Supervuoro Verkkolehti »

Pesäpallon sukulaispelit

Aikanaan YLE:llä oli suosittu pesäpallon sukulaispelit- ketju. Ajattelin avata tännekin sellaisen, niin saadaan vähän näkökulmia lajin kansainvälisiin sukulaisiin. Suomessa kriketti, baseball ja muut pallonlyöntipelit tahtovat jäädä uutispimentoon vaikka kansainvälisillä kentillä ja myös Suomessa tapahtuu tällä rintamalla kaiken aikaa. Jospa tätä kautta saadaan edes vähän tätä pallonlyöntipelien yleistä profiilia kohotettua. Pesäpalloliittohan on viime aikoina varsin selkeästi viestinyt siitä, että liiton aikomuksena on ryhtyä tätä puolta kehittämään. Liiton säännöissähän asia on ollut jo vuosikausia kirjattuna, mutta ehkä enemmän tai vähemmän kuolleena kirjaimena. Kokeillaan itse kukin tehdä voitavamme tämän pallonlyöntipelien ilosanoman levittämisessä.

Vs: Pesäpallon sukulaispelit

Puijon pesäpallostadionilla Kuopiossa on mahdollista nähdä kaksi T20-säännöillä pelattavaa krikettiottelua, Kuopio Cricket Club vs Jyväskylä Cricket Club.

Nämä ottelut pelataan su 20.7.2014 klo 10-17 välisenä aikana.

Joukkueet kohtasivat aiemmin kesäkuussa Jyväskylässä, jolloin vastaavassa tuplaottelussa voitot menivät tasan 1-1.

Sinne vaan kaikki Kuopion suunnalla asuvat pesäpalloihmiset tutustumaan Suomessa hieman vieraammaksi jääneeseen pesäpallon sukulaispeliin.

JP2012 sanoi:
Puijon pesäpallostadionilla Kuopiossa on mahdollista nähdä kaksi T20-säännöillä pelattavaa krikettiottelua, Kuopio Cricket Club vs Jyväskylä Cricket Club.

Nämä ottelut pelataan su 20.7.2014 klo 10-17 välisenä aikana.

Joukkueet kohtasivat aiemmin kesäkuussa Jyväskylässä, jolloin vastaavassa tuplaottelussa voitot menivät tasan 1-1.

Sinne vaan kaikki Kuopion suunnalla asuvat pesäpalloihmiset tutustumaan Suomessa hieman vieraammaksi jääneeseen pesäpallon sukulaispeliin.

Ei kukaan järkevä sinne mene. Typerän näköistä touhua.

Kyllä pesisliitto on ainakin tällä kaudella nostanut baseballia framille. Itsekin olen parissa ottelussa käynyt Helsingissä. Potentiaalia on - mutta ottelutapahtumissa on kehitettävää. Ei kuuluttajaa, tulostaulutkin välillä niin ja näin.

Joskus on käyny mielessä ittelläkin tuo suomalainen baseball. Nyt lähimmät paikat olis Tre ja Tku, jossa sitä vedetään vissiin niinku divarissa.... MLB:n baseballhan on sitte kyllä ihan mielenkiintoista, joskus olen katellu netistä, kun niillä on näitä ilmaispelejä, about kerran viikkoon. Noista tulee sillon tällön myös heiteltyä pitkävetoja :)

MUTTA, criketti onki sit ihan eri juttu. Roidi asu aikanaan Englannissa muutaman vuoden, ja siellä käydessä kattelin sitä joskus TV:stä. Ei siitä juurikaan mitään ymmärtäny, ja aivan helevetin tylsä ja pitkäveteinen peli! Krapulassa sitä pysty kattomaan ajattelematta yhtään mitään ;D Siinä mielessä hyvä TV-peli, että sä kerkiit käydä tosi hyvin jääkaapilla, syödäkin keittiössä, välillä poiketa lähikauppaan ostoksille, pitempi wc-reissukaan ei haittaa, kun mitään "tosi jännää" et menetä, ja olet edelleen kartalla. Niin kartalla kuin siinä ny voi olla.... ;D

ps. England 3rd national youth team - Bangladesh 452 - 3, peli alko ma aamuna ja loppui ke iltana :)

Tikka sanoi:
Joskus on käyny mielessä ittelläkin tuo suomalainen baseball. Nyt lähimmät paikat olis Tre ja Tku, jossa sitä vedetään vissiin niinku divarissa.... MLB:n baseballhan on sitte kyllä ihan mielenkiintoista, joskus olen katellu netistä, kun niillä on näitä ilmaispelejä, about kerran viikkoon. Noista tulee sillon tällön myös heiteltyä pitkävetoja :)

MUTTA, criketti onki sit ihan eri juttu. Roidi asu aikanaan Englannissa muutaman vuoden, ja siellä käydessä kattelin sitä joskus TV:stä. Ei siitä juurikaan mitään ymmärtäny, ja aivan helevetin tylsä ja pitkäveteinen peli! Krapulassa sitä pysty kattomaan ajattelematta yhtään mitään ;D Siinä mielessä hyvä TV-peli, että sä kerkiit käydä tosi hyvin jääkaapilla, syödäkin keittiössä, välillä poiketa lähikauppaan ostoksille, pitempi wc-reissukaan ei haittaa, kun mitään "tosi jännää" et menetä, ja olet edelleen kartalla. Niin kartalla kuin siinä ny voi olla.... ;D

ps. England 3rd national youth team - Bangladesh 452 - 3, peli alko ma aamuna ja loppui ke iltana :)

Tohon korjauksena se että Tampere Tigers pelaa nykyään SM-sarjassa. Turku Black Sox pelaa yhä Suomisarjassa :)

Sehän se juuri onkin paha ongelma näissä suomalaisille vieraammissa peleissä. Otteluissa pitäisi olla selostus, jossa asiantuntija kävisi läpi pelin sääntöjä ja ottelun taktisia kuvioita ym., mutta esimerkiksi kriketin ja varmaan baseballinkin kohdalla ongelma on siinä, että ne parhaat asiantuntijat ovat pääosin ulkomaalaistaustaisia eivätkä välttämättä osaa suomea kovin hyvin ja esimerkiksi tunne pesäpalloa niin, että osaisivat tästä näkökulmasta lajia suomalaisille avata. Olen itsekin yhtä kriketin näytösottelua ollut organisoimassa ja selostuksen puute muodostui suurimmaksi ongelmaksi koko tapahtumassa. On tylsää seurata lajia, josta ei ymmärrä alkeitakaan. Mutta esimerkiksi Alajärvenkin näytöspeliin ei tällaista asiantuntijaa mistään saatu.

Kriketistä kannattaa unohtaa nämä test-ottelut, joita pelataan päivätolkulla. Ne ovat lajifriikkien otteluita. Suomessa tällaisia pelejä ei pelata. Esimerkiksi Kuopiossa pelataan T20-säännöillä, joissa ottelun kesto ei olennaisesti pesäpallo-ottelusta poikkea. 7 tunnin aikana on tarkoitus pelata kaksi ottelua ja varmaan ehtiä taukoakin pitää hetkinen siinä välissä.

jussizz sanoi:
Kyllä pesisliitto on ainakin tällä kaudella nostanut baseballia framille. Itsekin olen parissa ottelussa käynyt Helsingissä. Potentiaalia on - mutta ottelutapahtumissa on kehitettävää. Ei kuuluttajaa, tulostaulutkin välillä niin ja näin.

Olen TV:sta baseballia katsellut ja vaikka se sukulaispeli onkin, niin onhan se tappavan tylsää. Äärimmäisen tapahtumaköyhä laji verrattuna pesäpalloon. Yhtään ottelua en ole jaksanut loppuun asti seurata.

Sinänsä minua ei haittaa vaikka pesisliitto sitäkin lajia tuo esiin.

Minä kyllä uskoisin melkeinpä kenen tahansa pesäpalloihmisen oppivan seuraamaan mielenkiinnolla niin baseballia kuin krikettiäkin. Kyse on siitä, että opitaan kiinnittämään huomio näiden lajien kannalta olennaisiin seikkoihin. On väärin sanoa, että baseball tai kriketti on tylsää, kun nämä lajit eivät toistaiseksi Suomessa pääse tosiasiassa edes näyttämään niitä ominaisuuksiaan. Näiden lajien valtava suosio maailmalla kyllä kertoo aika paljon siitä, onko kyseessä tylsä vai yleisöönmenevä laji.

En ole baseballia paikan päällä koskaan seurannut, mutta internetin online-otteluita olen vuosien aikana seurannut paljonkin. Mielestäni baseballissa (samoin kuin kriketissä) olennainen huomio kiinnittyy lyöjän ja syöttäjän väliseen jatkuvaan kaksintaisteluun. Tässä lajit eroavat olennaisesti pesäpallosta. On turha yrittääkään hakea samanlaisia elementtejä niistä kuin on oppinut pesäpallo-otteluista hakemaan. Lajeissa on jotakin muuta arvokasta ja näyttävää ja kiinnostavaa ja sen todistaa meille näiden lajien ulkomailla nauttima suosio.

Olisi suuri rikkaus, jos Suomessa saataisiin pesäpallon ohella nostettua myös baseballin, softballin ja kriketin (ja sisäkriketin) näkyvyyttä. Näillä pallonlyöntipeleillä on kaikilla paljon annettavaa.

Kaikissa pallopeleissä fanikulttuurilla on suuri merkitys lajin kiinnostavuuden kannalta. Jos ei ole suosikkijoukkuetta, jota kannattaa ja kannustaa, niin ei kyllä juuri tahdo lajista innostuakaan. Siksi minusta sekä baseballissa että kriketissä täytyisi ehdottomasti saada maajoukkueiden pelejä edes jollakin tavalla nähtäville ja uutisiin. Suomen maajoukkuetta kykenee kannattamaan kuka tahansa suomalainen ja tätä kautta näille lajeille sitä nostetta olisi saatavissa. Ja kaikenlainen näkyvyys on äärimmäisen tärkeää koko pallonlyöntipelien lajityypin kannalta.

Mut jos on Englannissa nähny sitä "oikeeta krikettiä", niin kyllä, voin sanoa että se oli mun mielestä vähintäänkin pitkäveteistä.... Mutta se vaan mun mielipide! Baseball kyllä eroaa kriketistä suhteellisen paljon! Lähempänä mun mielestä baseball tavallaan on pesäpalloakin jo.... Baseball myös on aika paljon hitaampi temposempaa, kuin pesis, mutta kyllä sitä on ihan jännä joskus seurata. Toki siinä JP on oikeessa, että baseball kiinnostaa muakin enemmän, kun tiedän ja ymmärrän sen säännöt paremmin, ja jopa jonkunlaisiks suosikkijengeiks on vuosien varrella muodostunu NYY, Rangers ja nyttemmin viel LA Angels. :)

JP2012 sanoi:
On väärin sanoa, että baseball tai kriketti on tylsää, kun nämä lajit eivät toistaiseksi Suomessa pääse tosiasiassa edes näyttämään niitä ominaisuuksiaan. Näiden lajien valtava suosio maailmalla kyllä kertoo aika paljon siitä, onko kyseessä tylsä vai yleisöönmenevä laji.

Täyttä roskaa. Totta kai tylsää saa sanoa tylsäksi jos sen tylsäksi kokee. Minusta jalkapallokin on tylsää ja hidastempoista, vaikka muutaman MM-ottelun katsoinkin. Aika henkeä salpaava ajatus, että minun mielipiteeni pitäisi olla sidottu lajin suosioon. ;D

Uskotko että suomalainen baseball olisi jotenkin kiinnostavampaa kuin amerikkalainen baseball, jota olen TV:sta seurannut? Baseballia on pelattu Suomessa jo niin kauan että sen kiinnostavuus olisi jo huomattu, jos sitä olisi. Tuskin muissakaan Pohjoismaissa laji kiinnostaa, vaikka niissä ei ole pesäpalloa vertailukohtana.

Minä lähden aina siitä, että jos miljoonat (tai jopa miljardit) ihmiset maailmalla ovat kiinnostuneita baseballista ja kriketistä (ja jalkapallosta ja koripallosta jne) niin kaikissa näissä lajeissa on pakko olla jotakin kiinnostavaa ja seuraamisen arvoista. En suostu väittämään lajia tylsäksi vain sen takia, että itse en joko ole lajia koskaan nähnyt tai olen päässyt näkemään vain pienen pintaraapaisun koko lajista. Jos en jotakin tällaista globaalilajia kiinnostavaksi pysty havaitsemaan, on kyse vain omasta vaatimattomasta tietämyksestäni tai kokemuksen puutteesta.

Kun puhutaan pallonlyöntipeleistä, niin minä olen aina pitänyt hirvittävän omituisena sitä, kuinka pesäpalloihminen voi mennä väittämään krikettiä tai baseballia tylsäksi lajiksi. Samassa yhteydessä voisi ihan yhtä hyvin laittaa myös pesäpallon näiden tylsien lajien joukkoon.

Mielestäni aika oikeaan osuva vertaus olisi se, että suomalainen menisi väittämään viron kieltä typerän kuuloiseksi. Tai virolainen suomen kieltä. Kun tällaista keskustelua seuraisi vaikkapa joku ruotsalainen tai englantilainen, niin hän nauraisi näille suomalaisille ja virolaisille ja toteaisi, että "ihan yhtä typerältähän nuo kielet kuulostavat". Mielestäni juuri täsmälleen samasta asetelmasta on kyse, jos joku pesäpalloihminen kommentoi baseballia tai krikettiä tylsäksi tai typeräksi lajiksi. Tätä ei milloinkaan pitäisi tehdä vaan ennemmin yrittää itse hankkia enemmän tietämystä ja ymmärrystä näistä lajeista.

Mielestäni näillä pesäpallopalstoillakin täytyisi olla avoimempi ja rakentavampi suhtautuminen näihin sukulaispeleihin. Kysymys ei ole siitä, mihin kiinnostavuus- tai paremmuusjärjestykseen itse kukin lajit asetamme. Tämä on varsin epäolennainen seikka. Mielestäni olisi ihanteellista, jos esim. tällekin palstalle saataisiin mukaan keskusteluun myös niitä, jotka ovat baseballin ja kriketin ym. sukulaispelien kanssa tekemisissä olleet enemmänkin. Silloin keskustelussa olisi aineksi saada jonkinlaista yhteistä hyvää aikaiseksi. Tätä minä kaipaan suomalaiseen pallonlyöntimaailmaan. Yhteistyötä ja "solidaarisuutta". Käden ojennusta sukulaispelien suuntaan. Tätä kautta Suomesta saattaisi vuosikymmenien kuluessa kehittyä merkittävä pallonlyöntimaa, jossa yllättäen nykyisen "pelkän" kansallisen pesäpallon ohella maassa olisi korkealaatuista osaamista myös näissä globaalilajeissakin.

JP2012 sanoi:
Minä lähden aina siitä, että jos miljoonat (tai jopa miljardit) ihmiset maailmalla ovat kiinnostuneita baseballista ja kriketistä (ja jalkapallosta ja koripallosta jne) niin kaikissa näissä lajeissa on pakko olla jotakin kiinnostavaa ja seuraamisen arvoista. En suostu väittämään lajia tylsäksi vain sen takia, että itse en joko ole lajia koskaan nähnyt tai olen päässyt näkemään vain pienen pintaraapaisun koko lajista. Jos en jotakin tällaista globaalilajia kiinnostavaksi pysty havaitsemaan, on kyse vain omasta vaatimattomasta tietämyksestäni tai kokemuksen puutteesta.

Minä puolestani kykenen muodostamaan oman mielipiteeni ilman tukeutumista miljoonien muiden ihmisten mielipiteeseen. Olen nähnyt noita lajeja aivan riittävästi oman mielipiteeni muodostamiseksi.

Kun puhutaan pallonlyöntipeleistä, niin minä olen aina pitänyt hirvittävän omituisena sitä, kuinka pesäpalloihminen voi mennä väittämään krikettiä tai baseballia tylsäksi lajiksi. Samassa yhteydessä voisi ihan yhtä hyvin laittaa myös pesäpallon näiden tylsien lajien joukkoon.

Tarkoitatko että minun pitäisi valehdella, että baseball on valtavan kiinnostavaa? Tuo kielirinnastus on muuten todella omituinen.

Tätä minä kaipaan suomalaiseen pallonlyöntimaailmaan. Yhteistyötä ja "solidaarisuutta". Käden ojennusta sukulaispelien suuntaan. Tätä kautta Suomesta saattaisi vuosikymmenien kuluessa kehittyä merkittävä pallonlyöntimaa, jossa yllättäen nykyisen "pelkän" kansallisen pesäpallon ohella maassa olisi korkealaatuista osaamista myös näissä globaalilajeissakin.

Pesäpallolla ja baseballillahan on jo yhteistyötä. Onko tämä mennyt sinulta ohi?

Tran

Voisikohan tämän ketjun siirtää osuvamman otsikon alle? Kivastihan tämä keskustelua herättää, mutta ei liity mitenkään miesten superpesikseen. :)

Ylläpitäjälle siis tämä. :)

Jeps, voishan tän vaikka siirtää "yleistä höpinää"-ketjun alle, mulle kyllä ihan sama, ei haittaa vaikka olis tässäkin....

Ja meinasin muuten laittaa suhteellisen samansuuntaset kommentit kuin Kaptah tuolla edellä! Eli jos Cheak myy Stadionin 2x täyteen, niin onhan sen jumalaare oltava hyvä!? Pakko siis Cheakista on mun eläkkeellä olevien porukoittenkin 70+ tykätä? Eiks näin? Eihän 2 stadionillista porukkaa voi olla väärässä... ;D

Vaikuttajat (Reijo) ne vaan jaksaa. Aivan totaalista soopaa. Mies ei oo vuosiin käyny kentällä, mutta on mielestään kovin auktoriteetti. Tällä vuosituhannella melapallo nousee nuorison harrastukseksi. Vähän valoja päälle. Lätkä, fudis ja säbä jyrää, muut yrittää tulla perässä. On vaan pesiksen ongelma, ettei oo ihan niin seksikäs kuin Suomi-koris, vaikka vetääkin enemmän yleisöä. Affe-Pekka puhuu asiaa, kun kaipais johtoon uusia tuulia. Muttei niin uusia, että saliairopalloa pitäis alkaa pelata.

Seinäjoki-ilmiötä intialaisittain:

http://www.hs.fi/m/urheilu/Maailmanmestarit+siirtyvät+tähdittämään+Intian+uutta+jalkapalloliigaa/a1406602285091

Slovenia murskasi Suomen baseball-maajengin unelman..... :)

http://www.pesis.fi/?x21605=11519096

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.