Supervuoro Verkkolehti »

Tyhmät kysymykset pesäpallosta

kontiola

Tai no, olin kyllä liian pessimistinen. Ahkeralla itseopiskelulla ja hidastettujen videoiden katselulla pääsee jo tosi pitkälle! Tuo sivusto on tosi havainnollinen. Vasta hidastetussa näkee, mitä lyönnissä oikeasti tapahtuu. Tosielämässä tilanteet on usein niin nopeita, niissä on niin paljon erilaisia juttuja käynnissä päällekäin, ja koko ajan tulee uusia tilanteita, että jää tosi monet peruskäsitteetkin epämääräisiksi! Koulussa ei kahvanäppejä tunnettu, siis pesiserämaa-Helsingissä. Mutta pelattiin me sentään joka syksy, siis säälittävää "pesis"höntsää. Lyöminen oli kivaa, heittäminen piinallisen epätoivoista, ja aina ehti hitaampikin kotiin, jos joku vain palloon osui, koska ulkokenttä ei juuri palloja kiinni saanut ja heittäminenkin oli aikamoista sähellystä. Ensimmäisessä oikeassa pesismatsissa olin sitten hölmistynyt ja mietin, miten toi eteneminen muka on niin hankalaa?:)
 
Viestejä
11,744
TKoulussa ei kahvanäppejä tunnettu, siis pesiserämaa-Helsingissä. Mutta pelattiin me sentään joka syksy, siis säälittävää "pesis"höntsää. Lyöminen oli kivaa, heittäminen piinallisen epätoivoista, ja aina ehti hitaampikin kotiin, jos joku vain palloon osui, koska ulkokenttä ei juuri palloja kiinni saanut ja heittäminenkin oli aikamoista sähellystä.

Onneksi sitä säälittävää pesishöntsää on ollut koulussa - Helsingissäkin. Anteeksi epähieno vihjaus mutta toivottavasti on nykykouluissakin. Höntsälajeilla on uskoakseni paremmat mahkut kestää lajikilpailussa mukana. Ennen oli melkein joka kylässä jonkinnnäköinen hyppyrimäki Etelä-Suomessakin - ei ole enää, mutta eipä ole juuri mäkihyppääjiäkään.
 

kontiola

Laatusanalla säälittävä kuvailin toki meidän taitotasoa ja sillä saavutettavia strategisia ja taktisia tasoja ja pelin käsitteellisten hienouksien haltuunottoa vain, vaikka toki varmasti tuli selväksikin. Niin kyllä, minä voin sentään hesalaisena ylpeillä siitä, että meillä edes pesistä pelattiin. Ihan vilpittömästi! Tosin kyllä Helsingissä pihapesistä pelataan aika paljonkin havaintojeni mukaan, mm. Johanneksen kentällä kantakaupungissa kokoontuu kiva vapaamuotoinen pesisjengi ihan säännöllisesti. Toivoa siis on, älä lannistu Mievix!
Ps. En tullut selkeästi sanoneeksi, että kivaahan pesishöntsämme oli koulussakin! Taisin kai ajatella, että se tällä palstalla sanottuna olisi jo itsestäänselvyys, mutta aina hyviä juttuja on paikallaan tarkentaa :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

kontiola

Sekin pitää sanoa, että aina kun helsinkiläisille kaverille tai tutuille olen kertonut hurahtaneeni Joensuussa toivottomasti pesikseen, kommentti on useimmiten joku "se oli kyllä kiva laji pelata koulussa, siitä mä tykkäsin."
Sen sijaan olen havainnut, että ystäväni, joka kävi Tampereella urheilulukiota jossain Kaupin kentän tuntumassa kahdeksankytluvulla, on ihan koulupohjalta paremmin perillä taktisista jutuista ja sääntöhienouksista kuin minä, mutta ehkä laittaisin sen kuitenkin urheilulukion piikkiin...
 
Viestejä
11,744
Musta koululiikunta ei juuri koskaan säälittävää, etenkään jos oppilaat pelaavat sitä ilolla. Silloin ollaan jotenkin onnistuttu hyvin. Jos joku ei osaa lajin kaikkia teknisiä hienouksia niin ei sekään ole minusta säälittävää, siinähän on vain tilaa oppimiselle jos on vain halu oppia. Harva osaa kaikkea luonnostaan.

Mun koulun alaluokilla ei pesäpalloa erityisen paljon liikuntatunneilla pelattu vaikka luokanopettajani olikin suomenmestari ja koulussa oli muitakin sm-mitalisteja osalla jopa useampia. Koulujen välisiä yms kyllä pelattiin, mutta määräänsä enempää pesäpalloa ei kuitenkaan pelattu. Mentiin varmaan opetussuunnitelman - kai niitä oli kansakouluissakin ja ekoina peruskoulun vuosina - mukaan.
 

kontiola

Musta koululiikunta ei juuri koskaan säälittävää, etenkään jos oppilaat pelaavat sitä ilolla. Silloin ollaan jotenkin onnistuttu hyvin. Jos joku ei osaa lajin kaikkia teknisiä hienouksia niin ei sekään ole minusta säälittävää, siinähän on vain tilaa oppimiselle jos on vain halu oppia. Harva osaa kaikkea luonnostaan.
Viisasta puhetta toki!
Mun koulun alaluokilla ei pesäpalloa erityisen paljon liikuntatunneilla pelattu vaikka luokanopettajani olikin suomenmestari ja koulussa oli muitakin sm-mitalisteja osalla jopa useampia. Koulujen välisiä yms kyllä pelattiin,
Vau, jännää!
 
Viestejä
956
Minua vaivaa yksi asia pesäpallossa ainakin jossakin määrin. Ei niin paljon että hylkäisin lajin, se asia on vaivannut oikeastaan aika kauan mutta se ei ole haitannut kyllin paljon ja toisaalta taas en ole keksinyt siihen ratkaisua.

Ongelman voisi vaikka nimetä koppilyönniksi. Koppilyönti on paljolti "turvalyönti" ja sen säännöillä on syynsä mutta on johtanut siihen että joukkueet käyttää sisäpelissä vain noin puolia pelaajistaan. Kun pesäpallo keksittiin, koppisääntö taisi olla jokseenkin samanlainen kuin se on nytkin joskaan sääntöä ei "hyödynnetty" samaan tapaan kuin nykyisin tehdään eli kärjistetysti sanoen osalle pelaajia ei anneta vastuuta sisäpelissä. Voi kuinka hienoa olisikaan jos jokainen pelaaja saisi vuorollaan yrittää "tosissaan" vieden joukkueensa sisäpeliä eteenpäin, riippuen siitä millaiseen tilanteeseen hän tulee lyömään.

Tästä asiasta on puhuttu tämän foorumin "edeltäjäfoorumeilla" paljonkin ja tiedän että suuri osa kirjoittajista on sitä mieltä että nykykäytäntö on ok. Hyvä niin, ei minulla mielipiteet häiritse mutta oma mielipiteeni on myöskin ymmärrettävä? Asioissa tapaa olla niin - myös pesäpallossa - että kun lähdetään korjaamaan jotakin "ongelmaa" saadaan tulokseksi vielä suurempi ongelma. Minä ajattelin joskus niin että jos pesäpallosääntöjä muutettaisiin siten että vasta lyöntivuoron kolmannella lyönnillä koppilyönti tuomittaisiin kuten se tuomitaan nytkin ja ekalla ja tokalla lyönnillä koppilyönti tuomittaisiin "laittomaksi" lyönniksi? Jos vielä välistäjättösääntö poistettaisiin, normaalisti ilman sisäpeliroolia jäävä pelaaja saisi nyt kaksi lyöntiä yrittää jotakin "todellista" ja oikeastaan olisi lievä pakkokin yrittää koska ei voi luottaa siihen että koppi onnistuu kun siihen on vain yksi lyönti. Ja siinähän olisi paikka yrittää kun "turvalyönti" tuomittaisiin laittomaksi kahdella ensimmäisellä yrityksellä.

Mutta tokihan tästä seuraisi uusia ongelmia. Niissä "oikeissa" tilanteissa, sanotaan nyt vaikka ajolähtö ja pääkotiuttaja lyömässä, voisi huoletta yrittää kumuraa kahdella ekalla: kukaan ei palaisi, kukaan ei haavoittuisi, hienot ulkopelisuoritukset jäisivät vaille palkintoa kun kopin tulos olisi vain laiton ja uusi yritys.

Minä haluaisin että pesäpallo on peli jossa kaikki saisivat sisäpelivastuuta mutta tätä tilannetta ei liene mahdollista järjestää, ei vaikka mitä tehtäisiin. Kaikkea sitä näin joulun alla ajatteleekin ja kirjoittelee.
 
Viestejä
2
Milloin pesäpallossa etukaari muuttui ja miksi se muutettiin?

kaariold.JPG
kaarinew.JPG
 
Viestejä
11,744
Milloin pesäpallossa etukaari muuttui ja miksi se muutettiin?

katso liitettä 1179katso liitettä 1180

syy lienee ollut pomppupeli. Ihan muinaisina aikoina kotipesän kenttäpuolen raja kulki käsittääkseni syöttölautasen läpi. Pomppu olisi suoralla eturajalla aika helppo lyönti.

Oisko ollut -70 lukua, mutta oliko niin että sitä kaarta on yhden kerran siirretty kauemmaksikin?

pienellä kaivamisella:

Pesäpallosääntöjen muuttaminen ei ole mitään uutta - sääntöjä on rukattu jatkuvasti sen mukaan, mihin suuntaan peli on lähtenyt kehittymään. Esimerkiksi pompun rajoittamista testaava koeottelu pelattiin Vierumäellä 1966 ja etukentän kaari tuli jo 1975.

Ja tuolta sitten lisää


kentta5.gif
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
241
Kysyisin tämmöistä, että kun pelaaja on ykkösellä ja seuraava lyöjä haluaa lyödä kopin ja siis tyhjentää kentän, niin miksi ykkösellä oleva pelaaja lähtee juoksemaan kakkoselle, kun olisi mahdollisuus ottaa tuplahaava ykköseltä. Riskialttiimpaahan on lähteä kakkoselle, kuin vain jököttää ykkösellä.
 
Viestejä
4,350
Kysyisin tämmöistä, että kun pelaaja on ykkösellä ja seuraava lyöjä haluaa lyödä kopin ja siis tyhjentää kentän, niin miksi ykkösellä oleva pelaaja lähtee juoksemaan kakkoselle, kun olisi mahdollisuus ottaa tuplahaava ykköseltä. Riskialttiimpaahan on lähteä kakkoselle, kuin vain jököttää ykkösellä.

Tietysti siksi että muuten ulkokenttä tiputtaisi pallon.

Milloin pesäpallossa etukaari muuttui ja miksi se muutettiin?

katso liitettä 1179katso liitettä 1180

On siirretty eteenpäin juuri pomppulyöntien takia tuota kaarta. Mutta tuo suora viiva kaaren taakse tuli siksi että lukkarille ei olisi niin suurta etua kurkotella polttoheittoa kaarelta asti.
 
Viestejä
2,807
No missä tilanteessa se tuplahaava tulee kysymykseen.

Mietippä tilannetta, jossa etenijät ovat jo valmiiksi ykkösellä ja kakkosella? Kannattaako silloin lyönti pudottaa vai ottaa koppi? Kyseessä lyöjän toinen toinen lyönti, kakkoselta edetään kolmoselle. Taas jos etenijät ovat 150 kiloisia mörssäreitä, niin.....
 
Viestejä
956
Miesten pronssipelisarjasta ei foorumilla ole puhuttu mitään. Kukaan ei ole avannut aiheelle ketjua ja muuallakaan ei mitään paitsi Sotkamon Jymyn kausiketjusta löytyy seuraava viesti:
Kuosmasen löntöstely 2J alussa kertoo joukkueesta kaiken.
Luulen että tuo viesti liittyy pronssipeliin mutten ole varma.
Onko pronssisarja tarpeeton?
 
Viestejä
4,350
Miesten pronssipelisarjasta ei foorumilla ole puhuttu mitään. Kukaan ei ole avannut aiheelle ketjua ja muuallakaan ei mitään paitsi Sotkamon Jymyn kausiketjusta löytyy seuraava viesti:

Luulen että tuo viesti liittyy pronssipeliin mutten ole varma.
Onko pronssisarja tarpeeton?

Rytkönen ryypännyt pari päivää alle kertonee tarpeellisen.
 
Viestejä
11,744
Rahasta pelataan. Jalkapallossahan ei pelata, eikä NHL:ssä eikä Tenniksessä etc.

Jalkapallossa ei taideta pelata kansallisissa sarjoissa pudostuspelejä lainkaan. Tai varmaan ne jenkeissä pelaa mutta yleisesti ei, brassit kokeilivat mutta luopuivat.
 
Viestejä
4,350
Jalkapallossa ei taideta pelata kansallisissa sarjoissa pudostuspelejä lainkaan. Tai varmaan ne jenkeissä pelaa mutta yleisesti ei, brassit kokeilivat mutta luopuivat.

En minä tarkoittanutkaan mitään liigoja vaan arvokisoja. Se että Mömmömkisoissa pelataan on vain raha syynä. Samoin pesiksessä paras yhdestä ei ole käytössä koska molemmille parempi että edes yksi kotiottelu.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös