Supervuoro Verkkolehti »

Sääntöehdotus

Viestejä
3,195
Herää jo historiakysymys: millä vuosikymmenellä viimeksi on pesäpallossa (pääsarjatasolla) lyöntijärjestyksen häntäpää osallistunut aktiivisesti tuloksentekoon, eikä numeroista 7-9 ole pyritty vain pääsemään ohi mahdollisimman pienin vahingoin?

Siitä on surullisen pitkä aika. Vielä surullisempaa on se, että sääntönikkarit ovat koko ajan pyrkineet vain edistämään tätä eroon pääsemistä ja myös onnistuneet siinä.
 
Viestejä
1,290
Miten pitkä aika? Pitääkö mennä Tahko Pihkalan haudalle vai kenties aikoihin, kun pääkaupungista oli monta joukkuetta?
 
Viestejä
3,478
Joo, kyllä vielä 80-luvulla myös loppupää joutui ratkomaan tilanteita, kun sillon ei ollu edes jokereita, eikä saanu jättää välistä. Mitähän noi kaudet olis ollu? Kun ekoja kertoja pikkujunnuna olin peleissä? Ehkä 84, 85? Juu, sanosin elämäni ekan pelin olleen 1984!
Joukkuetta ei enää ole olemassa edes alkuperäisessä muodossa, ja sen kentänkin paikalla on Prismaa ja kerrostaloa sun muuta.... Piikinmäen stadikasta puhun. Se oli aina semmonen syvä huokaus kun ajo tuli just nrolle 8, joka ei ollu niin kova kuin vaikka Jakke Laurila tai Lamppu Lamberg... Mut niillä mentiin! :)
 
Viestejä
198
Itse olen seurannut pesäpalloa enemmän tai vähemmän ehkä noin vuodesta 94 ja erittäin aktiivisesti jostain vuosituhannen alkupäästä. Kun luen täällä kommentteja tuntuu melkein, että osa meistä on seurannut ihan eri lajia. Esim 9 vuoroparin perään porattiin vuosikaudet(osa varmaan vieläkin), kun jaksopeli kuulemma pilasi koko lajin. Itse olen täsmälleen päinvastaisia mieltä. Tässä vapaa välistäjättö säännössä on jotain samaa tunteita nostattavaa. Osa vastustaa sitä, koska "niin ei kuulu olla ja se on lajin henkeä vastaan ja pilaa koko lajin tms". Tämä ajatus ei millään tavalla mahdu päähäni. Sääntö ei ehkä olisi sopinut 40 vuoden takaiseen jokerittomaan pesikseen, mutta tämän päivän pelissä se on varsin paikallaan. Nykyään pelaajilla on paljon selkeämmät roolit, jokereita on kolme ja pelataan jaksopeliä. Jokaisella pelaajalla on pelin kannalta tärkeä rooli, vaikka se jokaisella ei yhtä suuri olekkaan. Kuten tuolla edellä joku kirjoittikin, niin ei missään muussakaan joukkuelajissa yritetä väen vängällä luoda kaikille samanlaista roolia. Silloin kun on oikeasti se ratkaisun paikka niin pelataan niillä miehillä jotka todennäköisimmin sen tuloksen tekee. Ei tule mieleen, että esim jääkiekossa otettaisiin viime minuuteilla yhden maalin tappio asemassa neloskentän jarrumiehet jäälle. Ei! Silloin pelataan tehokkaimmalla viisikolla jotta saataisiin se maali puristettua. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tämän jarrukentän rooli olisi yhtään vähäisempi. Ei tietenkään, sen rooli on vain erilainen. Aivan samalla tavalla pesäpallossa numeroiden 1-5 rooli on usein erilainen kuin vaikka 7-9. Eikä siinä ole mitään väärä tai ihmeellistä.
 
Viestejä
3,195
Itse olen seurannut pesäpalloa enemmän tai vähemmän ehkä noin vuodesta 94 ja erittäin aktiivisesti jostain vuosituhannen alkupäästä. Kun luen täällä kommentteja tuntuu melkein, että osa meistä on seurannut ihan eri lajia. Esim 9 vuoroparin perään porattiin vuosikaudet(osa varmaan vieläkin), kun jaksopeli kuulemma pilasi koko lajin. Itse olen täsmälleen päinvastaisia mieltä. Tässä vapaa välistäjättö säännössä on jotain samaa tunteita nostattavaa. Osa vastustaa sitä, koska "niin ei kuulu olla ja se on lajin henkeä vastaan ja pilaa koko lajin tms". Tämä ajatus ei millään tavalla mahdu päähäni. Sääntö ei ehkä olisi sopinut 40 vuoden takaiseen jokerittomaan pesikseen, mutta tämän päivän pelissä se on varsin paikallaan. Nykyään pelaajilla on paljon selkeämmät roolit, jokereita on kolme ja pelataan jaksopeliä. Jokaisella pelaajalla on pelin kannalta tärkeä rooli, vaikka se jokaisella ei yhtä suuri olekkaan. Kuten tuolla edellä joku kirjoittikin, niin ei missään muussakaan joukkuelajissa yritetä väen vängällä luoda kaikille samanlaista roolia. Silloin kun on oikeasti se ratkaisun paikka niin pelataan niillä miehillä jotka todennäköisimmin sen tuloksen tekee. Ei tule mieleen, että esim jääkiekossa otettaisiin viime minuuteilla yhden maalin tappio asemassa neloskentän jarrumiehet jäälle. Ei! Silloin pelataan tehokkaimmalla viisikolla jotta saataisiin se maali puristettua. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tämän jarrukentän rooli olisi yhtään vähäisempi. Ei tietenkään, sen rooli on vain erilainen. Aivan samalla tavalla pesäpallossa numeroiden 1-5 rooli on usein erilainen kuin vaikka 7-9. Eikä siinä ole mitään väärä tai ihmeellistä.

Annetaan anteeksi, koska on vaikea verrata lajin nykyisyyttä ja menneisyyttä, jos ei ole mitään syvällisempää kuvaa siitä historiasta. Sieltä voisi edelleen ottaa paljon opiksi.
 
Viestejä
1,849
The Finaaleissa näyttivät isoilla numeroilla lyövän juoksuja.
Jos jätät selviin kysymyksiin vastaamisen väliin niin uskotko että se edistää agendaasi? Minusta se jotenkin vaikuttaa kiusallisen asian väistelyltä.

Vaihdan sanoja (ehkä se oli siitä kiinni) ja kysyn uudestaan. Onko sinusta hyväksyttävää että pesiksessä ulkopeli on täydellisen roolitettua? Sen ajan mitä itse olen pesistä seurannut (kattaa ajanjaksoa myös juoksupelistä) niin aina on myös sisäpeli ollut roolitettua. Kärjessä lyövät etenijät, sitten vaihtajat ja heidän jälkeensä kotiuttajat.

Totta kai jokainen pelinjohtaja haluaisi 12 "kanalaa" mutta se ei vaan ole mahdollista. Joukueet joutuvat tyytymään niihin pelaajiin jotka ovat käytettävissä. Ja kun halutaan parasta mahdollista tulosta niin käytettävissä olevat pelaajat roolitetaan. Se nyt vaan menee niin.

Kerro minulle joukkuelaji jossa ei ole roolitusta.
 
Viestejä
1,385
Surkuhupaisaa tuo baseballin ulkopeli. Suomessa vierailleet baseball- ihmisethän ovat olleet poikkeuksetta hyvin vaikuttuneita suomalaisen pesäpallon pelaajien liikkumisesta ja heittotaidosta ulkopelissä. Syynä lienee tuo baseballin lyömisen vaikeus, jossa parhaillakin pelaajilla hyvyys mitataan osumisprosentteina, ja lyönnin suunta on sitten yleensä ihan arvailua. Tällöin ulkopeliäkään ei ole ollut tarve juuri kehittää, kun ei vastustajaa paljon pysty ennakoimaan. Siellä ne vyötärölihavat(vähän kärjistäen) äijät seisoo surkeiden räpsiensä kanssa ja ottaa palloa kiinni jos kohdalle sattuu ;)
 
Viestejä
958
Eikö siinä tämä "syöttäjä" ole hyvinkin roolitettu?
Ulkopelissä toki samaan tapaan kuin pesäpallossa mutta sisäpelissä ei ja tässähän on pesäpallossa puhuttu sisäpelin roolituksesta, ei ulkopelin.
Tarkkaan ottaen myös MLB:ssä pelaajilla on sisäpelirooleja esim niin että lyöntijärjestyksen numeroksi 1 laitetaan joukkueen paras kentällemenijä jne mutta baseballissa jokainen pelaaja vuorollaan yrittää onnistua, tilannetta ei voi kiertää lyömällä turvalyönti tai jättämällä lyöjä välistä pesäpallon tapaan.
 
Viestejä
958
Surkuhupaisaa tuo baseballin ulkopeli. Suomessa vierailleet baseball- ihmisethän ovat olleet poikkeuksetta hyvin vaikuttuneita suomalaisen pesäpallon pelaajien liikkumisesta ja heittotaidosta ulkopelissä. Syynä lienee tuo baseballin lyömisen vaikeus, jossa parhaillakin pelaajilla hyvyys mitataan osumisprosentteina, ja lyönnin suunta on sitten yleensä ihan arvailua. Tällöin ulkopeliäkään ei ole ollut tarve juuri kehittää, kun ei vastustajaa paljon pysty ennakoimaan. Siellä ne vyötärölihavat(vähän kärjistäen) äijät seisoo surkeiden räpsiensä kanssa ja ottaa palloa kiinni jos kohdalle sattuu ;)
Millaiseen lajiseurantaan tuo analyysi perustuu?
 
Viestejä
1,849
Niin. Kysymys oli tämä: Kerro minulle joukkuelaji, jossa ei ole roolitusta.

Nyt on todettu että baseball ei ole se laji.
 
Viestejä
273
Surkuhupaisaa tuo baseballin ulkopeli. Suomessa vierailleet baseball- ihmisethän ovat olleet poikkeuksetta hyvin vaikuttuneita suomalaisen pesäpallon pelaajien liikkumisesta ja heittotaidosta ulkopelissä. Syynä lienee tuo baseballin lyömisen vaikeus, jossa parhaillakin pelaajilla hyvyys mitataan osumisprosentteina, ja lyönnin suunta on sitten yleensä ihan arvailua. Tällöin ulkopeliäkään ei ole ollut tarve juuri kehittää, kun ei vastustajaa paljon pysty ennakoimaan. Siellä ne vyötärölihavat(vähän kärjistäen) äijät seisoo surkeiden räpsiensä kanssa ja ottaa palloa kiinni jos kohdalle sattuu ;)
Los Angeles Angels teki 12 vuotisen. sopimuksen Mike Troutin kanssa, arvo 430 miljoonaa dollaria. Kaudessa 35,8 miljoona dollaria. En olisi huolissani vyötärölihavista baseballpelaajista. Enemmän olisin huolissani vyötärölihavista pesäpallokatsojista, jotka on katoavaa lajia.
 
Viestejä
1,849
Los Angeles Angels teki 12 vuotisen. sopimuksen Mike Troutin kanssa, arvo 430 miljoonaa dollaria. Kaudessa 35,8 miljoona dollaria. En olisi huolissani vyötärölihavista baseballpelaajista.
Mikä tässä on sanoman ydin? Vyötärölihavuus on ok kunhan rahapuoli on kunnossa?

Minua ei baseball ole vielä niin paljoa kiinnostanut että olisin jaksanut katsoa koko ottelun. Yrityksiä on kyllä lukuisia. Ehkä jonain päivänä...
 
Viestejä
208
Totta kai jokainen pelinjohtaja haluaisi 12 "kanalaa" mutta se ei vaan ole mahdollista. Joukueet joutuvat tyytymään niihin pelaajiin jotka ovat käytettävissä. Ja kun halutaan parasta mahdollista tulosta niin käytettävissä olevat pelaajat roolitetaan. Se nyt vaan menee niin.

Siinä koko asian ydin tiivistettynä. Tätä totuutta halutaan nyt sitten väkisin kieltää mitä ihmeellisimmillä sääntöehdotuksilla.

Minua ei baseball ole vielä niin paljoa kiinnostanut että olisin jaksanut katsoa koko ottelun. Yrityksiä on kyllä lukuisia. Ehkä jonain päivänä...

Minä olen jaksanut yhden MLB ottelun paikan päällä, tiukkaa tosin teki. Vaimo nukahti jo puolivälissä...
 
Viestejä
273
Mikä tässä on sanoman ydin? Vyötärölihavuus on ok kunhan rahapuoli on kunnossa?

Minua ei baseball ole vielä niin paljoa kiinnostanut että olisin jaksanut katsoa koko ottelun. Yrityksiä on kyllä lukuisia. Ehkä jonain päivänä...
Sanoman ydin on siinä, että pesäpalloa seuraavien ja lajin säännöistä päättävien on hyvä seurata muita lajeja ja ottaa sieltä vaikutteita pesäpalloon. Mutta mollaamalla baseballia tai haukkumalla suomalaista jalkapalloa potkupalloksi ei saavuteta mitään.
 
Viestejä
1,849
Sanoman ydin on siinä, että pesäpalloa seuraavien ja lajin säännöistä päättävien on hyvä seurata muita lajeja ja ottaa sieltä vaikutteita pesäpalloon. Mutta mollaamalla baseballia tai haukkumalla suomalaista jalkapalloa potkupalloksi ei saavuteta mitään.
En minä baseballia mollaa. Totean vain että laji ei kiinnosta minua. En osaa edes kertoa miten baseballin sääntöjä pitäisi muuttaa että se kiinnostaisi minua. Sen kerran kun olin Amerikassa ei sattunut yhtään baseball ottelua kohdalle, varmasti olisin mennyt katsomaan.

Jalkapallo on myös liian hidastempoista minun makuuni. En ole vuosiin käynyt katsomassa kotimaista jalkapalloa. Sen sijaan ulkomailla tulee käytyä jalkapallokatsomossa, viimeksi Madridissa. On muuten hieno museo Santiago Bernabeulla, suosittelen.
 
Viestejä
3,195
Jos jätät selviin kysymyksiin vastaamisen väliin niin uskotko että se edistää agendaasi? Minusta se jotenkin vaikuttaa kiusallisen asian väistelyltä.

Vaihdan sanoja (ehkä se oli siitä kiinni) ja kysyn uudestaan. Onko sinusta hyväksyttävää että pesiksessä ulkopeli on täydellisen roolitettua? Sen ajan mitä itse olen pesistä seurannut (kattaa ajanjaksoa myös juoksupelistä) niin aina on myös sisäpeli ollut roolitettua. Kärjessä lyövät etenijät, sitten vaihtajat ja heidän jälkeensä kotiuttajat.

Totta kai jokainen pelinjohtaja haluaisi 12 "kanalaa" mutta se ei vaan ole mahdollista. Joukueet joutuvat tyytymään niihin pelaajiin jotka ovat käytettävissä. Ja kun halutaan parasta mahdollista tulosta niin käytettävissä olevat pelaajat roolitetaan. Se nyt vaan menee niin.

Kerro minulle joukkuelaji jossa ei ole roolitusta.

On kyllä täydellistä älyllistä epärehellisyyttä edistää omaa agendaansa ja todistella omaa oikeassa olemistaan yksinkertaistamalla toisen ajatuksia ja mielipiteitä. Tai sitten et todella ymmärrä, mitä tarkoitan.
1. Ulkopeli on roolitettua, koska kenttä nyt sattuu olemaan melko iso ja joka puolella kannattaa pitää miehiä. Pakko sanoa, että en esitä ulkopelipaikkojen kierrättämistä pienpelin tapaan enkä muuten sisäpelin numeroiden arvontaakaan, koska se on todennäköisesti seuraava typerä "kysyymys".
2. Sisäpelin roolittaminen on ihan ok - jossain määrin. Roolittamisen mukana tulleet ilmiöt eivät. Myöskään sen takia tehdyt sääntömuutokset eivät ole palvelleet peliä, sen kiinnostavuutta ja kehittymistä. Myös yleisö on jaloillaan äänestänyt osittain tämän seurauksena.
3. "Kun halutaan parasta mahdollista tulosta niin käytettävissä olevat pelaajat roolitetaan." Näinhän se on enkä syyllistä pelinjohtajia. Hehän pyrkivät optimoimaan tuloksen juuri sääntöjen mahdollistamalla tavalla. Säännöissähän se vika onkin. Ongelma onkin, että ne mahdollistavat nykyisen kaltaisen roolituksen ja tästä olen ainakin itse kirjoittanut monen monta kertaa.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös