Supervuoro Verkkolehti »

Venäjän hyökkäys Ukrainassa ja viisumikielto

Viestejä
11,781
Mitä väliä sillä on. Tärkeintä, että suomesta ei tule kautta kulkumaa. Hyvä että asian eteen tehdään jotain suomessa.

No musta sillä on. Jos siis halutaan oikeasti auttaa näillä Ukrainaa. Yksittäiset maat on helppo selittää Venäjällä neonatseiksi tms. ja tavalliselle kansalle suurin osa Eurooppaa näyttäytyy samankaltaiselta kuin ennenkin eikä ole syytä alkaa esittää valtaapitäville ikäviä kysymyksiä.

Mutta tietty jos halutaan itselle tunne, että on tehty jotain niin silloinhan tällainen riittää.
 
Viestejä
2,838
No musta sillä on. Jos siis halutaan oikeasti auttaa näillä Ukrainaa. Yksittäiset maat on helppo selittää Venäjällä neonatseiksi tms. ja tavalliselle kansalle suurin osa Eurooppaa näyttäytyy samankaltaiselta kuin ennenkin eikä ole syytä alkaa esittää valtaapitäville ikäviä kysymyksiä.

Mutta tietty jos halutaan itselle tunne, että on tehty jotain niin silloinhan tällainen riittää.
Sinne menee ne jotka pakenee sotaa ja ei halua astua palvelukseen, eihän niitä sinne voi jättää. Tottakai niitä pitää auttaa pakenee.
 
Viestejä
11,781
Sinne menee ne jotka pakenee sotaa ja ei halua astua palvelukseen, eihän niitä sinne voi jättää. Tottakai niitä pitää auttaa pakenee.

Mutta ei kuitenkaan Suomeen saa paeta. Ok.

Mun puolesta asia saa olla, en vain näe aihetta suureen juhlaan. Ehkä tämä ei kuitenkaan ole sitä hajaannusta mitä itänaapuri hakee Eurooppaan ja Euroopassa tehtäviin päätöksiin, ehkä.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
2,838
Mutta ei ei kuitenkaan Suomeen saa paeta. Ok.

Mun puolesta asia saa olla, en vain näe aihetta suureen juhlaan. Ehkä tämä ei kuitenkaan ole sitä hajaannusta mitä itänaapuri hakee Eurooppaan ja Euroopassa tehtäviin päätöksiin, ehkä.
Niin, että sieltä tulis jotain kgb agentteja, no toi mahdollista. Ja nyt taas käsitit kommentti väärin. Minusta toisin ajattelijat saa paeta, ja ne jotka vastustaa sotaa. Mutta muuten ei ole mitään asiaa. Ja on hyvä, että asian eteen tehdään ja aletaan kieltämään viisumeita jo ensi viikosta alkaen. Sinun puolestasi asian voi antaa olla, minusta hyvä että eurooppa ottaa vakavasti ja pyrkii estämään viisumeita, mutta ne jotka ei halua tappaa ihmisiä eivätkä lähteä rintamalle eli toisin sanoe pakoon, nii kyllä ne täytyy päästää yli.
 
Viestejä
961
Jos poliittisesti tarvitaan muuta kuin viranomaisen turvallisuusarvion tulos niin sitten säädetään laki/asetus sen prosessin mukaan ja homma hoituu. Tuossa itärajan takana on esimerkki yhteiskunnasta jossa virkamiehet toimivat suoraan poliittisen vallanpitäjän päätösten mukaan - ei vaikuta minusta tolkun toiminnalta eikä maalta jossa haluaisin asua. Oikotien käyttö näissä on flirttailua totalitarismin kanssa ja sitä,pitää minusta välttää vaikka tarkoitus olisi miten jalo.
Myönnän rehellisesti että en ymmärrä mitään viestistä jonka kirjoitit.
Enkä halua asua maassa joka ei itse osaa päättää siitä kellä on oikeus ylittää rajamme vaan kysyy siihen neuvoa ja lupaa joltakin EU:lta.
Venäjä suorittaa parhaillaan kansanmurhaa Ukrainassa. Miten paljon pahempi tekonsa on oltava että meillä on oikeus sanoa heille suoraan etä tänne teillä ei ole mitään asiaa, ette ole tervetulleita, pysykää poissa.
 
Viestejä
11,781
Myönnän rehellisesti että en ymmärrä mitään viestistä jonka kirjoitit.
Enkä halua asua maassa joka ei itse osaa päättää siitä kellä on oikeus ylittää rajamme vaan kysyy siihen neuvoa ja lupaa joltakin EU:lta.
Venäjä suorittaa parhaillaan kansanmurhaa Ukrainassa. Miten paljon pahempi tekonsa on oltava että meillä on oikeus sanoa heille suoraan etä tänne teillä ei ole mitään asiaa, ette ole tervetulleita, pysykää poissa.

Yritin sanoa, että en halua asua maassa jossa vallassa oleva politiikko tänään keksii asian A - olkoon vaikka että kaikkien miesten tulee käyttää pipoa - ja virkakoneisto armeijasta, poliiseista luokanopettajiin ryhtyy saman tien vahtimaan, että niin tapahtuu. Siis suoraan johtavan politiikon ideasta valvovaan ja toteuttavaan toimintaan ilman tarkastelua, että menikö nyt lakien ja asetusten mukaan. Näin toimitaan esim meistä itään eikä hyvältä näytä. Ja asiaa ei muuta se, että päätös olisi jotenkin moraalisesti oikea tms. Aina löytyy joku jonka mieleetä joku päätös on moraalisesti oikea.

Sitävastoin mä voin asua maassa jossa on avoimilla, rehellisillä vaaleilla valittu parlamentti, jota vaikka eduskunnaksi kutsutaan ja joka säätää voimassaolevien lakien kuvaamalla lain joka rajoittaa kategorisesti väliaikaisesti jonkin maan kansalaisten maahantuloa koska ko maa käy agressiivista hyökkäyssotaa niin kauan kun mulla itsellä säilyy oikeus lähteä maasta muualle - jos sellaisia maita vielä sattuu olemaan jonne passini kelpaa, nykyään kelpaa hyvin mutta jos luovumme parlamentarismista niin ei enää kovin kauan.

Mielestäni meillä,on hyvästä syystä tehty tuetyt asiat launsäädännöllisesti hankalaksi koska jos ei olisi Puolan ja Unkarin tai vaikka Ataurin jälkein Turkin tapainen kehityskulku olisi paljon helpompaa. Ja itse en ainakaan halua, että tämä valtio alkaa liikkumaan siihen suuntaan. Ymmärtääkseni aika moni haluaa ja pidän sitä vaarallisena kehityksenä.

Historian valossa eurooppalaiset kansallisvaltiot ovat aika lyhyt ajanjakso eikä ole mitään takuita että niistä tulee pitkä ilmiötä.

Euroopassa oli juuri kansallisvaltioiden aikana poikkeuksellisen pitkä rauhan ajanjakso ja samaan aikaan tehtiin paljon töitä sen eteen että ihmiset ja tavarat saisivat liikkua vapaasti. Sattumoisin niissä maissa missä ihmisten liikkumista suuntaan tai toiseen rajoitettiin elintaso kasvoi hitaammin. Varmaan ihan puhdasta sattumaa vai onko?

Suomenkieliset eivät ole tämän alueen ensimmäisiä eivätkä edes toisia asukkaita vaan ovat tänne tulleet voimakeinoilla ja oletettavasti agressiivisesti alkuperäisasukkaat muualle työntäen joten omaksi maaksi kutsuminen on minusta kyseenalaista.

Kun katson millaisia ja mistä tulevia juttuja tarvitsen päivittäiseen elämääni on se sitten teknologiaa tai ruokaa tuntuu kovin vieraalta ajatus siitä, että me pärjättäisiin täällä jotenkin yksin. Yhdessä EU:n kanssa homma olisi jo vähän helpompaa mutta ainakin minulle yhdessä tarkoittaa myösyhteistä sopimista myös säännöistä. Jos meillä olisi jotain hyödykettä jota kaikki muu maailma vättämättä tarvitsisi eikä saisi sitä juurikaan muualta voisimme hkä asetella ehtoja mielin määrin mutta kun katson vaikka Saudi-Arabiaa tai Yhdysvaltoja niin siinäkin näyttää olevan omat heikot puolensa.

Siis kyllä, meidän pitää rajoittaa venäläisten matkustamista koska Venäjä käy Ukrainassa hyökkäyssotaa ja meidän pitää painostaa heitä. Mutta meidän pitäisi ehdottomasti tehdä se yhdessä koko EU:na jotta oikeasti saisimme asiaan jotain vaikutusta.

Olen pahoillani tätä parempaan ilmaisuun en pysty.
 
Viestejä
961
Olen pahoillani tätä parempaan ilmaisuun en pysty.
Minä puolestani yritin sanoa sen, että en halua vanhempiemme ja heidän vanhempiensa uhrauksen itsenäisyytemme eteen johtavan siitä että jossakin EU:ssa päätetään asioista joista itsenäisen valtion tulisi huolehtia itse. Venäläinen tappoi äitini isän ja lisää pitäisi nöyristellä?
Suurin osa viestistäsi ei liity tähän millään tavalla enkä keksi minkäänlaista tarttumapintaa. Kai ne on jotakin tekosyitä taikka selittelyjä sille miksi itsenäisyys olisi syytä luovuttaa pois.
En ikinä tule äänestämään moisen puolesta.
 

Mr. Orange

Huojentuneena ja tyytyväisenä vastaanotin uutiset rajaliikenteen pysäytyttämisestä venäläisiä koskien.
Edelle esitettyihin kommentteihin: aiemmissa omissa kommeteissani olen jo ilmaissut näkemykseni kysymyksen suhteen ja myös siihen mitä mieltä olen tällä kysymyksellä saivartelemisesta.

Myötäilen edellisissä viesteissä sanottua: Venäjä harjoittaa itsenäisessä Ukrainassa kansanmurhaa ja häikäilemätöntä hyökkäyssotaa ja Suomi on onneksemme ryhtynyt merkittäviin toimenpiteisiin, jotka Venäjän hallinnon harjoittama mielivaltainen ja täysin arvaamaton politiikka on saanut aikaan.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viestejä
11,781
Me ehkä nähdään itsenäisyys eri tavalla. Käyn jonkin verran työn takia myös Euroopassa ja aika erilaisilta ja omia päätöksiään tekeviltä ne näyttävät. Käyn myös työn takia totalitaarisissa yhteiskunnissa ja ne pojat vasta erilaisilta näyttävätkin, tai vaikka maailman suurin demokratia Intia. Suomella on ja tulee olemaan oikeus itse rajoittaa maahansaapumista niinkuin montaa muutakin asiaa, toivottavasti teemme siinä vastedeskin viisaita päätöksiä.

Minä haluan hyökkäyssodan loppumaan Ukrainassa ja Ukrainalle suverineetin alueilleen. Siihenntavoitteeseen EU:n yhteiset päätökset ovat Suomen yksityäisiä päätöksiä tehokkaampia. Valitettavasti EU ei näemmä pysty yhteiseen päätökseen ja on jotakuinkin 100% varmaa, että keskimen ja eteläinen EU ei tee ko päätöksiä kansallisesti joten meilel ei jää kuin kansallisen päätöksen tie ja se ei paljoa Ukrainan asiaa edistä vrt. Speden sketsi Ilmatilan loukkaus.

Uskoakseni aika monen suomalaisen vanhempia kuoli sodassa, oman sukuni henkien lisäksi maitakin jäi rajan taakse niinkuin monen muunkin, silti minusta on suht hyödytöntä kokea kategorista vihaa koska se harvoin johtaa johonkin hyvään ratkaisuun. Nekin sodat aikanaan loppuivat sillä, että niiden aloittajia vastaan käytiin yhdessä ja,lopulta sovittiin jotain jotta saatiin tappaminen loppumaan.
 

Mr. Orange

Toinen kysymys on Putinin Venäjällä määräämä osittainen liikekannallepano.

Mobilisaatio edes osittaisena on yhteiskunnallisesti niin merkittävä liike, että on hyvin vaikea uskoa sellaista tehtävän missään muussa tarkoituksessa kuin sodan laajentaminen mielessä.

Voi vain kuvitella mitä kahden-kolmen kuukauden päässä odottaa. Asiaa varmasti tutkaillaan hyvin tarkoin.

Karjalan evakoiden jälkeläisenä ajankohta ei voi olla tuomatta mieleen tapahtumia loppuvuodesta -39.

Missä tahansa odotettavissa oleva Venäjän mobilisaation enteilemä käänne tapahtuu se tapahtuu rähmäisimmän ja koleimman talvenkyynnyksen vittumaisimmilla hetkillä - anteeksi kansanomainen kielenkäyttöni tässä kohtaa.

Stop the war.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viestejä
11,781
Toinen kysymys on Putinin Venäjällä määräämä osittainen liikekannallepano.

Mobilisaatio edes osittaisena on yhteiskunnallisesti niin merkittävä liike, että on hyvin vaikea uskoa sellaista tehtävän missään muussa tarkoituksessa kuin sodan laajentaminen mielessä.

Voi vain kuvitella mitä kahden-kolmen kuukauden päässä odottaa. Asiaa varmasti tutkaillaan hyvin tarkoin.

Sepä se ja sen kun tietäisi. Aika paljon sanotaan, että Venäjällä ei ole kalustoa eikä järjestelmää aseistaaa väkeä mutta onko se oikeasti niin.

Paljon sanotaan myös että sääli kun valtakoneisto kontrolloi informaatiota niin ihmiset eivät saa tietää totuutta Venäjällä. Toisaalta aika monta käsitystä totuudesta vallitsee myös USA:ssa jossa informaatioon pääsyä ei rajoiteta. Ihminen taitaa valuta sen totuuden joka itseä eniten miellyttää.

Propaganda on ollut Venäjällä maan tapa ainakin 105 vuotta ellei pidempään , meillä on täällä vain satunnaisia kokemuksia joten on vaikea käsittää ja ymmärtää mitä siellä oikeasti ajatellaan. Valtaapitävillä on väkivaltakoneisto hallussaan mutta aika moni uskoo viestin ilman väkivallan uhkaakin.
 
Viestejä
977
Niin, että sieltä tulis jotain kgb agentteja, no toi mahdollista. Ja nyt taas käsitit kommentti väärin. Minusta toisin ajattelijat saa paeta, ja ne jotka vastustaa sotaa. Mutta muuten ei ole mitään asiaa. Ja on hyvä, että asian eteen tehdään ja aletaan kieltämään viisumeita jo ensi viikosta alkaen. Sinun puolestasi asian voi antaa olla, minusta hyvä että eurooppa ottaa vakavasti ja pyrkii estämään viisumeita, mutta ne jotka ei halua tappaa ihmisiä eivätkä lähteä rintamalle eli toisin sanoe pakoon, nii kyllä ne täytyy päästää yli.
Ja mistä sen tietää, kuka on oikeasti pakenemassa ja kuka on vakoilija. Hiukan nyt realismia mukaan tähän keskusteluun.
 
Viestejä
2,838
Ja mistä sen tietää, kuka on oikeasti pakenemassa ja kuka on vakoilija. Hiukan nyt realismia mukaan tähän keskusteluun.
Ei Voikkaa. Presidentti taisi sanoa haastattelussa joilla on perhettä Suomessa päästetään, mutta jos ei ole perhe syyt tai muuta hyvää syytä nii ei ole mitään pääsyä maahan eli ei saa viisumia. Ja hyvä niin.

Seuraavaksi voidaan ruveta keskustelemaan mikä on venäjä reagtio, ovat sanoneet tekevänsä jotain jos Suomi evää viisumit kuten ensi viikolla tekee, nii mikähän on reagtio vai uhkailevatko vaan.
 
Viestejä
961
Me ehkä nähdään itsenäisyys eri tavalla.
Aivan varmasti nähdään ja täysin eri tavalla.

Sinä käyt ulkomailla joskaan en tiedä mihin asia tässä yhteydessä liittyy. Kenties siihen että näet maita jotka tekevät oikeanlaisia ratkaisuita mutta myös sellaisia jotka toimivat väärin josta teet päätelmää siitä että kenties me suomalaiset emme osaa huolehtia itsenäisyydestämme ja tehdä oikeita päätöksiä itse joten kysymykset liittyen vaikkapa rajakontrolliin on syytä ulkoistaa. Arvoyhteisömme EU tekee "tehokkaampia" päätöksiä joskin selittelystäsi kävi ilmi ettei se kykene edes siihen. Tässä on nyt vissiin joku suuri viisaus kuitenkin taustalla, joka ei minulle avautunut.

Itsenäisyys tarkoittaa minulle esimerkiksi sitä että me suomalaiset itse perustuen omiin näkökulmiimme olemme oikeutettuja tekemään päätöksen siitä kuka tänne saa tulla ja kuka ei. Asia ei kuulu EU:lle eikä kenellekään muulle. Aivan kuin Ukraina nyt, me olemme joutuneet sotaan itäisen naapurimaamme kanssa ilman omaa syytämme mutta tästä asiasta muistuttaminen - joka on historiallinen totuus - onkin "kategorista vihaa"? Siinä ei ole mitään vihaa vaan se on rationaalinen tosiasia.
 
Viestejä
2,838
Yritin sanoa, että en halua asua maassa jossa vallassa oleva politiikko tänään keksii asian A - olkoon vaikka että kaikkien miesten tulee käyttää pipoa - ja virkakoneisto armeijasta, poliiseista luokanopettajiin ryhtyy saman tien vahtimaan, että niin tapahtuu. Siis suoraan johtavan politiikon ideasta valvovaan ja toteuttavaan toimintaan ilman tarkastelua, että menikö nyt lakien ja asetusten mukaan. Näin toimitaan esim meistä itään eikä hyvältä näytä. Ja asiaa ei muuta se, että päätös olisi jotenkin moraalisesti oikea tms. Aina löytyy joku jonka mieleetä joku päätös on moraalisesti oikea.

Sitävastoin mä voin asua maassa jossa on avoimilla, rehellisillä vaaleilla valittu parlamentti, jota vaikka eduskunnaksi kutsutaan ja joka säätää voimassaolevien lakien kuvaamalla lain joka rajoittaa kategorisesti väliaikaisesti jonkin maan kansalaisten maahantuloa koska ko maa käy agressiivista hyökkäyssotaa niin kauan kun mulla itsellä säilyy oikeus lähteä maasta muualle - jos sellaisia maita vielä sattuu olemaan jonne passini kelpaa, nykyään kelpaa hyvin mutta jos luovumme parlamentarismista niin ei enää kovin kauan.

Mielestäni meillä,on hyvästä syystä tehty tuetyt asiat launsäädännöllisesti hankalaksi koska jos ei olisi Puolan ja Unkarin tai vaikka Ataurin jälkein Turkin tapainen kehityskulku olisi paljon helpompaa. Ja itse en ainakaan halua, että tämä valtio alkaa liikkumaan siihen suuntaan. Ymmärtääkseni aika moni haluaa ja pidän sitä vaarallisena kehityksenä.

Historian valossa eurooppalaiset kansallisvaltiot ovat aika lyhyt ajanjakso eikä ole mitään takuita että niistä tulee pitkä ilmiötä.

Euroopassa oli juuri kansallisvaltioiden aikana poikkeuksellisen pitkä rauhan ajanjakso ja samaan aikaan tehtiin paljon töitä sen eteen että ihmiset ja tavarat saisivat liikkua vapaasti. Sattumoisin niissä maissa missä ihmisten liikkumista suuntaan tai toiseen rajoitettiin elintaso kasvoi hitaammin. Varmaan ihan puhdasta sattumaa vai onko?

Suomenkieliset eivät ole tämän alueen ensimmäisiä eivätkä edes toisia asukkaita vaan ovat tänne tulleet voimakeinoilla ja oletettavasti agressiivisesti alkuperäisasukkaat muualle työntäen joten omaksi maaksi kutsuminen on minusta kyseenalaista.

Kun katson millaisia ja mistä tulevia juttuja tarvitsen päivittäiseen elämääni on se sitten teknologiaa tai ruokaa tuntuu kovin vieraalta ajatus siitä, että me pärjättäisiin täällä jotenkin yksin. Yhdessä EU:n kanssa homma olisi jo vähän helpompaa mutta ainakin minulle yhdessä tarkoittaa myösyhteistä sopimista myös säännöistä. Jos meillä olisi jotain hyödykettä jota kaikki muu maailma vättämättä tarvitsisi eikä saisi sitä juurikaan muualta voisimme hkä asetella ehtoja mielin määrin mutta kun katson vaikka Saudi-Arabiaa tai Yhdysvaltoja niin siinäkin näyttää olevan omat heikot puolensa.

Siis kyllä, meidän pitää rajoittaa venäläisten matkustamista koska Venäjä käy Ukrainassa hyökkäyssotaa ja meidän pitää painostaa heitä. Mutta meidän pitäisi ehdottomasti tehdä se yhdessä koko EU:na jotta oikeasti saisimme asiaan jotain vaikutusta.

Olen pahoillani tätä parempaan ilmaisuun en pysty.
Jaa millä tasolla Suomi on menossa kohti unkari ja turkin kaltaista suuntaa? Ihan tiedoksi jos Suomi luovuttaa turkille heidän luovutettavat henkilöt niin kyseiset henkilöt pahoinpidellä etteivät näe valoa enää koskaan. Toiseksi Suomi hallinto ei ole menossa siihen suntaan, ja kuten sanoin eu tason ratkaisua ei ole tulossa, niin Suomi tekee oman päätöksen ja se kuva yhtenäisestä Euroopasta alkaa repeillä sillä kaikki tekee oman päätöksen mukaan.

Suomessa ei ole parlamenttia vaan eduskunta jossa valiokunnat mitkä päättää asioista tai siis valmistelee ja vie asian eduskunnan käsiteltäväksi. Ja minun mielestä Suomi ei ole menossa mitään Unkarin kaltaista tietä kohti. Minusta on erittäin hyvä, että tämän asian eteen alettiin tehdä jotain viisumi asiat siis, ja mielestäni täällä kukaan ei valvo mitään, Suomi on oikeusvaltio missä tehdään päätöksiä lain mukaan. Ja jos Venäjä tekee liikekanalle panon silloin kuuluu alkaa toimia, ja ei mitään väliaikaisesti, maa joka käy sotaa Ukrainassa ja tappaa siviilejä, siinä ei ole mitään väliaikaiselle harkinalle vaihtoehtoa. Ja Suomi tekee päätöksiä eu kanssa yhdessä kuten pakotteet, sinun mielestäsi Suomi tekee päätökset yksin. Ja en ymmärtänyt tuosta suomenkieliset asiasta yhtään mitään. Minusta Suomi tekee oikeita päätöksiä tällä hetkellä ja kuten moni muu jotka ovat evänneet viisumeita venäläisille.

Ja kyllä Suomi osaa huolehtia itsenäisyydestään.
 
Viimeksi muokattu:

Mr. Orange

Onneksi suomalaiset poliitikot eivät ole olleet kovin eri mielisiä siitä kannattaako kiviseen jokeen juosta pää edellä vai ei.

Ratkaisut rajojen sulkemisesta venäläisiltä vallitsevassa tilanteessa, samoin kuin aiempi nato-hakemuksen maaliinvienti ovat olleet oikeita ratkaisuja ja voimme olla vain onnellisia että asiat ovat edenneet kuten ovat näissä asioissa edenneet.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös