Vastaan vaikka ei kysytä,
@LBC :n nimimerkki viittaa käsittääkseni hänen kotiseutunsa takavuosien pesäpallon mahtiseuraan eli Livethills Baseball Clubiin jonka nimeen on saattanut tai on saattanut olla vaikuttamatta Douglas Adamsin & Joh Lloydin
The Meaning of Liff. Kirjan suomenkielinen vastine
Elimäen tarkoitus kääntäähään tuollaista ei kait oikein voi, mutta kirjan hengen voi proosaistaa tms
. Kotipaikkakunnan nimi on tuossa käännös(?)kirjan nimessä ihan
selkosuomeksi
. Kai se käännöskirja on kun kreditit ovat kuitenkin Adams & Lloyd.
Noihin muihin. Nykyään pesäpallo on ulkopelissäkin niin roolitettua, että varsinkin kenttäpuolella pöytäkirjan pelipaikat ovat viitteellisiä sijoitusta/paikkaa vaihdetaan tilanteen ja tarpeen mukaan siinä kun ennen heikointa räpylämiestä lähinnä yritettiin jemmata kolmoselle, mutta enää se ei vaan riitä. Nuo erikoisemmat nimet liittyvät siis enempi rooleihin eivätkä siis ole välttämättä synonyymejä pöytäkirjan pelipaikoille.
Takalukija ei ole koppari, tai jos on niin kopparin paikalle on sitten mennyt joku etukentän/linjan pelaaja. Takalukija pelaa keskisellä takakentällä aika suurilla vapauksilla koppareiden etu- ja muiden linjapelaajien takapuolella. Takalukija on onnekkaassa asemassa, että läpäri on harvoin (jos ei pallo vaihda takalukijasta suuntaa) osallinen läpilyöntiin mutta toisaalta jos takalukija ei lue/haista onnistuneesti lyöntejä niin katsomoon näyttää siltä, että sisäjoukkue vie ulkokenttää mielin määrin. Niinkuin tietty viekin. Kun
takalukija on selvä niin
etulukijan sijainnin päättely varmaan onnistuu, tosin siihen rooliin on kyllä etenkin takatilanteessa toinenkin nimi.
Minä olen aina ajatellut, että
takatilanteessa (linkin takana Hautalan mainioita selityksiä takakuvioista)
sauma on perinteisissä kuvioissa ykkösvahdin ja polttajan ja
luukku polttajan ja pesävahdin välissä. Moderneissa kuvioissa sauman sijaan kait enemmin tappimiestä ohitetaan (?).
Lentomerkillähän edetään syötöstä aina, ei siis yritetä ottaa väärää poi(e)s. Etenijä lähtee sitten etenemään ja erityisen hyvä lähtö lentomerkillä - siis pesäväleillä ollaan jo menossa ennenkuin syöttö edes irtoaa lukkarin kädestä ja kotiutuksessa ollaan sillä rajalla ja joskus etenijä onnistuu
varastamaan niin että tuomarit eivät huomaa (sehän olisi palo kotipesään) - saadaan siis
sikahyvä lähtö pesältä
lentomerkilllä=>
sikalento.
Räkäpomppu on mielestäni yleensä teknisesti epäonnistunut pomppu, jolla kuitenkin saadaan aikaiseksi onnistunut vaihto. Taitavat - ja ehkä jopa taitamattomat - pomputtajat saattavat lyödä räkäpomppua tarkoituksellakin, koska pallon käyttäytymistä kenttään osuessa on vaikea ennakoida. Eli voisiko
räkäpomppu olla ennemminkin
sivukierteinen pomppu
Noin olen itse noita tottunut ajattelemaan mutta eri mieltä saa olla.
Wintagesanastoa