Supervuoro Verkkolehti »

Katsojamääristä

Katsojamääriä on alkukaudesta pidetty alhaisina, mutta itse asiassa ne ovat olleet varsin tyypillisellä tasolla viimeisen 20 vuoden perspektiivillä. Kausien 1994 - 2014 (21 kautta) 18.6. mennessä pelattujen pelien katsojamäärien mediaanivertailussa sijoittuu kuluva kausi sijalle 10 eli hyvin keskivaiheille.

Kuluvan kauden katsojamäärän mediaani on ollut 1248. Mielenkiintoinen ja tärkeä vertailukohta löytyyy kaudelta 1998, jolloin mediaani oli tässä vaiheessa kautta 1256 eli lähes sama. Mikä tässä on mielenkiintoista? Se, että katsojamäärä oli pudonnut näin surkealle tasolle jo ENNEN sopupelejä. Nämähän pelattiin vasta loppukaudesta 1998 eivätkä näin ollen mitenkään ole voineet olla vaikuttamassa kyseisen kauden alun katsojamääriin.

Tämä on erittäin tärkeä havainto, koska pesäpallossa on totuttu piiloutumaan sopupelikortin taakse. Se, että katsojamäärä romahti 1990-luvulla on haluttu selittää sopupeleillä, vaikka näillä tosiasiallisesti ei ole ollut kuin korkeintaan marginaalinen vaikutus katsojakatoon. Kyllä lajissa itsessään se ongelma on ollut ja se pitäisi kyetä myöntämään edes nyt, 20 vuotta liian myöhään.

Mainittakoon myös mielenkiintoinen havainto, että kaudella 1993 (viimeinen juoksusääntökausi) katsojamediaani oli tässä vaiheessa kautta 1846. Hierokaa ihmeessä silmiänne, niin minäkin teen. Tämä on niin suuri lukema, että moista on nykypäivänä lähes mahdotonta edes todeksi uskoa. Kaudella 1994 (ensimmäinen jaksosääntökausi) määrä oli romahtanut jo 1453:een (noin 400 katsojan pudotus!!!!) ja parhaanakaan jaksosääntökautena (1996) ei olla kyetty enää nousemaan edes 1600 rajan yli.

Historiasta pitää ottaa oppia. Tehdyt virheet täytyisi kyetä myöntämään ja myöskin pohtimaan sitä, onko nykyisillä säännöillä pelaaminen
a) koskaan ollutkaan perusteltua
b) perusteltua enää kaudella 2015?

Mauri-Antero

Vs: Katsojamääristä

JP2012 sanoi:
Katsojamääriä on alkukaudesta pidetty alhaisina, mutta itse asiassa ne ovat olleet varsin tyypillisellä tasolla viimeisen 20 vuoden perspektiivillä. Kausien 1994 - 2014 (21 kautta) 18.6. mennessä pelattujen pelien katsojamäärien mediaanivertailussa sijoittuu kuluva kausi sijalle 10 eli hyvin keskivaiheille.

Kuluvan kauden katsojamäärän mediaani on ollut 1248. Mielenkiintoinen ja tärkeä vertailukohta löytyyy kaudelta 1998, jolloin mediaani oli tässä vaiheessa kautta 1256 eli lähes sama. Mikä tässä on mielenkiintoista? Se, että katsojamäärä oli pudonnut näin surkealle tasolle jo ENNEN sopupelejä. Nämähän pelattiin vasta loppukaudesta 1998 eivätkä näin ollen mitenkään ole voineet olla vaikuttamassa kyseisen kauden alun katsojamääriin.

Tämä on erittäin tärkeä havainto, koska pesäpallossa on totuttu piiloutumaan sopupelikortin taakse. Se, että katsojamäärä romahti 1990-luvulla on haluttu selittää sopupeleillä, vaikka näillä tosiasiallisesti ei ole ollut kuin korkeintaan marginaalinen vaikutus katsojakatoon. Kyllä lajissa itsessään se ongelma on ollut ja se pitäisi kyetä myöntämään edes nyt, 20 vuotta liian myöhään.

Mainittakoon myös mielenkiintoinen havainto, että kaudella 1993 (viimeinen juoksusääntökausi) katsojamediaani oli tässä vaiheessa kautta 1846. Hierokaa ihmeessä silmiänne, niin minäkin teen. Tämä on niin suuri lukema, että moista on nykypäivänä lähes mahdotonta edes todeksi uskoa. Kaudella 1994 (ensimmäinen jaksosääntökausi) määrä oli romahtanut jo 1453:een (noin 400 katsojan pudotus!!!!) ja parhaanakaan jaksosääntökautena (1996) ei olla kyetty enää nousemaan edes 1600 rajan yli.

Historiasta pitää ottaa oppia. Tehdyt virheet täytyisi kyetä myöntämään ja myöskin pohtimaan sitä, onko nykyisillä säännöillä pelaaminen

Haiskahtaa ihan vanhan kunnon jäärän, ReijoRealistin kirjoitukselta Ylen Pesäpallo foorumilta.

Ensinnäkin, sopupeli- jupakka alkaa olemaan sen verran vanha asia, ettei nykynuorisokaan oikein tiedä, mistä silloin oli kyse. Pesäpallo sai kyllä kärsiä siitä jalkapallo- sopupelehin nähden turhan paljon. Ja se iänikuinen vanhojen äijiien kitinä jaksopelistä voidaan unohtaa samantien. JO vuosia ovat pelinjohtajat ja pelaajat todenneet pelimuodon hyväksi. Niin on myös katsojat; minun ikäiseni ei edes muista koko vanhaa juoksupeliä.

On naivia hakea syy-yhteyksiä näistä asioista katsojamääriin. Nykyaikana kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on raakaa, kesällä on niin paljon muutakin tapahtumaa; on kesämökkiä, festareita, jalkapallon MM-kisat, jääkiekon MM-kisat. Sen on huomannut myös maamme lippulaiva- lajji jääkiekko. Ei ihmiset viitsineet vaivautua marraskuun räntäsateeseen hallille, kun voit kotisohvaltakin katsoa jokaista kierroksen peliä TV:stä teräväpiirtona.

Puheet sääntömuutoksista on aivan turhia, se ei tuo yhtään ihmistä lisää katsomoon. Peli on nykymuotoisena juuri loistava.

a) ei
b) ei

En nyt jaksa tällä pikkupadilla enempää kirjoittaa, myöhemmin lisää.

Mauri-Antero,
mitä hyötyä jaksosäännöllä pelaamisesta on ollut? Missä näkyy se hyöty, jota sillä pelaamisella saavutetaan?

Muistutan Sinua siitä, että vuosina 1994-2014 eli 21 peräkkäistä jaksopelikautta, ei yhdellä ainoallakaan kaudella olla saavutettu samaa katsojamäärää kuin saavutettiin ennen sääntöön siirtymistä. Tämä katsojamäärä putosi välittömästi eikä koskaan palannut takaisin.

Toinen kysymys. Millä perustelet sen, että sopupeleillä olisi ollut mitään olennaista vaikutusta pesäpallon katsojamääriin. Katsojamäärätilastoistahan tämä ei näy, kuten esimerkiksi juuri eilen (ja ensimmäisen kerran varmaan jo 15 vuotta sitten) totesin.

Kolmas kysymys: Miksi jalkapallo porskuttaa mukavissa katsojalukemissa edelleen ja pesäpallo rämpii pohjamudissa? Lajit olivat likimain samalla katsojamäärätasolla vielä 1990-luvun alussa. Esimerkiksi juuri viimeisin jalkapallokierros tuotti lähes 2000 katsojaa keskiarvokseen ja samaan aikaan pelattu pesäpallokierros likimain 800 katsojaa. Samanlaiset olosuhteet ja samanlaiset ongelmat. Pesäpallokatsomoista väki rientää jalkapallon ja formuloiden ja vaikka minkä muun pariin aina kun mahdollista, mutta vastaavaa ei tapahdu jalkapallossa.

Vaikka pelaajat ja pelinjohtajat olisivat vuosia sitten sanoneet mitä tahansa, niin lajin ongelmat ovat olleet ja pysyneet viimeiset 20 vuotta. Kun ei kyetä tunnustamaan virheitä, ei kyetä tekemään minkäänlaisia korjaustoimenpiteitäkään.

Jokohan pelaajien edustajat ovat kyenneet myöntämään edes sen, että olivat 1920-luvulla väärässä, kun vastustivat Tahko Pihkalan ajatuksia pitkäpallosääntöjen muokkaamiseksi pesäpallosäännöiksi. Kun tämän historiallisen tosiasian myöntää, on ehkä helpompi hyväksyä sekin, ettei pelaajatausta aina välttämättä tuo sitä parhainta mahdollista asiantuntijuutta näissä sääntöasioissa.

Kysymys on paljosta muustakin kuin vain jaksosäännöstä. Lajissa on todella paljon korjaamisen paikkaa, mutta yhtään mihinkään ei kyetä, ellei toden teolla laiteta kaikkia mahdollisia ongelmakohtia puntariin ja pahimpia remonttiin. Esimerkiksi sääntöjä on radikaalisti yksinkertaistettava. Laji on tarpeettoman monimutkainen ainakin parin sääntökohdan osalta. Kaikki tarpeeton "hifistely" lajifriikkien ehdoilla on loputtava. Muuten ei ole mitään mahdollisuuksia nousta taistelemaan kesälajien ykkösen tittelistä.

Maailman suosituimmat pallopelit, jalkapallo ja kriketti, ovat äärimmäisen yksinkertaisia pallopelejä. Se on se vetovoimatekijä. Pesäpallo on lajina suunnilleen sieltä toisesta päästä. Ei kaikkea voida muuttaa, mutta kaikesta tarpeettomasta monimutkaisuudesta on luovuttava. Jos jokin sääntö voidaan korvata yksinkertaisemmalla, on tällaista ratkaisua mietittävä aina vakavasti. Näin tulee tehdä vuonna 2014, 2015, 2016, 2017... ja aina hamaan tulevaisuuteen.

Voi luoja paratkoon...varjele meitä pikku Reppanalta ja sen iänikuisilta jakso ja kriketti hörinöiltä.
Jaksomatsit on mitä pesis juuri kaipaa. Juoksusäännöllä tapettaisiin viimeinenkin mielenkiinto lajiin isossa yleisössä.

Nilkuttajan kanssa täysin samaa mieltä. Olisi varmaan todella mielenkiintoista seurata Lapua- Roihu ottelua ja jännätä nouseeko Roihu kuudennen vuoroparin jälkeen voittoon 0-30 tappioasemasta. No vaikeata se olisi jaksopelissäkin, mutta suurempi mahdollisuus siihen kuitenkin on.

Jos joukkue on 30 juoksua tappioasemassa, niin miksi sen edes pitäisi päästä taistelemaan ottelun voitosta? Joka ainoa tappioasema on oma vika ja itse aiheutettu.

Urheilussa vain on niin, että tasoero näkyy ja sen tuleekin näkyä. Pihapelit ja muu sosiaaliseen yhdessä olemiseen liittyvät pelailut ovat eri asia. Niihin tällaiset keinotekoiset jaksosäännöt sopivat hyvin. Mutta ei todellakaan mihinkään huipputason urheiluun.

Ja täytyy muistaa, että jaksosäännön olennaisin merkitys ei suinkaan ole näissä 0-30-otteluissa, joita juuri kukaan ei näe juuri koskaan, kun ovat niin harvinaisia.

Sen sijaan jaksosääntö latistaa nämä tasaiset ottelut, joita sentään pelataan kaiken aikaa. Se on syy, miksi esimerkiksi minua ei ole vielä koko kesänä nähty yhdessäkään pesäpallopelissä. En viitsi mennä katsomaan otteluita, joissa jo tauolla katoaa olennainen osa ottelujännityksestä. Tämä tapahtuu joka ainoassa jaksosääntöpelissä.

Katsojamääristähän Se todellinen mittari jaksosäännön kiinnostavuudelle löydetään. Todella surkeat näytöt jo 20 vuoden ajalta.

JP2012 sanoi:

Yes, vihdoinkin Repa asiassa. ;D

a) Kyllä, jaksosääntö pelasti pesiksen kuolemalta
b) Kyllä, kukaan ei halua pesiksen kuolemaa, paitti noi airopalloilijat.

Mauri-Antero

JP2012 sanoi:
Ja täytyy muistaa, että jaksosäännön olennaisin merkitys ei suinkaan ole näissä 0-30-otteluissa, joita juuri kukaan ei näe juuri koskaan, kun ovat niin harvinaisia.

Sen sijaan jaksosääntö latistaa nämä tasaiset ottelut, joita sentään pelataan kaiken aikaa. Se on syy, miksi esimerkiksi minua ei ole vielä koko kesänä nähty yhdessäkään pesäpallopelissä. En viitsi mennä katsomaan otteluita, joissa jo tauolla katoaa olennainen osa ottelujännityksestä. Tämä tapahtuu joka ainoassa jaksosääntöpelissä.

Katsojamääristähän Se todellinen mittari jaksosäännön kiinnostavuudelle löydetään. Todella surkeat näytöt jo 20 vuoden ajalta.

Miksi te todella pieni vähemmistö sitten ette ole tehneet asialle mitään kahdessakymmenessä vuodessa+ Ja miksi teidän pienen hörhölauman pitää päättää suuren yleisön puolesta, millä säännöillä pelataaan? Milläs perustelisit sille suurelle yleisölle, joka on koko elämänsä seurannut nykymuotoista pesistä, että nyt muutetaankin säännöt? Olisit varmaan todella tyytyväinen katsomossa yksin kymmenen muun menneisyys- fanin kanssa. Ei ole pakko tulla seuraamaan pelejä, jos ei kiinnosta. Olet yksin asiasi kanssa.

jhr

Itse ehdin kuitenkin viitisentoista vuotta seurata aktiivisesti pesäpalloa juoksusäännölläkin eikä siinä aikoinaan ollut yleensä suurta vikaa. Tokihan joskus tuli näitä pelejä jotka olivat ohi parin vuoron jälkeen mutta eivät ne mikään kauhean paha riesa olleet. Oman muistikuvan mukaan iso motiivi oli pitkäveto, jossa koripallo ja pesäpallo olivat hankalien tasapelien takia huonossa asemassa.

Nimenomaan tiukoissa peleissä juoksusääntö piti jännityksen koko ajan korkealla, nyt se vähän lässähtää tauolla. Haluaisin nähdä edelleen esim. juoksusäännöllä pelattavan suomen cupin joka pelattaisiin vaikka 16 joukkueella. Alkukierrokset pelattaisiin keväällä harjoituskaudella lyhyempinä 7 vuoron peleinä ja loppuottelu täysimittaisena itä-länsi viikolla.

Mauri-Antero,
miksi nimität minua menneisyyshörhöksi? Minähän meistä kahdesta olen juuri se, joka kaipaan muutoksia nykypesäpalloon. Enkä vain yhtä muutosta vaan lukuisia.

Vaikka et itse osaakaan perustella jaksosäännön hyötyjä, kysyt minulta perusteita muutoksille? Osan näistä perusteista olen jo esittänytkin tässä ketjussa. Yksi syy on lajin 20 vuotta jatkunut vaatimaton vetovoima. Kyllä tämän olisi pitänyt jo lyhyemmässäkin ajassa saada aikaan muutoksia. On ihmeellistä, että mitään ei tehdä vaikka laji on kuolemassa pesäpalloväen käsiin.

Todella heikon säännön tunnistaa siitä, ettei kukaan kykene sanomaan yhtäkään faktapohjaista perustetta kyseisellä säännöllä pelaamiselle. Jaksosääntö on juuri tälläinen sääntö.

Mutta, kuten sanottua, laji kaipaa todella rajuja muutoksia ja monella rintamalla. Viimeiset 20 vuotta ollaan jääty jälkeen pitkälti sen takia, että ei ole ollut tahtotilaa riittävästi kyseenalaistaa.

Ei jaksosääntöä tarvitse mitenkään perustella, mutta jaksosäännöstä luopumiselle täytyy olla painavat perusteet. Selkeää tyytymättömyyttä tai vastaavaa, mutta sellaista ei tällä hetkellä löydy tästä maasta. Muutama hassu, itseään ikuisesti toistava, toisinajattelija ei vielä tuo tarvittavaa sääntökapinaa.

jussi jymynen

Miksi ihmeessä tuo JP vaahtoaa pesiksestä ja säännöistä kun ei itse edes käy pelejä seuraamassa paikanpäällä ?
Tilastoja kyllä pukkaa mutta niille nauretaan yleisesti mitä nyt olen seurannut.
Tilastoilla ei muutoksia tehdä vaan tarpeen vaatiessa ja ne muutokset tekee PPL- ei JP!

Molemmissa systeemeissä on varmasti omat hyvät puolensa. 20 vuodessa maailma ja lajien suosiot on muuttuneet aika paljon, joten turha ehkä yleisömäärien muutoksia on laittaa pelkästään jaksopelin syyksi. Kyllähän jaksopeli antaa altavastaajalle selvästi suuremman mahdollisuuden yllätykseen. Se taas tasoittaa otteluita ja sarjoja. Ainakin itse olen tyytyväinen jaksopelisysteemiin, vaikka vanhassakin on tietyt omat hyvät puolensa.

Kaptah,
nythän olemme keskustelupalstalla. Mikään ei estä esimerkiksi Sinua esittämästä niitä perusteltuja kannanottoja, mitä hyötyä jaksosäännöllä pelaamisesta mielestäsi on? Ihmettelen, miksi Sinä panttaat näitä tietojasi vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Satunnaisseuraaja,
yleisömäärän putoamiseen ei mennyt 20 vuotta vaan se tapahtui yhdessä ainoassa kaudessa vuosien 1993 ja 1994 välisenä aikana. Ei siinä ehtinyt tapahtua mitään sen suurempia muutoksia maailmassa sen yhden ainoan talvikauden aikana, jolloin tehtiin päätös siirtymisestä jaksopeliin. Jo ensimmäinen jaksosääntökausi tuotti niin vaatimattoman yleisömäärän, ettei moista oltu nähty aikoihin sitä ennen. Eikä missään vaiheessa jaksosääntöaikana ole kyetty pääsemään edes lähelle sitä edeltänyttä tasoa.

Tuosta mainitsemastasi asiasta "jaksopeli antaa altavastaajalle selvästi suuremman mahdollisuuden yllätykseen" toteaisin faktapohjaisesti seuraavaa. Sääntö kyllä tosiaan parantaa niiden joukkueiden mahdollisuuksia, jotka joutuvat ottelun alussa suureen tappioasemaan. Mutta vastaavasti se heikentää niiden joukkueiden mahdollisuuksia, jotka joutuvat ottelun alussa niukkaan tappioasemaan. Näitä ensinmainittuja (juoksulukemat vaikkapa tyyliin 0-6)-olevia otteluita nähdään harvoin. Näitä jälkimmäisiä (tyyliin 3-4 tai 4-5, jne.) olevia otteluita sen sijaan nähdään hyvin usein. Yleensä joka pesäpallokierroksella useita.

Mitä tästä on seurannut? Käytännössä jaksosääntö on johtanut siihen, että entistä suurempi osa otteluajasta kuluu "käytännössä ratkenneessa tilassa" eli kun joukkue jää niukastikin tappiolle, heikkenevät sen mahdollisuudet ottelussa täyteen pistepottiin erittäin merkittävästi verrattuna juoksusäännöllä pelattavaan otteluun. Kysymys on tilastomatematiikasta ja pesäpallo-ottelun tyypillisestä juoksujakaumasta.

Karkeasti voitaisiin sanoa, että jos juoksusäännöllä pelattaessa ehkä 10% otteluista latistui sen takia, että siinä toinen joukkueista eteni selkeään johtoasemaan ottelun alussa, niin jaksosäännöllä tämä kuvio on käännetty toisinpäin eli nyt se 90% otteluista latistuu sen takia, koska pääsääntöisesti tasaväkiset ottelut latistetaan sillä, että jaksosäännöllä siitä nipistetään aivan olennainen kiinnostavuusaspekti (eli taistelu kaikista sarjapisteistä loppuun asti) jo tauolla. Ja itse asiassa käytännössä jo paljon sitä ennen, koska mahdollisuudet nousta jaksovoittoon pienestäkin tappioasemasta ovat varsin pienet. Tästä johtuu se, että minulle itselleni on nykyisin lähes mahdotonta mennä pesäpallokatsomoon paikan päälle otteluita katsomaan. Tieto lisää tuskaa. Kovin harvoin mistään tappioasemasta noustaan jaksovoittoon ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että 1. jakson jälkeen tappiolla olevan kannalta loppupeli on pelkkää epätoivoista pyristelyä mitättömän 1 pisteen voiton (2-1) saavuttamiseksi vastustajasta. Minä en tällaista pesäpalloa viitsi katsomaan mennä.

Jaksosäännöstä toistan aikaisemman kantani, että ihmettelen valtavasti sitä, miksi edelleenkin 20 vuoden jälkeen käytetään sellaista jaksosääntöformaattia, joka on omiaan latistamaan ottelut jo alkuunsa? Miksi ei yksinkertaisteta pistelaskusääntöä niin, että lasketaan vain otteluvoitot (kuten esim. baseballissa tehdään). Eli 2-0, 1-0 ja 2-1 ovat samanarvoisia voittoja ja 0-2, 0-1 ja 1-2 samanarvoisia häviöitä. Tosiasia kun kumminkin on se, että on ennemminkin sattumasta kiinni, miten tuo ottelun lopputulos milloinkin sattuu menemään eli käytännössä samantasoisella suorituksella voi päätyä 2-0, 1-0 tai 2-1-lopputulokseen eron johtuessa vain siitä, miten ne ottelun juoksut milloinkin sattuvat ottelun sisällä jakautumaan.

Kun tämä yksinkertaistus tehtäisiin, säilyisi joka ainoassa ottelussa jännitys loppuun saakka huomattavasti paremmin kuin nykyisin. Vaikka 1. jakson häviäisikin tai vaikka se päättyisi tasan, ei kumpikaan joukkue olisi vielä menettänyt mitään. Silloin 2. jakson voitolla ja supervuoron tai kotiutuskisan voitolla kykenisi vielä ottelun lopussa nappaamaan koko ottelun nimiinsä tarvitsematta jakaa pisteitä liitolle tai vastustajalle sen takia, miten se 1. jakso sattui päättymään. Tällaista jaksosääntöä jopa minä itse kykenisin kannattamaan. "Kesken ottelun ei pidä sarjapisteitä jakaa", sanoo jännityksen säilymislaki numero 1.

Tässä pesäpallon alennustilassa on toki kyse monesta muustakin asiasta kuin jaksosäännöstä. Ja erittäin paljon on sellaisia tekijöitä, joihin pesäpalloväellä olisi itse mahdollisuus vaikuttaa, mutta mihinkään muutoksiin ei kyetä. Itse asiassa jopa julkisuudessa aina tilaisuuden tullen toitotetaan sitä, kuinka pitäisi "vakioida pesäpallo" niin, ettei siihen tehtäisi mitään muutoksia. Ihmettelen tällaista kantaa, kun kuitenkin kaikki näemme, miten surkeassa jamassa laji nykyisellään on niin huipputason kuin alempien sarjatasojen sekä juniorisarjojen osalta. Mielestäni laji tarvitsee valtaisan määrän muutoksia niin pelisääntöihin kuin sarjatoimintaan.

Hiton hyvä kirjoitus JP2012! Paljon asiaa. Ja se mitä totesit keskustelupalstan suhteen, on todellakin totta.

Tämän(kin) PITÄISI olla keskustelupalsta, mutta keskusteluahan täällä ei juurikaan ole... Tai sen pitää mennä näitten joo-joo-metodien mukaan, muuten nousee älähdys, ja koko homma tyrmätään! :(

Keskustelua, nimenomaan! Mun mielestä jonku tilaston, sarjataulukon tai muun postaaminen tänne on toissisjasta, kun ne löytyy muualtakin! Mutta niitähän täällä vaan hinkataan.... Keskustelussahan, kuten nyt esim. tässä jaksosääntöjutussa ei ole todellakaan absoluuttista oikeaa tahi väärää! Ne on mielipidejuttuja! Sitä ei monikaan täällä ole sisäistänyt, vaan alkaa heti märräämään, jos se oma oikea mielipide ei olekaan kaikkien mielestä "oikea"! Provoa olen itte aikanaan (sillon kun vielä olin palstalla) käyttäny täkynä usein, mutta sekään ei johtanut keskusteluun, sai toki edes vastakirjoituksia aikaseks, mutta keskustelu muuttui väittelyksi. Väittelypalsta oliskin ehkä parempi nimi tällekin? ;)

Tuskinpa tähänkään otetaan sen enempää kantaa, korkeintaan siten, että tämähän on ohi aiheesta tai jotain.... :)

MUTTA, eikös tuohon jaksopeliin siirtymiseen suurin ja oikeastaan ainoa syy ollut Veikkauksen vedonlyönti?? Se oli niin hankala veikata, kun käytännössä oli vaan 1 tai 2 vaihtoehto. Nythän kuitenkin Veikkaus on ottanu listoilleen jättimäisen uudistuksen myötä mm. baseballin! Siinähän on ainoastaan vaihtoehdot 1 ja 2, eli miks ei nytkin pesis voisi siirtyä takasin 9 vp:n peliin? Vaikea ottaa henk.koht. kantaa, kumpi olis sinänsä parempi?

Tietty urheilullisempi ja rehellisempi systeemi olisi eittämättä vanha systeemi! Siinähän enemmän 9 vp:ssa juoksuja tehny jengi on voittaja, piste! Näinhän se menee muissakin pallopeleissä! Vaan nythän 20 juoksua tehnyt voi hävitä 2 juoksua tehneelle....

EDIT: sen verran myös, että jos peli ikään kuin kuoli, toisen siirtyessä reiluun johtoasemaan, siis vanhassa systeemissä, niin tavallaanhan sama käy nytkin! Eri muodossa vaan. Eli jos ekalla jaksolla 3. tasottavalla toinen tekasee 4-0 johdon, eipä sitä juurikaan yritetä tasotella, tai kukistaa, vaan suosiolla aletaan jo valmistautumaan tauon jälkeen tokaan jaksoon....

JP2012 sanoi:
Tässä pesäpallon alennustilassa on toki kyse monesta muustakin asiasta kuin jaksosäännöstä. Ja erittäin paljon on sellaisia tekijöitä, joihin pesäpalloväellä olisi itse mahdollisuus vaikuttaa, mutta mihinkään muutoksiin ei kyetä. Itse asiassa jopa julkisuudessa aina tilaisuuden tullen toitotetaan sitä, kuinka pitäisi "vakioida pesäpallo" niin, ettei siihen tehtäisi mitään muutoksia. Ihmettelen tällaista kantaa, kun kuitenkin kaikki näemme, miten surkeassa jamassa laji nykyisellään on niin huipputason kuin alempien sarjatasojen sekä juniorisarjojen osalta. Mielestäni laji tarvitsee valtaisan määrän muutoksia niin pelisääntöihin kuin sarjatoimintaan.

Varmista sinun mielestä laji tarvitsisi valtaisan määrän kummallisia sääntöjä. Mutta valtaosan mielestä säännöt ovat jotakuinkin hyvät nykyisellään.

Pitäisikö sinun mielestä sääntöjä uudistaa, vaikka valtaosa on niihin tyytyväinen?

Kaptah,
mehän emme tietystikään edes tiedä, mitä mieltä valtaosa suomalaisista on säännöistä ja muutenkin pesäpallossa tarvittavista uudistuksista, kun viimeinen yrityskin ottaa selville tätä, on jo yli 5 vuoden takaa. Ja siinäkään kyselyssä ei tavoitettu kuin mitätön määrä vastaajia. Viisi vuotta on ikuisuus, sillä pesäpallon tilanne on ankeutunut merkittävästi tuona aikana. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla on juniorijoukkuemäärissä tapahtunut tuon 5 vuoden aikana JÄRKYTTÄVÄ 30% pudotus.

Ja vaikka jossakin kyselyssä vastaajista valtaosa olisikin tyytyväisiä, niin mielestäni uudistuksia on vallitsevassa tilanteessa joka tapauksessa syytä miettiä. Ainakin niiden, jotka oikeasti kantavat huolta lajin tulevaisuudesta. Sokeaa Ruususen unta nukkuvia kun lajin parissa näyttää hengailevan liiankin kanssa.

Sääntöjä pitää tuoreuttaa ja selkeyttää ja muitakin uudistuksia on tehtävä koko pesäpallo- ja laajemmin pallonlyöntirintamalla. Muu ei auta. Nykytahtiin pesäpallo hiipuu marginaalilajiksi jopa nopeampaa tahtia kuin itsekään olisin uskonut vielä 10 vuotta sitten, jolloin viimeistään näistä asioista aloin kirjoittaa.

JP2012 sanoi:
Kaptah,
mehän emme tietystikään edes tiedä, mitä mieltä valtaosa suomalaisista on säännöistä ja muutenkin pesäpallossa tarvittavista uudistuksista, kun viimeinen yrityskin ottaa selville tätä, on jo yli 5 vuoden takaa. Ja siinäkään kyselyssä ei tavoitettu kuin mitätön määrä vastaajia. Viisi vuotta on ikuisuus, sillä pesäpallon tilanne on ankeutunut merkittävästi tuona aikana. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla on juniorijoukkuemäärissä tapahtunut tuon 5 vuoden aikana JÄRKYTTÄVÄ 30% pudotus.

Ja vaikka jossakin kyselyssä vastaajista valtaosa olisikin tyytyväisiä, niin mielestäni uudistuksia on vallitsevassa tilanteessa joka tapauksessa syytä miettiä. Ainakin niiden, jotka oikeasti kantavat huolta lajin tulevaisuudesta. Sokeaa Ruususen unta nukkuvia kun lajin parissa näyttää hengailevan liiankin kanssa.

Sääntöjä pitää tuoreuttaa ja selkeyttää ja muitakin uudistuksia on tehtävä koko pesäpallo- ja laajemmin pallonlyöntirintamalla. Muu ei auta. Nykytahtiin pesäpallo hiipuu marginaalilajiksi jopa nopeampaa tahtia kuin itsekään olisin uskonut vielä 10 vuotta sitten, jolloin viimeistään näistä asioista aloin kirjoittaa.
Onko esimerkiksi Seinäjoella juniorijoukkuemäärät tippuneet 30%? Pesäpallon ongelma on että sen on valtalajina pienissä väestökatokunnissa. Ota 80-luvun kuntakartta esiin ja väritä siihen jokainen kunta, jossa pesäpallo oli silloin valtalajina. Katso sitten miten noissa kunnissa on asukasmäärä kehittynyt ja ikärakenne muuttunut tähän päivään asti.

Pesäpallon kohtalonkysymys on levittäytyminen suuriin kaupunkeihin ja maakuntakeskuksiin, eikä sääntömuutokset. En tiedä kuinka paljon sen eteen tehdään töitä, mutta kyllä se ainakin tiedostettu on, mistään Ruususen unesta ei ole kysymys.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.