- Viestejä
- 48
Haluaisin saada keskustelua aikaan siitä, miten Superpesiksen tuotetta pitäisi markkinoida paremmin, että saataisiin yleisömäärät kasvuun ja muutenkin medianäkyvyyttä enemmän.
Voisi olla joku juttu-/videosarja, jonkilainen Pesiksen ABC.Pesäpallo-Suomi-pesäpallo "sanakirja" tavallisille ja satunnaisille katsojille, vaikkapa jollekin somealustalle, "ykköskorin" pelimannien kertomana/esittämänä. Pesäpallo on satunnaiselle katsojalle hirveän monimutkainen laji, kun vuosia peliä seuranneellekin on monia tilanteita joita ihmettelee, kun ei tiedä onko takana jokin taktiikka, vai suunnittelematon tapahtuma pelin sisällä. Kaikkea ei tietenkään voi eikä kannata selvittää, mutta perusjutut jollakin keinolla saada uusille katsojille ja ehkäpä vähän vanhoillekin katsojille aukeamaan ja maine vaikeasti seurattavasta pelistä muuttumaan. Jalkapallossa pallo menee maaliin ja kumpi joukkue tekee sen useamman kerran voittaa, lentopallossa, kun pallo tippuu lattiaan, niin aina jompikumpi joukkue saa pisteen jne. Pesäpallo on taktinen laji, joka ei avaudu kokonaan muille, kuin niille jotka sitä pelaa/harrastaa. Jos sitä saataisiin jotenkin helpommin "ymmärrettäväksi" voisi (toivon) satunnaisista katsojista saada pelin saloihin sisälle päästyään vakituisia katsojia....mutua(ko)?
Juuri näin. Tätä tavallaan hainkin noilla ideoilla, kiteytit sen hyvin. Nyt kaikki pirstaloitunut seurojen harteille, mutta uusia katsojia hankkiakseen ja toki vanhojenkin katsojien eduksi olisi, että sarjan pääorganisaatio pyörittäisi toimintaa isolla kädellä. Toki sen lisäksi seurat saisivat edelleen tehdä omaa tuotantoaan, mutta isojen asioiden keskittämisessä Superpesis-organisaation alle olisi paljon etuja varsinkin markkinoinnillisesti ja pesiksen nostamisessa entistä hienommaksi ja yhtenäisemmäksi tuotteeksi. Nyt uusien fanien mukaantulo on kiinni liikaa siitä, että melkein pitäisi innostua ensin jostain seurasta ja sitä kautta pesiksestä suuremmin. Pesiksestä pitäisi rakentaa isompi tuote, johon siinä on paljon potentiaalia. Toki edelleen pitäen perinteistä kiinni, että myös pienillä seuroilla/paikkakunnilla on mahdollisuus menestyä ja olla mukana.Komppaan hyvin ylläolevia ajatuksia, todella hyviä ideoita.
En kuitenkaan malta olla nostamatta esiin mielestäni tuota suurinta puutetta mitä toisissakin ketjuissa väliin olen esiin tuonut. SuperPesis menettää mielettömät synergiaedut tekemällä jokaisessa seurassa irralisena omat toiminteet vailla johtavaa, valtaa käyttävää keskusorganisaatiota. Uskon vahvasti SuperPesiksen nousevan futiksen ohitse seuratason liikevaihdolla mitaten mikäli rakennettaisiin voimakas SuperPesis -tason keskusorganisaatio mistä tulisi sarjan brändi-, mainoshallinta, seuroille arvokkaat tukipalvelut somen, digitaalisuuden, keskusostojen (varusteostot, fanikaupat ym), keskitetyn lipunmyyntisopimuksen (esim. TicketMaster/Lippupiste) jne kautta. Jos seurat hoksais tällaisen NBA, NHL mallin etuisuudet, niin joo, ne lähtis mukaan.
Ymmärrän tällaisen muutoksen olevan vaativa perinteikkään toiminnan piirissä, mutta kasvuhalua haettaessa synergioita ja voluumivoimaa saa hyödynnettyä keskitetyllä rakenteella.
Nää olis kyllä aika hyviä parannuksia.-Enemmän hehkutusta esim. hyvin tuotettujen videoiden muodossa varsinkin pudotuspelien aikaan ja niiden välissä. Kunnon nostatusta ja jännityksen luomista. Vähän jopa dramatisoiden ja vastakkainasetellen.
-Enemmän haastiksia ja juttuja kauden aikana.
-Syksylle/alkutalvelle esim. loka-/marraskuulle jokaisen seuran seuraavan kauden joukkueen julkistustilaisuudet videostriiminä. Voisi vaikka kaikki tulla noin joka toinen päivä kuukauden sisään tai joukkue/viikko -tahdilla reilun parin kuukauden ajan esim. lokakuun alusta alkaen. Ei tietenkään tarvitse kaikkien sopimusten olla vielä tehtynä, mutta julkaistaisiin ne mitä on. Ja paikalla pelaajia ja pelinjohtoa. Ja hehkutusta "julkaisuviikoista". Siinä menisi mukavasti synkin aika ja alkutalvi.
-Talven ajalle jotain mielenkiintoista juttua, joka pitäisi yllä mielenkiinnon ja yleisön huomion myös talvella.
-Kunnon nettisivut, jonne kootaan kaikki uutiset, jutut, videot, julkaisutilaisuudet jne. Niin että kaikki löytyisi samasta paikkaa. Superin omaa tuotantoa ja seuratuotantoa.
Kaikenlaisia ollut mielessä, mutta nyt ei ihan kaikki mieleen juolahda. Kirjoittelen lisää jos ajatuksia putkahtelee mieleen
Nää olis kyllä aika hyviä parannuksia.
Mun mielestä ruutu voisi tehdä joukkueen julkistustilaisuudesta 2 striimiä (miehet ja naiset) ''supermaanantai studiosta'', jossa paljastettais joukkue kerralla sopimukset ja siihen pienet analyysit. Eli seurat ei julkistaisi ennen tätä lähetystä sopimuksia. Tämä toisi edes vähän sisältöä syksyyn. Tän jälkeen palkkaisivat vaikka Antti Haapasalon tekemään näistä pelaajista haastattelut, joita julkaistais pitkin syksyä superpesiksen somekanavilla.
Mielestäni seurat saisi enemmän panostaa someen eli videoita reissuista, pelaajista, treeneistä yms. niin että ihmiset pääsisivät lähemmin seuraamaan heidän toimintaa esim. jymyn iholla tyylisiä juttuja. Mielestäni Sotkamo oli pitkään muita edellä somessa, mutta tänä vuonna jäi jotenkin vaisuksi. Joillakin seuroilla oli hyviä juttuja satunnaisesti, mutta yleensä hommat vähän jäi silleen ettei siitä tullut mitään jatkuvaa juttua.
Tietääkseni tänä vuonna oli hyvät katsojaluvut ruudussa/television puolella, mutta jotenkin tää ''pesäpallo 100v'' jäi vähän vaisuksi, enkä ees tarkoita olympiastadion projektia, mutta jotenkin jäi vähän sellanen olo että jotain ylimääräistä oltais voitu järjestää. Jäikö muillekin samanlainen fiilis?
Kyllä, juuri näin. Monella seuralla oli ihan hyvä meininki myös sosiaalisessa mediassa, mutta itse kattojärjestö kankeasti julkaisi muutamia historiaan liittyviä tapahtumia. Jokin ongelma tossa Superpesiksen taustatoimijoissa on, kun siellä ovi heiluu myös kokoajan. Onhan puhetta ollut siitäkin viime aikoina, että pitäisikö perustaa Superpesis Oy ja joukkueita osakkaiksi.Jotenkin jäi tunnelma, että seurat yrittivät hoitaa ruutunsa asian eteen, mutta liiton, jonka pitäisi kai kantaa päävastuu jäi lähes olemattomaksi.
”Normaaleilta TV-kanavilta” Herätys nyt tälle vuosikymmenelle. Suoratoisto, nettijakelu, pay per view tai kausitilaus on tätä päivää varsinkin urheilussa. Kaikkia näitä pystyy toki katsomaan normaalilla telkkarilla jos se on jollekin kynnyskysymys.Olisi hyvä, jos pesäpalloa pystyisi katsomaan ihan normaaleilta tv-kanavilta eikö jostakin ruutu+ joka maksaa enemmän. Toki ymmärrettävää että pesäpalloa näkee ruudusta, mutta silti.
Hyviä ideoita täällä. Videoihin ylipäätään pitäisi panostaa enemmän ja saada niitä aktiivisemmin viraaliksi – tämän kauden Savonjoki-videot hyvänä esimerkkinä siitä, miten on tavoitettu laajempaakin yleisöä, mutta tietenkin pitäisi saada vielä vahvemmin pelisuorituksia koskevia videoita viraaleiksi. Esimerkkinä vaikka hienot syöksykopit, läpilyönnit, kärpäset...
Hyvää matskuahan Superpesiksen instatilillä jo nyt on, mutta sitä voisi saada enemmänkin. Vielä yksi kamera lisää päälähetyksiin, ja vahvistusta Superpesiksen sometiimiin leikkaajien/editorien osalta? Samalla voisi harjoittaa esimerkiksi aktiivisempaa vaikuttajamarkkinointia valmiiksi somessa paljon seurattujen, tunnettujen nimien ja kasvojen kautta. (Älkääkä pliis sanoko Valavuori.)
Toinen idea on vähän hullumpi, mutta mielestäni ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Olisi kiehtovaa, jos ainakin joidenkin laajempien ottelukierrosten kohdalla (esim. lauantaisin) kokeiltaisiin NFL RedZone -tyyppistä ohjelmaratkaisua, jossa studioselostajat seuraisivat koko kierroksen otteluita, ja siirryttäisiin aina sille paikkakunnalle seuraamaan (fanikamera)lähetystä, missä on meneillään ajolähtö tai ainakin kolmostilanne, tai muuten tiukka taisto. (Jos peli on revennyt jaksolla 8–0:aan ja lisää kolmostilanteita johtavalle joukkueelle tulee, se ei ehkä ole niin mielenkiintoista enää.)
Ainakin teoriassa tämä voisi olla sellaista matalan kynnyksen katseltavaa, jossa niin suurta merkitystä ei ole sillä, mitkä joukkueet keskenään kohtaavat. Tietenkin tämä vaatisi studioselostajilta sekä vahvaa persoonaa että vahvaa lajituntemusta, joten sikäli tehtävä ei helppo ole. Muutenkin yleisön löytäminen edellyttäisi varmasti Sanomalta slotin avaamista lineaarisesta telkkarista, mikä ei ole tähän mennessä vaikuttanut kovin helpolta, kun viiden Australian rajavartioiden näyttäminen putkeen on havaittu kustannustehokkaammaksi... Aina voi unelmoida.
Tokikaan tämä ei olisi mikään uusi juttu. Tätähän YLE teki kasarilla SM-Liigan kanssa.
Itselläni ei ikä eikä historiantuntemus olisi riittänyt tämän tiedon kaivamiseen, mutta erittäin mielenkiintoinen nosto. Eli Yle teki tälleen TV:ssä – ei radiossa, missä kiekkokierros nykyisinkin pyörii? Voikin oikeastaan kysyä, mikä merkitys tällä ohjelmalla aikoinaan sattui olemaan jääkiekon suosion kasvamisen osalta.