@Mr. Orange! Tottakai Ukrainan sota on kammottava tragedia ja maailmakin on monin tavoin sekaisin. Mutta sittenkin: ajattele kaikkea sitä sydäntäpuristavaa hyvyyttä, urheutta, yhtenäisyyttä ja valoa, joka on tullut esiin tämän julman hyökkäyksen ja sodan takia.
Olen itse tullut jossain määrin riippuvaiseksi näistä Ukrainan valtion hyväntekeväisyysprojektisivuista. Koko ajan on toivoa ja työtä hyvyyden edestä, aivan järkyttävän paljon:
UNITED24 was launched by the President of Ukraine Volodymyr Zelenskyy as the main venue for collecting charitable donations in support of Ukraine. Funds will be transferred to the official accounts of the National Bank of Ukraine and allocated by assigned ministries to cover the most pressing needs
u24.gov.ua
Melde dich bei Facebook an, um dich mit deinen Freunden, deiner Familie und Personen, die du kennst, zu verbinden und Inhalte zu teilen.
www.facebook.com
Ja sitten on tämä:
Neulo villasukat Ukrainaan – Pro Ukraina
Tai autaukrainaa.fi .....
Ja se myös, että pelko, joka otti meidät kaikki valtaansa vielä vuosi sitten helmikuussa, on nyt muuttunut päättäväisyydeksi. Oma suosikkini oli uutisissa yksi noin kolmevitonen ukranalaisäiti, jota haastateltiin kiovalaisessa pommisuojassa Venäjän kovien pommitusten jälkeen. Se puhisi silmät leimuten ja hampaitaan kiristellen: ”olen aivan RAIVOISSANI. Senkin PASKIAISET! Senkin halpamaiset idiootit! Voisin vääntää niiden niskat nurin.” Ei mitään murskaantumista, ei tule kuuloonkaan.
Ja sitten oli ihana nuori nainen vapaaehtoisten talkoissa, joissa vallitsi selvästi ihana lämmin ja kotoisa tunnelma ja aherrus: ”mitä kovemmin ne meitä pommittaa, sitä enemmän me saadaan voimaa tehdä hyvää.” Ja sitten se hymyili kameralle aivan hurmaavasti ja lämpimästi ja jatkoi ”niin se ihmisluonto vain toimii”.
Ja velä lainaus Zelenskin uudenvuoden twiitistä. "Haluatko valoa. Se on meissä jokaisessa". Annetaan siis vaan palaa, Mr. Orange! (-:
Ja yks vielä. Lue Rutger Bregmanin Hyvän historia. Se on loistokirja! Ihan sananmukaisesti. Tsemppiä!