Supervuoro Verkkolehti »

Manse PP - Kirittäret, finaali 2022

Viestejä
445
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää että jos on todistetusti ja selvästi rikottu toimitsijakielto tai pelikieltosääntöä niin pitää sitten alkaa joidenkin puolustelemaan , lieventämään taikka vähättelemään itse päivänselvää rikosta , ei muuta kuin lisää kieltoa Vihtkarille ja seuralle isot sakot päälle !

Ehkä ei kannata yhdestä henkilöstä puhua monikossa. Yksi nimimerkki tainnut häntä puolustella?

Tiedotteessa olisi mielestäni hyvä kertoa edes suurpiirteisesti, mitä on tapahtunut. Tiedottaminen jää vähän puolitiehen, jos olennaisin tieto jää jakamatta. Aiemmissa kohuja koskeneissa tiedotteissa on kyllä osattu kertoa tapahtumien kulusta, miksiköhän tällä kertaa näin ei tehty.

Ei ole ehkä vielä päätetty, että mitä on tapahtunut? Mutta harmistusta on ja pahoillaan ollaan.
 
Viestejä
93
Ensin Manse sekoilee, sitten syyllisyys jätetään yksin Vihtkarille. Mutta ei siinä, ilmeisesti kannattajakunta on ihan pähkinöinä, että tämä on kivointa ikinä.

Jos avoimesti ja nauraen halveksit sääntöjä, täytyy löytyä selkärankaa pitää valittu linja.
 
Viestejä
787
Jostain kumman syystä Pesäkarhuille kelpasi noi tuomarit välieräsarjan kahteen otteluun.
Kelpasi myös finaalisarjaan viime vuonna ja hyvin vetivät, vaikka Kirittäret oli vastassa. Ei tainnut kertaakaan ketään edes vihjailla olevan puolueellisia tai mitään muutakaan.
 
Viestejä
225
Ensin Manse sekoilee, sitten syyllisyys jätetään yksin Vihtkarille. Mutta ei siinä, ilmeisesti kannattajakunta on ihan pähkinöinä, että tämä on kivointa ikinä.

Jos avoimesti ja nauraen halveksit sääntöjä, täytyy löytyä selkärankaa pitää valittu linja.
Älä riko urheilua. Seura luonnollisesti sitoutuu irti kaikesta epäasiallisesta toiminnasta, käytöksestä ym. jo perinteiseksi muodostuneen toimintatapansa mukaan.
 
Viestejä
139
Ehkä ei kannata yhdestä henkilöstä puhua monikossa. Yksi nimimerkki tainnut häntä puolustella?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että tarkoititko minua? En halua vähäisimmässäkään määrin kumpaakaan Vihtkarin korttia tai toisen ottelun toimitsijakieltorikkomusta puolustella. Haluan selvittää, että mitä Vihtkarin toimitsijarikkomukseen sisältyy ja arvioida mahdollisen rangaistuksen sen mukaan. Hieman olen havaitsevinani some-lynkkausta Vihtkarin suuntaan. mutta toivottavasti vain kuvittelen.
 
Viestejä
486
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että tarkoititko minua? En halua vähäisimmässäkään määrin kumpaakaan Vihtkarin korttia tai toisen ottelun toimitsijakieltorikkomusta puolustella. Haluan selvittää, että mitä Vihtkarin toimitsijarikkomukseen sisältyy ja arvioida mahdollisen rangaistuksen sen mukaan. Hieman olen havaitsevinani some-lynkkausta Vihtkarin suuntaan. mutta toivottavasti vain kuvittelen.

Ehkä joillakin lähtee mopo käsistä sen suhteen, millaisia sanktioita Vihtkarille tulisi langettaa... mutta itse olin alkuun ihan ymmärtäväinen tempperamenttista reaktiota kohtaan, mutta Hippoksen tapahtumien jälkeen alkoi olla selvää, ettei hän kunnioita systeemiä pätkääkään. Lausunnot iltalehdessä oli varmaan huumoria joo, mutta nekin vain vahvistaa sitä, ettei hän kunnioita systeemiä pätkääkään, vaan kokee voivansa tehdä mitä haluaa. Minä en taas kunnioita sellaisia tyyppejä pätkääkään, ja eiköhän rangaistuksista riippumatta aika monella muullakin ole kunnioituksen rippeet rapisseet. Harmi, sillä tyyppi on varmastikin taitava ja hyvä lajivalmentaja.
 

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Viestejä
3,026
Kurinpitopäätös 11/2022

Ottelu: Naisten Superpesiksen ottelu Manse PP, Tampere vs. Jyväskylän Kirittäret 11.9.2022

Asianosaiset: Antti Vihtkari, Manse PP, Tampere (”Seura”)

Selostus asiasta

Pesäpalloliiton kilpailutoiminnan ohjausryhmä pyysi kurinpitopäällikköä käynnistämään yllä mainitun ottelun tapahtumista kurinpitomenettelyn.

Kyseisen ottelun otteluvalvojan raportin mukaan toimitsijakiellossa sunnuntaina 11.9.2022 pelatussa ottelussa ollut Antti Vihtkari olisi rikkonut toimitsijakieltoa keskustelemalla pelialueella olevan, pöytäkirjaan kirjatun joukkueen toimihenkilön kanssa. Tilanne, jossa näin katsotaan tapahtuneen, näkyy Ruutu+-palvelun tv-taltioinnista kohdasta 2.30.22.

Kurinpitopäällikkö toimitti selvityspyynnön Vihtkarille ja Seuralle. Vihtkari ja Seura antoivat selvityksen.

Ratkaisun perustelut ja sovellettavat säännöt

Kurinpitomääräysten 7 §:n mukaan peli- ja toimitsijakiellon aikana henkilöllä ei ole oikeutta olla ottelun aikana pelialueella, vaan hänen on oltava yleisörajan ulkopuolella ja yhteydenpito kentälle teknisten apuvälineiden avulla on kielletty. Myös muunlainen yhteydenpito suoraan tai välillisesti pelialueelle ja/tai joukkueen jäseniin on pelin aikana kielletty.

Antti Vihtkarin vastauksessa kiistetään se, että hän olisi jollakin tavalla vaikuttanut pelin kulkuun olemalla suoraan yhteydessä pelialueella olevaan henkilöön. Kyse on ollut huolimattomuudesta. Vihtkari ei ole tahallaan rikkonut toimitsijakieltoa.

Manse PP:n vastauksessa todetaan, ettei sen ko. ottelussa toimineilla pelinjohtajilla ole ollut mitään muuta tietoa tästä asiasta kuin se, mitä Vihtkari on selvityksessään tuonut jälkeenpäin esille. Vihtkari ei ole vaikuttanut pelin kulkuun.

Ruutu+-palvelun tv-taltioinnista kohdasta 2.30.22 näkyy, että Vihtkari on ollut suoraan yhteydessä pelialueella olevaan joukkueen jäseneen ottelun aikana keskustelemalla tämän kanssa. On selvää, että Vihtkari on rikkonut toimitsijakieltoa yllä kuvatulla tavalla. Asiassa ei ole merkitystä sillä, mitä yhteydenpito on sisältänyt eikä siihen voi pätevästi vedota. Kysymys on vain siitä, onko toimitsijakieltoa rikottu kurinpitosäädösten 7 §:ssä tarkoittamalla tavalla. Rikkominen ei edellytä, että toimitsijakiellossa oleva henkilö yrittäisi nimenomaisesti vaikuttaa pelin kulkuun.

Ratkaisu

Antti Vihkarille määrätään 11.9.2022 tapahtuneesta toimitsijakiellon rikkomisesta 1 ottelun mittainen peli- ja toimitsijakielto, joka kohdistuu seuraavaan Manse PP:n naisten Superpesiksen otteluun 17.9.2022. Tarkennuksena todetaan, että toimitsijakiellossa oleva henkilö ei saa myöskään osallistua lehdistötilaisuuteen tai mahdolliseen palkintojenjakoon.

Manse PP:lle annetaan kirjallinen huomautus toimitsijakiellon rikkomisesta. Seura vastaa siitä, että toimitsijakiellossa oleva toimihenkilö sekä joukkueen muut jäsenet tietävät ja ymmärtävät Kurinpitomääräysten 7 §:n mukaiset toimitsijakiellon rajoitukset ja noudattavat niitä.

Ratkaisun on tehnyt Suomen Pesäpalloliiton kilpailutoiminnan ohjausryhmä yhdessä Suomen Pesäpalloliiton kurinpitopäällikön kanssa.
 
Viestejä
976
Melkolailla minimirangaistus sanoisin. Hyvä vai huono järjestelmän kannalta jää nähtäväksi ajan myötä, mutta kurinpidossahan ei kai sinällään ole ennakkotapauksia vaan jokainen tapaus arvioidaan erikseen.

Jospa tämä tapaus olisi nyt paketissa.
Älä luule. Kyllä se Vihtkari kuitenkin menee hopeamitalia hakemaan...
 
Viestejä
2,565
Melkolailla minimirangaistus sanoisin. Hyvä vai huono järjestelmän kannalta jää nähtäväksi ajan myötä, mutta kurinpidossahan ei kai sinällään ole ennakkotapauksia vaan jokainen tapaus arvioidaan erikseen.

Jospa tämä tapaus olisi nyt paketissa.
Tämähän ei varsinaisesti ole mikään rangaistus ollenkaan. Pantiin vaan suorittamaan uudelleen se kielto, jonka jätti sunnuntaina suorittamatta. Mitään varsinaista rangaistusta kiellon rikkomisesta ei annettu.

Jos tämä on linja, niin sittenhän vastaavissa tilanteissa tulevaisuudessa kannattaa vaan marssia reilusti kentälle peliä johtamaan, jos peli on tärkeä. Kiellon voi lusia pois sitten myöhemmin vähemmän tärkeissä peleissä. Kiellon kärsimisajankohdan saa siis jatkossa itse valita. Ennakkopäätöksenä voi vedota tähän päätökseen.
 
Viestejä
139
Melkolailla minimirangaistus sanoisin. Hyvä vai huono järjestelmän kannalta jää nähtäväksi ajan myötä, mutta kurinpidossahan ei kai sinällään ole ennakkotapauksia vaan jokainen tapaus arvioidaan erikseen.

Jospa tämä tapaus olisi nyt paketissa.

Minun mielestäni aika lailla maksimirangaistus, kun rike oli ilmeisesti vain se yksi keskustelu. Taitaa kuitenkin olla sellainen päätös, että suurinpiirtein kaikki pystyvät sen hyväksymään.
 
Viestejä
45
Kysyit mistä soppa sai alkunsa. Se sai alkunsa siitä, että syöttötuomari tarkasti oikeaa jälkeä (tämän näkee tallenteesta), kun taas Raudasoja osoittelee maata metrin ykköspesälle päin. Tätä ei tarvitse olettaa, kun on olemassa ihan kuvamateriaalia tilanteesta.

Syöttötuomari meni heti tarkastamaan pallon osumakohdan, kun taas Raudasoja kääntyi katsomaan kolmospesään päin, minne lyönti meni, ja vasta sitten lähti väärän jäljen luokse. Nuo tosiasiat voit ainakin helposti varmistaa tallenteesta, jos et ole asenteellinen.
tässä kuvat tallenteesta, ekana pallon osumakohta hidastuksesta katsottuna nuolella merkittynä. Saaga yrittää satuilla
lyönti.png
osoitus.png
 

Pallo muuntajalle

Minun mielestäni aika lailla maksimirangaistus, kun rike oli ilmeisesti vain se yksi keskustelu. Taitaa kuitenkin olla sellainen päätös, että suurinpiirtein kaikki pystyvät sen hyväksymään.
Juuri näin. Vihtkari on nyt hölmöilyistään maksanut 2,5 finaaliottelua - karmea hinta.

Paitsi tietysti niille, jotka haluaisivat luokkaa sopupelit rangaistuksen, koska niin Vihtkari kuin Manse ärsyttävät.
 
Viestejä
11,773
Minun mielestäni aika lailla maksimirangaistus, kun rike oli ilmeisesti vain se yksi keskustelu. Taitaa kuitenkin olla sellainen päätös, että suurinpiirtein kaikki pystyvät sen hyväksymään.

No mä lähestyn asiaa systeemin kannalta. Ottelurangaistukset ovat koko lailla raskainta arsenaalia mitä on käytettävissä.

Ei voida ajatella, että superpesiksen finaalissa pelaava joukkue ei olisi tietoinen miten sääntö menee ja osaava ammattimainen organisaatio rangaistuksen saatuaan oletettavasti kerrannut säännön jäsenilleen. Joten kurinpito olisi hyvin voinut pitää tekoa tietoisena jolloin kyse on myös siitä, että halutaanko pelata samoilla säännöillä vai ei.

Niinkuin kurinpitäjä päätöksessään totesi kommunikoinnin sisällöllä ei ole merkitystä koska kielto on kategorinen yhteydenpito ei ole sallittua ottelun aikana. Nyt valittiin minimirangaistus ja ottaen huomioon, että kyseessä on finaalisarja niin se on varmaan urheilullisesti paras.

Homma paketissa ja on hyvin vaikea kuvitella, että tämä tarina saisi jatkoa.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös