Supervuoro Verkkolehti »

Manse PP 2020

Viestejä
727
Hotakainen oli ulkona riski jo viime kesänä ykkösessä eikä homma ainakaan helpotu superissa. Pelkkänä jokerina hän pelasi muistaakseni jo useamman kesän ennen Manseen tuloa.
No, viime pelissä ei tullut yhtään juoksua Hotakaisen räpylästä ja pelasi ulkona hyvin. Sen sijaan monen muun räpylästä tuli aika monta juoksua, jos nyt ihan rehellisesti sanotaan. Mielestäni sitä paitsi sisäpeli kärsisi, jos Hotakainen siirrettäisiin ykköskokoonpanossa jokeriksi, silloin Malinen pitäisi pudottaa sieltä pois tai pelata kolmella lyöjäjokerilla, joka sitten tuo vielä suuremman haitan etenijöiden kannalta, jos ei ole etenijäjokeria.

Mä muistan ihan eri lailla viime kauden. Mun muistaakseni Hotakainen haki takalukijana aika pirun monta paloa vaihtotilanteissa ja viime kaudella juoksuja päästettiin 24 pelissä 88 (tämän voi katsoa tilastoistakin), mikä tekee 3,67 juoksua/peli ja oli vähiten koko Ykkösessä, 43 juoksua vähemmän kuin seuraavaksi parhaalla Oululla oli, jolla oli Kohonen lukkarina. Oli myös pienin päästettyjen juoksujen keskiarvo sitten vuoden 2015 Ykkösessä. Toki Lassila ja Carlsonkin toivat paljon lisäapuja ulkopeliin viime kaudella.

Myllyniemi näköjään pelaa usein ykköstilanteen takalukijana ja menee kakkostilanteessa kakkospesälle rajan viereen suolaamaan pompuista ja rajakovista etenijän kolmoselle. Hotakainen taas sitten vaihtaa usein kakkostilanteessa takalukijaksi riippuen vähän lyöjästä. Siellä on siis sekä Myllyniemi että Hotakainen, jotka osaa lukea lyöjää takalukijana hyvin, mutta tää Juuso taitaa olla se kovakätisin polttaja ja pystyä suolaamaan etenijän pompuista ja rajakovista kakkospesältä paremmin. Ja kun on vielä aika pitkä, niin saa pallon nopeasti käsiin pompusta. Ihan mielenkiintoinen työnjako. Takalukijana on joka tapauksessa aina hyvä pelaaja mielestäni. Taitaakin olla aika tärkeä pelaaja ulkona tää Myllyniemi. Suurelta osin vähän tuollainen Tuomas Jussilan tyyppinen rooli näköjään, kun on takatilanteessakin syvimpänä polttajana.

Se täytyy myös sanoa, että kyllähän Myllyniemi siinä tilanteessa oikeassa oli, mistä sai keltaisen, kyllähän siitä palo olisi pitänyt kolmoselta tulla, jos nyt yhtään oikein itse katsoin sen. Ei ollut varmaankaan paras päivä kolmostuomarilla. Nojoo, eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
727
Mä olisin olettanut, että Lassila olisi ollut lukkarina jo tässä pelissä. Tietty, jos on jotenkin vielä loukkaantunut siten, mikä estää lukkaroinnin, niin sitten ei tietenkään. No, katsotaan.
 
Viestejä
153
Lassila on ihan kelvollinen etenijä.
Okei, mukava tietää.
Hei.. Kumpi noista Alasen veljeksistä on lukkaroinut mansessa ennenkin? Olikos se toissakaudella, ainakin joku peli ennenkuin "vuokrattiin" tämä jonkanimen jo unohdin mutta hyvin pelasi hänkin. Kun nyt tässä kaverin kanssa väitellään ja kumpikaan ei ole varma kumpi Alasista se oli... Pelimieheltä näytti kyllä jo silloin pari vuotta sitten.
 
Viestejä
1,822
Okei, mukava tietää.
Hei.. Kumpi noista Alasen veljeksistä on lukkaroinut mansessa ennenkin? Olikos se toissakaudella, ainakin joku peli ennenkuin "vuokrattiin" tämä jonkanimen jo unohdin mutta hyvin pelasi hänkin. Kun nyt tässä kaverin kanssa väitellään ja kumpikaan ei ole varma kumpi Alasista se oli... Pelimieheltä näytti kyllä jo silloin pari vuotta sitten.
Vanhempi veli, Pyry, ainakin on lukkaroinut, mutta muistaakseni myös Petteri.
 

jhr

Viestejä
303
Olisin ulkomuistista sanonut Petteri, mutta se oli tosiaan vanhempi veli Pyry joka aloitti kauden 2018 ennen kuin Sami Virto vei Mansen yhden Tuomiston lipsahduksen päähän superista.
 
Viestejä
727
Hienoa! Ensimmäinen voitto!

Myllyniemeltä hieno veto ja kunnari. Torppa oli tänään aivan liekeissä myös, kuuluttajakin jaksoi koko ajan toistaa, että "Edelleen on 100% kentällemenot" :D Tuohisaari pääsi myös aika hyvin kentälle tänään. Näköjään viime kaudella Tuohisaarella ollut aivan jäätävän hyvät kentällemenoprosentit.

Ai, mä en tiennytkään, että Juuson isä on pelannut aikoinaan Mansessa myös. Hyvää jatkumoa!

Mutta toisaalta kyllä aika paljon parantamisen varaakin jäi..
 
Viimeksi muokattu:

jhr

Viestejä
303
Onkohan Torpan 9/9 kentällemenot joku ennätys? Ainakin lähellä pitäisi olla, vaikka teoriassa samassa vuorossa voisi saada useammankin kentällemenon.
 
Viestejä
134
Olipa peli. Ensimmäinen jakso jatkoi KPL-kaavaa, hermostunutta mutta päällisin puolin kaunista. Pikkukiva 2-3 -tappio ja vtutus makkarajonoon.

Toisella jaksolla täysin hengetöntä ja KaMan nuorassa vikaan vuoroon, jossa Myllyniemen esimerkki sytytti porukan. Upea voitto mutta peli sen takana oli Kouvola-kohtaamista heikompi.

Parasta antia ehdottomasti Torppa. Satasilla sisällä ja ulkonakin ihan ok vaikka se läpäri oli haettavissa. Nostanut kuitenkin upeasti tasoaan. Myllyniemi lisäksi sisällä hyvä mutta ulkona Hotakaisen kanssa se kohde (kakkospuoli) joka tulitusta saa. Tänään myös Tuomistolta hyvä peli, erityisesti ulkona. Alanen lautasella aktiivinen mutta ihan ei käsi vielä riitä ja vahinkovääriä liikaa. Eniten parannettavaa kuitenkin Tuohisaarella ja Eirolakin voisi tehdä muutaman kopittelureenin. Lassila oli jokerina heikko mutta menköön avauspelin piikkiin. Olisihan tuossa voinut ehkä mieluummin Juho Peltoniemeä käyttää? Lisäksi ihmetytti, kuinka vähän vastuuta Malinen saa huolimatta siitä että oli kaksi ensimmäistä peliä hyvä. Tänään olikim Tokelle sitten ohipeli mutta sinällään ei ihme kun ei kulje jos saa vastuuta vedisateessa aina puolen tunnin välein.

Hyvinkää-pelistä sitten kohti 3 pisteen voittoa.
 
Viestejä
727
Tässä omasta mielestäni sitten parannettavia asioita:

-Ensimmäinen KaMan juoksu tuli siitä, kun Alanen syötti liian aikaisin eikä Tuohisaari ollut ehtinyt mennä takatilannekuvioon ja lyöjä löi jatkeelle Tuohisaaren yli. No, ehkä ei olisi tuota muutenkaan saanut, mutta ei voi syöttää ennen kuin on kenttä valmis. Olisi saattanut kyllä saada sen normaalitilanteessa ja juoksu jäädä tulematta.
-Lassila ei ole mielestäni parhaimmillaan vaihtajana. Ennemminkin etenijänä ja kotiuttajana hyvän välilyönnin ja nopeuden johdosta. Sen takiahan oli viime kaudella pääosin ykköskeulan viimeisenä lyöjänä ja samalla kakkoskärkenä. Esim. 2J1T:lla olisi kannattanut Tuohisaaren haavoittumisen jälkeen pelata ennemmin Lassila kärkeen ja Tuomisto vaihtamaan tätä kuin Tuomistoa/Alasta kärkeen ja Lassila vaihtamaan. Lassila käsittääkseni nopeampi kuin Tuomisto ja Tuomisto parempi vaihtamaan kuin Lassila. 2J2T:llä olisin itse pelannut Lassilan Myllyniemen haavan jälkeen kärkeen. 2J3T:llä olisin pelannut Lassilan myös Myllyniemen haavan jälkeen täyttämään ykköstä, kun Torppa kakkosella.
-Tuohisaaresta tullut aika monta kärpästä alkukaudesta.
-Merkkivirheitä jonkin verran edelleen.
-Ensimmäinen jakso päättyi vähän hölmösti. Oltaisiin nyt yritetty sitä juoksua jo sillä Eirolan viimeisellä lyönnillä välistä, kun tuli etumies niin lähelle, samalla vaihdot kakkoselle. Ok, alun perinhän oli suunnitelmana vaihtaa ekalla näpillä, mikä meni pieleen huonon näpin takia. En usko, että tekee näppivirheitä enää pitkään, kun tulee tuntumaa peliin taas.

Sitä itse tuossa ulkopelissä mietin, että kannattaisiko koittaa Leevi Lehtoa Tuohisaaren tilalle ja Tuohisaari etenijäjokeriksi... Välillä Tuohisaarelta tulee todella hyviä ulkopelisuorituksia, kuten polttoja pompusta, mutta välillä sitten taas sählää pallon kanssa tai lyödään vierestä ja jää palo saamatta. Voi olla toki vain alkukauden tuntuman puutetta eikä jatkuvaa, mutta ei ole ainakaan vielä ihan itseäni vakuuttanut tämä Tuohisaari ulkopelissä. Se pitää kyllä sanoa positiivisena, että Tuohisaari tekee paljon töitä tuolla ulkokentällä ja vaihtaa noita kuvioita aika hyvin tilanteen mukaan. Kuitenkin voisi olla Leevi Lehto ehkä jopa parempi tuolla paikalla ulkopelissä. Kyllä Lehto oli muistaakseni yksi niistä parhaista ulkopelaajista Mansen viime kauden joukkueessa. Eikös se nyt ollutkin Lehto, joka oli etulukijana viime kauden loppupuolella Mansessa, jos oikein muistan? Mielestäni ansaitsisi ainakin tilaisuuden näyttää taitonsa tuossa. Tuohisaari taas voisi olla hyvä etenijäjokeri, jos Lehto on etulukijana ja Torppa kopparina ja ykköskärkenä, jos Torppa ei pääse kärjessä kentälle. Tuota itse ainakin koittaisin, varsinkin jos Lassila olisi lukkarina ja kakkoskärkenä sisällä. Silloin Tuohisaaren voisi pelata joko Torpan tai Lassilan jälkeen, jos eivät pääse kentälle.
Toisaalta Alanenkin on lukkarina aika hyvä ja irrottelee etenijöitä välillä, vaikka kotipelissä tuli mielestäni aika paljon virheitä Superin kriteereillä arvioiden.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
112
Mansen nousu pakotti liittymään myös tänne palstalle, jotta pääsee itsekin mukaan hyvään keskusteluun. Kausi onkin alkanut ihan positiivisissa merkeissä omasta mielestäni. Erityisen iloinen olen ollut profiilipelaajaksi hankitun Myllyniemen tasosta. Myös jo Ykkösessä hyvin esiintynyt Torppa on näyttänyt, että Superi on hänelle oikea sarjataso ja myös ulkona kulkee kivasti. Tuohisaarella tulee olemaan iso työ kammeta itsensä takaisin ykköseksi, jos Torppa pystyy pitämään tasonsa. Tästä on hyvä jatkaa.

Mutta sitten asiaan joka on jäänyt mietityttämään itseäni. Olin katsomassa sunnuntaina kotiavausta Kaupissa kaverini kanssa ja ottelun tunnelma jätti itselleni toivomisen varaa. Olin varma, että tunnelma on vähintäänkin sama kuin Ykkösen kärkikamppailuissa viime kaudella. Mielestäni siitä jäätiin kauas. Kaverini oli ensimmäistä kertaa katsomassa peliä Tampereella ja ennakkohehkutuksiin nähden hän pettyi Kaupin tunnelmaan. Suurin tekijä, joka itselleni tuli mieleen tunnelman latistumisen taustalla on kenttäkuuluttajan vaihtuminen. Vanha kuuluttaja "hypetti" mielestäni tilanteita sopivissa määrin ja sai aikaan mukavaa tunnelmaa. Mansen otteet kentällä olisivat mahdollistaneet mielestäni juuri tällaisen raivoisan kannustuksen myös sunnuntaina. Nykyinen kuuluttaja hoitaa hommansa oikein asiallisesti, mutta on enemmän pelin selostaja, kun tunnelman nostattaja. En ole keskustelua seurannut niin tarkkaan, joten vastaus voi olla jo aiemmin mainittu, mutta miksiköhän Manse lähti vaihtamaan kuuluttajaa juuri nyt miesten Superiin nousun yhteydessä? Nyt kiinnostus pesistä kohtaan on nousemassa ja olisi tärkeää, että myös tunnelma olisi peleissä korkealla, jotta uudet katsojat "huumautuisivat" Kaupin tunnelmasta. Uskon, että tämä kauden edetessä tulee muuttumaan ja Kauppi palaa vanhaksi hornankattilaksi, jos joukkueen peliesitykset jatkuvat positiivisina.
 
Viestejä
918
Onkohan Torpan 9/9 kentällemenot joku ennätys? Ainakin lähellä pitäisi olla, vaikka teoriassa samassa vuorossa voisi saada useammankin kentällemenon.
Ei ole, lähelläkään. Oma veikkaus on että ainakin 15 kentällemenoa peliin löytyy joltain, en jaksa tilastoja kaivella. Mutta hyvä tulos toki tuokin
 
Viestejä
727
Mutta sitten asiaan joka on jäänyt mietityttämään itseäni. Olin katsomassa sunnuntaina kotiavausta Kaupissa kaverini kanssa ja ottelun tunnelma jätti itselleni toivomisen varaa. Olin varma, että tunnelma on vähintäänkin sama kuin Ykkösen kärkikamppailuissa viime kaudella. Mielestäni siitä jäätiin kauas. Kaverini oli ensimmäistä kertaa katsomassa peliä Tampereella ja ennakkohehkutuksiin nähden hän pettyi Kaupin tunnelmaan. Suurin tekijä, joka itselleni tuli mieleen tunnelman latistumisen taustalla on kenttäkuuluttajan vaihtuminen. Vanha kuuluttaja "hypetti" mielestäni tilanteita sopivissa määrin ja sai aikaan mukavaa tunnelmaa. Mansen otteet kentällä olisivat mahdollistaneet mielestäni juuri tällaisen raivoisan kannustuksen myös sunnuntaina. Nykyinen kuuluttaja hoitaa hommansa oikein asiallisesti, mutta on enemmän pelin selostaja, kun tunnelman nostattaja. En ole keskustelua seurannut niin tarkkaan, joten vastaus voi olla jo aiemmin mainittu, mutta miksiköhän Manse lähti vaihtamaan kuuluttajaa juuri nyt miesten Superiin nousun yhteydessä? Nyt kiinnostus pesistä kohtaan on nousemassa ja olisi tärkeää, että myös tunnelma olisi peleissä korkealla, jotta uudet katsojat "huumautuisivat" Kaupin tunnelmasta. Uskon, että tämä kauden edetessä tulee muuttumaan ja Kauppi palaa vanhaksi hornankattilaksi, jos joukkueen peliesitykset jatkuvat positiivisina.
Vaikka en itse tarkemmin asiasta tiedä, niin luulen, että siinä on ajateltu, että on liian räväkkä Superiin. Suuri osa piti todella paljon Tervon kuulutuksista, mutta kyllä siellä pieni osa oli erikin mieltä mitä itse mielipiteitä kuuntelin. Tosin ei mielestäni sisällön takia, vaan vaihtelevan äänitason. Välillä siellä pidettiin kyllä ääniä pykälän verran liian kovalla ja kun kuuluttaja oikein innostui, niin oli siinä korvat aika kovilla. Tosin tuon olisi voinut ratkaista ennemminkin vähän laskemalla äänitasoa. Ehkä olisi ennemminkin kannattanut hoitaa asia sillä lailla, että olisi sanonut Tervolle, että koittaa pitää sen volyymitason vähän tasaisempana. Itse pidin myös Tervon kuulutuksista. Koplallahan on tämä Laaksonen myös, joka kerää kritiikkiä lähinnä vastustajan kannattajilta, mutta omat kannattajat pitävät ja ei ne sitä ole vaihtaneet, taitaa kuuluttaa jopa KooKoon pelitkin.

Tervetuloa palstalle!
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
112
Vaikka en itse tarkemmin asiasta tiedä, niin luulen, että siinä on ajateltu, että on liian räväkkä Superiin. Suuri osa piti todella paljon Tervon kuulutuksista, mutta kyllä siellä pieni osa oli erikin mieltä mitä itse mielipiteitä kuuntelin. Välillä siellä pidettiin kyllä ääniä pykälän verran liian kovalla ja kun kuuluttaja oikein innostui, niin oli siinä korvat aika kovilla. Tosin tuon olisi voinut ratkaista ennemminkin vähän laskemalla äänitasoa. Ehkä olisi ennemminkin kannattanut hoitaa asia sillä lailla, että olisi sanonut Tervolle, että koittaa pitää sen volyymitason vähän tasaisempana. Itse pidin myös Tervon kuulutuksista. Koplallahan on tämä Laaksonen myös, joka kerää kritiikkiä lähinnä vastustajan kannattajilta, mutta omat kannattajat pitävät ja ei ne sitä ole vaihtaneet, taitaa kuuluttaa jopa KooKoon pelitkin.

Tervetuloa palstalle!

Kiitos!

Ja allekirjoitan täysin tämän. Ajoittain Tervon huutaminen tosiaan meni yli, mutta vähän äänitasoja hiomalla olisi tämä homma korjaantunut. Nyt toki haasteena oli myös kolmospuolen reunimmaiseen katsomoon äänien kuuluminen. Mutta varmasti nämä asiat korjaantuvat kauden mittaan.
 
Viestejä
727
Kiitos!

Ja allekirjoitan täysin tämän. Ajoittain Tervon huutaminen tosiaan meni yli, mutta vähän äänitasoja hiomalla olisi tämä homma korjaantunut. Nyt toki haasteena oli myös kolmospuolen reunimmaiseen katsomoon äänien kuuluminen. Mutta varmasti nämä asiat korjaantuvat kauden mittaan.
Niin, luulisi, että nykytekniikalla saa kaiuttimet oikein asettamalla tasaisen äänen joka katsomoon, vaikka en ole mikään akustiikan asiantuntija.
Historia omasta mielestäni myös Tervon arvoksi, että on pitkään ollut mukana tuossa silloinkin jo, kun ei ollut paljoa kiinnostusta vielä Mansea kohtaan Suomisarjassa. Toki moni muukin on ollut. Itse olisin tehnyt eri ratkaisun tämän asian suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
4,360
Hoksasin muuten yhden Mansen merkin tässä katsellessani aiempaa ottelua. Liittyy lippalakkiin/kypärään.. Olen 95 % varma katsellessani tuota kohtaa kelaten.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
9
Täällä tuli myös tarve ottaa osaa keskusteluun ottelutapahtuman osalta.

Nyt kun se ensimmäinen kotiottelu ylimmällä sarjatasolla on taputeltu, niin ei voi kuin kaiholla muistella menneitä vuosia suomensarjasta ykköspesikseen. Oli meinaan ennen tunnelma kohdillaan musiikkia myöten. Jos nykyinen meininki pysyy samana Kaupissa, niin voisi kyllä hiljalleen raaputella sloganista "Viihdettä ja villiä pesistä" sen viihteen ja villiyden pois. Nyt tapahtuma on mielestäni yhtä vaisu ja virkamiesmäinen kuin suurimmalla osalla Suomen pesispaikkakuntia.

Vaikka itse peli on tietysti se asia, minkä vuoksi ihmiset saapuvat paikalle, niin ottelukuuluttaja on kyllä se, jolla on suuri valta vaikuttaa ottelun tunnelmaan. Oma innostukseni lähti aikanaan juuri siitä, että Mansen suomensarjan ottelut olivat vuonna 2013 niin viihdyttäviä tapahtumia. Ensimmäisen ikinä näkemäni ottelun jälkeen olen ollut Kaupista poissa alle viisi kertaa näiden seitsemän kauden aikana, joten ainakin oma faniutumiseni sai sysäyksen juuri siitä mahtavasta fiiliksestä, jota hurmoksellinen Kauppi tarjosi kerta toisensa jälkeen.

Myös musiikilla on nykyisin urheilutapahtumissa suuri merkitys, ja vaikka Kaupin äänentoisto on vielä mitä on, niin olisi silti ollut aiheellista tarttua ajatuksella itse kappaleisiin. Aikaisemmilla kausilla soi vastustajan tullessa kentälle Maajoukkueen Tervetuloa Manseen, joka sai aina suupielet hienoiseen hymyyn. Tai Ukkosenjumala Malisen pelatessa aiemmin ja tullessa lyömään alkoi soida AC/DC:n Thunderstruck. Ja kylmät väreet ennen ottelua sai puolestaan aikaan Hans Zimmerin Dark Knight Rises sekä joukkueen tullessa sisään Volbeatin A Warrior's Call. Sääli, ettei näistä mikään enää soi. Ja liekö joukkueen voittaessa enää soittolistalla The Pirates & Mike Bradyn Victory, se jää nähtäväksi voittoisan kotipelin tullessa.

Ihmiset pitävät eri asioista myös pesäpallon osalta, mutta koska itse edustan sitä nuorempaa sukupolvea, jota nytkin olisi kiva houkutella enemmän Kauppiin sarjatason nousun myötä, niin en kyllä jaksa uskoa uusien innostuvan ainakaan nykyisen ottelutapahtuman myötä. Tai sometarjonnan perusteella. Siitäkin on onnistuttu viemään kaikki se vanha hyvä huumori ja persoonallisuus. Asiaa on hyvä tietysti olla mukana videoissa yms., mutta nyt olisi ollut mahdollisuus jatkaa superpesiksessä sitä persoonallista ja muista joukkueista erottuvaa sometyyliä. Vaikka tekijät vaihtuvat, niin kait se tyylin säilytys nyt silti olisi ollut mahdollista edes jollakin tasolla.

Urheilun hienous on se, että voi elää täysillä ne onnen, hurmoksen, pettymyksen jne. tunteet, joita ei aina perusarjesta meinaa oikein löytyä. Tässä vuosien varrella on tullut koettua monia huippuhetkiä Mansen mukana, karvaita pettymyksiä, on huudettu ääni käheäksi ja itketty onnesta. Missään muualla en ole saanut ainakaan itse näin hienoja hetkiä tai elää niin suurella tunteella kuin keisareiden parissa. Siksi jännitinkin kovasti, tuntuuko se vielä samalta kaikkien muutosten jälkeen tänä vuonna. Mutta onneksi ne tuntuvat edelleen samalta kuin ennen. On todella hienoa elää ja hengittää joukkeen mukana. Tänäkin vuonna joukkueessa on huippujätkiä, joiden tekeminen kentällä jaksaa innostaa joka kerta. Ja se on onni, sillä ottelutapahtumasta tai somematskuista ei enää oikein meinaa innostusta löytyä.

Toivon todella, että ottelutapahtuma kuuluttajasta ja musiikeista alkaen vielä kehittyy, jos nyt ei lähivuosina niin sitten joskus.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös