Supervuoro Verkkolehti »

-Taret/-täret, olisiko jo aika luopua?

Viestejä
94
Jos sukupuolittuneista nimistä halutaan päästä eroon:
Mites sitten eri Veikkojen kanssa toimitaan? Lahden Mailaveikot, Ulvilan Pesä-Veikot, Alavuden Peli-Veikot, Lappajärven Veikot, Eurajoen Veikot, Kestilän Kisa-Veikot... Muitakin miesten nimiä sisältäviä joukkueita löytyy: Ikaalisten Tarmo, Mynämäen Vesa, Simon Kiri, Maila-Jussit, JymyJussit, Köyliön Lallit, Pomarkun Pyry, Kinnulan Kimmot, Nurmeksen Sepot...
Ja vielä maskuliininen Ylistaron Kilpa-Veljet. Ylihärmän Pesis-Junkkaritkin viittaa varmaan myös "toksiseen äijäkulttuuriin".
 
Viestejä
747
Eiköhän tässä ole alun perin ollut vain feminiininen vastine vanhalle seurajoukkueelle Kiri. Siihen maailman aikaanhan se oli ainoa laatuaan. Sittenhän näitä tärittäriä ja tarittaria on tullut enemmänkin. Mutta kyllä kai tässä jokainen suomen kieltä ymmärtävä tajuaa, että näissä puhutaan naisjoukkueista. Vaikka vähän haetuiltahan nämä nykyvastikkeet kieltämättä tuntuvat.
Eniten minua ovat kiusanneet "Kirittäret", Vaasan "Mailattaret" ja Helsingin "Roihuttaret". Tuosta viimeksi mainitusta ainakin tiedän että perinteinen Roihu piti vartavasten muuttaa sukupuolittuneeseen muotoon.

Pesisfanaatikoilta - ja muiltakin - voinee kohtuudella odottaa sen verran asian harrastusta, että ottaa selvää onko kyse miesten vai nasten joukkueesta, jos se ei nimestä selviä.

Ja onko muutaman vuoden päästä enää edes sallittua olla miesten tai naisten joukkueita. Jospa pesikseenkin tulee sukupuoleton ideologia, joka vaatii joukkueiden koostuvan "henkilöistä"!
 
Viestejä
747
Joidenkin pienten paikkakuntien epätoivoisena pyrkimyksenä on "brändätä" ja personoida oman kylän joukkue mihin hintaan hyvänsä.

Itse olen sitä mieltä, että se ei ole tarkoituksenmukaista [lue: kokonaistaloudellisesti edullista] - monestakin syystä. Jos sukupuolta seurassa halutaan korostaa, se on tehtävä muulla tavoin kuin yrittää seuran nimessä vääntää rautakangesta, jotta katsomoon saataisiin uusia pesiksen ystäviä.

Seuran nimi ja siinä pelaavat jompaakumpaa sukupuolta edustavat pelaajat pitää tehdä tunnetuksi, jotta ei tarvitse pohtia "onks nää miehiä vai naisia". Eikö tämä oikeastaan ole markkinonnin "A"; kaikki muu tulee tämän jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
141
Itse nautin tästä tilanteesta ihan yksinkertaisesta syystä: Mediat tällä hetkellä nauttivat suuresti, jos voivat rakentaa mahdollisimman raflaavan otsikon ja jääkiekossa monta kertaa olen mennyt vipuun, kun kohuotsikko koskeekin seuran naisjoukkuetta.

Pesäpallo toimii toivottavasti esimerkkinä muille. Varsinkin kun naisjoukkueet ihan itse ilmeisesti haluavat erottua tällä päätteellä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös