Supervuoro Verkkolehti »

Vanhempien käyttäytyminen junnujen peleissä

Viestejä
38
Taas on tullut todistettua kuinka jotkut vanhemmat käyttäytyvät todella epäasiallisesti pienten junnujen peleissä :mad:

Katsomosta huudetaan vääriä, haukutaan kovaan ääneen nuoria tuomareita yms.

Kannustaa saa ja pitää mutta jos menee noin ihon alle lasten peleissä niin mielestäni olisi syytä miettiä kannattaisiko hiukan sivumpaa seurata peliä ja pitää mölyt mahassaan :-X.
 
Viestejä
3,478
Vs: Vanhempien käyttäytyminen junnujen peleissä

Joo, tää on ikuinen ongelma, koskee myös muita palloilulajeja...

Itte lopetin aikoinaan kaverin kanssa kiekkojunnuporukan koutsaamisen, kun se kävi suorastaan mahdottomaksi, juurikin hyvin pitkälle vanhempien takia. Ja usein vois luulla (ainakin itte luulin), että ne isät on hankalampia, vaan ei, kyllä ne on äidit... :)

Sehän on usein aika pieni joukko, mutta sitäkin näkyvämpi ja todellakin kuuluvampi! Joillekin kun niin vaikea sulattaa sitä, ettei meidän Jere olekaan kentän paras ja meidän Jeren jengi ei olekaan kultamitalipelissä... jne jne jne.

Isistä hankalampia mun mielestä on tää ihmisryhmä, joka ikään kuin elää sitä omaa menetettyä urheilu-uraansa sitten jälkikasvun kautta. Semmostakin olen nähnyt, että lapset pakotetaan suorastaan pelaamaan. Siellä sitten huudetaan ja hötkytään, ja lapsi melkein itku kurkussa pyristelee, vaikka todellisuudessa haluis olla aivan jossain muualla...

Näihin olen törmänny aikonaan omina junnuaikoina, sitte tosiaan sillon kun jonkun aikaa koutsasin kuin nyt myös omien lasten harrastusten parissa.

EI NÄIN! :mad:
 
Viestejä
234
Vs: Vanhempien käyttäytyminen junnujen peleissä

Tikka sanoi:
Itte lopetin aikoinaan kaverin kanssa kiekkojunnuporukan koutsaamisen, kun se kävi suorastaan mahdottomaksi, juurikin hyvin pitkälle vanhempien takia. Ja usein vois luulla (ainakin itte luulin), että ne isät on hankalampia, vaan ei, kyllä ne on äidit... :)
Täsmälleen samaa mieltä. Itselläkin oli aikanaan luulo, että isät on pahoja ja näinhän yleisesti "uskotellaan". Pahimmat huutelijat ja narisijat omien kokemuksien mukaan löytyy kuitenkin naisista.

Ja tosiaan niitä epäasiallisuuksia huutavia vanhempia löytyy kaikista lajeista ja todennäköisesti myös kaikista maista.
 
Viestejä
38
Vs: Vanhempien käyttäytyminen junnujen peleissä

Tuo on kyllä mielenkiintoista kuinka äiteet ovat todellakin niitä äännekkäimpiä niin hyvässä kuin pahassakin mutta kyllä sieltä isä puoleltakin niitä huutoja tulee.

Lasten peleissä ei vaan nuoret tuomarit tohdi mennä sanomaan aikuisille jotka huutavat väärää ja yrittävät vaikuttaa pelin kulkuun, että lopettaisivat huutelun. Tämä vaatii seura tasolla kovaa työtä vanhempien kanssa jossa tehdään selväksi kuinka lasten peleissä tulee käyttäytyä.

Toinen asia on se, että joukkuiden valmentajat eivät saa lähteä tähän yleisön provosointiin millään tavalla mukaan.
 
Viestejä
3,478
Vs: Vanhempien käyttäytyminen junnujen peleissä

Jos mä olisin jonku junnujengin PJ ja törmäisin moiseen ilmiöön, eli että jonkun pelaajan supermoukkahönö vanhempi huutelis vääriä tai muuta vastaavaa, pyytäisin moista poistumaan alueelta nopiasti! Ihan sama olisko oman vai vastapuolen vanhempia...

Kuulostaa todella ihmeelliselle, että tämmöistä ylipäätään esiintyy? Siis löytyykö oikeesti tämmöstä alkukantaisuutta?? Huudellaan vääriä katsomosta? Lasten pelissä? My God :-[ Täytyypä katella nyt jos/kun meidän tyttö lähtee kesän pesiskoulusta jatkamaan joukkueeseen. Pesiskoulussa vielä mentiin hyvällä ja hauskanpitomeiningillä :)

Mut joo, siinä on just se juttu mitä tuossa aiemmin postasin. Eli kun se meidän Jere vaan täytyy olla voittaja ja paras, hinnalla millä hyvänsä! Ei vaan koskaan ole mahtunu mun ymmärrykseen. Kun kyse on kuitenkin lasten peleistä, pitää lähtökohta olla se että kaikilla on hauskaa, ja todellakin mennään käytöstavoilla!

Tommonen on paras tapa karkoittaa nuoria harrastajia lajin parista...
 
Viestejä
2,808
Vs: Vanhempien käyttäytyminen junnujen peleissä

Pesäpalloliitolla on jo pitkään ollut ohjeistuksessaan toimihenkilö nimeltään "kentän vanhin". Alueellisissa sarjoissa monellakin alueella (kaikilla?) edellytetään sakon uhalla tämän toiminnan ylläpitämistä. Pohjoisessa käytäntö on ollut hyvinkin vaihtelevaa. Useimmiten sentään jollain on huomioliivi päällä mutta mihinkään törkeyksiin ei ole rohkeutta puuttua. Onhan se omankylän rääkyjiin hankala puuttua jos uskallusta ei ole. Vieraskannattajiin puuttuminen on helpompaa, sitäkään ei kuitenkaan tehdä tarpeeksi. Itse olen tukkinut turvat turhilta mölisijöiltä, olen siirtänyt myös katsojia kauemmas häiritsemästä nuorten tuomareiden työskentelyä. Leireille voisi ottaa saman käytännön. Kentän vanhimman ohjeistukset ovat selkeitä ja yksinkertaisia, tarvitaan vaan rohkeita vanhempia pitämään ohjat käsissään.

http://www.pohjois-suomenpesis.fi/kilpailu/materiaalisalkku/
 
Viestejä
38
Vs: Vanhempien käyttäytyminen junnujen peleissä

Avautuipa minullekkin tuo "Kentän vanhin", joskus olen kuullut asiasta mutta eipä ainakaan Pohjanmaalla erotu yleisöstä jos sellaista käytetään. Huomioliivi olisi hyvä jossa lukee Kentän vanhin koska luulen ettei suurin osa vanhemmista tiedä mitä tuollainen henkilö lasten ja junnujen pelissä tekee, aiheuttaisi hiukan kyselyä.

Lainaus pohjanmaan pesiksen kilpailumääräyksistä 2016

"Kentän vanhin

Pohjanmaan Pesiksen kaikissa sarjoissa on nimettävä kotijoukkueen toimesta ennen ottelun alkua nk. kentän vanhin, joka vastaa ottelutapahtuman asianmukaisesta juoksutuksesta. Pelituomaria on informoitava kentän vanhimman käytöstä ottelutapahtumassa. Kentän vanhin esitellään alkupuhuttelussa molemmille joukkueille ja tuomaristolle. Kentän vanhin on pakollinen kaikissa C- ikäluokan ja sitä nuorempien junioreiden aluesarjaotteluissa.

Kentän vanhimmalla on oikeus ja velvollisuus puuttua joukkueisiin kuulumattomien henkilöiden epäasialliseen ja häiritsevään käytökseen ottelutapahtumassa. Kentän vanhimman tehtävän tarkoituksena on taata joukkueille, toimihenkilöille ja tuomaristolle työrauha.

Kentän vanhimmalla ei kuitenkaan ole oikeutta puuttua tuomariston tai toimihenkilöiden ottelua koskevaan toimintaan.

Kaikissa tilanteissa, joissa kentän vanhin on joutunut puuttumaan tapahtumiin ottelun aikana, tulee hänen toimittaa lyhytmuotoinen raportti tapahtumista kilpailupäällikölle. Näissä tilanteissa myös joukkueiden puheoikeuden käyttäjillä on oikeus toimittaa raportti kilpailupäällikölle."
Lähde: http://www.pohjanmaanpesis.fi/kilpailutoiminta/pohjanmaan-pesiksen-kilpailumaar/
 

PesisPoju

Vs: Vanhempien käyttäytyminen junnujen peleissä

Se on ihan helvetin ikävää kuinka moni tuomari, pelaaja, pj, tai katsoja lopettaa lajin kokonaan joidenkin idioottejen takia
 
Viestejä
1
Vs: Vanhempien käyttäytyminen junnujen peleissä

Itse olen tuomari ja pelaaja ja olen huomannut uran aikana kuinka paljon vanhemmat yrittävät vaikuttaa vastustajaan ja tuomareihin. Muutaman kerran ollut todella lähellä, että olisi pitänyt vanhempi pihalle, jos olisi vielä jatkanut haukkumistaa minua itseään kohtaan tai jotain muuta kohtaan. Kaikkea ei tarvitse kestää ja kuunnella hiljaa, vaan vanhempia voi myös pyytää olemaan hiljaa tai käskeä menemään autoon istumaan, tätäkin on käytetty tänä kesänä.
 

Teräs

Vs: Vanhempien käyttäytyminen junnujen peleissä

Hä. Länsi-Suomen Pesiksen alueella on ainakin vakiintunut käytäntö KeKe stä. Eli kentän käytöspoliisista.
Jos pelin järjestävä joukkue ei ole tällaista junnupelissä toimeen asettanut, eli liivillistä henkilöä ei ole näkyvissä,
vieraileva joukkue panee pöytäkirjaan merkinnän ja kotijoukkue saa laiminlyönnistä sakon.
KeKen toiminta on tosin ailahtelevaa. Mutta periaate on hyvä. Ja varsin monesti jo KeKen kävely huutelijan viereen toimii. Miksiköhän alueilla ei ole yhtenevät käytännöt?
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös