Supervuoro Verkkolehti »

Yleisurheilu

Viestejä
1,846
Vs: Yleisurheilu

Kymmen- ja seitsenottelut ovat hienoja lajeja. Monipuolisia huippu-urheilijoita ja näissä lajeissa on sellaista oikeata urheiluhenkeä.
 
Viestejä
1,846
Vs: Yleisurheilu

Ei mitään saumaa USA:lla satasen viestissä, vaikka olisi mennyt viimeinen vaihto nappiin, Bolt olisi vienyt. Jamaica rules!
 
Viestejä
956
Suomalaisittain yleisurheilukausi on käynnistynyt iloisissa merkeissä. Ennen kauden alkua arveltiin että SE-tuloksen parantaminen joissakin naisten lajeissa on mahdollista mutta miehissä ei niinkään.
Kristian Pulli ei kuunnellut noita arvioita vaan ponkaisi tänään 827 joka on pituushypyn uusi SE. Aiemmin kaudella Krista Tervo on kohennellut naisten moukarinheiton SE-lukemia.
 
Viestejä
1,822
Vähän huonosti sopii Kristian Pullin ansiokas suomenennätys pesisfoorumille siksi, että Pullin kotikunnassa ei ole pelattu pesäpalloa maakuntasarjaa korkeammalla tasolla ainakaan 30 vuoteen. Pulli näyttää nykyisin edustavan Viipurin Urheilijoita, mutta kuka tietää miehen kasvattajaseuran? Toki Googlen kautta asia selviää, mutta miten se oma muisti/tieto pelaa?
 
Viestejä
956
Oulussa on ensi perjantaina Valkean kaupungin kisat, mukana on kansallisia huippunimiämme, mm seuraavat:
200m Samuel Purola, Eetu Rantala, Roope Saarinen, Riku Illukka, Oskari Lehtonen
moukari Aleksi Jaakkola, Aaron Kangas, Henri Liipola
100m aj Lotta Harala, Maria Huntington
seiväs Elina Lampela, Laura Ollikainen
pituus Maria Huntington

Kauden avaus nähdään ainakin Purolalta, Huntingtonilta ja Ollikaiselta. Näitä tällaisia kilpailuita Oulussa järjestetään vain harvakseltaan joten siksikin kiinnostaisi kovasti mennä seuraamaan. Mutta en tuonne kuitenkaan mene sillä samana iltana Raksilassa pelataan Lippo-Alavus ja kyllähän pesis on sittenkin ensisijaisempi valinta. Miten eivät ole Oulussa osanneet laittaa noita kahta tapahtumaa eri päiville, perjantai-ilta on ihan hyvä ajankohta mennä seuraamaan urheilua mutta on sittenkin aika harvinainen valinta.
 

LBC

Viestejä
3,605
Wilma Murto!!

Arvokisoissa kylmästi kahteen yritykseen SE-korkeudesta. Yli.
5 senttiä lisää. Ensimmäisellä yli! Kultaa!
5 senttiä lisää. Toisella yli ja komea SE 485, ulkoratojen maailman kärkitulos,
sivuaa EM-kisaennätystä

Urheilun katsominen on kivaa.
 

LBC

Viestejä
3,605
Urheilun katsominen on muuten edelleen kivaa!

On nuo tulemista tehneet pikku hiljaa ja EM-kisojen menestys on se eka steppi. Siitä vaan lisää pökköä pesään!
 
Viestejä
956
Riittääkö mielenkiintoa tänään käynnistyville Yleisurheilun MM-kisoille? Lajihan on mennyt suomalaisittain eteenpäin sikäli että joukkueessamme alkaa olla useampiakin urheilijoita jotka kykenevät kamppailemaan asiallisista sijoituksista EM-kisoissa. Nyt tilanne on sikäli kiva että meiltä löytyy urheilija joka onnistuessaan nappaa mitalin näistäkin kisoista: seiväshyppääjä Wilma Murto. Varauksin samantyylistä voisi sanoa myös keihäänheittäjä Oliver Helanderista mutta minä en laske juuri mitään tämän kortin varaan.

Tänään on avauspäivä ja neljä suomalaista on mukana finaaleissa. Miesten 20km kävelyssä Aku Partanen ja Jerry Jokinen, naisten 7-ottelussa (joka loppuu vasta huomenna) Saga Vanninen sekä kympillä Camilla Richardsson. Parhaimmillaan sekä Partanen että Vanninen voivat sijoittua kahdeksan parhaan porukkaan, Jokinen oletetusti välttelee jumbosijoja. Richardsson taitaa hävitä kisavoittajalle jopa kaksi kierrosta ja hänen kohdallaan mielenkiinto lienee siinä pystyykö nainen parantamaan ennätystään.

Alkuerä/karsintakisoissa mukana on viisi suomalaista. 1500 metrillä miehissä Joonas Rinne, naisissa Natalie Blomqvist, esteissä Topi Raitanen, 3-loikassa Aaro Davidila sekä moukarissa Aaron Kangas. Lähtökohtainen oletus on että kaikki heistä karsiutuvat, tämän välttämiseeen parhaat mahdollisuudet lienevät viime kesän EM-voittaja Raitasella. Jokaiselta viisikosta odotetaan lähinnä kisaa josta jälkikäteen voisi löytää jonkinlaista positiivista sanottavaa.

Minun haave yleisurheilussa on se että meillä olisi kansainvälisesti ajatellen kovan luokan kestävyysjuoksija. Kaveri, joka arvokisamaratoneilla pysyisi kärjen mukana aina jonnekin 30 kilometrin virstanpylväälle saakka ja taipuisi sitten jonnekin sijalle 5-8. Tämäntasoisesta suorittamisesta olisin tosi iloinen. Miehissämme kukaan ei ole lähelläkään tuota tasoa, naisissa Alisa Vainion tilanne on huomattavasti parempi joskin etumatka kärkijuoksijoihin näkyy niin että eroa kärkeen alkaa tulla heti paukusta.
 
Viestejä
550
Hieman olen ihmetellyt kun studion väki noissa MM-kisoissa laittaa juoksuradalla tapahtuvia loukkaantumisia (revähdyksiä?) kuuman sään piikkiin. Itse olen luullut, että pikemminkin kylmemmässä kelissä on suurempi riski lihasvammoille. Tietenkin verryttely ennen suoritusta on tärkeää, mutta kuitenkin.
 
Viestejä
461
Hieman olen ihmetellyt kun studion väki noissa MM-kisoissa laittaa juoksuradalla tapahtuvia loukkaantumisia (revähdyksiä?) kuuman sään piikkiin. Itse olen luullut, että pikemminkin kylmemmässä kelissä on suurempi riski lihasvammoille. Tietenkin verryttely ennen suoritusta on tärkeää, mutta kuitenkin.
Sama! Jo junnuna aina korostettiin alkulämpän merkitystä nimeommaa koleilla keleillä...

Enpä ole ehtiny juurikaan seuraamaan näitä, eikä yu muutenkaan niin ittelle ole top-laji... Mutta Murto hyppäs ronssia!! 👍

Ikuisesti muistan Pentti Salmen klassikon, 110 aitafinaalista: Sää on kuin morsian ja Bryggare pukukopissa! 🙂 👍
 
Viestejä
215
Hieman olen ihmetellyt kun studion väki noissa MM-kisoissa laittaa juoksuradalla tapahtuvia loukkaantumisia (revähdyksiä?) kuuman sään piikkiin. Itse olen luullut, että pikemminkin kylmemmässä kelissä on suurempi riski lihasvammoille. Tietenkin verryttely ennen suoritusta on tärkeää, mutta kuitenkin.
Riski kasvaa, mennään optimitilanteesta mihin suuntaan tahansa. Kylmässä tietysti, mutta myös kuumassa. Terveyskirjaston sanoin: "Lihaskouristuksia (kramppeja) voi ilmaantua väsyneeseen lihakseen rasituksen aikana tai jälkeen. Runsas hikoilu ja kuumassa työskentely altistavat lihaskouristukselle."

Eli useimmat noista lienevät olleet kramppeja. Fiksu urheilija keskeyttää silloin heti, jottei repisi kramppaavaa lihasta oikeasti hajalle.

Lihas tarvitsee vettä ja suoloja. Kuumassa niitä hikoillaan pois. Arkielämässä se saattaa johtaa suonenvetoon, kuten lihaskouristusta myös nimitetään.

Totta kai urheilijat yrittävät nauttia riittävästi nestettä ja suoloja, mutta kun äärirajoilla mennään, pienestäkin ongelmasta tulee äkkiä iso.
 
Viestejä
461
Katsoin sunnuntaina keihäsfinaalin.
Ainoa, minkä näistä karkeloista ehdin nyt väijymään... Mausteena supertripla, joka viel osui, tuoden 100€ nousua! 😃👍
Olispa Weber pitäny ronssitilan tai se Intian heittäjä, joka teki oman enkkansa! Voittosumma olis ollu moninkertanen... 😁

Mutta, kauas on menty Korjuksen, Rätyn ja Pitkämäen ajoilta!? 🤔
Yks heittäjä finaalissa, ei realistisena mitalin tavottelijana hänkään, oliko nyt sija 7. Jotain vissiin pitäs tehdä? Ja mitä muut tekee paremmin?

Muutenki kyllä nämä varsin perinteiset keihäsmaat siellä loisti! 😁 Intia kultaa, Pakistan hopeeta... 🙂
 
Viestejä
11,744
Muutenki kyllä nämä varsin perinteiset keihäsmaat siellä loisti! 😁 Intia kultaa, Pakistan hopeeta... 🙂

Noissa maissa on elintaso noussut sen verta, että rahkeita riittää panostaa kansainväliseen yleisurheiluunkiin ehkä vähän juostaan maailmankartalle - tyyliin.

Intiassa on reilu 1,4 miljardia asukasta ja Pakistanissa 230 + miljoonaa. Jos siellä luodaan mahdollisuudet harrastaa yleisurheilua + kannustetaan siihen ja edes jotenkin seulotaan lahjakkuudet esiin niin ei ole iso yllätys, että löytyy parempia keihäänheittäjiä kuin Suomesta.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös