Supervuoro Verkkolehti »

Seurojen omat kasvatit

Viestejä
146
Keskustellaan mieluimmin, miksi NSU pelaajan euro on 10 senttiä verrattuna MSU pelaajan euroon.
Kasvattajamaksut eivät tätä eroa aiheuta.
Täällä on kommenttien perusteella paljon osaamista, joten avautukaa ja
antakaa tulla hyviä ehdotuksia millä tämä epäsuhta korjataan.
 
Viestejä
479
Pyörrän puheitani sen verran, että heitän tähän käsittämättömään aiheeseen toisenkin viestin.

Joo, luettelin pitkän rivin pelaajia, koska Superissa niin moni edustaa muuta seuraa kuin kasvattajaseuraansa tällä kaudella. Ja tuossa listassa ei edes ole kaikki sellaiset pelaajat, sillä nuo pelaajat on otettu Superpesiksen sivustolla olevista kokoonpanoista, mitkä joukkueet on ilmoittanut ennen kauden alkua.

Olet siis sitä mieltä, että tuon listan pelaajista moni pelaisi Superissa, vaikka edustaisikin kasvattajaseuraa. Herää kysymys siitä, että kuinkahan monta joukkuetta sun näkemyksen mukaan Superissa pitäisi olla, sillä se että tuon listan pelaajista suurin osa pelaisi Superia kasvattajaseurassaan on sula mahdottomuus. Jos huomioidaan ainoastaan nuo boldatut pelaajat, he pelkästään edustavat 25:tä eri kasvattajaseuraa. Niillä joukkueilla, joilla on jo Superissa joukkue, olisi todennäköisesti eniten pesäpallon harrastajia junioreissa, koska siellä olisi parhaat mahdollisuudet päästä pelaamaan korkeimmalla sarjatasolla. Joten todellisuudessa noista pelais hyvin harva Superissa. Tuntuu ristiriitaiselta, että katselet mielelläsi hyvien pelaajien pelaamista, mutta toisaalta rajaisit heistä suurimman osan Superin (sekä Ykköspesiksen) ulkopuolelle. Mikä olisi naisten Superin taso, jos suuri osa parhaista pelaajista otettais pelistä pois? No eipä kovin kummoinen. Vielä kun siihen lisää sen, että pelaajien vapaata liikkumista rajoitettamalla todennäköisesti pelaajien peliurat olisivat lyhyempiä ja alkaisivat yleensä hyvin nuorina, Superin taso laskisi vielä entisestään.

Niin pesäpallon parissa toimiville henkilöille kuin meille lajia seuraaville parasta olisi, että peli on tasokasta ja viihdyttävää, lajista löytyy tähtipelaajia, peleissä käy paljon katsojia, media on kiinnostunut lajista, yhteistyökumppanit näkee hyödyllisenä pesäpallossa mukana olemisen ja että naispesäpalloilijatkin saisi ansaitsemaansa korvausta pelaamisesta. Näitä asioita ei todellakaan tapahdu pelaajien liikkumista rajoittamalla.

Ensinnäkin, missä vaiheessa olen ollut rajaamassa ketään pois superista tai ykkössarjasta??? Kerro, kiitos!!!
Kerroin vain siitä ensimmäisessä lauseessa esittämästäsi teoreettisesta tilanteesta, jos kaikki pelaisivat kasvattajaseuroissaan. Silloin superissa pelaisivat aivan eri joukkueet kuin nyt! ja myös eri pelaajat kuin nyt!! Minä en ole missään vaiheessa kannattanut tuota sun teoreettista "vaihtoehtoasi", mulle kelpaa hyvin nykyinen seurasiirtomenettely!!!
 
Viestejä
500
Keskustellaan mieluimmin, miksi NSU pelaajan euro on 10 senttiä verrattuna MSU pelaajan euroon.
Kasvattajamaksut eivät tätä eroa aiheuta.
Täällä on kommenttien perusteella paljon osaamista, joten avautukaa ja
antakaa tulla hyviä ehdotuksia millä tämä epäsuhta korjataan.
Juuri tässä on yksi syy, miksi ei pidä luoda mitään nykyistä isompia esteitä tai tasoitusjärjestelmää, jotta parhaiden pelaajien olisi vaikeampaa siirtyä parempiin organisaatioihin. Noissa kärkiseuroissa on pelaajia, jotka kauden aikana voivat keskittyä pelkästään pesäpalloon ja saavat siitä elantonsa. Varmaan muutama täysammattilainenkin löytyy? Mutta yleisesti ottaenhan se on puhtaasti markkinataloutta. Mitä enemmän yleisöä kiinnostaa, sitä enemmän rahaa tulee kassaan ottelutapahtumissa ja samalla se korreloi myös sponsorirahan suuruuteen. Pesäpallossa tämä epäsuhta ei edes ole niin iso kuin monessa muussa lajissa.

Ellei ole Tampereen kokoinen kaupunki, niin kait se myös on jonkinlainen jarru kehitykselle, jos samasta kylästä löytyy miesten Superin joukkue.
 
Viimeksi muokattu:

Jyväs kyylä

Ensinnäkin, missä vaiheessa olen ollut rajaamassa ketään pois superista tai ykkössarjasta??? Kerro, kiitos!!!
Kerroin vain siitä ensimmäisessä lauseessa esittämästäsi teoreettisesta tilanteesta, jos kaikki pelaisivat kasvattajaseuroissaan. Silloin superissa pelaisivat aivan eri joukkueet kuin nyt! ja myös eri pelaajat kuin nyt!! Minä en ole missään vaiheessa kannattanut tuota sun teoreettista "vaihtoehtoasi", mulle kelpaa hyvin nykyinen seurasiirtomenettely!!!

No sehän on ihan puhdasta matematiikkaa. Ja matematiikka on faktoja ei mielipiteitä.
 

Jyväs kyylä

Keskustellaan mieluimmin, miksi NSU pelaajan euro on 10 senttiä verrattuna MSU pelaajan euroon.
Kasvattajamaksut eivät tätä eroa aiheuta.
Täällä on kommenttien perusteella paljon osaamista, joten avautukaa ja
antakaa tulla hyviä ehdotuksia millä tämä epäsuhta korjataan.


No yksi asia mikä heti tulee mieleen, on se että isompi joukko ihmisiä pitäisi saada kiinnostumaan naisten Superista ja naisten pesäpallosta ylipäätään. Toki seuroillakin on tehtävää tässä asiassa esim. urheilutapahtumien järjestämisen, markkinoinnin ja sosiaalisen median suhteen, mutta mun mielestä erittäin tärkeetä olis se että the Superpesis/pesäpalloliitto ottais itseään niskasta kiinni ja alkais tekemään työtä asian eteen. Mun mielestä parannettavaa on paljon. Erityisesti Youtuben ja muun sosiaalisen median sekä markkinoinnin suhteen. Seurojen on hyvin haasteellista toimia ja saada lajia kasvamaan, kun samalla itse liitto ei juurikaan osoita omaa kiinnostusta Superpesistä kohtaan. Esim. mainitsemani Youtuben sisältö on täysin tasotonta. Superpesis on perustanu sinne kanavan vuonna 2013 ja siellä on huikeat 33 videota. Ja nekin tietenkin painottuu miesten Superiin. Nyt vuoden sisällä Youtuben suhteen on alkanut olemaan jopa pientä yritystä. Siellä on esim. kooste viime kaudesta...jonka pituus on huimat 2 minuuttia 17 sekuntia. Kyseisellä koosteella ei juurikaan pesäpalloa nähdä, ja se vähän mitä nähdään on miesten peliä. Edellisestä Kirittärien ja Virkiän pelistä pelkästään tekis helposti pidemmän koosteen, kuin mitä Superi tekee naisten+miesten yhdestä kaudesta. Kyseessä on hyvin edullinen markkinointikanava, niin sitä ei hyödynnetä. Outoa. Eli liitto osoittamaan kiinnostusta Superiin, lisäämään näkyvyyttä eri sosiaalisen median kanavien kautta, näyttämään muutaman runkosarjan pelin enemmän ilmaiskanavilla, panostamaan markkinointiin eri keinoin sekä naisten ja miesten Supereille tasa-arvoisempaa kohtelua. Tässä olis vähän ajatuksia näin alkuun.
 
Viestejä
1,344
Mielestäni seurojen tasoero on suuri ongelma. Ei ainakaan minua innosta katsoa jaksoja jotka päättyy 20-1! Jos puhutaan mitallijoukkueista niin niitä on korkeintaan 6. Kilpailua ja tasaisempaa sarjaa tarvittais, jotta mielenkiinto sarjaa kohtaan säilyy.
 
Viestejä
647
Keskustellaan mieluimmin, miksi NSU pelaajan euro on 10 senttiä verrattuna MSU pelaajan euroon.
Kasvattajamaksut eivät tätä eroa aiheuta.
Täällä on kommenttien perusteella paljon osaamista, joten avautukaa ja
antakaa tulla hyviä ehdotuksia millä tämä epäsuhta korjataan.
Mielenkiintoinen kysymys ja tärkeä!
Selittäisikö asiaa - ainakin osittain- niinkin raadolliset kuin talousasiat. Niillä paikkakunnilla, joissa superissa pelaa niin nais- kuin miesjoukkueet, miesten peleissä on enemmän katsojia? Tämä tarkoittaa enemmän lipputuloja ja siten parempaa mahdollisuutta maksaa korkeampia palkkioita?
Toisaalta niitä paikkakuntia, joissa on sekä miesten että naisten superissa pelaavat joukkueet, ei ole kovin monta - Manse, Hyvinkää, Siilinjärvi, Joensuu, Seinäjoki, Kempele ainakin. No jaa, onhan tuossa noita. Ei taida tuosta löytyä selitystä.
Entäs 'yleiseksi' muodostunut palkkiotaso naisten superissa. Jos se on alhaisempi, niin tuskin mikään joukkue lähtee siitä innokkaasti poikkeamaan, taloudellisessa niukkuudessa kuitenkin eletään. Jos jokin seura maksaisi huomattavasti korkeampia palkkioita, se todennäköisesti imuroisi valtaosan huippupelaajista. Ja näinhän ei ole tapahtunut, mikä on hyvä.
Kuitenkin ajattelisin, että selitys löytyisi taloudesta. Miksi naisten superin joukkueiden talous on kapeimmilla hartioilla kuin miesten? Siinäpä kysymys!
 
Viestejä
39
Itse pakko sanoa myös samaa, eli suuret tasoerot vie mielenkiintoa. Tällä hetkellä en todellakaan lähde katsomaan ottelua jossa on oletuksena kaksi täysin eri tason joukkuetta, varsinkin kun pesiskentille päästäkseen pitää suunnitella moni muukin asia etukäteen. On tylsää katsoa ottelua jos suurin jännitys on miten suureksi juoksuero kasvaa ja saako heikompi rakennettua tilannetta ollenkaan. En jaksa fanikamerastakaan sellaista ottelua seurata.
 
Viestejä
425
Tasoerot ovat suuret, mutta ne ovat olleet sitä aina. Usein vaaditaan joukkuemäärän supistamista, mutta mielestäni se ei ole oikea ratkaisu. Joinain kausina sarjaa on pelattu 10 tai 11 joukkueella eikä sarja ole ollut yhtään tasaisempi. Lisäksi niistä peräpään kasvattajaseuroista ponnistaa aina tulevia huippupelaajia (mm. Sallisen siskokset, Essi Ritola, Laura Toikkanen). Jos sarjaa pelattaisiin 8-10 joukkueella, montako lupausta jäisi ykköspesiksen syövereihin ja näivettyisikö "pelaajatuotanto"?
 
Viestejä
8
Tuota en kuullut Ruudun lähetyksestä. Muisti kuitenkin kertoa - ihan erikseen - kuinka monta Palolaa kuuluttaja itse mukaan luettuna talkooporukassa oli mukana + kaksi pelaajaa. Lähentelee nepotismia.

Kas vaan, kun toiminnassa saa olla mukana myös suvun ulkopuolisia toimijoita.😇

Vai olisko niin, että kohta ei edes halua olla. Edellä mainitusta syystä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös