Supervuoro Verkkolehti »

Pelien palkitsemiset

jussi jymynen

Jo yli 35 v. pesistä seuranneena en ole voinut välttyä siltä asialta että miksi otteluissa palkitut pelaajat ovat poikkeuksetta sisäpelaajia eli juoksujen lyöjiä?
Eivätkö ulkopelaajat ole minkään arvoisia pelien aikana upeine suoritukseineen?
Vai eivätkö seurojen palkintoraadit näe muutakuin sisäpelaajan tekemiset tai eivät uskalla poiketa kaavasta?
Toki juoksujen tekijät ovat ansainneet arvostuksensa mutta mistä johtuu ulkopelin tosi suorittajien huomaamattomuus?
Mietinnän paikka?
 
Viestejä
330
Vs: Pelien palkitsemiset

Tilastojen perusteella nuo yleensä annetaan, jos ei ulkopelisuorituksia tilastoida :p. Mutta kyllähän ne palkitsijat joskus antavat sen palkinnon läpi pelin hyvää ulkopeliä pelanneelle lukkarille tai ulkopelaajalle. Eli läpi pelin hyvää ulkopeliä, ei riitä pari hyvää suoritusta ja virheitä ei saisi tulla.
 
Viestejä
1,328
Vs: Pelien palkitsemiset

Palkintoraadit koostuvat lähinnä sponsoreista, joilla ei ole välttämättä mitään kosketuspintaa itse pesäpalloiluun, kuin vanhemmalla iällä sponsoroinnin kautta. Tuolloin on helppo katsoa vain sponsoritilaisuuden vetäjän tuomat sisäpelitilastot ja valita palkitut sen mukaan. Itse olen huomannut, että jos palkintoraadista löytyy pesäpalloihmisiä, myös ulkopeli huomioidaan. Noin ei tietenkään aina ole, joten siitä johtunevat vähäiset määrät tuolla saralla. Lukkari toki on helppo palkita hyvästä pelistä, koska pelaa niin näkyvää roolia.

Yleisestikin ottaen tässä vaiheessa keskustelu yleensä kääntyy siihen, miksei pesäpallossa ole oikeastaan minkäänlaisia ulkopelitilastoja. Toinen ikuisuuskysymys taas on takapalot, kuten ajolähdössä viimeisen laiton, jotka eivät nykytilastoissa millään tavalla näy. Jos tilastointi olisi parempaa ja moniulotteisempaa, olisi tätä varmasti myös pelaajien palkitseminen. Tuppaa tuo palkitseminen tulemaan sitten vain niiden valmiiden tilastojen pohjalta, jotka eteen tuodaan, kun on matsin ajan lipitetty olutta ja muita antimia.

Oma kysymyksensä myös on, miksei sitten palkintoraati koostuisi joistain sellaisista ihmisistä, jotka pesäpalloa pystyvät moniulotteisemmin seuraamaan (en tiedä vaikka näin jossain olisikin). Ongelmaksi vain muodostunee se, että sponsorit lahjoittavat palkinnot ja myös jakavat ne, joten asiantuntevampi palkintoraati tulisi nimetä tai rekrytoida otteluisännän toimesta. Helpompaa vain jakaa itse sen syvemmin asiaa pohtimatta...
 
Viestejä
3,478
Vs: Pelien palkitsemiset

Jeps, palkintoraadissa tänään otteluisäntä Autotalo Arto Automaan tj Arto, talouspäällikkö Anja sekä huoltopäällikkö Kartsa. No nehän antaa aina ykköspalkinnon sille kuka lyö eniten, tai sitten kuka lyö ratkaisujuoksun superissa tai kotarissa....

Siispä juuri noin kuten Masce sen artikuloi, samaa mieltä!
 
Viestejä
103
Vs: Pelien palkitsemiset

Minua lähinnä mietityttää, että mitä Roope Korhosen kaltaiset pelaajat tekevät palkinnoilla. Yleensä palkintona lienee jokin tavara ja Roopekin on uransa aikana muutaman palkinnon käynyt pokkaamassa.
 
Viestejä
3,478
Vs: Pelien palkitsemiset

Juu, eiks ne ole just näitten otteluisäntinä toimivien firmojen tuotteita yleensä? Riippuu kait vähän. Kai se Korhonen jakaa niitä sit sukulaisilleen jouluna?? ;D

Jos en väärin muista, niin kerran oli otteluisäntänä Seurakunta. Jussiz, oliks se Tahko-KaMa vai Tahko-KPL? No anyways, siinähän sitä hymyiltiin, että saakohan ny ottelun parhaat virsikirjoja ja raamattuja? :D
 
Viestejä
1,849
Vs: Pelien palkitsemiset

JyJu-SoJy ottelu oli tässä suhteessa virkistävä poikkeus. Eirola ja Viljanen saivat palkintonsa pelkästään ulkopelistä (kummallakaan ei kärkilyöntejä). Asiaa auttoi varmaankin kuuluttajan hehkutukset varsinkin Eirolan kohdalla, joka taisi tehdä luokkaa kymmenen paloa, ja toisaalta molempien joukkueiden kehno sisäpeli.
 
Viestejä
3,478
Vs: Pelien palkitsemiset

Sitten joskus olen huomannu, että palkitsemisessa painaa vanhat meriitit. Eli lusikat jaetaan ns. nimen mukaan. Joukainen, Niemi, Rahlström ja Vainionpää saa sen huomattavasti helpommin 2 lyödyllä, kuin Torakainen (nimi muutettu :) ) b-junnuista nostettuna 4 lyödyllä....
 
Viestejä
1,509
Vs: Pelien palkitsemiset

Poikkeuksena tulee ensimmäisenä mieleen PuPen viime aikojen heikkojen otteiden keskellä Janne Korhonen, joka on monesti palkittu varmuudella ulkopeliansioista, kun sisällä on ollut erittäin hiljaista. Ja raportitkin kyllä puhuvat hyvistä ulkopelisuorituksista.
 
Viestejä
1,518
Vs: Pelien palkitsemiset

Joo harvoin tulee pelkille ulkopelisuorituksille pokaaleita.. Tosin kun mainittiin muuan Roope Korhonenin niin pakko kyllä sanoa että kyllähän hän usein myös pelaa mainiosti ulkona 8) ei ole taidettu Kouvolassa ainakaan kotijoukkueesta parhaaksi valita jokeria montaa kertaa ;)
 
Viestejä
1,328
Vs: Pelien palkitsemiset

mikkov sanoi:
Minua lähinnä mietityttää, että mitä Roope Korhosen kaltaiset pelaajat tekevät palkinnoilla. Yleensä palkintona lienee jokin tavara ja Roopekin on uransa aikana muutaman palkinnon käynyt pokkaamassa.

Heh, tätä voisikin joltakulta kysyä. Itselle jäänyt mieleen, kun olin jakamassa palkintoja ja palkintona oli lahjakortti elintarvikekauppaan, niin eräs palkituista asian huomattuaan tokaisi "Huh, vihdoinkin jotain hyödyllistä. Tänään ilmeisesti kannatti pelata hyvin."

Pitäis varmaan kertoa palkinnot etukäteen, että pelaajat tietää kannattaako niitä highlight-suorituksia hakea vai ei ;D Nooh, eivätköhän he joka tapauksessa kaikissa otteluissa parhaansa yritä :)

Taisi muuten Raimo Helminenkin joskus tokaista, ettei ole ikinä tarvinnut kelloja tai tyynyjä ostaa, vaan on saanut viedä ylimääräisiä lahjaksikin eteenpäin :D
 

pattufani

Vs: Pelien palkitsemiset

Terveisiä Jymyselle!
Ottelupalkintojen jakoperusteet ovat minullekin jääneet useasti mysteerioksi. Ottelupöytäkirjasta selviää sisäpelin osuus mutta kuten sanottu ulkopelisuoritusten arviointiin ei löydy aikaa eli haluja. Helpoin ja käytetyin tapa on palkita kotiuttajajokeri joka saa usein lyödä ykköskärjen tekemään palottomaan ajoon, muut kotiuttajat lyövät hitaampia ja kakkoskärkeä. Jokeri ei pelaa ulkopelissä kuten tiedetään. Kyseinen palkitseminen tapahtui viime näkemässäni miesten ykkössarjan pelissä, lyöjäjokerin kotiutukset olivat 4/10 eli 1. palkinnon arvoinen suoritus. Samassa pelissä onnistui toinen numerolla lyövä kotiuttamaan 2/2 ja koko kärkilyönti% oli 85%. Ei palkintoa.
 
Viestejä
64
Vs: Pelien palkitsemiset

Itse olen ollut huomaavinani että vierasjoukkueissa nykyisin pelaavat kotijoukkueen entiset pelurit tulevat 'keskivertoa todennäköisemmin' palkituiksi, ainakin naisten Superissa.. :)
 
Viestejä
1,234
Vs: Pelien palkitsemiset

Joensuussa kun Kohonen sai parhaan pelaajan palkinnon, aloitti hän kommentoinnin mielipiteellä, jossa hän toi esille sen, että yleensä hän ei Mehtimäellä ykköspalkintoa saa. Kodella oli siis käsitys, että häntä on joskus valinnassa sorsittu. Kuulostaa kyllä epätodennäköiseltä, koska näissä otteluissa on ollut eri otteluisännät ja näin eri palkintoraadit aina.
 
Viestejä
1,328
Vs: Pelien palkitsemiset

Hemppa Hulvetti sanoi:
Itse olen ollut huomaavinani että vierasjoukkueissa nykyisin pelaavat kotijoukkueen entiset pelurit tulevat 'keskivertoa todennäköisemmin' palkituiksi, ainakin naisten Superissa.. :)

Heh, ainakin KaMa - PattU puolivälieräsarjassa pari vuotta sitten eräässä ottelussa palkinnot menivät Sami Lindströmille ja Jonne Kemppaiselle, jotka olivat PattUn ehkä heikoimmat suoriutujat siinä ottelussa. Pientä play offs -piikittelyä siis palkintoraadiltakin. Runkosarjassa Kankaanpäässä harvemmin vastaavaa nähdään. Viime kesien trendi on ollut palkita hyvin suoriutuneita junioreita. Esim. tällä kaudella JymyJusseja vastaan palkinnot menivät Severi Piispaselle ja olikohan toinen Raunio vai Tyynelä... Absoluuttisesti katsottuna parempiakin pelaajia oli, mutta ihan hienoa, että annetaan tunnustusta huippupelin pelanneille nuorille tulevaisuuden lupauksille.
 

Veke

Vs: Pelien palkitsemiset

Pattijoella palkitsemisen koittaessa vaikuttaa usein siltä, että lukkari Kososella taitaa olla sopimuksessaan palkitsemispykälä. Varsinkin tällä kaudella katsomossa on usein ihmetelty, että millä perusteilla palkintoja jaetaan.
 

jussi jymynen

Vs: Pelien palkitsemiset

Feat.twitter Perttu Hautala:
vain epäonnistumiset kiinniotossa muistetaan.
Todellakin se on näin ja syyllinen löytyy heti.
 

pattufani

Vs: Pelien palkitsemiset

Terve!

En voi olla kommentoimatta veken mielipidettä Kososen Topin osasta tämän ja viime kausien PattU: n miesten peleissä.
Jos on pelejä yhtään seurannut niin huomaa kyllä että Topi on joukkueen perusta ja kun hän aikoinaan väistyy niin paikkaa ei pystytä täyttämään vaan siihen on erikseen pestattava useampi pelimies, sillä hänen tasoinen lukkari on nykyään harvoin myös ykköskärjen avainpelaaja!
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös