Supervuoro Verkkolehti »

Ruutu+

Viestejä
4,119
Pesäpallo ei varmaan edelleenkään saa mitään?

2026 loppuu nykyinen sopimus ja ellei siihen mennessä ole tapahtunut uutta mustaa torstaita mikä kääntää valtakunnallisen kiinnostuksen syöksylaskuun niin eiköhän samanlainen soppari ole neuvoteltavissa kuin Veikkausliigalla, ottaen huomioon jatkuvasti nousevat pesiksen katsojamäärät.

Mahdollisesti jo ennen sitä, jos Sanoma haluaa varmistaa yksinoikeuden pidemmäksi aikaa niin ettei MTV tai Viaplay pääse kiilaamaan väliin.
 
Viestejä
1,499
Viestejä
4,119
Viestejä
443
"Tarvittaisiin joku voimakkaampi peliliike – esimerkiksi se, että valveutuneimmat seurajohtajat koottaisiin yhteisen pöydän ääreen ja perustettaisiin jonkinlainen erikoisosasto, nyrkki, joka alkaisi vuosien horroksen jälkeen siirtää Pesäpalloliittoa nykyaikaan."

Tämä olisi mielestäni hyvä idea. Päätösvaltaa enemmän seuroille ja seurojen edustajille. Mielestäni jokaisesta seurasta yksi edustaja.
 
Viestejä
3,210
"Tarvittaisiin joku voimakkaampi peliliike – esimerkiksi se, että valveutuneimmat seurajohtajat koottaisiin yhteisen pöydän ääreen ja perustettaisiin jonkinlainen erikoisosasto, nyrkki, joka alkaisi vuosien horroksen jälkeen siirtää Pesäpalloliittoa nykyaikaan."

Tämä olisi mielestäni hyvä idea. Päätösvaltaa enemmän seuroille ja seurojen edustajille. Mielestäni jokaisesta seurasta yksi edustaja.
Ei päätösvaltaa seuroille tai sitten se pitää tehdä erityisellä pieteetillä. Todella iso riski, että syntyy nykyistäkin voimakkaampi oligopoli seurojen keskuuteen. Muutamat vie hillot ja kermat ja loput sitten keräilee jyväsiä lattialankkujen välistä. Ehkä mieluummin liiton toimintaan puhtia ja vahvempaa johtamista.
 
Viestejä
443
Ei päätösvaltaa seuroille tai sitten se pitää tehdä erityisellä pieteetillä. Todella iso riski, että syntyy nykyistäkin voimakkaampi oligopoli seurojen keskuuteen. Muutamat vie hillot ja kermat ja loput sitten keräilee jyväsiä lattialankkujen välistä. Ehkä mieluummin liiton toimintaan puhtia ja vahvempaa johtamista.
Nojoo, ei ehkä koko päätösvaltaa. Mutta just tollanen Pekan ehdottama nyrkki. Se kokoontuisi tärkeiden asioiden äärelle ja pitäisi seurojen puolta. Lopullinen päätöksenteko voidaan "nyrkin" esittämien/vaatimien toimien perusteella tehdä sitten ns. ylempänä liitossa. Mutta tarkoitin lähinnä, että enemmän päätösvaltaa ja vaikuttamismahdollisuuksia seuroille ja niin, että niitä oikeasti myös kuunnellaan. Ja tässä vaihtoehdossa seuratkin kommunikoisivat keskenään enemmän ja kaikkien ääni tulisi kuuluviin. Voisi löytyä mainioitakin ratkaisuja/aloitteita. "Nyrkin" puheenjohtajaseuraakin voitaisiin vaihdella tietyllä aikavälillä, jolloin jokainen joukkue edustajineen pääsee vuorollaan nyrkin "johtoon".
 
Viestejä
3,507
Sille, miksi Veikkausliiga saa euroja paljon enemmän kuin Pesäpalloliitto, on olemassa ainakin yksi selitys. Siksi, että Pesäpalloliitolle ei tarvitse maksaa juuri mitään.
 
Viestejä
141
Onkos meillä vertailupohjaa paljonko Veikkausliiga ja Superpesis sai otteluihin katsojia keskimäärin Ruutu+:lla?

Onko noita rahoja jotenkin korvamerkitty televisioinnin kehittämiseksi? Nythän suurimmassa osassa normaalia pesäpallokierrosta ottelut ovat hyvin pienellä budjetilla toteutettuja fanikameroita. Mutta itse olen ollut hyvin kiitollinen niistäkin ja koen saaneeni rahalle vastinetta.
 
Viestejä
1,291
En tunne kotimaisen jalkapallon lähetyksiä ja niiden rahavirtoja. Veikkausliiga-seuroille maksettavat korvaukset kuulostavat kyllä suurilta.

Mutta mistä ne kuvitteelliset 250 000 euroa tai edes 50 000 euroa jaettavaa Sanomalta per Ruudussa esiintyvä pesäpalloseura nykytilassa tulisivat? Lähetyksissä ei juurikaan näy Sanomalle rahaa tuottavia mainoksia. Päälähetyksissä ehkä jotain. Mutta päälähetyksissä on Sanomalle myös kuluja. Liiton sponsorien tuhansia kertoja nähdyt Oatly/Skoda-mainokset tuskin ovat rahasampo kenellekään.

Jäljelle jää se, että pesäpallolähetykset tuovat X kappaletta Ruutu+-tilaajia hintaan 13 euroa kappale. Kuinka suuri se joukko on, joka ei tilaisi Ruutua ilman pesistä? (Itse olen tätä joukkoa.) 1000 vai 10 000? Tuskin 100 000. Kymppitonni kertaa 13 euroa olisi 130 000 euroa. Ruudussa on neljässä pesissarjassa yli 50 joukkuetta jakamassa näitä kolikoita.
 
Viestejä
3,210
En tunne kotimaisen jalkapallon lähetyksiä ja niiden rahavirtoja. Veikkausliiga-seuroille maksettavat korvaukset kuulostavat kyllä suurilta.

Mutta mistä ne kuvitteelliset 250 000 euroa tai edes 50 000 euroa jaettavaa Sanomalta per Ruudussa esiintyvä pesäpalloseura nykytilassa tulisivat? Lähetyksissä ei juurikaan näy Sanomalle rahaa tuottavia mainoksia. Päälähetyksissä ehkä jotain. Mutta päälähetyksissä on Sanomalle myös kuluja. Liiton sponsorien tuhansia kertoja nähdyt Oatly/Skoda-mainokset tuskin ovat rahasampo kenellekään.

Jäljelle jää se, että pesäpallolähetykset tuovat X kappaletta Ruutu+-tilaajia hintaan 13 euroa kappale. Kuinka suuri se joukko on, joka ei tilaisi Ruutua ilman pesistä? (Itse olen tätä joukkoa.) 1000 vai 10 000? Tuskin 100 000. Kymppitonni kertaa 13 euroa olisi 130 000 euroa. Ruudussa on neljässä pesissarjassa yli 50 joukkuetta jakamassa näitä kolikoita.
Siinäpä se. Miten pesäpallo voi lajina hyötyä rahallisesti näistä striimauksista. Vastaus on: ei mitenkään.
 
Viestejä
4,119
En tunne kotimaisen jalkapallon lähetyksiä ja niiden rahavirtoja. Veikkausliiga-seuroille maksettavat korvaukset kuulostavat kyllä suurilta.

Mutta mistä ne kuvitteelliset 250 000 euroa tai edes 50 000 euroa jaettavaa Sanomalta per Ruudussa esiintyvä pesäpalloseura nykytilassa tulisivat? Lähetyksissä ei juurikaan näy Sanomalle rahaa tuottavia mainoksia. Päälähetyksissä ehkä jotain. Mutta päälähetyksissä on Sanomalle myös kuluja. Liiton sponsorien tuhansia kertoja nähdyt Oatly/Skoda-mainokset tuskin ovat rahasampo kenellekään.

Jäljelle jää se, että pesäpallolähetykset tuovat X kappaletta Ruutu+-tilaajia hintaan 13 euroa kappale. Kuinka suuri se joukko on, joka ei tilaisi Ruutua ilman pesistä? (Itse olen tätä joukkoa.) 1000 vai 10 000? Tuskin 100 000. Kymppitonni kertaa 13 euroa olisi 130 000 euroa. Ruudussa on neljässä pesissarjassa yli 50 joukkuetta jakamassa näitä kolikoita.

Ihan samat kysymykset voi esittää jalkapallon osalta ja silti sitä rahaa maksetaan, se urheilu on osa kokonaispakettia eikä sitä tarvitse sen kummemmin miettiä kuka tilaa palvelun pelkästään lajin X vuoksi.

Ongelma on juuri se että pesäpalloväki nöyristelee eikä arvosta omaa tuotettaan.

Ja se hinta on 16€ / kk ilman mainoksia, 13€ / kk hintaan näytetään aina striimin avatessa niitä mainoksia minkä perään kyselet.

Itse sanoisin että 10 000 pesäpallostriimien kuluttajaa on alakanttiin.
 
Viestejä
1,463
Näistä Sanoman ja eri lajiliittojen välisistä sopimuksista ei käsittääkseni ole missään julkaistu virallista tietoa, mutta jos esim Elmossa kerrottu pitää paikkaansa, Veikkausliiga on onnistunut tekemään paljon rahakkaamman sopimuksen kuin pesäpalloliito, vaikka pesäpallolla väitetään olevan suurempi yleisökeskiarvo ruudussa kuin veikkausliigalla (mitkä luvut eivät nekään käsittääkseni ole julkisia). Pesäpallon sopimus on ilmeisesti vielä voimassa kauden 2026 loppuun saakka, joten tämän kauden aikana mahdollisuudet yrittää saada parempaa sopimusta ovat varsin rajalliset. Tästä huolimatta pesäpalloväen ei kannattaisi mielestäni luovuttaa, vaan yrittää kärvistellä sopimuskausi loppuun ja kehittää tuotetta niin, että kun seuraavasta sopimuskaudesta neuvotellaan, tv-oikeuksien hinta saataisiin kohdalleen.
 
Viestejä
450
Veikkausliiga striimit avatessa muuten tullut tämän kesän ainakin Subwayn mainos, vaikk muuten olisi Ruutu ilman mainoksia, onko sitten esim Subwayn kautta saatua rahaa, että tuo summa niin paljon suurempi, mutta eiköhän pesäpallo viimeistään seuraavan sopimuksen saa neuvoteltua rahakkaammaksi, oli se sitten Sanoma tai joku muu taho
 
Viestejä
141
Itse kuulun jengiin joka tilaa Ruudun vain pesäpallon vuoksi. Ja vielä ilman mainoksia, koska se helpottaa paljon peleistä toiseen pomppimista jos useita kiinnostavia matseja.
Esimerkiksi jalkapalloa olen yrittänyt katsoa, mutta minä en siitä lajista saa mitään, vaikka yritän.

Tosi vaikea arvioida pesis edellä tilaavien määrää, mutta ihan hatusta tulisi mieleen haarukka 20-40 000. Ainakin tunne on, että laji tekee paluuta ja kiinnostavuus nousussa.
 
Viestejä
1,391
Ihan samat kysymykset voi esittää jalkapallon osalta ja silti sitä rahaa maksetaan, se urheilu on osa kokonaispakettia eikä sitä tarvitse sen kummemmin miettiä kuka tilaa palvelun pelkästään lajin X vuoksi.

Ongelma on juuri se että pesäpalloväki nöyristelee eikä arvosta omaa tuotettaan.

Ja se hinta on 16€ / kk ilman mainoksia, 13€ / kk hintaan näytetään aina striimin avatessa niitä mainoksia minkä perään kyselet.

Itse sanoisin että 10 000 pesäpallostriimien kuluttajaa on alakanttiin.
Hinnat ovat Ruudun mukaan (ainakin minulle):

Ruutu 6,95 eur/kk
+ 3,00 eur/kk, ei mainoksia
+ 3,00 eur/kk, Urheilu + big brother

= 12,95 eur/kk Ruutu ilman mainoksia
 
Viestejä
732
1667075359009.png

Uusille tilaajille 15,95e. Vanhoillakin hinnan piti nousta syyskuussa mutta ei vielä ole noussut.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös