Supervuoro Verkkolehti »

Pesis ja baseball?

Viestejä
747
Suomessa[kin] pelataan baseballia. Mm. Helsingissä on kansainväliset vaatimukset täyttävä bb-areena. Bb:n arvovaltaisin "suojelija" vaikutaa olevan Pesäpalloliitto [PPL]. Onko se hyvä asia, ja pesiksen kehitykselle eduksi? Mitä hyötyjä/ mitä haittoja siitä on, että PPL on ottanut bb:n lajiohjelmaansa? Eikö bb ole kotimaisen "kukkatuotannon" tuhoava vieraslaji? Vai pitääkö antaa kaikkien kukkien kukkia?
 
Viestejä
956
Suomessa[kin] pelataan baseballia. Mm. Helsingissä on kansainväliset vaatimukset täyttävä bb-areena. Bb:n arvovaltaisin "suojelija" vaikutaa olevan Pesäpalloliitto [PPL]. Onko se hyvä asia, ja pesiksen kehitykselle eduksi? Mitä hyötyjä/ mitä haittoja siitä on, että PPL on ottanut bb:n lajiohjelmaansa? Eikö bb ole kotimaisen "kukkatuotannon" tuhoava vieraslaji? Vai pitääkö antaa kaikkien kukkien kukkia?
En usko että on hyötyä eikä haittaa kenellekään. Baseball-harrastajien määrä Suomessa on kovin peini, tuskinpa sillä on mitään merkitystä muille lajeille sen kummemmin.
 
Viestejä
747
PPL:n sivustolta löydettyä: pesissivusto onkin jatkossa myös beisboolsivusto... Uutisessa mainitaan myös pesisväki, jota kiinnostavat "kansainvälisyys ja beisboollin tuomat mahdollisuudet. ...Yhdessä olemme paljon vahvempia kun erillään toimittaessa."

VOI PYHÄ YKSINKERTAISUUS!!! Kansainvälisyyttä jos tavoitellaan, niin se ei ainakaan beisboollin kautta tule!
Hyvästi kansallinen urheiluylpeytemme "kuningaspallo" ja loistava infrastruktuuri...! Alkaa olla iltaruskon merkkejä tuossa kohelluksessa!
 
Viestejä
747
Pesäpalloliitto on ottanut tehtäväkseen "kansainvälistää Suomen junttipalloa pelaavan maaseudun" ja ajaa beisboollia seurojen toimintaan kuin käärmettä pyssyyn.

Sanon nyt painokkaasti: tuo käenpoikasen kasvattaminen EI MITENKÄÄN PARANNA pesiksen asemaa tässä valtakunnassa. Olen sitä mieltä, että pesiksen asema ei ole ollenkaan niin vahva kuin toivoisin sen olevan. Toistan: toivoisin että pesis VAHVISTAISI asemaansa Suomessa!
Beisboollin tulo samalle ruokakupille... Heikommatkin järjenlahjat omaava ymmärtää, mitä siitä seuraa! Minun mielestäni tämä kehitys on lajin, siis pesiksen, kannalta äärimmäisen surullista. Voisi sanoa myös: häpeällistä! Siitä ei hyvä seuraa, sanokaa minun sanoneen. Ei mitään hyvää - siis pesikselle.
 
Viestejä
747
Ja täytyy lisätä: missä ei liiku isot rahat, ei se kiinnosta kansainvälisiä tahojakaan. Suomi on pieni kansakunta ja markkina-alue. Niin rumalta kuin kuullostaakin: marginaalia.
PPL:n valitsema strategia EI OLE SE, millä kansainvälistymisen taivaanvaltakunnan ovi aukeaa. Voi käydä päinvastoin... Voivat kadota nekin "pörssiosakkeet", joita olisi voinut hyvällä hoidolla kartuttaa.
 
Viestejä
970
Pesäpalloliitto on ottanut tehtäväkseen "kansainvälistää Suomen junttipalloa pelaavan maaseudun" ja ajaa beisboollia seurojen toimintaan kuin käärmettä pyssyyn.

Sanon nyt painokkaasti: tuo käenpoikasen kasvattaminen EI MITENKÄÄN PARANNA pesiksen asemaa tässä valtakunnassa. Olen sitä mieltä, että pesiksen asema ei ole ollenkaan niin vahva kuin toivoisin sen olevan. Toistan: toivoisin että pesis VAHVISTAISI asemaansa Suomessa!
Beisboollin tulo samalle ruokakupille... Heikommatkin järjenlahjat omaava ymmärtää, mitä siitä seuraa! Minun mielestäni tämä kehitys on lajin, siis pesiksen, kannalta äärimmäisen surullista. Voisi sanoa myös: häpeällistä! Siitä ei hyvä seuraa, sanokaa minun sanoneen. Ei mitään hyvää - siis pesikselle.
Olen kyllä täysin samaa mieltä. Täytyy toivoa, ettei pesäpalloliitto hakkaa resurssejaan tähän hommaan. Ringette ja lätkä saman liiton alle? Tai jenkkifutis ja jalkapallo? Kaikki kunnia kaikille lajeille mutta joku tolkku pitäisi olla tässäkin hommassa.
 
Viestejä
747
Pesis/beisbooll, osa... en tiedä, olen jo seonnut laskuissa.

Kotimainen huonekalu- ym. valmistaja Isku on ryhtynyt beisboollin pääyhteistyökumppaniksi.

Aha! Onko Isku koskaan ollutkaan pesiksen tukijana? Iskuhan on lahtelaislähtöinen yritys, ja Lahti tunnetaan nykyään paremmin jalkapallosta ja jääkiekosta kuin pesiksestä. Ovat tainneet Lahden Mailaveikkojen menestysvuosikymmenet jo unohtua. Tai sitten Iskun johtohemmojen muroihin on käynyt joku pesisihminen kusaisemassa.

Mutta vaikka Mailaveikkojen menestys olisikin unohtunut, sitä ei kannata kokonaan kieltää. Loistavaa perinnettä löytyy.

Mutta että lähteä bb:n tukijaksi - pidän sitä vakavuudeltaan lähinnä maanpetokseen verrattavana. Ja ihmettelen - ihmettelen todella - että olenko ainoa, joka näkee bb-buumin nousun sisältämät uhkat! Jos Iskun tasoiset ja kokoluokan yritykset alkavat tukeä näitä [omasta mielestäni täysin tarpeettomia] "haastajalajeja", mitä siitä seuraa...? Tarvitseeko se rautakangesta vääntää?
 

LBC

Viestejä
3,605
Jaa onks se [LIS:toiseksi] ylin taso Fat Lizard league, Nyt alkoikin kiinnostamaan.
 
Viestejä
171
Jaa onks se [LIS:toiseksi] ylin taso Fat Lizard league, Nyt alkoikin kiinnostamaan.

Juuri näin. SM-sarjan alla on seuraava taso eli Fat Lizard League
Fat Lizard league color 21.jpeg
Fat Lizard league color 21.jpeg
 

LBC

Viestejä
3,605
Nimi tulee suoraan erittäin hyvän yhteistyökumppanin nimestä eli Fat Lizard Brewing Co.

Kirjallinen sarkasmi on taitolaji luulen mä.

Juu näinhän se, vaikka nuo seuranimet oli ehkä vaan :p.

Ei saa liikaa mainostaa, mutta laatufirma tuo on, Ihan kulutajamielipteenä.

En siis pahalla, mieluumminkin edelleen hyvä juttu tämä minusta on. Ajattelin jopa pieniä mahdollisuuksia kohottaa baseball-maajoukkueen mahdollisuuksia pärjätä ainakin Euroopan tasolla, ja avata joillakin pelureilla uraa jonnekin päin amattilaisiksi. Ei se pesiksestä pois ole jos saataisiin tällaisen mailapelinkin lähettiläitä maailmalle. Pesäpallo saisi todennäköisesti näkyvyyttä vain lisää.

Konsta Kurikka, first Finnish pitcher in the league: younger I was in game called pesäpallo. It all came from there. You should see it!
 
Viestejä
171
En siis pahalla, mieluumminkin edelleen hyvä juttu tämä minusta on. Ajattelin jopa pieniä mahdollisuuksia kohottaa baseball-maajoukkueen mahdollisuuksia pärjätä ainakin Euroopan tasolla, ja avata joillakin pelureilla uraa jonnekin päin amattilaisiksi. Ei se pesiksestä pois ole jos saataisiin tällaisen mailapelinkin lähettiläitä maailmalle. Pesäpallo saisi todennäköisesti näkyvyyttä vain lisää.

Konsta Kurikka, first Finnish pitcher in the league: younger I was in game called pesäpallo. It all came from there. You should see it!

Tämä on yksi tavoite eli avata uramahdollisuuksia maailmalle ammattilaisiksi. Meillä on niin lahjakkaita urheilijoita että homma tulee varmasti toteutumaan. Sitä kautta saadaan myös uusia esikuvia nuorille ja lisää imua pesikseen/baseballiin eli nostetaan seurojen jäsenmääriä.

Toinen asia on pesiksen esittely ulkomailla. Olemme liiton kautta rakentamassa yhteistoimintaa mm Japanin ja USA:n suuntaan. Valmennuspuolen tietojen vaihto ja toisilta oppiminen tulee tapahtumaan mm hyvin organisoitujen vierailuiden avulla. Näihin koitamme aina myös sisällyttää pesiksen esittelyn isännille.
 
Viestejä
747
Kyllä olen kateellinen ja melkein pakahdun ihailusta, miten tarkkanäköisiä visionäärejä pesäpalloliikkeessä on! Pesiksellä siis on edessään entistä loistokkaammat suuruuden, menestyksen ja kaikki rajat ylittävät näkyvyyden ajat! Just joo.

Oikeasti kannattais kaataa jäitä hattuun ja muistaa kylmä tosiasia, että kansainvälisesti pesis on "altavastaaja" bb:iin nähden. Entä kun bb tulee meidän omalle kotikentällemme? Kuvitteletteko tosiaan että bb-ihmiset, jotka pyörittävät isoilla rahoillaan ISOA BISNESTÄ, ajattelevat pesiksen menestystä bb:n RINNALLA? Kyllä varmaan. Sitten pesis jää altavastaajaksi myös kotikentällä - ja se on lopun alkua...
 
Viestejä
11,744
Itse ajattelen jotenkin niin, että jos suomalainen pesäpallo Suomessa häviää kriketille tai baseballille ja katoaa lajina niin sitten se on kyllä ansainnut kuolemansa ihan itse.

En sisarlajeja ihan kamalasti tunne saati ymmärrä, mutta mun on vaikea nähdä että ne veisivät pesäpallon aseman Suomessa. Uskon pesäpallon olevan paitsi urheilijalle niin myös katsojalle valtavasti kiinnostavampi laji.

Mitä tulee isoon rahaan niin olen yllättynyt jos baseballin isolla rahalla on intressi laittaa rahaa maahan johon ei kovin montaa ammattilaissarjaa mahdu ja nekin mitkä mahtuvat ovat kassavirraltaan melko vaatimattomia. Miksi laittaa merkittävästi rahaa sellaiseen joka ei tuota?

Jos taas muutama pesäpallosta tullut urheilija lähtee baseballin pariin niin tuskin sekään pesistä tappaa. Poislähtijöitä on jo nyt muihin lajeihin ja yksittäisten urheilijoiden omia päätöksiä pitää kunnioittaa ja ne eivät lajia kaada ja taas jos kaatavat, niin joutaa kaatuakin. Ei ne ammattilaisbaseballsarjat käsittääkseni mitenkään erityisesti pode pelaajapulaajaa. Tulijoita lienee enemmin kuin paikkoja.

Näin sen näen.
 
Viestejä
747
Siitä olen täsmälleen samaa mieltä, että pesis on isonumeroiseen potenssiin korotettuna kiinnostavampi peli kuin bb!
Mutta sitten se suuri harmaalla alueella [sohvan ja jääkaapin vaiheilla] majaileva urheiluhullu suomalaispopulaatio, joka on kiinnostunut kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta nokian connectingpökäleen heitosta aina eukonkantoon ja kuivanmaan soutuun...! Olenko ihan väärässä uskoessani, että pesisyleisöjen keski-ikä on koko ajan vanhenemaan päin? Itse en ole tullut tarkkailleeksi kanssayleisöä sillä silmällä - silloin viimeksi kun pesistä olen livenä nähnyt.

En tietenkään usko että vuosikymmeniä pesistä seuranneet lajiniilot joilla on kaksi, joita eivät vaihda [laji ja kotijoukkue] siirtyisivät toisen lajin katsomoon, mutta tuo "harmaa väki", joilla ei välttämättä ole selkeää ykköslajia.

No, meillä taitaa, MieVaan, olla eri vahvuiset linssit...
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös