Supervuoro Verkkolehti »

Ruutu+

Viestejä
4,119
Siinä kohtaa on varmaan todella erikoinen tilanne, kun fanikameran ääressä on toista miljoonaa katsojaa ja kentällä ei yhtään ainutta. Lopulta kukaan ei enää tiedä eikä ketään kiinnostakaan, pelaako kentällä oikeat ihmiset vai onko lähetykset e-urheilua. 😂

Mitenkäs liigapeleissä on paljon isommat yleisömäärät kuin Superpesiksessä, vaikka niitä näkyy myös enemmän telkkarissa, ja laadukkaampina lähetyksinä?

KooKoo-SaiPa pelissä oli lauantaina 2852 katsojaa vaikka olisi voinut jäädä kotiin katsomaan CMoresta.

Mites NFL, NBA, NHL? Onko Superbowlissa katsomot tyhjinä vaikka peli näytetään pitkin maailmaa töllöstä ilmaiseksi?

Miksi juuri pesäpallo menettäisi katsojat televisiolle, jos mikään muu laji ei ole menettänyt vaan niiden suosio on tasaisesti kasvanut erilaisen medianäkyvyyden myötä?
 
Viestejä
918
Järkevintä pesäpallon kannalta olisi hoitaa itse pelien kuvaus ja myydä pelien striimaus itse seurojen omien nettisivujen kautta. Tätä kokeilivat jotkut seurat jo talven harjoituspelien kohdalla. Irtopelistä voisi ihan hyvin pyytää 10 euroa ja lisäksi tarjolla voisi olla esim. kausikortteja tai vieraspelikausikortteja. Selvää kuitenkin on, että nykytekniikka mahdollistaa pelien laadukkaan lähettämisen suhteellisen matalilla kustannuksilla. Oppilaitoksista voisi lisäksi olla mahdollista saada edullista työvoimaa harjoittelemaan tapahtumien kuvaamista ja itse stream alustan voisi ulkoistaa jollekin jo olemassaolevalle alustalle, esim. Eventio.
 
Viestejä
918
Mitenkäs liigapeleissä on paljon isommat yleisömäärät kuin Superpesiksessä, vaikka niitä näkyy myös enemmän telkkarissa, ja laadukkaampina lähetyksinä?

KooKoo-SaiPa pelissä oli lauantaina 2852 katsojaa vaikka olisi voinut jäädä kotiin katsomaan CMoresta.

Mites NFL, NBA, NHL? Onko Superbowlissa katsomot tyhjinä vaikka peli näytetään pitkin maailmaa töllöstä ilmaiseksi?

Miksi juuri pesäpallo menettäisi katsojat televisiolle, jos mikään muu laji ei ole menettänyt vaan niiden suosio on tasaisesti kasvanut erilaisen medianäkyvyyden myötä?
Kaikki urheilu pl. formulakisat ja ralli ovat aina parasta paikanpäällä.
 
Viestejä
157
Tiedän, että Vaahteraliigassa ainakin jossakin vaiheessa seurat joutuivat itse maksamaan ihan suolaisia summia TV-tuotantojen kuluista. Siitä voi päätellä, miten merkittävää TV-näkyvyys on yhteistyökumppanien suuntaan. Tosin tuo Vaahteraliigan juttu taisi olla liiton määräys eikä siinä kysytty seurojen mielipidettä, eli joko maksat TV-tuotannosta tai pelaat divarissa.
 
Viestejä
3,210
Mitenkäs liigapeleissä on paljon isommat yleisömäärät kuin Superpesiksessä, vaikka niitä näkyy myös enemmän telkkarissa, ja laadukkaampina lähetyksinä?

KooKoo-SaiPa pelissä oli lauantaina 2852 katsojaa vaikka olisi voinut jäädä kotiin katsomaan CMoresta.

Mites NFL, NBA, NHL? Onko Superbowlissa katsomot tyhjinä vaikka peli näytetään pitkin maailmaa töllöstä ilmaiseksi?

Miksi juuri pesäpallo menettäisi katsojat televisiolle, jos mikään muu laji ei ole menettänyt vaan niiden suosio on tasaisesti kasvanut erilaisen medianäkyvyyden myötä?
Niin siinä vain on käynyt.
 
Viestejä
3,210
Järkevintä pesäpallon kannalta olisi hoitaa itse pelien kuvaus ja myydä pelien striimaus itse seurojen omien nettisivujen kautta. Tätä kokeilivat jotkut seurat jo talven harjoituspelien kohdalla. Irtopelistä voisi ihan hyvin pyytää 10 euroa ja lisäksi tarjolla voisi olla esim. kausikortteja tai vieraspelikausikortteja. Selvää kuitenkin on, että nykytekniikka mahdollistaa pelien laadukkaan lähettämisen suhteellisen matalilla kustannuksilla. Oppilaitoksista voisi lisäksi olla mahdollista saada edullista työvoimaa harjoittelemaan tapahtumien kuvaamista ja itse stream alustan voisi ulkoistaa jollekin jo olemassaolevalle alustalle, esim. Eventio.
Tässä on ihan järkevä ehdotus. Toki pelikohtainen maksu pitäisi olla vähintään sama kuin pääsylippu paikan päällä. Pelien järjestämiskustannuksen (tuomarit, kenttämaksut yms.) ja tarjotun viihteen lisäksi lähetyksestä aiheutuu kustannuksia ja vaivaa.
 
Viestejä
4,119
Tiedän, että Vaahteraliigassa ainakin jossakin vaiheessa seurat joutuivat itse maksamaan ihan suolaisia summia TV-tuotantojen kuluista. Siitä voi päätellä, miten merkittävää TV-näkyvyys on yhteistyökumppanien suuntaan. Tosin tuo Vaahteraliigan juttu taisi olla liiton määräys eikä siinä kysytty seurojen mielipidettä, eli joko maksat TV-tuotannosta tai pelaat divarissa.

Jep, tuotannon hinta taisi olla jossain vaiheessa n. 2000€ / peli seuralle. Mutta nähty silti kannattavana sopimuksena ja tänä vuonna näytettiin myös ykkösdivaria - katselin lauantaina kun Kotka Eagles voitti mestaruuden Tampereella.

Niin siinä vain on käynyt.

Argumentit ovat selvästi vedenpitäviä joten ehkä parempi etten väittele ainakaan tänään enempää aiheesta :)
Peace out.
 

Pallo muuntajalle

Järkevintä pesäpallon kannalta olisi hoitaa itse pelien kuvaus ja myydä pelien striimaus itse seurojen omien nettisivujen kautta. Tätä kokeilivat jotkut seurat jo talven harjoituspelien kohdalla. Irtopelistä voisi ihan hyvin pyytää 10 euroa ja lisäksi tarjolla voisi olla esim. kausikortteja tai vieraspelikausikortteja. Selvää kuitenkin on, että nykytekniikka mahdollistaa pelien laadukkaan lähettämisen suhteellisen matalilla kustannuksilla. Oppilaitoksista voisi lisäksi olla mahdollista saada edullista työvoimaa harjoittelemaan tapahtumien kuvaamista ja itse stream alustan voisi ulkoistaa jollekin jo olemassaolevalle alustalle, esim. Eventio.
Mikä on se yksikin tapa miten tämä olisi parempi?

- katsojien ja ostajien määrä olisi hyvin paljon pienempi
- laitteet pitäisi hankkia ja huoltaa ja uusia omalla kustannuksella
- tarvittaisiin runsaasti työvoimaa hoitamaan yhtä sun toista
- tai jos kaikki yritettäisiin ulkoistaa jollekin Eventiolle... niin miten Eventio on parempi kuin Sanoma/Ruutu
 
Viestejä
1,463
Minä voisin ehkä kuvitella maksavani joistakin KPL:n peleistä 10 euroa/lähetys (en kylläkään kaikista). Voi olla, että ottelusta riippuen voisi löytyä maksimissaan joitakin satoja muita ostajia. Siinä olisi mestarimyyjä Pyöriälläkin selittämistä sponsorineuvotteluissa, kun medianäkyvyyden osalta pääsisi kehumaan, miten kauden aikana TV-katsojia on yhteensä huimat 5.000.
 
Viestejä
918
Mikä on se yksikin tapa miten tämä olisi parempi?

- katsojien ja ostajien määrä olisi hyvin paljon pienempi
- laitteet pitäisi hankkia ja huoltaa ja uusia omalla kustannuksella
- tarvittaisiin runsaasti työvoimaa hoitamaan yhtä sun toista
- tai jos kaikki yritettäisiin ulkoistaa jollekin Eventiolle... niin miten Eventio on parempi kuin Sanoma/Ruutu
Kaikella tapaa parempi jos haluaa saada tuotteellaan eli peleillä itselleen lisätuloja. Nyt Ruutu ei tuota seurolle yhtään mitään.
 
Viestejä
18
Niin siinä vain on käynyt.

Vai voisiko syy olla sittenkin jossain muualla? Esimerkiksi jääkiekossa nämä keskustelut katsojat rohmuavista kamalista televisiolähetyksistä on käyty jo kymmenkunta vuotta sitten. Enää asiasta ei jakseta edes vääntää, sillä laajaa näkyvyyttä vastustaneet jäärät olivat väärässä. Sama pätee myös jalkapalloon.

Olisi aivan paukapäinen ratkaisu tehdä pesäpallon katsomisesta mahdollisimman haastavaa ja hankalaa. Laaja näkyvyys palvelee niin kuluttajia kuin yritysmyyntiäkin. Vaikka sponsoroinnista on aika harvoin yrityksille suoraan mitattavaa hyötyä ja tuki on usein enemmänkin kannustusluonteista, on aika paljon helpompi runnoa viiden tonnin sponsorisopimus yrityksen johtoryhmässä läpi tukeutumalla TV-näkyvyyteen (ja esimerkiksi yksittäisten ottelujen isoihin katsojalukuihin) kuin vetoamalla siihen, että kyllä se mainos siellä hihansuussa erottuu räntäsateessakin vähintään kakkospuolen kaljakatsomoon asti.
 
Viestejä
3,210
Minä voisin ehkä kuvitella maksavani joistakin KPL:n peleistä 10 euroa/lähetys (en kylläkään kaikista). Voi olla, että ottelusta riippuen voisi löytyä maksimissaan joitakin satoja muita ostajia. Siinä olisi mestarimyyjä Pyöriälläkin selittämistä sponsorineuvotteluissa, kun medianäkyvyyden osalta pääsisi kehumaan, miten kauden aikana TV-katsojia on yhteensä huimat 5.000.
Juuri tämä. Kaikki kyllä katsovat mielellään, mutta ketään ei kiinnosta maksaa siitä.
 
Viestejä
157
Vai voisiko syy olla sittenkin jossain muualla? Esimerkiksi jääkiekossa nämä keskustelut katsojat rohmuavista kamalista televisiolähetyksistä on käyty jo kymmenkunta vuotta sitten. Enää asiasta ei jakseta edes vääntää, sillä laajaa näkyvyyttä vastustaneet jäärät olivat väärässä. Sama pätee myös jalkapalloon.

Liiga on siinä mielessä poikkeustapaus, että siellä Telia pulittaa messevät summat ihan riihikuivaa rahaa seuroille. Veikkausliigan TV-sopparin arvosta ei ole mitään tietoja, mutta tuskin se on mitenkään merkittävä. Ainakaan katsojia ei kauheasti kiinnosta, kun edes kärkikamppailu HJK:n ja KuPSin välillä ei saanut juuri sen enempää katsojia TV:n ääreen kuin katsomoihinkaan ja jäi selvästi pesäpallon katsojamääristä.
 
Viestejä
18
Kaikella tapaa parempi jos haluaa saada tuotteellaan eli peleillä itselleen lisätuloja. Nyt Ruutu ei tuota seurolle yhtään mitään.

Kuinka paljon yksikään seura saisi realistisesti tällaisille lähetyksille katsojia, jotta saadut tulot kattaisivat lähetysten tekemisestä aiheutuvat kulut ja menetetyn näkyvyyden? Minusta oletettu summa on niin vähäinen, että loikkaa taaksepäin ei missään nimessä kannata ottaa. Seurojen operoima striimisilppu ei varmastikaan parantaisi pesäpallon asemaa kovassa kilpailussa sponsoreista tai katsojista ja olisi lähinnä osoitus pesäpalloväen käpertymisestä omaan pikku piiriinsä.
 
Viestejä
918
Kuinka paljon yksikään seura saisi realistisesti tällaisille lähetyksille katsojia, jotta saadut tulot kattaisivat lähetysten tekemisestä aiheutuvat kulut ja menetetyn näkyvyyden? Minusta oletettu summa on niin vähäinen, että loikkaa taaksepäin ei missään nimessä kannata ottaa. Seurojen operoima striimisilppu ei varmastikaan parantaisi pesäpallon asemaa kovassa kilpailussa sponsoreista tai katsojista ja olisi lähinnä osoitus pesäpalloväen käpertymisestä omaan pikku piiriinsä.
Jos se oli kannattavaa talven hallipeleissä niin luulisi olevan myös kesällä kun pelataan pisteistä. Minkä arvoisena itse näet fanikameralla nykyään toteutettavan pelin näkyvyyden sponsorille?
 
Viestejä
166
Olen tästä maininnut jossain muussakin ketjussa jo, mutta kerrataan vielä tämäkin näkökulma, jonka uskoisin edustavan jonkun muunkin mielipidettä.

Olen erittäin kiitollinen siitä, että on Ruutu+ palvelun kautta mahdollisuus nähdä haluamiaan superin otteluja ja vielä kohtuulliseen hintaan. Muuten olisin joutunut luopumaan aktiivisesta lajin seuraamisesta jo aikoja sitten. Uskoisin, että kritisoijilla ei ole päällimmäisenä mielessä, että kaikilla ei ole mahdollisuutta päästä katsomaan järkevän kulkumatkan päähän otteluja paikanpäälle. Ei ne tilastot ja muutaman kerran kuussa olevat urheiluruudun pätkät paljon tarjoaisi. Kun ei näillä nurkilla myöskään ole sellaista maakuntalehteä, joka pesiksestä enemmälti raportoisi.

En siksi myöskään jaksa valittaa joistakin pienistä teknisistä ongelmista tai kommentoida kommentaattoria / selostajaa, kun pääsääntöisesti pelistä pysyy jyvällä ja päälähetyksiä lukuunottamatta otteluja striimataan pitkälti amatöörivoimin.

Rahaan nykymaailma kulminoituu vähän joka asiassa. Sitä joko on paljon, kohtuullisesti tai liian vähän. Lähinnä kyse on tietenkin sen jakautumisesta. En ole juurikaan nähnyt kommentteja seurojen taholta, miten oikeudenmukaisia tai vääryydeltä tuntuvia niiden näkökulmasta Ruudun lähetykset ovat ja miten "mammona" pitäisi jakaa. Muutama nimimerkki tuntuu ylläpitävän ajatusta, että lähetykset ovat joillekin seuroille lähes kuolinisku. Voisi olla mielenkiintoista saada tutkimus, jossa kartoitettaisiin puolueettomasti seurojen mielipide lähetysten hyötyihin / haittoihin ja toisaalta katseluoikeuden hankkineiden mielipide, paljonko palvelusta oltaisiin valmiita maksamaan. Ja jos vielä mainostajatkin saisivat kertoa, miten ovat kokeneet saaneensa vastinetta rahoilleen.
 
Viestejä
553
Kuinka paljon yksikään seura saisi realistisesti tällaisille lähetyksille katsojia, jotta saadut tulot kattaisivat lähetysten tekemisestä aiheutuvat kulut ja menetetyn näkyvyyden? Minusta oletettu summa on niin vähäinen, että loikkaa taaksepäin ei missään nimessä kannata ottaa. Seurojen operoima striimisilppu ei varmastikaan parantaisi pesäpallon asemaa kovassa kilpailussa sponsoreista tai katsojista ja olisi lähinnä osoitus pesäpalloväen käpertymisestä omaan pikku piiriinsä.
Joo ja jokainen tekisi sitä jonkun oman palvelun kautta. Heikentäisi näkyvyyttä liikaa.
 
Viestejä
141
Mitenkäs liigapeleissä on paljon isommat yleisömäärät kuin Superpesiksessä, vaikka niitä näkyy myös enemmän telkkarissa, ja laadukkaampina lähetyksinä?

KooKoo-SaiPa pelissä oli lauantaina 2852 katsojaa vaikka olisi voinut jäädä kotiin katsomaan CMoresta.

Mites NFL, NBA, NHL? Onko Superbowlissa katsomot tyhjinä vaikka peli näytetään pitkin maailmaa töllöstä ilmaiseksi?

Miksi juuri pesäpallo menettäisi katsojat televisiolle, jos mikään muu laji ei ole menettänyt vaan niiden suosio on tasaisesti kasvanut erilaisen medianäkyvyyden myötä?
Liigan katsojamäärät ovat pienentyneet juurikin televisiointien vuoksi. Aika moni valitsee oman sohvan ja CMOREN hallille raahautumisen sijaan. Kotona katsominen on paljon halvempaa, lapsiperheelle liigapeli erätaukoeväineen maksaa jonkin verran. Samalla tunnelma halleissa on mennyt vaisumpaan suuntaan, vähemmän väkeä vähemmän möykkää.

Sama näkyy pesäpallossa, toki myös korona on vaikuttanut katsojalukuihin. Fanikameroissakin kuvan laatu on jo ok, amatööriselostajat yllättävän hyviä, useita pelejä voi seurata lomittain ja valita sillä hetkellä kiinnostavin. Varmasti pienentää pääsylipun ostaneiden määrää.

Amerikan sarjoja en ihan vertaisi tähän, on kyse eri suuruusluokan tapahtumista.
 
Viestejä
260
Järkevintä pesäpallon kannalta olisi hoitaa itse pelien kuvaus ja myydä pelien striimaus itse seurojen omien nettisivujen kautta. Tätä kokeilivat jotkut seurat jo talven harjoituspelien kohdalla. Irtopelistä voisi ihan hyvin pyytää 10 euroa ja lisäksi tarjolla voisi olla esim. kausikortteja tai vieraspelikausikortteja. Selvää kuitenkin on, että nykytekniikka mahdollistaa pelien laadukkaan lähettämisen suhteellisen matalilla kustannuksilla. Oppilaitoksista voisi lisäksi olla mahdollista saada edullista työvoimaa harjoittelemaan tapahtumien kuvaamista ja itse stream alustan voisi ulkoistaa jollekin jo olemassaolevalle alustalle, esim. Eventio.

Kymppi yhdestä pelistä, jotta sen voi katsoa töllöstä?
Joo ei tule tapahtumaan. No ehkä Mansessa tai Kaisaniemessä on rahaa tuhlata, mutta tuossa hinnassa on pelistriimiin vähintään puolet liikaa.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös