Supervuoro Verkkolehti »

Lukeminen kannattaa aina!

kontiola

Täällä taas innostuttiin Seitsemästä veljeksestä siinä määrin, että saan huomenna noutaa kirjastosta varaamani Teemu Keskisarjan Kivi-elämäkerran.

Waltari on ehdottomasti kivaa kesä- ja miksei myös talvilukemista, mutta paljon tykkäsin myös tästä Amin Maaloufin Leo Afrikkalaisesta Leo Afrikkalainen (Amin Maalouf) | Kirjavinkit
Waltari-vaikutteita Maalouf on ammentanut ihan varmasti -- näköjään waltarimaisuuteen viitattiin tässä Hesarin arviossakin kirjat | Amin Maalouf kulkee Mika Waltarin maisemissa
Saman kirjoittajan Samarkandista en tykännyt niinkään. Myös Elif Shafakin Valkoinen elefantti on uljas ja hieno historiallinen romaani Valkoinen elefantti (Elif Şafak) | Kirjavinkit
 
Viestejä
962
Elina Backman: Kun kuningas kuolee
En ole lukenut. Onko kyseessä asiavirheitä vilisevä huono kirja vaiko lukemisen arvoinen kelpo dekkari?
 
Viestejä
639
Kai kuuntelit myös toisen osan? Mikael Hakim.

Hakim on listalla odottelemassa, että autossa joutuu taas istumaan enemmän.

Karvajalkaa kuunnellessa tuli mieleen pariinkin kertaan, että se olisi hyvää tv-sarja-aineistoa. Tosin budjetti pitäisi olla muu kuin suomalainen.
 
Viestejä
1,849
Olen lukenut sekä Auschwitzin tatuoijan että Morrisin seuraavan keskitysleirikirjan Cilkan tarina (Goodreads 4,40). Molemmat ovat biofiktiivisia tarinoita eli sekoittavat faktaa ja fiktiota, vaikka pohjana on todellisten ihmisten kohtalot. Nämä kirjat olivat minusta vuoden ehdotonta huippua.
Tänään sain kirjastosta Cilkan tarinan. Yksi kirja pitää lukea loppuun sitä ennen. Herman Koch: Suomen päivät.
 
Viestejä
488
Tänään sain kirjastosta Cilkan tarinan. Yksi kirja pitää lukea loppuun sitä ennen. Herman Koch: Suomen päivät.

Kiva. Uskon, että tykkäät Cilkan tarinasta. Se on mielestäni yhtä mielenkiintoinen kuin Morrisin edellinen suurmenestys Auschwitzin tatuoija.

Koska pidät tästä genrestä, suosittelen sinulle Ben Macintyren palkittua ”Vakooja ja petturi” kirjaa, joka kertoo tosipohjaisen tarinan KGB:n everstin ja kaksoisagentin loikkauksesta Suomen kautta länteen v. 1985. Olen ahkera lukija (2-3 kirjaa/kk) ja Macintyren kirja on ehkä paras koskaan lukemani vakoilukirja. Totuus on tässä tarua ihmeellisempi. Goodreadsin arviotkin ovat ylistäviä (ka 4,5).

Suomen päiviä en ole lukenut, vaikka oikeastaan pitäisi, koska siinä taitaa Pohjois-Karjala olla suuressa roolissa.
 
Viestejä
1,849
Koska pidät tästä genrestä, suosittelen sinulle Ben Macintyren palkittua ”Vakooja ja petturi” kirjaa, joka kertoo tosipohjaisen tarinan KGB:n everstin ja kaksoisagentin loikkauksesta Suomen kautta länteen v. 1985.
Pitääpä lukea. (y)

Olen ahkera lukija (2-3 kirjaa/kk) ja Macintyren kirja on ehkä paras koskaan lukemani vakoilukirja. Totuus on tässä tarua ihmeellisempi. Goodreadsin arviotkin ovat ylistäviä (ka 4,5).
Ahkerana lukijana pidän itseänikin. Olen pitänyt excelissä kirjaa lukemistani kirjoista 2011 lokakuusta lähtien. Nyt on kirjoja takana 715 ja sivuja 235 267. TV minulla onkin lähinnä vain urheilua varten. :)

Suomen päiviä en ole lukenut, vaikka oikeastaan pitäisi, koska siinä taitaa Pohjois-Karjala olla suuressa roolissa.
Pohjois-Karjalalla on iso rooli ainakin siinä mitä olen lukenut (noin kolmannes).

Minultakin suositus. Alan Weisman: Maailma ilman meitä. Mielenkiintoista pohdintaa jos ihminen häviäisi kokonaan maapallollta.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1,849
Suomen päiviä en ole lukenut, vaikka oikeastaan pitäisi, koska siinä taitaa Pohjois-Karjala olla suuressa roolissa.
Pohjois-Karjala (ja Suomi) oli sittenkin aika pienessä roolissa. Kirjan nimi on vähän harhaanjohtava.

Cilkan tarina oli hyvä. (y)
 
Viestejä
3,478
@zala pyysit mun kokemusta siitä Peter Jamesin kirjasta? Juu, sanotaan et rapulois, ns. liskojen yötä edeltävänä iltalukemisena, en pystyis! Nyt yritän viel... 😃

Alko ahdistaa raakuudellaan ja eritoten synkkyydellään, kyl myös tuo Arttu Tuomisen Silmitön! Nyt en niitäkä lue hetkeen...

Taidetaan siis olla nössöjä?? 🤔 😁

No, tänään hain Janne "Nacci" Tranbergin tarinan jonoon oottaa. Kuten siel myös oottaa viel noi Punavuoren keisarinnat yms...

Nyt on jääny lukemiset vähemmälle ku on ollu kaikenlaist karnevaalii. Kulunu viikonloppukin meni hevoshommis Seinäjoen kunkkareitten paris... Lukemisiin! 👍
 
Viestejä
962
@zala pyysit mun kokemusta siitä Peter Jamesin kirjasta? Juu, sanotaan et rapulois, ns. liskojen yötä edeltävänä iltalukemisena, en pystyis! Nyt yritän viel... 😃

Alko ahdistaa raakuudellaan ja eritoten synkkyydellään, kyl myös tuo Arttu Tuomisen Silmitön! Nyt en niitäkä lue hetkeen...

Taidetaan siis olla nössöjä?? 🤔 😁

No, tänään hain Janne "Nacci" Tranbergin tarinan jonoon oottaa. Kuten siel myös oottaa viel noi Punavuoren keisarinnat yms...

Nyt on jääny lukemiset vähemmälle ku on ollu kaikenlaist karnevaalii. Kulunu viikonloppukin meni hevoshommis Seinäjoen kunkkareitten paris... Lukemisiin! 👍
Joo taidetaan olla nössöjä. :cool:
Minulla on nyt kesken kirja nimeltään Perusteltuja epäilyksiä, kirjailijan nimi Gianrico Carofiglio. Löysin sen kirjaston poistopisteestä. Otin mukaani kun oli hyväkuntoinen kirja. Aloitin lukemaan sitä mutta on edennyt tosi hitaasti kun on ollut marjanpoimintaa. Lopetin hillan keräilyt ja siirryin mustikkaan jotka pitää myös perkata, se on tosi rasittavaa. o_O
 
Viestejä
3,478
Pesisaiheista kirjallisuutta kun tääl on joskus ollu tapetilla....

Niin, tämä Nacci Tranbergin tarina! Tosi paljon puhunu jo ekaan 80 sivuun kamasta! Kaman hakureissuja, kaman kätkemistä... Ja pesismailaakin on käytetty. Siis alan kirjallisuutta! 😂😆😅
 
Viestejä
962
Oletteko lukeneet Frank Abagnalen elämänkertamaista teosta Ota kiinni jos saat? Kirjasta on tehty myös elokuva – pääosassa Tom Hanks – mutta elokuva on huono. Kirja puolestaan on todella hyvä.

Teos ei ole fiktiivinen vaan kertoo Abagnalen kokemuksista huijarina. Luin kirjan vuosia sitten mutta kerron siitä vähäsen, mitä muistan. Abagnale asui jossakin päin USA:a ja oli koululainen, kävi ilmeisesti sitä koulua jonka vastine Suomessa on lukio. Abagnale oli varsin komea ja ikäistään vanhemman näköinen. Hän oli kovin kiinnostunut itseään jonkinverran vanhemmista naisista.

Abagnale tajusi että naisia olisi helpompi iskeä jos olisi lentokapteeni. Hän meni haastattelemaan jotakin lentäjää saaden näin välttämättömiä perustietoja ammatista. Hän kertoi haastattelunsa syyn olevan esitelmä koulussa. Samassa yhteydessä hän onnistui jotenkin hankkimaan itselleen lentokapteenin puvun. Se päällä olikin kiva kävellä, se auttoi kun halusi luoda intiimejä tuttavuuksia naisten kanssa.

Tämä kaikki oli vielä aika harmitonta. Kuitenkin haastatellessaan lentäjää, Abagnale oli kuullut että Pan Amin reittilentokoneiden ohjaamossa on ylimääräinen penkki siirtolentoja varten: jos lentäjä oli lentänyt vaikkapa Chicagosta Los Angelesiin ja halusi päästä takaisin kotiinsa, hän sai matkustaa ilmaiseksi firman koneen siirtlento-penkissä.

Ja Abagnale alkoikin käyttää tätä oivallista mahdollisuutta. Hän puki Pan Amin lentokapteenin puvun päällensä, meni lentokentälle ja esittäytyi lentäjänä joka tarvitsee siirtolennon toiseen kaupunkiin. Lennon aikana hän sitten toivoi että itse koneen lentäjä ei esittäisi hänelle mitään työhön liittyvää kysymystä koska jo lyhyen keskustelun yhteydessä kävisi ilmi että hän ei tiedä alasta mitään. Abagnale tietysti käytti keksittyä henkilöllisyyttä ja väärennettyjä henkilöllisyyspapereita. Samaan aikaan hän harrasti myös shekkiväärennöksiä. Abagnalen normaali kuvio oli se että hän saapui siirtolennolla johonkin amerikan kaupunkiin ja eleli siellä vääärennettyjä shekkejä käyttäen 3-4 vuorokautta. Tämän ajan kuluttua shekit alkoivat mennä pankkeihin osoittautuen melko pian väärennöksiksi. Niinpä Abagnale otti jo hyvissä ajoin siirtolennon toiseen kaupunkiin ja vietti siellä aikaa kunnes maa alkoi poltella jalkojen alla: uusi siirtolento uuteen kaupunkiin jne.

Eihän tätä loputtomiin voi jatkaa. Väärennettyjen todistusten ja keksittyjen henkilöllisyyksien avulla Abagnale toimi myös opettajana, lääkärinä ja lakimiehenä. Tarinansa on ehdottomasti lukemisen arvoinen.
 
Viestejä
3,478
Joo niinpä olikin. Ei Tom Hanks, kiitos oikaisusta.
Kuitenkin leffa on oiva esimerkki aiheesta miten hyvä kirja pilataan pliisulla elokuvatoteutuksella.

Todella!

Hyvä esimerkki myös Mäen Vares-sarja!
Kirjat osapuilleen kouluarvos 9-, leffat 5+

Wiikonloput! 👍
 
Viestejä
1,849
Just tämäntyyppiset kiinnostaa.
Kiinnostavat myös minua. Mikä tämä genre oikein on? Tiedettä kansantajuisesti?

Näitä suosittelen myös:
Bill Bryson: Lyhyt historia lähes kaikesta
Esko Valtaoja: Kotona maailmankaikkeudessa

Valtaoja, avaruustähtitieteen professori, osaa kirjoittaa hyvin kansantajuisesti. Tuo kirja on voittanut Tieto-Finlandian, mutta ei ole Valtaojan ainoa kirja. Olen lukenut myös Stephen Hawkingia mutta siinä minä tipuin heti alkumetreillä. Hawkingin kirjassa kansantajuisuus on pelkkä mainoslause.
 
Viimeksi muokattu:

kontiola

Kiinnostavat myös minua. Mikä tämä genre oikein on? Tiedettä kansantajuisesti?

Näitä suosittelen myös:
Bill Bryson: Lyhyt historia lähes kaikesta
Esko Valtaoja: Kotona maailmankaikkeudessa

Valtaoja, avaruustähtitieteen professori, osaa kirjoittaa hyvin kansantajuisesti. Tuo kirja on voittanut Tieto-Finlandian, mutta ei ole Valtaojan ainoa kirja. Olen lukenut myös Stephen Hawkingia mutta siinä minä tipuin heti alkumetreillä. Hawkingin kirjassa kansantajuisuus on pelkkä mainoslause.

Heh, itse en ole Hawkingia edes yrittänyt. Brysonin laitan listalle. Planeetat taas ei vedä niin paljon, että uskoisin lukevani kokonaista kirjaa sittenkään. Kiinnostavia ja kiehtovia ne on, mutta mulle itselleni tämän genren vetovoimassa on kyse ehkä eniten siitä, että ymmärtää paremmin ihmisten paikkaa maailmassa. Tottakai taivaankappaleet ja avaruus antaa sille perspektiiviä, paljonkin, mutta huomattavasti enemmän vetää tuollainen teema kuin suosittelemasi mitä tämä kaikki olisi ilman meitä täällä maapallolla. Nyt muuten ilmestyi se Hyvän historia, jota hehkutin aiemmin. Rutger Bregman. Tohtisin sanoa, että tämän tyylilajin kuuminta just nyt :D . Kirjoitettu tosi hyvin ja herättää ajatuksia.

Ihan muuta -- rupesin lukemaan Buddenbrookeja ja ilahduin. Vanha kauppias Buddenbrookhan puhuu Ilona Nykyrin käännöksessä ihan niin kuin Tikka: "Mitä miäles?"
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viestejä
3,478
Jaa, kyl maar se si sillai... 😀

Nuo tuon genren kirjat on mulle aika vieraita noi ylimalkaan. Kynnys avata kansi on aika korkial, mut ehkä joskus rykäsen viel! 🙂

Leena Lehtolaiselta on muuten tullu uus Maria Kallio, Jälkikaiku. Onk näist ollu puhetta jo?
Itte olen tykänny. Laitoin varaukseen👉

Samoin varaukseen Immu, jossa tuohon Nacci Tranbergin tarinaan toinen näkökulma, rikoskumppani Mika Ilmenin kertomana...

Vares muuten taas ittelle on iskeny kovasti! Tykkään Mäen tyylistä kertoa. Semmost rennon olost... :) Ja oha nois maisemis tullu pyörittyy, vaik en sitä vars kierrosta ole opastettun kävelly. Mun täti muuten asu siin ihan Vareksen kantabaarin kulmil, Kaskentiel... 😃
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös