Supervuoro Verkkolehti »

Miten pesäpalloa pitäisi markkinoida paremmin?

Viestejä
706
-Enemmän hehkutusta esim. hyvin tuotettujen videoiden muodossa varsinkin pudotuspelien aikaan ja niiden välissä. Kunnon nostatusta ja jännityksen luomista. Vähän jopa dramatisoiden ja vastakkainasetellen.

-Enemmän haastiksia ja juttuja kauden aikana.

-Syksylle/alkutalvelle esim. loka-/marraskuulle jokaisen seuran seuraavan kauden joukkueen julkistustilaisuudet videostriiminä. Voisi vaikka kaikki tulla noin joka toinen päivä kuukauden sisään tai joukkue/viikko -tahdilla reilun parin kuukauden ajan esim. lokakuun alusta alkaen. Ei tietenkään tarvitse kaikkien sopimusten olla vielä tehtynä, mutta julkaistaisiin ne mitä on. Ja paikalla pelaajia ja pelinjohtoa. Ja hehkutusta "julkaisuviikoista". Siinä menisi mukavasti synkin aika ja alkutalvi.

-Talven ajalle jotain mielenkiintoista juttua, joka pitäisi yllä mielenkiinnon ja yleisön huomion myös talvella.

-Kunnon nettisivut, jonne kootaan kaikki uutiset, jutut, videot, julkaisutilaisuudet jne. Niin että kaikki löytyisi samasta paikkaa. Superin omaa tuotantoa ja seuratuotantoa.

Kaikenlaisia ollut mielessä, mutta nyt ei ihan kaikki mieleen juolahda. Kirjoittelen lisää jos ajatuksia putkahtelee mieleen :)
 
Viestejä
10
Pesäpallo-Suomi-pesäpallo "sanakirja" tavallisille ja satunnaisille katsojille, vaikkapa jollekin somealustalle, "ykköskorin" pelimannien kertomana/esittämänä. Pesäpallo on satunnaiselle katsojalle hirveän monimutkainen laji, kun vuosia peliä seuranneellekin on monia tilanteita joita ihmettelee, kun ei tiedä onko takana jokin taktiikka, vai suunnittelematon tapahtuma pelin sisällä. Kaikkea ei tietenkään voi eikä kannata selvittää, mutta perusjutut jollakin keinolla saada uusille katsojille ja ehkäpä vähän vanhoillekin katsojille aukeamaan ja maine vaikeasti seurattavasta pelistä muuttumaan. Jalkapallossa pallo menee maaliin ja kumpi joukkue tekee sen useamman kerran voittaa, lentopallossa, kun pallo tippuu lattiaan, niin aina jompikumpi joukkue saa pisteen jne. Pesäpallo on taktinen laji, joka ei avaudu kokonaan muille, kuin niille jotka sitä pelaa/harrastaa. Jos sitä saataisiin jotenkin helpommin "ymmärrettäväksi" voisi (toivon) satunnaisista katsojista saada pelin saloihin sisälle päästyään vakituisia katsojia....mutua(ko)?
 
Viestejä
706
Pesäpallo-Suomi-pesäpallo "sanakirja" tavallisille ja satunnaisille katsojille, vaikkapa jollekin somealustalle, "ykköskorin" pelimannien kertomana/esittämänä. Pesäpallo on satunnaiselle katsojalle hirveän monimutkainen laji, kun vuosia peliä seuranneellekin on monia tilanteita joita ihmettelee, kun ei tiedä onko takana jokin taktiikka, vai suunnittelematon tapahtuma pelin sisällä. Kaikkea ei tietenkään voi eikä kannata selvittää, mutta perusjutut jollakin keinolla saada uusille katsojille ja ehkäpä vähän vanhoillekin katsojille aukeamaan ja maine vaikeasti seurattavasta pelistä muuttumaan. Jalkapallossa pallo menee maaliin ja kumpi joukkue tekee sen useamman kerran voittaa, lentopallossa, kun pallo tippuu lattiaan, niin aina jompikumpi joukkue saa pisteen jne. Pesäpallo on taktinen laji, joka ei avaudu kokonaan muille, kuin niille jotka sitä pelaa/harrastaa. Jos sitä saataisiin jotenkin helpommin "ymmärrettäväksi" voisi (toivon) satunnaisista katsojista saada pelin saloihin sisälle päästyään vakituisia katsojia....mutua(ko)?
Voisi olla joku juttu-/videosarja, jonkilainen Pesiksen ABC.
 
Viestejä
166
Komppaan hyvin ylläolevia ajatuksia, todella hyviä ideoita.

En kuitenkaan malta olla nostamatta esiin mielestäni tuota suurinta puutetta mitä toisissakin ketjuissa väliin olen esiin tuonut. SuperPesis menettää mielettömät synergiaedut tekemällä jokaisessa seurassa irralisena omat toiminteet vailla johtavaa, valtaa käyttävää keskusorganisaatiota. Uskon vahvasti SuperPesiksen nousevan futiksen ohitse seuratason liikevaihdolla mitaten mikäli rakennettaisiin voimakas SuperPesis -tason keskusorganisaatio mistä tulisi sarjan brändi-, mainoshallinta, seuroille arvokkaat tukipalvelut somen, digitaalisuuden, keskusostojen (varusteostot, fanikaupat ym), keskitetyn lipunmyyntisopimuksen (esim. TicketMaster/Lippupiste) jne kautta. Jos seurat hoksais tällaisen NBA, NHL mallin etuisuudet, niin joo, ne lähtis mukaan.

Ymmärrän tällaisen muutoksen olevan vaativa perinteikkään toiminnan piirissä, mutta kasvuhalua haettaessa synergioita ja voluumivoimaa saa hyödynnettyä keskitetyllä rakenteella.
 
Viestejä
706
Komppaan hyvin ylläolevia ajatuksia, todella hyviä ideoita.

En kuitenkaan malta olla nostamatta esiin mielestäni tuota suurinta puutetta mitä toisissakin ketjuissa väliin olen esiin tuonut. SuperPesis menettää mielettömät synergiaedut tekemällä jokaisessa seurassa irralisena omat toiminteet vailla johtavaa, valtaa käyttävää keskusorganisaatiota. Uskon vahvasti SuperPesiksen nousevan futiksen ohitse seuratason liikevaihdolla mitaten mikäli rakennettaisiin voimakas SuperPesis -tason keskusorganisaatio mistä tulisi sarjan brändi-, mainoshallinta, seuroille arvokkaat tukipalvelut somen, digitaalisuuden, keskusostojen (varusteostot, fanikaupat ym), keskitetyn lipunmyyntisopimuksen (esim. TicketMaster/Lippupiste) jne kautta. Jos seurat hoksais tällaisen NBA, NHL mallin etuisuudet, niin joo, ne lähtis mukaan.

Ymmärrän tällaisen muutoksen olevan vaativa perinteikkään toiminnan piirissä, mutta kasvuhalua haettaessa synergioita ja voluumivoimaa saa hyödynnettyä keskitetyllä rakenteella.
Juuri näin. Tätä tavallaan hainkin noilla ideoilla, kiteytit sen hyvin. Nyt kaikki pirstaloitunut seurojen harteille, mutta uusia katsojia hankkiakseen ja toki vanhojenkin katsojien eduksi olisi, että sarjan pääorganisaatio pyörittäisi toimintaa isolla kädellä. Toki sen lisäksi seurat saisivat edelleen tehdä omaa tuotantoaan, mutta isojen asioiden keskittämisessä Superpesis-organisaation alle olisi paljon etuja varsinkin markkinoinnillisesti ja pesiksen nostamisessa entistä hienommaksi ja yhtenäisemmäksi tuotteeksi. Nyt uusien fanien mukaantulo on kiinni liikaa siitä, että melkein pitäisi innostua ensin jostain seurasta ja sitä kautta pesiksestä suuremmin. Pesiksestä pitäisi rakentaa isompi tuote, johon siinä on paljon potentiaalia. Toki edelleen pitäen perinteistä kiinni, että myös pienillä seuroilla/paikkakunnilla on mahdollisuus menestyä ja olla mukana.
 
Viestejä
1,595
-Enemmän hehkutusta esim. hyvin tuotettujen videoiden muodossa varsinkin pudotuspelien aikaan ja niiden välissä. Kunnon nostatusta ja jännityksen luomista. Vähän jopa dramatisoiden ja vastakkainasetellen.

-Enemmän haastiksia ja juttuja kauden aikana.

-Syksylle/alkutalvelle esim. loka-/marraskuulle jokaisen seuran seuraavan kauden joukkueen julkistustilaisuudet videostriiminä. Voisi vaikka kaikki tulla noin joka toinen päivä kuukauden sisään tai joukkue/viikko -tahdilla reilun parin kuukauden ajan esim. lokakuun alusta alkaen. Ei tietenkään tarvitse kaikkien sopimusten olla vielä tehtynä, mutta julkaistaisiin ne mitä on. Ja paikalla pelaajia ja pelinjohtoa. Ja hehkutusta "julkaisuviikoista". Siinä menisi mukavasti synkin aika ja alkutalvi.

-Talven ajalle jotain mielenkiintoista juttua, joka pitäisi yllä mielenkiinnon ja yleisön huomion myös talvella.

-Kunnon nettisivut, jonne kootaan kaikki uutiset, jutut, videot, julkaisutilaisuudet jne. Niin että kaikki löytyisi samasta paikkaa. Superin omaa tuotantoa ja seuratuotantoa.

Kaikenlaisia ollut mielessä, mutta nyt ei ihan kaikki mieleen juolahda. Kirjoittelen lisää jos ajatuksia putkahtelee mieleen :)
Nää olis kyllä aika hyviä parannuksia.

Mun mielestä ruutu voisi tehdä joukkueen julkistustilaisuudesta 2 striimiä (miehet ja naiset) ''supermaanantai studiosta'', jossa paljastettais joukkue kerralla sopimukset ja siihen pienet analyysit. Eli seurat ei julkistaisi ennen tätä lähetystä sopimuksia. Tämä toisi edes vähän sisältöä syksyyn. Tän jälkeen palkkaisivat vaikka Antti Haapasalon tekemään näistä pelaajista haastattelut, joita julkaistais pitkin syksyä superpesiksen somekanavilla.

Mielestäni seurat saisi enemmän panostaa someen eli videoita reissuista, pelaajista, treeneistä yms. niin että ihmiset pääsisivät lähemmin seuraamaan heidän toimintaa esim. jymyn iholla tyylisiä juttuja. Mielestäni Sotkamo oli pitkään muita edellä somessa, mutta tänä vuonna jäi jotenkin vaisuksi. Joillakin seuroilla oli hyviä juttuja satunnaisesti, mutta yleensä hommat vähän jäi silleen ettei siitä tullut mitään jatkuvaa juttua.

Tietääkseni tänä vuonna oli hyvät katsojaluvut ruudussa/television puolella, mutta jotenkin tää ''pesäpallo 100v'' jäi vähän vaisuksi, enkä ees tarkoita olympiastadion projektia, mutta jotenkin jäi vähän sellanen olo että jotain ylimääräistä oltais voitu järjestää. Jäikö muillekin samanlainen fiilis?
 
Viestejä
706
Nää olis kyllä aika hyviä parannuksia.

Mun mielestä ruutu voisi tehdä joukkueen julkistustilaisuudesta 2 striimiä (miehet ja naiset) ''supermaanantai studiosta'', jossa paljastettais joukkue kerralla sopimukset ja siihen pienet analyysit. Eli seurat ei julkistaisi ennen tätä lähetystä sopimuksia. Tämä toisi edes vähän sisältöä syksyyn. Tän jälkeen palkkaisivat vaikka Antti Haapasalon tekemään näistä pelaajista haastattelut, joita julkaistais pitkin syksyä superpesiksen somekanavilla.

Mielestäni seurat saisi enemmän panostaa someen eli videoita reissuista, pelaajista, treeneistä yms. niin että ihmiset pääsisivät lähemmin seuraamaan heidän toimintaa esim. jymyn iholla tyylisiä juttuja. Mielestäni Sotkamo oli pitkään muita edellä somessa, mutta tänä vuonna jäi jotenkin vaisuksi. Joillakin seuroilla oli hyviä juttuja satunnaisesti, mutta yleensä hommat vähän jäi silleen ettei siitä tullut mitään jatkuvaa juttua.

Tietääkseni tänä vuonna oli hyvät katsojaluvut ruudussa/television puolella, mutta jotenkin tää ''pesäpallo 100v'' jäi vähän vaisuksi, enkä ees tarkoita olympiastadion projektia, mutta jotenkin jäi vähän sellanen olo että jotain ylimääräistä oltais voitu järjestää. Jäikö muillekin samanlainen fiilis?
Jotenkin jäi tunnelma, että seurat yrittivät hoitaa ruutunsa asian eteen, mutta liiton, jonka pitäisi kai kantaa päävastuu jäi lähes olemattomaksi.
Kyllä, juuri näin. Monella seuralla oli ihan hyvä meininki myös sosiaalisessa mediassa, mutta itse kattojärjestö kankeasti julkaisi muutamia historiaan liittyviä tapahtumia. Jokin ongelma tossa Superpesiksen taustatoimijoissa on, kun siellä ovi heiluu myös kokoajan. Onhan puhetta ollut siitäkin viime aikoina, että pitäisikö perustaa Superpesis Oy ja joukkueita osakkaiksi.
 
Viestejä
4,766
Ensimmäinen korjattava asia. Ei jaeta sitä tietoa summittain Twattereihin/Instagrameihin/FeisBookkeihin/Kotisivuille/TikTakkeihin vaan jokin yhtenäinen paikka josta löytää kaiken kaikilta ja nopeasti. Tässä jos jossa liitto/Superpesis Oy mikä lie olisi se kaikkivaltias joka voisi edes sen tehdä jos ei mitään muuta aikaiseksi saa tuolla saralla.

Sanottakoon vielä, että lehdistötilaisuudet. Jumankavita yritin männä kaudella katsoa Kempeleen Kirin miesten lehdistöä ja se oli FaceBookissa ja sitä ei voinut kirjautumatta edes katsoa. Markkinointia OMG !
 
Viestejä
39
Hyviä ideoita täällä. Videoihin ylipäätään pitäisi panostaa enemmän ja saada niitä aktiivisemmin viraaliksi – tämän kauden Savonjoki-videot hyvänä esimerkkinä siitä, miten on tavoitettu laajempaakin yleisöä, mutta tietenkin pitäisi saada vielä vahvemmin pelisuorituksia koskevia videoita viraaleiksi. Esimerkkinä vaikka hienot syöksykopit, läpilyönnit, kärpäset...

Hyvää matskuahan Superpesiksen instatilillä jo nyt on, mutta sitä voisi saada enemmänkin. Vielä yksi kamera lisää päälähetyksiin, ja vahvistusta Superpesiksen sometiimiin leikkaajien/editorien osalta? Samalla voisi harjoittaa esimerkiksi aktiivisempaa vaikuttajamarkkinointia valmiiksi somessa paljon seurattujen, tunnettujen nimien ja kasvojen kautta. (Älkääkä pliis sanoko Valavuori.)

Toinen idea on vähän hullumpi, mutta mielestäni ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Olisi kiehtovaa, jos ainakin joidenkin laajempien ottelukierrosten kohdalla (esim. lauantaisin) kokeiltaisiin NFL RedZone -tyyppistä ohjelmaratkaisua, jossa studioselostajat seuraisivat koko kierroksen otteluita, ja siirryttäisiin aina sille paikkakunnalle seuraamaan (fanikamera)lähetystä, missä on meneillään ajolähtö tai ainakin kolmostilanne, tai muuten tiukka taisto. (Jos peli on revennyt jaksolla 8–0:aan ja lisää kolmostilanteita johtavalle joukkueelle tulee, se ei ehkä ole niin mielenkiintoista enää.)

Ainakin teoriassa tämä voisi olla sellaista matalan kynnyksen katseltavaa, jossa niin suurta merkitystä ei ole sillä, mitkä joukkueet keskenään kohtaavat. Tietenkin tämä vaatisi studioselostajilta sekä vahvaa persoonaa että vahvaa lajituntemusta, joten sikäli tehtävä ei helppo ole. Muutenkin yleisön löytäminen edellyttäisi varmasti Sanomalta slotin avaamista lineaarisesta telkkarista, mikä ei ole tähän mennessä vaikuttanut kovin helpolta, kun viiden Australian rajavartioiden näyttäminen putkeen on havaittu kustannustehokkaammaksi... Aina voi unelmoida.
 
Viestejä
1,028
Olisi hyvä, jos pesäpalloa pystyisi katsomaan ihan normaaleilta tv-kanavilta eikö jostakin ruutu+ joka maksaa enemmän. Toki ymmärrettävää että pesäpalloa näkee ruudusta, mutta silti.
”Normaaleilta TV-kanavilta” Herätys nyt tälle vuosikymmenelle. Suoratoisto, nettijakelu, pay per view tai kausitilaus on tätä päivää varsinkin urheilussa. Kaikkia näitä pystyy toki katsomaan normaalilla telkkarilla jos se on jollekin kynnyskysymys.
 
Viestejä
4,766
Hyviä ideoita täällä. Videoihin ylipäätään pitäisi panostaa enemmän ja saada niitä aktiivisemmin viraaliksi – tämän kauden Savonjoki-videot hyvänä esimerkkinä siitä, miten on tavoitettu laajempaakin yleisöä, mutta tietenkin pitäisi saada vielä vahvemmin pelisuorituksia koskevia videoita viraaleiksi. Esimerkkinä vaikka hienot syöksykopit, läpilyönnit, kärpäset...

Hyvää matskuahan Superpesiksen instatilillä jo nyt on, mutta sitä voisi saada enemmänkin. Vielä yksi kamera lisää päälähetyksiin, ja vahvistusta Superpesiksen sometiimiin leikkaajien/editorien osalta? Samalla voisi harjoittaa esimerkiksi aktiivisempaa vaikuttajamarkkinointia valmiiksi somessa paljon seurattujen, tunnettujen nimien ja kasvojen kautta. (Älkääkä pliis sanoko Valavuori.)

Toinen idea on vähän hullumpi, mutta mielestäni ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Olisi kiehtovaa, jos ainakin joidenkin laajempien ottelukierrosten kohdalla (esim. lauantaisin) kokeiltaisiin NFL RedZone -tyyppistä ohjelmaratkaisua, jossa studioselostajat seuraisivat koko kierroksen otteluita, ja siirryttäisiin aina sille paikkakunnalle seuraamaan (fanikamera)lähetystä, missä on meneillään ajolähtö tai ainakin kolmostilanne, tai muuten tiukka taisto. (Jos peli on revennyt jaksolla 8–0:aan ja lisää kolmostilanteita johtavalle joukkueelle tulee, se ei ehkä ole niin mielenkiintoista enää.)

Ainakin teoriassa tämä voisi olla sellaista matalan kynnyksen katseltavaa, jossa niin suurta merkitystä ei ole sillä, mitkä joukkueet keskenään kohtaavat. Tietenkin tämä vaatisi studioselostajilta sekä vahvaa persoonaa että vahvaa lajituntemusta, joten sikäli tehtävä ei helppo ole. Muutenkin yleisön löytäminen edellyttäisi varmasti Sanomalta slotin avaamista lineaarisesta telkkarista, mikä ei ole tähän mennessä vaikuttanut kovin helpolta, kun viiden Australian rajavartioiden näyttäminen putkeen on havaittu kustannustehokkaammaksi... Aina voi unelmoida.

Siis tää typerä maanantain ottelu voisi juurikin olla tällainen, hypätään sinne missä tapahtuu kokonaisella kierroksella. Tokikaan tämä ei olisi mikään uusi juttu. Tätähän YLE teki kasarilla SM-Liigan kanssa.


Mutta luulisi ainakin Riston muistavan ja ottavan tästä täkyn.
 
Viestejä
39
Tokikaan tämä ei olisi mikään uusi juttu. Tätähän YLE teki kasarilla SM-Liigan kanssa.

Itselläni ei ikä eikä historiantuntemus olisi riittänyt tämän tiedon kaivamiseen, mutta erittäin mielenkiintoinen nosto. Eli Yle teki tälleen TV:ssä – ei radiossa, missä kiekkokierros nykyisinkin pyörii? Voikin oikeastaan kysyä, mikä merkitys tällä ohjelmalla aikoinaan sattui olemaan jääkiekon suosion kasvamisen osalta.
 
Viestejä
4,766
Itselläni ei ikä eikä historiantuntemus olisi riittänyt tämän tiedon kaivamiseen, mutta erittäin mielenkiintoinen nosto. Eli Yle teki tälleen TV:ssä – ei radiossa, missä kiekkokierros nykyisinkin pyörii? Voikin oikeastaan kysyä, mikä merkitys tällä ohjelmalla aikoinaan sattui olemaan jääkiekon suosion kasvamisen osalta.

En tiedä sitä mutta varmasti innovatiivinen ratkaisu.
 
Viestejä
1,004
1665477497396.png

Käviskö tää?
 
Viestejä
799
"Tietoa, sivistystä tai viihdettä, sen mukaan mikä ketäkin kiinnostaa – sitä on julkinen palvelu. Yle on suomalaisten omistama mediayhtiö ja Ylellä on pian 100 vuoden ajan ollut sama ajassa elävä tehtävä: informoida, sivistää ja viihdyttää.
Yleisradiotoiminta turvaa eri tavoin myös viestinnän moniarvoisuutta. Ylellä on ainoana mediayhtiönä kattava toimitusten verkosto eri puolilla Suomea. Teemme koko Suomea näkyväksi ja varmistamme, että harvaan asutuillakin seuduilla on monipuolista mediatarjontaa."
[sivustolta yle.fi]

Yle kun on kansallinen monumentti, jolla on julkisen palvelun "tiedotus-, sivistys- ym. velvotteita", niin eikö nyt kun pesiksen toinen vuosisata on jo menossa, Ylellä olisi suoranainen velvollisuus tehdä kulttuuriteko ja alkaa panostaa kansallisurheilumme markkinointiin, tunnetuksi tekemiseen yms. tyyliin "Lauantaitanssit" tai Englannin liigan jalkapallo-ottelut?!!! Että pesiksestä syntyisi Ylen ohjelmakartassa ilmiö, joka vastaa Me Tammeloita, Heikki ja Kaijaa tai Naapurilähiötä! Tai Rintamäkeläisiä...

Eikö Ylen urheilutoimituskin voisi siirtyä erikoistumiseen, niin että kaikkiin "suuriin lajeihin" [= niihin, joista useimmin uutisoidaan] olisi oma erikoistoimittajansa. Ei ole tarkoituksenmukaista, että kaikki seuraavat kaikkea.

Häntäpäähän jäisivät sitten toimittajat joiden karriäärinä olisivat lajit osastosta "ynnä muut"... [Pesis ei siis kuuluisi niihin]
 
Viestejä
115
Hyviä pointteja täällä aiemmissa viesteissä. Tässä omat mielipiteeni, jotka tosin aika paljon toistavat jo puhuttua:
Kaksi pääasiaa pesiksen markkinoinnissa, joissa molemmissa on muutamia joukkueita onnistunut ja suurin osa hanaa perässä, kun päättävissä elimissä eletään valitettavasti vielä viime vuosituhatta.
  1. Some
    Jokaisesta ottelusta pitää saada ulos seurojen omille tileille muutaman sekunnin klippejä loistavista ja näyttävistä pelisuorituksista ja hauskoista jargoneista sekä sattumista - jo itse ottelun aikana. Twitter, Instagram ja TikTok - jokainen näistä alustoista iskee hieman eri yleisöön ja lisää huomattavasti kokonaisnäkyvyyttä. Jos seurat laittavat näitä vasta pelien jälkeen ja vain 1 tai 2 näistä alustoista, menetetään tässä paljon ilmaista näkyvyyttä.
    Pelien jälkeen voi koota välipäivinä / seuraavana päivänä sitten parhaita suorituksia, mutta saman tien suorituksen jälkeen tapahtuva klipin iskeminen maailmalle on se tehokkain tapa saada katsojia. Samoin näitä alustoja voi halutessaan hieman profiloida eri kohderyhmille suunnatuiksi sisällön puolesta (ei täysin välttämätöntä).
    Pelipäivien päätteeksi / välipäivinä valittuja pätkiä parhaista suorituksista Superpesiksen tms. kattojärjestön tilille (näissä yhteinäistetty ilme, joka kierroksen jälkeen samat firman x sponsoroimat tapahtumat y, jne).
    Lisäksi jo aiemmin nostettu pesäpallon personointi toimii erittäin hyvänä huomion nostattajana. Esimerkiksi Puhtimäki on tätä jo useamman vuoden - muiden kuittailusta huolimatta - ansiokkaasti tehnyt. Yleisö tarvitsee esikuvia ja pelaajia joita seurata - myös pelien ulkopuolella. Tämä onnistuu helposti hyvin rakennettujen ja ylläpidettyjen "henkilökohtaisten" sometilien kautta.

  2. Ottelutapahtuma
    Todella monella joukkueella ottelutapahtuma on edelleen samanlainen, kun se oli 10 vuotta sitten. Ja sit ihmetellään, miksi katsojakeskiarvot putoavat ja uusia faneja ei tule katsomaan kotipelejäkään paikan päälle.
    Ottelutapahtumasta tulee saada viihdyttävä kokonaisuus, jossa itse peli on vain osa (toki pääosa, mutta silti vain osa) markkinoitavaa tuotetta. Ihan minimissään pitäisi joukkueelle saada hyvällä tilannetajulla ja biisivalikoimalla varustettu DJ, sekä oikeasti mukaansatempaava, asiansa osaava juontaja ottelutapahtumaan, joka saa yleisön mukaan ja nostattaa tunnelmaa jo pelkästään omalla toiminnallaan. Jossain katsomon yläreunassa kopin sisältä kuuluva monotoninen mumina ei tänä päivänä riitä, kun kilpailua tapahtuma-alalla on niin paljon.
    Myös ottelutapahtuman oheen tulisi tuoda (sopivassa määrin) kaikenlaista oheistoimintaa / "kannustinta" sopivasti eri kohderyhmille suunnattuna. Jos esimerkiksi perheen lapset haluavat tulla otteluun paikalle, on silloin usein koko perhe mukana -> lisää lipputuloja ja paikan päällä tapahtuvaa oheismyyntiä. Nämä ovat varmastikin hyvin paikkakuntakohtaisia, millainen sisäänheittotapa toimii missäkin. Ja joillakin paikkakunnilla tälle toki ei ole niin tarvetta, kun ei sitä kilpailua (esimerkiksi) muiden urheilulajien suunnalta tule juuri lainkaan.
    Hyvänä esimerkkinä ottelutapahtuman mielenkiintoistamisesta toimii sääntömuutos, jolla sallittiin useampien pelaajien väliin jättäminen. Kun ottelutapahtuma lyheni näiden aivan tarpeettomien välikoppien nostojen takia, on sitä paljon helpompi myydä myös ulospäin.
Yhdistävänä vaatimuksena näillä molemmilla kohteilla tietysti on raha. Sitä liikkuu tällä hetkellä pesäpallon parissa harmittavan vähän, eikä tilanne tule varmasti suuresti muuttumaankaan ennen kuin saadaan isot kaupungit mukaan, yksi kerrallaan. Toinen tekijä on, että pesäpallon markkinointia tulisi kohdistaa pääsosin huomattavasti nykyistä nuorempaan kohderyhmään. Se, että pesäpalloa koitetaan markkinoida keski-ikäisille katsojille on jo puoliksi hukkaan heitettyä rahaa. Jos he eivät ole tähän mennessä elämänsä aikana innostuneet lajista, on todennäköisyys siihen aika pieni nyttenkin. Sen sijaan taas monella nuorella ainoa kosketuspinta pesäpalloon voi olla koulun liikuntatunnilta, ja ero tämän farssin ja huippupesiksen välillä on huomattava.

Tulipahan jauhettua paljon tekstiä, suurin osa aivan täyttä shaissea. Jospa sieltä se punainen lanka löytyisi kuitenkin.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös