämä innokkaat fanit lähtevät mukaan helposti monenlaiseen toimintaan ja ovat "ilmaista" pr:ää seuralle ja koko pesäpallolle lajina. Tehdään yhdessä vieraspelimatkoja, järkätään yhteisiä illanistujaisia pelaajien kanssa, jne. Tällä saralla Koplan MustaKeltaiset taas ovat suomalaisen pesismaailman huippuja!

Lippupaketit, hinnoittelu, oheistuotteet, kenttämyynti ja erityisesti siellä tarjolla olevat tuotteet ovat monella paikkakunnalla suurin kehittämiskohde. Tietenkin katsomot, penkit, katokset, wc-tilat jne. täytyisi olla kunnossa, jotta saadaan paikalle suuria massoja.

Mutta tottakai, kaikkein tärkein on tietysti itse ottelu! Jännittävä, tasainen, tunteita kuumentava ja kiihkeä pelitapahtuma on sitä kaikkein parasta markkinointia lajille!

Dyrokopus sanoi:
Itse, kun olen vanha jäärä, niin enpähän oikein innostu noista ideoista. Lähinnä tuntuu siltä, että edellinen kirjoittaja on listannut nimenomaan niitä asioita, jotka saisivat minut jäämään pois ottelusta. Mökämusiikki, olut ja cheerleaderit eivät minun mielestäni kuulu pesäpallo-otteluun, vaan niitä kammoksun tässä yhteydessä.

Itseasiassa lopetin Pihkalassa käymisen sen vuoksi, että ottelutapahtumassa ei oikein ollut mökämusiikitonta hetkeä.

Minun mielestäni riittää kelvolliset istumapaikat, riittävät wc-fasiliteetit sekä kahvin ja makkaran saaminen kohtuullisen jonotusajan puitteissa.

Minkä takia tunnelmaa kohottava musiikki, olut tai naiskauneuden esiintuonti eivät voisi kuulua pesäpallo-otteluun? Selitys "Ei niitä ennenkään ole tarvittu" on ainakin kaiken kehityksen este ja typerin selitys kaikelle, joten haluaisin tälle perustelut?

Kaikille ei ehkä show maistu, mutta onhan meillä hiljaisia alasarjoja aivan tarpeeksi joissa voi nauttia vain ja ainoastaan, välillä yllättävänkin kuumista peleistä jopa Ilmaiseksi.

Ei minkään lajin _pääsarjan_ markkinointi voi olla kuvaltaan tyyliin: "Tuu kattomaan pesäpalloa, täällä ollaan hiljaa ja syödään makkaraa, joku lajiniilo saattaa jotain huudella ku se tietää jotai". Ei, ainakaan jos tavoitteena on lajin suosion nosto ja näkyvyyden kasvattaminen.

Joo, kirjoitinkin vain omia mielipiteitäni. Minun mielestäni nuo tuovat esiin lieveilmiöitä, jotka häiritsevät pelin seuraamista. Voin tietenkin olla ainoa, joka ajattelee näin. Ja kyllä löydän tieni sellaisiin pesiskatsomoihin, joissa mökämusiikki ei vie tunnelmaa.

Sen sijaan nimimerkin Ilon kautta ehdotuksiin suhtaudun hyvin suopeasti. Olisiko siinä jopa löydettävissä välimuoto oluenhuurteisen show'hun perustuvan ja sinun minun mielipiteestäni maalaileman 'pidetään ikävää' -markkinoinnin väliltä.

Jeps, no itseasiassa Ilon kautta toi pitkälti samoja juttuja joita itsekin nostin esille. Juuri näin! Ja samaa mieltä myös Lännen hitaan kanssa, eli kyllähän tuo "mökämusa" käytetään nyt tommosta typerää termiä, yms showmeininki vaan kuuluu siihen tunnelman nostatukseen...

Tuosta Hyvinkään selostajasta kyllä samaa mieltä siinä, että hän selvittää yleisölle hyvin epäselviä tilanteita, sääntötulkintoja yms. Mutta että eihän siitä miehestä nyt tunnelman nostattajaksi ja hehkuttajaks ole! Siihenkin sitten ehkä tuon ja Kaman/KPL:n välimuoto? :)

Kuten sanottu, nää on mielipidekysymyksiä, ei ole oikeeta ja väärää, MUTTA semmosella "jee, jee, hyvä pojat, tapu, tapu"-meiningillä ei koskaan saada mitään suurta spektaakkelia aikaseks, vaan pesäpallo hiipuu nykyisestäänkin alas päin....

Muuten tuo kun Dyrokopus sanoi ettei Hyvinkäällä ole "mökämusiikitonta" hetkeä? Mitä mä nyt olen siellä ollu, niin musaa vähintäänkin sopivasti! Esim. ajolähdön alkaessa siellä tulee usein Donna Summerin "Hott Stuff", joka sopii tilanteeseen mainiosti! Myös KaMan pelissä on sama biisi soinut ajolähdössä. Yks hyvä tohon olis vaikka AC/DC:n "Safe in new york city" :D

Tikka, siis oikeastiko pidät Koplan kuuluttajaa hyvänä hengen nostattajana? Musta hän on lähinnä rasittava voi tietty johtua siitä, että yleisön vaste on yleensä niin hidas, että kuuluttaja joutuu yleensä pyytämään kannustusta useaan kertaan. Vähän kuin kakara kinuaisi kaupassa karkkia ja iskällä ei ole rahaa moiseen kun kaikki menee mäyrikseen.

Mutta toisaalta kundi yrittää ja en osaa sanoa millainen olisi parempi henkeä nostattava kuuluttaja.

Itse arvostan neutraalia kuuluttajaa mutta voipi olla että pelitapahtumien kehittäminen vaatii kotiinpäin vetävän kuuluttajan mutta šellainen tartteisi varman tuekseen jonkinlaisen fanijengin, suomalainen standardipenkkiurheilija ei välttämättä paljoa käskystä hihku mutta saattaa lähteä mukaan kun joku muu hihkuu.

Itselleni tulee välillä Koplan pelissä fiilis että en viitsi kannustaa kun se pahvi kuuluttamossa mesoaa niin tekemään mutta Lappeenrannan kisapuistossa veisaan melko helposti seisomakatsomon kukana kannustushuutoja SaiPalle vaikka lähes kaikki niistä ovatkin vanhoja jokerivetoja eikä omia.

No ei se mun mielestä huonokaan ole! Toki mun mielestä paras fiilistelijä on KaMan kuuluttaja. Kyllä kotijengin kuuluttaja saa hehkuttaa omiaan, ja KaMan Olli muuten on kehunu myös vastustajankin suorituksia joskus!

Nää on makuasioita edelleen, mutta mun mielestä tässä neutraali on yhtä kuin tylsä. Miltä se kuulostais jos kuuluttaja vetäs vaan platonisesti tyylin: teretuloo nyt tänne, joukkueen pelaajat löytyy käsiohjelmasta. katos, sieltä tuli juoksu, Joukainen se vissiin tempas kunnarin, peli on nyt 4-2.... Ei, ei, noin!

Suomalainen on niin jäykkä, ainaki selvinpäin, että kyl ne tarttee vähä nostatusta :)

Mutta ei nyt ajauduta enempää kiistelyyn siitä, kuka on seksikkäin kuuluttaja, vaan jatketaan sillä, miten ottelutapahtumaa ja yleensä lajikulttuuria saatais nousuun?

Yksi elinehtohan hyvälle spektaakkelille on katsojamäärä! 30 ihmistä ei millään pysty luomaan samaa meininkiä kuin 3000. Mutta miten ne 3000 saatas sinne, sen 30 tai 300 ihmisen sijaan??

Tikka sanoi:
Toinen esimerkki Englannin futis. Siellähän match day, on todellakin spektaakkeli. Ja siellä nimenomaan ilman näitä saunaloosseja ja vippejä. Pois lukien Man utd, jonka katsojat jo koostuu nykyään suurimmaksi osaksi japanilaisista liikemiehistä.... ;) MUTTA, pääsääntösesti pelipäivänä innokkaimmat kannattajat kokoontuvat stadionin liepeille pre-pintille jo hyvissä ajoin. Siellä fiilistellään ja puidaan otteluarvioita. Yleensä kaikille tulee selväksi, minkä joukkueen kannattajia kukin on. On huiveja, paitoja yms. Pelin jälkeen tullaan taas baariin tai kokoonnutaan jonnekin, kuka minnekin, ja puidaan ns. jälkipelit. Etenkin voittopelin laulut raikaa ja tanssitaan alasti pöydillä... :)

Tähän sama, mutta tämä lähtee kannattajista itsestään. Pitää itse olla näkyvillä ja pyytää kavereita mukaan. Pelipäivä pitää todellakin olla pelipäivä, ei ainoastaan itse peli!

Tikka sanoi:
1. Fanikulttuuri yleensä vaatii fanituotteita! Kaikilla pesisjengeillä fanishopit täysin lapsen kengissä! Monilla ei ole mitään tarjolla, ainakaan nettisivuilla. Usein peleissäkin löytyy joku rähjänen lippis, mallia "hankkija" :) Katsokaas eurooppalaisia futisseuroja, kaikilta alempien jengienkin seuroilta löytyy pääsääntösesti iso fanishop! Suomalaisia kiekkoseuroja, ruotsalaisia mitä tahansa urheiluseuroja, Ameriikan MLB-baseballia, NHL, NBA yms. Kaikilta löytyy noita! Ja näissä sarjoissa usein kannattajat tunnustaa myös väriä!

Noh, kyllähän Vedon fanituotekauppa kestää vertailun aika usean fanikaupan kanssa. Talveksi 3 erilaista pipoa, lapasia, kesä- ja talvikaulahuivia, 3 hupparimallia, softshell-takkia, t-paitaa (naisille jopa pinkkiä), reppua, reinoja omilla logoilla ja väreillä, pelipaitaa, retropaitaa, baseball-tyylistä paitaa, pikkusälää eli pinssiä, jääkaappimagneettia, kahvimukia yms yms. Se täytyy sanoa, että jostain syystä kaikki tuotteet eivät ole nettikaupassa myynnissä. Itse huomasin ainakin baseball-tyylisen paidan puuttumisen, pienet viirit ja Vedon omat kurkkupastillit (kuuluu huuto paremmin!). Toki parannettava on ja koko ajan pitää kehittää lisää.

Tikka sanoi:
2. Pre-game, eli alkulöylyt peliin! Ennen peliä vois joukkueitten edustajia, pj ja pari pelaajaa vois tulla kertomaan haastattelu- muotosesti illan ennakkotunnelmia. Tietenkin täytyy olla vauhdikas, ja mukaansa tempaava juontaja. Tähän erinomaisia esimerkkejä ovat KaMan ja KPL:n kuuluttajat! Juuri tämmöstä pientä hehkutusta pitää olla!

Noista pre-gameista aika paljon samaa mieltä. Tosin aika useassa Vedon pelissä juniorit ovat alussa pääosissa, eli jokaisessa pelissä esitellään yksi Vedon junnujoukkue ja sen vetäjät, mtuta kyllä tähän hyvin sopisi jotain alkujuontoja ja haastatteluja hyvin. Olen toki aika neutraalin hehkutuksen kannattaja, eli mitään hirveää kotiinpäin vetämistä en jaksa kuunnella. Saarikentän selostajat ovat todella asiallisia ja hyvällä tavalla neutraaleja.

Tikka sanoi:
3. Show-girlsit tai vastaavat peleihin! Tunnetaan kansankielellä ehkä parhaiten termillä Cheerleaders :)
Täysin eri mieltä. Tauolla Vedon peleissä ovat, taas, pääosissa juniorit. Kentälle saa mennä lapset vapaasti juoksemaan ja pelaamaan. Siellä tulevaisuuden kuusistot, mäkelät ja puputit syöksyvät pesille ja harjoittelevat. Ja yleensä kenttä onkin täynä ipanoita kirmaamassa. Twitteristä huomasin muutaman satunnaisseuraajan twiitanneen tästä tavasta ihastuneena, yksi vinoilikin että Veikkausliigassa tästä pamahtaisi seuralle 10 000 sakko. :)

Tikka sanoi:
4. Musiikki! Sitä jopa useimmilla paikoilla soitetaankin jo! Eli semmosta mukaansa tempaavaa musaa tunnelmaa nostamaan. Ajolähtöihin, yms tilanteisiin. Tunnetaan myös termillä huudatusmusa. Jokainen jengi vois myös ottaa itselleen jonkun tunnusbiisin, jonka soidessa pelaajat tulee alussa kentälle. Oikein hyvä bandi tähän on vaikkapa AC/DC !

Eri mieltä. Musiikki pois täysin pelitilanteista. Sitä joko huudetaan vastustajalle tai kannustetaan omia. Ei missään nimessä musiikkia pilaamaan tätä! Se on kannattajien huikeaa aliarvioimista. Kentälletulobiisit sitten tottakai. Vedolla on ollut käytössä iät ja ajat kentälletulobiisinä saksalainen sotilasmarssi Alte Kameraden (Vanhat toverit: https://www.youtube.com/watch?v=meovdjmO6LY). Se toimii loistavasti! Myös ottelun lopuksi on soitettu joukkueiden poistuessa on soitettu Kwai joen silta-teemaa https://www.youtube.com/watch?v=83bmsluWHZc. Tosin viime kesältä en muista tätä poistumisbiisiä. Pitänee kysellä tästä.

Tikka sanoi:
Lapsiperheille ja muillekin jotka ei olutteltassa viihdy, järjestetään tauko-ohjelmaa. Katsojille kisoja yms yms. Ja itse lapsiperheellisenä arvostaisin jotain lapsiparkkia? Eli kun todistettavasti aina 6-v lapsi ei jaksa täysillä kiinnostua pelistä, voisi siis lapsille kehittää leikkipaikan. Siellä olis jotain liukumäkeä, keinua, hiekkalaatikkoa. Vahtimassa tietty hoitotätejä tai setiä. Palvelee sekä lapsia, että vanhempia! Ja lapsia muuten kiinnostaa myös tämmöset maskotit. Joku Kopla-nalle pyörimään peleihin, ja antaan high fiveja lapsille yms yms. Toimii aina! Ainakin meidän tyttö on näistä ihan myyty! Esim. Loimaan Bisoneilla on semmonen punanen pehmohärkä, ja Interin futispelissä oli semmonen kissa... Pieniä juttuja, helppo toteuttaa, antaa isosti takasin! Muuten raveissa on melkein joka radalla tämmöset leikkihuoneet. Ja usein joku Katti-Matikainen siellä viihdyttämässä....

Tämä olisi hyvä idea. Vimpelissä tätä parkkia toteuttaa 4H, mutta valitettavasti sen tilat ovat kilometrin päässä Saarikentästä, joten minusta tämä ei oikeen kunnolla toimi.

Näistä kaikista on hyvä keskustella, mutta minusta pitää olla hyvin tarkkana, ettei mitään vahnaa ja toimivaa tuhota tai muuteta uusien ideoiden tieltä.

Minusta juuri pesäpallon pitkää historiaa tulisi tuoda enemmän esille. Joukkueiden hall of famet pitäisivät olla esillä, mestaruustaulut stadioneiden katossa yms.

Hyviä kommentteja! Tosta musasta, olis jännä tietää mitä pelaajat on siitä mieltä? Varmaan samalla lailla jakaa mielipiteitä....

Jos mietin itteäni pelaajana, niin pitäisin sitä kyllä fiilistä nostavana! Pesistä en ole pelannut kuin hiljaisille ja tyhjille katsomoille ala- ja höntsäsarjoissa, mutta kiekossa korkeimmillaan oon vetäny 3-divarissa, siis vastaa nykyistä 2-divaria. Jos jossain paikoissa oli musaa ja paljon katsojia, se pääsääntösesti nosti kaikkien meidän pelifiiliksiä! Myös katsojien huudot ja kannustukset, jopa niinkin, että ne kannustukset tuli vastustajalle :)

Ja kyllä se katsomoonkin tuo lisää fiilistä pääsääntösesti, semmosella sopivalla volyymilla! Mutta tämähän vaan mun mielipide. Siis High voltage rock´n roll! :D

Tosi hyvä ja mielenkiintoinen aihe! Mielestäni stadioneita ei voi lyödä samaan muottiin. Esimerkiksi Vimpeliin sopii perinteinen ja aito tunnelma, josta haistaa urheiluhistorian. Tällöin sitä "arvokkuutta", jota lähdetään katsomaan kaukaakin, on turha "pilata" musiikkishow´lla. Saarikentästä tuleekin jotenkin mieleen legendaarisimmat Baseball-pyhätöt. Mutta sama kaava ei toimi oikein muissa paikoissa. Taas Hiukassa ottelut ovat eniten "SM-liigaa" ja sitä tykkään lähteä katsomaan kaukaakin ja uskon, että muutkin kaupunkilaiset ovat samaa mieltä. Hiukassa on kaikki: isot hienot katsomot, ääntä katsomossa, hehkuttava kuuluttaja, videotaulut, paljon kioskeja ja kojuja... On tärkeää, että Pesäpallolla olisi se oma juttu, mutta se ei voi, että syödään makkaraa ja nypitään tikkuja takapuolesta! Uudistuksia pitää tulla. Se on suorastaan välttämätöntä lajin kannalta, mutta mitään ei ikinä tapahdu, jos pesisniilot haluavat pitää lajin omanaan. Esim. täällä heti pelättiin uudistusten tuomia lieveilmiöitä, jotka haittaavat niilojen pelien seuraamista!! Mitä sitten, jos juopuneita tai yli-innokkaita faneja välillä poistetaan katsomoista. Tätä tapahtuu PÄIVITTÄIN muissa sarjoissa, muutenkin itse muistelen lämmöllä niitä pelejä, joissa katsomossakin on ollut kuuma ja tapahtunut pieniä ylilyöntejä. Se on urheilua, mutta jos halutaan pitää jotain hartaushetkiä, niin ei sinne ainakaan muita tule kuin näitä niiloja.

1. Nykyaikaisuus.
Ensinnäkin toimittajille pitäisi joka kentällä on kriteerit täyttävät tilat. Jos ei näin ole, niin turha ihmetellä miksi IS-, IL- ja MTV-toimittajia ei kiinnosta. Ravintola ja olut palvelut pitäisi olla jo 2010-luvulla kunnossa, mutta harvassa paikassa näin. Videotaulut lisäävät tapahtuman laadukkuutta huomattavasti. Se ei vie edes Saarikentän perinteisyyttä, vaan tuo katsojalle "kokemuksen", että nyt ollaan oikeasti katsomassa huippu-urheilua, eikä missään piirikunnallisissa. Juuri videotalun kautta olisi helppo näyttää pelin ennakko haastattelut ja muuta, kun asenne on nyt se että tullaan 10 minuuttia myöhässä peliin. Lehdistötilaisuudet hienoissa tiloissa mainoslakanat takana antaa heti hyvän kuvan. Superpesiksen tilastot ja tilastointi... Pieniä juttuja, mutta silti isoja.
2. Musiikki
Ehdottomasti kaikkialle muualle kuin Saareen. Kentälletulot ja juoksubiisit, näillä saa tunnelmaa ja tähän lisäksi hyvä kuuluttaja.
3. Fanikulttuuri
Fanishopit ja faniryhmät kuntoon!! Tähän kuuluu mös mestaruus viirit ja paitojen jäädyttämiset!! On häpeällistä, jos seuran mestaruudet eivät näy stadionilla.
4. Säännöt
Tämä voi kuulostaa iänikuiselta jaksopelin vastustamiselta, mutta kyllä; juoksusääntö. Minusta jaksosääntö vie pelista pois paljon, mikä on hienoa urheilussa. Sen takia on turha spekuloida paljonko lisää katsojia tulisi, vaan sitä että se olisi urheilun voitto. Pesäpallossa tulee aina käymään vähintään kohtuullisesti väkeä, vaikka pelattaisiin ilman mailoja, joten sillä on turha puolustella jaksosääntöä. Rakastan esim. jääkiekossa tai jalkapallossa sitä, kun ottelun viimeisillä minuuteilla tilanne kääntyy täysin. Pesäpallossa tämä on mahdotonta. Jääkiekkossa jännität koko ottelun, koska joukkueesi ei ole varmistanut mitään; koko pelin kestänyt johtoasema voi kadota minuutissa, Pesäpallossa yhdellä lyönnilä. Jaksosäännöllä tehdään pisteidenjako kompromsseja, että molemmat saavat pisteen ja mennään superiin. Dramatiikka on se, että jumbojoukkue vie koko pistepotin, eikä se että ottaa jakson. Lisäksi jaksosäännössä on muita ongelmia: tulosten ilmoittaminen esim. urheiluruudussa 2-0 ei kerro mitään, tulosseuranta muilla kentillä, uusien ihmisten ymmärtäminen vaikeampaa ja itse kyllä haluiaisin mennä peliin koska joka peli on yksilö ja se voi päättyä vaikka 50-0, eikä koko kierros 2-0.
Myös aikanaan tullut ehdotus, että Finaalit olisivat kerrasta poikki oli minusta hyvä. Peli voisi olla enemmän koko Suomen peli täysine katsomoineen, media julkisuuksineen ja draamoineen; mestaruus voisi jopa ratketa pomppu sinne pommpu tänne- tyylisesti. Joka pesäpalloilevan pikkupojan unelma...
Mutta näin vissiin on hyvä ja turha odotella muutoksia, mutta toivotavasti...

Paljon tullut heti ideoita ja hyvä niin :) jatkakaa!

Tolppa75 sanoi:
Mutta näin vissiin on hyvä ja turha odotella muutoksia, mutta toivotavasti...

Toivottavasti ja uskonkin että netissä toimivat pesäpalloaktiivit kuitenkin seuraavat tätäkin keskustelua. Pesäpallossa on paljon tietyllä tapaa käsittelemättömiä aiheita jotka oikeasti vaativat keskustelua ja kehitystä.

Asiallisella keskustelulla ja omien mielipiteiden esiintuonnilla on kuitenkin mahdollisuudet kehittää näitä, mutta se nimenomaa vaatii sitä palautetta. Mikäli seurojen toimijat eivät täältä osaa onkia niitä ideoita ja huomaa puutekohtiaan omassa toiminnassa niin onhan lisäksi seurojen ja superpesiksen johtohenkilöiden yhteystiedot ihan julkisesti seurojen omilla kanavilla jaossa, joten näihin lienee ihan sallittua laittaa sitä yleisön palautetta ja kehitysehdotuksia :)

Tolppa75:lta hyvä huomio tuosta paikkakuntien erilaisuudesta. Käsittelin tätä aihetta juuri Saarikentän ja vetolaisuuden näkökulmasta. Minulle uppoaa muunkinlaiset ottelutapahtumat ja onkin hienoa, että jokainen paikkakunta kehittäisi omia vahvuuksiaan ja korostaisi omaa erinomaisuuttaan.

Masa

Kyllä musiikki kuuluu nykyaikaan ja ottelutapahtumaan niin täällä Vimpelissä kuin muuallakin.
Tanssityttöjä ja karnevaalimeininkiä lisää otteluihin.

Kyllähän Suomessa isommissakin lajeissa mietitään koko ajan, miten saataisiin lisää katsojia. Tapahtumia on vaan pakko tehdä ihmisille sen itse urheilun lisäksi muilla tavoin viihteellisiksi, jotta lajien kesken kilpailussa pärjää. Ihmiset miettivät, mihin rahansa käyttävät ja se paras paketti voittaa. Tietenkään kyse ei ole pelkästään siitä urheilun ulkopuolisesta jutusta, mutta urheilullisesti heikommalla hetkellä sen yleisön saaminen on vaikeaa ja silloin astuu esiin nuo muut seikat. Jos tapahtuma on viihdyttävä, niin sinne saattaa lähteä, vaikka joukkue ei voittaisikaan. Toki tämä asia on melko lapsen kengissä Suomessa pesäpalloa isommissakin lajeissa, joten työnsarkaa on ja ideoita kaivataan niin pesisstadioneilla kuin muussakin urheilussa. Mutta tässä ketjussahan näitä asioita juuri puidaan, joten se on positiivinen asia. Toivottavasti ideat löytää tiensä myös seurojen tietoisuuteen.

Jep, totta puhut! Ns. tavallinen kadun mies tulee ja innostuu varmasti helpommin tapahtumasta, jos on jotain oheis-ohjelmaa!

Eihän nää sinänsä uusia asioita ole? Että ihme on, jos ei tapahtumien kehittäjät ole näitä tätä keskusteluketjua ennen tajunneet?? :D Kiekossahan nuo tapahtumat on Suomessa viety pisimmälle ja laajimmiksi spektaakkeleiksi. Kuten sanoit, muut lajit on vielä hyvin pitkälle siinä tilasto-nikkari tasolla....

Muuten kun tuolla mainitsin noita ns. nostatusmusa-ideoita, niin yks eri mainio on Status Quo! Löytyy montakin semmosta hyvää, eikä ole niin rajua rockiakaan kuin essudessu, että josko sitä muutaman biisin tilastonikkaritkin kehtais kuunnella peleissä? Ihan vaan muutama biisi, ja hiljaa. Ja kaukana kalja-aitiosta, tee-muki käressä... ;D

Se minun pointti sinun tuohon viestiin nähden oli, että siellä jääkiekon Liigassa tuskaillaan myös tämän show-homman kanssa. Pesäpalloa ei voi edes verrata siihen. Mutta se tarkoittaa pesäpallon kannalta, että sitä alkuun tulevaa helppoa kehittymistä on tarjolla hirvittävät määrät, jos vaan viitsitään paneutua asiaan yhtään.

Se on varmuudella resurssikysymys ja vaikka noita ideoitakin on ilmaiseksi tarjolla, niin ehkä se sitten on liikaa kiinni niistä vapaaehtoistyöntekijöistä.

Tikka sanoi:
Eihän nää sinänsä uusia asioita ole? Että ihme on, jos ei tapahtumien kehittäjät ole näitä tätä keskusteluketjua ennen tajunneet?? :D Kiekossahan nuo tapahtumat on Suomessa viety pisimmälle ja laajimmiksi spektaakkeleiksi. Kuten sanoit, muut lajit on vielä hyvin pitkälle siinä tilasto-nikkari tasolla....

Eihän nämä sinänsä varmasti uusia ideoita ole, mutta empä aiemmin ole huomannut juurikaan tuon palveluiden kartottamista tapahtuneen ainakaan maksavalta yleisöltä kysyttäen. Kuitenkin on niin sanotusti muutama vuosi tullu seurattua tätä lajia tasolla kuin tasolla.

Lieneekö sitten missä ongelma, taustatiimit niin heikkoja ettei ole osaamista/ehtimistä panostaa kaikkeen. Markkinointikin monella tiimillä aika lapsenkengissä vielä vrt. siihen mitä se pitäisi olla, tosin kehitystä joillain ainakin tapahtuu onneksi. Ihan esimerkkinä täältä Seinäjoelta: Veikkausliigaan noussut SJK ylivoimainen ykkönen, näkyy kaikkialla keskellä talveakin, toisena Vaasan Sport ahkerasti ilmoittelee lehdessä ja S-Kiekon mainoksia silloin tällöin näkyy mm. ABC:llä oleva Roll Uppi. Sen sijaan alueen yksikään Superpesis-seura ei juurikaan katukuvassa näy. JymyJusseilla ny on stadionin vieressä ollut se taulu jossa lukoo seuraava ottelu ja toinen taulu oli keskellä teollisuusalueetta Roveksessa.

Markkinointi tahtoo olla vähän liikaa näillä ilmaisilla väylillä (netti) ainakin näin talvisin. Mutta markkinoinnissa on yksi suurimmista syistä miksi SJK:lle rakennetaan nyt 6 miljoonan stadion ja nousu Sjoen ykköslajiksi alkaa oleen paketissa.

Jepu, jepu, toki jo aika pienellä vaivalla, rahalla, ja ihmismäärällä pystyy toteuttamaan hyvin pitkälle näitä tässäkin ketjussa olevia juttuja. Kuitenkaan Sotsin olympialaisten valoshowsta ei ole kysymys :)

Kiekossakin tuskaillaan toki jossain päin aina katsojakadosta. Yksi suuri syy on tuolla jo aiemmin toteamani juttu, eli suomalainen kun ei ole urheiluhullu, vaan menestyshullu! Varmaan nyt just Kalpan lehterit on tyhjinä, kuin Ässien ja Tepsinkin. Sen sijaan taas Tepsin paikallisvastus TuTo pelaa suurille katsojamäärille just nyt. Se kun Mestiksen kärjessä, tappelemassa jopa voitosta/liigaan noususta... Tohon juttuun taas ei auta AC/DC:n levy, vaan pitäis kehittää kannatuskulttuuria pitkällä juoksulla. MUTTA siitä AC/DC:n levystä se lähtee, näin vertauskuvallisesti. Eli saadaan ekaks porukka peliin, sitte innostumaan enemmän jne jne jne.....

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.