Vs: Miesten Ykköspesis 2013
Hiton hyvä kirjoitus Masce! Paljon asiaa!
Näinhän se tahtoo valitettavasti olla, ja on.... Mainitsit että sama tilanne on muissakin palloilulajeissa, niin ainakin käsipallossa on tämä! Itse sitäkin lajia pelanneena, olen tuon todennut, kun jo ykkösdivariin pääsi vain ilmoittautumalla! Käsipallossa vielä sekin, että Riihimäellä ainoot Suomen kieliset peliporukat, muualla puhuttiin pelipallon sijaan spelbollenista
Kausalan Tiikerit oli joskus se toinen Finska talande, mutta sekin on kuollut ja kuopattu..... Sama tilanne lie lähestulkoon myös koriksessakin? Siis sarjojen suhteen, Suomea puhutaan toki Joensuun Katajankin reeneissä enimmäkseen....
Jotain olisi tehtävä ja mielellään nopeasti! En vaan ymmärrä miksi vuodesta toiseen nukutaan, ja haalitaan vaan jotain superpesistapahtumia Helsinkiin? Pesäpalloa Helsingissä, Sotkamo - KPL. Paikan päällä Sotkamosta 8 bussilastillista porukkaa, tulleet katsomaan "kotipeliä". Pari bussia Kouvolasta, loput Sotkamosta hesaan muuttaneita, tai muualta maalta muuttaneita pesäpallon ystäviä. Se siis siitä "stadilaisesta" pesiksestä, joka jo ajatuksenakin saa voimaan pahoin!
Edelleen siis summasummarum, tulisi kieltää saman joukkueen porukat ainakin ykkösestä, jos Superissa pelaa ykkösjoukkue! Kyllähän tuolla on vielä Suomarissakin semmosia porukoita, jotka tekavät tosissaan nousua ykköseen, miksei jopa Superiinkin? SiiPe, LMV, Lohi, Joikioinen, Manse, VaMa.....
Tästä päästäänkin toiseen juttuun vielä, eli myös Superiin nousu on tehty nykyään mun mielestä liian vaikeeks! Ja taasen vastaavasti Superissa säilyminen liian helpoks! Tää nykyinen asetelma tekee tasoerot suureksi, tyyliin kiekon SM-liiga - Mestis. Jotkut viisaimmat valopääthän jo ovat puhuneetlkin Superin sulkemisesta. Se olisi viimeinen kuolinisku Superin ulkopuolella pelaaville porukoille! Ei siis ikinä suljettua kabinettisarjaa pesäpalloon!! Never! Olen siis edelleen sitä mieltä, että Superin huonoimman tulisi pudota suoraan ykköseen! Ykkösen paras taasen nousisi suoraan! Joko niin, että runkosarjan paras jo suoraan, tai vaikka 4 parasta pelais pleikat, ja sen voittaja nousis, tai jotain.... Superin toiseksi huonoin karsis sitten ykkösen toisiks parasta vastaan. Esim. nousufinaalin hävinnyttä vastaan tai jotain... Tästähän on ollut täälläkin jo puhetta aikaisemmin, ja tämän idean vastustajat olivat sitä mieltä, että superiin pitää nousta pelaamalla? No, nimenomaan, pelaamallahan sinne noustaan, jos voitetaan ykkönen!
Tällä systeemillä pelataan mm. Ruotsin kiekkosarjat, ja kaikki Euroopan palloilusarjat, valioliiga, Seria-A, Epsanja..... Siis miksi ei Suomen pesiskin? Pulinat pois ja piste!
Mä kaipaan niitä aikoja, kun tosiaan maakuntasarjassakin väännettiin tosissaan! Viimeks pelasin itte maakuntasarjaa 2006, ja jo silloin se haisi harrastesarjalle..... Mitä se onkaan nyt? Oikeesti, siellä pelaa, niinkuin sanoit, C-poikia sun muita työporukoita....