Supervuoro Verkkolehti »

Superin paras kuuluttaja?

Viestejä
4,096
Ähäkutti. Siitäs saitte ja vielä kuuluttajan ärsyttämiset päälle. Ne on oikein suunniteltu fanikameralaisia varten. Kyllä varmaan nyt ketuttaa valituksesta päätellen...Lisää vaan löylyä. Paikalla olijat tykkää eli kyllä meille kelpaa. Vaikka oli Ruudun livelähetys, Kouvolassa yleisöä 2192, Vimpelissä 1508 ja muualla vähemmän. Kiitos Laaksonen jälleen kerran oivallisen tunnelman luomisesta.

Kyllä me paikalliset tykätään, ja sehän on tärkeintä :cool:
 
Viestejä
11,744
Ei kait monikaan tule edes KSS- Areenalle kuuluttajan takia. Ja tuskin monikaan jää tulematta samasta syystä. Sunnuntain kierroksella oli aika samanlaiset katsojaluvut joka paikassa.luulen tämän päivän hyvähkön luvun johtuneen siitä, että KiPa on pistänyt sarjassa sen verta kampoihin, että etukäteen ottelussa oli panosta.
 
Viestejä
792
Kyllä me paikalliset tykätään, ja sehän on tärkeintä :cool:
En usko, että kouvolaiset ovat yhtään sen yksinkertaisempia ihmisiä, kuin muutkaan suomalaiset. Varmaan moni kuuluttajastanne tykkää, kun hän siellä saa häärätä, mutta ihan taatusti hyvinkin moni paikallinenkin pitää örisevää, epäselvää möykkää kiusallisena.
 
Viestejä
1,390
En usko, että kouvolaiset ovat yhtään sen yksinkertaisempia ihmisiä, kuin muutkaan suomalaiset. Varmaan moni kuuluttajastanne tykkää, kun hän siellä saa häärätä, mutta ihan taatusti hyvinkin moni paikallinenkin pitää örisevää, epäselvää möykkää kiusallisena.
Sepolle ihan pikku vinkki.

Kuuluttajan ääni ei kuulu KSS Energia Areenalla Kouvolassa läheskään samalla tavalla kuin mitä se kuuluu fanikamerassa.

Kentällä yleisön kannustus kuuluu noin tuplasti kovempana kuin mitä kuuluttajan ääni, jos ei nyt jostain ihmeen syystä satu seisomaan suoraan kaiuttimen edessä. Fanikamerassa tuo on aika liki toisinpäin, eli kuuluttajan ääni kuuluu noin puolet kovempana kuin yleisön ääni.

Eli toisin sanoen Kouvolan pesisstadionilla kuulutus toimii erinomaisesti ja "the ongelma" on vain fanikameran lähetyksissä vierasfanien keskuudessa.

Voin siis täten luvata, että tälle asialle ei tulla tekemään yhtään mitään muutosta, koska homma toimii erinomaisesti siellä missä sen pitääkin toimia. Eli stadionilla.
 
Viestejä
3,498
Ei kait monikaan tule edes KSS- Areenalle kuuluttajan takia. Ja tuskin monikaan jää tulematta samasta syystä. Sunnuntain kierroksella oli aika samanlaiset katsojaluvut joka paikassa.luulen tämän päivän hyvähkön luvun johtuneen siitä, että KiPa on pistänyt sarjassa sen verta kampoihin, että etukäteen ottelussa oli panosta.

Miksi ihmiset ylipäätään tulevat pesisotteluihin ja mielellään vielä useita kertoja kesässä? Jos jätetään kaikki tavanomaiset syyt eli menestyvä joukkue, hyvät fasiliteetit, kiinnostava ennakkomarkkinointi, paljon yleisöä ym. ym. itsestään selvyyksinä tarkastelun ulkopuolelle, nousee yksi tekijä ratkaisevaksi ja se on kokonaisvaltainen kokemus, minkä ihmiset saavat ottelutapahtumasta. Minkälainen fiilis kentällä on ja jääkö siitä hyvä mieli? Kouvolassa on panostettu ottelutapahtumaan kokemuksena. Katsojat halutaan saada osallistumaan tapahtumaan yhtenä sen osapuolena. Tässä kuuluttajalla on iso rooli. Pitkälti juuri hän rakentaa tunnelman. Toimisiko Kouvolan ottelutapahtumassa sellainen kuuluttaja kuin esim. Kiteellä? Asiallinen kaveri sinänsä, mutta jos kuuluttaja vain toteaa, että "lyömään numero kuusi Ville Kotro" ja kun Kotro on vaihtanut miehen kolmoselle, toistaa vielä "Ville (kaksi taukoa) Kotro" mukavalla savokarjala-aksentilla. Tuskinpa vain. Parhaimmillaan yleisö on se 13. pelaaja, joka taputtaa käsiä, kannustaa, heittää fiksua herjaa, huutaa lukkarin apuna kopinnostopaloa jne. Parhaimmillaan yleisö myös kokee olevansa osa tapahtumaa ja nauttii mahdollisesta voitosta osana kotijoukkuetta. Kun Koplan pelaaja lyö kunnarin, menee Lammila pääkatsomon yleisön eteen ja huudattaa yleisöllä kolme kertaa Hozaa (vieläköhän Pihkalassa soitetaan kunnarikelloa?). Kouvolassa kuuluttaja ja mangusti pelaavat yhteen: donitseja jaetaan katsomoon, kun vastustajan lyöntivuoro jää nollille. Pelin viimeisen vihellyksen jälkeen tulee tunne: Me voitettiin, meillä oli yhdessä kivaa. Kokemus voi olla niin miellyttävä, että se saa tulemaan kentälle uudestaan. Laaksonen ehdottomasti jatkoon.
 
Viestejä
4
Kyllä minusta joku raja täytyy olla kuuluttamisessa. Kaikenlaiset "pitkät" venytykset ja vastustajan provosointi ärsyttää. Suomessa on muutama pesispaikkakunta jossa todella luokatonta kuulutusta.
 
Viestejä
11,744
Menee otsikon vierestä mutta menköön. Olen nyt viimeisen 15 vuoden aikana kynyt selkeästi aiempaa useammin Kouvolassa ottelutapahtumassa tapojeni orjana istun aina samassa katsomonosassa. Aika moni muukin tapojensa orja istuu siellä. Kun kuuntelee heidän keskustelujaan niin ei kuuluttaja vaikuta noiden ihmisten kokemukseen ottelutapahtumasta juurikaan. Mangusti kyllä, koska itsekin sain Mangustilta karkkia torstaina.

Ottelutapahtuman ilmapiiri on tärkeää mutta ei se kaikkea tee. Kouvolan alin katsojamäärä tänä vuonna 939 viime vuonna 1222. Oliko tämä vuosi jotenkin huonommin järjestetty vai oliko vain niin että Kopla - KaMa ei kiinnostanut.

Mutta myyntipisteet, sateen suoja, parkkipaikat etc varmasti vaikuttavat.

Mutta tämä tästä minun osalta.
 
Viestejä
372
Kyllähän tuo Kouvolan kuuluttaja välillä liikkuu asiallisuuden suhteen hiukan harmaalla alueella, mutta kuitenkin mielestäni kuuluu keskeisesti katsojakokemukseen Kouvolan peleissä. Itse vierailen siis Kouvolan katsomossa vastustajasta riippumatta aina vierasjoukkueen kannattajana. Uskon, että kuuluttaja tuskin katsojia karkottaa, voi jonkun paikallisen jopa tuoda peliin.

Kouvolassa ainakin on tunnelmaa (hyvää tai huonoa riippuu näkökulmasta) ja viihdyttävää ja tunteita herättävää seurata pelejä. Kuuluttajalla on tässä iso merkitys, vaikka välillä kaveri tietysti ärsyttää. Sitä mukavammalta sitten tuntuu, kun vierasjoukkue pääseekin niskan päälle ja kuuluttaja menee hiljaiseksi, mitä tietysti ei montaa kertaa ole Kouvolassa tällä kaudella tapahtunut.
 
Viestejä
1,036
Asia on juurikin noin niikuin tilastoniilo oivasti tunteen sanoiksi puki. Kopla on meidän joukkue jolla on meidän maskotti (Mangustista tykkää kaikki). Markus on meidän kuuluttaja. Me voitetaan tai hävitään. On hienoa kuulua tähän mustakeltaiseen jengiin. Kouvolassa ottelutapahtumaan on panostettu ja samalla saatu tuota hienoa yhteisöllisyyttä kasvatettua.
 
  • Tykkää
Reaktiot: LBC
Viestejä
1,036
Kyllä mä vaan voin nimetä ainakin muutamankymmentä henkilöä ketkä ei Koplan peliin mene kuuluttajan takia. Ja jos mä tiedän muutamakymmen henkilöä niin varmasti jotkut muutkin tietää, ihmismäärät alkaa kertautua.
Mä tiedän monta sataa ihmistä jotka jättää tulematta jos Markus ei ole kuuluttajana. Ja jos mä tiedän.... jne.
 
Viestejä
526
Kyllä mä vaan voin nimetä ainakin muutamankymmentä henkilöä ketkä ei Koplan peliin mene kuuluttajan takia. Ja jos mä tiedän muutamakymmen henkilöä niin varmasti jotkut muutkin tietää, ihmismäärät alkaa kertautua.
No rupees laittaa listaa niin katotaan.
Jos haluu olla trolli, niin pitäis yrittää vähän paremmin.
 
Viestejä
1,036
Haha, kyllähän se on de facto että kukaan ei peliin tule pelkän kuuluttajan takia, mutta moni voi jäädä pois ku ei kestä kuunnella jonkun ihrapallon orgasmeja
Okei sä ainut oikeessa. Ei se kuule maailma pyöri su kiukuttelujes ympärillä. Ja ketään et hauku mikskään palloks. Ääliö
 
Viestejä
4
Kuuluttamista vai selostamista. Riippuu siitä, mistä asiaa katsotaan. Omasta mielstäni selostaa voi sopivassa määrin. Ei kaikki katsojat ole asiantuntijoita. Sain itse palautetta eräässä superpesispaikkakunnalla, että selostan liikaa peliä. Toisaalta olen saanut positiivista palautetta. Kaikkia ei voi miellyttää. Jonkinlainen kultainen keskitie on hyvä. Jokaisella kuuluttajalla on oma tyyli ja jos se on asiallista, tasapuolista ja joukkueiden molemminpuoilista kehumista hyvistä suoritukissta, niin ei siinä pitäisi olla mitään.
 

Lasse

Olen kuuluttaja ja minulle tärkeitä ovat ehdoton puolueettomuus, sekä ilmaisu, faktat pelaajista ja seurasta sekä vastustajan hyvien suoritusten huomioiminen. Vastustajaa ei mollata. Toimin kuuluttajana useammassa paikassa.
 
Viestejä
1,232
Kouvolan selostaja on persoonallinen, mutta hyvä. Vaikka hehkutus näin vastustajan silmin tai korvin ärsyttääkin, niin ei se sitä muuta, että selostajana ehdottomasti erinomainen ja parantaa ottelutapahtumaa etenkin kotijoukkueen kannattajien osalta. Ja heitähän on eniten katsomossa, joten vierasjoukkueen kannattajien kritiikki ei ole niin merkittävää. Eli antaa palaa vaan ja lämmön nousta.
 
Viestejä
1,385
Sellainen selkeä kuulutusääni ja riittävä informaatio pelistä(lyöjä, väärät/oikeat syötöt kun laikka ei aina näy, viimeinen lyöjä) tietysti tärkeimmät.

Sitten sellainen tahdikas puolueettomuus, vaikka ilman muuta kotijoukkueen puolia saa kuuluttaja vähän pitää ja omien suorituksia hehkuttaa.

Ei varmaan paras, mutta Imatralla nämä toteutuu. Viimeksi Tahkoa vastaan mm. kuuluttaja yllytti yleisön ablodeihin Tahkon hienon kolmosjatkeläpärin ja kunnarin jälkeen sekä huomioi Korhosen nousun kärkkärilistan kärkeen. Muutama rasittava maneeri, "No niin, kättä yhteen", mutta ei oikeastaan suuria miinuksia.
 
Viestejä
65
En ole ikinä ymmärtänyt tuota Kouvolan kuuluttajan haukkumista. Mikä siinä nyt pänni? Muistan pikkuveljeni kanssa yksi kesän kohokohdista Kouvolan sukulointilomilla oli Tykkimäki-iän jälkeen Kouvolan peli, ja siihen kuului persoonallinen kuuluttaja, joka kuulosti Lalli Leipäjuustolta. Eikö tuo sama kaveri kuuluta myös Kookoon pelejä, eikä sieltä puolelta ole kuulunut napinaa?
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös