Supervuoro Verkkolehti »

Lukeminen kannattaa aina!

kontiola

Taas se aika vuodesta, kun kiihkeästi tarvitaan hyvää lukemista. Aloitin vähän sattumanvaraisesti käsiini sattuneen mutta ihan lupaavalta vaikuttaneen Michael Frayn Päistikkaa keltaisesta kirjastosta. Siitä löytyi tällainen kirja-arvio, joka menee aika lailla sadan sivun perusteella yksiin omien vaikutelmien kanssa: Michael Frayn: Päistikkaa
Rohkenisin arvioida, että tämä on sellainen kirja, joka saattaisi miellyttää erityisesti ketjun vakijäsentä @zala a. Paremman puutteessa ainakin :)
 
Viestejä
956
Taas se aika vuodesta, kun kiihkeästi tarvitaan hyvää lukemista. Aloitin vähän sattumanvaraisesti käsiini sattuneen mutta ihan lupaavalta vaikuttaneen Michael Frayn Päistikkaa keltaisesta kirjastosta. Siitä löytyi tällainen kirja-arvio, joka menee aika lailla sadan sivun perusteella yksiin omien vaikutelmien kanssa: Michael Frayn: Päistikkaa
Rohkenisin arvioida, että tämä on sellainen kirja, joka saattaisi miellyttää erityisesti ketjun vakijäsentä @zala a. Paremman puutteessa ainakin :)
Luin tuon kirja-arvion ja vaikutti todellakin mielenkiintoiselta. Kiitoksia, pitääpäs käydä maanantaina kirjastossa jos en innostu liikaa jalkapallon katselusta.
 
Viestejä
956
Seppo Jokinen Tamperelais dekkarit. Menee kirja aina heti heittämällä loppuun!
Päivitys tähän ketjuun. Sitten viimeisten kirjoitusten, olen viettänyt aikaani lähinnä dekkareiden parissa sen lisäksi että olen siirtynyt äänikirjojen käyttäjäksi. Äänikirjoissa on ratkaisevassa asemassa kirjojen lukija.

Facebookin dekkariryhmässä oli äänestys suomalaisista dekkarikirjailijoista ja tämän äänestyksen voitti Seppo Jokinen. Niinpä kävin läpi koko Jokisen tuotannon. Muutaman kirjan luin mutta suurimman osan kuuntelin. Jokinen on todella hyvä kirjailija. Hänen teoksensa sijoittuvat Tampereelle, päähenkilönä on rikosylikomissaario Sakari Koskinen, joka ikääntyy kirjojen esiintymistahdin myötä. Kirjoissa käsitellään aina sekä tutkinnassa olevaa rikostapahtumaa mutta myöskin Koskisen työyhteisöä sekä hänen siviilielämänsä kiemuroita. Jokinen on ahkera kirjoittaja, tuotantoa lienee suunnilleen sama määrä kuin Kalle Päätalolla mutta Jokisen kirjat eivät ole niin pitkiä. Vahva suosittelu Jokisen teoksille, ne kannattaa lukea esiintymisjärjestyksessä.

Jokisen jälkeen löysin kirjailijan nimeltään Ari Wahlsten. Wahlsten lienee tunnettu siitä että hän on ollut Lapinlahden linnuissa jäsenenä. Wahlstenilla on muutama muukin kirja mutta itse kuuntelin niistä Kit Karisma -sarjan jota on ilmestynyt viisi osaa ja kuudes on tulossa. Karisma on mustaihoinen yksityisetsivä Helsingistä. Hänen kirjansa muistuttavat toisaalta Jerry Cottoneita ja toisaalta piirteitä on myös Raymond Chandlerista. Karisma on kovaksikeitetty dekkari, kirjoissa on tietynlaista huumoria. Karisman keskustelut konnien kanssa ovat herkullista luettavaa. Wahlstenin äänikirjat lukee ranualaislähtöinen Pertti Koivula, jonka äänestä pidän.

Odottaessani seuraavaa Karismaa joka ilmestyy äänikirjana helmikuun lopussa yritän kuunnella Anu Patrikan teosta Huomenna sinä kuolet. Saapa nähdä miten sen kanssa käy, annan periksi aika pian jos tarina ei maistu.
 
Viestejä
956
Aloitin kuuntelemaan Cheryl Strayedin kirjoittamaa kirjaa Villi vaellus. Kirja on omaelämänkerrallinen, kertoo kuinka Cheryl Strayed lähti kulkemaan vaellusreittiä nimeltään Pacific Crest Trail sekä olosuhteista joissa tuolloin 26-vuotias Strayed eli. Strayedin äiti on kuollut ja vaikka Strayed vietti äitinsä viimeisimmät, vaikeat hetket vastuullisesti äitinsä kanssa, muuten elämänsä ei mennyt erityisen hyvin. Strayed oli naimisissa miehen kanssa jota hän syvästi rakasti mutta vehtaili myös muiden miesten kanssa ja päätyi eroon. Lisäksi Strayed sortui huumeiden käyttöön.

Pacific Crest Trail eli PCT on pituudeltaan 4265 kilometriä. Eli taivallettavaa riittää. Strayed toki suunnitteli vaellusta jossakin määrin mutta silti oli aiheeseen liittyen todellinen noviisi ilman kokemuksia vaelluksesta ylipäätäänkään. Kun Strayed lähtöpäivänä pakkasi vaellusrepun, siitä tuli niin painava ettei nainen jaksanut edes nostaa sitä ilmaan. Jotenkin hän sai kammettua itsensä repun alle ja onnistui nousemaan seisomaan reppu selässään. Ja se selässä Strayed aloitti vaelluksen josta tuli tuskainen, kaiken lisäksi hän vaelsi yksin. Tarina on mielenkiintoinen, tai enhän minä tiedä kirjasta kokonaisuudessaan koska olen kuunnellut siitä vasta noin kolmasosan. Strayedin kirjasta on tehty myös elokuva joka näyttää olevan Disney+:ssa.

Suomalainen Katariina Perkonoja tekee pitkiä vaellusreissuja Suomessa ja näitä retkiään hän on kuvannut omalle YouTube-kanavalleen. Perkonojalla on aikomuksena vaeltaa PTC muistaakseni aika lähitulevaisuudessa. Saapa nähdä kuinka hänen käy, ainakin lähtökohtansa ovat paremmat kuin Cheryl Strayedilla.
 
Viestejä
1
Olen nyt kuunnellut äänikirjana tuota Stephen Kingin uusinta Billy Summers -kirjaa. Äänikirjoissa on mukavaa se, kuinka nopeasti uudet kirjat tulevat saataville. Ei tarvitse ainakaan kirjastoon lähteä kirjasta kisaamaan. Kirjoitustyyli on tähän asti ollut perinteistä Stepheniä – karmivaa ja tunnelmaa luovaa, mutta juoni poikkeaa ehkä tyypillisistä Kingin kirjoista, sillä kirjasta puuttuu jokin "hullu murhaaja" tai muu psykologinen aspekti. Sen sijaan siinä seurataan palkkamurhaajaa. Jos teitä muuten kiinnostaa äänikirjojen kuuntelu, katsokaa Nextory tarjous - Vertailussa Nextory tarjoukset 2022. Hankin tuolta Nextoryn, sillä se oli tarjouksessa. Sillä pääsee kuuntelemaan näitä uutuuskirjoja hyvissä ajoin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
956
Samaa mieltä, mieluummin luen muutenkin.
En lähtisi vertailemaan kirjan lukemista taikka sen kuuntelua äänikirjana.
Kirjan lukeminen vie kaiken huomiosi, samalla et voi tehdä juuri muuta kuin istua paikallasi / maata ja lukea kirjaa. Tuollaisessa olosuhteessa en osaisi kuunnella äänikirjaa vaan kuuntelu ajoittuu ajoille jolloin ajan autoa ja olen siellä yksin, olen lenkillä, siivoan, laitan ruokaa tms ja noissa tilanteissa kirjan lukeminen ei ole mahdollista mutta kuuntelu onnistuu mainiosti. Mulla tulee toisinaan ulkoiltua enemmän kuin muuten ulkoilisin jos löydän kiinnostavan äänikirjan.
Äänikirja applikaatioissa on useimpien kirjojen kohdalla mahdollisuus sekä lukea että kuunnella. En ole ikinä lukenut kirjaa noin mutta mulla on työkaveri joka vaihtelee lukemisen ja kuuntelun välillä saman kirjan aikana.
 
Viestejä
956
Sain kuunneltua aiemmin mainitsemani Cheryl Strayedin kirjan Villi vaellus. Tätä teosta en suosittele ehdoitta vaikka epäilemättä jotkut tästä pitävätkin. Seuraavaksi kuuntelin Ari Wahlstenin uusimman Kit Karisma-dekkarin jonka nimi on Kyynelten laakso. Kit Karisma -kirjat puolestaan saavat varauksettomat suositteluni joskin minusta ne kannattaa lukea / kuunnella järjestyksessä eli ensimmäiseksi kirja nimeltään Kuka pelkää mustaa miestä?

Kävin juuri aamulenkillä ja aloitin seuraavan kirjan kuuntelun, kirjaksi valikoitui Ken Follettin Taivaan pilarit. Kirja on pitkä, painetussa versiossa on lähes 1000 sivua ja äänikirjan pituus on yli 48 tuntia. Saapa nähdä jaksanko loppuun asti eli viekö tarina mennessään. Jos vie, niin kirjalle on kolme jatko-osaa jotka ovat pituudeltaan samaa luokkaa kuin Taivaan pilarit.
 
Viestejä
956
Tämä ketju on vähän kuollut. Kirjakaverini ja lukuisten mainioiden suosittelujen lähde @kontiola lienee talviunella?

Ja minähän kuuntelin Taivaan pilarit! Oli maraton mutta nautittava sellainen. Jutussa ei ole pieni rooli lukija Jukka Pitkäsellä, jonka kuunteleminen oli minulle nautinto. No, kokeilin aloittaa paria muuta kirjaa (mm Diana Gabaldonin teosta Muukalainen) mutta osoittautuivat harha-askeliksi joten siirryin Ken Follettin seuraavaan teokseen jonka nimi on Maailma vailla loppua. Jukka Pitkänen on siis jatkossakin seuranani yksinäisillä lenkeillä ja automatkoilla.
 
Viestejä
956
Sain juuri kuunneltua Emelie Scheppin kirjan Ikuisesti merkitty. Lukijana kukas muukaan kuin Jukka Pitkänen josta pidän.

Ikuisesti merkitty on Scheppin esikoisteos ja käynnistää Jana Berzelius-sarjan. Maininnan arvoista on se että aikanaan yksikään kustantaja ei ollut kiinnostunut julkaisemaan Scheppin teosta joten Schepp julkaisi kirjan omakustanteena jonka menestys oli suurta ja niinpä kustantajatkin kiinnostuivat ja joku niistä otti teoksen. Kirja on tyypiltään dekkari jonka alkuosassa maahanmuuttoviraston johtajan vaimo palaa lenkiltä ja löytää kotoaan olohuoneen matolta kuoliaaksi ammutun miehensä. Pian käy ilmi erikoinen seikka: ikääntyvällä pariskunnalla ei ole lapsia ja ei juurikaan sosiaalista elämää. Silti, rikospaikalta löytyy vain lapsen kädenjälki. Syyttäjä Jana Berzelius ottaa tutkinnan vastuulleen.

Kirjassa käsiteltiin aika rankkoja aiheita, väliin pohdin että jätän sen kesken. En silti jättänyt koska tarinankerronta oli mielenkiintoista. Tiesin että kirja on osa Jana Berzelius -sarjaa, väliin tapahtumat olivat niin erikoisia että mietin jo että miten sarja voi jatkua.

Suosittelenko kirjaa? No, miksipä en. Parempiakin varmasti löytyy mutta toki myös huonompia. Tyydyn toteamaan että Ikuisesti merkitty on vähintäänkin lukemisen / kuuntelemisen arvoinen kirja. Moni sitä huonompikin on.
 

kontiola

Kirjakaverini ja lukuisten mainioiden suosittelujen lähde @kontiola lienee talviunella?
No johan nyt @zala. Löysin tämän vasta nyt.
Kiitos vinkeistä. Aion tsekata ensimmäiseksi tuon Kit Karisman!

Mäkin olen kyllä lukenut paljon viime aikoina. Mitähän tohtisin suositella? Olenko koskaan maininnut Alan Bradleyn Flavia de Luce -sarjaa? Se on kevyttä kesähöpöä, dekkareita, mutta mainiota viihdettä kaltaisilleni mukavuusalue-arkajaloille. Zalakin taisi tunnustautua taannoin arkajalaksi, eikö vain :) Siis että häiriintyneiden stalkkaajasarjamurhaajien päänsisäisen maailman tuskallisen tarkka kuvailu kun he vaanivat uhrejaan ei niinkään viihdytä, vaan mieluummin heidän jäljilleen pääsevien hyvin inhimillisten poliisien keskinäiset kuviot, rikostutkintapäättelyn etenemisen käänteet ja muu sellainen. Sarjan ensimmäinen on Piiraan maku makea. Sarja sukeltaa jossain vaiheessa ja menee tylsän ja kornisti epäuskottavan puolelle, mutta uusimmat ovat taas petranneet. Päähenkilö, harrastelijasalapoliisi on 13-vuotias tyttö englantilaisessa sukukartanossa joskus 50-luvulla. Viiden sivun kokeilupalan jälkeen on varmaan jo ihan käsitys siitä, kannattaako jatkaa. Eihän nää välttämättä kolahda.

Ah, juu, ja dekkariosastolta tykkäsin Clare Macintoshin kirjasta Annoin sinun mennä. Lainasin pari muutakin, mutta joku niistä oli senhetkiseen mielentilaan liian jännä. Tässä lähtöpisteenä auto-onnettomuus, jossa joku ajaa kuollettavasti pienen pojan päälle pimeällä kadulla ja kaasuttaa pois. MacIntosh on itse entinen poliisi, ja joku tällainen tositapahtuma oli häntä jäänyt vaivaamaan niin kovasti, että hän kirjoitti kirjan aiheesta. Juoni on käsittämättömän hienosti punottu. Mitä vähemmän siitä tietää etukäteen, sitä parempi. Päädyin tähän luettuani Macintoshin kirjan Lopun jälkeen, joka ei ole dekkari, vaikka hienoa juonenrakentelua ja erinomaisia henkilöitä ja hieno asetelma siinäkin oli.

Sitten olen tykännyt näistä kahdesta: Elizabeth Gilbert: Tyttöjen kaupunki ja Tämä kokonainen maailmani. Varsinkin jälkimmäinen on todellakin ns. lukuromaani ja mielestäni todellinen taidonnäyte. Hienoa ajankuvaa, valtavan viihdyttävä, soljuva ja eikä vähääkään banaali (no ainakaan minusta), mainiot henkilöhahmot, kiinnostavia historiallisia detaljeja ja juoni, josta ei voi ollenkaan arvata minne tässä mennään. Suosittelen tarttumaan kirjaan ihan kylmiltään, koska mitä vähemmän siitä ennalta tietää, sitä parempi. Takakansi oli aika niukka, mutta minusta siinäkin oli yksi ihan tarpeeton paljastus.

Maria Duenas: Ommelten välinen aika oli myös hyvä kirja. Madridilaistyttö saa kisällimäisesti ompelijankoulutuksen 1930-luvulla ja päätyy Marokkoon, jossa alkaa erinäisten viihdyttävien käänteiden kautta pitämään ompelusalonkia. Iso teema on kuitenkin vastarintaliike ja vastavakoilu ja tuon ajan Euroopan käänteet Espanjan ja Marokon vinkkelistä. Tästä kai on tehty joku sarjakin, mutta hyvä kirja joka tapauksessa.

Ja nyt on meneillään Liane Moriartyn Omena ei kauas putoa. Itse asiassa tämäkin on dekkari. Tavallisen perheen äiti katoaa eivätkä neljä aikuista lasta saa häneen yhteyttä, ja ennen pitkää aloitetaan poliisitutkinta. Vuorotellen kuljetaan nykajassa ja viime syyskuussa, ja juoni on mainiosti rakennettu. Ja ehkä meidän foorumilla voi vielä tärpiksi mainita, että vanhemmat ovat pitäneet tenniskoulua, ja tennisteema on vahvasti esillä. Vanhemmille se oli kaikki kaikessa, mutta lapset ovat enemmän tai vähemmän kypsiä aiheeseen. Ja luulisin, että jotain muutakin vielä paljastuu.. Erinomaisia käännöksiä kaikissa, mikä on aina helpotus.

Ja viimeiseksi mainitsen kirjan, jonka ahmaisin, vaikka aihe oli jotain ihan muuta: Opas vagushermon parantavaan toimintaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viestejä
956
Mulla on to read -listalla Jo Nesbø jonka dekkarin pariin oli tarkoitus siirtyä seuraavaksi mutta satuin lukemaan viestin kirjoittajalta @kontiola ja aloinkin lukemaan Piiraan maku makea -teosta. Olen jo paljon pidemmällä kuin viisi sivua. Päähenkilö on pikkutyttö, no mikäpäs siinä. Tyttö ei ole ihan tavallinen tyttö, sanoisinko että pikkuvanha, tällaisen vaikutelman hänestä saa. Kirjan kieli on rikasta ja kielikuvat oivallisia, minä tykkään tästä oikein paljon. En tiedä onko tässä tarkoitus olla eräänlaista huumoria mutta hymy nousee kasvoilleni tekstin äärellä. Kiitoksia paljon suosituksesta, kontiola! Vilkaisu nettiin vahvisti jo mainitun tiedon: sarjassa on paljon kirjoja.

Kun vaan olisi niille kaikille aikaa! Elizabeth Gilbert vaikuttaa myöskin kiinnostavalta ja lisäsin nimensä listalleni jossa on jo ensihätään riittävä määrä kirjoja.

Aina joskus käy niin että mielessä on ajatuksia jotka pyörivät mielessä. Tämänkaltaisesta syystä johonkin kirjaan keskittyminen on vaikeaa: se ei etene, tapahtumat ja nimet eivät jää mieleen tarpeellisessa määrin. Tällaisissa tilanteissa kirja jää kesken ja syytän aina kirjaa vaikka syy on itsessäni. Näin minulle kävi ei kovin pitkä aika sitten Omena ei kauas puusta putoa -kirjan kanssa. Pitäisikö sille antaa uusi tilaisuus?

Vielä sellainen että en ole tiennyt Ommelten välinen aika -kirjasta mutta olen nähnyt sen nimisen TV-sarjan Yle Areenassa ja monesti olen lähes aloittanut sen seuraamisen. Mutten ole aloittanut. Vilkaisin Areenaan vain huomatakseni ettei se ole siellä enää katsottavissa.
 

kontiola

Hauskaa, että Piiraan maku on makea myös zalan mielestä! No okei, kökkö yritys multa toi. Mutta tänään Joma sai lohduttomasti turpiin, joten kielikuvatkin ontuu. Joka tapauksessa, tämä luonnehdinta osuu ytimeen:
Kirjan kieli on rikasta ja kielikuvat oivallisia, minä tykkään tästä oikein paljon. En tiedä onko tässä tarkoitus olla eräänlaista huumoria mutta hymy nousee kasvoilleni tekstin äärellä.
Moriartystä tykkään kovasti jo pidemmältä ajalta, joten en osaa ihan sanoa, miltä se vaikuttaisi, jos tämä olisi ensimmäinen kirjailijalta. Nyt en yhtään välitä, vaikka asetelmien rakentelu hieman tuntuu kestävän ja pinnan alla piileviä jännityksiä vasta aletaan kehitellä. Itsekin olen vasta jossain sivulla 50, ja suorastaan vähän säästelen, että lukukokemus jatkuu pidempään. Mutta sekin on mahdollista, että se on otollisempi talvikirja. Kesällä mullakin toisinaan tuppaa olemaan tuollainen levottomampi lukutunnelma. Joten ehkä uusi yritys talvella, mutta vasta sitten??
 
Viestejä
956
Noh, JoMa pelaa sentään Superissa kun oma päähuomioni on - jälleen kerran - Ykköspesiksen puolella. Lippo - jälleen kerran - yrittää nousta sarjaporrasta ylöspäin joten sitä jännitetään. Nouseminen on mahdollista jopa ilman että voittaisi karsinnoissa Superin porukkaa ja vaikka Ykkösestä löytyisi joku vahvempi, ainakin käsitykseni mukaan nouseminen on mahdollista myös karsimalla Superin porukkaa vastaan, jos sinne asti selviää. Viime aikoina Lipon peli on hieman takkuillut mutta Hylkilän Markku on kertonut että syytä huoleen ei ole. Saapa nähdä. Pelitahti on väliin niin verkkainen että aikaa on mainiosti jäänyt myös muille toiminnoille, kuten kirjoille.

Ennen Ikuisesti merkitty -kirjaa selvisin seuraavista:
Eeva Joenpelto: Tuomari Müller, hieno mies
Niilo Lauttamus: Vieraan kypärän alla
Albert Camus: Sivullinen
Sophie Hannah: Nimikirjainmurhat
Richard Östman: Torstain murhakerho
Jussi Adler-Olsen: Vanki

Mitähän noista sanoisi, voisinko suositella jotakin? Camus'n Sivullinen on klassikko ja kuuluu lukuisien lukijoiden suosikkeihin ympäri maailman ja onhan sillä omat ansionsa. Itse sanoisin että kirja etenee tasaisia latuja saavuttamatta mitään erityistä huippukohtaa mutta ehkäpä sen arvo onkin lähinnä siinä että kirjailija on oivaltanut jotakin uudentyyppistä, kyynistäkin, sanottavaa jollaista ei ole aiemmin kerrottu. Lasken teoksen lukemisen syyksi lähinnä yleissivistykseen kuuluvat näkökohdat: ei tämä mikään lukunautinto silti ole. Vieraan kypärän alla on sotakirjallisuutta ja sen arvo on epäilemättä ajan historiakuvauksessa: suomalaisia taisteli Natsisaksan riveissä. Nimikirjainmurhat eivät olleet mitenkään hyvä ja Torstain murhakerhon hauskuus liittyi ihan yksittäiseen kirjan henkilöön, joka oli sivuroolissa. Adler-Olsenin Vanki oli mielenkiintoista luettavaa ja asetelma pirullinen joskin loppuratkaisuun en ollut tyytyväinen. Kirja on kuitenkin Adler-Olsenin dekkarisarjan avausteos ja siinä esitellään mielenkiintoisen oloinen päähenkilökaksikko jonka vaiheita voi olla mielenkiintoistakin seurata. Ehkäpä juuri tämä Adler-Olson on koko listani kärkimaininta sikäli että hänen teoksiensa parissa aikaa voisi viettää enemmänkin. Joenpellon teos puolestaan oli tarpeeksi hyvä jotta jaksoin sen loppuun mutta en kuitenkaan jäänyt varsinaisesti koukkuun Joenpellon tekstiin.

Jos nyt jätetään Moriarty mainitsematta niin to read -listaltani löytyy seuraavaa:

Jo Nesbø: Lepakkomies
Denise Rudberg: Yksi tappava syrjähyppy
Mihail Šolohov: Hiljaa virtaa Don
John Williams: Stoner
Isaac Asimov: Säätiö
Gabriel García Márquez: Sadan vuoden yksinäisyys
Satu Rämö: Hildur
Christian Rönnbacka: Henna Björk: Isku
Reijo Mäki: Moukanpeli
Karin Wahlberg: Yöpäivystäjä
Markku Ropponen: Kuhala ja puhelu kiusaajalta
Eppu Nuotio: Leinikkimekko - Raakel Oksa ratkaisee
Kari Häkkinen: Syyskuun yhdestoista
Olli Hakkarainen: Kuutamokeikka
Elizabeth Gilbert: Tämän kokoinen maailmani

Lista voi päivittyä ja ainahan voi unohtua jonkin tietyn kirjailijan pariin määrittelemättömän pitkäksi ajaksi. Näyttää siltä että näin minulle voi käydä Alan Bradleyn kanssa koska pääasiallinen tarkoitus on nauttia ja tämä tuntuisi sopivan nykyfiiliksiini oikein hyvin. Aikaa voisi antaa myös Rosa Liksomille, jota pidän parhaana suomalaisena kirjailijana. Hänen kirjoissaan on jotakin sanomattoman kaunista.
 
Viestejä
956
Tämä Piiraan maku makea on aivan huipputeos! Sen lisäksi että juonen seuraaminen on kiinnostavaa, kirjassa sattuu koko ajan kaikkia hauskoja pikkujuttuja. Nytkin kun Flavia-tytön piti päästä lukitusta ovesta, hän rakensi hammasraudoistaan tiirikan. :p
Tämä oli hyvä suositus, @kontiola !
 

kontiola

Onpa hauskaa, @zala! Kyllä ne hyvin ja viihdyttävästi on kirjoitettu, ja yksityiskohdat on hykerryttäviä, kuten Flavian kemianlaboriatorio oli aika vaikuttava myöskin. Jaa-a. Albert Camus'ta. Sen jälkeen, mitä koulussa oli pakko kahlata, olen jättänyt hänet väliin aivan suosiolla.
 

kontiola

tai sitten olen vaan pösilö.
Äh tuskin. Olen itse miettinyt, että kirjat vaatii toisinaan sopivan vastaanottotaajuuden: Sama kirja voi tuntua eri aikoina ihan erilaiselta. Ja pakkolukemiseen en enää tässä iässä suostu. Kyllähän Rikos ja rangaistus on aika raskassoutua varsinkin alkupuolella. Idiootissa oli enemmän sähellystä joka suuntaan. Jos toi ei pian pelitä, sitä voisi kokeilla sen sijaan. Se oli mulle eka Dostojevski, ja sitten taisinkin jo rakastua.
 
Viestejä
956
Mulla on menossa Rikos ja rangaistus. Jotenkin en ole ihan vielä päässyt sisälle teoksen hienouteen, tai sitten olen vaan pösilö.
Mulla on samantyyppinen kommentti kuin kontiolalla. Jos kirjan lukeminen ei miellytä, se on syytä jättää kesken koska loppuosissa ei lukijalle tarjota minkäänlaista palkintoa.

Kirjan päähenkilö on opiskelujaan laiskasti harjoittava pietarilaismies jolla itsestään liittyvistä syistä on ainainen rahapula. Niinpä hän ryöstää ja surmaa koronkiskurin, joka on vanha nainen ja muistaakseni samassa yhteydessä myöskin hänen siskonsa. Mielessään opiskelijalla on teolleen oikeutus - hänen itsensä käsissä rahalla voitaisiin tehdä enemmän hyvää kuin siinä tapauksessa että ne jäisivät koronkiskojalla. Lain mukaan menettely on väärin mutta Dostojevskin opiskelija onkin asettanut itsensä jonkinlaisen Nietzschen yli-ihmisen asemaan joka on lain yläpuolella.

Surma tietysti aiheuttaa jonkinlaista psykologista kuormaa mutta sen lisäksi opiskelija tutustuu prostituoituun, joka voitaisiin asemansa puolesta kai laskea ihmisjoukon alimpaan kastiin mutta silti prostituoitu saa opiskelijan ymmärtämään mikä on oikein ja mikä väärin.

Dostojevskin teosten arvo on myös siinä että ne toimivat mainiosti myös meidän aikanamme. Ei me ihmiset ole muututtu noista päivistä mitenkään.
 

psQ

Viestejä
114
Dostojevskin teosten arvo on myös siinä että ne toimivat mainiosti myös meidän aikanamme. Ei me ihmiset ole muututtu noista päivistä mitenkään.

saatana-saapuu-moskovaan.jpg

Mihail Bulgakovin klassikko 'Saatana saapuu Moskovaan' on ilkikurinen musta satiiri ja fantasia. Teoksen alkuperäinen nimi on 'Mestari ja Margarita', eikä omaa ajatteluaan tarvitse millään tavalla sitoa Moskovaan ja Neuvostoliittoon kirjaa lukiessaan. Teos on ajaton ja universaali ihmisluonnon kuvaus, jolle yhtymäkohtia löytyy ihan kaikkialta, läheltä ja kaukaa, jos lukija vain pitää mielensä avoinna. Kirja kannattaa ahmia nopeaan tahtiin - sen verran runsas se on tapahtumiltaan ja henkilöhahmoiltaan. Saatana saapuu Moskovaan on ehdottomasti yksi parhaista ja hauskimmista lukemistani kirjoista, ja aikomukseni on palata e-kirjan ääreen vielä ainakin kerran.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös