Supervuoro Verkkolehti »

Mikä on suosikkisi pesäpallosanastossa?

kontiola

Ja sitten yksi suosikki: kolmastoista lyöjä tai pelaaja. Ja taas löytyi uusi nokkela nimimerkki @Kolmastoista pelaaja
Noi nimimerkitkin mukaan sinne kansanrunousarkiston kokoelmaan. Ainutlaatuisia. Tämä on juuri sitä arjen historiaa, joka on jälkipolville kultaakin kalliimpaa. Nyt kuulkaas pojjaat pesisliitossa hakemus Kulttuurirahastoon menemään. Apua saa pyytää allekirjioittaneelta. Olen aika hyvä kirjoittamaan hakemuksia, vaikka itse sen sanonkin. Tosin en epäile, ettettekö pärjää ihan itsekin. Tai siis.. öh. Miten sen nyt ottaa. Muotoilen paremmin:. kyllä minä vähän epäilen. Eikun taas uusix: Kyllä minä sitä epäilen. Niin kuin meistä kai melkein kaikki.

Rakastin muuten niin sitä eilistä Joman hallipelin selostusta. Se oli kliseiden ilotulitusta, maailman parasta viihdettä jos sitä sillä korvalla kuulostelee. Mutta en todellakaan tällä tarkoita, että se olisi ollut jotenkin huono, päinvastoin. Omassa tyylilajissaan eli pohjoiskarjalaisen pesäpallo-ottelun selostuksena se oli niin uskomaton surriaissuoritus, ettei mitään rajaa. Ja se nyt sinne Suomen kirjallisuuden seuran pesisprojektin arkistokokoelman ensimmäiseksi. Ja sitten tämä meidän ketju tästä ja mitä kaikkea.
Joskus kyllä tuntuu, että tarvitsisitte vähän maallikkojäseniä. Ihan jotain muuta boxin eli koirankopin eli omien huoltolinnakkeen ulkopuolelta....
Ja miksei myös jonkun ylläpidon jäsenen, jolla on myös aika aitiopaikka. Eikun ei. EI. E-ei! Puuroja ja vellejä ei saa koskaan sekoittaa. Se on sama kuin rajaloukkaus. Ja sitten tää nimimerkki @Krimin sota Mikä ihme etiäinen tuokin on. Toisaalta, mainio muistutus siitä, että on siitä Krimistä aiemminkin taisteltu. Onhan meillä siitä muistona Suomenlinnassa tykkejäkin! слава Украйны! хероям слава! Слава нации! Врагам - смерть! Да сдохдути Путин! Пут-ин. All in. :eek:🌍🌍🌈🌎💛💙
 

kontiola

Sanastoon eittämättä kuuluu myös surullisenkuuluisa ja häpeällinen "sopupeliskandaali", joka on tahrannut pesäpallon mainetta jo ihan riittävän pitkään. Pannaan kissa pöydälle ja sanotaan se ääneen siinä toivossa, että Lipon ketjun ikuinen kärhämöinti voitaisiin leikata poikki voita väliin peliaatteella.
Mitä sinä oikein ajattelin, vitun savolaanen pellaaja. Enkä nyt 1) todellakaan/2) ehkä/3) savolainen herra on hyvä ja laittaa ihan itse ruutuun omaan käteen sopivan rastin tarkoita sinua @Savolainen pellooja. Jaa, sekin nimimerkki on täältä luikkunut lepikkoon...
 
Viestejä
284
Mä en nyt ihan pysy kärryillä tästä Kontiolan synkästä yksinpuhelusta.... Mutta sopupeliskandaalista olen samaa mieltä. Olin silloin pohjanmaalla töissä ja jos joku osallinen olisi Ylistaron Shellille (?) heitetty, ei olisi elävänä poistunut. Sen verran häjyllä päällä oli väki siellä.
 
Viestejä
1,471
Sopupeliskandaali on kyllä jo syytä jättää varoittavaksi esimerkiksi historiaan kuitenkaan sen enempää vatvomatta. Esimerkiksi jalkapallon maine ei ole tahraantunut Suomessa, vaikka reilun kymmenen vuoden takaa on tuoreemmat kokemukset laajoista sopupelikuvioista maan korkeimmilla sarjatasoilla. Pesäpallon tapauksessa Veikkaus poisti lajin pelikohteistaan, mutta jalkapallon pääsarja kelpasi tapauksen jälkeen edelleen kantamaan Veikkauksen nimeä.

On sanomattakin selvää, ettei pesäpallossa tai jalkapallossa olisi ikinä pitänyt tapahtua tuollaista. Kuitenkaan kyseessä ei pitäisi olla kyse itse lajien taakasta, kun seurat tai yksittäiset toimijat lajin sisällä ovat kusseet yhteisiin muroihin muiden kustantamat samppanjat. Kyseessä ei ole ollut yleisesti hyväksytty toiminta.

"Sopupallo" (pesiksen pilkkanimenä) on kyllä tässä vaiheessa varmaan ärsyttävin pesäpalloaiheinen sana. Ihan jo sen takia, että jotkut jaksavat vielä roikkua 30 vuoden takaisissa tapahtumissa. Toisaalta olen valmis sanan ironiseen käyttöön, kun puhutaan pudotetusta kopista. Siihen tarkoitukseen sopupallo olisi oikein osuva sana.
 

kontiola

Ihan pakko tää vielä:
Jos nimimerkeistä puhutaan, tää olis aika hyvä, mielelläni vaihtaisin Kontiolasta, mutta myöhästä jo toki: "Kentältä kajahtaa". Sain sulta inspistä, tattis, @Kendaman. Tuo pudotuksesi ruutuketjuun oli vaan niin hyvää pelisilmäilyä.
 

kontiola

Olikos se niin, että pystäri on sellainen tökkäys? Kohtisuoraan eteenpäin pystyyn nostetulla mailalla?
 

kontiola

Sotkamolaiselle opettajalleni "pystäri" on se, mitä muualla maailmassa kutsutaan täältä oppimani perusteella näpiksi. Voi taivas, kun tämä pesisterminologia on kiehtovaa. Etymologisesti sotkamolaisen voisi sanoa olevan oikeassa, tai semanttisesti mieluumminkin, ja hyvin hypoteettisesti käsitehistoriallisesti. Pystymailalyönti kun (kato ku emmä nyt enää viitsi käyttää rumaa sanaa toki) olisi mielekästä lyödä pystyllä mailalla, eikä millään lapalaakalla lapalaakana. Mutta makuja on monenlaisia. Ei minulla ole valtuuksia oikeita vääriä vastauksia julistaa, sen enempää kuin oikeita tai vääriäkään, eikä laittomia ja väärineitä syöttöjä. Hm.

Kuulin tänään "pörriäisilmaisun", joka tuntuisi sopivan tähän kohtaan kuin nyrkki silmään, (vaikka nyrkin ei toki koskaan toivoisi silmään kovin kovaa osuvan): "karmistuttava hommeli".

Tosiasiassa kuitenkin tämä kaikki on niin kovin viatonta verrattuna todelliseen veriseen sodankäyntiin, Luojan kiitos. Ja sen synonymi voisi olla vaikka "Aikaikkuna". No äh. Nyt minä ihan vain leikittelin.

Oispa sellainen kiva sarja 101-vuotisjuhlavuoden kunniaksi, että olisi joku pesiskäsite, ja sitten nimekkäitä tai muuten vain näkyvillä olevia tai vaikutukselle alttiita pesispersoonia antamassa 30 sekuntissa tai minuutissa - kokeilkaa itse, mistä minä oikeista ja vääristä tiedän - siihen jonkun oman määritelmänsä. Voisi olla Antti Tokkaria, pappa Puhtimäkeä, Kari Kleemolaa, Sotkamon konkareita kuten Unto Hakkarainenko se nyt on se mainio vanhempi herrasmies. Eronen voisi kuumottaa myös sopivan herrasmiesmäisesti pikkuhalsterilla miedolla lämmöllä myös Ossi Savolaista. Ja Risto Ojanperä, Ärje ja Ritari hoitaisivat homman kotiin kolmella osumalla niin, ettei kenellekään jää liian paha mieli. Sopivan paha sentään toki kuitenkin. Teoilla on seurauksia, senkin sopulit, sopulinmieliset ja sopupelailijat.
 

kontiola

Pystynäppi ja kirvesnäppi ovat kaksi eri lyöntiä.
Tykätäkö vai olla tykkäämättä, siinä vasta pulma. No kuule en voinut enää vastustaa. Toivottavasti tästä nyt edes joku tykkää. Katotaan nyt. En lupaa mitään. @Kaptah on opettanut.

Ja pesäpalloliitto. Mitäs jos otettais todellakin tuo juhlavuosi vielä kerran uusiksi. Mennyt oli niin kovin surkea kenraali ja pukuharjoituksen sijaan kauhea paljasteluskandaali, hyhhyh. On sille tässä meidän pesismaailmassa kelpo perustelukin, joka myös miellyttää silmää harmonisella ilmeellään:
Luvussa 101 puolustus eli siis noi ykkösten tolpat pitää sekä lännessä että idässä ja nolla saa olla turvassa keskimmäisenä. Saatte itse arvioida olisiko tapahtumapaikkana Kaisaniemen kenttä Helsingissä, jossa läpäreitä saa vaikka Kansallisteatterin pihalle tai junakiskoille, Olympiastadikalle vai Sotkamon hiukkaan, jossa ei tee edes kovin niukkaa, kun fasiliteetit on ihan viimesen päälle. Tai ei viimesen, vaan toiseksiviimesen. Jussilalla oli siihen joku korjausehdotus, joka taisi liittyä pukukoppeihin, vai oliko se nyt jussila. Joka tapauksessa. Fiksuina poikina selvitätte asian in no time. All in, pojjaat. Nyt pannaan Porilaiset soimaan ja hampurilaiset tulille. Ja tietysti Kytösavu.
Tämänkin opin Kaptahilta.

Ja jottei kävis tylsäks, pokkana arvaan mielelläni ihan intuitiolla vielä naisten mestarin tulevalle vuodelle. Se on Lapua. Koska niillä on IHAN PARAS VAAKUNA. Ja Kaptah, taas kerran. Tänx. Ja koska kolmastoista pelaaja voi toisinaan olla joukkueen vahvin lenkki. Ja se kestää ja kestää ja kestää kuin Rukajärven tie, Kollaa ja Suomussalmi. Ja nyt mulle tulee kyyneleet silmiin.

Olisihan tuo voinut meillekin tapahtua tuo sota. Ei mitenkään poissuljettua, kun hullujen kanssa pelataan. Luojan kiitos saatiin olla vain täällä viihdytys- ja huoltojoukoisssa. Luojan kiitos!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viestejä
11,744
pystäri on se, mitä muualla maailmassa kutsutaan täältä oppimani perusteella näpiksi.

Hmm, uskoakseni isolle osalle pesäpalloväkeä pystäri ei ole näpi. Itselleni normisti onnistunut pystäri kantaa linjapelaajien yli.

Pystymailanäpy/pystärinäpi on sitten oma lyöntinsä joka kuuluu näpylyöntien suureen haitari/koukku/nosto/ähky/etc. Suureen sukuun.

Jos lyönnit jaottelee mailan asennon perusteella niin silloin pystymailanäpy on toki pystäri/pystymailalyönti. Siinä jaottelussa vaakamailanäpit ovat sitten samassa kategoriassa hidastettujen ja kupperien ja normikoppien sekä peruslyönnin kanssa. Ja suurin osa pompuista olisi pystymailalyöntejä :unsure:
 

kontiola

Nyt sun äidinkielenopettaja olisi kyllä antanut täyden kympin sekä perihaminalaisen papukaijamerkin. Lämmin kiitos mieltä avartavasta, ilmaa puhdistavasta ja silmiä avaavasta selityksestäsi. As always.
 

kontiola

Pystynäppi ja kirvesnäppi ovat kaksi eri lyöntiä.
Niin no sitä piti vielä sanoa, että näin tunaridiletantin näkökulmasta liikerata halonhakkuussa on kuitenkin ihan sama. Ylhäältä alas, muuten veri roiskuu. Mut ihasssama, kuten täällä itäis-pohjoisen Helsingin akselilla sanottais.
Perustettaisko seuraavax saivarteluketju. Sille näyttää olevan tilausta, vai kuinka @Kendaman
 
Viestejä
3,179
Niin no sitä piti vielä sanoa, että näin tunaridiletantin näkökulmasta liikerata halonhakkuussa on kuitenkin ihan sama. Ylhäältä alas, muuten veri roiskuu. Mut ihasssama, kuten täällä itäis-pohjoisen Helsingin akselilla sanottais.
Perustettaisko seuraavax saivarteluketju. Sille näyttää olevan tilausta, vai kuinka @Kendaman
Pystäriä, pystynäppiä tai kirvesnäppiä ei lyödä ylhäältä alas, ainoastaan pomppu.
 
Viestejä
11,744
Tuosta tuli mieleen, että oliko Asko Tuhkanen ensimmäinen linjan taakse pystärillä korkealla varmuudella palloja postikortin kokoisiin reikiin pudottava lyöjä?
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös