Supervuoro Verkkolehti »

Miten pesäpalloa pitäisi markkinoida paremmin?

Viestejä
97
Vuoden 2009 sivut ei valitettavasti enää toimi nykyjärjestelmillä. Päivittäminen täytyy hoitaa.
Olen samaa mieltä että kyseiset Vedon nettisivut kaipaisivat uudistusta.

Pitäisi tehdä selkeitä nettisivuja edustusjoukkueille.
Etusivulla näkyisi selkeästi milloin seuraava ottelu ja tuoreimmat uutiset.
Ei mitään "tilaa uutiskirje" ponnahdusikkunoita tai isoja usean klikkauksen vaativia evästebannereita.
Alhaalla voisi olla sopivalla koolla sponsoreiden logoja ja linkit sosiaalisen median sivuihin.
Ylhäällä navigointipalkissa: Uutiset, Ottelut, Joukkue, Fanikauppa, Seura.
-Uutiset osiossa uutisia ja kunnollinen uutisarkisto josta löytyisi myös kaikki vanhat uutiset.
-Ottelut osiossa selkeä taulukko jossa olisi listattuna kaikki kauden ottelut ja kellonajat.
--Alasivulla infoa ottelutapahtumista.
-Joukkue osiossa pelaajien nimet ja laadukkaat valokuvat pelaajista ja valmentajista.
-Fanikauppa
-Seura osiossa esittely seurasta.
--Alasivuina:
---Yhteystiedot
---Media (sivulla muun muassa logot vektorimuodossa, graafiset ohjeistot ja muut mediaoppaat sekä ladattava materiaali)
---Historia (Historiikki seurasta jota myös tulee päivittää tarvittaessa että mahdolliset tuoreimmat mitalit on listattu)
 

LBC

Viestejä
3,627

Tuo väylä ei ole huono tällä hetkellä. Hyvä kun sinne kasataan klippejä.

– Olemme jakaneet aiempaa enemmän sisältöä ja lisänneet tilille Talvisuperin lisäksi myös klippejä viime kesän Superpesis-otteluista. Olemme yrittäneet jakaa vähän erityylisiä videoita.

näin sanoi sarjan media- ja viestintäpäällikkö Taina Rinta-Kauhajärvi.
 
Viestejä
603

Tuo väylä ei ole huono tällä hetkellä. Hyvä kun sinne kasataan klippejä.

– Olemme jakaneet aiempaa enemmän sisältöä ja lisänneet tilille Talvisuperin lisäksi myös klippejä viime kesän Superpesis-otteluista. Olemme yrittäneet jakaa vähän erityylisiä videoita.

näin sanoi sarjan media- ja viestintäpäällikkö Taina Rinta-Kauhajärvi.
Kotimaan markkinat taitavat olla ne pääkohderyhmämme, täällä ovat pesäpallon katsojat. Ei siitä tietenkään haittaa ole, että laji kiinnostaa ulkomaillakin, Rinta-Kauhajärvi sanoo.

Erikoista puhetta media- ja viestintäpäällikölta. Luulisi että tuolla tittelillä pitäisi yrittää repiä joka euro irti tulivat ne sitten kotosuomen katsojilta tai maailmanlaajuisesti tiktokin katsojilta… Pitäisi ehkä osata kotiuttaa edes sentti kerrallaan nuokin katsojat…
 
Viestejä
603
Hyviä pointteja täällä aiemmissa viesteissä. Tässä omat mielipiteeni, jotka tosin aika paljon toistavat jo puhuttua:
Kaksi pääasiaa pesiksen markkinoinnissa, joissa molemmissa on muutamia joukkueita onnistunut ja suurin osa hanaa perässä, kun päättävissä elimissä eletään valitettavasti vielä viime vuosituhatta.
  1. Some
    Jokaisesta ottelusta pitää saada ulos seurojen omille tileille muutaman sekunnin klippejä loistavista ja näyttävistä pelisuorituksista ja hauskoista jargoneista sekä sattumista - jo itse ottelun aikana. Twitter, Instagram ja TikTok - jokainen näistä alustoista iskee hieman eri yleisöön ja lisää huomattavasti kokonaisnäkyvyyttä. Jos seurat laittavat näitä vasta pelien jälkeen ja vain 1 tai 2 näistä alustoista, menetetään tässä paljon ilmaista näkyvyyttä.
    Pelien jälkeen voi koota välipäivinä / seuraavana päivänä sitten parhaita suorituksia, mutta saman tien suorituksen jälkeen tapahtuva klipin iskeminen maailmalle on se tehokkain tapa saada katsojia. Samoin näitä alustoja voi halutessaan hieman profiloida eri kohderyhmille suunnatuiksi sisällön puolesta (ei täysin välttämätöntä).
    Pelipäivien päätteeksi / välipäivinä valittuja pätkiä parhaista suorituksista Superpesiksen tms. kattojärjestön tilille (näissä yhteinäistetty ilme, joka kierroksen jälkeen samat firman x sponsoroimat tapahtumat y, jne).
    Lisäksi jo aiemmin nostettu pesäpallon personointi toimii erittäin hyvänä huomion nostattajana. Esimerkiksi Puhtimäki on tätä jo useamman vuoden - muiden kuittailusta huolimatta - ansiokkaasti tehnyt. Yleisö tarvitsee esikuvia ja pelaajia joita seurata - myös pelien ulkopuolella. Tämä onnistuu helposti hyvin rakennettujen ja ylläpidettyjen "henkilökohtaisten" sometilien kautta.

  2. Ottelutapahtuma
    Todella monella joukkueella ottelutapahtuma on edelleen samanlainen, kun se oli 10 vuotta sitten. Ja sit ihmetellään, miksi katsojakeskiarvot putoavat ja uusia faneja ei tule katsomaan kotipelejäkään paikan päälle.
    Ottelutapahtumasta tulee saada viihdyttävä kokonaisuus, jossa itse peli on vain osa (toki pääosa, mutta silti vain osa) markkinoitavaa tuotetta. Ihan minimissään pitäisi joukkueelle saada hyvällä tilannetajulla ja biisivalikoimalla varustettu DJ, sekä oikeasti mukaansatempaava, asiansa osaava juontaja ottelutapahtumaan, joka saa yleisön mukaan ja nostattaa tunnelmaa jo pelkästään omalla toiminnallaan. Jossain katsomon yläreunassa kopin sisältä kuuluva monotoninen mumina ei tänä päivänä riitä, kun kilpailua tapahtuma-alalla on niin paljon.
    Myös ottelutapahtuman oheen tulisi tuoda (sopivassa määrin) kaikenlaista oheistoimintaa / "kannustinta" sopivasti eri kohderyhmille suunnattuna. Jos esimerkiksi perheen lapset haluavat tulla otteluun paikalle, on silloin usein koko perhe mukana -> lisää lipputuloja ja paikan päällä tapahtuvaa oheismyyntiä. Nämä ovat varmastikin hyvin paikkakuntakohtaisia, millainen sisäänheittotapa toimii missäkin. Ja joillakin paikkakunnilla tälle toki ei ole niin tarvetta, kun ei sitä kilpailua (esimerkiksi) muiden urheilulajien suunnalta tule juuri lainkaan.
    Hyvänä esimerkkinä ottelutapahtuman mielenkiintoistamisesta toimii sääntömuutos, jolla sallittiin useampien pelaajien väliin jättäminen. Kun ottelutapahtuma lyheni näiden aivan tarpeettomien välikoppien nostojen takia, on sitä paljon helpompi myydä myös ulospäin.
Yhdistävänä vaatimuksena näillä molemmilla kohteilla tietysti on raha. Sitä liikkuu tällä hetkellä pesäpallon parissa harmittavan vähän, eikä tilanne tule varmasti suuresti muuttumaankaan ennen kuin saadaan isot kaupungit mukaan, yksi kerrallaan. Toinen tekijä on, että pesäpallon markkinointia tulisi kohdistaa pääsosin huomattavasti nykyistä nuorempaan kohderyhmään. Se, että pesäpalloa koitetaan markkinoida keski-ikäisille katsojille on jo puoliksi hukkaan heitettyä rahaa. Jos he eivät ole tähän mennessä elämänsä aikana innostuneet lajista, on todennäköisyys siihen aika pieni nyttenkin. Sen sijaan taas monella nuorella ainoa kosketuspinta pesäpalloon voi olla koulun liikuntatunnilta, ja ero tämän farssin ja huippupesiksen välillä on huomattava.

Tulipahan jauhettua paljon tekstiä, suurin osa aivan täyttä shaissea. Jospa sieltä se punainen lanka löytyisi kuitenkin.
Hienoja ajatuksia ja varmasti seuroissa useimmat jo mietittykin. Uudistaminen ja kehittäminen vaatii aina rahaa ja sitä ei suurimmalla osalla nykyisistä Superin seuroista ko investointieihin ei vain ole. Velkarahallakaan noita investointeja markkinointiin ei voi tehdä jos vakuuksia ei ole lainan saamiseksi.
 
Viestejä
115
Erikoista puhetta media- ja viestintäpäällikölta. Luulisi että tuolla tittelillä pitäisi yrittää repiä joka euro irti tulivat ne sitten kotosuomen katsojilta tai maailmanlaajuisesti tiktokin katsojilta… Pitäisi ehkä osata kotiuttaa edes sentti kerrallaan nuokin katsojat…
Niinhän se viestintäpäällikkö yrittääkin, mutta ei ne taida sieltä Ameriikoista tai Enklanneista tulla istumaan Kaupin Stadionille joka peliin vaikka kuinka monta TikTakTok videota pistäisi interenettiin, taitaa kuitenkin päätehtävänä saada suomalaiset paikalle nauttimaan maailman parasta lajia? Hienoa kuitenkin että sometetaan, ylitetään uutiskynnyksiä ja toivottavasti kiinnostavuus lajia kohtaan sen kuin vain kasvaa.
 
Viestejä
1,479
Kotimaan markkinat taitavat olla ne pääkohderyhmämme, täällä ovat pesäpallon katsojat. Ei siitä tietenkään haittaa ole, että laji kiinnostaa ulkomaillakin, Rinta-Kauhajärvi sanoo.

Erikoista puhetta media- ja viestintäpäällikölta. Luulisi että tuolla tittelillä pitäisi yrittää repiä joka euro irti tulivat ne sitten kotosuomen katsojilta tai maailmanlaajuisesti tiktokin katsojilta… Pitäisi ehkä osata kotiuttaa edes sentti kerrallaan nuokin katsojat…
Tuossahan oli, että Tiktokkiin ja vastaaviin on nyt suosion myötä työnnetty enemmän sisältöä. Ihan hirveästi enempää ei kannata resursseja laittaa kansainväliseen kasvuun, kun sieltä ei juuri ole euroja tulossa takaisinpäin.

Enemmän huolestuttaisi, jos tämä superpesiksen viestintäpäällikkö sanoisi sarjan suuntaavan enemmän resursseja kansainväliseen markkinointiin.

Rahaa ja työvoimaa on tosiaan superpesiksellä rajallisesti käytössä, ja ne pitääkin suunnata kotimaan kasvuun.
 
Viestejä
507
Nyt viikonloppuna ratkeaa miesten talvimestaruus. Aika olematon on ollut mediajulkisuus asiasta.

Viimeisin Hesarin urheilu-uutinen pesäpallosta on 13.12., jolloin uutisoitiin supervuorosta luopumisesta. Tämän jälkeen pesäpallo on ollut Hesarissa edustettuna vain Rytkösen ja Kohosen&Mansen sekä TikTok-videoiden tiimoilta. Ei uutisen uutista koko Talvisuperista. Samaan aikaan kun Talvisuperilla on tärkeä rooli saman konsernin Ruutu+:ssa ja Suplassakin pesäpallo on nyt entistä vahvemmin esillä läpi talven.
 
Viestejä
2,838
Pesäpallo saa media näkyvyyttä koska se on kesälaji. Jolloin ihmisiä se huomattavasti enemmän kiinnostaa ja saa näkyvyyttä.

Talven pelit ei kauhea paljoa kiinnosta ketään, että siitä pitäisi valtakunnallisesti uutisoida. koska talvisuperin pelit huomattavasti vähemmän kiinnostaa ku kevään ja syksyn pelit. Pesäpallo on kuitenkin ulkona pelattava laji.

Joten en nyt sanoisi olematon.
 
Viestejä
239
Nyt viikonloppuna ratkeaa miesten talvimestaruus. Aika olematon on ollut mediajulkisuus asiasta.

Viimeisin Hesarin urheilu-uutinen pesäpallosta on 13.12., jolloin uutisoitiin supervuorosta luopumisesta. Tämän jälkeen pesäpallo on ollut Hesarissa edustettuna vain Rytkösen ja Kohosen&Mansen sekä TikTok-videoiden tiimoilta. Ei uutisen uutista koko Talvisuperista. Samaan aikaan kun Talvisuperilla on tärkeä rooli saman konsernin Ruutu+:ssa ja Suplassakin pesäpallo on nyt entistä vahvemmin esillä läpi talven.
Tämä.

Jos kerran Talvisuperi on nyt niin hyvä juttu niin kyllä sen pitäisi näkyä medianpalstoillakin enemmän kuin vaan omissa pesiskanavissa. Kaukana ollaan vielä jääkiekosta missä elokuun Pitsiturnaus löytyy jo hesarin sivuiltakin.
 
Viestejä
2,838
Tämä.

Jos kerran Talvisuperi on nyt niin hyvä juttu niin kyllä sen pitäisi näkyä medianpalstoillakin enemmän kuin vaan omissa pesiskanavissa. Kaukana ollaan vielä jääkiekosta missä elokuun Pitsiturnaus löytyy jo hesarin sivuiltakin.
No sit varmaa kannattaa panostaa sen lajin näkyvyyteen sosiaalisen median kanavissa. Ja talvisuper kuitenkin on kuitenkin sellainen että se ei paljoa varmaa kiinnosta ihmisiä ku kevään pelit, ja kevään peleihin sitä markkinointia kannattaa satsata.

Pitsiturnaus ei myöskään nouse uutis tasolle mitä välierät. Mutta jääkiekko seurataan kuitenkin suomessa enemmän ja se kiinnostaa. Pesäpallo kuitenkin kesälaji joka saa media huomiota kesällä. Talven pelit ei niin kauheasti kiinnosta ihmisiä. Ku ehkä pesis faneja. Joten ei siinä mielestäni ole kovin ihmeellistä mutta kukin näkee asiat omalla tavalla.
 

ARG

Viestejä
95
Tämä.

Jos kerran Talvisuperi on nyt niin hyvä juttu niin kyllä sen pitäisi näkyä medianpalstoillakin enemmän kuin vaan omissa pesiskanavissa. Kaukana ollaan vielä jääkiekosta missä elokuun Pitsiturnaus löytyy jo hesarin sivuiltakin.
Hesari on sikäli vähän huono lehti otettavaksi tähän, kun toisaalla esimerkiksi Satakunnan Kansa uutisoi lehdissää talven peleistä kaiken ja oli livelähetystäkin. Samoin Savon Sanomat uutisoi melko hyvin TalviSuperista jne. Se, että Helsingin Sanomissa ei ole laji ollut talvella esillä, niin ei nyt yllätä, kun ei siellä kesälläkään hirveästi ole pesäpallo esillä.
 
Viestejä
2,838
No, se olis huolestuttavaa jos satakunnan kansa ei uutisois asiasta kun porilaisia kiinnostaa pesäpallo. Ja kuopiossa pelattiin talvisuperia ja pupe pelas siellä joten siitä kuulu uutisoida.

Sikäli on erikoista verrata noihin lehtiin kun noita lehtiä varmaan kauhean paljon valtakunnallisesti tuskin lueta.

Hesari, ja yle is on valtakunnalisia uutismedioita joita luetaan aktiivisesti ku vaan pääkaupunki seudulla ja uudellamaalla suomi suurimpia uutismedioita. Voi olla että ajattelevat heidän lukijoitaan ei kauhean paljon kiinnosta talvella pelattavat pelit kun kesällä. Toki aina voi ottaa toimitukseen yhteyttä ja kysyä. Jos sitä anonyymillä tasolla kyselee foorumilla siihen tuskin vastausta saa ja pelkäks ihmettelyks se jää.
 
Viestejä
115
HS on, mitä tulee perinteiseen mediaan sen verran kurainen lehti että sieltä on turha odottaa yhtään mitään hyvää.
 
Viestejä
450
Menkööt tähän ketjuun mutta nuo Superpesis hupparit mitä esim Haapasalolla&Itävalolla oli mediatilaisuudessa niin myyntiin kuluttajille, onn tyylikäs tuollainen huppari/t-paitakin myyntiin ilman posketonta hintalappua niin en näe miksei menisi kaupan
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös