Supervuoro Verkkolehti »

Mikä on suosikkisi pesäpallosanastossa?

Viestejä
325
Jos esimerkiksi nro 6 on viimeinen lyöjä ja jokereita piisaa niin melko varmuudella nrot 7, 8 tai 9 lyövät yhden palon ajotilanteessa koppivälilyönnin.
Kyseisessä tilanteessa nro 6 on lyönyt parillisen määrän juoksua täyteen jaksolle, joten todennäköisempää on joukkueen pelaavan peräpäästä taktiikalla paloja tai juoksuja, koska seuraavaan vuoroon halutaan jättää lyöntikierros kärkeen mahdollisimman vähillä väliinjätöillä eli ei nähdä paloa välttävää välilyöntiä mikä voi kantaa kopiksi. Neljännessä vuorossa voidaan kopittaa kenttä tyhjäksi ja hypätä kärkeen. Tuossakaan tapauksessa ei nähdä tarkoittamaasi koppiväliä vaan nostetaan ihan rehellinen koppi.
 
Viestejä
428
Ei, vaan perä lyö riskittömiä lyöntejä, koska lyöntikierros voidaan aloittaa nollalla tai yhdellä palolla uudelleen numerosta 1. Toki, jos tulee toinen palo, silloin otetaan riskillä sisään viimeistään numerolla 1.
 
Viestejä
325
Ei, vaan perä lyö riskittömiä lyöntejä, koska lyöntikierros voidaan aloittaa nollalla tai yhdellä palolla uudelleen numerosta 1. Toki, jos tulee toinen palo, silloin otetaan riskillä sisään viimeistään numerolla 1.
Edelleen kyseisessä tilanteessa numero 6 on lyönyt vuoroon parillisen juoksumäärän täyteen, koska ei ole olemassa tilannetta ilman juoksuja, että 7 aloittaa lyöntikierroksen ja ajot on edessä, kun tilanteessa on jokereita jäljellä. Tilanne oli vielä yhdellä palolla niin itse aina peluuttaisin peräpäätä ajatuksella, että paloja tai juoksuja. Jos siinä kopitetaan niin kärkeen hypättäessä voi käydä kusiset ja nro 2 palaa ykköselle ja seuraava lyönti vuoro alkaa kolmosesta. Neljännessä vuorossa voidaan kopittaa ajo pois ja hypätä kärkeen, kun ei ole väliä mihin lyöntikierros jää.
 
Viestejä
428
Näkemysero. Joukkueet yleensä pyrkivät pelaamaan pitkää sisävuoroa ja aloittamaan uuden hyökkäyksen kärjestä, jos paloja on vähän ja nro 6 viimeinen lyöjä. Jos kärjestä tulee toinen palo niin pyöritetään vaikka turvallisilla lyönneillä lyöjät sinne kuutoseen saakka, jolloin 7 aloittaa seuraavan vuoron, jossa perä voi koppivälillä yrittää tehdä tilannetta tai nrot 7-9 jätetään suoraan välistä.
 
Viestejä
918
Hieno topic! Pesiksessä on aika suuri määrä sanastoa missä suorastaan leikitellään meidän kauniilla kielellä. Yksi ei ole osunut silmään (myönnetään että Kontiolan yksinpuhelut jäi lukematta) - Kopsu. Eli pystäri/viistari mikä putoaa syvälle jatkeelle, oikeakätisellä lyöjällä 3-jatkeelle. Käytettiin ennen riskittömissä vaihtotilanteissa, parempi ratkaisu kuin "koppi-väli".

Aiemmin oli puhetta merkkipelistä ja sikalento on ihan huippu. Tässä kohtaa kannattaa avartaa ajatusmaailmaa perinteisestä "lento-vääräpois" ajattelusta, on olemassa aika monta eri tasoa miten lähdöt otetaan. Sikalento on se röyhkein, melkeinpä varastus - lukkari saa "nyppäämällä" etenijän irti kolmoselta. Lentomerkillä ei saisi nykäisyyn mennä mutta linkkuun palaa. Mutta sitten on näitä vaihtoehtoja melko laajasti, riippuen pelinjohtajasta. On lentomerkkiä missä pitää näyttää etenemishalu (=koitetaan kaivaa väärää alle), lentomerkki missä ei saa näyttää että on etenemässä, nopeavääräpois-merkkiä useampaa sorttia, kulmamailamerkkiä (=kulmamaila kaarella vedetään jos ei tule linkkua ja lähdöt siitä) yms. Tuo lento-vääräpois jako on jäänyt lähinnä alasarjoihin missä ei tarvitse ihan joka senttiä ja sekuntia hioa pois. Mutta tuo nopeavääräpois-merkki yleistyy jokapaikassa, etenkin vaihtotilanteissa, on tavallaan aika typerää pelata jossain alasarjan 2-3 vaihdossa puhdasta lentoa, etenijä kerkeää kyllä vetämään liinat kiinni jos väärähuuto tulee nopeasti. Tai pitäisi pystyä. Lukkarit ei tuolla heitä kuitenkaan niin rajusti niin kärpäsen vaara on melko pieni
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös