Supervuoro

Sotkamon Jymy 2018

Nyt kun jälkikäteen miettii vuosikymmenen alun joukkuetta, niin olihan se henkisesti aivan erilainen poppoo kuin nyt. Jimi Heikkinen, Aki Orava, Mikko Korhonen, Rautiaiset, jne. Silloin ei jääty sanattomaksi kaarella, mutta silti peli kulki erinomaisesti ja tulosta tuli. Näiden päälle järkyttävän kovat pelimiehet Komulainen, Kohonen, Roope Korhonen, Antti Hartikainen ja kumppanit. Tällä hetkellä Jymyssä ei ole (ainakaan ulkopuolisen silmin) todellista hengenluojaa, joka tiukan paikan tullen saa joukkueen syttymään omilla teoillaan ja puheillaan.

Kyllä ne tyhjiöt kuitenkin täyttyy ajan mittaan. Odotin sitä jo tälle kaudelle, että nuoremmasta kaartista joku ottaa liiderin roolia, mutta sitä ei vielä oikein selkeästi tapahtunut. Fokus tuossa suhteessa kohdistuu ensisijaisesti herroihin Piiponniemi ja Niko Korhonen. Kokeneita, mutta vielä nuoria, itä-länsitasoisia ratkaisupelaajia. Ehjänä heidän toivoisi pysyvän paremmin kuin tähän asti.

Jokainen yksilöhän toimii niin kuin luonteelle on ominaista. Jos tuossa Jymyn joukkueessa ei ole isoäänisiä/-eleisiä pelaajia, niin eihän se menestyksen kannalta ole ratkaisevin seikka. Se on vain se, että tulee jatkuvia, voittavia suorituksia. Se, miksi ne oli tänä kesänä kortilla, on se ratkaistava asia. Ja vielä tuohon joukkueen sytyttämiseen, eihän jotkut syty vaikka toinen meuhkaisi vieressä miten paljon tahansa.
Tätä kesää sopii kyllä pohtia pohtimistaan, että miksi se peli näytti siltä miltä se näytti. Ei siinä sitä rehvakkuutta ollut, mutta vaikka sitä ei tarvitsisikaan olla, niin ei ollut sitä itsevarmuuttakaan. Se nyt näkyy päälleppäin, vaikka persoona olisi muuten vähäeleinen.

Onko tuo jo vahvistettukin Jymyn/Kohosen toimesta?

Mutta jos vaikka lopettaisikin tähän kauteen niin käsittämättömän komea ura. Vaikea uskoa, että tulee koskaan toista yhtä pitkään jatkunutta yhtä korkealla suoristustasolla.

Kun aikaa kuluu, niin haikeudella tulee kyllä muisteltua Kohosen vuosia. Kohonen violetti-orassipaidassa, pallo kädessä valmiina syöttämään ja tiikerinkatse porautuu lyöjään. Se katse vei luonnon monelta.
Kaikkien aikojen pesäpalloilija.

KTH siis syöttelee Tahkossa ensi kaudella. Vuokrasopimus on sinettiä vaille valmis. Väliahon soppari Jymyyn myös mainittuna Kainuun sanomissa.

Lauantaina täytyy lähteä katsomaan legendan viimeistä kotipeliä Jymyn paidassa. Käsittämätön ura, viimeisen kauden vaikeuksista huolimatta. Vaikea käsittää edes laidasta millaisen pelaajauran Kohonen on suorittanut. Poikkeuksellinen pelaaja henkisiltä ominaisuuksiltaan, voittajaluonteeltaan ja taidoiltaan. Hattua päästä.

Mikko Korhonen ja Sotkamon Jymy proudly presents. Todella vastenmielistä. Hävettääköhän Korhosta yhtään näin jälkikäteen?
Mua jotenkin jaksaa edelleen hämmästyttää, että edelleen löytyy näitä tynnyrissä asuvia tyyppejä joille tulee ihan täytenä yllätyksenä se, että pesäpallossa psyykataan vastustajaakin. Tätä samaa harrastaa ihan kaikki joukkueet superpesiksessä niin naisissa kuin miehissäkin. Ja kyllä jopa Kouvolassa tehdään näin.

Mua jotenkin jaksaa edelleen hämmästyttää, että edelleen löytyy näitä tynnyrissä asuvia tyyppejä joille tulee ihan täytenä yllätyksenä se, että pesäpallossa psyykataan vastustajaakin. Tätä samaa harrastaa ihan kaikki joukkueet superpesiksessä niin naisissa kuin miehissäkin. Ja kyllä jopa Kouvolassa tehdään näin.
Vastaan omasta puolestani. Ei, ei psyykkaaminen tule yllätyksenä mutta tuon tapainen psyykkaaminen kuulostaa todella idioottimaiselta. Doksa on varsin järkevä ihminen, en tosin tunne, mutta kommentoinneista ja haastatteluista minulle on syntynyt sellainen vaikutelma.

Olen aika varma että tilanne oli tavallaan "lavastettu", mikrofoni kaulaan ja käsky provosoida että saadaan juttua televisioon. Mitä sanovat ne jotka miehen tuntevat?

Vastaan omasta puolestani. Ei, ei psyykkaaminen tule yllätyksenä mutta tuon tapainen psyykkaaminen kuulostaa todella idioottimaiselta. Doksa on varsin järkevä ihminen, en tosin tunne, mutta kommentoinneista ja haastatteluista minulle on syntynyt sellainen vaikutelma.

Olen aika varma että tilanne oli tavallaan "lavastettu", mikrofoni kaulaan ja käsky provosoida että saadaan juttua televisioon. Mitä sanovat ne jotka miehen tuntevat?
Minusta tuossa ei ole mitään idioottimaista. Ihan perus "rankutusta" niinkuin vimpeliläiset tykkäävät sanoa. Pysyyhän tuo silleenkin rehtinä vielä ettei Korhonen mene missään vaiheessa edes henkilökohtaisuuksiin. Tosin totta tuokin että kamera saattaa vaikuttaa...

Heitänpä takaisin, että oletko sinä tyhmä? Henkilökohtaisuuksilla tarkoitan sitä että haukutaan ulkonäköä tai että kettuillaan jostain yksityisasiasta mikä ei pelikentille kuulu.
No onhan määritelmä. Sun tulkinta antaa kyllä siimaa, voi vittuilla mitä tahansa kunhan ei liity ulkonäköön tai yksityisasioihin. :eek:

Noin yleisesti henkilökohtaisuutena pidetään "vittuilua", joka kohdistuu tiettyyn henkilöön. Se sanakin "henkilökohtainen" antaa pientä vinkkiä.

Toistan vielä tämän:
Olen aika varma että tilanne oli tavallaan "lavastettu", mikrofoni kaulaan ja käsky provosoida että saadaan juttua televisioon.

No onhan määritelmä. Sun tulkinta antaa kyllä siimaa, voi vittuilla mitä tahansa kunhan ei liity ulkonäköön tai yksityisasioihin. :eek:

Noin yleisesti henkilökohtaisuutena pidetään "vittuilua", joka kohdistuu tiettyyn henkilöön. Se sanakin "henkilökohtainen" antaa pientä vinkkiä.

Toistan vielä tämän:
Tulkitse miten haluat mutta pelikentän ulkopuoliset asiat ovat pelikentän ulkopuolisia asioita, ja niitä ei mielestäni kyseisellä videolla kuulu. Minä taas miellän henkilökohtaisuuden törkeänä solvauksena jolla ei ole mitään tekemistä itse pelin kanssa. Toki pelikentiltä löytyy niitäkin tyyppejä jotka tähän syyllistyy. Mikko Korhosesta on vaikea uskoa, että semmoiseen syyllistyisi ikinä.

Tulkitse miten haluat mutta pelikentän ulkopuoliset asiat ovat pelikentän ulkopuolisia asioita, ja niitä ei mielestäni kyseisellä videolla kuulu. Minä taas miellän henkilökohtaisuuden törkeänä solvauksena jolla ei ole mitään tekemistä itse pelin kanssa. Toki pelikentiltä löytyy niitäkin tyyppejä jotka tähän syyllistyy. Mikko Korhosesta on vaikea uskoa, että semmoiseen syyllistyisi ikinä.
Onko henkilökohtaista? On todellakin.
Onko törkeää solvausta? Ei ole.

Videon perusteella Mikko Korhonen on ääliö, joka antaa todella huonon kuvan pesiksestä. Mutta kuten sanottu, tilanne oli lavastettu, eikä Doksa todellisuudessa ole noin tyhmä. Toivotaan että pesiksestä ei enää tällaisia aivopieruja tv:ssa esitetä.